Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: makekin - 21.02.2011, 12:35:11
-
Terve!
Ongelmana kuskin ikkuna. Kun automaatilla laittaa menemään ylös niin käy ylhäällä ja tulee samantien alaspäin. Kun vetää nappulasta ylös niin ikkuna jää kyllä yläasentoon. Eikä tuo liike ole kovin nopsaa ylös eikä alaspäin, ainakaan -26 asteen pakkasessa. Akusta oli - kaapeli n. 15-20 min irti, ei vaikuttanut asiaan. BSR:n PPC ei löytänyt ikkunaan liittyviä vikakoodeja.
Taitaa joutua kääntymään sinisen puoleen yläkohdan uudelleenkalibrointia varten? Vai onko muita hyviä ajatuksia?
Ja autohan on vieläkin:
V70 -05 D5
Kiitos ja kummarrus : Make
Edit: Otsikko muokattu kuvaavammaksi T:(Miksu)
-
Eikös nämä pysty ohjelmoimaan uudelleen itse? Vanhalta foorumilta löytyi ainakin tällainen ohje:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=48015.0
-
Kiitoksia vaan neuvoista. Kokeilin molempia keinoja kahteen otteeseen, eikä auttanut. Laskin molempia etuikkunoita noin 5 cm alas ja kokeilin heilutella lasia, kuskin ikkuna heilui hiukka enemmän, voisikos tuo olla jotain mekaanista? Vai kaipaako Volvoni vaan sinistä piuhaa?
Make
-
Veikkaisin, että ikkunan kiskot kaipaa jotain voidetta
-
Voitelua varten tarttee purkaa tuota ovea sisäpuolelta, onkos hyviä vinkkejä miten onnistuu vähimmillä vaurioilla?
Make
-
Voitelua varten tarttee purkaa tuota ovea sisäpuolelta, onkos hyviä vinkkejä miten onnistuu vähimmillä vaurioilla?
Make
Koita ensin lasi alas laskettuna voidella jollain spray mallisella voitellaa, toki suuttimessa saisi olla putki, niin sillä pääsee voitelemaan ne kiskot (siis ne, joita pitkin lasi ohjautuu ylös.)
Jos haluaa sen alakiskon voidella, missä se lasi on alaosasta kiinni, niin joutuu tosiaan purkamaan verhouksen pois.
-
mulla tekee kuskin ikkuna ihan samaa hommaa. Tosin se ei ole aivan jokakertainen vika. Välil menee ylös asti ja välil pomppaa takas alas jos jossain 5cm vailla kiinni olemista. Välil taas toimii ihan normaalisti. Ja tottakai nappi pohjassa menee kyl heti ylös asti. Kesällä toimii hiukan paremmin. Enpä oo kummempaa ressiä jaksanu ottaa asiasta.
Mutta jos tuohon ongelmaan löytyy ratkaisu, niin onhan se kiva kuulla! :)
-
Sama täällä kunnes tänään voitelin ikkunan tiivisteen. Nyt toimii niin kui pitäis. Halvalla tuli tällä kertaa :P
-
Sama täällä kunnes tänään voitelin ikkunan tiivisteen. Nyt toimii niin kui pitäis. Halvalla tuli tällä kertaa :P
Voitelit minkä tiivisteen, miten ja millä? :)
-
Jos ikkuna kuitenkin menee ylös asti, mutta palaa vähän matkaa alas, niin silloin vika on kalibroinnissa, mutta aika oudot ohjeet tuolla landian linkissä. Käännä virrat päälle ja aja manuaalisesti ikkuna ylös. Älä siis nosta nappulaa sen pienen pykälän yli. Kun ikkuna on kiinni, nosta nappula uudelleen ylös, mutta tällä kertaa niin ylös, kun se tulee. Pidä nappia tässä asennossa noin 5-10sek. Tämän jälkeen kaiken pitäisi toimia ok. Jos ei toimi, niin tee em. toimenpiteet uudelleen, sekä ikkunan ylä- , että ala-asennoissa.
