Ateho  Elekma

Volvo 945 Classic -98

  • 92 Vastauksia
  • 35719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #60 : 10.01.2015, 18:36:49 »
Lesjön numeroinnilta näyttää mutta numero on väärä. Pitäis olla 71245. Jos ois laitettu sedanin jouset niin numero 70007.
Paljonko noissa on kierroksia ja onko tiheempi kierre toisessa päässä? 9,5 kierrosta farkun jousissa ja 12 sedanin.

Itekin vähän tutkailin noita lesjön tüv-todistuksia numerot 2395 ja 2399, eikä oikein stemmaanneet nuo numerot.

Onhan nuo himppusen tiheemmällä kierteellä alapäästään. Kierrosten määrästä nyt en osaa sanoa tarkkaa määrää. Pitää joku päivä yrittää könytä auton alle ja katella tarkemmin. Vähän löysäthän nuo takajouset on. Sen takia tuossa noita välipaloja näkyy kuvissa, kun alko kuormassa muuten juristelemaan aika lailla.

Tuossa nyt vielä toinen räpsy, jos nyt tuosta on mitään jeesiä tunnistamiseen:
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #61 : 10.01.2015, 18:53:56 »
Lesjöiltä näyttää edelleen. Mä laitoin kierroksen laikatut kuormajouset Kyb Exel-G iskareitten kans ja on sopiva.
Saa tollasilla kumeilla heittää kuikkaa.  ;)

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #62 : 10.01.2015, 19:30:52 »
Lesjöiltä näyttää edelleen. Mä laitoin kierroksen laikatut kuormajouset Kyb Exel-G iskareitten kans ja on sopiva.
Saa tollasilla kumeilla heittää kuikkaa.  ;)

Joo, en mie sitä epäile etteikö voisi olla lesjöt :) Voihan nuo tietysti olla ihan vakiojousetkin, mutta tämä tuntuu vaan edeltäneeseen vakioalustaiseen ysiin verrattuna aikamoisen matalalta. Pitänee käydä vähän mittanauhan kanssa heilumassa auton luona, ja mittailla tuo etäisyys kaaresta napaan.

Jotain kai tuolle perälle pitää tehdä jossain vaiheessa, kun tahtoo noillakin vielä pikkasen juristella. Tuossa edeltäneessä TDIC:ssä oli nuo kuormajouset alla bilsteinin b4:en kanssa, niillä tosiaan kantavuutta löytyi ihan mukavasti.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #63 : 03.02.2015, 00:14:46 »
Pientä huoltoa taas suoriteltu tällekin. Tuli vaihdeltua uutta lambdaa paikoilleen, lieneekö paikallaan ollut ihan alkuperäinen 300tkm ajettu ??? Tuommoinen boschin tekele tuli soviteltua, kun oli suht sopuhintainen: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/283434/

Takapäähän tuli ruuvailtua jousten alle perinteisesti jääkiekot, kuten oli edellisessäkin :-[ Kardaanin jurina hellitti tuolla toimenpiteellä huomattavasti, ei enää jurista nimeksikään :)

Samalla tuli kateltua noiden takajousien kierrosmäärä, näytti olevan ihan inan reilu 8 kieppiä olevan. jos nyt oikein laskin. Ja kun oli tuossa aiemmin puhetta tuosta liitokorkeudesta, niin edessä näytti olevan n. 34 cm navasta kaareen, ja takana n. 33 cm ennen noita kiekkoja.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #64 : 10.05.2015, 21:45:20 »
Pistetään pientä päivitystä tännekin, kun tuli viikonlopun aikana tehtyä pientä sipistelyä tällekin. Jälleen ollut vaivana tuo ailahteleva kulku pienillä kierroksilla. Tästä syystä tuli sitten kateltua imusarjan tiivisteen kuntoa ja mittailin samalla ECU:n/EZK:n lämpöanturin. Vastus n.4,2 kohm näytti järkevältä n. 7 asteen lämmössä. Imusarja meni sen jälkeen kasaan uudella tiivisteellä.

Samalla tosin tuli huomattua, että huohotuksen pikku nippa oli lohjennut irti, siitä liekkilukon läheltä. Siihen tuli tehtyä pikku väliaikainen paikkaus ja tuntuisi, että tuo vetäisi taas kunnolla pikkukiekoilla. Pitänee pistää tilaukseen uusi palikka tuohon jossain vaiheessa.

