RallyBaron  Samppasport

Toisenlainen projekti

  • 128 Vastauksia
  • 56616 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #60 : 17.12.2016, 11:54:28 »
Erinomaista toimintaa. Hyvä! Aika vikkelä peli on.
Pitkäisku kampura vaan koneeseen ja Mitsun Evo 10 ahdin.
H-Profiilikanget olisi hyvä olla myös.
Siinä Mersumiehillä tippuu leuka pitsaan.
Mikä vaihdelaatikko tässä on?
Tämä on mielenkiintoinen projekti.
H-profiilit on hyllyssä odottamassa asentamista. Tuo pitkäisku kampura kyllä vaihtuisi kivuttomasti siinä samalla... Mutta sopiiko vakiomitoilla olevat kanget pitkäiskun kanssa, vai pitääkö mäntiä sorvata 2-2.5 mm matalammaksi?
Vaihdelaatikko on traktorin alkuperäinen ja täysin vakio. Kotelo on tarkoitus vahvistaa.
531 kansi on ollut mielessä ja E85, mutta johonkin pitää viiva vetää, ettei homma karkaa totaalisesti lapasista.

Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #61 : 17.12.2016, 12:17:30 »
Niin vielä pitempi iskuisen kampiakselinkin vissiin saisi mutta joutuuko lohkoa koneistamaan jo tuolla 94.5 mm:n akselillakin..??

Onhan esim. Sten Papalla ja Kl-racingillä myynnissä kankia vaikka ja millä pituuksilla niin saa mätsäämään kampuraan. Mutta jos on liikaa iskua ja vielä ahdettu niin alakerta ei oikein tykkää, kun tulee hiukan liian härski kampikulma.

Mutta sopiiko vakiomitoilla olevat kanget pitkäiskun kanssa, vai pitääkö mäntiä sorvata 2-2.5mmmm matalammaksi?

Pitää sorvata mäntiä. Syy löytyy iskusta, kiertokankien pituuksista ja kk-laakerin koosta.

Tässä vähän luettavaa; http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120.0 ja http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4475.0

531 kansi on ollut mielessä ja E85, mutta johonkin pitää viiva vetää, ettei homma karkaa totaalisesti lapasista.

Mitä turhaa, anna mennä vaan  O0

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #62 : 17.12.2016, 12:22:44 »
Sitten homma on pois lapasesta kun fhra liittyy jotenkin kuvioon, traktorikuvio vaihtuu slikseihin ja soramäki muuttuu asfaltti varttimailiksi ;D.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #63 : 17.12.2016, 12:32:45 »
Niin eikös B230 FK:n ja B230 FT:n männät sietänyt sorvata 86 mm:n iskulle vakiokangen mitalle? Muistaaks joku?

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #64 : 17.12.2016, 12:48:46 »
Sitten homma on pois lapasesta kun fhra liittyy jotenkin kuvioon, traktorikuvio vaihtuu slikseihin ja soramäki muuttuu asfaltti varttimailiksi ;D.

FHRA kun liittyy mukaan niin homma on pilalla heti. Viime kesänä järjestivät kadunmiehen kiihdytystapahtuman Vesivehmaan sodanaikaisella radalla kaksi kertaa ja rata on aivan hanurista.
Vuonna 2015 Vesivehmaalla eivät suostuneet edes katsastamaan autoa kun kello oli muutaman minuutin yli klo 16.00 josta ei ilmoitettu missään ja tapahtuma kesti klo 18.00:sti ja jono oli aivan olematon kiihdyttämään.
Tekis mieli sanoa jotain mutta annan nyt olla.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2016, 13:14:25 kirjoittanut Eikka »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #65 : 17.12.2016, 19:21:40 »
Pitkäiskuakselin saat kymppisarjan koneesta. Hioo vaan kiertokangen laakerinkaulat 49mm:iin. Edellyttäen siis, että sinulla on tällä hetkellä K-lohko jossa 63mm runkolaakerit.

Turha maksaa hunajaisia mansikoita valmiista akselista kun taskurahalla saa kymppisarjan akseleita ja koneistamolle menee muutama huntti.
Joskus tällaista yritin kasata ja muistaakseni ei onnistunut päittäislaakeroinnin takia B19 sivuun hiottu akseli B230 "K" lohkoon. Joku mitta siinä ei sopinut vaikka runkolaakerien halkaisija olikin sama ja päittäinen päässä.
Muistanko väärin?

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #66 : 17.12.2016, 23:54:06 »
Joskus tällaista yritin kasata ja muistaakseni ei onnistunut päittäislaakeroinnin takia B19 sivuun hiottu akseli B230 "K" lohkoon. Joku mitta siinä ei sopinut vaikka runkolaakerien halkaisija olikin sama ja päittäinen päässä.
Muistanko väärin?

Hatarasti muistan kuulleenni eräältä harrastajalta samaa tarinaa.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #67 : 18.12.2016, 09:41:18 »
Onhan esim. Sten Papalla ja Kl-racingillä myynnissä kankia vaikka ja millä pituuksilla niin saa mätsäämään kampuraan. Mutta jos on liikaa iskua ja vielä ahdettu niin alakerta ei oikein tykkää, kun tulee hiukan liian härski kampikulma.