-
Voitelit minkä tiivisteen, miten ja millä? :)
Ihan tavalisella silikonispraylla vaan suihkutin tuota vaakasuorassa oleva tiivistettä. Ei siellä muuta tarvikaan voidella.
-
Jos ikkuna kuitenkin menee ylös asti, mutta palaa vähän matkaa alas, niin silloin vika on kalibroinnissa, mutta aika oudot ohjeet tuolla landian linkissä. Käännä virrat päälle ja aja manuaalisesti ikkuna ylös. Älä siis nosta nappulaa sen pienen pykälän yli. Kun ikkuna on kiinni, nosta nappula uudelleen ylös, mutta tällä kertaa niin ylös, kun se tulee. Pidä nappia tässä asennossa noin 5-10sek. Tämän jälkeen kaiken pitäisi toimia ok. Jos ei toimi, niin tee em. toimenpiteet uudelleen, sekä ikkunan ylä- , että ala-asennoissa.
No joo, aika höpöhöpö-jutulta mun mielestä kuulostaa...
Sain ikkunan toimimaan normaalisti tänään. Purin oven verhoilut pois, raotin varovasti sitä solumuovipalaa joka on liimattuna peltiin, samoin kuin otin oven sähköjen läpiviennin neliönmallisen muovikotelon irti. Seilasin ikkunaa sopiviin kohtiin ja voitelin ikkunan alareunassa olevat kiskot, joissa nostajan moottorin varret ovat kiinni, sinisellä läpikuultavalla voiteluaineella. Samoin voitelin nostajan moottorin niveliä ja sen "ison rattaan". Kummasti läksi ikkuna toimimaan normaalisti taas! Muutakun sikamassalla solumuovi takas kiinni ja verhoilut paikalleen.
Ihan tavalisella silikonispraylla vaan suihkutin tuota vaakasuorassa oleva tiivistettä. Ei siellä muuta tarvikaan voidella.
Tätä en edes ajatellut kokeilevani, en halua ikkunan pintaan sitä vi***maista silikonihuntua. :idiot2: :idiot2: :o
-
Lasin ääriasentojen alustus tehdään silloin, mikäli se automaatti asento ei toimi.
Se ei toimi siksi, koska ohjausyksikkö ei tunne ääri asentoja, ohjausyksikkö ei anna tällöin automaattikäyttöä käyttää, koska väliinjäämissuoja ei toimi, eli se kun ikkunalle tulee vastusta, niin se lähtee takaisin alaspäin on se väliinjäämissuoja.
-
Lasin ääriasentojen alustus tehdään silloin, mikäli se automaatti asento ei toimi.
Se ei toimi siksi, koska ohjausyksikkö ei tunne ääri asentoja, ohjausyksikkö ei anna tällöin automaattikäyttöä käyttää, koska väliinjäämissuoja ei toimi, eli se kun ikkunalle tulee vastusta, niin se lähtee takaisin alaspäin on se väliinjäämissuoja.
Oukei. :)
Mulla oli ongelmana se että ne kiskot olivat nihkeät ja aiheuttivat liikaa vastusta nostajalle, joten tunnistaja taas luuli että ikkunan välissä on jotakin ja pompautti lasin takaisin alas, automaattiasennolla.
-
No joo, aika höpöhöpö-jutulta mun mielestä kuulostaa...
Sä voit mun puolestani olla tätä mieltä ihan vapaasti, minä kuitenkin tiedän 100% varmasti olevani oikeassa :)
-
Sä voit mun puolestani olla tätä mieltä ihan vapaasti, minä kuitenkin tiedän 100% varmasti olevani oikeassa :)
No juu, ja mäkin nyt sekotin noita asioita että mihin se ikkuna menee ja miten ja mikä on milloinkin se vika ja milloinka se pomppaa alas sieltä ylhäältä ymsyms! ;D
Eli siis voisin ehkäpä hieman perua aikaisempaa kommenttiani. :)
-
Jos ikkuna kuitenkin menee ylös asti, mutta palaa vähän matkaa alas, niin silloin vika on kalibroinnissa, mutta aika oudot ohjeet tuolla landian linkissä. Käännä virrat päälle ja aja manuaalisesti ikkuna ylös. Älä siis nosta nappulaa sen pienen pykälän yli. Kun ikkuna on kiinni, nosta nappula uudelleen ylös, mutta tällä kertaa niin ylös, kun se tulee. Pidä nappia tässä asennossa noin 5-10sek. Tämän jälkeen kaiken pitäisi toimia ok. Jos ei toimi, niin tee em. toimenpiteet uudelleen, sekä ikkunan ylä- , että ala-asennoissa.
