Ateho  Elekma

Kytkinvaihtoehdot "Vinokone+M45/6/7 laatikolle"

  • 228 Vastauksia
  • 103879 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Eli tässä heinäkuussa oli tarkotus vaihtaa kone b200e>b19et:hen. 240 vm88 on kyseessä m47 laatikolla. Kysymys kuulukin että minkälainen kytkin tohon sopii. Tehoa tosta koneesta entisen omistajan mukaan irtoaa semmonen 200hv. Vauhtipyörän mallistakaan ei ole tietoa mikä on b200e:ssä? onko sama mikä b19et:ssä.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2012, 15:34:05 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #1 : 10.06.2012, 07:05:15 »
b200e:ssä ainakin pottapyörä ja itsellä on pottapyörässä 215mm turbon asetelma. veikkaampa et tuo ois b19et noille tehoille ihan riittävä? vauhtipyöräksi b19et:lle veikkailisin myös pottaaa.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #2 : 10.06.2012, 13:23:06 »
Aika rajoilla alkaa olemaan sen turbon vakion 215mm asetelman pito 200hv tietämillä, taitaa luistaakkin jo? Itte laittaisin ainakin littupyörän ja 228mm asetelman samalla vaivalla tai jopa sasch sre:n jos meinaa vielä joskus vähän enemmänkin voimaa ottaa. Multa saattaa jäädäkkin ylimääräiseksi jossain vaiheessa 228mm astelma+sintterilevy ku oon ajatellu sijoittaa SRE:hen... vähän huono toi sintteri veneen veto hommissa ku joutuu luistattaan tollasta alaväännötöntä konetta.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #3 : 10.06.2012, 23:29:05 »
Volvon vinokoneissa on kolme perusvauhtipyörätyyppiä. Se kolmas on kaksoismassavauhtipyörä, joka löytyy viimeisimmistä vinokoneista 900-sarjan volvoista.

Ne kaksi muuta ovat syvä vauhtipyörä ja tasainen vauhtipyörä. Syvä vauhtipyörä = pottapyörä. Näitä syviä on sitten erilaisilla triggeröinneillä eri sytytysjärjestelmille, ja myös ilman triggeröintiä. Tasaiset ovat kaikki samanlaisia

Syvään malliin menee 228 mm kytkin ja paineasetelma

Tasaiseen menee 215mm kytkin ja paineasetelma.

Nuo eivät sovi ristiin, eli Volvon 228mm kytkimen paineastelma ei sovi tasaiselle vauhtipyörälle, ja 215 paineasetelma ei sovi syvään vauhtipyörään.

200:n hevosvoiman tehoille voisi 700-sarjan turbomallin paineasetelma ja kytkinlevy olla ihan passeli kytkinpaketti. Tuo paketti sopii syvään vauhtipyörään, ja sopii myös m47-vaihteistoon.

B19ET:ssä on vakiona tasainen vauhtipyörä. Pottamallin pyörä sopii kyllä siihen ihan suoraan. Tasaiselle vauhtipyörälle sopivia 215mm kytkimelle olevia voimakkaampia paineasetelmia taitaa nykyään olla huonosti saatavilla, mutta syvälle vauhtipyörälle ja 228mm kytkimelle taitaa saada ihan suoraan paikalleen sopivia vahvempia paineasetelmia, jos vakiosta loppuu pitokyky.

Jos tasaiselle vauhtipyörälle (joka on aika lailla kevyempi), haluaa isomman 228mm kytkimen, pitää siihen istuttaa jokin muu paineastelma.



Kuvassa on tasaiselle vauhtipyörälle koneistettu uudet pulttireiät ja kohdistustapit BMW:n asetelmaa varten, joka on 228mm kytkinlevylle.

Poissa injector

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2417
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #4 : 10.06.2012, 23:44:22 »

Nyt kun näytte kytkimissä olevan kysyn pikkuisen asian vierestä
Itselläni on M45 laatikko littupyörällä sekä 215 paketilla

Suunitteella olisi laittaa 228 alkuperäis paketti. Eli käypikö tämä nyt suoraan vai ei?

Kuitenkin tuolla moponetin sivulla lukee tuote 84-1213
Nimike
Kytkinsarja Volvo M45-47 ø228

Mutta almpana lukee B230 85->93 4-vaihteiset (M45, ø228mm)

Itselläni on b200 joten onko tuo sitten pottaan tarkoitettu paketti 100% varmasti?
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #5 : 11.06.2012, 21:20:30 »

Suunitteella olisi laittaa 228 alkuperäis paketti. Eli käypikö tämä nyt suoraan vai ei?


Syvään malliin menee 228 mm kytkin ja paineasetelma

Tasaiseen menee 215mm kytkin ja paineasetelma.

Nuo eivät sovi ristiin, eli Volvon 228mm kytkimen paineastelma ei sovi tasaiselle vauhtipyörälle, ja 215 paineasetelma ei sovi syvään vauhtipyörään.

M45, M46 ja M47 vaihteistoissa on kaikissa samanlainen kytkinakseli, eli kytkinlevyt sopivat kaikkiin. Volvon 215mm ja 228mm kytkinlevy siis sopii kaikkiin samalla tavalla.

Volvon paineasetelmat eivät sovi ristiin eri vauhtipyöriin, eli syvään sopii 228mm asetelma, tasaiseen sopii 215mm asetelma.

Muita kuin vakio-osia käyttämällä saa 228mm kytkimen sopimaan tasaiselle vauhtipyörälle (esim BMW:n paineasetelma). Edellyttää koneistuksia, ei sovi siis suoraan.

Joissain vanhoissa M45-vaihteistoissa taitaa tosin olla erilainen kytkinakseli. Taitavat olla 70-luvun malleissa.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2012, 21:26:53 kirjoittanut Jktku »

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #6 : 12.06.2012, 06:53:38 »
Joo o, menin sekaisin tossa omassa kytkimessäni, eli siis minulla on tuo syvä vauhtipyörä ja siinä 228mm turbon kytkin sarja laitettuna.  :hello:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa injector

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2417
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #7 : 12.06.2012, 14:13:30 »

En ole varma onko littu vai ei?
lpurettu ei ole vielä. Edellisessä oli littu muuten samat releet mutta vm86
mutta uskosin että on vaihteisto M45 ja vm89 240
Pitää ostaa 215 turbon paketti jos on niin opahan jäykempi eikä tartte pelätä ettei pidä

Onko muuten jossain nettikaupassa myynnissä jäykempiä asetelmia kyseiselle levylle?
Pika googlaamalla en löytännyt
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #8 : 12.06.2012, 17:52:07 »
Joo, eli tosiaan toisin kuin alkupuolella oli mainittu, littupyörä on 215mm kytkimelle ja pottapyörä 228mm kytkimelle.
Ihan vaan varmuudeksi selventääkseni  :)

Pottapyörään käy suoraan sachs SRE jonka numerosarja päättyy 763. Sitä saa mm virtalaracingilta, uspartsilta, yms.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #9 : 12.06.2012, 18:14:03 »
Joissain vanhoissa M45-vaihteistoissa taitaa tosin olla erilainen kytkinakseli. Taitavat olla 70-luvun malleissa.
10-boorinen on johonkin 78-79 asti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #10 : 16.06.2012, 23:06:55 »
Kyllä se ton ET-koneen mukana tullu vauhtipyörä on mallia littu. Ja b200e:ssä
 taitaa olla mallia potta. Kumpaan vp:hen saa helpomalla ja halvemmalla pitävän kytkimen?
Littu kai se ois parempi ku on tieten pottaa jonku verran keviämpi

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #11 : 08.07.2012, 22:16:12 »
Mikä vauhtipyörä näissä f koneellisissa on? Ei tunnu löytyvän millään tietoa..

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #12 : 08.07.2012, 22:30:54 »
Mikä vauhtipyörä näissä f koneellisissa on? Ei tunnu löytyvän millään tietoa..

Pottapyörä LH anturikehällä, eli SRE -763 loppuinen asetelma menee siihen.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #13 : 08.07.2012, 23:15:12 »
Itekki alan kallistua ton sachshin SRE-asetelman kannalle. Mutta minkälainen levy kannattaa laittaa ton kaveriksi? Ei ole ennen tullu värkättyä autojen kytkimien kanssa nii meinaan olla vähä ton asian suhteen hukassa.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Mistä kytkin b19et:n ja m47:kan väliin?
« Vastaus #14 : 09.07.2012, 00:27:33 »
Itekki alan kallistua ton sachshin SRE-asetelman kannalle. Mutta minkälainen levy kannattaa laittaa ton kaveriksi? Ei ole ennen tullu värkättyä autojen kytkimien kanssa nii meinaan olla vähä ton asian suhteen hukassa.

Noiden SRE:n mitoitukset on tarkoitettu vakio vauhtipyörälle ja vakiolevylle. Elia laita vaan uusi laadukas vakiolevy on mukava käyttää ja pitää hyvin.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron