RallyBaron  Samppasport

Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90

  • 27 Vastauksia
  • 7559 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Hei,

Nämä ajatus vaihtaa, koska jarruttaessa pieni puoltaminen oikealle. Jarrut herkistetty joten ei ole niistä johtuvainen. Katsastusmieskään ei löytänyt välyksiä, vaikka kehotin tosi tarkkaan nuo kattomaan.

Oletus kuitenkin että pieni alkava välys tai pehmeneminen puslissa tuon tekee mitä täälläkin olen lueskellut. Voiko ne pelkät puslar vaihtaa? Saako tukivarret kohtuudella irti? Pallonivelet jouduin jo käyttää laakerienvaihdossa irti joten ne ei ole enää jumissa. Entä kandeeko ne tukivarret vaihtaa kokonaan vaiko pelkät puslat, ja mistä ne kannattaa ostaa?

Vinkit ja kokemukset tervetulleita. En löytänyt youtubesta videota niin siksikin kyselen. Auto -07 XC90 D5 ja 320tkm mittarissa.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #1 : 21.01.2019, 08:48:26 »
Laatupuslat kaupasta ja prässillä nopea vaihto.
Vanhojen ja uusien puslien paikoitus mitattava tarkasti.

Itse kävin puslat ja tukivarret kainalossa lähi pajalla, jossa prässäys puoli tuntia
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Poissa Kenu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #2 : 21.01.2019, 08:59:55 »
Moro,
itse ostin Maylen HD puslat ja prässäsin paikalleen. Auto kyllä tuon jälkeen selkeästi ajoltaan jämäkämpi ja loppui urissa vetely.
Jonkun mielestä voi olla kovat...


KC

Paikalla mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #3 : 21.01.2019, 09:56:30 »
J2K on tehnyt varsin hyvän ohjeen kuvien kera. Tuosta saisi tehdä vaikka oman threadin FAQ-osioon. Onhan niin, että XC90:n keula on periaatteeltaan samanlainen kuin pienempienkin Volvojen?

Itse olen kerran repinyt vanhat puslat irti ihan ruuvipenkkiä ja rautasahaa käyttämällä. Aikaa meni, enkä tee uudestaan, jos ei ole pakko. Uudet vakiopuslat saa paikallaan pelkällä ruuvipenkillä helposti.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1693
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #4 : 21.01.2019, 10:56:01 »
Meinasin linkittää oman ohjeen, mutta apu olikin jo tullut. Oma suositus on että käyttää alkuperäisiä puslia.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #5 : 21.01.2019, 13:27:13 »
Olen yhden puslan kanssa kierretangolla pakottamana irroittanut ja kiinnittänyt mutta kyllä itse ehkä mieluummin veisin tukivarren tai jopa auton pajalle omat osat kontissa. Pyörien suuntauskin kuitenkin edessä siinä yleensä. Nuo kun tekee niin alkuperäiset alapallot voisi olla hyvä tehdä samalla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #6 : 21.01.2019, 18:29:18 »
Kiitos kaikille tosi hyvistä vastauksista! Päätin kommenttien perusteella vaihtaa ne puslat sekä samalla alapallot. Täytyy pohtia irrotanko tukivarret pukeilla itse, vai olisiko tuo sama viedä kokonaan huolton. Taitaa olla se irrottamisen vaiva niin pieni osa tuota työtä, ettei kustannuksiin juuri vaikutusta. Tekemisen ilo toki jää pois, mutta joskus saattaa säästää vaikka vähän omia hermojakin  :)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #7 : 24.01.2019, 20:31:22 »
Varaosaliike myy saksalaiset Ruville merkkiset tukivarret puslineen reilulla satasella. Mietin jos ostaisi ne, ja asentelisi paikalleen niin ei tarvii taistella puslien vaihdon kanssa. Pitäisi kuulema olla hyvät. Sitten jos ne menee muutaman vuoden päästä, niin olisipa ainakin hyllyssä je vanhat joihin voisi sitten puslat prässäyttää jossakin korjaamolla juuri sellaiset kuin haluaa, ja asennella helposti paikalleen kun kaikki olis hyvin muistissa..
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #8 : 24.01.2019, 22:01:57 »
Joo jos haluaa "harrastella" ja tekee homman itse, niin voi rempata vanhoihin uudet, mutta sitten pitää olla kaikki vermeet sopivine holkkeineen ym. ja tarkka mitoitus linjauksineen. Enivei, ite laitoin lemforderin tukivarret joissa on kaikki valmiina. Vanha pois ja uusi tilalle. Tosin S80, mutta ihan sama juttu.(eri kumit kuitenkin). Nyt ollut n3,5v ja tiukat on vielä.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #9 : 24.01.2019, 23:15:11 »
Joo jos haluaa "harrastella" ja tekee homman itse, niin voi rempata vanhoihin uudet, mutta sitten pitää olla kaikki vermeet sopivine holkkeineen ym. ja tarkka mitoitus linjauksineen. Enivei, ite laitoin lemforderin tukivarret joissa on kaikki valmiina. Vanha pois ja uusi tilalle. Tosin S80, mutta ihan sama juttu.(eri kumit kuitenkin). Nyt ollut n3,5v ja tiukat on vielä.

