Kulkukoira  Proturbo

745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia

  • 28 Vastauksia
  • 6496 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Tulipa tuollainen 740 ( 745 oikeesti) Garva Lakki Erikoisuus ( GLE )  vuodelta 1990 hankittua noin 5 vuotta sitten. B230F koneella + M47 laatikolla.
Oletuksena on, ettei tuolle ole tehty mitään virityksiä. Huolto- ja varaosakuitteja aina 1991 vuodesta alkaen oli hanskalokerossa paljon eikä ne ainakaan paljastaneet virihommia tehdyksi.

Rahtihommiin euroopan kiertueille.  Kutakuinkin 35 - 40 000km / vuosi, josta 31-36 tuhatta menee ulkomailla rullatessa pääsääntöisesti peräkärryä kiskoen. Ruotsinlaivasta tuli siis hinaaja proomulle.   

Tätäkin turinaa naputtelen Puolan pohjoisosassa lounastauolla ja jatkan pitkin matkaa milloin missäkin.

Voipi olla pitkäveteistä juttua.
Aika V mäistä juttua . Täällä jäädään kiinni  Valheista, Viettelyksistä, Videoista,  Vieraista ja Vaaroista.  On myös riemua, yllätyksiä ja pettymyksiä.

Asiaan:
Toki heti hankittuani teetin ekan rempan, jossa uusittiin koneeseen kaikki tiivisteet, nestemäiset aineet ja muutoinkin tarkistettiin systeemit. Koneeseen uusittiin hihnat. Kaikki jarrupalat sekä -levyt uusiksi. Termostaattikin oli vielä alkuperäinen tehdasasennettu. Maaliskuu 1990 oli siinä päiväys. Asuntovaunujouset vielä taakse, niin pääsin aloittamaan taakanjaon.

Ehdin ajella noin 1000km ennenkuin volle pääsi tositoimiin eli toimimaan proomun hinaajana tai merikonttina,,,miten vaan. 
Autoon 500kg tavaraa apukuskin jalkatilaan sekä takajalkatiloihin sijoiteltuna, jotta auto on balanssissa ja 750kg painoinen kärry perään. Koneeseen, perään ja laatikkoon tietysti RVS mömmöt juuri ennen reissua ja baanalle kohti Slovakiaa.
Noin 300km myöhemmin oli jo selvä tuntu, että kone käy nätimmin kuin ensimmäisen 1000km kotimaan pyörityksen jälkeen ilman RVS ainetta.

Eihän tämä mikään maanteiden ohjus ole, mutta muurinmurtajaksi varmaan voinee kutsua.
Kärryn kanssa meno oli pääasiassa sellaista 80-90km/h eli sen mitä rekat edellä, niin minä perässä.
Ihanan tylsää ja tasaista menoa.   

Tuollaisella kuormalla ja tahdilla kulutus ollut siinä 9,7-10 ltr / 100km 95E5:lla.  Joo, tuota ne edelleen myy Suomen rajojen ulkopuolella. Vain meillä näkyy olevan pakkomyyntinä 95E10. 

Jarrulevyt ja -palat olen vaihtanut kerran vuoteen, ettei tule Tatra vuoristossa ongelmia näillä kuormilla.   Aika halpa henkivakuutus.

Kevyempi reissu toisinaan noiden raskaiden väliin.
3 äijää autossa + harrastevälineet mukana eli noin 350kg lastia. Ilman kärryä. ”Eteläpohjanmaalla” eli via balticaa ajellen.  Otin paluun loppuosalla kulutustestin. Tankkasin Pärnussa piripintaan ja uudelleen Tallinnassa. Noin 152km ajoa tankkausten välissä ja kulutuslukemaksi 6,6l/100km. Ajotahti oli aikalailla rajoitusten mukaan eli siinä 90-95km/h, lähellä Tallinnaa 110km/h.  Ei paha tällaiselta proomulta.

6,9l/100km paikkeilla se on samalla porukalla silloinkin, kun käydään Tallinnasta 600km etelään ja takaisin.

Tulipa tuolla raahattua 500kg roinaa Portugaliinkin kun urheiluporukan tavaroita sinne kuskasin kerran.

Kun piti taas mennä kuljetusreissuun Unkariin, niin Volle ei kelvannut katsastuksessa.  Tyhjäkäyntipäästö ylittyi pikkuisen. Kierroksilla ei mitään ongelmaa. Yksi pakoventtiili vuoti hiukan.  Volle joutui venttiiliremppaan. 
Valmistuminen kestää,kestää,,,,,,,,kestää liian kauan. Pitäisi seuraavalla viikolla lähteä viemään taas urheiluporukan kuorma Unkariin ja samalla hakea kuorma autoon ja kärryyn Slovakiasta paluumatkalle. Mutta volle ei vaan valmistu 2 kuukautta jo mennyt.

Ostin sitten hätäpäissäni vm 1998 Audi A6 Avant 2.8l 30 venttiilisen bensapelin ja vieläpä quattrona ja manuaalina.
Oi tätä ihanuutta ajattelin ja aloin lastata Audia. ”Mitä hitsiläistä,,,,täähän on ihan onnettoman pienitilainen. Ei tänne mahdu kaikki tarpeellinen kuten Volleen meni.” tuumin minä.  Hirmuinen uudellen paketointi alkoi ja karsin pois sen minkä voin ostaa tarvittaessa periltä.
 Jokin muukin tuossa häiritsi ajon aikana.  Eihän tämä voi näin mennä, että tällainen 193 heppainen V6 moottori vetää huonommin kuin vollen 116 heppanen vinonelonen.  Alkoi tuntua että A:ssa on keppihevosia ( sen verran ahkeraan joutui kepittämään ajossa), kun vollessa ne on työhevosia.
           Ajelin noin 600km etelään Tallinnasta ja menin tankille. Samalla sitten laitoin RVS mömmöt koneeseen. Ja taas,,,,noin 300km myöhemmin alkoi tuntua muutos käytöksessä parempaan suuntaan. Jo seuraava tankkaus osoitti, että kulutus tippui hiukan.  Kulutus laski vielä hiukan lisää muutaman tuhannen km aikana ja jäi sitten sille tasolle kutakuinkin 100 000km ajaksi, jonka 2,5 vuoden aikana ennätin tällä A:lla ajaa.