Penkeille tuli kanssa tehtyä putsausta, kun alkaa kesä lähestyä. Viitsii jotain tuolla pihalla touhutakin, kun kelit lämpenee. Pikkuhiljaa alkavat vaaleta nuo nahat alkuperäiseen sävyynsä, kun jaksaa pestä silloin tällöin. Olivat kyllä alunperin aika jäätävän likakerroksen peitossa, mutta pikkuhiljaa alkavat näyttää jopa tasaisen vaaleanharmailta :P

Kuvia ei harmi kyllä muistanut ottaa :-[
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #65 : 22.05.2015, 20:31:52 »
Tämä siirtyikin vähäksi aikaa telakalle, kunnes saa ylimääräiset sivuäänet poies. Jostain vaihdelaatikon tietyviltä alkoi kuulumaan aika kova metallinen kilkutus :'( Muuten kyllä toimii vielä ihan normaalisti, laatikko kytkee vaihteet normaalisti jne. Pitänee ensimmäisenä katsella nuo vetolevyn pultit, että ovat kiinni ???

Vara-autoksi tuli hommailtua samanvärinen '95 944:n B230FD:llä. Oikein kunnon tuninkirassi ;D Tuolta nettiautosta löytyy vielä muutama kuva: http://www.nettiauto.com/volvo/940/7246013 Ensimmäisenä lähti nuo kauheat istuinsuojat ja ratinpäällinen huitsin sviiduun :2funny: Ja pyöränmutterikin tuli käytyä, kun yks rengas oli kiinni neljällä. Penkinlämppärin toimivuutta erehdyin työmatkalla testaamaan, hyvin toimikin kytkin naksahti nätisti on-asentoon, offille ei kirveelläkään ;D Napsasin sitten siinä vauhdissa sulakkeen mäkeen, kunnes saa fiksailtua tuon kytkimen kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2015, 20:43:24 kirjoittanut TuomasR »
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #66 : 22.05.2015, 20:52:27 »
Ei ois eka jossa takastefan laipan pultti irronnut ja välissä. Pitää ilkeetä ääntä joskus.
Lootan kaavelista ne luukut pois niin pääsee tutkimaan.

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #67 : 22.05.2015, 21:12:43 »
Ei ois eka jossa takastefan laipan pultti irronnut ja välissä. Pitää ilkeetä ääntä joskus.
Lootan kaavelista ne luukut pois niin pääsee tutkimaan.

Jep, tämä oli vähän suunnitelma. Katella löytyykö sieltä irto-osia tai muuta epämääräistä metallisilppua :) Ääni tulee aika verkkaisesti, oisko 1\4 verrattuna moottorin kierroksiin ???
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #68 : 22.05.2015, 21:15:09 »
Toivottavasti ei oo laatikko rikki  :-\

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #69 : 22.05.2015, 21:24:59 »
Mullahan oli noita ääniä omassa satunnaisesti. Loppui kun laski kierrokset.
Luukku auki ja tutkiin. Irto osia ei näkynyt mutta . . . jälkiä kyllä.

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #70 : 22.05.2015, 21:26:39 »
Toivottavasti ei oo laatikko rikki  :-\

Joo, pitää sitä toivoa. Ei tosiaan auton toimintaan oo mitenkään vaikuttanut tuo kolkotus, laatikko löytää vaihteet ihan normaalista, eikä luistele kummemin ??? Eikä tuon kolkotuksen taajuus muistaakseni vaihdu pykältäessä. Noh, onhan tuossa varakulkineeksi hommatussa laitteessakin lukollinen aw, jos nyt näyttää siltä että on tullut enempikin tuhoja V:>
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #71 : 23.05.2015, 15:25:11 »
Nyt on könytty auton alla, ja paikannettu tuon kolinan lähde. Vetolevyn kaikki neljä pulttia olivat pyörineet auki :o Pisimmälle auennut oli tullut ulos toista senttiä ja hakkasi tuohon alumiiniseen kuoreen, joka on tuossa pomon kuvassa poistettu. Pyörittelin nuo pultit takaisin, niin hiljeni kummasti käynti ;D En tiedä, oisko noihin pitänyt laittaa lukitetta varoilta, mutta kun ei sattunut olemaan auton perässä sitä.

