Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: letku90 - 26.04.2012, 19:59:14

Otsikko: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: letku90 - 26.04.2012, 19:59:14
olisin suunnittelemassa omaan -89 240volvoon hieman kiriämpää nokkaa ja aattelin täällä kysästä että mitä eroa on vx ja vx3 nokalla? paljonko tuommosesta nokasta kannattaa maksaa jne? saa myös tarjota tänne jos jollain sattuu oleen ylimääräsenä?  8)
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Veksi - 26.04.2012, 21:03:14
D-nokka
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: letku90 - 26.04.2012, 21:39:20
Sekin olis hyvä vaihtoehto, mutta oon kuullu hyviä kokemuksia tuosta vx tai vx3 nokasta, mutta sitä mietin kans että mitä eroa noilla on..? Ens viikolla vois alkaa tilaileen nokkaa jos joltaki sattus löytyyn..  :P
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Veksi - 26.04.2012, 21:49:29
Pistä edes V jos D-nenää ei löydy mistään.
V on parempi kuin Vx ja VX3

Edit: mulla oli V-nokka B230E koneessa eli mekaaninen ruisku ilman kattia. Kohtuullinen käyttöauto
B230F kone ja D-nokka. Pirteä käyttöauto. SUOSITTELEN
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Elk - 26.04.2012, 22:19:33
VX- ja VX3-nokat on lähinnä luiskaotsakaravaanareille. Veksin suosittelemalla D-nokalla saa jotain eloakin siihen moottoriin.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: injector - 26.04.2012, 22:51:45
D ehdottomasti .Itsekkin juuri tuollaiset laitoin. ajamaan en ole vielä päässyt kun projecti on kesken mutta tyhjiltään mitä kaasutellu vaikuttaa ihan mukavasti heräävän tosin ei ihan vakio koneesta kyse itsellä...

Vx3 on ollut. kuten Elk sanoi karavaanari nokka se on .En nyt sanosi että huono olisi
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: napo - 26.04.2012, 23:02:43
Miksei tuollainen vx tai vx3 olisi hyvä, varsinkin ahdetussa ?
http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm Tuolla näyttäisi olevan arvoja nokille.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: 252R - 26.04.2012, 23:44:10
ite olen kokeillu v ja vx3 nokkaa pikkuviri ft:ssä hyvin tuloksin, vaikkaki kaikki sitä niin morkkaa karavaanarinokaksi. eihän se mikään valtaisa tehonokka ole vaan turbona saa nöyrän kayttäytyjän tuolla vx3:sella, kuiten yläpäässä ei lähellekään niin tukkonen ku original T nokka. varsinki soralla leikkiessä ja LUJAA ajaessa oli oikeenkin mukava ja jääradalla toimi kans kohtuudella. Mutta edelleenkin tämähän on paska kun ei kierrä +7000rpm ja herää +4000 :)
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: letku90 - 27.04.2012, 11:36:02
Meneekö D nokka heittämällä b200 koneen 530 kanteen??
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Puavo - 27.04.2012, 11:51:45
Meneekö D nokka heittämällä b200 koneen 530 kanteen??

Volvon omat kirjainnokat menevät aina heittämällä paikalleen volvon kansiin. Tietysti vaihdon yhteydessä on hyvä tarkastaa venttiilien välykset.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: 460GLE - 28.04.2012, 09:58:45
Itellä ollu b230f:ssä vakionokan lisäks, Vx3, D, A ja nyt taas Vx3. Se on yksinkertasesti paras noista taajama-ajossa.
Käy nättiä tyhjäkäyntiä, vetaa rykimättä heti alhaalta ja vääntöä on mukavasti.  :)
Tehoalue on tosiaan alempana ku esim. D-nokalla, mutta käytännön suorituskyky on kaupunkinopeuksissa paljo parempi ja meno sujuvampaa.

"Isolla tiellä" D-nokka on parempi. Omassa autossa teki tyhjäkäynnistä jo aika ravistavaa, vaikka on uudet moottorin tukikumet.

Voisin kuvitella että tuo Veksin mainitsema V-nokka ois kans hyvä vaihtoehto.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: rusina - 17.01.2013, 20:55:45
tietäisikö kukaan mistä mahtaisi saada vx3 tai d nokkaa ostettua tai olisiko kellään myydä?
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Fileman - 17.01.2013, 21:05:53
tietäisikö kukaan mistä mahtaisi saada vx3 tai d nokkaa ostettua tai olisiko kellään myydä?

tsiikaile foorumin markkinapaikkaa niin sielä on välillä myynnissä nokkia.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: injector - 17.01.2013, 21:08:38
Volvon omat kirjainnokat menevät aina heittämällä paikalleen volvon kansiin. Tietysti vaihdon yhteydessä on hyvä tarkastaa venttiilien välykset.

Kyllä pitää säätää nokan vaihdon yhteydessä, mikäli haluaa kaiken hyödyn irti

D löytyy itseltä pirteä nokka on. Tyhjäkäynti kyllä meni humpaavaksi, sekin korjaantui laittamalla toisen kipaleen alipaineventiiliä jatkoksi jarrutehostajan ja imusarjan väliin

V löytyy b200e vakio myllystäni. Suuria kokemuksia ei ole oikein 200km ajulla. aika laaja vääntönen nokka alhaalta ihan normi maantie vauhtiin

Paljon tekijöitä mitkä vaikuttavat nokan valintaan. Haedaanko vääntöä vai pirteyttä + muut
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: retox - 18.01.2013, 08:51:09
Miksei kukaan ole suositellut h nokkaa? Paljonhan niitäkin käytetään? Tämä siis oma näkemykseni  ;D
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Veksi - 18.01.2013, 11:37:32
Miksei kukaan ole suositellut h nokkaa? Paljonhan niitäkin käytetään? Tämä siis oma näkemykseni  ;D

Siinä on aika kapea vetoalue joka alkaa vakio ajoituksella noin neljästä tonnista(riippuu vähän kaikesta)
Tarviis olla melkein välitetty laatikko tai ainakin tiheä perä että tuosta saa kaiken ilon irti.
Aikaistamalla nokkaa voisi saada vetoaluetta vähän alemmas
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: exclusive - 20.01.2013, 02:52:03
Siinä on aika kapea vetoalue joka alkaa vakio ajoituksella noin neljästä tonnista(riippuu vähän kaikesta)
Tarviis olla melkein välitetty laatikko tai ainakin tiheä perä että tuosta saa kaiken ilon irti.
Aikaistamalla nokkaa voisi saada vetoaluetta vähän alemmas
juu..aika suppea käyttöalue tuolla H-nokalla, tossa omassa volvossa tuo nokka vääntää suht alhaalta..tuntuu että puhtiä saisi yläpäässä olla enemmän, siellä 4000rpm tienoilla. Sytkä +32ast. ja nokan ajoitusta en muista. Noh..jos tuosta irtois edes pikkusen enemmän joka alueella kun saa tuplat paikoilleen.

Mutta siis on toi H-nokka kaasarivaparissa mun mielestä parempi kun tuo Y-nokka joka tossa oli paikoillaan
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: ässäarpa - 20.01.2013, 05:05:13
aattelin täällä kysästä että mitä eroa on vx ja vx3 nokalla?

Kovin on ympäri pyöreitä vastauksia.. ::)

Mutta tässä Veksin mielipide asiasta ( lainattu toisaalta )

VX3 antaa paremman tehon ala ja keskikerros alueella aikaisemman ajoituksen takia.
VX3 tuo varmastikkin enempi käytännön suoritus kykyä kuin tavan vx


Vx3 on 3 astetta aikaisemmalla kuin Vx.


Itse en oikein vielä käytännönkokemuksia voi kertoa, mutta testaillaan ja selvitellään.

Ps. Ainakin Lankku on penkittänyt 350 hv tuolla Vx nokalla.. Tiedä sitten..
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Korte - 29.01.2013, 12:45:47
Siinä on aika kapea vetoalue joka alkaa vakio ajoituksella noin neljästä tonnista(riippuu vähän kaikesta)
Tarviis olla melkein välitetty laatikko tai ainakin tiheä perä että tuosta saa kaiken ilon irti.
Aikaistamalla nokkaa voisi saada vetoaluetta vähän alemmas

Veksi puhuu asiaa. Omasta mielestä 3.91 perällä oli paljon parempi kuin nykysellä 3.73 välityksellä. Nokka on aikaistettu ~3 astetta volvon suosituksesta, kannessa(405) r seetit ja pitkä 4-1 (920)mm peltisarja. Ruiskuna toistaiseksi Kjet. Perusennakko on 8 astetta ja kokonaisennakoksi olen rajannut ~36 astetta. Tuo nokan aikaistus ja peltisarja muutti koneen luonnetta käytettävämpään suuntaan. 3.91 välityksellä kulutus oli paljon maltillisempi, kun kone pyöri enemmän oikealla kierrosalueella, matka-ajossa meni jopa vähemmän ainetta kuin A ja B nokilla..
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: exclusive - 12.04.2013, 15:54:08
nostetaas nokkakeskustelu pinnalle :) tossa kesällä kun rupeen tekemään vanhukseen uutta mosaa, ja alakerran hilppeet alkaa olla jo haalittu, on hyvä aika alkaa valikoimaan osia myös hattuun :) eli kanneksi mitä ilmeisemmin valikoidaan muotoiltu/siistitty 531 38/46 venttiileillä, R-seeteillä ja n.0,5-1mm laskettuna (riippuu vähän...) ja 40mm tuplilla. Tuohon kombinaatioon tarvitsisi löytää vielä joku HYVÄ nokka...ei tarvitse välttämättä olla Volvon oma kirjain nokka.
Auto pysyy luultavasti ihan kesäpirssinä joten mielellään ei mitää älytöntä rata nokkaa, vaan joku hyvin vääntävä nokka missä olisi käyttöalue vaikkapa n.2000-5000rpm välissä..penkissähän tietysti syttyennakko, nokka ja kaasarit säädetään joten siinä sen todellisuuden vasta näkee.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: WEBERMAN - 24.04.2013, 15:00:46
Eka käyttöauto tällähetkellä: PentaAQ151c jonka Solexit korvattu yhdellä 45DCOE Weberillä, 4-2-1 peltisarja 2,5" putkistolla (turbo) 531 kannessa H-nokka ja virtaa syöttää B23E.n sakarajakaja jouset vaihdettu.  Potkua tuli aiemmin 2x40 DCOE paketilla hieman enemmän mutta tein kokeeksi tuolla punaisella sarjalla kun joku sanoi ettei tahdo toimia yhdellä, vaikka muuttaisi sisäkalut isompiin kuten olen tehnyt. ;) Hyvin toimii ja käy tasaisemmin, ainoastaan kiihtyvyys on ehkä hieman hillitympi kuin tuplilla. Laite oli alunperin B19K koneella ja tämä 2490cc on nyt kolmas konversio. Nyt viihtyy tallissa mutta ajattelin alkaa herättelemään sitä pitkästä aikaa ruususen unesta, kun liikuviksihan nämä on tarkoitettu.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: vinski - 26.04.2013, 22:19:55
Omassa 240:ssä on B200K kone, jossa ilmeisesti taulukon mukaan Y-nokka vakiona. Mikä siihen kannattaisi vaihtaa, muuten vakio koneeseen, kun haluaisin hieman pirteyttä keski- ja yläalueelle?? Kone tarkoitus pitää toistaiseksi muuten vakiona. Onko esim. K liian raju? Vaatiiko esim. kaasariin (Solexi) jotain muutoksia.

Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: WEBERMAN - 27.04.2013, 03:12:27
Josko D-nokan saisit jostain, en aivan muista löytyykö minulla ylimääräistä noista B21E koneista. Tuo olisi epikkujippo mikä kyllä vielä menee vakiohilppeitten kanssa. Siellä voi myös olla L nokkaa, mutta vääntönokka se on sekin.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: exclusive - 27.04.2013, 13:38:46
Eka käyttöauto tällähetkellä: PentaAQ151c jonka Solexit korvattu yhdellä 45DCOE Weberillä, 4-2-1 peltisarja 2,5" putkistolla (turbo) 531 kannessa H-nokka ja virtaa syöttää B23E.n sakarajakaja jouset vaihdettu.  Potkua tuli aiemmin 2x40 DCOE paketilla hieman enemmän mutta tein kokeeksi tuolla punaisella sarjalla kun joku sanoi ettei tahdo toimia yhdellä, vaikka muuttaisi sisäkalut isompiin kuten olen tehnyt. ;) Hyvin toimii ja käy tasaisemmin, ainoastaan kiihtyvyys on ehkä hieman hillitympi kuin tuplilla. Laite oli alunperin B19K koneella ja tämä 2490cc on nyt kolmas konversio. Nyt viihtyy tallissa mutta ajattelin alkaa herättelemään sitä pitkästä aikaa ruususen unesta, kun liikuviksihan nämä on tarkoitettu.
eli voisko olla ihan toimiva paketti mulla jos 531 isovena kannen kasaisi H-nokalla? Entäs tuo K-nokka? sitä on monessa topicissa kehuttu.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: WEBERMAN - 27.04.2013, 18:27:21
Kyllä minun mielestäni aivankelpo. Se K nokka eroaa hyvin vähän H.sta. Katso taulukko "turbobricks" sivuilta jos et täältä löydä. VOC volvoista on otettu se 160 hyvin helposti juurikin H/K nokka-asenuksella 405 kanteen ;)
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: skebazu - 27.04.2013, 18:32:33
ite taas tykkään vx3, jaksaa alhaalta ylös asti.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: exclusive - 27.04.2013, 19:52:09
ite taas tykkään vx3, jaksaa alhaalta ylös asti.
kaasari vai ruisku koneessa? vakio vai viritelty?
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: lassii - 28.04.2013, 11:31:11
Omassa 240:ssä on B200K kone, jossa ilmeisesti taulukon mukaan Y-nokka vakiona. Mikä siihen kannattaisi vaihtaa, muuten vakio koneeseen, kun haluaisin hieman pirteyttä keski- ja yläalueelle?? Kone tarkoitus pitää toistaiseksi muuten vakiona. Onko esim. K liian raju? Vaatiiko esim. kaasariin (Solexi) jotain muutoksia.

Tää on mun mielipide mutta nokan hinnalla saat jo toisen koneen. B200k on niin matalaviritteinen ettei yks nokka paljon auta.Sitten on edessä tietenkin venttiilien säätö ja todennäkösesti myös kaasaria saa säätää. Aikoinaan vaihdettiin A-nenä yhteen vastaavaan niin ei oikeen pelittäny sen jälkeen.

K-nenä on ihan ok jos tykkää että kone herää vasta 2500rpm. Itellä toi b23 tallissa odottaa asennusta, siinä laskettu kansi ja k-nenä. Kivasti se kiertää kyllä ja potkua on sopivasti.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: vinski - 28.04.2013, 12:25:05
Toki siihen olis järkevin vaihtaa B200K:n tilalle joku B230FT tekniikka, mutta kun kaikki olis tarkoitus pitää konehuoneessa alkuperäisen näköisenä. Eihän sitä tietysti erota päällepäin jos koneen vaihtais vaikka B23:een, mutta kaasaria ei ainakaan ruiskuun vaihdeta, vaikka se sillä varmasti toimis ja kulkis paljon paremmin.

Auto ei ole käyttöpelinä vaan kesäisin ajossa pari kuukautta, niin ei haittaa vaikka kone heräilis vähän ylenpänä. Työmatka ja kaupunkiajossa kun se ei ole.

Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: exclusive - 28.04.2013, 12:59:11
Toki siihen olis järkevin vaihtaa B200K:n tilalle joku B230FT tekniikka
taikka sitte ostaa suoraan auto, jossa tuo tekniikka on jo. Itte en ainakaan tämän 240 kohdalla innostunut yhtään ahdetusta, ja syynä on että kun projekti osion avaa niin suunnilleen kaikki 240 volvot jotka ovat esittelyssä ovat ahdettuja/turbo projekteja. Tulee vaan massatuotetta lisää.
Ja jos tekee esim. 180hp kaasarivaparin ni onhan sellasella räyhee ajella kylillä :) se tuplien kumutus on aina ollut lähellä sydäntä :)
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: tomimikael - 28.04.2013, 15:15:13
Mutta jälleenmyyntiarvoa ajatellen tuo fk/ft:n istuttaminen 240:aan on aina hyvä idea.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: skebazu - 28.04.2013, 19:37:23
kaasari vai ruisku koneessa? vakio vai viritelty?

allekirjoituksen kesäkäyttis 240
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: exclusive - 28.04.2013, 20:35:45
Mutta jälleenmyyntiarvoa ajatellen tuo fk/ft:n istuttaminen 240:aan on aina hyvä idea.
niinno...toisaalta kun laskee että ehjä/siistikorisen 240 saa 1000-1500€ ja tuohon päälle mitä oon katellu ni ainakin 800€ moottoriin ja laatikkoon+jokunen satanen muihin, pienempiin hilppeisiin.
Ja tosiaan nuo turbo 240 on jo mielestäni liian massatuotteita..onhan ne toki hienoja.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: tomimikael - 28.04.2013, 21:04:37
niinno...toisaalta kun laskee että ehjä/siistikorisen 240 saa 1000-1500€ ja tuohon päälle mitä oon katellu ni ainakin 800€ moottoriin ja laatikkoon+jokunen satanen muihin, pienempiin hilppeisiin.
Ja tosiaan nuo turbo 240 on jo mielestäni liian massatuotteita..onhan ne toki hienoja.
Jos on siistikorinen 240, ft/fk+m90, ja muutokset otteessa, 3-4 tonnilla menee satavarmana kaupaksi.
Mutta joo, makuasioita sano Musti, kun munia nuoli.  :)
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: lassii - 28.04.2013, 23:16:08
Aika lailla on menny off topiciks tääkin juttu.

Mikään ei oo ilmasta, mutta kunnioitetaan alottajan mielipidettä. Jokainen saa tehä autolleen mitä haluaa. Ite suosin kymppisarjan koneita kun niitä ei saa hajalle kun väkisin.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: exclusive - 29.04.2013, 09:22:11
Aika lailla on menny off topiciks tääkin juttu.

Mikään ei oo ilmasta, mutta kunnioitetaan alottajan mielipidettä. Jokainen saa tehä autolleen mitä haluaa. Ite suosin kymppisarjan koneita kun niitä ei saa hajalle kun väkisin.
nimenomaan..tuntuu vaan että liian monessa topicissa tyrkytetään aina tuota "laita fk/ft kone".

Mutta muita hyviä nokkavaihtoehtoja otetaan vastaan. K ja H nokat listalla.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: WEBERMAN - 30.04.2013, 22:45:17
Heitä se H niitä on myynnissä. ;) ;) ;)
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Merlin - 08.06.2014, 17:14:47
Vanha aihe mutta kysytään silti.

Itselläni on tuo 240, jossa on B200F moottori. Kantena on 530 ja nokka-akselina ilmeisesti M? Mikä olisi paras nokka-akseli, kun haen pirteyttä koko kierrosalueelle?
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: exclusive - 08.06.2014, 19:29:08
Vanha aihe mutta kysytään silti.

Itselläni on tuo 240, jossa on B200F moottori. Kantena on 530 ja nokka-akselina ilmeisesti M? Mikä olisi paras nokka-akseli, kun haen pirteyttä koko kierrosalueelle?
eikös se ole tuo aiemmin mainittu VX tai VX3
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Merlin - 08.06.2014, 21:39:05
Kyllä se VX3 sinne menee. Jäin vain miettimään, kun toiset sanoo että D on parempi kuin VX3 ja jotkut taas sanoo, että K on parempi kuin D.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Veksi - 08.06.2014, 21:41:19
K-nokka on hyvää myynti tavaraa. Vakiomoottoreihin sitä on turha tarjota
D-nokka voisi toimia käyttiksessä kivasti pikkuisen ajoitusta aikaistamalla
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Cyclone - 02.07.2014, 21:35:40
Moro. Kysäsen tässä samassa, että mites tollanen b-nokka vakio b230f:n kävis? Toi m-nokka tuntuu niin kovin tunkkaselta.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: janne81 - 02.07.2014, 22:59:17
Moro. Kysäsen tässä samassa, että mites tollanen b-nokka vakio b230f:n kävis? Toi m-nokka tuntuu niin kovin tunkkaselta.
Se olis siihen ihan hyvä, lähellä A-nokkaa eli ylhäälläkin on vielä vähän eloa.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: 7kanelkeet - 31.07.2015, 01:32:12
Mulla on piristetyssä B230FT:ssä H nokka HY35 holsetin kera. Paras vääntö tuli oliko 4750rpm ja huipputeho 5500rpm.

Ideana oli saada moottori joka ylhäältä kiekasee sitte kunnolla ja katuautona toimii minusta iha hyvin.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Chall - 31.07.2015, 12:36:26
Jos ylävireisestä kierroksilla toimivasta turbosta tykkää.. Tässä kuitenkin enemmän kyseessä vaparin kanssa nuo nokat
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: kartano 850 - 31.08.2015, 19:56:18
Elikkä volvo 240 tekniikalla b200f jossa on kyseiset "viritykset" sähköflekti, bensalastu, 2, 5 putkisto katilta eteenpäin, k nokka ja kantta on laskettu 1mm. Eli koneeseen olisi kiva saada vähän alhaalle eloa 4000rpm kone kyllä lähtee mutta olisi kiva saada alhaalta vetämään hyvin eli mikä nokka olisi parempi kuin k nokka joka vetäisi alhaalta asti, 2, 3 koneen istutus ei ole vielä mahdollista ennen ensi kesää.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Veksi - 31.08.2015, 20:11:05
D astetta miedompi, sitten V ja Vx
Koita Vx3, se korjaa kannen madalluksen aiheuttaman nokan myöhästymisen ja tuo vetoaluetta alaspäin
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: injector - 31.08.2015, 21:45:33
D astetta miedompi, sitten V ja Vx
Koita Vx3, se korjaa kannen madalluksen aiheuttaman nokan myöhästymisen ja tuo vetoaluetta alaspäin