Tatralla vuoristoserpentiinejä kurvaillessa ja kuormaa kiskoen ihastukseni karisi lopullisesti. Se minkä volle kitkutteli rauhallisesti kiihtyen 2 vaihteella ylös, niin A kyllä kiihtyi rivakammin, mutta ei silti voinut heittää kolmosta silmään, kun meno hyytyi heti.       
Eihän tää A:n reppana jaksa vetää alle 2000 kierroksilla yhtään. Vasta noin 2600 kohdalla alkaa tapahtua.  Volle vetää kyllä 1500 alkaen.  Eli oli paikkoja, joista ajelin vollella 3 vaihteella 1500rpm kierroksilla ja hyvin veti. A:lla joutu heittämään samassa kohtaa kakkoselle, ettei jumahtanut paikoilleen. 
Lisäksi ylämäkilähdöt kuorman kera ei ollut A:lle mieleen. Muutamia kertoja tuli otettua savuja kytkimestä.  Noin 1200Kg lisäkuorman kera aika jyrkästä mäestä mäkilähtöjä joudun tekemään noin 15 kertaa vuodessa. Pari vakiotyökohdetta on sellaisia ettei tasaiselta pääse mitenkään lähtemään.  Vollen ykkäsvaihde on paljon tiuhempi. Kuin olisi tehty kuormien kiskomiseen. 

Vajaan litran 100km:llä tuo Audi vie enempi kuorman kanssa kuin volle. Tyhjänä yli litran enempi.

2,5 vuotta tuolla A.lla tuli ajeltua kunnes tuli sellainen vika koneeseeen, että ei enää kiinnosta laittaa kuntoon. Oli kyllä muutoinkin jo tarkoitus luopua A:sta tämän vuoden lopussa ja laittaa volle kesän aikana hyvään kuntoon ja hiukan kutittaa konetta,,pysyen vaparina kuitenkin.
Vajaan 2 vuotta vollella ajeli poikani kunnes hankki uuden oman auton, joten volle palasi minun käyttöön noin 8 kk seisonnan jälkeen nyt huhtikuun alussa.
 
Vollen venarempan jälkeen en itse ajanut vollella juuri ollenkaan enkä kertaakaan vetänyt kärryä.
Remppamiehen määräyksestä lurautin tankkiin 20 litran sekaan polttoainelinjastoa, pumppua ja suuttimia puhdistavaa litkua just ennen kuin lähdin kotoa kohti laivarantaa ja ajoin niin pitkään Baltiassa, että kone alkoi pykiä aineen puutteesta.  Sitten lurautin bensaa 10 litraa kanisterista, ja ajoin lähimmälle huoltoasemalle tankkaamaan täyteen.

Nyt ekaa rahtireisssua rempan jälkeen ajellessa tein ensimmäisen kulutusmittauksen täydellä kuormalla. 454km matkalla kulutus 8,37 l/100km.   Yllätti.  Kyllä tuo luku on yleensä ollut 9,5-9,7 paikkeilla tällä samalla pätkällä.    No ,,,matkan edetessä lasketaan lisää.  Noin 3900km on koko reissu edestakaisin tässä viikon aikana. 
Viikko nyt ajeltu mitä paremmissa ja pahimmissa tieolosuhteissa mennen tullen tällä kertaa 1250kg lastissa. ( sisältää peräkärryn painon).  Kulutukset olleet 8,3 ja 9,9 ltr / 100km välillä.  ( Aiemmin olleet 9,5-10,5 ltr / 100km) 
Eräästä 300km etapista ajelin noin 250km kolmosvaihteella raskaan kaluston perässä.  Välillä vauhtia oli 15km/h ja joskus jopa 80km/h.  Enimmäkseen siinä 30-65km/h alueella.  Hyvin jaksoi kolmosvaihteella vetää 15km/h vauhdista lisää nopeutta keräten samaa tahtia kuin sorakuormuri siinä edessäni.   


Renkaina nykyisin Hankookin 4 season pakettiauton renkaat, koska halusin raskaan kuorman kestävät kumit. Ympärivuotisessa käytössä.  Olen ajellut kitkoilla jo vuodesta 1990.
Hankookin jotkut eco kesäkumit oli hetken aikaa, mutta nehän oli luistimet kuivallakin asvaltilla ja märällä ei ollut juuri mitään pitoa. Nuo 4 seasonit pysähdyttää märällä asvaltilla paremmin kuin monet käyttämäni kesärenkaat kuivalla. Paremmat kuin minulla aiemmin olleet nokialaiset.   Tai ainakin tuntuu siltä muutamien paniikkijarrutusten kokemuksella. 
Puolalaiset kun ajavat kuin puolimieliset. Ensin tuhattasataa ohi reilulla ylinopeudella. Sitten välittömästi eteen ja jarrut kiinni, koska kameratolppa edessä. Siihen tolpalle pitää sitten ajaa tietysti sen 20-25km/h alle sallitun. Minä sitten poljen hädissäni jarrua ja toivon että tämä yhdistelmäni pysähtyy ajoissa.  Kerran kävi näin vesikelissä. Siinä sitten opin että kyllä nämä 4 seasonit todella pysähtyy märälläkin.     
                   Ei silti, että minua yhtään harmittaisi rutata sen bemmin tai audin perää puolimetriä lyhyemmäksi, kun tiedän, että minulla mahdollisesti tulisi vain murtuma puskurin muovikuoreen.   Kojelauta kamerakin sen mukavasti todentaisi kuka teki ja mitä.     
Kolmasti olen kojelautakameralla todistanut poliisillle ulkomailla kolaritapahtumia.  Yhdessäkään en ollut itse osallisena. Silminnäkijänä kyllä.    Jos kameraa hommaatte niin suosittelen sellaista jossa on kondensaattari akun sijaan. Ne akkumallit on ainakin minulla kypsähtäneet tosi nopeasti, lata vuoden,,,ja nimenomaan kesällä.  Konkkamallinen on nyt kolmatta vuotta käytössä ja hyvin pelaa edelleen.
 

Valehtelua,,,, mainitsin aiemmin, mutta oikeesti tietämättömyyttä se on ollut.
Autokorjaajilta olen 4-5 vuotta sitten kysellyt mm. mikä on tuo hopeinen pönttö tuossa koneen apukuskinpuollella lähellä rintapeltiä.  ” Se on yks suodatin,,,älä siitä välitä ”  Vastaus kelpasi minulle pienen epäilyksen kera tosin, koska minun kolmannessa autossa on melkolailla samassa paikassa musta pönttö, jossa on aktiivihiilisuodatin.

Mikä on tuo iso mötikkä tuolla laturin alapuolella? Kysyin joltain korjaajalta.  ” Se on ohjaustehostin” sano korjaamosälli.   ”Aika kookas on” tuumin itsekseni ja  kelpuutin vastauksen.

Lisäpitkiä kun ruuvailin paikoilleen vuosia sitten ihmettelin jäähdyttimen etupuolella olevaa flektiä, mutta ohitin olan kohautuksella.

