Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: TuomasR - 21.02.2014, 18:45:33

Otsikko: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 21.02.2014, 18:45:33
Pistetäänpä nyt tästä jonkinlaista huoltopäiväkirjan tynkää, kun tuosta dieselistä ei tullut koskaan tehtyä. Viime viikonloppuna tuli haettua alkuvuodesta 1998 rekisteröity 940 Classic Kajaanista tuon dieselin tilalle. Koneena ihan perus B230FT, jatkona AW71L automaatti. Hakusessa oli alunperin manuaali, mutta tuli sitten tämmöinen kun oli niin asialliset varusteet ja hinta kohdillaan.

Kilometrejä kertynyt n. 280t, tosin mittaristo vaihdettu bilialla 2004, joten tuossa paikallaan olevassa on vain 147tkm.

Laittoahan tuossa on jonkin verran. Penkit aika likaisiksi pinttyneet, joten pääsee pesuhommiin niiden kanssa. Sama homma konehuoneen puolella, liekkö koskaan pesty kun on niin likaiseksi päässyt. Hälyn kanssa joutuu hieman säätämään myös, mukana tuli yksi toimimaton kake, joten tuli uusi pantua tilaukseen. Samalla tuli laitettua tilaukseen roiskeläpät ettei rapa lennä niin paljon kylkiä pitkin.

Ulkokuori on muuten suht ok kunnossa, mutta kyljissä on aika jäätäviä naarmuja, siellä täällä koko kyljen mitalla. Siistin jos haluaisi, melkein pitäisi ikkunalinjasta alaspäin maalata.

Dieselistä pitää siirrellä tässä pikkuhiljaa rokkikoneita tuohon. Ja metallinen pohjapanssari myös siirtyy siitä tähän, kuten myös peruutuskamera/navi. Talvi vähän hidastaa hommia, kun tiloina on vain tosiaan Pohjolan halli.

Varustusta:
- Vakkari
- Vaalean harmaa nahkasisusta
- Automaatti-ilmastointi
- Sähkölasit
- Guard Alarm II
- "Nahka"verhoiltu kyynärnoja ja mukitelineet eteen ja taakse
- Nahkaratti
- Tehtaan takaspoileri
- Vetokoukku
- Paikat 7:lle, mutta papereissa 5:lle :(
- Talvivanteina kuvissa näkyvät Hydrat, ja kesäksi Galaxyt S*
- Väri: 417-22 Nautic Blue Pearl

Soittokoneet:
- Soitin: Pioneer AVH-Z7000DAB
- Etupää: Hertz MLK1650.3 Legend
- Vahvistin: Audison Voce AV 5.1k
- Subwoofer: Alpine Type-R SWR-1542D

Omia tehtyjä "parannuksia":
- Laiteltu lisävaimmennusta luukkuihin, kattoon ja muihin ulkopintoihin.
- Sytkä -ja polttoainelastut by Toni.
- 1,0 barin hukkiksen kello kinugawalta.
- Myllytys ympäriinsä.
- Talvivarustuksena 3 x NBB Alpha med 75w xenon.

(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_0305_zps869d74db.jpg)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_0306_zps8cc0a9b7.jpg)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_0307_zpsacb83f25.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: janne81 - 21.02.2014, 18:57:26
Asiallinen peli, mulla on samanlainen mutta hopee.
Penkit näyttää aika vaalean harmailta, vaaleammilta kuin mulla mutta saattaa olla että kuva hämää.

Tuo IPG onkin tuttu peli, se oli mulla joskus -04 tai -05, oli silloin kallis peli muistaakseni jonkun 5ke makso  :o pitäsköhän ostaa pois  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: pomo - 21.02.2014, 20:43:20
Tuohan on ihan niinko mun tänään ostama. Sulla vaan vaaleet penkit ja totutusajo vasta käynnissä.  :D
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 22.02.2014, 12:13:05
Asiallinen peli, mulla on samanlainen mutta hopee.
Penkit näyttää aika vaalean harmailta, vaaleammilta kuin mulla mutta saattaa olla että kuva hämää.

Tuo IPG onkin tuttu peli, se oli mulla joskus -04 tai -05, oli silloin kallis peli muistaakseni jonkun 5ke makso  :o pitäsköhän ostaa pois  ;)

Joo, nuo penkit tosiaan on aika vaalean harmaat. En muista kovin usein nähneeni tuon värisiä jakkaroita näissä.
Saahan sitä YVnä vaikka tarjouksia tuosta IPGstä laittaa jos kiinnostaa

Tuohan on ihan niinko mun tänään ostama. Sulla vaan vaaleet penkit ja totutusajo vasta käynnissä.  :D
Aika samanväriseltähän tuo vaikuttaa. Eikä paljon väri vaihtunut tuosta omasta edellisestä midnight bluesta, mitä nyt metalliväri on tuossa nykyisessä :D
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: pomo - 22.02.2014, 12:23:26
Aika samanväriseltähän tuo vaikuttaa. Eikä paljon väri vaihtunut tuosta omasta edellisestä midnight bluesta, mitä nyt metalliväri on tuossa nykyisessä :D
Onko lakka virheitä yhtään?
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 22.02.2014, 13:38:04
Onko lakka virheitä yhtään?
Meinaatko semmoisia kohtia joista olisi lakka irronut lakka levyinä? Ei semmoisia ainakaan ole vielä sattunut silmään, mutta eipä tuota ole kyllä tullut kertaakaan itse pestyä. Noita naarmuja onkin sitten senkin edestä kyljissä. Pitänee kesällä yrittää niitä häivytellä myllyllä vähän vähemmäksi.

Pari esimerkkikuvaa lokarista ja takaovesta:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_0310_zps136b827b.jpg)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_0311_zps9b784502.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: pomo - 22.02.2014, 13:49:46
Kyllä mulla on katosta oikeen kunnolla irronnu ja takaluukku ja nokkapelti vaatii huomioo. Muutakin sit vielä lisäks.  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: SirBBa - 22.02.2014, 14:47:29
Mikähän näissä Classicissa menny lakkauksessa pieleen? Meinaan omassakin lähtenyt lakat mm. peileistä.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: Kalamies - 22.02.2014, 14:52:55
Eipä oikeastaan pelkästään Classicien ongelma. Ysärin alussa vaihdettu noihin vesiväreihin ja ainakin alkupään kasipätkät irrottelee yleensä lakkansa. Oman seiskan katto (http://i1226.photobucket.com/albums/ee417/Johannes700/lakatliitaumlauml-1.jpg). Nykyään vielä vähintään tuplasti pahempi.  :-[

Kuittaan myös seurantaan tämän tällä viestillä.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 22.02.2014, 17:33:02
Tulipa tutkailtua vähän pellin alustaakin tässä päivän mittaan. Pikkaisen tunnustelin turbon kuntoa, ja samalla sattui silmään peukalon mentävä reikä turbon imuletkussa liitäntänipan juuressa :o Jokin outo käry onkin ollut tuolla konehuoneen puolella, ja välillä pöllähtänyt kabiiniinkin. Josko käryäminen vähenisi kun tuon paikkasi. Pitänee laitella uusi kärsä tilaukseen jossain vaiheessa tuon paikatun tilalle. Ihme ettei käyntihäiriöitä tehnyt vaikka hori ilmaa immun ohi.

Eipä oikeastaan pelkästään Classicien ongelma. Ysärin alussa vaihdettu noihin vesiväreihin ja ainakin alkupään kasipätkät irrottelee yleensä lakkansa. Oman seiskan katto (http://i1226.photobucket.com/albums/ee417/Johannes700/lakatliitaumlauml-1.jpg). Nykyään vielä vähintään tuplasti pahempi.  :-[

Kuittaan myös seurantaan tämän tällä viestillä.

Ohhoh, onpa ikävännäköisesti lähtenyt lakat :o
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 24.02.2014, 17:42:29
Siniseltä tuli haettua pikkunippu tavaraa, roiskeläpät ympäriinsä ja kake tuohon Guard Alarmiin. Etuläpät löysivät paikkansa tuossa äsken, takaläpät katella paikoilleen vähän myöhemmin, kun näyttää että pitää rengas irroitella.

Guard Alarm lähti toimimaan ihan suosiolla uudella ehjällä kaukosäätimellä. 80ekua maksoi tuo uusi pulikka, oli mielestäni ihan jopa suhteellisen järkihintainen. Hieman koominen tuossa tuo "sireeni", joku töötintapainen huutaa lauetessa :D

Samalla tuli kyseltyä Hydran kapseleita, saa jopa vielä uutena tilattua :o Olikohan 36e kappale, pitää katella metsästeleekö käytettynä vai raaskisiko tilailla pari uutta jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: pomo - 24.02.2014, 17:51:34
Mulla on noita kaukareita kolme.  :P
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 24.02.2014, 17:53:38
Mulla on noita kaukareita kolme.  :P

Heh, mulla ei tullut mukana kuin yksi ja sekin rikki ;D
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: pomo - 24.02.2014, 17:56:34
Heh, mulla ei tullut mukana kuin yksi ja sekin rikki ;D
Mulla puuttuu yhestä paristo ja sen pidike. Toista toimivan näköstä en oo viä kokeillu.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: mavil - 25.02.2014, 20:19:20
Seurantaan. Kattelinkin tätä nettiautossa ja etenkin vanteet jäi mieleen eipä niistä kuvista juuri muuta saanutkaan selvää.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 26.02.2014, 15:57:27
Tuli vähän kulutustakin mittailtua, kun ajelin vanhempien luota Joensuusta Raaheen. Noin 9 litraa sataselle tuntui menevän, en tiiä liekkö paljon vai vähän tämmöiselle automaatille ???

Seurantaan. Kattelinkin tätä nettiautossa ja etenkin vanteet jäi mieleen eipä niistä kuvista juuri muuta saanutkaan selvää.

Joo, oli aika kehnoja ne kuvat, voisi ehkä sanoa onneksi. Ei kerennyt kukaan tekemään kauppoja nenän edestä :P
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: janne81 - 26.02.2014, 22:48:40
Ihan on kohillaan, kylillä voi pakkasella laittaa sen n. 5l lisää/100km.
Elämä on.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 27.02.2014, 07:22:55
Ihan on kohillaan, kylillä voi pakkasella laittaa sen n. 5l lisää/100km.
Elämä on.

Joo, ei tuo itestä mahdottomalta itsestä tuntunut. Ei tuo automaatti dieselikään ei ihan mikään pikkuruokainen tuntunut olevan, meni kuitenkin maantielläkin se melkein kasi. Kaupungissa talvella vielä paljon enemmän kun webastoa käytteli ahkeraan lyhyillä matkoilla ;D
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 02.03.2014, 18:52:41
Laitellaanpa pari kuvaa noista penkkien istuinosista, kun tuli niitä hinkkailtua tässä sunnuntain ratoksi.

Aikamoisen pinttymän peitossa nuo penkit:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_0313_zpsa1ab545c.jpg)

Pikkuhiljaa vaalenee kun jaksaa hinkata:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_0315_zps9d2e0518.jpg)

Verrokina putsaamaton kuskin puolen istuinosa:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_0316_zpsd0d01337.jpg)


Pesuaineena tuli käytettyä ihan perus kissasaippuaa, ja pinnalle tuli laitettua jotain Leather masterin suoja-ainetta.

Muutamasta kohtaa oli aika ikävästi kulunut tuo väri puhki, jotta jos priiman haluaisi, pitäisi melkein alkaa maalaushommiin. Ja olipa muutama semmoinen tahrakin mikä ei irronnut pesemällä. Mutta toistaiseksi olkoonsa noin, kummasti jo vaaleni nuo istuinosat.


Edit.

Tuli katseltua tuossa kauppareissulle lähtiessä öljyt koneesta. Sattui siinä samalla silmään venttiilihässäkkä ilmansuodatinkotelon kyljessä, joka ilmeisesti on sitten tuo turbo+ paketti ??? Eipä aikaisemmin hokannut sillä silmällä katsella tuota venttiliä, nyt vain vahingossa sattui silmään ahtimelle menevät letkut :P
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 25.03.2014, 15:25:15
Tulipa könyttyä vähän pellin alla, kun kelitkin ollut suotuisat. Vaihtelin tuossa uudet tulpat koneeseen ja samalla katselin muiden sytkäosien kuntoa. Tulpanjohdoista nelonen ei tarttunut paikoilleen kunnolla ja ykkösessä oli pyörinyt mutteri auki kun irrottelin piuhat. Jakajassa näkyi olevan -96 vuoden leima ja aika surullisessa kunnossa oli sisuskaluiltaan, kuten myös pyörijä. Kumman siististi kävi huomioon ottaen että noin schaissessa kunnossa nuo sytkänosat :idiot2: Pitää käydä bromanilta kyselemässä pieni kasa uusia sytkänosia tuohon ;D

Samalla tuli käytettyä ecu ja sytkänboxi irtaallaan, mielessä oli että hommailisi lastun tuohon. Ja pitänee tilailla ebaysta baarinen kello kans kaveriksi lastulle, sekä purkailla tuo plussa paketti tuosta sitten poies.

Pistetään vähän lopuksi kuvasaastettakin, nuo boschin 225:t laittelin paikoilleen melkein heti oston jälkeen.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0010_zps1yblseyc.jpg)

Konehuoneestakin uskaltaa jo pikkuhiljaa laitella kuvaa, kun se tuli pestyä liukkarilla.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/b16a30a8-6acb-445a-9503-aee136fe4753_zps17cbba1e.jpg)

Equusin ikiaikainen ahtopaine mittari tuli viriteltyä väliaikaisesti tuohon mittarin kehyksen alle, katsella minkä verran tuo ahtelee.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0011_zps7vdnl54p.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 26.03.2014, 19:37:53
Käväisin eilen hakemassa uudet sytkähilppeet kaupasta, ja tänään vein virranjakajan kannnen takasin :buck2: 3-4mm keikkui tuo facetin tekemä kansi kun pisti pöydälle. Boschin kansikin tuntui olevan tehdastilaustavaraa, eli odotusaika kuukauden luokkaa tms. Täytyy sanoa että tasainen laatu noissa faceteissa, toisessa toimipisteessä oli noita samoja kansia ja ihan samalla tavalla keikkuivat ;D

Saa nähdä minkälainen on tuo seuraava, olikohan Brem-merkkinen. Toivotaan parasta :P
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: sekokupu - 30.03.2014, 15:51:41
Käväisin eilen hakemassa uudet sytkähilppeet kaupasta, ja tänään vein virranjakajan kannnen takasin :buck2: 3-4mm keikkui tuo facetin tekemä kansi kun pisti pöydälle. Boschin kansikin tuntui olevan tehdastilaustavaraa, eli odotusaika kuukauden luokkaa tms. Täytyy sanoa että tasainen laatu noissa faceteissa, toisessa toimipisteessä oli noita samoja kansia ja ihan samalla tavalla keikkuivat ;D

Saa nähdä minkälainen on tuo seuraava, olikohan Brem-merkkinen. Toivotaan parasta :P

Itse ostin viimeksi motonetista sytkähilppeet, palautin heti takaisin, ei oikein istunut, valujälki oli aivan kauheeta yms, en muista merkkiä mutta olisi voinut olla kuulemasta päätellen sama :D Suosiolla ostin sitten orggis boschin sitten, 940 kaipaa vain parasta! :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 30.03.2014, 17:15:03
Joo, ei tuo facetti valun laadullakaan hirveästi vakuuttanut, en edes kehdannut kokeillakaan paikoileen. Tuo bremin valmiste vaikutti jo paljon asiallisemmalta, suora ja ihan asiallisen näköistä tekoa verrattuna aikaisempaan. Meinas kyllä huumori loppua noiden osien kanssa, kun oli vielä antanut väärän pyörijänkin :2funny:

Pientä huoltoakin tuli autolle tehtyä laittelin uudet ölpät suotimen kera koneeseen ja jäähdytysjärjestelmän pesu sitruunahapolla. Aika paljon pyöri jotain sakkaa tuolla jäähdytysnesteen seassa, niin arvelin ettei tuommoinen liike varmaan pahasta olisi. Aika tehokasta tavaraa tuntui olevan tuo happo, lähti tuo pinttynyt paisarikin ihan putipuhtaaksi.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 17.04.2014, 22:00:14
Kesävalssit tuli tuossa päiväsellä vaihdeltua alle, aika nätisti omaan silmään istuu nuo galaxyt alle S*
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0016_zpsdkavjes7.jpg)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0014_zpskad8sfrs.jpg)

Mittariston osalta tuli tehtyä pientä leditusninkia. Laittelin mittaristoon ja kojelautaan vihreämpää valaistusta kuin mitä oli tehtaalta lähtiessä.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0013_zpsvtuk12jz.jpg)

Oli jonkinmoinen hankaaminen noissa galaxyissä, että sai ne puhtaaksi. Onneksi tuo sonaxin vannepesuaine tuntui kumminkin aika hyvin purevan. Seuraavaksi odotteleekin sitten hydra-kierros tuota samaa käsittelyä, onneksi eivät vaikuttaneet ihan niin p**kaisilta :P

Jäähdytysjärjestelmään tuntui palaavan tuo ihme mähnä takaisin kun aikansa ajeli, lieneekö sitten öljyä. Pitänee varautua pikkuhiljaa kansipahvin vaihtoon henkisesti :( Näyttäisi tuo pahvi kyllä vuotavan hieman ulospäinkin tuosta öljykanavien kohdalta imusarjan alta(muutamasta kuvasta olin katsovinani, että siitä kulkisi pari öljykanavaa kanteen ???).
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: Half time - 17.04.2014, 23:00:39
Fiksu kuntoisen näkönen ysi!. Pijähän hyvänä tuo, ei hyviä tollasia enää liikaa ole. Takaroiskeläpät ei varmaan tekis pahaa, hakkautuu puskuri aika nopeesti jos ajelee hiekkateitä.

Galagy on kyl hyvän näkönen vanne näihin kanttilaatikoihin. Ja saa järkevän kokoisia renkaita millä on vielä mukava ajaakin.

Ei olis mikään ihme että kansi tiiviste alkas olemaan vaihdon tarpeessa, alkaa ikä sille tulemaan täyteen.

Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 18.04.2014, 00:29:16
Joo no, ei tuo nyt niin hyväkuntoinen ole maalipinnaltaan mitä kuvat antaa olettaa. Tokassakin kuvassa näkyy takaposkessa tuota syheröä, äkkiä katsottuna voi näyttää ravalta, mutta ne on naarmuja :( Mutta pitää pikkuhiljaa yrittellä tuota petrailla, edellinen omistaja tainnut olla vähän huolettomampaa tyyppiä auton hoidon suhteen. Kesemmällä pitää yrittää myllytellä tuo auto jos saisi noita naarmuja edes vähän häivyteltyä.

