Ennemmin voisi muotoilla kysymyksen niin että kuka osaa oikeasti tehdä sellaisen taka-akselin, olkoot merkki mikä tahansa että se ei jollottaisi jollain kierrosalueella.
Aika monta nyplattyä akselia olen nähnyt ja jos auto on sellainen että ei muut äänet häiritse, aina löytyy se vollottava kohta.
Varmempi on löytää hiljainen Volvon akseli johon ei kukaan ole kerinny mitään tekemään kuin sellainen johon on jokin remontti tehty ja olisi sen jälkeen hiljainen.
Sitä se ei tarkoita että kaikki Volvon akselit olisi hiljaisia mutta omalla kohdalla on käynyt niin että alle 500t ajetut akselit jotka ei ole kussu öljyjä ulos on yllättävän hyviä.
Minä en menisi koskaan ikinä vaihtamana alkuperäisiä laakereita tai välitystä jos kaikki pinnat vaikuttaa ehjiltä, laakeritkin näkee hyvin selvästi onko ne kraatereilla vai ei, pikku harmaus laakeripinnassa on ok.
Nuo on vaan oikeasti aivan törkeen hyviä osia. Ne akselit mitkä itselläni on hajonnut eivat koskaan ole välityksestä tai laakereista menny.
Kun välitykset esim. alkaa hajoomaan on ongelma siinä että laitetaan jollain korkealla 4 tai 5 oleva välitys niin hammaskosketus on vain yhdellä tai max 1.5 hampaalla isoon lautaspyörään, se hajottaa.
Jos hammaskosketus ja välys on edes jotenkin tontilla, street välitykset 3.9-3.15 ei hajoo, vetoakseleita saat katkoa useita ennen kuin välitys alkaa kuoriutumaan.
Siinä vaiheessa kun vetarit alkaa taittumaan (500hv jälkeen) Alkaa olla sitten se kysymys onko mitään järkeä alkaa panostamaan tuohon vai siirtyä suoraan pykälää järeempään, esim GM12 bolt on osoittautunut todella hyväksi vaihtoehdoksi.
Se on aika kiva kun tietää että perästä ei hajoa mikään.