KL-varaosat  Race.fi

(B6254 +) AW30-43 -> 740/760

  • 13 Vastauksia
  • 5574 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
(B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« : 29.09.2018, 11:31:16 »
Kyseinen paketti olisi ideoinnissa ympätä seitensatkuun (tai mihinkä vaan härveliin..)

Sähköineen kaikkineen tarkoitus purkaa ja ympätä mutta mahdollisia ongelmakohtia hakusessa, lähinnä laatikon puoli mietinnässä, pikaisesti tuossa selvitellyt niin äkkiseltään ainut olisi tuo mittaristolta saatava nopeustieto mikä voisi aiheuttaa harmia? Kohdeauto kun on käsittääkseni vanhalla 12 hampaisella anturikehällä.

Fyysisestihän tuo taitaa mennä aika bolt on alkuperäisiin kiinikkeisiin, tehostin, laturi, pakoputki jne sovitettavissa. Kardaani selvinnee kun paketti paikallaan. Sifterikin lienet sovitettavissa joko vanhan AW:n tai sitten modaamalla.


Lankku tätä oli ilmeisesti yhden seiskafarkun kanssa sovitellut ja sieltä jotain aukenikin.. muistuttanen että tässä tapauksessa manualisointi ei tule kyseeseen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #1 : 29.09.2018, 13:01:45 »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mmmm

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #2 : 08.06.2019, 09:58:32 »
Kysymys 960 faceliftin tekniikasta. Automaatti 2.5l moottorin perässä. Mitä vaihdelaatikko tarvii toimiakseen, jos sen tekniikan laittaa toisen merkkiseen autoon? Saako sovellettua vai suosiolla vanhempaa laaatikkoa?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #3 : 08.06.2019, 12:39:01 »
Auton nopeustiedon tarvitsee. Laatikonohjainlaite vaatii saman perävälityksen kuin on alunperinkin. Eli boksi tai perävälitys vaihdettava jos ei osu kohdalleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mmmm

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #4 : 08.06.2019, 17:02:09 »
Löytyykö volvolta sopiva jäykkäakseli? Tuossa on erillisjousitettu perä niin ei käy.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #5 : 08.06.2019, 17:42:38 »
Auton nopeustiedon tarvitsee. Laatikonohjainlaite vaatii saman perävälityksen kuin on alunperinkin. Eli boksi tai perävälitys vaihdettava jos ei osu kohdalleen.

Miksipä se perävälitys sama pitäisi olla? Nopeuspulssien pitää tietysti olla samalla piikkimäärällä, mutta ellei tuota johonkin maasturin alennusvaihteiston eteen laita, niin eri välitykset näkyvät vaihteistolle lähinnä kuten raskaammin tai kevyemmin kuormattu auto.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #6 : 08.06.2019, 20:17:33 »
Miksipä se perävälitys sama pitäisi olla? Nopeuspulssien pitää tietysti olla samalla piikkimäärällä, mutta ellei tuota johonkin maasturin alennusvaihteiston eteen laita, niin eri välitykset näkyvät vaihteistolle lähinnä kuten raskaammin tai kevyemmin kuormattu auto.

Jännästi taitaa mennä vikatilaan eri perävälityksillä jo ihan alkup. asennetuissa autoissa...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #7 : 08.06.2019, 21:34:57 »
Koska laatikonohjauksessa käytetään matematiikkaa nopeus suhteessa kierroslukuun ja kaasun asentoon = sopiva vaihde.

Jos perävälitys vaihtuu alkuperäisestä, laatikko ei koskaan saa sitä matematiikkaa oikein ja menee vikatilaan.

Mutta onhan noita sopivia välityksiä jäykkäperäisissäkin. Katsot vaan mikä on luovuttaja-auton perä niin siitä se lähtee.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mmmm

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #8 : 09.06.2019, 13:21:53 »
Pitääkö pyörän koko pysyä myös samana kuin luovuttaja-autossa?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #9 : 09.06.2019, 13:47:20 »
Ei. Siitä auto ei tiedä mitään minkäkokoiset pyörät alla on.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #10 : 09.06.2019, 14:31:01 »
Parin pykälän muuttaminen perävälitystä vaikuttaa vähemmän nopeus/kierrosluku suhteeseen kuin rengaskoon muuttaminen ääripäästä toiseen. Jos vaihteisto suuttuisi siitä että ajovastus ei vastaa odotettua, niin se menisi vikatilaan myös täyteenlastattuna, kärryävetäessä ja vuoristossa ajaessa.

Tuo vikatila orkkisvehkeessä voi johtua myös siitä että laite saa nopeussignaalia jotain muutakin kautta, esim ABS jarruista, automaattivaihteistonhan pitää osata keskustella abs:n kanssa, jottei se sotke jarrutusta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #11 : 09.06.2019, 14:48:10 »
Lähinnähän tuo vaikuttaa nopeusmittarin, cruisen, ABS:n toimintaan, lisäksi vaihteisto vaihtaa eri nopeudessa kuin pitäisi, turbiinilukon kytkeytyminen jne. Käytännössä aikaisempi isommalle vaihto tai turbiinilukon kytkeytymien päälle on vain hyvä tiuhemmalla välityksellä, eipähän turhaan huuda. En tiedä montako nopeustunnistinta tuollaisessa on, luetaanko laatikolta ensin ulostuloakselin nopeus ja verrataan sitä perävälityksen yhteydessä olevaan VSS:n signaaliin, silloin vikatilaan menon voisi ymmärtää perävälityksen muuttuessa.

VSS signaaliahan voi muuttaa sopivaksi erilaisilla convertereilla, esim. tuollaisella.
 http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=126/category_id=358/mode=prod/prd126.htm
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #12 : 09.06.2019, 14:54:28 »
Hemmetti, enpä tullut ajatelleeksi että se ominpäin vertaisi ulostuloakselin ja nopeussignaalin suhdetta.. Toisaalta, miksi hemmetissä se noita vertaa?

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
« Vastaus #13 : 09.06.2019, 15:48:57 »
Hemmetti, enpä tullut ajatelleeksi että se ominpäin vertaisi ulostuloakselin ja nopeussignaalin suhdetta.. Toisaalta, miksi hemmetissä se noita vertaa?

Niin en tiedä miten tuo Volvon automaatti toimii, mutta useinhan näissä sähkölaatikoissa verrataan kolmea nopeustietoa, moottorin kierrokset eli laatikon sisäänmenoakselin kierrokset, laatikon ulostuloakselin kierrokset ja auton nopeus. Laatikonohjaus laskee näistä turbiinin ja laatikon sisäisen luiston, ohjaa turbiinilukon kytkeytymisen eri vaihteilla jne. Kun yksi vertailutieto näistä eli auton nopeus signaali muuttuu perävälityksen muuttuessa, niin boxi tulkitsee sen silloin viaksi. Voin olla kyllä väärässäkin.
Yksi vaihtoehto voisi olla siirtää nopeustunnistin lukemaan kardaanin kierroksia, vaikka niitä laipan kiinnityspultteja tai akseliin kiinnitettyä hammastusta, silloin perävälitys saa olla mikä tahansa. Pitää vaan selvittää montako pulssia per maili/kilometri (PPM = pulses per mile) alkuperäinen anturi antaa ja sen mukaan valita anturi ja tehdä sopiva hammaskehä. Netistä löytyy erilaisia laskureita hommaan.



Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo