Autoracing  KL-varaosat

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #480 : 03.04.2012, 20:50:49 »
V70, mutta millä koneella?

Pakkasaamuista huolimatta laitoin tänään S60 (2.4 103kW) tankkiin E76 seosta, ajossa ei mitään eroa bensaan, eikä nyt syty häiriövalokaan. Aiempi valoilmiö saattoi johtua viallisesta nyt jo vaihdetusta puolasta.

Starttiapuna minulla on edelleen alkuperäisen kanssa sarjassa 1kohm NTC (http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/5%20NTC,LDR,varistorit,kojeliittimet.pdf), joka toimii kuin unelma, käynnistyy ilman mitään nikottelua, ja veto on heti hyvä. Tosin niin on hetkellinen kulutuskin. NTC ohitetaan yläletkuun kiinnitetyllä 40 ast sulkeutuvalla bimetallitermostaatilla http://www.vekoy.com/index.php?cPath=961_1145_1147 mutta ois pitänyt suosiolla ottaa 30 asteinen, tai rakentaa päästöviivereleella tuo NTC:n kytkentä.

E76 on jo niin lähellä puhdasta ainetta, että tällä menolla ajan kohta sillä, jos ei ala oireilemaan.

En tiedä, voiko olla vaikutusta sillä, että olen nyt muuttanut seosta pikku hiljaa väkevämpään, voisiko olla että ECU mukautuu kun muutos ei ole liian nopea?

Vertailukelpoista kulutusta en ole päässyt nyt kokeilemaan, tuntuu pikkupyörittelyssä vievän paljon.

Kokeilu jatkuu...itse asiassa jo hyvä matkaa toista vuotta.

jos tuota mun kirjoittamaa juttua tarkoitit niin 2.5 20v

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #481 : 03.04.2012, 20:53:16 »
Meilläpäin 1,119.-
Samalla ABC:llä 98 1,749.-
st1 myy ilmeisesti omilla ja shellin asemillaan halvemmalla kuin s-ryhmän puljuille

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #482 : 03.04.2012, 20:56:36 »
Sitäpä tarkoitin, kysymykseesi V70mk1 vastaten. Kannattaa etsiä kokemuksia sivustolta http://www.etanol.nu/, eikä tuo oma tyylini kokeilla liene kovin vaarallinen: eka tankkaus 18/52, sitten 25/45 jne. Nyt siis ollaan jo lukemissa 4l 95E10 ja 30l E85. Sitten jos moottorin häiriövalo syttyy tai tulee käyntiongelmia, on raja tullut vastaan.

Tuo kylmästartti on yksi pohjoisen ongelma, mutta kuten tuossa yllä kirjoitinkin, sekin on aika helposti ja halvalla ratkaistavissa.

Muista vain, että parin tankillisen jälkeen kannattaa vaihtaa polttoainesuodatin, viina irrottaa saostumia.

nvg

EVO8

  • Vieras
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #483 : 03.04.2012, 21:21:28 »
st1 myy ilmeisesti omilla ja shellin asemillaan halvemmalla kuin s-ryhmän puljuille

Täytyyhän S-ryhmän ne bonukset jostain rahastaa >:(

10 sentin hintaero kyllä jo tuntuu kun tankkaa St1:seltä 0.98 hintaan 50 eskolla saa sen +50l niin jossain aakkosella saakin enää 45 litraa.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #484 : 03.04.2012, 22:17:39 »
St1 myy RE85.

eli jätteistä tuotettua e85 siitä tuo Re.
http://www.st1.fi/index.php?id=5804

S-ryhmä myy siinä missä näin normaalia e85.

Eli etanolia jota on tuotettu kasvatetulla viherkasveilla.

eli RE85 hiilijalanjälki on paljon pienmpi verrattuna e85.
koska sitä ei tarvitse kuljettaa pitkiä matkoja, eikä vamistettu raakaaineesta mikä ihminen voisi käytännössä syödä.

eli jos polttaine on verotettu sen hiilijalanjäljen mukaan niin RE85 pitäisi aina olla hivenen halvempi jos pelkästään sen takia.

En tiedä toki onko s-ryhmällä e85 vai RE85 myynissa.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #485 : 03.04.2012, 22:20:47 »
eikös St1 tuota kaiken suomessa myytävän 85 etanolin juurikin jätteistä.
neste sitten taitaa sekoittaa tuota brasiliassa tjsp tuotettua perus bensoihin.
tälläinen kuva vaan jostain jääny päähän  ???

http://www.abcasemat.fi/tankkaa/e-85
nimi on vaan harhaanjohtava  :idiot2:  luulis tuolla oikeammalla nimellä viherpiipertäjien kusevan hunajaa vai onko ainoastaan st1:llä oikeus käyttää nimeä

http://re85-muunnos.wikidot.com/
« Viimeksi muokattu: 03.04.2012, 22:48:22 kirjoittanut Ari E »

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #486 : 03.04.2012, 22:50:28 »
Noniin. Onkohan tommoset turpo nollapelin (C20LET) 0 280 150 420 n.340cc @ 3bar suuttimet liian isot raa'alle e85:lle? Laskemalla ( sqrt(2,5/3)*340cc = 310cc) tekee 310cc @ 2,5bar(b200f säädin?)

Sattus vaan olee korkeeohmiset. Ilmeisesti fyysiset mitatkin on aivan samat?

Tuntuu vaan vähän lähteittäin vaihtelevan et onko nuo 0 280 150 420:set nyt sitten 303-304cc @ 3bar (vai tuo 340cc?) vai onko tuo 2,5 bar tuotto..  :o :-\ Jos todellisuus on tämä 304cc @ 3bar eli vajaa 280cc @ 2,5bar, niin se olis just ok varmaankin. Mutta jos ne on oikeasti 340cc, niin ovatko liian isot jo vakiomyllyyn?

Vielä lisäys. Vakio b200f näkyy olevan siis 0 280 150 762 eli 213cc @ 3bar ja näin ollen n. 190cc @ 2,5bar.

Erot ei ole cc isoja, mutta prosentuaaliset erot on kohtalaisia jo.

 :hello:
« Viimeksi muokattu: 03.04.2012, 22:56:56 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #487 : 03.04.2012, 23:05:59 »
siinä b2x0F on 3 bar bensanpaine (2.5bar @0.5 bar ilmanpaineella eli tyhjäkäynnillä)
mutta siis jos vakiosuutimet on 213cc niin optimaalliset suuttimet 30% lisätuotolla on 276,9 cc suuttimet (213*1,3)

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #488 : 03.04.2012, 23:11:03 »
kattelin että putken päästä tuntui oikein myös lirisevän vettä,tai mitä lie pakokaasukondenssia. ihan hyvin kyllä vetää ja silleen. pitää ajaa vielä jonkun matkaa,niin saa käsityksen kulutuksesta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #489 : 03.04.2012, 23:19:26 »
kattelin että putken päästä tuntui oikein myös lirisevän vettä,tai mitä lie pakokaasukondenssia. ihan hyvin kyllä vetää ja silleen. pitää ajaa vielä jonkun matkaa,niin saa käsityksen kulutuksesta.
viinassahan on suunnilleen se 5% vettä plus tankkiin kondensoituneet lisälitkut  ;)

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #490 : 03.04.2012, 23:21:11 »
siinä b2x0F on 3 bar bensanpaine (2.5bar @0.5 bar ilmanpaineella eli tyhjäkäynnillä)
mutta siis jos vakiosuutimet on 213cc niin optimaalliset suuttimet 30% lisätuotolla on 276,9 cc suuttimet (213*1,3)

Aaa niinpä tietysti tuo paineensäädin.  :facepalm: Tuosta tuotosta olin jostai turbobricksiltä lukevinani että joku 1,42 olis hyvä kerroin. Virikäytössä jopa 1,6. Mut tosiaan vähintään tuo 1,3. Tais olla linkki postattuna tähän topickiin.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #491 : 03.04.2012, 23:47:17 »
St1 myy RE85.

eli jätteistä tuotettua e85 siitä tuo Re.
http://www.st1.fi/index.php?id=5804

S-ryhmä myy siinä missä näin normaalia e85.

Eli etanolia jota on tuotettu kasvatetulla viherkasveilla.

eli RE85 hiilijalanjälki on paljon pienmpi verrattuna e85.
koska sitä ei tarvitse kuljettaa pitkiä matkoja, eikä vamistettu raakaaineesta mikä ihminen voisi käytännössä syödä.

eli jos polttaine on verotettu sen hiilijalanjäljen mukaan niin RE85 pitäisi aina olla hivenen halvempi jos pelkästään sen takia.

En tiedä toki onko s-ryhmällä e85 vai RE85 myynissa.
Samaa myrkkyä tuo ABC ketjun E85 on kuin ST1:n RE85. Juuri tuon jäteraaka-aineen takia tuo on halpaa, koska sen takia saa veroetua.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #492 : 04.04.2012, 04:42:30 »
pistin 35 litraa e85 ja 25 litraa e10. kylmäkäynnistys hiukan nihkee. b230f kone kysees. hiukan liian raju suhde sanoisin. saattaa jäädä kokeilut tähän.  ???
Määhän sulle sanoin että kylmästartti tulee oleen vähän nihkee, mutta kun sen unohtaa niin kaikinpuolin vain mainiompaa tuo kasifemma  :pomo: Voitaas väsätä jotaan kylmästarttiapuva siihen....  :buck2:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #493 : 04.04.2012, 10:37:35 »
http://www.3t.fi/artikkeli/uutiset/teknologia/bensiinin_vaihto_etanoliin_onnistuu_helposti

(clip...)

Painetussa lehdessä kirjoitettiin lisäksi että ongelmat alkavat 50-100 tkm etanolikäytön jälkeen ja että tämä olisi Ruotsissa käytännössä todettu.

Miksiköhän tuollaista kirjoittavat, ts. mikä sieltä kannesta sitten pettää? Onko yleinen vai merkkikohtainen ongelma?

Mun mielestä tossa painetussa 3T lehdessä puhuttiin omatekoisista kaasumuutoksista (bifuel) ja niissä ilmenneistä ongelmista.

Mutta voin toki muistaa väärinkin, pitää tarkistaa kotona toi asia.

Niin ja perjantaina aloitin varovaisesti omat E85 kokeilut, S60 2.4T tankissa on nyt karkeasti kolmannes E85 polttoainetta ja 2/3 95E10 bensaa. Toistaiseksi en ole huomannut oikein mitään eroa, en edes ajotietokoneen kulutuksissa.

Jos nyt Vaasaan ei tule muita ajoja, jää kokeilut toistaiseksi siihen. Mutta kunhan tuota Seinäjoelle saavat, pitää kokeilla suuremmalla suhteella.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #494 : 04.04.2012, 10:54:56 »
Voisko näistä kerätä taulukon vaikka tuonne ensimmäiselle sivulle. Taulukossa olisi automalli,E85/bensa suhde millä ainakin tuntui toimivan sekä mahdolliset ongelmat jos esiintyi
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Kulkukoira  Proturbo