Kerta tämmöinen viestiketju jo löytyi niin turha tehdä uusi..
Eli ongelmana apparin ikkuna, automatiikalla kun nostaa ylös niin palautuu takaisin alas.
Ikkuna liikkuu muuten täysin normaalisti.
Yritin asettaa ikkunan rajat uudelleen ylläolevien ohjeiden mukaisesti, mutta ei auttanut..
Pitääkö nyt käyttää sinisen luona kalibroimassa? Ja paljonko se maksaa?
-
Lisätään vielä tähän, koska itse sain tällä ohjeella toimimaan.
https://youtu.be/n6QfvUW1ybg
Eli käytännössä juuri kuten kulmamies ekalla sivulla neuvoo, mutta ensin resetoidaan muisti.
Tämä tehdään niin että ajetaan ikkunaa auto-asennnolla ylös tai alas ja keskenkaiken nypätään kyseisen moduulin sulake irti. Kojelaudan taulusta 5 tai 6. Loput kulmamiehen ohjeen mukaan.
-
Minulla kun oli samaa ongelmaa niin ei meinannut mikään auttaa, mutta sitten kun käytin akun napaa irti nii alkoivat pelaamaan. :idiot2:
-
Lisätään vielä tähän, koska itse sain tällä ohjeella toimimaan.
https://youtu.be/n6QfvUW1ybg
Eli käytännössä juuri kuten kulmamies ekalla sivulla neuvoo, mutta ensin resetoidaan muisti.
Tämä tehdään niin että ajetaan ikkunaa auto-asennnolla ylös tai alas ja keskenkaiken nypätään kyseisen moduulin sulake irti. Kojelaudan taulusta 5 tai 6. Loput kulmamiehen ohjeen mukaan.
Tällä tavalla sain toimimaan myös, loistava vinkki!
-
Kuinka noiden lasien oikein pitäis toimia? Meinaan kun tuossa XC70:ssä vänkärin lasi kyllä laskeutuu alas, kun painaa sitä nappia pohjaan asti, mutta kiinni ei mene kuin koko ajan painamalla. Ja kuskin puolen lasi ei taas mene kumpaankaan suuntaan muuta kuin koko ajan namiskuukkelia painamalla. Noin ne on toimineet koko sen reilut 11 vuotta, mitä tuo mulla ollut.
-
Kuinka noiden lasien oikein pitäis toimia?
Lasinnostimissa on kaksi toimintoa, manuaali (ennen kytkimessä tuntuvaa "kynnystä") ja automaattinen auki/kiinni (kytkimessä "kynnyksen" jälkeen). Automaattisessa sulkemistoiminnossa on myös "esteentunnistus", jolloin se palaa edelliseen asentoonsa tai jää kokonaan auki (?). Vaikuttaisi, että sinulla on myös tarve lasien uudelleenkalibroinnille, jonka voi tehdä edellä mainituilla ohjeilla.
-
Entä jos kytkimissä ei ole sitä pykälää, eikä niin ollen automaattiasentoa ylöspäin, alaspäin kyllä on?
Voiko erilaiset, eli pykälälliset kytkimet vaihtamalla saada automaattiasennon myös ylöspäin vai joutuuko muutakin vaihtamaan?
-
Osaako joku kertoa, onko kattoluukun auto-toiminnolle jonkinlainen kalibrointi myös?
Koitin samaa tekniikkaa kun sähkölasin kanssa, mutta ei toiminut.