KL-varaosat  Race.fi

Kesärengas pohdiskeluja...

  • 1892 Vastauksia
  • 567517 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1785 : 13.07.2020, 12:01:35 »
Onkohan isojen renkaiden hinnoissa lopultakin tapahtumassa jotain myönteistä kehitystä. Nyt näyttäis saavan 255/45/20 Michelin latitudeakin alle tonnin kierros
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1786 : 16.07.2020, 13:47:10 »
Tietääkö muuten kukaan mitä nuo "OE" versiot tarkoittaa Camskills:llä? Onko ne oikeasti autonvalmistajille räätälöityjä versioita vaiko vain shoppailijan elämää helpottavia luokitteluja? Olen käsittänyt että valmistajille räätälöidään joskus hiljaisempia mutta kuluvampia versioita ja joskus toisinkin päin. Prätkässä oli kestävämpi mutta huonommin pitävä versio huippurenkaasta :facepalm:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kahilati

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1787 : 16.07.2020, 20:12:54 »
Onko kokemuksia Michelinen CrossClimate renkaasta? Edelliseen autoon (Hyundai i30) ehdin sellaiset ostaa mutta kokemukset jäivät pariin tuhanteen kilometriin.
Nyt autona on 2018 V60 D4 ja kesärenkaat menevät melko pian vaihtoon.
Nykyiset renkaat ovat jotkin Continentalin 235/40 R18. Seuraavat pitää olla profiililtaan korkeammat, nykyisiä pidän epämukavina.

Muitakin renkaita saa ehdottaa.


Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1788 : 16.07.2020, 22:11:24 »
Onko kokemuksia Michelinen CrossClimate renkaasta?

XC90:ssä on tommoset, tuntuvat toimivan hyvin. Vuosi taitaa olla pian siitä kun ne tulivat. Pitoja vaikutti olevan talvisemmassa kelissäkin, ei ollut mitään hätää vaihtaako nastoihin vai ei.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1789 : 18.07.2020, 11:57:24 »
Ihan vähän epäilin kun kaveri soitti ja ensimmäisenä haistatti pitkät ja haukku sille myymäni renkaat. Gt radial champiro fe1. Joo rengastestien joissa on ollut paskin kumi mut rengastestithän on muutenkin kuraa...

No ite ajelin kumeilla 1.5 kesää. 8/17 paistetut kumit kyseessä ja aina pitäny 2.6 bar koska muuten oli runko vetelä.

Kulutuspintaa on etuset reunoista pyöristyneet koska 940 ja 740 alla olleet. Ja nyt ovat oikeesti ajolleen ihan surkeat. Kaikki tiepaikkaus, urat, kolot, vesi, hiekka, ja tien mutkat, tien kaltevuus tekee ajamisesta työlästä ja ratti kääntyy sekä auto haluaa mennä noihin edellämainittuihin ja pysyy siellä mielellään joka tekee sen että meno on kuin vikuroivalla hevosella menemistä.

Oikeesti koskaan 5mm pintaa kumeissa ja yks kax paskaks rungoista kumia ole tullu itellä vastaan viime vuoskymmenien aikana.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1790 : 18.07.2020, 16:42:04 »
Kyllä se näin on, että jos ostaa ne rengastestin paskimmat renkaat, niin väitän, että ne on paskat. Harvemmin nuo testien arvostelut, niin vihkoon ovat menneet ellei valmistaja ole vaihtanut valmistusta renkaiden suhteen.

Yleensäkkin jos ostaa merkkirenkaat, niin yleensä saa kohtuu hyvät renkaat. Toki muutama poikkeus saattaa olla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1602
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1791 : 18.07.2020, 23:35:38 »
Onko kokemuksia Michelinen CrossClimate renkaasta?

Vuosi takaperin tuli 2 kpl ko. kumeja purkaamolta bongatun orgisaluvannesarjan kyljessä. Ikää en ulkoa muista, mutta pintaa melkein uudenveroisesti. Keväällä nakkasin kokeilumielessä seiskan eturattaiksi, ja yllätyin positiivisesti.