Täysin samaa mieltä ja tuo lemförder tukivarsi on laatutavaraa.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #10 : 24.01.2019, 23:56:22 »
Taitaa olla puslahommat katoavaa kansanperinnettä kuten on jarrusatuloidenkin kunnostus, hiilien vaihto jne :-\
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #11 : 25.01.2019, 06:52:37 »
Mistäs te olette tilanneet Lemförderit?

Joo jos haluaa "harrastella" ja tekee homman itse, niin voi rempata vanhoihin uudet, mutta sitten pitää olla kaikki vermeet sopivine holkkeineen ym. ja tarkka mitoitus linjauksineen. Enivei, ite laitoin lemforderin tukivarret joissa on kaikki valmiina. Vanha pois ja uusi tilalle. Tosin S80, mutta ihan sama juttu.(eri kumit kuitenkin). Nyt ollut n3,5v ja tiukat on vielä.

Oliko ihan simppeli homma? Siinä ei vissiin tarvii purkaa muuta irto kun alapallo tietty ja ne tukivarren auton pään pultit? Ilmeisesti onnistuu ilman väkivaltaa?
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #12 : 25.01.2019, 09:26:25 »
Hei

Minä hommasin nuo tukivarret Koivunen oy:n osia myyvästä tarvikeliikkeestä.
,,,muista tinkiä hinnasta.
Lisäys viestiin:
jos haluat tehdä rempan  oikein kunnolla niin vaihda myös alapallonivelet saman valmistajan tavaraan samalla kun vaihdat tukivaret,pallot ei paljon maksa!
« Viimeksi muokattu: 25.01.2019, 18:26:21 kirjoittanut harald »
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #13 : 25.01.2019, 09:56:26 »
Mistäs te olette tilanneet Lemförderit?

Oliko ihan simppeli homma? Siinä ei vissiin tarvii purkaa muuta irto kun alapallo tietty ja ne tukivarren auton pään pultit? Ilmeisesti onnistuu ilman väkivaltaa?

Varmaan napapultti ensin irti ja vetoakselin tönäisy sisäänpäin, V70 oli osa tukivarren pulteista ahtaassa paikkaa tartti piippuavaimen, momenttiavainta ei saanut sinne. Auto kannatti nostaa niin ylös kuin tukevasti sai, melkoisella voimalla kiinni nuo pultit niin ei halua että auto tulee niskaan niitä avatessa/kiristäessä, mutta pitää olla tilaa ähertää. Piti ketjulla ja vivulla vetää vanha tukivarsi irti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Alatukivarsien puslien vaihto, onnistuuko ite? XC90
« Vastaus #14 : 06.03.2019, 15:50:14 »
Uudet Monroen tukivarret puslineen alla ja ei puolla enää! Samalla hävisi myös mystinen paukahtelu/narahtelu möykyissä jonka luulin tulevan iskarin yläkumeista. Hyvä niin!

Ainoa mikä harmittaa, niin huoltomies teki huolimattomasti pyöränkulmien säädöt ja ratti on suunnilleen yhden boorin verran kierossa p..kele. Mietin että uskaltaako ratin käyttää itse irti akun irrotuksen jälkeen, ettei tarttis enää uudelleen alkaa säätöjä tekemään? Youtubessa hyvä ohjevideo, mutta silti vähän tuon airbagin vuoksi jänskättää..
-Volvo XC90 Executive -07

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo