Autoracing  KL-varaosat

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 885678 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1215 : 08.07.2013, 23:13:49 »
Tämmöstä mietin joskus itekin, kun olisi yhdet 960 facelift olatkin ylimääräsenä. Mitä tapahtuu offsetille, pysyykö samana vai muuttuuko? Meinaan vaan kun 960 faceliftissä käytetään etuveto-ET:tä ja vanhemmissa takaveto-ET:tä, mutta johtuuko ero tukivarsista tai niiden kiinnityspisteistä, vai olka-akseleista?

Kumpia raidetangonnuppeja muuten käytit? EDIT: kuvista päätellen vanhempaa mallia, mutta eikös niissä ole eri kartio?

offset pysyy samana kuin ennen. ero tulee siitä että 960 alatukivarsi on noin 4cm pidempi. Raidetangonpäät on seiskan vakiot kartio on sama.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1216 : 09.07.2013, 08:08:01 »
pystyykös tuota 960 madaltamaan mitenkään kun siinä on mikälie komposiittijousi takana?

Kysäses Lankulta. Tuntu olleen hyvin tietoinen miten taka-akselista saa säädettävän fiksusti ja halvalla.

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1217 : 09.07.2013, 12:02:48 »
Ei jaksanut selata 82 sivua läpi että voisi löytää niin jälleen kerran nopea kyssäri. Takana kuormajouset+nivot mutta hieman tukevampaa kyytiä kaipais joten milläs keulaa saisi jäykemmäksi 940`sessä fiksusti ilman että pilaa "alkuperäistä"?'

Poikkituki+jämäkämmät jouset on ollut oma ajatus. Olenko ihan metsässä  :idiot2:
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1218 : 09.07.2013, 16:22:53 »
Ei jaksanut selata 82 sivua läpi että voisi löytää niin jälleen kerran nopea kyssäri. Takana kuormajouset+nivot mutta hieman tukevampaa kyytiä kaipais joten milläs keulaa saisi jäykemmäksi 940`sessä fiksusti ilman että pilaa "alkuperäistä"?'

Poikkituki+jämäkämmät jouset on ollut oma ajatus. Olenko ihan metsässä  :idiot2:

Dieselin jouset/madallusjouset ja jäykemmät iskarit niin saat jokatilanteeseen jäykkyyttä. Iskareina vois toimia esim Bilstein B6 tai Koni sport.

Paksummalla vakaajalla saat sitten varsinkin kaarre-ajoon lisää jämäkkyyttä = ei niiaile niin paljoa. Poikkituki sitten vaikuttaa korin jäykkyteen ja vähentää korin elämistä. Tämä aavistuksen jämäköittää sitten yleisesti ajoa.

Tässä lonkalta heitettynä mun mielipiteet. Voin olla hieman väärässä tai ehkä en, mutta yleisesti ottaen se kutakuinkin näin menee.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1219 : 09.07.2013, 21:03:43 »
offset pysyy samana kuin ennen. ero tulee siitä että 960 alatukivarsi on noin 4cm pidempi. Raidetangonpäät on seiskan vakiot kartio on sama.

Ok, hyvä tietää.
Tuo kartiohomma piti oikein tarkistaa ja kyllä se kartio on aavistuksen eri kulmalla. Vanhemmat nupit menee kyllä uudempiin ohjausvarsiin, mutta huomaa että kartio on eri, kun kokeilee heilutella kartiota siellä pesässään ilman mutteria. Uudempia nuppeja kun kokeili vanhan mallin ohjausvarsiin niin eron huomasi selvemmin.

Ei siinä sinänsä mitään, kyllähän ne varmaankin paikallaan pysyy, kunhan mutteri on kireällä :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1220 : 13.07.2013, 17:54:17 »
Note to myself: Dieselin etujouset ei pysy kupeissa 2 kierrosta lyhennettynä...    :juhau:   ;D

Ongelmaksi muodostuu alimmainen kierros, joka on vakiona tasainen. Lyhennettynä alin kierros ei tapaa lautaseen max. ulosjoustossa kuin aivan kärjellään.

Näin lyhyen jousen asennus on helppoa, ei tarvi edes jousipuristimia..   :D

Mutta ei hätää, järeämpi putkiklemmari alimman kierroksen ja jousilautasen reunan ympäri, klemu tolpan taakse katsurilta piiloon, säätömutikka jousikupin sisään, alusta massaa päälle= Toimii!
« Viimeksi muokattu: 14.07.2013, 13:24:52 kirjoittanut tomimikael »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1221 : 18.07.2013, 16:49:15 »
Päivvee, tarkotus ostaa bilsteinit omaan merikonttiin.
edessä: Vakio jouset poistettu kierros
takana: kuormajouset poistettu kierros

Noi b8:t taakse niin ei tipu jousetkaan pois.
Mutta ostaisinko b8:t myös eteen? Kai ne toimii myös noin pienellä (kierroksen) madalluksella?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1222 : 22.07.2013, 09:54:22 »
Minkä näköset etujouset sielä faceliftiysissä sitten on? 850 jouset vai jotain muuta? Tarvii ny keksiä jostain madaltavat jouset keulaan, mutta motonetti ei myy ees vakiojousta niin ei pääse mittailemaan minkä näkönen se on.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1223 : 22.07.2013, 15:17:13 »
facelift 960:een käy 940 jne etujouset, etuiskarit on melkein samanlaiset kuin 850:ssä
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1224 : 24.07.2013, 21:13:01 »
en nyt taas tiiä onko oikea topic tai kovinkaan viisas kymysys mutta pitäis teettää tohon omaan 960 taakse uus vakaaja niin mikähän firma noita tekis mallin tai mittojen mukaan. ::)
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1225 : 24.07.2013, 23:01:52 »
en nyt taas tiiä onko oikea topic tai kovinkaan viisas kymysys mutta pitäis teettää tohon omaan 960 taakse uus vakaaja niin mikähän firma noita tekis mallin tai mittojen mukaan. ::)
vallilan takomo.

facelift 960:een käy 940 jne etujouset, etuiskarit on melkein samanlaiset kuin 850:ssä
Hyvä että käy kun maailmalta saa noita pelkkiä etujousia.. tarvii tilata -50mm 760 ja 960seen kumpaankin keulaan.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa jkm

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1226 : 11.08.2013, 22:05:58 »

850 volvon coilitolpat saa hieman vaivaa näkemällä sovitettua paikalleen 7/9 satkuun:

ELIKKÄS jos hommaa esim. JOM/Ta-Technix coiloveri-sarjan joka on tarkotettu 850:seen, niin passaako se vm.90 740 farkkuun pelkästään vinkua näyttämällä kiinnitysrei'ille?  :idiot2:  talviautoon tässä alustaratkasua pohtiessa....
« Viimeksi muokattu: 11.08.2013, 22:08:56 kirjoittanut jkm »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1227 : 11.08.2013, 22:56:42 »
ELIKKÄS jos hommaa esim. JOM/Ta-Technix coiloveri-sarjan joka on tarkotettu 850:seen, niin passaako se vm.90 740 farkkuun pelkästään vinkua näyttämällä kiinnitysrei'ille?  :idiot2:  talviautoon tässä alustaratkasua pohtiessa....

EI. tarvitset myös olka-akselit ja jarruosat uusikorisesta 960 volvosta. Myös yläjousilautasta piti hieman muokata jotta yläpää/laakeri istui siihen hyvin.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa jkm

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1228 : 12.08.2013, 20:16:21 »
ourraaait  8) kiitoksia inffosta...

E: eli takapää sopisi kumminkin suoraan? mites tuo etupään laakeri/keskiö homma? ::)
« Viimeksi muokattu: 13.08.2013, 09:21:58 kirjoittanut jkm »

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1229 : 13.08.2013, 12:14:07 »
Tuleekos lesjöforssin madallus satsis iskarit mukana? Tarttis uudet iskarit ostaa taakse ja autos on joku madallus sarja eikä mitään hajua mikä. Miettisin et meniskö ihan motonetistä haetut 940 korkeapainekaasuiskarit paikallee madallusjousilla ettei ois liia pitkät?
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

 

KL-varaosat  Race.fi