Viime viikolla, kun autoa laitettiin kiireellä katsastuskuntoon korjaamolla iltapuhteina, niin viereistä autoa tuunannut korjaaja käveli ohitse ja tokaisi ” Wautsi, sulla on ilmastointi tuossa. ”  Minä ihmeissäni, että mitä turiset.   
No joo, ilmeni että tuo hopeinen pönttö on ilmastoinnin kuivain, tuo laturin alla oleva möykky on ilmastoinnin kompura ja se flekti maskin takana jota kummastelin on ilmastoinnin flekti.   
Autosta löytynyttä kuittikasaa tutkiessani ei missään ollut sanallakaan  mainintaa ilmastoinnin huollosta tai muustakaan siihen liittyvästä.  Onkohan edes auton ensimmäinen omistajakaan tiennyt sellaisen olemassaolosta. Oli kuitenkin tätä vollea käyttänyt pitkälle 2000 luvun puolelle.   Kolmas omistaja ei ainakaan tiennyt kun tuon ostin.  Kaikki on vaan puhuneet  että tuossa on valmius asentaa ilmastointi, kun kojelaudassa on vivustossa ilmastointi asennot.   
Voi tätä ilon ja riemun päivää, kun asia valkeni.  Nyt pitää vaan teettää tiiveystesti ja tutkia että kaikki laitteet toimii. Kuivain uusittava, kun tulee uudenlaiset litkut sisään. 
Tuo uusi aine R1234 ei ole ilmastoa pilaava. Mitä nyt esim nokkakolarissa, jos tulee vuoto ja litkua pääsee kuumalle pakosarjalle, niin hermokaasua siitä vaan muodostuu,,,kertovat pikkulinnut. Mut se on onneksi pikkujuttu, kunhan ilmasto ei pilaannu.   


Niin jos tuohon asentaisi etanolimuunnossarjan, toisenlaisen nokka-akselin ym pikku säätöä. Lisää vääntöä vähäsen ja olisi vielä jouhevampi ajella,,,,,varsinkin kun on tarkoitus hankkia jarrullinen 1500kg peräkärry.   

Nyt tämän 6 päivän ajoreissun aikana tosin alkoi jo kuitenkin tulla mieleen, että jospa sittenkin sellainen matalapaineturbokone nokalle.  Olisi varmaan helpoin tuunaus vaikka en pidäkään ajatuksesta, että tulee lisää särkyviä osia pellin alle.  Mutta RVS käsittely turbollekin tottakai, niin melkoisen paljon paremmin tulee kestämään. Kuuluupi tuttavapiiriin myös yksi turbokorjaajakin, joten hän saa mahdollisen hankinnan hetimiten tarkistaa.   ,,,,,,,Pitääpi miettiä vielä.

 
Paljon väännetään juttua, että tämä merikontti on kauhea ilmanvastuskaappi.
 
Meikäläisen Audi A6 1998. Vastusluku on 0,30. Tai oli uutena, kun siinä oli kaikki ilmanohjain muovilevyt vielä tallella.
Porsche 924 vm -85.  Vastusluku on 0,37. Kuitenkin melkoisen sutjakan näköinen ajopeli oli.
Volvo 745 merikontti-arkkupakastin.  Vastusluku 0,39.   Yllättikö?  Ei paljoakaan eroa Porcheen.
Porsche 911 Turbo  1988-92.  Vastusluku 0,36. 

Ei tuo volle olekaan niin pahasti vastusteleva tiiliskivi kuin monet kuvittelee.  :)


 ,,,,näin lopettelen täältä Tallinnasta, kun juuri reissusta palasin ehjänä taas kerran.     NCVMXE
« Viimeksi muokattu: 12.04.2019, 00:00:49 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #1 : 25.04.2019, 01:37:32 »
"Uudet" etukaaret justiinsa ihan itse ruiskumaalannut. ( rumat tuli  ;D ) ja paikoilleen laitettu.
Purkamo myi nuo ruosteettomana, mutta olihan noissa ruostetta vaikka muille jakaa. Ei kuitenkaan läpipuhki kuten omat alkuperäiset. 

Paluu menneisyyteen:
Noin 4 vuotta sitten menin M-nettiin ostamaan uuden bensapumpun,,,,sen painepumpun.
Eihän sillä edes yrittänyt moottori käynnistyä. Eikä tietenkään huolittu samana päivänä takaisinkaan, kun oli jo käytetty.
Sitten tietokone arpoi seuraavan muka sopivan pumpun, mutta siinä oli sähköliittimet aivan erilaiset kuin tietokoneen taikomassa tuotekuvassa ja täten asennukseen kelpaamattomat.  Huvittavinta oli että paketissa oli sähköasennusta varten mutterit ja aluslevyt, mutta ne kierretapit siinä pumpun päädyssä, johon nuo osat asentuu ,,,,,,niin no,,,,niissä ei ollut kierteitä.  :idiot2:
 Totesin myös siinä tiskillä ihmetellessäni ettei niihin voi edes itse vääntää kierteitä, sillä nuo kierteettömät kierretapit oli "tattipäiset" ja liian ohuet ohuimmillaan.

Matka jatkui Bilipaliteemaan kyselemään pumppua. Jonkun sieltä kaivoivat ja sen myös ostin.  Kovaa ääntä se pitää ja hetimiten yks korjaamotuttu sanoikin, että tuo pumppu on varmaan menossa rikki.  Hyvin on kuitenkin toiminut tämän 4 vuotta.   
   
         
Paluu nykyhetkeen:
Pari päivää sitten korjaamolla käydessäni, kysyin olisiko mittavälineitä bensanpaineen mittaamiseen.  Ekan mittarin skaala ei riittänyt.  Otti toisen ja 7 bar se näytti.  Ok,, olivat sitten myyneet tarpeeksi tehokkaan pumpun.   :)   
Nähtävästi tuon B230F koneen alkuperäinen bensapaineentasaaja toimii edelleen kuten kuuluu, kun ei mitään ongelmia ole ollut.
     

Ilmastointia aloin kunnostamaan pari päivää sitten. Painetesti -> lauhdutin vuotaa.
Niinpä tilasin uuden lauhduttimen, kuivaimen ja paineanturin.   
Varmaan pitää ostaa myös ilmastoinnin kompuran huoltosarja, sillä magneettisysteemi lienee sökö,,,ihan jo kokeilematta, kun ilmastontia ei ole käytetty eikä huollettu ainakaan 10 vuoteen.   

Ja nyt muistin, että en muistanut tilata samalla uutta sähköflektiä lauhduttimelle. :nohnoh
Se on sitten huomenna sellaista hankkimaan + muuta kilkettä.



740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #2 : 31.05.2019, 22:57:11 »
Taas tuli ajeltua noin 3900km työajolenkki noin viikossa. Peräkärryä kiskoen.

En ehtinyt osien puutteen takia laittamaan ilmastointia kuntoon ennen reissua.
Tuntitolkulla etsinyt netistä ja varaosamyymälöistä ja kysellyt siltä täältä, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt oikeanlaista liitintä.
Niinpä tilasin kierretapin, ja nyt reissusta palattuani pääsen sorvin ja jyrsinkoneen ääreen valmistamaan tuon liittimen.     ;)

Ennen reissua, korjatessani haljennutta pesunestesäiliötä, tutkailin termostattiohjattua kesä-talvi ilmanottosysteemiä. 
Oli tuolloin +24 lämmintä ( konepellin alla varmaan lämpimämpää ) ja tuo ilmannotto oli talviasennossa.   
Niinpä nykäisin tuon läppäventtiiliklöntin irti ilmansuodatinkotelosta. Ehjänä lähti.
Nyt on noin 84mm ilmanottoreikä entisen noin 50mm sijaan.  Liekö vaikutusta?

Autoon tavaraa ja 750kg maksimipainoon kuormattu peräkärry.  Seuraavana aamuna vielä matkustaja kyytiin niin näin oli taas 1250kg kuorma valmiina Euroopan taipaleelle.

Vakioreitti vakio tankkauspaikat. Menomatkalla oli nyt kulutuslukemat 9,25-9,45 ltr/ 100km.  Ei juuri mitään vaikutusta kulutukseen oli sitten vuoristoa tai tasaista. Alle 9,3l/100 oli 380km ajolenkin jäljiltä josta pulet oli vuoristoajoa.  Tuolla lenkillä on aina ennen menty hiukan yli 10 l/100 lukemille vuodenajasta riippumatta.

Liettuassa mielenkiintoinen tankkaustuokio.  Normihinnat 95E bensalle näytti olevan 1,34e / litra tai yli.  Mutta pari huoltoasemaketjua mainosti 1,20 hintaan.  Joten sellaiseen tankkaamaan. 
Mittarilla katselin ympärilleni ja siinä oli lappu, jossa kerrottiin että 1.20 jos maksat rahalla ja 1.34 jos kortilla.
Maksoin rahalla.  Autolle takaisin tallatessani katsoin kuittia.  :o  Siinä luki 1,17e/ltr.  ;D
 
Paluumatkalla oli kuormaa 250kg vähemmän. Kulutus tippui 8,3 litran paikkeille.

Paluumatkalla pohjois-Puolassa  n.9km ennen hotellia sammuili sähkölaitteet ja sitten auto. Pikkutielle keskelle peltoja. Paikallinen autoilija sitten avitti ja soitti hotelliimme, joka puolestaan tilasi autokorjaajan joka noin 1,5 tunnin odottelun jälkeen saapui. Antoi virtaa ja Volle käynnistyi. Virtakaapeli irti ja moottori sammui. Laturivika.
Hinasi romuni hotellin pihaan ja irroitti sitten hiilet laturista.
11kk sitten laitettu uudet hiilet ja säädin.  Hö???  Yksi hiili oli poikki vähän puolivälin yläpuolelta ja katkennut osa oli laturin uumenissa.  "kuuurrwa! " siinä tuli suusta jokusen kerran, mutta se osanpuolikas saatiin pois. 
Remonttimestari nappasi vanhat osat mukaan ja palasi tunninpäästä uusien kanssa. Auto taas tuota pikaa nipussa ja kellokin oli vasta 23.15.   :)

Rahalla tuostakin onneksi selvisi. 

Nyt oli Liettuassa noin viikko edellisestä siellä tehdystä tankkauksesta halppisasemien hinnat nouseet 1,24e/ltr , mutta ainakin yhdellä Nesteen kylmäasemalla oli hinta 1,21 ja paikallisen markettiketjun kortilla hinta tippui tasolle 1,179e/ltr.   ;D   


"Puola on aina suuri seikkailu" tokaisi yksi tuttuni

Totta. Vuosia sitten siellä "räjähti" vuokraamastani pakusta vesipumppu puoli yhdenaikaan yöllä keskellä Varsovaa. Reikä kylkeen ja vedet pihalle.  Sen käyttökuntoon saattamiseen merkkiliikkeessä meni kolme työpäivää, kun piti osia odotella. Siinä pakussa oli meinaan paljon sellaisia juttuja, jotka oli tehtaan takuukorjauksen alaisia. "Korjattava heti kun saadaan kiinni" -tyyliin.    Mutta tuo nyt on ihan toinen seikkailutarina tuo.  :=

Huomenna ilmastoinnin kimppuun,,,,
 
 
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #3 : 24.09.2019, 20:51:06 »
Nyt on äijä sekaisin.
Ensin ajelin viikon verran 95E + E85 sekoituksella ihan vakiokuntoisena.  Arviolta sekoitussuhde oli 10 litraa + 5 litraa.  Hyvin kulki.       
Sitten aloin tankkaamaan 5+5 litraa.  Hyvin kulki.
Vaihdoin isommat suuttimet.  Käytetyt mutta tarkastetut ja huolletut kertoi myyjä. Mustat.  tankkasin 7 + 10 litraa.  Hyvin kulki.

Pari pv myöhemmin ostin flexfuel sarjan motonetistä.  Asennus ja koeajo.   Hyvin toimi,,,,,kävi ehkä jopa hiukan tasaisemmin kuin ennen.   Tankki täyteen E85:sta,,,, 32 litraa mahtui.   

Seuraavana aamuna ekaa kertaa vuosiin tyhjä kärry perään ja taas EU:ta tutkimaan. Autossa on noin 200kg kuormaa kuskin lisäksi.   

Nyt istun hotellissa enkä jaksa könytä parkkipaikalle hakemaan kirjanpitovihkoa vollesta, joten ulkomuistista vetelen nyt lukuja.
Noin 380km ajelua, pari kyläilyä matkalla ja saavuin Riikaan, Latvia. Siellä etsin ( kiitos navigaattori kun ajatit ihan minne sattuu ) reilun puolituntia "neljänruuhkassa" nitkutellen huoltoaseman joka myy E85:sta.
Tankki täyteen hammasta purren.   Ai miksi?   No, kun,,,, E85:n hinta 1.20 / litra.  Ja 95E hinta 1.28 / litra.
Tankkiin meni 51 litraa. 
Kulutus siis yli 13 litraa / 100km.  Voihan sakkeli!   :-\ Tällä "kuormalla" 95E:tä mennyt noin 8,,,8,5 ltr / 100km   

Nyt alkaa jo kyrsimään tämä kokeilu, mutta periksi ei anneta.  Tää reissu viedään nyt 85:lla ajaen jos suinkin mahdollista alusta loppuun.
Huomenna käyn katsomassa Liettuan Panevezys kaupungissa 85 tarjonnan. Jos hinta on se mitä bongasin netissä eli luokkaa 0.94 Eur/ltr niin tankkaan taas täyteen,,,noin 160km ajon jälkeen.  Ja lataan myös varakanisterit täyteen.   
Sen jälkeen seuraava tankkauspisteen tarkastus ja tankin täyttö Kaunasissa, jonne on noin 110km Panevezysistä.
Ei tuossakaan varmasti ole mitään järkeä tällä kulutuksella, kun ainakin rajalla 95E:n hinta näkyy olevan 1.29/ltr.