Takaroiskeläpät onkin jo hankittuna, odotelleet vaan jo useamman viikon takakontissa paikoilleen pääsyä :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 24.05.2014, 21:29:58
Pientä laittelua tullut taas harrasteltua ysiin. Sisustaa tuli tuossa joku aika sitten pestyä, muuttui sisustassa väri kyllä aika mukavasti. Sisustamatoista sai imuroida hiekkaa ja muuta scheissea aika lailla. Pesu tuli suoritettua rikkaruohoruiskulla ja vesi-imurilla ;D

Penkit vaalenivat myös aika monta astetta ja huhhuh missä kunnossa etupenkkien taukset olivat, aika paksu likakerros peitti niitä. Takapenkillekin jo kehtaa päästää istumaan:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0027_zps7oukeoyr.jpg)

Ja kuskin penkkikin vaaleni huomattavasti, varsinkin istuinosaltaan. Pientä paikkausta pitäisi tehdä tuohon kun maali on kulunut puhki tuosta kuskinjakkarasta. Onkohan näihin sisustoihin mitään värikoodeja, millä saisi sopivan sävyistä nahkamaalia? Itellä ei ole vielä sattunut sisustakoodeja vastaan näihin.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0026_zpssdhflevw.jpg)

Pikkaisen piti kokeilla saisiko tuota vahalla yhtään fiksumman näköiseksi, kun on aika huonossa jamassa tuossa tuo maalipinta naarmua yms.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0028_zps4y03ikds.jpg)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0030_zpsylhtqz7w.jpg)

Tässä yhteydessä ehkä voisi käyttää sanontaa kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa :( Kävin jo vähän maalihommiakin kyselemässä, tekisi vähän mieli maalauttaa ikkunalinjasta alaspäin tuo.

Takaroiskeläpätkin löysivät tiensä paikoilleen. Oli vaan kerennyt jo sorasuihkut matata aika hyvin tuon puskurin maalaatun kohdan :( Pitää yrittää saada noita kohtia kiiltävämmiksi tahnalla, kun saisi aikaiseksi aloitettua auton myllytyksen.

Laatikkoon tuli kierräteltyä uutta ölppää 13 litraa, öljyksi tuli teboilin fluid D. Tuo aikaisemmin mainittu mähnä paisarissa ei ole lisääntynyt, mistähän lie tullut. Nesteet vain olivat muuttuneet ihmeellisen keltaisiksi, tästä olikin ihmettelyä tuolla korjaamon puolella.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: janne81 - 24.05.2014, 21:37:45
Kyllähän muuten hyväpeltinen kannattaa maalata vaikka vähän maksaiskin, nämä on kovia pelejä ns. viimeisiä mohikaaneja  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: Customer - 24.05.2014, 21:41:02
Käy verhoiluliikkeestä ostamassa nahkapenkeille tarkoitettua maalia. Sävyttävät sen liikkeessä, ota esim niskanoja malliksi. Sillä saa häivytettyä kulumakohtia. Täydellinen siitä ei tietenkään tule mutta huomattavasti parempi. Seiskan nahat käsittelin leather masterin tuotteilla ja ovat melkein kuin uudet, kuluma kohdat pikkasen erottuu tietysti kun pinnassa ei enää nahkaa ole mutta ovat maalauksen jälkeen sentään samaa värimaailmaa.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 26.05.2014, 22:00:56
Käy verhoiluliikkeestä ostamassa nahkapenkeille tarkoitettua maalia. Sävyttävät sen liikkeessä, ota esim niskanoja malliksi. Sillä saa häivytettyä kulumakohtia. Täydellinen siitä ei tietenkään tule mutta huomattavasti parempi. Seiskan nahat käsittelin leather masterin tuotteilla ja ovat melkein kuin uudet, kuluma kohdat pikkasen erottuu tietysti kun pinnassa ei enää nahkaa ole mutta ovat maalauksen jälkeen sentään samaa värimaailmaa.

Joo, kyllä mulla mielessä oli ihan oikea nahkalle tarkoitettu maali. Tekisi mieli vaan kokeilla tilailla tuolta furniturecliniciltä noita romppeita, sillä hieman utsin tuota mahdollista värikoodia(ja silläkin voi tietysti olla tuurissaan värisävyn sattuminen kohdilleen). Tuolta furniturecliniciltä kun saisi noita muitakin nahkatarvikkeita, kuten filleriä noihin halkeamiin. Lieneekö yleensä näistä kotimaan kivijalkaliikkeistä saa noita fillereitä ???

Edit.
Olihan se tuo interior-koodi(6978) tuolla pellin alla tuossa metallisessa laatassa, miten sitä tuota ei muistanut kattoa :facepalm:
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: Customer - 28.05.2014, 16:53:43
Jaa sitä ois semmosta filleriäkin. Eipä tuo liikkeessä semmosesta mitään maininnu. Kyllähän tuo kuullostaisi hyvälle semmosta pistää pohjalle.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: viiksivallu - 28.05.2014, 17:11:23
Mistä päin konehuonetta löysit tuon Turbo+ mötikän?
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: Kalamies - 28.05.2014, 17:14:22
Ilmanputsarikotelossa etupuolella pitäis olla. Eli siis siinä kotelon ja umpion välissä.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 28.05.2014, 18:30:05
Ilmanputsarikotelossa etupuolella pitäis olla. Eli siis siinä kotelon ja umpion välissä.

Jep, tuolla samaisessa paikassa se mullakin on :) Jonkinlainen "ohjausboksi" vasemmalla, jolle tulee jokunen johto ja oikealla venttiili, josta lähtee kaksi letkua turbolle ja yksi ilmansuodatin boksin sisään.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 03.06.2014, 17:03:34
Navigaattorille tuli tässä väsäiltyä teline, kun alkoi tarpeeks v*tuttaa tuo heiluva kiinnitys tuulilasissa imukupilla.

Tämmöinen tuosta sitten tuli, omasta mielestä istuu aika fiksusti.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0033_zps89wesvsj.jpg~original)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0034_zpsxwwdkv8p.jpg~original)

Taittelin tuon tuommoisesta alumiinisoirosta, sai varsin "mallikohtaisen" kiinnityksen tuolle naville :) Pintaan viskasin tuota CF-teippiä, kun tuota useampi rulla nurkissa pyörii. Kojelautaan kiinni 3M:n kirkkaalla 2-puoleisella teipillä kiinni, niin saa pois jälkiä jättämättä jos tarve tulee.

Vikakoodinlukija tuli kanssa rakenneltua tuohon OBD-porttiin, vihdoin ja viimein. Tuommoinen näppärä pikku boksi tuosta tuli. Siihenkin tuli käytettyä tuota CF-teippiä, kun oli muuten niin ruma tuo bilteman mutterirasia :2funny:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0032_zpscujbufd3.jpg~original)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: jen - 03.06.2014, 17:06:47
nyt kyllä näyttää siltä ettei huonolta näytä. ;)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: viiksivallu - 03.06.2014, 19:43:39
Jep, tuolla samaisessa paikassa se mullakin on :) Jonkinlainen "ohjausboksi" vasemmalla, jolle tulee jokunen johto ja oikealla venttiili, josta lähtee kaksi letkua turbolle ja yksi ilmansuodatin boksin sisään.
Jep, tommonen mötikkähän sieltä ilmanputsarin ja umpion luota löytyi O0
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 05.06.2014, 19:35:58
Tänään saapui Kinugawalta pikkupaketti:

Sisältönä oli korjaussarja by-passiin ja yhden baarin kello hukkikseen
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0035_zpsuwwcvir9.jpg~original)

Aika simppeli homma tuntui olevan tuo kalvon vaihto, kansi vaan irti kolmella pultilla.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0037_zpsemijyaa8.jpg~original)

Kalvot vierekkäin vasemmalla uusi ja oikealla vanha.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0036_zpsflskliit.jpg~original)

Sitten vaan putsaus kannelle ja tasopinnalle ahtimessa, ja eikun kasaan.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0038_zps8wkn6iaj.jpg~original)

Vanha kalvo olikin jo aika rapeassa kunnossa, ja tuntui vuotelevan jonkin verran puhallus/imutestin perusteella. Ja paistoihan siitä yhdestä kohtaa päiväkin läpi vähäsen :P
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0041_zpsaqekhz5s.jpg~original)

Pikkasen jäi mietityttämään tuon pässin äänekkyys, kuuluuko tuon miten kovasti tuhahtaa ??? Nyt pellin alta kuuluu suhteellisen hyvin korviin kuuluva tuhaus, kun kaasun päästää pienilläkin ahdoilla. Ilmansuodatinboksista on tosin tullut nuo fyllit otettua pois, joten se voinee tuohon myös vaikuttaa ??? Vedot kyllä parani aika mukavasti matalemmilla kierroksilla tuolla uudella kalvolla :)

Lastut tuli kanssa tuossa tilailtua LH:lle ja sytkälle Tonilta. Lastut kun saa paikoilleen, niin sitten vois harkita tuon turbo+ sarjan pois purkamista ja hukkiksen kellon vaihtoa tuohon jämympään.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 11.06.2014, 18:52:10
Jahans, pistetäänpä taas pientä tarinanpoikasta. Viime perjantaina tuli Tonilta lastut tuohon, jotka piti sitten heti roplailla paikoilleen ;D Ihan mukava vaikutus oli noilla lastuilla ihan vakioahdoillakin, aika paljon nopeutti ahtojen nousua. Tänään tuli sitten tuo hukkiksen kellokin laiteltua paikoilleen niin sai ahtojakin pikkasen. Ihan mukavasti tuli taas pikkasen lisää vetoja.

Ledejä tuli kanssa tässä ropailtua lisää sisustaan. Vaihdekeppi, lämppäri, tuhkikset ja penkinlämppärin kytkimet saivat osakseen vihreätä ledistystä.  Tämän tyyppisiä ledejä tuli käyteltyä noiden t5 lasikantapolttimoiden tilalle: http://www.ebay.com/itm/74-3-3528SMD-DASHBOARD-LED-CAR-LIGHT-Green-/271517767918?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f37b858ee&vxp=mtr

Istuvat orkkiskantaan tosi nätisti, ohuella langalla vaan juotteli hyppylangat polttimon ja kannan välille. Unohtu näköjään kuva ottaa siitä, hokasinpahan just :-[ Yllättävän hyvä valojakauma tuli noilla sivulle osoittavilla malleilla :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 01.07.2014, 16:56:06
Volvoon tuli käytyä uusi "lämppärin hana" kun on tihuutellut nestettä siitä jonkin verran. Tuon uuden ei pitäis ihan heti lahota prkl ::)
Uusi alla.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0043_zpsveh4pwvj.jpg~original)

"Laatutarvikekin" näkyi olevan paikoillaan, hyvä että näki läpi tuosta venasta auki asennossa >:(
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0046_zpsyazaydj3.jpg~original)

Pakkivaloihin tuli tuossa kanssa tilattua ledistystä, tuommoiset ebaystä: http://www.ebay.com/itm/2x80W-1156-BA15S-Cree-XB-D-LED-Auto-Rucklicht-Bremslicht-Blinker-Standlicht-/400698087611?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item5d4b7798bb

Eihän nuo ihan halvat ollut, mutta ihan testailu mielessä/mielenkiinnosta tuli tilailtua. Tuskin on ainakaan ottaa 80 wattia tehoa, jos edes kymmenisen wattia ottaa voinee olla tyytyväinen :D 3 wattia näkyi olevan tuommoisen yksittäisen XB-D-sirun max. käyttöteho, kun katteli datasheetistä, mutta täysillä tehoilla loppuunee jäähdytys varsin nopeaan.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: MK-73 - 01.07.2014, 23:05:20
Lainaus
Volvoon tuli käytyä uusi "lämppärin hana" kun on tihuutellut nestettä siitä jonkin verran. Tuon uuden ei pitäis ihan heti lahota prkl ::)

"Laatutarvikekin" näkyi olevan paikoillaan, hyvä että näki läpi tuosta venasta auki asennossa >:(


Mulla hikoili kans tuo venttiili mutta tuollaista hanaa en ihan vielä laittanu.. ihan kovan rahan "tarvikeventtiilin" laitoin vaan että saisin tuo hikoilun pois... Varmaan talveksi pitänee kaivaa kuvetta sen verran syvältä että raskii siniseltä tilata ihan alkuperäisen., Kajaanin Wetteriltä jo sitä kyselin ja tais n.110e jäädä hintaa..  :(
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 02.07.2014, 11:22:51
Mulla hikoili kans tuo venttiili mutta tuollaista hanaa en ihan vielä laittanu.. ihan kovan rahan "tarvikeventtiilin" laitoin vaan että saisin tuo hikoilun pois... Varmaan talveksi pitänee kaivaa kuvetta sen verran syvältä että raskii siniseltä tilata ihan alkuperäisen., Kajaanin Wetteriltä jo sitä kyselin ja tais n.110e jäädä hintaa..  :(

Tuo hana oli n.20e ja kestänee aika pitkään. Varsinainen syy oli oikeastaan tuon hanan laittoon sen virtaavuus, kulkee talvella sitten kunnolla neste kennolle. Ei tuo nyt kylmä tuollakaan tarvikkeella viime talvena tullut, mutta lämpiämisnopeus olisi voinut olla parempi. Itekin mietin että kävisi volvolta orggiksen, mutta loppujen lopuksi päädyin sitten tuohon messinkihanaan, kun ei tuota nyt niin usein tarvitse käännellä kiinni-auki :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: MK-73 - 02.07.2014, 12:16:03
Tuo hana oli n.20e ja kestänee aika pitkään. Varsinainen syy oli oikeastaan tuon hanan laittoon sen virtaavuus, kulkee talvella sitten kunnolla neste kennolle. Ei tuo nyt kylmä tuollakaan tarvikkeella viime talvena tullut, mutta lämpiämisnopeus olisi voinut olla parempi. Itekin mietin että kävisi volvolta orggiksen, mutta loppujen lopuksi päädyin sitten tuohon messinkihanaan, kun ei tuota nyt niin usein tarvitse käännellä kiinni-auki :)
Kävin varsikseen tuota paikallaan ollutta venttiiliä aukomassa ja eihän sekään hirveesti näkynyt avautuvan eli liekköhän sekin ollu jo tarvikehana.. (en ainakaan mitään volvon-leimoja hanasta löytänyt) Onkohan se originelli ihan samanlainen "muovikellolla" oleva..?
Kun meinaan tuollaisiakin on olemassa:

http://www.ebay.com/itm/VOLVO-HEATER-CONTROL-VALVE-740-745-760-780-940-960-OE-1259327-/251500625816?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo&hash=item3a8e9aff98&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/VOLVO-HEATER-CONTROL-VALVE-740-745-760-780-940-960-OE-1259327-/251500625816?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo&hash=item3a8e9aff98&vxp=mtr)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: janne81 - 02.07.2014, 16:08:37
Mulla on kaikki orggikset olleet metallisella kellolla.
Pikkusen muuten ahistaa tuo tarvikehana, näin kesälläkin huomaa että lämpöä ei tule kuten ilman koko hanaa  >:(
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 02.07.2014, 18:17:42
Kattelin itekin tuota metallista hanaa ebaystä, en sitten tilannut kun ei nähnyt suoraan postikuluja. Tuli nyt tuossa äsken pikaisesti lueskeltuakin tuon metallikelloisen hanan pakkaajasta, MTC:stä(ilmeisesti hieman vastaava kuin Scan-tech). Ei kovin hyviä tuntunut olevan kokemukset tuon pakkaajan tavaroista :-\ Toisen ebayssä olevan metallikelloisen hanan valmistajaksi oli merkattu Vollig, joka sekään ei kovin hääppöiseltä vaikuttanut muutaman luetun keskustelun perusteella :-\

Mulla on kaikki orggikset olleet metallisella kellolla.
Pikkusen muuten ahistaa tuo tarvikehana, näin kesälläkin huomaa että lämpöä ei tule kuten ilman koko hanaa  >:(

Huomasin muuten tuon itekin tässä tänään kun sattui vähän viileämpi päivä. Ihan jo muutaman kilometrin ajon jälkeen alkoi auto lämmetä varsin nopsaan :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 11.08.2014, 22:30:54
Kirjotellaanpa taas välillä tarinaa kun kaikenlaista pientä tullut tuolle tehtyä.

Vaimennushommia tuli tehtyä aika lailla tuolle. Katto sai pintaansa stp:n goldia, ja samalla tuli liimattua kiinni nuo metalliset vahvikerimat(jotka edellisestäkin ysistä joutui liimaamaan :P)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/20140723_125005_Android_zps71c7e3ed.jpg~original)
Varapyöräkoteloon tuli liimailtua mattoa ja ovet sai myös vaimennuskäsittelyn ulko- ja sisäpelliltään. Suurin osa muovisista sisustapaneeleista tuli vaimennettua silent coatilla ja vaahtomuovilla. Samalla tuli ruuvailtua noita poppimasiinoita paikoilleen, etupäätä hoitaa DLS:n R6 midit ja nobelium-sarjan diskantit. Takakonttiin tuli bassopäätä tukevoittamaan peerlessin iänikuinen XLS 12". Xetecin 8-kanavainen :P 8G1000-vahvari tuli myös ruuvailtua paikoilleen ja paikkansa se löysi tuolta varapyörän välitilasta.

Kevyttä huoltoa tuli myös tehtyä. Tuli harjoiteltua jakopään laittoa ensimmäistä kertaa :) Kävin suosiolla siniseltä tuohon jakopäähan volvon oman lukitustyökalun 65 eurolla, kun tuo on automaatti. Jakopäässä ei mitään ihmeellistä ollut, tosi helppo homma tuon lukitustyökalun kanssa.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/20140727_194708_Android_zps4590a9c6.jpg~original)

Etupäähän tuli myös vaihdeltua nuo reaktiotankojen etupäiden puslat. Ratti tahtoi hieman hakata näpeille, niin piti laitaa vaihtoon, entiset olikin aika surkeassa jamassa. Ohjaustuntuma ja vakaus paranikin oikein mukavasti :pomo:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/20140729_202520_Android_zps5ec45274.jpg~original)

Tuossa edellä mainitut ledipolttimot löysivät myös tiensä paikoilleen. Paranihan se valoteho oikein mukavasti, mutta jäi se WAU!-efekti vähän uupumaan :P
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/20140807_222957_Android_zps1a13aacc.jpg~original)

Pohjapanssari löysi myös tiensä auton alle, ei tarvitse enää huonommilla teillä niin paljon kiviä pelätä. Ei näköjään hirveästi tykännyt tuo panssari puolen vuoden säilytyksestä pihalla, kun on hieman ruosteeseen vetänyt ;D Tämä panssarihan oli jo tuossa edellisessä dieselissä paikoillaan, ja yhtä lailla bolt-on oli tähänkin. Alusta tuli myös vetästyä läpi parilla litralla bilteman ruosteen estoainetta, elikkäs pellavaöljyllä. Edelliseenkin tuota tuli laitettua aikoinaan, haju aika mielenkiintoinen, mutta haihtuu kyllä parissa viikossa :buck2:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/20140808_165239_Android_zps03fd641b.jpg~original)

Ulkokuorelle tuli näytettyä vähän myllytyskonetta. Ensin tuli vedettyä karkealla fareclan G6 tahnalla ja sen perään hienolla G10 tahnalla. Aika paljon sai noita pieniä naarmuja pois ja hieman edes huomaamattomaksi noita pahoja naarmuja. Tuo värikin antoi uusia puolia itsestään, iltahämärässä taittuu aika paljon petroolin siniseen, joten kai tuo sitten on jonkin sortin helmiäisväri tuossa. Tänään pääsi eroon noista nuhjuisista kilvistäkin, kun kävin hakemassa tuosta paikalliselta konttorilta tuliterät kilvet eteen ja taakse.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/20140810_182218_Android_zpsf70830db.jpg~original)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/20140810_182339_Android_zps1fb82d28.jpg~original)


Mitähän vielä, jotain varmaan unohtui mutta raportoidaan kun tulee mieleen :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 13.10.2014, 09:21:04
Tulipa tämäkin käytettyä leimalla ekaa kertaa omasta toimesta. Eipä sieltä ihmeitä huomautettavaa löytynyt, mitä nyt kässäri oli 1kN ja 2kN, mutta hyväksyttävissä rajoissa. Katsastusmies jopa vähän kehaisikin auton kuntoa, että aika näpäkässä kunnossa vielä ikäisekseen :)

Katsastuksen kun sai suoriteltua, saikin ruuvvailla keulalle nuo 225:set boschit. Nyt näkeepi taas ajella syksyn pimeillä :pomo:

(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0006_zpsgnbnccdi.jpg~original)

Ja tulihan sitä laiteltua talvikumitkin jo alle, ei tosin ole vielä tuossa kuvassa. Harvemmin on ollut näin päin, että rengasmeteli vähenee huomattavasti talvikumeilla :idiot2: Aikamoista mekkalaa sitten pitänee nuo loppuunajetut misukat, kun nuo nordman plussatkin on hiljaisemmat :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: MK-73 - 13.10.2014, 10:03:29
Lainaus
Tulipa tämäkin käytettyä leimalla ekaa kertaa omasta toimesta. Eipä sieltä ihmeitä huomautettavaa löytynyt, mitä nyt kässäri oli 1kN ja 2kN, mutta hyväksyttävissä rajoissa. Katsastusmies jopa vähän kehaisikin auton kuntoa, että aika näpäkässä kunnossa vielä ikäisekseen :)

Minä kans käytin omaani leimalla viime torstaina.., "käyttöjarrut" edessä ja takana oli todella hyvät, heittoa ei yhtään mutta käsijarrussa heittoa 29%.. mutta saa olla noin., availemaan en tähän palaan rupea.. Tosin äänimerkki piti vaihtaa jo ennakkoon kun ääni muistutti sitä paljon puhuttua jalan alle jäänyttä sorsaa.. nyt kuuluu kaivolta kotiin.. ja kovasti.. paineilmatorvet löysi tiensä maskin taakse..  :pomo:
Ja tippuihan se emännällä kuskin puoleinen peilinlasikin kenttään (irtosi liimauksistaan) Piti ensin metsästää käytetty varaosa josta sai tarvittavat osat ennen kun pystyi katsastukseen tarjoamaan..
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 14.10.2014, 14:51:14
Minä kans käytin omaani leimalla viime torstaina.., "käyttöjarrut" edessä ja takana oli todella hyvät, heittoa ei yhtään mutta käsijarrussa heittoa 29%.. mutta saa olla noin., availemaan en tähän palaan rupea.. Tosin äänimerkki piti vaihtaa jo ennakkoon kun ääni muistutti sitä paljon puhuttua jalan alle jäänyttä sorsaa.. nyt kuuluu kaivolta kotiin.. ja kovasti.. paineilmatorvet löysi tiensä maskin taakse..  :pomo:
Ja tippuihan se emännällä kuskin puoleinen peilinlasikin kenttään (irtosi liimauksistaan) Piti ensin metsästää käytetty varaosa josta sai tarvittavat osat ennen kun pystyi katsastukseen tarjoamaan..

Tästä pitää kyllä jo herkistellä nuo käsijarruhilppeet, niin paljon joutuu voimaa käyttämään että pitää. Edellisessä ysissä piti ihan kevyellä vedolla, kun oli paikat kunnossa. Käyttöjarrut taasen toimii tässä erinomaisesti ja huomattavan paljon herkemmin edeltäneessä dieselissä.

Itsellä ihme kyllä oli edellisessä melkein puol milliä ajetussa ysissä alkuperäiset torvet kuten myös tässäkin :o
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 19.11.2014, 21:23:17
Tullut pientä perushuoltoa tehtyä tällekin. Uutta öljyä ja suodatinta meni sisään joku aika sitten.

Sitten tuli kunnosteltua tuo ilmansuodatinboxi, kun oli enää muutamalla klipsulla kansi kiinni. Jostain topicista täältä tuli bongattua nämä rosteriklipsut. Nätisti sai istumaan alkuperäisten klipsujen kohdille pikku pulteilla, eikä varmaan tarvitse uusia enää tämän auton elinikänä 8)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0012_zpsopylqgyj.jpg~original)

Samassa rytinässä tuli purettua pois tuo turbo+sarja, aikamoinen kasa johtoa tulikin tuosta(jouten tuo sarja, jos jota kuta kiinnostaa :P). Immulle tuli kanssa annettua pesu samalla, kun on taas kulkenut tuo auto aika empien pidemmän aikaa. Ja kyllähän se auttoikin oikein mukavasti kulkuun, kuin olisi eri auto alla. Lieneekö sitten päässyt scheissea tuolta kannen välistä immulle, kun ei ollut enää kovin tiukassa kiinni :-\ Saa nähdä joutuuko tässä sitten kohta puoliin immuostoksille, orggikselta näyttäisi tuo paikoillaan oleva :-X

Uudet tulpat odottelisi vielä takapenkillä paikoilleen laittoa, pitänee ruuvailla nekin paikoilleen joku päivä tässä.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: eke - 20.11.2014, 08:44:04
Mistä hommasit nuo rosteriklipsit ?
Sama homma edessä kun osat löytyy .
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 20.11.2014, 14:28:26
Mistä hommasit nuo rosteriklipsit ?
Sama homma edessä kun osat löytyy .

Ebayn ihmeellisestä maailmastahan nuo klipsit on peräisin. Tässäpä linkki kohteeseen: http://www.ebay.co.uk/itm/361017490415?pt=item540e51bbef

Sen verran pitää vielä sanoa tuosta korjauksesta noilla. Kun laittaa nuo klipsit pulteilla kiinni tuohon koteloon, sisäpuolella pulttien päät tulevat juuri sopivasti ilmansuodatinelementin tielle :( Mutta ei ollut kovin paha haitta, kun käytin M4-koon pultteja. Suodatin meni kuitenkin ihan nätisti paikoilleen, kun asetteli vaan kunnolla sen.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: puliukk0 - 20.11.2014, 16:29:08
Ebayn ihmeellisestä maailmastahan nuo klipsit on peräisin. Tässäpä linkki kohteeseen: http://www.ebay.co.uk/itm/361017490415?pt=item540e51bbef

Sen verran pitää vielä sanoa tuosta korjauksesta noilla. Kun laittaa nuo klipsit pulteilla kiinni tuohon koteloon, sisäpuolella pulttien päät tulevat juuri sopivasti ilmansuodatinelementin tielle :( Mutta ei ollut kovin paha haitta, kun käytin M4-koon pultteja. Suodatin meni kuitenkin ihan nätisti paikoilleen, kun asetteli vaan kunnolla sen.

Mulla noita samoja ja pistin alumiinisilla poppareilla.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: mavil - 20.11.2014, 20:46:56
Samat klipsit mullakkin mutta pussissa vielä.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 16.12.2014, 23:13:19
Taas on vähän tullut ihmeteltyä tuota kulkemisen huonontumista :( Immun putsauksen jälkeen kulki tosi nätisti viikon pari. Mutta nyt on taas samalla tavalla alavääntö kateissa ja risteyksissä meinaa köhiä jos joutuu pysäyttämään auton(automaatti). Pitääköhän sitä sitten tosiaan hommata uus immu sitten :-\

Vikakoodejakaan ei oo suostunut ilmaantumaan minkäänlaista. Pikkaisen oli tuo immulta mitattava jännite ulkona tuosta FAQ:n mainitusta 2,3V:sta, noin 2,4V mittailin.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 18.12.2014, 22:53:13
Tänään tuli tuoretta rengasta alle, kun alkoi olla jo hieman lipsut nuo Nordmanit omaan makuun. Alle tuli Pirellin Icecontrol-kitkat 205/55/16 koossa kietaistuna noille hydrille. Ensivaikutelma oikein mukava noista renkaista, tuntuu pitoa olevan ihan mukavasti ja ovat tosi hiljaiset nastojen jälkeen. Ja hintakin oli mielestäni aika kohtuullinen 450e :) Alla olleet Nordmanit löytyykin tuolta kierrätyskeskuksen puolelta ;)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 09.01.2015, 19:21:54
Kaivattu kulku tuli hankittua tänään takaisin motonetin tiskiltä. Tuli haettua uusi Boschin IMMu pellin alle, nyt taas mennään kuten kuuluukin. Suolasen hintainen on kyllä tähän tuo IMMu, mutta en kehdannut alkaa kokeilemaan tuuriani käytetyillä :P

Samalla rysäyksellä tuli ostettua uusi Boschin lambda, kun näyttää että voi olla ihan alkuperäinen paikoillaan. Ihan lähinnä ikääntymisen puolesta tuli hommattua tuo uusi, kun käsittääkseni nuo hidastuu aika paljon vanhetessaan. Pitäs vielä asennella paikoilleen :P

Uutta tulppaa laittettua kans samalla paikoilleen.

Apråpå, ihmeellisesti hiljeni pakoäänet kun vaihtoi tuon immun :idiot2: Ennen piti ihan jäätävää jytinää, kun pisti pään konttiin, nyt ei kuulu enää juuri mitään :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: Huikkoster - 09.01.2015, 20:45:12
Seokset meni kohdilleen joten nyt käy "sukkasillaan" :).

Ero on vähän kuin vanha kaasariauto ryyppy päällä PRÖMPRÖMPRÖMPRÖM
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 10.01.2015, 15:27:38
Seokset meni kohdilleen joten nyt käy "sukkasillaan" :).

Ero on vähän kuin vanha kaasariauto ryyppy päällä PRÖMPRÖMPRÖMPRÖM

Joo, noinhan se varmaan on. Jännä että LH antaa mennä noin pitkälle, eikä anna mitään vikakoodeja :o


Tulipa tässä mieleen sattumalta nuo alla olevat jouset, tunnistaako kukaan noita jousia kuvan perusteella. Madallusjouset nuo on vissiin auton korkeuden perusteella, eikä ole pätkityt. Pisti vain tuo musta väri noissa ihmetyttämään, kun yleensähän nuo madallusvieterit on vähän räväkemmän värisiä :P Muistelisin että edellistä edellinen omistaja sanoi vaihdattaneensa jouset Wetterillä, että voisiko nuo olla sitten jotkut volvon omat madallusvieterit ???

Tuossapa kuvassa takajousi:

(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0055_zpsvnmupvgv.jpg~original)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: pomo - 10.01.2015, 16:01:09
Lesjön numeroinnilta näyttää mutta numero on väärä. Pitäis olla 71245. Jos ois laitettu sedanin jouset niin numero 70007.
Paljonko noissa on kierroksia ja onko tiheempi kierre toisessa päässä? 9,5 kierrosta farkun jousissa ja 12 sedanin.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 10.01.2015, 18:36:49
Lesjön numeroinnilta näyttää mutta numero on väärä. Pitäis olla 71245. Jos ois laitettu sedanin jouset niin numero 70007.
Paljonko noissa on kierroksia ja onko tiheempi kierre toisessa päässä? 9,5 kierrosta farkun jousissa ja 12 sedanin.

Itekin vähän tutkailin noita lesjön tüv-todistuksia numerot 2395 ja 2399, eikä oikein stemmaanneet nuo numerot.

Onhan nuo himppusen tiheemmällä kierteellä alapäästään. Kierrosten määrästä nyt en osaa sanoa tarkkaa määrää. Pitää joku päivä yrittää könytä auton alle ja katella tarkemmin. Vähän löysäthän nuo takajouset on. Sen takia tuossa noita välipaloja näkyy kuvissa, kun alko kuormassa muuten juristelemaan aika lailla.

Tuossa nyt vielä toinen räpsy, jos nyt tuosta on mitään jeesiä tunnistamiseen:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0053_zpszdjfpsiy.jpg~original)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: pomo - 10.01.2015, 18:53:56
Lesjöiltä näyttää edelleen. Mä laitoin kierroksen laikatut kuormajouset Kyb Exel-G iskareitten kans ja on sopiva.
Saa tollasilla kumeilla heittää kuikkaa.  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 10.01.2015, 19:30:52
Lesjöiltä näyttää edelleen. Mä laitoin kierroksen laikatut kuormajouset Kyb Exel-G iskareitten kans ja on sopiva.
Saa tollasilla kumeilla heittää kuikkaa.  ;)

Joo, en mie sitä epäile etteikö voisi olla lesjöt :) Voihan nuo tietysti olla ihan vakiojousetkin, mutta tämä tuntuu vaan edeltäneeseen vakioalustaiseen ysiin verrattuna aikamoisen matalalta. Pitänee käydä vähän mittanauhan kanssa heilumassa auton luona, ja mittailla tuo etäisyys kaaresta napaan.

Jotain kai tuolle perälle pitää tehdä jossain vaiheessa, kun tahtoo noillakin vielä pikkasen juristella. Tuossa edeltäneessä TDIC:ssä oli nuo kuormajouset alla bilsteinin b4:en kanssa, niillä tosiaan kantavuutta löytyi ihan mukavasti.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 03.02.2015, 00:14:46
Pientä huoltoa taas suoriteltu tällekin. Tuli vaihdeltua uutta lambdaa paikoilleen, lieneekö paikallaan ollut ihan alkuperäinen 300tkm ajettu ??? Tuommoinen boschin tekele tuli soviteltua, kun oli suht sopuhintainen: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/283434/

Takapäähän tuli ruuvailtua jousten alle perinteisesti jääkiekot, kuten oli edellisessäkin :-[ Kardaanin jurina hellitti tuolla toimenpiteellä huomattavasti, ei enää jurista nimeksikään :)

Samalla tuli kateltua noiden takajousien kierrosmäärä, näytti olevan ihan inan reilu 8 kieppiä olevan. jos nyt oikein laskin. Ja kun oli tuossa aiemmin puhetta tuosta liitokorkeudesta, niin edessä näytti olevan n. 34 cm navasta kaareen, ja takana n. 33 cm ennen noita kiekkoja.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 10.05.2015, 21:45:20
Pistetään pientä päivitystä tännekin, kun tuli viikonlopun aikana tehtyä pientä sipistelyä tällekin. Jälleen ollut vaivana tuo ailahteleva kulku pienillä kierroksilla. Tästä syystä tuli sitten kateltua imusarjan tiivisteen kuntoa ja mittailin samalla ECU:n/EZK:n lämpöanturin. Vastus n.4,2 kohm näytti järkevältä n. 7 asteen lämmössä. Imusarja meni sen jälkeen kasaan uudella tiivisteellä.

Samalla tosin tuli huomattua, että huohotuksen pikku nippa oli lohjennut irti, siitä liekkilukon läheltä. Siihen tuli tehtyä pikku väliaikainen paikkaus ja tuntuisi, että tuo vetäisi taas kunnolla pikkukiekoilla. Pitänee pistää tilaukseen uusi palikka tuohon jossain vaiheessa.

Penkeille tuli kanssa tehtyä putsausta, kun alkaa kesä lähestyä. Viitsii jotain tuolla pihalla touhutakin, kun kelit lämpenee. Pikkuhiljaa alkavat vaaleta nuo nahat alkuperäiseen sävyynsä, kun jaksaa pestä silloin tällöin. Olivat kyllä alunperin aika jäätävän likakerroksen peitossa, mutta pikkuhiljaa alkavat näyttää jopa tasaisen vaaleanharmailta :P

Kuvia ei harmi kyllä muistanut ottaa :-[
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 22.05.2015, 20:31:52
Tämä siirtyikin vähäksi aikaa telakalle, kunnes saa ylimääräiset sivuäänet poies. Jostain vaihdelaatikon tietyviltä alkoi kuulumaan aika kova metallinen kilkutus :'( Muuten kyllä toimii vielä ihan normaalisti, laatikko kytkee vaihteet normaalisti jne. Pitänee ensimmäisenä katsella nuo vetolevyn pultit, että ovat kiinni ???

Vara-autoksi tuli hommailtua samanvärinen '95 944:n B230FD:llä. Oikein kunnon tuninkirassi ;D Tuolta nettiautosta löytyy vielä muutama kuva: http://www.nettiauto.com/volvo/940/7246013 Ensimmäisenä lähti nuo kauheat istuinsuojat ja ratinpäällinen huitsin sviiduun :2funny: Ja pyöränmutterikin tuli käytyä, kun yks rengas oli kiinni neljällä. Penkinlämppärin toimivuutta erehdyin työmatkalla testaamaan, hyvin toimikin kytkin naksahti nätisti on-asentoon, offille ei kirveelläkään ;D Napsasin sitten siinä vauhdissa sulakkeen mäkeen, kunnes saa fiksailtua tuon kytkimen kuntoon.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: janne81 - 22.05.2015, 20:52:27
Ei ois eka jossa takastefan laipan pultti irronnut ja välissä. Pitää ilkeetä ääntä joskus.
Lootan kaavelista ne luukut pois niin pääsee tutkimaan.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 22.05.2015, 21:12:43
Ei ois eka jossa takastefan laipan pultti irronnut ja välissä. Pitää ilkeetä ääntä joskus.
Lootan kaavelista ne luukut pois niin pääsee tutkimaan.

Jep, tämä oli vähän suunnitelma. Katella löytyykö sieltä irto-osia tai muuta epämääräistä metallisilppua :) Ääni tulee aika verkkaisesti, oisko 1\4 verrattuna moottorin kierroksiin ???
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: janne81 - 22.05.2015, 21:15:09
Toivottavasti ei oo laatikko rikki  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: pomo - 22.05.2015, 21:24:59
Mullahan oli noita ääniä omassa satunnaisesti. Loppui kun laski kierrokset.
Luukku auki ja tutkiin. Irto osia ei näkynyt mutta . . . jälkiä kyllä.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/940%20Classic/DSCF3769_zps46f1cca9.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 22.05.2015, 21:26:39
Toivottavasti ei oo laatikko rikki  :-\

Joo, pitää sitä toivoa. Ei tosiaan auton toimintaan oo mitenkään vaikuttanut tuo kolkotus, laatikko löytää vaihteet ihan normaalista, eikä luistele kummemin ??? Eikä tuon kolkotuksen taajuus muistaakseni vaihdu pykältäessä. Noh, onhan tuossa varakulkineeksi hommatussa laitteessakin lukollinen aw, jos nyt näyttää siltä että on tullut enempikin tuhoja V:>
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 23.05.2015, 15:25:11
Nyt on könytty auton alla, ja paikannettu tuon kolinan lähde. Vetolevyn kaikki neljä pulttia olivat pyörineet auki :o Pisimmälle auennut oli tullut ulos toista senttiä ja hakkasi tuohon alumiiniseen kuoreen, joka on tuossa pomon kuvassa poistettu. Pyörittelin nuo pultit takaisin, niin hiljeni kummasti käynti ;D En tiedä, oisko noihin pitänyt laittaa lukitetta varoilta, mutta kun ei sattunut olemaan auton perässä sitä.

Jos sitä taas pääsis eteenpäin tuolla jonkin aikaa :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 06.07.2015, 17:18:22
Pientä remontinpoikasta taas tehty tälle. Pari viikonloppua takaperin tuli remppailtua kässäri, kun viime katsastuksessa oli ero 50%. Tuli laiteltua säätöruuvit, niin nyt pitää hyvin, tuntui jopa menevän vähän matkaa lukossa betonilla. Samalla tuli laiteltua uudet palat käyttöjarrullekin taakse, jotka olikin yllättäen aikalopussa.

Vahaa tuli kans heitettyä niskaan tuossa viime viikonloppuna. Tuli haettua tuosta paikallisesta liikkeestä testiin FinishKaren 1000P-vahaa. Lopputulos oli ihan silmää miellyttävä, antaa aika hyvän kiillon tuo vaha. Ja kehuvat että, pitäisi olla jopa kestävämpää kuin Colliniten 476S, joka kesti viime syksystä tälle kesälle :o Saa nähdä sitten miten kestää ::)

(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0088_zpshrxrbktv.jpg~original)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0085_zpsdygcs8oo.jpg~original)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0086_zpsesma4dnc.jpg~original)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0087_zpsdceqmasi.jpg~original)

Tuo väliaikaiskulkineena toiminut 944:n lähti maailmalle tuossa muutama viikko sitten.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 13.10.2015, 20:13:18
Taas on pientä remontintapaista tehty. Konehuoneeseen tuli kovasti uutta letkua, kaikki ahtoletkut tuli vaihdettua ml. imuletkukin ja samalla tuli kans uusittua noita jäähdytysletkujakin. Nuo ahtoletkut meni vaihtoon ihan sen takia, kun kesän mittaan kaksi letkua alkoi vuotaamaan läpi. Toisesta lähti ihan mukava mossahduskin, toinen alkoi pikkuhiljaa hiipien vuotamaan läpi. Aika mukavasti tuli vetoja takaisin kun vaihtoi nuo vuotavat letkut uusiin :D

Perus ylläpitohuoltoa tullut kans tehtyä, ilmanputsaria, uutta tulppaa jne.

Talvirengastus vaihtui alle tuossa viime perjantaina, eikä näköjään yhtään liika-aikaisin :)

Katsastuksessahan tuota pitäisi pikkuhiljaa käytellä, pitäisi vaan napsaista xenonit pois noista omista lisäpitkistä, niin ei katsuri niistä napise.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 28.07.2016, 23:14:10
Kaivellaanpa tätäkin taas välillä esiin hieman. Alustaan tuli tehtyä tässä aika rutkasti päivitystä. Autoon vaihtui ympäriinsä Konin sport iskarit ja etupäähän tuli vaihdeltua aikalailla kaikkialle uretaanipuslat. Samaan syssyyn tuli kanssa vaihdettua kaikki ohjauksen nivelet, alapallot ja raidetangonpäät. Tuli myös samalla tehtyä tuo camber-modi.

Sitten päästään siihen hauskaan osuuteen, eli etupään purkamiseen. Paikoillaan olevat iskarit näkyi olevan alkuperäiset volvolaiset ilmeisestikin vuoden -97 leimalla, joten iskarin mutterit oli ihan niin sanotusti kiinni asti :2funny: Toinen sentään lähti auki isoilla putkitongeilla, mutta toisen kanssa joutui hitsaushommiin. Toinen reaktiotankokin alkoi keljuilemaan, pultti oli ruostunut puslan holkkiin kiinni ja joutui pultin laittamaan poikki että sai tangon irti. Saihan tuota tovin paineilmasahalla nirhata poikki :2funny: Takapäässä nyt ei ihmeitä ollut senkun viskas uudet osat paikoilleen.

Aika mukavan jämyt on jo perustasolla nuo konit, etuiskarit tuli aluksi kokeeksi ruuvattua tappiinsa, niin meni kyllä alusta aika hiton kovaksi. Takaiskareistakin sai ottaa naksuja herkemmälle, kun tuntuivat turhan jämyiltä.

Perään ja askiin tuli vaihdeltua uudet öljyt. Perästä löytyikin yllättävän hyvät öljyt, kun niistä jopa näki hieman läpi ::) Laatikkoöljyt taasen oli vetänyt tosi tummiksi, vaikka pari vuotta sitten vaihtelin edellisen kerran. Ex-diesel 940:n ZF:ssä öljyt kesti paljon puhtoisempina vaikka olikin kilometrejä takana paljon enemmän, mutta toisaalta rasitustakin mahtoi olla jonkin verran vähemmän.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 01.08.2016, 16:06:19
Vielä pääsee näköjään lisää remonttia tekemään tuon etupään suhteen *tumppuun-> Ihmetellyt tässä muutaman päivän pikkuhiljaa voimistunutta kopsetta montuissa. Näyttääpi hieman siltä, että taitaa olla nuo iskarin yläpäät luovuttamassa, kun tuli hieman timmimmät iskarit. Apparin puoli päässyt elämään aika laajallakin radalla, kun oli kaivanut äänieristeeseen aika syvän reiän. Oli tullut kanssa aikapaljon pykimää noihin kumeihin kun otti pois iskarin ylämutterin ja sen kumihelan :(

Noh, uusitaan sitten jälkikäteen nuo lautasen mokomat. Ois pitänyt vissiin ihan alunperään hommata nuo, mutta ei viitsinyt kun on välillä porukalla tuntunut olevan huonoja kokemuksia noista tarvike yläpäistä ::)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 10.04.2017, 21:29:49
Pientä päivitystä tännekin välillä. Pääasiassa menty viime aikoina pelkillä öljynvaihtohuolloilla. Mutta jotain muutakin on näköjään tiedossa, kun tuli tuossa viikonloppuna tutkittua tuota pikkasen pörisevää pakoputkea. Näköjään n. 3 vuotta kesti tuommoinen perusputki, on reikää keskipöntössä, akselinylityksessä ja takapöntön etupuolella :idiot2: Ja suhteellisen pitkää työmatkaakin tulee ajeltua päivittäin, eikä silti tuota pidempään kestänyt  :-\

Noh, pörinöitä vaimentamaan tuli käytyä tilaamassa biltemasta tuohon käypäinen rosteriputkisto. Jos ei tartteisi ihan vähään aikaan rassata pakoputkea sitten :)

Voimansiirron puolellekin pitää varmaan tehdä pientä korjuuta, vaikuttaa että kardaanin tukilaakeri voi olla lopuillaan. Pitää semmoista jännää tuulenujelluksen tapaista ääntä satunnaisesti, pahiten tuntuu ääntävän kovemmilla pakkasilla. Kässärillä kun vetää liukkaalla pinnalla renkaat lukkoon, niin loppuu tosiaan tuo ujellus.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: jen - 10.04.2017, 21:32:54
mitä maksaa putkisto?
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 10.04.2017, 21:46:13
mitä maksaa putkisto?

299e, ja mukana tulee ilmeisestikin kaikki tarvittavat asennustarpeet. Motonetin sivulta kasailin kanssa pakettia noilla peruspalikoilla, niin tuli n. 180e hinnaksi. Arvelin siinä sitten että ei mahda olla paha sijoitus laittaa satku lisää tuohon rosterirööriin, niin ei pitäisi tarvita koskea putkistoon ihan vähään aikaan :)  Ja tuolla putkella on tosiaan vielä 10 vuoden takuukin ;)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: jen - 10.04.2017, 21:48:54
299e, ja mukana tulee ilmeisestikin kaikki tarvittavat asennustarpeet. Motonetin sivulta kasailin kanssa pakettia noilla peruspalikoilla, niin tuli n. 180e hinnaksi. Arvelin siinä sitten että ei mahda olla paha sijoitus laittaa satku lisää tuohon rosterirööriin, niin ei pitäisi tarvita koskea putkistoon ihan vähään aikaan :)  Ja tuolla putkella on tosiaan vielä 10 vuoden takuukin ;)
uskon että hyvä ostos! O0
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TVS - 10.04.2017, 23:50:23
299e, ja mukana tulee ilmeisestikin kaikki tarvittavat asennustarpeet. Motonetin sivulta kasailin kanssa pakettia noilla peruspalikoilla, niin tuli n. 180e hinnaksi. Arvelin siinä sitten että ei mahda olla paha sijoitus laittaa satku lisää tuohon rosterirööriin, niin ei pitäisi tarvita koskea putkistoon ihan vähään aikaan :)  Ja tuolla putkella on tosiaan vielä 10 vuoden takuukin ;)
Saako niitä taas? Oli jo par v takaperin "ei oo ei tuu" täällä vastauksena kyselyyn... :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 11.04.2017, 06:07:16
Saako niitä taas? Oli jo par v takaperin "ei oo ei tuu" täällä vastauksena kyselyyn... :idiot2:

Jaa jaa, kyllä tuossa Kempeleen biltemassa tilasivat, kun vaan meni tiskiltä kyselemään. Onpa ihmeellistä toimintaa, jos toisessa toimipaikassa eivät osaa noita tilata :idiot2: Onhan tuolla toki muutaman viikon toimitusaika :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: Orlov - 11.04.2017, 14:38:03
Liekö ne noita rakarörin(ruotsi) tekemiä? Hinta näkyy olevan sama. Noitahan saa itse tilattua, vaikka soittamalla http://www.a-alt-avgassystem.fi

Muistaakseni setissä tuleva asennussarja ei ole rosteria(vaan galvanoitua), vaan se pitää ostaa erikseen? Ovat samaa 18/8 rosteria aka SS 304:sta
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 11.04.2017, 17:34:53
Liekö ne noita rakarörin(ruotsi) tekemiä? Hinta näkyy olevan sama. Noitahan saa itse tilattua, vaikka soittamalla http://www.a-alt-avgassystem.fi

Muistaakseni setissä tuleva asennussarja ei ole rosteria(vaan galvanoitua), vaan se pitää ostaa erikseen? Ovat samaa 18/8 rosteria aka SS 304:sta

En tiiä ite tuota valmistajaa varmuudella, pitää tutkailla kun saapuu löytyisikö merkkejä valmistuspaikasta V:> Tais olla jossain topicissa arvuuttelua tuosta valmistajasta, että voisi olla ferritan valmistetta tuo rööri.

Kattelinkin itse asiassa tuolta kanssa noita putkia, mutta biltemalla kun ei tarttee maksaa rahteja, niin jäi sitten hieman edullisemmaksi :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 30.04.2017, 18:42:28
Jahas, tuli tuo rööri jo tuossa alkuviikolla, mutta nyt sai laiteltua paikoilleen. Entinen putki oli aika käsiteltyä kamaa:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_20170430_170205_1_zpsv6rs6lly.jpg~original)
Tuo akselinylitys oli tosiaan tuosta katkenneesta kohdasta reiällä samoin takapöntönkin puolella jonkinmoinen reikä. Ja pituussuuntaan "haljennut" n. 30 cm:n matkalta. Liekkö jotain mennyt putken käsittelyssä pieleen ???
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_20170430_170217_zpsdlzmyhus.jpg~original)
Pappamutkaankin oli Keijo Korroosio hieman iskenyt, tosiaan n. 3 vuotta vanha putkisto :idiot2:

Tuommoista tuli sitten tilalle, eli tuo em. bilteman rosteriputki:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_20170430_144338_zps2ttdpl9r.jpg~original)
Ja kaikki asennustarpeet tosiaan tuli mukana, prikat vaan lisäsin klemmareihin.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/IMG_20170430_145654_zpsodn0otof.jpg~original)

Asennustarpeista pannat on ihan rosteria ja klemmarit näytti ihan perus sähkösinkatuilta. Omien päättelyiden perusteella vaikuttaa, että tuo putki voisi olla ferritan valmistetta. Mukana tulleet tarvikkeet oli ferritan pussissa ja ferritan sivuilla on tuon putken koodi presiis sama kuin biltemalla.

Sopivuus oli ihan asiallinen, ei ota kiinni mihinkään ja kulkee sopivan lähellä alustaa, ei "roiku" sivusta katsottuna. Katin välisen liitoksen kanssa sai pikkaisen taistella, joutuikin sitten laittamaan tiivisteeksi pikkasen pakoputkimassaa. Halkaisija tuossa taitaa olla normi putkistoa hieman pienempi, tuon ekan pöntön jälkeen muttuu tuosta 2.5 tuumasta -> 2 tuumaan.

Mutta ei kait tuossa sen kummempia, nyt saa päästellä taas hiljaisella autolla :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: janne81 - 30.04.2017, 19:11:59
Noi tarvikepakoputket on kyllä nykyään niin luokatonta paskaa että ei mitään järkeä, ainakin 7/9 sarjan kohdalla niitä saa olla vaihtamassa loppupäässä just tolleen 3-4 vuoden välein varsinkin jos on lyhyttä ajoa.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 30.04.2017, 21:27:46
Noi tarvikepakoputket on kyllä nykyään niin luokatonta paskaa että ei mitään järkeä, ainakin 7/9 sarjan kohdalla niitä saa olla vaihtamassa loppupäässä just tolleen 3-4 vuoden välein varsinkin jos on lyhyttä ajoa.

Joo, kyllä tuo tuntuu olevan vähän laadussa parantamista. Aikoinaan uusin välipöntön tuohon ex-dieseliin, niin siinä taas oli sovituksen kanssa ongelmaa, jäi roikkumaan ihmeellisesti vaikka kuinka väänteli.

Ite en edes mielestäni aja kovinkaan lyhyttä ajoa, työmatkakin on melkein 40 km sivu, ja silti lahosi näinkin nopeaan :(
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 13.09.2017, 17:02:13
Kirjoitellaan taas vähän kuulumisia tännekin. Tuossa tuli pieni roadtrippi heitettyä tällä, ihan hyvällä menestykselläkin vielä. Tuli huristeltua Ruotsin kautta lautalla Puolaan ja Balttian maitten kautta takaisin Ouluun. Kilometrejä tuli n. 3200 km ja bensaa paloi n. 300 litraa, koko reissun keskikulutus jäi alle 9,5 litraan sataselle. Kulutus vähän yllätti, kun työmatka-ajossa tuntunut yleensä menevän n. 11l sataselle.

Matkalla ei kummempia kalustovaurioita tapahtunut, auto pelasi koko matkan hyvin. Laivamatka Ruotsista Puolaan tosin oli vähän mielenkiintoinen, tais olla kokonaista kolme henkilöautoa kannella, loput rekkoja ja muutama paku :2funny: Ja laiva oli muutenkin aika lailla puhdas rahtilaiva :D Mutta eipä tuo menoa hidastanut, perille päästiin :)

Tiet olivat yleensä ihan kohtuullisen hyviä, mitä nyt tietöitä oli jonkin verran.

Tämmöistä tällä kertaa :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 26.09.2017, 14:52:30
Tulipa tämäkin käyteltyä katsastukonttorilla näytillä. Eipä tuolta ihmeitä löytynyt, hyväksytty moitteitta. Päästöjä tuntui kehuvan että on erinomaiset. Jarrudynollakaan ei heittoja ollut, vaikka on alkanut jarrutuksissa tärräämään rattia säännöllisen epäsäännöllisesti ???
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: Acke - 26.09.2017, 17:06:03
Tulipa tämäkin käyteltyä katsastukonttorilla näytillä. Eipä tuolta ihmeitä löytynyt, hyväksytty moitteitta. Päästöjä tuntui kehuvan että on erinomaiset. Jarrudynollakaan ei heittoja ollut, vaikka on alkanut jarrutuksissa tärräämään rattia säännöllisen epäsäännöllisesti ???
Lievästi kiero levy ei mielestäni ole näkynyt jarrudynossa. Ja huonot puslat (esim. ne kartiomalliset) ilmenevät myös tärinänä.
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 26.09.2017, 19:31:00
Lievästi kiero levy ei mielestäni ole näkynyt jarrudynossa. Ja huonot puslat (esim. ne kartiomalliset) ilmenevät myös tärinänä.

Pitänee lähteä etsimään syyllistä ensinnä noista etujarruista, kun alustan osat tuli tuossa noin vuosi takaperin vaihdettua uretaanisiin. Joutanee muutenkin jo nuo levyt vaihtoon, kun paksuutta oli vain pari kymppiä yli minimimitan :) Ja jos vielä tärrää niin remppaa sitten takajarrutkin ;D
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 16.05.2018, 20:58:04
Herätelläänpä tätäkin taas välillä.

Tässä ilmojen lämmettyä tuli tehtyä viimein tuo em. jarruremppa. Kaikki levyt oli kyllä ihan vaihtokunnossa. Edessä aika lähelle minimi 24mm ja takana oli kulunut jo alle minimin n. 8mm:iin. Tuolla hävisi ravistukset sekä ärsyttävä nyppiminen jarrutellessa hitaassa vauhdissa.

Muuten ei ole tainnut tarvita ihmeitä tehdä, kuin vaihdella välillä uusia öljyjä. Talvirenkaat tietty vois kohta jo vaihdella poikkeen :D
Otsikko: Vs: Volvo 945 Classic -98
Kirjoitti: TuomasR - 14.07.2021, 00:16:23
Pitäisiköhän sitä tätäkin topiccia taas herätellä esiin reilu kolmen vuoden jälkeen.

Kilometrejä tulee edelleen mittariin lisää. Tosin hieman joutui välillä isompaakin remppaa tekemään, vaihtoon meni kansipahvi kun syyläri tussahti pohjantiellä ilman varoitusta pari vuotta takaperin. Nyttemin ollut jo enemmän kesäautona, kun tuli talvileluksi hommattua tuommoinen 2005-vuotinen neliveto Passatti. Mutta ei tuollakaan bensankulutus pääse tippumaan liian pieneksi, kun pellin alla kehrää 2.8 V6:nen V:>

Katsastusaikakin olisi tälle tulollaan, ei kai sitä pitäisi mitään ihmeitä olla sinne. Hitsata ei ole vielä tarvinnut, eikä näyttäisi toivottavasti olevan tarvistakaan vielä hetkeen.