Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: letku90 - 26.04.2012, 19:59:14
-
olisin suunnittelemassa omaan -89 240volvoon hieman kiriämpää nokkaa ja aattelin täällä kysästä että mitä eroa on vx ja vx3 nokalla? paljonko tuommosesta nokasta kannattaa maksaa jne? saa myös tarjota tänne jos jollain sattuu oleen ylimääräsenä? 8)
-
D-nokka
-
Sekin olis hyvä vaihtoehto, mutta oon kuullu hyviä kokemuksia tuosta vx tai vx3 nokasta, mutta sitä mietin kans että mitä eroa noilla on..? Ens viikolla vois alkaa tilaileen nokkaa jos joltaki sattus löytyyn.. :P
-
Pistä edes V jos D-nenää ei löydy mistään.
V on parempi kuin Vx ja VX3
Edit: mulla oli V-nokka B230E koneessa eli mekaaninen ruisku ilman kattia. Kohtuullinen käyttöauto
B230F kone ja D-nokka. Pirteä käyttöauto. SUOSITTELEN
-
VX- ja VX3-nokat on lähinnä luiskaotsakaravaanareille. Veksin suosittelemalla D-nokalla saa jotain eloakin siihen moottoriin.
-
D ehdottomasti .Itsekkin juuri tuollaiset laitoin. ajamaan en ole vielä päässyt kun projecti on kesken mutta tyhjiltään mitä kaasutellu vaikuttaa ihan mukavasti heräävän tosin ei ihan vakio koneesta kyse itsellä...
Vx3 on ollut. kuten Elk sanoi karavaanari nokka se on .En nyt sanosi että huono olisi
-
Miksei tuollainen vx tai vx3 olisi hyvä, varsinkin ahdetussa ?
http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm Tuolla näyttäisi olevan arvoja nokille.
-
ite olen kokeillu v ja vx3 nokkaa pikkuviri ft:ssä hyvin tuloksin, vaikkaki kaikki sitä niin morkkaa karavaanarinokaksi. eihän se mikään valtaisa tehonokka ole vaan turbona saa nöyrän kayttäytyjän tuolla vx3:sella, kuiten yläpäässä ei lähellekään niin tukkonen ku original T nokka. varsinki soralla leikkiessä ja LUJAA ajaessa oli oikeenkin mukava ja jääradalla toimi kans kohtuudella. Mutta edelleenkin tämähän on paska kun ei kierrä +7000rpm ja herää +4000 :)
-
Meneekö D nokka heittämällä b200 koneen 530 kanteen??
-
Meneekö D nokka heittämällä b200 koneen 530 kanteen??
Volvon omat kirjainnokat menevät aina heittämällä paikalleen volvon kansiin. Tietysti vaihdon yhteydessä on hyvä tarkastaa venttiilien välykset.
-
Itellä ollu b230f:ssä vakionokan lisäks, Vx3, D, A ja nyt taas Vx3. Se on yksinkertasesti paras noista taajama-ajossa.
Käy nättiä tyhjäkäyntiä, vetaa rykimättä heti alhaalta ja vääntöä on mukavasti. :)
Tehoalue on tosiaan alempana ku esim. D-nokalla, mutta käytännön suorituskyky on kaupunkinopeuksissa paljo parempi ja meno sujuvampaa.
"Isolla tiellä" D-nokka on parempi. Omassa autossa teki tyhjäkäynnistä jo aika ravistavaa, vaikka on uudet moottorin tukikumet.
Voisin kuvitella että tuo Veksin mainitsema V-nokka ois kans hyvä vaihtoehto.
-
tietäisikö kukaan mistä mahtaisi saada vx3 tai d nokkaa ostettua tai olisiko kellään myydä?
-
tietäisikö kukaan mistä mahtaisi saada vx3 tai d nokkaa ostettua tai olisiko kellään myydä?
tsiikaile foorumin markkinapaikkaa niin sielä on välillä myynnissä nokkia.
-
Volvon omat kirjainnokat menevät aina heittämällä paikalleen volvon kansiin. Tietysti vaihdon yhteydessä on hyvä tarkastaa venttiilien välykset.
Kyllä pitää säätää nokan vaihdon yhteydessä, mikäli haluaa kaiken hyödyn irti
D löytyy itseltä pirteä nokka on. Tyhjäkäynti kyllä meni humpaavaksi, sekin korjaantui laittamalla toisen kipaleen alipaineventiiliä jatkoksi jarrutehostajan ja imusarjan väliin
V löytyy b200e vakio myllystäni. Suuria kokemuksia ei ole oikein 200km ajulla. aika laaja vääntönen nokka alhaalta ihan normi maantie vauhtiin
Paljon tekijöitä mitkä vaikuttavat nokan valintaan. Haedaanko vääntöä vai pirteyttä + muut
-
Miksei kukaan ole suositellut h nokkaa? Paljonhan niitäkin käytetään? Tämä siis oma näkemykseni ;D
-
Miksei kukaan ole suositellut h nokkaa? Paljonhan niitäkin käytetään? Tämä siis oma näkemykseni ;D
Siinä on aika kapea vetoalue joka alkaa vakio ajoituksella noin neljästä tonnista(riippuu vähän kaikesta)
Tarviis olla melkein välitetty laatikko tai ainakin tiheä perä että tuosta saa kaiken ilon irti.