Puolassa tietojeni mukaan saa E85:sta vasta Tsekin ja Saksan rajan tuntumasta.  Siinä ja siinä että varakannujen avulla selviäisin Puolan läpi.   
Hassua sillä Puola on tosi iso etanolintuottaja. Ajoi Liettuan tuottajat konkkaan, kun pystyi myymään niin edullisesti E85:sta markkinoille.

 
Hmm.  Vaan voihan se kaiketi olla vikaa noissa "uusissa" suuttimissakin,,,vai?  Mut ku kone käy ihan nätisti,,,,,,,,,Eikä sen vahvemmin tuoksu takana kuin perinteisellä bensallakaan,,,,vain erilaiselle tuoksuu. 


PS. Ilmastointi on edelleen asentamatta. No onhan tässä koko talvi ja kevät aikaa.    ;D
       



 


« Viimeksi muokattu: 24.09.2019, 20:55:21 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #4 : 24.09.2019, 21:24:46 »
Se 'vika' voi olla siinä, että moottorinohjaus ei osaa kompensoida eroa riittävän hyvin ja kävisi rikkaammalla nyt.
Vaikka kyllä sen voisi kuvitella suorastaan väkisin säätelevän seokset stoikkaan 250cc/min suuttimillakin. ???

Ainakin E85 kanssa uskaltaa kyllä laittaa lisää ennakkoa ezk pinnit 18 ja 19 vetämällä maihin.
Se auttaa yllättävän paljon sen koneen vedoissa, ja herkkyyteen.

Viina on siitä aika hieno polttoaine, että kone käy rykimättä ihan järjettömän rikkaallakin seossuhteella.
Mutta toisaalta voi myös huomattavan paljon laihemmallakin seoksella ajaa mitä bensalla ilman että alkaa sytkäkatkoksia tulemaan tai muita ongelmia. Jos lambda arvoja vertailee keskenään.

Paljon oot kyllä ajanut volvolla, ja osoittanut että se kestää vaikka maailmantappiin asti. :D
Aika pienellä tuo kyllä menee.. kuormankin kanssa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #5 : 24.09.2019, 23:03:06 »
Se 'vika' voi olla siinä, että moottorinohjaus ei osaa kompensoida eroa riittävän hyvin ja kävisi rikkaammalla nyt.
Vaikka kyllä sen voisi kuvitella suorastaan väkisin säätelevän seokset stoikkaan 250cc/min suuttimillakin. ???

Ainakin E85 kanssa uskaltaa kyllä laittaa lisää ennakkoa ezk pinnit 18 ja 19 vetämällä maihin.
Se auttaa yllättävän paljon sen koneen vedoissa, ja herkkyyteen.

Ihan vakio B230FB täällä missä +3 astetta ennakkoa eikä nakuta skoopilla tutkittuna missään tilanteessa. Vie pari desiä vähemmän satkullekkin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #6 : 26.09.2019, 21:15:28 »
 :idiot2:
Edelliseen jutusteluun korjausta. 
Ei ollut suuttimissa mitään vikaa vaan allekirjoittaneen korvienvälissä.  :2funny:

E85 bensan kohdalla luku 51 oli oikein, mutta se ei ollut litra vaan euromäärä siellä Latviassa tankkailusta.
 E85:sta siis meni oikeasti 43 ltr ja 380km ajoa.  11,32 ltr / 100km.   
Jos oletus oli että pelkällä 95:lla ajellen olisi kulunut 8,5 ltr niin nyt kului 33% enempi. Noin puolituntia ruuhkaisessa Riigassa varmaan hiukan nosti kulutusta. 

noniin. 
Panevezys kurvattu ja tankattu E85.  1.01e oli hinta kun maksoi seteleillä ja 1.03 jos kortilla.   
183km sinne tuli matkaa Riigasta.  Kulutusta 10,9 ltr / 100km.   
samalla asemalla 95E:n hinta 1.14 käteisellä ja kortilla 1.29.   
98E 1.18 käteisellä ja kortilla 1.34.
osoite: Nemuno Gatve 79, Panevezys.  EMSI on aseman nimi.
Tuosta oli ihan helppo jatkaa kohti Kaunasia

Sitten Kaunasiin ja sieltä etsimään E85 asema.
108km.  Kulutus 11.57 ltr / 100km 
Navi ajatti käytännössä koko kaupungin läpi.  Uskallan väittää että Via Balticaa olisi voinut ajaa pidemmälle ja poiketa sieltä visiitille tälle huoltikselle nopeammin.
Aseman nimi: Baltic Petroleum.  Raudondvario 82, Kaunas.   Hinta oli 0.999e
Täältä pöllähti tosi sujuvasti takaisin Via Balticalle juurikin sinne kaupungista poistumispuolelle. 

Näillä kaikilla asemilla on sitten sellainen yhtäläisyys että mistään et näe ennenkuin olet mittarilla, että onko sillä asemalla E85:sta vai ei.  Ei ole hintataulussa kadunvarrella eikä muuallakaan mitään mainontaa tästä polttonesteestä.  Lisäksi vaikka kentällä on jopa 3-5 tankkauspaikkaa, niin vain yhdessä on E85.


Vetäisin tässä samalla varakannut täyteen ,,,56 litraa,,,sillä tavoite olisi ajaa koko Puola läpi Tsekkeihin asti, koska tiedossani ei ole E85 asemia Puolassa tällä reitillä. 

Eilen ajelin noin 450km ja kippasin tankkiin 26 litraa kannuista tavaraa.   Jatkoin sitten vielä noin 190km hotellille jonne saavuin noin 23 aikaan.
Tänään aamulla tankkasin hotellin pihassa kanistereista loput 30 litraa tankkiin pääsin Tsekkeihin asti.  Otin Puolassa kuitenkin kannuun varoiksi 9 litraa 95:sta, jos vaikka loppuisi kesken tuo 85.