Itsellä ainoastaan huonoja kokemuksia Michelineistä ja minkään sortin kitkakumeista lämpimällä säällä, ehkäpä siksi yllätti, että noilla ajelee sirkkelinteräkoossakin ihan sujuvasti ilman isompaa vitutusta. Mielenkiinnolla odottelen syksyn ensilumia/loskapaskoja ja näiden kehuttujen talviominaisuuksien koeponnistusta.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa kahilati

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1792 : 19.07.2020, 12:16:58 »
2018 vuosimallin F-mallin V60, 18 tuuman vanteet. Nykyiset renkaat 235/40 ja tarvitsisi saada korkeampiprofiiliset renkaat alle. Miten esimerkiksi 235/45 tai 225/50, onko kokemuksia?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1793 : 19.07.2020, 12:27:45 »
2018 vuosimallin F-mallin V60, 18 tuuman vanteet. Nykyiset renkaat 235/40 ja tarvitsisi saada korkeampiprofiiliset renkaat alle. Miten esimerkiksi 235/45 tai 225/50, onko kokemuksia?

Jos hinnan perusteella katselee ja miettii, niin 225/45/18" ja 245/45/18" on melkein saman hintaisia sekä eniten käytettyjä. Jos siis sellaiset mahtuu, niin kannattaa pysyä noissa yleisissä rengaskoissa. Säästää puhdasta rahaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1794 : 19.07.2020, 16:05:59 »
2018 vuosimallin F-mallin V60, 18 tuuman vanteet. Nykyiset renkaat 235/40 ja tarvitsisi saada korkeampiprofiiliset renkaat alle. Miten esimerkiksi 235/45 tai 225/50, onko kokemuksia?

50 sarjan kumi vaatisi kyllä kaveriksi 17" vanteet koska noilla 18" halkaisija kasvaisi 37mm.
toki ne varmaan vakiokorkeudella olevan alustan kanssa sopii pyörimään, mutta itse laittaisin nuo karpankin mainitsemat 225/45 renkaat niin pysyy tuo halkaisijankin kasvu maltillisena ja sellaiset on itsellänikin talvirenkaina S60:ssa.

Poissa kahilati

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1795 : 14.08.2020, 12:06:11 »
Uudet kesärenkaat yhä hakusessa nykyisten 235/40 R18 tilalle. Haen siis korkeampiprofiilisia renkaita.
Sain mielestäni asiallisen tarjouksen rengaspaketista eli Michelinin Primacy 4 koossa 215/50 R17 Image Legend- vanteilla noin 1 090e. Ulkonäöltään nuo vanteet käyvät minulle.

Renkaan halkaisija pienenee noin sentin mutta rengasprofiili kasvaa selvästi. Mielipiteitä?
Nykyinen rengassarja Volvon vanteilla joko jäisi varastoon odottamaan auton myyntiä tai sitten menisi suoraan myyntiin.

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1796 : 15.08.2020, 12:00:12 »
Uudet kesärenkaat yhä hakusessa nykyisten 235/40 R18 tilalle. Haen siis korkeampiprofiilisia renkaita.
Sain mielestäni asiallisen tarjouksen rengaspaketista eli Michelinin Primacy 4 koossa 215/50 R17 Image Legend- vanteilla noin 1 090e. Ulkonäöltään nuo vanteet käyvät minulle.

Renkaan halkaisija pienenee noin sentin mutta rengasprofiili kasvaa selvästi. Mielipiteitä?
Nykyinen rengassarja Volvon vanteilla joko jäisi varastoon odottamaan auton myyntiä tai sitten menisi suoraan myyntiin.

halkaisija ei muuttuisi käytännössä yhtään ja tuo 215/50r17 on myös ihan ensiasennus kokovaihtoehtona ollut sekä primacy käsittääkseni hyvä ja hiljainen rengas.

vanteen ulkonäöllä ei minun mielestäni ole kovin suurta merkitystä 17" koossa tuolla rengasprofiililla olevalla V60 missä vakiokorkuinen alusta, image legend ajaa asiansa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1797 : 15.08.2020, 13:17:27 »
Ajattelin joitakin havaintoja tästä haukutusta kehurenkaasta kirjoittaa. Viikonlopun aikana tuli ajettua liki 700km erilaisia teitä ihan täydellisestä kaatosateesta kuivaan keliin. Isompaa ja pienempää asfalttitietä, hiekkatietä ja kunnon sepelimursketietä (tietyömaa).

Ehkä se kokemattomammalle, tai "ei niin kiinnostuneelle" tärkein ja huomattavin ominaisuus; rengas on mukava. Pehmeärunkoisena ylittää asfaltin ruvet ja pienet halkeamat nätisti, eikä sisällä soi korvat karheallakaan asfaltilla. Pyöreäolkaisena ei vetele urissa niin kamalasti. Tästä ominaisuudesta tykkään kyllä itsekkin.

Ajettavuuden ja pidon suhteen sitten jo huomaakin, ettei alla ole ne oikeasti vuosikausia testien kärkiviisikossa kohisseet merkkirenkaat. Märällä asfaltilla pitoa on korkeintaan keskinkertaisesti. Kääntyvässä moottoritien rampissa etuvetoinen 95 hevosvoimainen kuuraketti alkaa suttaamaan sisempää pyörää vielä kakkosvaihteella kiihdyttäessä läppä levällään 50-80km/h. Ei nyt ihan hirmuisen herkästi, muttei tuo mahdotontakaan ole. Kuitenkin märällä asfaltillakin renkaan tuntuma on likimain samanlainen kuin kuivalla, enkä saanut (pienistä yrityksistä huolimatta) renkaita tekemään mitään poikkeuksellista tai petollista, eli renkaan ajokäytös on hyvin samankaltainen kuivalla ja märällä vaikka pito muuttuu (tämä on minusta hyvä ominaisuus). Jarrutus- ja sivuttaispitoa on vetopitoa enemmän. Tiukka kaistanvaihto ohitukseen lähdettäessä auto kuormattuna huomasi, että renkaan pehmeä runko joustaa paljon ja auto "huojahtaa" kaistaa vaihtaessa, mutta mitään sen dramaattisempaa ei tapahdu (saattaahan tuo säikäyttää, vaikkei luistoa tai karkaamista ole tapahtumassakaan).

Kaatosateessa en uskaltanut lähteä urheilemaan, vaan ajoin kiltisti yhdistelmän perässä joka aurasi ajouriin liki vesivapaat urat (vettä oli tiellä senttejä). Myöhemmin kuitenkin liki tyhjällä maantiellä tähtäsin pariin otteeseen isompiin lammikoihin enkä huomannut mitään ihmeellisyydestä poikkeavaa. Vesiliirto on mahdollinen, mutta niin se on minusta kaikilla renkailla. Jos vesiliirron minimointi ja märkäpidon maksimointi ovat omalla kriteerilistalla korkealla, niin LingLongit eivät ole tällöin oikea valinta.

Soratiellä en huomannut mitään ihmeellistä. Ainakaan pysyttäessä yleisrajoitusten puitteissa ei rengas käyttäytynyt soratiellä mitenkään omituisesti. Pehmeä runko tuo toki ajamiseen tietynlaista huojuntaa ja hieman viipyilevää reagointia tiukempiin käännöksiin, niin asfaltilla kuin sorallakin. Märällä soratiellä renkaan pito irtosi tiukemmin kantatessa aika loogisesti, ei ykskaks napsahtaen. Eli varsin samanlainen ajokäytös jatkui myös soralla, mitä olin aikaisemmin huomannut asfaltilla, mikä on mielestäni jälleen melko tärkeä ominaisuus (rengas ei yllätä herkästi).

Mutta, iso mutta.....yksi asia on mistä annan pirun pitkän miinuksen ja minkä osittain tiesin olevan mahdollista ja tilausta tehdessä. Ostat kaupasta tai netistä vaikka Hankookit, Michelinit, Nokianin paskat, GoodYearit jne niin urasyvyyttä niissä uutena on yleensä siellä 8mm:n molemmin puolin (parhaissa jopa 9mm). LingLong Greenmax:ssa tässä koossa on 6.85mm, eli periaatteessa "kesän ajetut uudet renkaat". Tuo vaikuttaa ihan suoraan eniten vesiominaisuuksiin ja tietyllä tapaa sylettää ostaa "kuluneen" renkaan kuviolla uutta rengasta, mutta annetaan se anteeksi kun kuittia katsotaan.

Summasummarum. Mielestäni ennemmin nämä, kuin samaan rahaan 5mm:n kulutuspinnalla olevat neljä vuotta vanhat "merkkirenkaat". LingLong ei tunnu loistavan millään muulla osa-alueella, kuin mukavuudella ja ollen sielläkin lopultakin vain keskinkertainen verratessa esimerkiksi Michelinin Energy Saveriin. Oikeastaan "tasapaksun keskinkertainen" kuvaa mielestäni tätä rengasta täydellisesti.



Aika ja kilometrit näyttää, kuinka LingLongit pärjäävät jatkossa. Testimuulina toimii (muistaakseni) noin 1250kg:n painoinen vuoden 2004 Fiat Stilo Farmari, joka usein matkaa kontti täynnä tavaraa tai täysin tyhjänä isolta tieltä sinne metsäautotien perukoille. Ei ehkä vastaa tämän foorumin käyttäjäkunnan käsitystä autoilusta parhaiten, mutta jotain otantaa ja kokemusta edes tässä kokoluokassa ajattelin kirjoitella, koska sitä oli hiukan vaikea löytää kaiken sen "juupaseipäs" -väittelyn seasta, kun ostopäätöstä mietin. Ja rengashan oli siis LingLong GreenMax EcoTouring 195/65R15 91T.

Hyvää kesää kaikille. :)
Jatketaan taas "seurantaa".

Nyt tullut useampi tuhat kilometriä ajoa linglongeilla (4-5 tuhatta rullailtu) ja aikalailla yllä kirjoitettu on toistaiseksi pysynyt mielessä. Märällä asfaltilla ei pito ole kaksinen, mutta vesiliirtoon ei kuitenkaan hirveän herkästi lähde. Runko on löysä, eli jos tarkkaa ja sporttista ajettavuutta halajaa, ei linglong greenmax ole oikea valinta. Renkaat eivät juurikaan ole kuluneet kesän aikana, eikä käytös ole muuttunut mihinkään. Rajusti ajaessa alkaa rengas sortamaan, varmaankin pehmeän rungon takia, mutta pidon raja on pehmeä eikä äkkinäinen. Soratiellä löysä runko antaa hienosti anteeksi nykyajan tiheät ja terävät vallesmannin kiharat.

Perusautossa peruskäytössä minusta rahansa arvoinen rengas, jos vertaa käytettyihin. Mikäli löytää hyvän rengassarjan (eli valmistaja Michelin, Pirelli, Continental tai muu suuren valmistajan rengas), jolla on ikää max 4v ja pintaa se 6-7mm hintaan 120-130 euroa (tässä kokoluokassa, 195/65R15), niin silloin käytetty on parempi valinta. Kuitenkin se tarjonta, mitä tuossa alkukesästä oli (yli viisivuotiaita renkaita 4-5mm pinnalla 40-60€/kpl) niin ehdottomasti ottaisin uudestaan LingLongit.

Oikeastaan ainoa uusi havainto oli tuossa noin viikko sitten. Reipas 500km maantietä todella paahtavassa helteessä, mutta ajettavuus ei muuttunut edes tällöin. Edelliset Nokianin renkaat muuttuivat todella "hyytelömäisiksi" helteillä ajaessa, eikä siihen auttanut edes rengaspaineen nosto.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1798 : 15.08.2020, 13:34:30 »
Mikäs on linkkulonkkujen treadwear?

Noin 45tkm ajetut landsailit treadwear 500, on vieläpä hiljaiset
« Viimeksi muokattu: 15.08.2020, 13:38:37 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1799 : 15.08.2020, 14:07:50 »
Mikäs on linkkulonkkujen treadwear?

Noin 45tkm ajetut landsailit treadwear 500, on vieläpä hiljaiset
Muistaakseni 320, pitää tarkistaa vielä tänään.
Edit. Unohtu. :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 15.08.2020, 20:34:07 kirjoittanut Slerbahuuli »

 

RallyBaron  Samppasport