Jos sitä taas pääsis eteenpäin tuolla jonkin aikaa :)
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #72 : 06.07.2015, 17:18:22 »
Pientä remontinpoikasta taas tehty tälle. Pari viikonloppua takaperin tuli remppailtua kässäri, kun viime katsastuksessa oli ero 50%. Tuli laiteltua säätöruuvit, niin nyt pitää hyvin, tuntui jopa menevän vähän matkaa lukossa betonilla. Samalla tuli laiteltua uudet palat käyttöjarrullekin taakse, jotka olikin yllättäen aikalopussa.

Vahaa tuli kans heitettyä niskaan tuossa viime viikonloppuna. Tuli haettua tuosta paikallisesta liikkeestä testiin FinishKaren 1000P-vahaa. Lopputulos oli ihan silmää miellyttävä, antaa aika hyvän kiillon tuo vaha. Ja kehuvat että, pitäisi olla jopa kestävämpää kuin Colliniten 476S, joka kesti viime syksystä tälle kesälle :o Saa nähdä sitten miten kestää ::)






Tuo väliaikaiskulkineena toiminut 944:n lähti maailmalle tuossa muutama viikko sitten.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #73 : 13.10.2015, 20:13:18 »
Taas on pientä remontintapaista tehty. Konehuoneeseen tuli kovasti uutta letkua, kaikki ahtoletkut tuli vaihdettua ml. imuletkukin ja samalla tuli kans uusittua noita jäähdytysletkujakin. Nuo ahtoletkut meni vaihtoon ihan sen takia, kun kesän mittaan kaksi letkua alkoi vuotaamaan läpi. Toisesta lähti ihan mukava mossahduskin, toinen alkoi pikkuhiljaa hiipien vuotamaan läpi. Aika mukavasti tuli vetoja takaisin kun vaihtoi nuo vuotavat letkut uusiin :D

Perus ylläpitohuoltoa tullut kans tehtyä, ilmanputsaria, uutta tulppaa jne.

Talvirengastus vaihtui alle tuossa viime perjantaina, eikä näköjään yhtään liika-aikaisin :)

Katsastuksessahan tuota pitäisi pikkuhiljaa käytellä, pitäisi vaan napsaista xenonit pois noista omista lisäpitkistä, niin ei katsuri niistä napise.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Classic -98
« Vastaus #74 : 28.07.2016, 23:14:10 »
Kaivellaanpa tätäkin taas välillä esiin hieman. Alustaan tuli tehtyä tässä aika rutkasti päivitystä. Autoon vaihtui ympäriinsä Konin sport iskarit ja etupäähän tuli vaihdeltua aikalailla kaikkialle uretaanipuslat. Samaan syssyyn tuli kanssa vaihdettua kaikki ohjauksen nivelet, alapallot ja raidetangonpäät. Tuli myös samalla tehtyä tuo camber-modi.

Sitten päästään siihen hauskaan osuuteen, eli etupään purkamiseen. Paikoillaan olevat iskarit näkyi olevan alkuperäiset volvolaiset ilmeisestikin vuoden -97 leimalla, joten iskarin mutterit oli ihan niin sanotusti kiinni asti :2funny: Toinen sentään lähti auki isoilla putkitongeilla, mutta toisen kanssa joutui hitsaushommiin. Toinen reaktiotankokin alkoi keljuilemaan, pultti oli ruostunut puslan holkkiin kiinni ja joutui pultin laittamaan poikki että sai tangon irti. Saihan tuota tovin paineilmasahalla nirhata poikki :2funny: Takapäässä nyt ei ihmeitä ollut senkun viskas uudet osat paikoilleen.

Aika mukavan jämyt on jo perustasolla nuo konit, etuiskarit tuli aluksi kokeeksi ruuvattua tappiinsa, niin meni kyllä alusta aika hiton kovaksi. Takaiskareistakin sai ottaa naksuja herkemmälle, kun tuntuivat turhan jämyiltä.

Perään ja askiin tuli vaihdeltua uudet öljyt. Perästä löytyikin yllättävän hyvät öljyt, kun niistä jopa näki hieman läpi ::) Laatikkoöljyt taasen oli vetänyt tosi tummiksi, vaikka pari vuotta sitten vaihtelin edellisen kerran. Ex-diesel 940:n ZF:ssä öljyt kesti paljon puhtoisempina vaikka olikin kilometrejä takana paljon enemmän, mutta toisaalta rasitustakin mahtoi olla jonkin verran vähemmän.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

 

KL-varaosat  Race.fi