Kyllä kampikulma menee huonommaksi toki mutta kyllä se tuon muutamien sekuntien vedon sietää. Uskoisin niin. Penta akselilla sais ainakin rytinää lisää mäkeen varmalla pohjalla. Tämä on hieno projekti.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #68 : 01.01.2017, 21:01:27 »
Pistin uuden vuoden kunniaksi vinokoneen atomeiksi, suurimpana syynä H-profiilien asennus. Samalla on tarkoitus siistiä ja kohdistaa kannen kanavat, nostaa puristuksia, vaihtaa ehkä nokka ja pakosarja sekä lisätä ulkoinen hukkaportti. Vakio alakerralle mennään toistaiseksi. Moottorihan on "vasta" alle 300tkm ajettu, joten oletus oli, että kaikki olisi jotakuinkin kunnossa.
Kannen otin ensimmäiseksi pois, koneen ollessa paikoillaan. Sillä osastolla olikin kaikki ok. Palotilat täysin karstattomat, samoin männyn päät. Olkapäätä sylintereissä hieman oli, kulumaa max. 14 satasta. Nokka-akselin vieressä, kannen pohjalla on valussa noin suunnilleen sormenpään kokoisia kuoppia, mitkä olivat täyttyneet öljysakasta ja sitten kuivuneet siihen. Nenään tulvi myös aika vahva palaneen öljyn käry. Imu-ja jopa pakosarja lähtivät vaivattomasti irti, yhtään vaarnaa ei meinannutkaan katketa.
Sitten pitikin jo taiteilla moottori kehtoineen irti vaihdelaatikosta ja sen jälkeen kytkin ja vauhtipyörä. Kytkin on toiminut hyvin, yhtään luistamista en ole havainnut. Sintterilyvy ja asetelma oli ihan ok. Lämmön jäljet kyllä näkyvät.




Sitten sovite/kehto pois moottorista, motti Bilteman pukkiin kiinni ja öljypohja pois.
Öljypohjassa ja öljypumpun siivilässä oli myös runsaasti karstamuruja. Hieman jo huolestutti, mikä mahtaa olla laakereiden kunto! Onkohan edelliseltä omistajalta jäänyt öljynvaihtoja väliin? No, ei muuta kuin kiertokangen kansia auki ja männät pois. Niistä ei löytynyt onneksi mitään hälyttävää. Männätkin oli aivan virheettömät, ylimmäinen männänrengas oli kulunut hieman, katkoksen välys 1.25 mm. sylinterin kulumattomassa kohdassa. Keskimmäisessä vain 0.65 välys. Öljyrenkaan raot oli karsta muurannut melkein umpeen!

Viimeisenä sitten runkolaakeripukit irti ja kampura pöydälle. Sieltäkin löytyi yhtä liuskaa lukuunottamatta täysin virheettömät laakerit. 2 runkolaakerin kannen liuskassa oli 2 rinnakkaista pientä uraa. Eli jotakin ylimääräistä on siitä läpi pyörähtänyt. Sattuisiko kenelläkään olemaan ylimääräistä orpoa std. liuskaa? Kun on nuo muut virheettömiä, niin ei olisi edes tarvetta niitä uusia. Kiertokangen uudet Glycot mulla jo onkin.




Yhteenvetona voi sanoa, että tuota pientä, sinänsä merkityksetöntä laakerivikaa lukuunottamatta, kone oli täysin kunnossa. Karstaa oli yllättävän paljon paikoissa, mitkä on öljyn kanssa tekemisessä. Onko se näissä vinokoneissa normaalia näillä kilometreillä?
Huohotuspöntöstä öljypohjaan menevä kumiletku oli kovettunut ja katkesi irroitettaessa.
Saako niitä uusia muualta, kuin siniseltä?



« Viimeksi muokattu: 03.01.2017, 21:31:19 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #69 : 01.01.2017, 21:10:50 »
No niin nyt alkaa kehitys. Vielä kun laittas vähän pidempää iskua niin.. Hyvä näinkin.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #70 : 01.01.2017, 21:24:50 »
Jotkut koneet on ollut kyllä älyttömän karstaisia mitä itsekin olen purkanut. Onko tässä koneessa muuten ollut EGR?

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #71 : 01.01.2017, 21:32:44 »
Ei ole EGR-sydeemiä ollut tässä koneessa.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #72 : 02.01.2017, 02:05:57 »
Huohotuspöntöstä öljypohjaan menevä kumiletku oli kovettunut ja katkesi irroitettaessa.
Saako niitä uusia muualta, kuin siniseltä?
Ei taida saada muualta, sinisellä 20-25e. 1306196 numerolla.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #73 : 02.01.2017, 14:29:13 »
Kiitos -H-
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #74 : 02.01.2017, 16:06:57 »
Omassa oli EGR ja kävin koneen läpi, mielestäni karstaa ei ollut muualla kuin männänrenkaan rengasurissa ja uran öljyrei'issä, (ei öljyruiskuja). Kampiakselin laakereissa oli outoja jälkiä, jotka ei tuntunut kynteen. Olisiko joskus ollut huonommalla öljynvaihdolla? Mutta karstaa ei ollut ainakaan purkuvaiheessa mainittua enemmän. Noin 340tkm oli ajettu silloin.

Olisiko tuossa sinun moottorissa ollut jollain omistajalla vähän pitkät vaihtovälit?

 

Autoracing  KL-varaosat