Miten olis vaikka säädettävä nokkapyörä, vetojen säätöön
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Veksi - 01.09.2015, 07:37:35

Miten olis vaikka säädettävä nokkapyörä, vetojen säätöön

Sehän tuplaa budjetin
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: exclusive - 01.09.2015, 10:34:56
Nokan ajoituksella näet jo persdynossakin vaikutuksen.
Mulla oli 240 b200f+automaatti ja kansi oli 530 kevyesti siistittynä, -1mm, 30/45ast. seetit, h-nokka+säädettävä pyörä. Nokan ajoituksen kun löysi kohilleen kiihtyi 150km/h kiitettävästi, mutta H-nokka toi tyhjäkäynti ongelmia em. Koneessa=liikaa nostoa=kävi tyhjäkäyntiä raskaasti.
Seuraavaa kokoonpano on samaisessa kopassa b230f+m47 samaisella kannella lisää muokattuna ja v tai d-nokalla
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: northwolf - 03.10.2015, 19:58:13
Minkähänlainen muutos vakio b19A koneeseen tulisi, jos a-nokan korvaisi vx3:lla?
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Jartzu - 23.04.2016, 17:13:53
Nostellaan tätäki, 240:seen vx3, kaasarina solex(?)

Suunnitellu että pitääs jotain eloa saada tuohon jo ennen ku turbomosa valmistuu, nokka ja säädettävä nokkapyörä olis valmiina hyllyllä, kiinnostais nakata paikalleen, vaan pitääkö mennä ronkkimaan kaasaria kuinka?
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Keppi - 23.04.2016, 22:10:37
Mikä kone kyseessä? Tietäs vähän mikä nokka siellä alunperin on.
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: Jartzu - 23.04.2016, 22:18:40
B200k, vm87
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: jen - 04.06.2016, 21:21:47
mites tommoseen b200e koneeseen tuo vx3 klyyvari?onko mitään eroa siihen mikä siellä vakiona on?en edes tiedä mikä sen vakionokka on. ;)
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: janne81 - 04.06.2016, 21:49:59
mites tommoseen b200e koneeseen tuo vx3 klyyvari?onko mitään eroa siihen mikä siellä vakiona on?en edes tiedä mikä sen vakionokka on. ;)
A on 200:ssa ja V 700:ssa (yleensä)
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: jen - 04.06.2016, 22:12:35
A on 200:ssa ja V 700:ssa (yleensä)
kumpi parempi vai yhtähuonoja?miksköhän erinokat ja sama moottori?
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: injector - 04.06.2016, 23:56:38
Ihan samallalailla löytyy 200 ja 700 sarjasta A ja V sekaisin, siihen ei ole mitään sääntöä. A antaaa rivakkaita kiihdytyksiä sekä ketteryyden makua. V nokka antaa laajan vääntöalueen ja vetää 500 kierrosta pitemmälle mitä vx3
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: TVS - 05.06.2016, 00:03:40
Ihan samallalailla löytyy 200 ja 700 sarjasta A ja V sekaisin, siihen ei ole mitään sääntöä. A antaaa rivakkaita kiihdytyksiä sekä ketteryyden makua. V nokka antaa laajan vääntöalueen ja vetää 500 kierrosta pitemmälle mitä vx3
Yhtään V en ole löytänyt 200:sta ja yhtään A en ole nähnyt 700:sessa (siis B200/230E-moottoreissa, B230ET:ssä kylläkin)...
Otsikko: Vs: volvo 240 vx3 !
Kirjoitti: injector - 05.06.2016, 00:09:00
Yhtään V en ole löytänyt 200:sta ja yhtään A en ole nähnyt 700:sessa (siis B200/230E-moottoreissa, B230ET:ssä kylläkin)...

Minulla on kyllä tullut vastaan parissa 200 sarjassa V nokka ja yhdessä 700 A, Moottorit olleet b200e. Sitä en tiedä onko ne joku vaihtannut joskus sinne.