Tsekkien omista E85 sivuilta löysin asemakartan.  Sieltä nappasin muutaman osoitteen muistiin.
Ensimmäinen ja lähin.  Ei ollut 85:sta enään heillä ohjelmassa.
Seuraava.  Ei ollut sielläkään.  Vielä yksi paikka.  Ei ollut siinäkään, joten tankkasin siitä sitten täyteen 95:sta ja yllätyin, kun ei mahtunut kuin 33 litraa.  Kuvittelin meinaan jo ajavani lähes huuruilla, mutta olihan siellä vielä pohjalla 27 litraa.   
846km ajelua takana ja 10.5 kulutus pelkällä viinalla.  Eli noin 23% enempi kuin 95:lla.   
Moottoritietä pääsääntöisesti ja 85-95km/h oli tahti edelleen kärryä kiskoen.

Luin myös illalla paikallisia uutisia.  24.9 uutisissa oli kerrottu että Orlen Puola rakentaa uuden biobensatehtaan.  Puolasta tulee tällä tahdilla euroopan suurin 85 bensan tuottaja aika nopeasti.  Saisivat nyt niitä asemia kanssa omaan maahan laittaa.   

Nyt väsyin etsimään viina-asemia, joten täältä paluumatka tulee sitten ajettua 95:lla ainakin Liettuaan asti.   En siis pääse kokeilemaan Tatravuoren mäkiä viinavetoisella vollella täydellä kuormalla vielä tällä reissulla.   
« Viimeksi muokattu: 26.09.2019, 21:18:38 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #7 : 26.09.2019, 21:31:52 »
Kiitoksia noista vinkeistä.  Pitääpi kokeilla ennakonsäätöä vaikka ensin.


Puola ei petä. Näin voin taas todeta. 
Ajelin puoliperävaunullisen perässä iltapimeällä eilen normi kaksikaistaista.  Noin 85km/h mentiin tihkusateessa. Minun takana melkein peräkärryssä kiinni hönki pakettiauto jossa koppalava.  Siinä se ajeli reilut 20km kunnes rykäisi ohi minusta ja rekasta ja samantien kun pääsi rekan eteen, niin jarrut kiinni ja kääntyi vasemmalle pikkutielle. Näkyi ja kuului kun rekka löi paniikkijarrutuksen ja alppitorvet huuti.   

Tänään isolla moottoritiellä.  Kolme kaistaa / suunta. Hiljainen liikenne.  Oikeaa kaistaa meni rekkaletka pikkuisen yli 80. Minä niitä ohittamaan noin 95 vauhdilla.  Kaukaa takaa lähestyi auto.   Olin puolivälissä letkan ohistusta, kun taakseni tuli se lähestyvä volkkari Polo. Jäi siihen lähelle peräkärryäni roikkumaan.  Minä jo ihan ääneen ihmettelin, että mikset mene ohi, kun toi vasen kaista on ihan tyhjä. Ei ketään näy edessä eikä kukaan ole tulossa takaa.    No ei,,,,,niin kauan se Polo siinä roikkui, että pääsin kaikista rekoista ohi ja siirryin oikealle kaistalle.  Sitten Poloon löytyi taas vauhtia,,ainakin 110.     :idiot2:        Eikä ollut ainoa tämän päivän aikana kuin noin teki tuolla isolla tiellä.
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #8 : 30.09.2019, 18:04:24 »
No ei tullut tällä reissulla kokemusta täyskuorman kanssa  E85:lla ajellen, mutta noin 50/50 suhteella 95E + E85 kyllä. 
Ja ilokseni myös tällä sotkulla vääntöä oli selvästi enempi kuin pelkällä bensalla ikinä ollut.
1200kg on kuorma.  Kaikki ylämäet sai järjestään ajaa pykälää isommalla vaihteella kuin koskaan ennen.

esim: yhden kylän läpi ajelun päätteeksi tulee varsin jyrkkä kaarre oikealle. Vauhtia noin 40km/h siinä kaarteessa ja aivan kaarten lopussa alkaa jo ylämäki.  Tässä aina joutunut laittamaan kakkoselle jotta menee mäen ylös. Nyt sai jatkaa kolmosella ilman kakomista ja puutumista. Ei siinä mäessä vauhti kasvanut vaikka antoi kaasua lisää, mutta ei vauhti myöskään laskenut.   

Tuntia myöhemmin pitkä mäki, jossa aina ajanut nelosvaihteella 2/3 loppumatkasta, ettei vauhti tipu 85-90 tahdista näillä kuormilla.  Nyt vedin vitosella tuon mäen ilman hiipumista. Ei koskaan ennen mennyt näin.
 
Hieman aiemmin: Yhden kaupungin läpiajon päätteeksi on liikenneympyrä jo valmiiksi mäessä ylöspäin kallellaan kulkusuuntaani.  Siitä ykkösellä ympyrästä ulos, kakkonen silmään ja aika jyrkkää mäkeä kohti moottoritietä.  Nousevaa tietä on noin 500-600m.  Nyt ihmeekseni sain heittää jo kolmosen silmään noin puolimatkassa ylöspäin. Ei tätäkään koskaan ennen vaan normaalisti 3:lle vaihto vajaa 100m ennen nousun päättymistä.  Heti tämän jälkeen useita ala- ja ylämäkiä ja nuo kaikki mäet meni vitosella, kun aina ennen 4:lla.     

Myös Slovakia-Puola rajalla.  Rajalle saavutaan alamäkeä 70 rajoituksella.  Laakson pohjalla on raja ja heti aika jyrkkä ylämäki.  4 sisään ja mäki ylös 65 vauhdilla.  Hyvin tuli,,,vaan ei koskaan aiemmin tullut ylös kuin kolmosella.   

Joten,,,näin ollen olen aika tyytyväinen. Tekee ajamisesta hiukan mukavampaa. 


Sytytysennakon lisäämisestä kysymys: Jos nyt lisään +3 niin tekeekö ongelmia kun ajan pelkällä bensalla?

Mutta nyt on syöty raja-aseman ravintelissa ja painun tankkaamaan 95E.tä Puolassa hintaan 1.14e/ltr. 
On muuten 2 vuoteen eka kerta kun on alle 1.20 minun kohdalle osunut. 
Saudeissa ollut attentaatti öljyntuotantolaitokseen aiheutti hinnan nousun melkein heti Suomessa, mutta tällä reissulla on muualla ollut hinnat laskussa.  Hmmmmm?
« Viimeksi muokattu: 07.10.2019, 19:20:34 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #9 : 01.10.2019, 09:39:43 »
Ajoin itekkin pelkällä bensalla +3° ennakon kanssa.
Ei ongelmia.

Kuten puliukk0kin tuossa ylempänä kertoi ajaneensa.

Viinalla kyllä saa yllättävän hyvin sitkeyttä lisää koneeseen.
Ja parhaimmillaan saattaa saada jopa pienemmän kulutuksen mitä bensalla näissä "vähäpäästöisissä" kun tekee ohjelman uusiks viinalle verrattuna alkuperäiseen.
 Kylmäkäynnistykset ja suurempi kuormitus vaan nostaa kulutusta reippasmmin.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #10 : 02.10.2019, 17:20:55 »
Unohtu kirjottaa, että 95 bensalla, saman verran myös kulutti 98:a ja rahapussi vaan keveni. Hölmöähän se ajaa 98 jos 95 tapahtuu ihan samat tylsyydet polkimesta.

Sori jos meni offtopikiksi
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #11 : 02.10.2019, 22:12:59 »
95:lla ajellut kokoajan,,,,ennen äskettäin alkanutta viina-altistusta. 

Jouduin Slovakia-Puola rajalla tankkaamaan 95:sta kun viinaa ei ole kuin huoltoaseman hyllyillä. 55 litraa otti eli melkein tyhjäksi ajoin.
1.14e oli 95 hinta.   10.7 ltr  / 100 km kulutus tuolla noin 50/50 coctaililla,,,,ilman kirsikkaa.
   

Matka jatkui,,, ja jo seuraavassa mäessä noin 2km päässä huomasi miten veto loppui,,,tai siis palasi entiseen vanhaan ennen viinaa.
Pari rautakauppavierailua Krakovassa ja iltasella lähelle Varsovaa hotelliin motarin varrella. 
Hädintuskin pääsin huoneeseen, kun koko alueelta meni sähköt,,,siinä klo 23 aikoihin.   Joskus aamuyöllä palasivat ja sen ansiosta heräsin TV:n mölinään.
 
Keskisen euroopan myrskytuulet puhalsivat suostuisasti takaa Puolan läpi kruisaillessa eilen.
Bialystokissa tankkasin ja matkaa tuli 576km.  Vain 48.05 sain tungettua 95:sta tankkiin ja kulutusluvuksi tuli 8,34 ltr / 100km. 
Noin hyvin se kova myötätuuli auttaa. Toista litraa / 100km pienensi kulutusta. 
Vastaavasti kova vastuuli lisää kulutusta. 

Seuraava tankkausväli meni myös myötäisessä.  387km,   Liettuassa Panevezys, EMSI huoltoaseman ja tankkiin taas E85. 
Olipas tällä huoltiksella E85 sinisellä pohjalla mainoskyltissä.  Tulin vaan menomatkalla eri suunnasta Lidilin parkkiksen kautta niin ei tuota huomannut.
38,53 litraa meni ja kulutus näin ollen 95:lla ajettuna 8.4 / 100km. 

Halusin tänään käydä tarkistamassa Liettuan pohjoisosassa SIAULIAI nimisen kaupungin E85 tarjonnan.
Siinä lähellä näin huoltiksen jossa myytiin 95E33 bensaa.  ??????
VIADA merkkinen huoltis myy E85 viinaa. Navi voi tarjota nimeä LUKOIL.    0.999 hinta / litra.     
Mutta ihan pirun pitkän lenkin joutuu tekemään jos välttämättä haluaa viinalla ajella Via Baltica.  Noin 76km Via Balticalta länteen. tuolta kun laitoin suunnaksi Tallinna, niin Riigan läpi laittoi ajamaan,,,ja itseasiassa aika läheltä Riigan E85 asemaa,,,jossa tosin hinta 1.20 / litra.  Ja noin 1/3 tiestä oli ,,hmmmm... melko muhkuraista.     

No tuo Panevezys ja Silauliai väli oli 92km,,,ja kulutukseksi tuli 11.96 / 100km.  Hyi. Tosin,,,96% tästä ajosta kovaan vastatuuleen.


Tulen kyllä tuossa kaupungissa jatkossa vierailemaan 2-3x vuodessa joka tapauksessa,  joten hyvä on minun tietää mistä saa viinaa.   


Tallinnasta tällä erää päätän tähän. 
 
« Viimeksi muokattu: 07.10.2019, 19:21:55 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #12 : 02.10.2019, 22:24:25 »
Tuossa matkaa tehdessä tuli jälleen mieleen että hommaanko sittenkin VX3 nokka / säädettävä pyörä paketin ja junttaan paikalleen. 530 kansi luultavasti on omassani.  Ainakin kerran oikaistu minun aikana. 
2013 kun ostin tämän kulkineen, niin en tiedä plaanattiinko kun vein suoraan korjaamolle, joka purki koneen ja uusi kaikki tiivisteet. Ei ollut puhetta silloin.  Venttiilirempan yhteydessä myöhemmin kyllä. 




« Viimeksi muokattu: 07.10.2019, 19:25:00 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #13 : 29.02.2020, 12:40:47 »
Vihdoinkin sain itsestäni irti ( eli tuli hetki jolloin ei vettä satanut eikä ollut pimeä,,,,tuossa pihalla touhotin) ja maadoitin ezk pinnit 18 ja 19. 
Tosin avattuani tuon paketin totesin, että ei minulla ole juuri tuollaisia liittimiä mitä vollessa on. Työasennon ollessa auton vieressä polvillaan, joka ei ollut niin mukava asento tuolle vasemmalle nilkalle, jossa pari viikkoa aiemmin sattunut nivelsidevamma :-[ vielä toipumisvaiheessa, niin siinä tuskissani otin kalupakistani yleisemmin käytössä olevan pienet lattaliittimet. Piti vähän näivertää pistotulppaan tilaa niille, mutta asiallisesti nuo näytti sinne menevän. 

Sitten pakoputken korjaus. Ennen lambdaa oli vuoto, joten kone kävi miten sattuu. Varsinkin kylmänä käynnistäminen oli melkoista röpötystä ja sammuilua.

Tämän jälkeen ajelemaan ja suoraan tankille.  Noin 47 litraa mahtui E85:sta ja kulutuslaskenta osoitti vajaa 11 ltr/100km kaupunki/ kehä 3 seka-ajolla. 2 hengen kuormalla.  Huom: vuotaneella pakoputkella tuo.

Sitten moottoritielle: Kuvittelinko vai oikeastiko kärry piristyi? Taisi maadoitukset auttaa. 
Pitkä ajoreissu eurooppaan kuorman kera meno-paluu on taas tässä kevään aikana tulossa, joten sitten tuon huomaa oikeasti onko piristynyt.


Tänään -8.4C näytti ulkolämpömittari.  Koetin käynnistää. Ei, ei oikeastaan edes yrittänyt. Tai yritti, mutta ihan kuin vain yhdellä pytyllä muutaman sekunnin.  Tankissa pelkkää viinaa.  Ehkä laitan hetkeksi lohkon lämpenemään. ( toimiikohan se edes,,,,en ole yli 3 vuoteen kokeillut)


 
Nyt on työn alla vaihtomoottori.
Purkamosta hankittu " hienosti käyvä" 400 000km ajettu B230F. ;D
Varmaan joo tosi hienosti on savuttanut juu.   :D

Kahdesta pytystä öljyrenkaat useana palasena ja täysin jumissa urissaan. Aikamoista ohivuotoa ollut.  Männän posket koko korkeudeltaan ihan tumman ruskeat.
Kampiakselin runkolaakerien liukupinnoissa melkoisia uria, mutta onneksi vain siinä öljytilassa. Itse laakeriliuskojen kohdat ei ole uraantuneet.  Pikaiset tarkistukset mikrometrillä näytti ok tuloksia.

Männän tapit mittasin myös.  Kolme tappia oli tietystä kohtaa ohentuneet 0.005mm. Noin 5mm pituiselta osalta. Kulunut kohta sijoittuu männän sisäreunaan.  Minä moottoripurkamisen ensikertalaisena en tietenkään muistanut merkitä kunnolla miten päin nuo tapit oli missäkin männässä.  :nohnoh 

Putsailin kaikki ja laitoin uudet laakerit, stefat ja männänrenkaat. Muistin laittaa voitelyöljyä laakeriliuskoihin  ;)   Männäntapit laitoin sellaisenaan paikoilleen. Kai nuo kestää jonkin aikaa. Huohotinpöntön uä-pesin, kuten myös karstaiset männät ja muutamat muut palikat.

Venttiikoppan suoruuden tarkistin teräsviivaimella.  Suoralta tuo näytti.
Karstaiset palotilat ja venttiililautaset soodapuhalsin.
 
Puhallushommassa minulla on käytössä hiekkapuhalluspistooli, jossa paikka imurin letkulle, ns pölytön hiekkapuhalluslaite. 
Oiva härpäke. Varmaan 98+% vähempi pölyä leviää mihinkään.

Tuossa linkki kyseiseen puhaltimeen.
https://a.allegroimg.com/s1024/0c5b2d/15ae490047afa5ce46892a37e9da

Tai hakusana puolaksi kirjoitettuna:  PISTOLET DO PIASKARKI Z ODKURZACZEM 105L BEZPYŁOWE

Minulla tuo viritys on seuraavanlainen:
Kompurasta paineilma pistooliin.
Imurista letku syklooni-separaattoriin. (Separaattori on asennettu ämpärin kanteen)
Separaattorista imuriletku pistooliin
Pistoolista imuletku ja -putki suoraan hiekkasäkkiin.

Minulla käytössä Kärcher kuiva/märkäimuri. Suht pieni ja edullinen malli. Vasta noin 25 vuotta vanha laite.

Puhaltelin erilaisia tavaroita, joten käyttämäni paine vaihteli 3-7bar alueella.
Hyvin toimii.  Erittäin vähän tulee puhalluspölyä ympäristöön, kun tallin lattialla erilaisia ja muotoisia härpäkkeitä puhaltelin.
Suojalasit silti syytä olla. Eikä hengitys- ja kasvosuojainkaan ole pahitteeksi.
Hienosti tuo puhallettu-imetty hiekka kertyi separaattoriämpäriin itse imurin saadessa sisäänsä vain todella vähän hiekka.

On olemassa myös valmiita yksiköitä, joissa imuri ja hiekkasäiliö on yhdessä paketissa, jolloin kierrättää sen mitä on puhaltanut. Minulle ei moinen vain sovellu, koska osa palikoista joita puhallan ei saa joutua kierrätetyn hiekan kanssa tekemisiin, koska siinä tulisi sopimattomia rasvaisia/öljyisiä epäpuhtauksia mukana.  Nyt toki käytän tämän ämpäriin kertyneen hiekan muiden ei niin kriittisten osien puhaltamiseen.
 

.... Takaisin moottoriin: 
Tarkkaan mielestäni tutkin kannen eikä näkynyt halkeamia.
Hion lähiaikoina nuo venttiilit kaiken varalta. Ja laitan koneen nippuun ilman virityksiä.
Apulaitteet, imu- ja pakosarjan otan nyt autossa olevasta moottorista.
Saas nähdä ehdinkö tekemään vaihdon ennen seuraavaa pitkää reissua.  Tai ehkä se pitää sittenkin jättää reissun jälkeiseen aikaan. Ei oo kiva jos leviää jonkun mokan takia keskelle ei mitään.
       
Alkuperäiseen koneeseen sitten pientä kevyttä tuunausta.
VX nokka ja säätöpyörä on jo hankittuna.
Ehkä...oikein iso EHKÄ siinä, että siistinkö kanavia.
Jos kantta ei ole aiemmin kuitenkaan madallettu, niin pikkuinen madallus sille.


Koetan noita kuvia sijoitella tänne jossain vaiheessa.

Ajovalot kyrsii.  Umpion pinta ihan sameana ja laikkuisena. Heijastuspinta kulunut osittain pois.  Kiinaumpioita en aio edes kokeilla, kun todella paljon on moitteita mm niiden valokuvioista. Purkuauton umpiot unohdan myös sillä vanhoja ja kuluneita nekin melkoisen varmasti.
Valoihin minulla on yksi ajatus,,,erittäin julma ajatus, mutta siitä sitten myöhemmin, jos päädyn tuon älyttömyyden toteuttamaan  8) . Kysyn kyllä katsastusmieheltä ensin mielipidettä parin viikon sisällä, kun pitää muutenkin mennä vuosi- ja E85 muutoskatsastus teettämään.

Täältä tällä kertaa tähän,,,, ja nyt kirjaimellisesti sorvin ääreen.


740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #14 : 01.03.2020, 20:57:59 »
Vielä putki vuoti yhdestä liitoksesta. Korjattu.

Samalla otettiin korjaamon pakokaasutesterillä lukemat. Ensimmäistä kertaa pelkällä viinalla. No voi sille ihan pikkasen olla jäämiä 95 bensasta vielä. Viimeiset 3x tankattu vain viinaa.

840rpm joutokäynti
Lambda 1.169
CO   0.063
CO2  12.33
HC    66
O2    3.10
COcar  0.076

2540rpm
Lambda 1.030
CO   0.167
CO2  14.37
HC    42
O2    0.78
COcar  0.172

Ja näitä kaikkiahan ei katsurit mittaa/kirjaa, kun on 1990 vuoden ajokki.
Huomasin just, että vuodentakaisesta katsastustodistuksesta ei löydy päästömittauslukuja ollenkaan.

+1C lämmintä tänä aamuna ja huonosti lähti käyntiin noin 10sekunnin pyörittämisellä.
Vajaan minuutin kun oli käynyt niin puksutti ihan tasaisesti.



740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

 

Autoracing  KL-varaosat