Autoracing  KL-varaosat

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689617 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #90 : 05.12.2011, 10:07:54 »


Yksi ylimääräinen kuluerä tulee jos noudattaa flexiautoista tuttua suositusta ja vaihtaa öljyt tuplasti useammin kuin bensa-ajossa.

nvg

Toi oli (minulle) uusi tieto. Onko suositus yleinen koskien kaikkien merkkien moottoreita vai vain yksittäisten varmistelua, kun testejä/käytännön kokemusta ei vielä ole? (Eikö jossain Brasiliassa ole ajettu viinalla jo vuosikymmeniä?)

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #91 : 05.12.2011, 13:34:44 »
tjaa, tämä oli semmoinen muistinvarainen kommentti useammista keskusteluista www.etanol.nu -foorumilla.

Muistelen, että myös hiljattain TM:ssä vertailtiin neljää eri Passattia, bensa, diesel, kaasu ja etanol, ja olikohan kaasu ja etanoliautot, joissa huoltoväli oli puolet normaalista. Pitää tarkistaa ja laittaa uusi viesti jos näin ei ollut.

nvg

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #92 : 05.12.2011, 13:44:04 »
Etanol.nu foorumilla kerrotaan joistakin merkeistä, joissa huoltoväli vaihtuu 20tkm -> 10tkm, joissakin merkeissä taas ei merkitystä. Foorumin aktiivi Torbjörn kertoo (lainaus alla), että lyhyempi öljynvaihtoväli johtuisi siitä, että etanolia menee öljyn sekaan, eikä se höyrysty niin herkästi pois kuin bensa. Hänen mielestään ei öljynvaihtoväli tarvi erityistä huolta, jos autolla ajetaan parikin kertaa kuukaudessa pitempi lenkki. Luovutan kaiken vastuun lukijalle ;)

nvg


"Det är exakt samma rekommendation som Ford har åtminstone för den äldre generationen Focus FFV. Förmodligen är orsaken till att ha ett kortare oljebytesintervall när bilen körs på E85, att det är större risk att bränsle som sköljs ner i oljan vid kallstarter anrikas med tiden om bilen bara körs korta sträckor så att oljan aldrig blir genomvarm.

När det gäller bensin så avdunstar de lättare kolvätena ganska snabbt och de tyngre kolvätena är så pass lika motsvarande kolväten i motoroljan att det inte gör någon större skada att ha dem där.

Etanol är däremot en kemiskt enhetlig produkt som inte börjar avdunsta alls förrän oljetemperaturen har kommit upp i ett till och för sig välkänt värde (78 °C). Eftersom det går åt mycket värmenergi för att förånga en viss mängd etanol (stor ångbildningsentalpitet) så tar det sin tid även sedan oljan har kommit upp i tillräcklig temperatur, innan all etanol har avdunstat.

Min åsikt är att om en bil som körs på E85 får gå i en längre sammanhängande körning (minst en timmes oavbruten körning sedan motorn har blivit varm) åtminstone ett par gånger i månaden, så behöver man nog inte bekymra sig om de extra oljebytena."

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #93 : 05.12.2011, 15:29:37 »
Hyvä että nousi esille. Huoltoväli on sen luokan asia, kun flexifuelia valitsee.. Pitää katsoa kirjoista, kun vertailee. Esitteisiin ei tietoa varmaan ole eksynyt.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #94 : 05.12.2011, 16:27:47 »
Hyvä että nousi esille. Huoltoväli on sen luokan asia, kun flexifuelia valitsee.. Pitää katsoa kirjoista, kun vertailee. Esitteisiin ei tietoa varmaan ole eksynyt.
Kyllä aiheesta on tälläkin foorumilla ollut puhetta, mutta taisi eksyä johonkin muuhun topikkiin. Minä mm.olen aiheesta puhunut Audin osalta.  Ja löytyy myös myynti-infoista.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1466.msg83341#msg83341
« Viimeksi muokattu: 05.12.2011, 16:29:21 kirjoittanut usu »

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #95 : 05.12.2011, 16:52:35 »
Hyvä että nousi esille. Huoltoväli on sen luokan asia, kun flexifuelia valitsee..

Jaa minkä "luokan" asia?

Pelkkä öljynvaihto kustantaa muutaman kympin, kunhan ei marmorille mene vaihdattamaan. Ylipäätään jokin 30 tkm tai jopa pitemmät öljynvaihtovälit ovat melkoisen epäilyttäviä.

Toki tuossa on kyse lisäkustannuksesta, mutta niin on dieseleidenkin lisääntyvästä öljystä ja hiukkassuodattimen vaihdosta aiheutuvat kustannukset.

Kaasuautosta, siis metaania polttavasta, en kyllä ihan heti keksi, mikä niissä aiheuttaisi öljynvaihtovälin puolittumisen. Päinvastoin, metaani palaa äärimmäisen puhtaasti ja ainakin V70 Bi-fuelissa kaasuauton öljyt olivat paljon kirkkaammat kuin bensalla ajetuissa samoilla kilometrimäärillä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2392
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #96 : 05.12.2011, 18:06:40 »
Kaasumoottorissa on pakoventtiilit kovilla. Tuppaavat painua kannen sisään.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #97 : 05.12.2011, 18:54:04 »
Jaa minkä "luokan" asia?

Pelkkä öljynvaihto kustantaa muutaman kympin, kunhan ei marmorille mene vaihdattamaan. Ylipäätään jokin 30 tkm tai jopa pitemmät öljynvaihtovälit ovat melkoisen epäilyttäviä.

Jokainen arvottaa toki itse. Minua ei huoltotiskille saa useammin kuin tarpeen.

Ekassa Volvossa, 740 td öljynvaihdot olisi ohjeiden mukaan pitänyt tehdä 5000 km välein - kärry meinasi lähteä vaihtoon sen takia. Onneksi Bilia itsekkin totesi että se on tuhlausta.. Nyt kun on tottunut 20-30tkm vaihtoväleihin niin ei ihan heti edusta luovu.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #98 : 05.01.2012, 07:17:57 »


E85 kehutaan tulevan myyntiin loppukesästä ABC-asemille.
kyseinen tököttihän on viinabensaa jossa on enintään 85% etanolia ja loput 15% bensaa.
E85:n polttoarvo on heikompi, kuin 95e5/98 joten kaikkiin autoihin se ei välttämättä sovi.

onko jollain tietoa jostalin listasta että mihinkä autoihin se sopii, kaiketi tässä taas on ne vaarat, että polttoaineletkut syöpyvät etanolin vaikutuksesta.

käsittääkseni tavallisen ruiskuauton saa toimimaan e85 bensalla ruuvaamalla suuttimien aukioloaikaa suuremmaksi, jolloin polttoainetta tulee enemmän pyttyyn ja vaihtamalla paremmat tulpat, jolloin polttoaine syttyy herkemmin. olettaen tietenkin että tankki, letkut, pa-suodatin ja suuttimet kestävät tätä jatkuvaa viinan läträämistä.

lisätietoja:
wikipedia: http://fi.wikipedia.org/wiki/E85_%28polttoaine%29
SK ABC asemille E85 loppukesästä: http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194713327173/artikkeli/vahapaastoinen+e85+tulee+abc-asemalle+loppukesasta.html
ruiskuautoon muutos e85:lle : http://e85vehicles.com/converting-to-e85.html
volvon etanoliautot: http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=68
volvon 96-01 autoihin e85 conversion kit : http://www.e85conversionkits.com/foreign/volvo/
paljon tietoa volvojen vaihdosta e85:lle (LH 2.2 2.4 mm) englanniksi: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061

itse ainakin henkkoht olen sitä mieltä et v***t vihreydestä, minä tankkaan sitä mikä on halvinta, et jos e85 tulee halvemmaksi, kuin nykyinen 95e5 on suunnitelmissa ruiskun ruksailu ekoloogisemmaksi.

« Viimeksi muokattu: 05.01.2012, 07:25:17 kirjoittanut Mrop »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13523
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #99 : 05.01.2012, 08:47:12 »
jos litrahinta on matalampi niin se kustannus on kuitenkin sama kun sitä palaa enemmän saman tehon saamiseksi...

Mutta ohan tuo E85 parempaa kuin vpowerit yms litkut kun se kestää enemmän nakutusta kuin edellä oleva... octaaniluvusta lie ihan kyse että viinassa se on korkeempi? eli mopo keulii kovemmilla ahdoilla ja isommilla tehoilla tuolla E85 kuin tavallisella...


SJS on tosin ajanut tuolla lillulla jo vuosia S90:llään että toimii se vaparissakin ja jopa talvella... sinäänsä ei ole uusi asia foorumilla... ja sitten oli toinenkin nimimerkki joka säännöllisesti ajelee ja vanhemmalla autolla hänkin oliko 164 jotain nimimerkki...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #100 : 05.01.2012, 09:09:15 »
ymmärsinkö nyt oikein että , E85 aiheuttaa vähemmän nakutusta kuin V-power joka on oktaaniluvultaan 99+ ?  Kyllä mun Volvo ainakin tykkäs paremmin tuosta isosta Oktaaniluvusta vaikka kone oli säädettu E95:lle . Kone kehräs ja kulki paljon paremmin V-Powerilla  ???
Ymmärsit. E85 oktaaniluku on reilu 100. Eli kestää viritystä paremmin kuin V-poweri.

Edit:
Lainaus
Etanolin oktaaniluku on 110 ja E85:n 106.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #101 : 05.01.2012, 09:11:18 »
Eikös joudu aikapaljon tehdä muutoksi että pystyy käyttämään tuota viinabensaa?

Ainakin alle 2000 luvun autoissa?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13523
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #102 : 05.01.2012, 09:13:34 »
oliko että talviautoilussa nollan tuntumassa piti jotain lämöanturia huijata vastuksella että kone starttais rikkaammalla... ei se minusta mitään tähti tiedettä ollut... kyllä SJS tämän valaisee kun huomaa topicin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #103 : 05.01.2012, 09:30:11 »
Tästä samasta aiheesta on jo melko pitkä ketju jossakin.

Muunnossarjat ei ole ihan ilmaisia -ainkaan vielä. Kotikonstein kätevä tekee halvemmalla.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13523
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #104 : 05.01.2012, 10:09:02 »
Niin olikin ja nämä on nyt yhdistetty samoiksi...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Carcom Oy  Ateho