Aikaistamalla nokkaa voisi saada vetoaluetta vähän alemmas
-
Siinä on aika kapea vetoalue joka alkaa vakio ajoituksella noin neljästä tonnista(riippuu vähän kaikesta)
Tarviis olla melkein välitetty laatikko tai ainakin tiheä perä että tuosta saa kaiken ilon irti.
Aikaistamalla nokkaa voisi saada vetoaluetta vähän alemmas
juu..aika suppea käyttöalue tuolla H-nokalla, tossa omassa volvossa tuo nokka vääntää suht alhaalta..tuntuu että puhtiä saisi yläpäässä olla enemmän, siellä 4000rpm tienoilla. Sytkä +32ast. ja nokan ajoitusta en muista. Noh..jos tuosta irtois edes pikkusen enemmän joka alueella kun saa tuplat paikoilleen.
Mutta siis on toi H-nokka kaasarivaparissa mun mielestä parempi kun tuo Y-nokka joka tossa oli paikoillaan
-
aattelin täällä kysästä että mitä eroa on vx ja vx3 nokalla?
Kovin on ympäri pyöreitä vastauksia.. ::)
Mutta tässä Veksin mielipide asiasta ( lainattu toisaalta )
VX3 antaa paremman tehon ala ja keskikerros alueella aikaisemman ajoituksen takia.
VX3 tuo varmastikkin enempi käytännön suoritus kykyä kuin tavan vx
Vx3 on 3 astetta aikaisemmalla kuin Vx.
Itse en oikein vielä käytännönkokemuksia voi kertoa, mutta testaillaan ja selvitellään.
Ps. Ainakin Lankku on penkittänyt 350 hv tuolla Vx nokalla.. Tiedä sitten..
-
Siinä on aika kapea vetoalue joka alkaa vakio ajoituksella noin neljästä tonnista(riippuu vähän kaikesta)
Tarviis olla melkein välitetty laatikko tai ainakin tiheä perä että tuosta saa kaiken ilon irti.
Aikaistamalla nokkaa voisi saada vetoaluetta vähän alemmas
Veksi puhuu asiaa. Omasta mielestä 3.91 perällä oli paljon parempi kuin nykysellä 3.73 välityksellä. Nokka on aikaistettu ~3 astetta volvon suosituksesta, kannessa(405) r seetit ja pitkä 4-1 (920)mm peltisarja. Ruiskuna toistaiseksi Kjet. Perusennakko on 8 astetta ja kokonaisennakoksi olen rajannut ~36 astetta. Tuo nokan aikaistus ja peltisarja muutti koneen luonnetta käytettävämpään suuntaan. 3.91 välityksellä kulutus oli paljon maltillisempi, kun kone pyöri enemmän oikealla kierrosalueella, matka-ajossa meni jopa vähemmän ainetta kuin A ja B nokilla..
-
nostetaas nokkakeskustelu pinnalle :) tossa kesällä kun rupeen tekemään vanhukseen uutta mosaa, ja alakerran hilppeet alkaa olla jo haalittu, on hyvä aika alkaa valikoimaan osia myös hattuun :) eli kanneksi mitä ilmeisemmin valikoidaan muotoiltu/siistitty 531 38/46 venttiileillä, R-seeteillä ja n.0,5-1mm laskettuna (riippuu vähän...) ja 40mm tuplilla. Tuohon kombinaatioon tarvitsisi löytää vielä joku HYVÄ nokka...ei tarvitse välttämättä olla Volvon oma kirjain nokka.
Auto pysyy luultavasti ihan kesäpirssinä joten mielellään ei mitää älytöntä rata nokkaa, vaan joku hyvin vääntävä nokka missä olisi käyttöalue vaikkapa n.2000-5000rpm välissä..penkissähän tietysti syttyennakko, nokka ja kaasarit säädetään joten siinä sen todellisuuden vasta näkee.
-
Eka käyttöauto tällähetkellä: PentaAQ151c jonka Solexit korvattu yhdellä 45DCOE Weberillä, 4-2-1 peltisarja 2,5" putkistolla (turbo) 531 kannessa H-nokka ja virtaa syöttää B23E.n sakarajakaja jouset vaihdettu. Potkua tuli aiemmin 2x40 DCOE paketilla hieman enemmän mutta tein kokeeksi tuolla punaisella sarjalla kun joku sanoi ettei tahdo toimia yhdellä, vaikka muuttaisi sisäkalut isompiin kuten olen tehnyt. ;) Hyvin toimii ja käy tasaisemmin, ainoastaan kiihtyvyys on ehkä hieman hillitympi kuin tuplilla. Laite oli alunperin B19K koneella ja tämä 2490cc on nyt kolmas konversio. Nyt viihtyy tallissa mutta ajattelin alkaa herättelemään sitä pitkästä aikaa ruususen unesta, kun liikuviksihan nämä on tarkoitettu.
-
Omassa 240:ssä on B200K kone, jossa ilmeisesti taulukon mukaan Y-nokka vakiona. Mikä siihen kannattaisi vaihtaa, muuten vakio koneeseen, kun haluaisin hieman pirteyttä keski- ja yläalueelle?? Kone tarkoitus pitää toistaiseksi muuten vakiona. Onko esim. K liian raju? Vaatiiko esim. kaasariin (Solexi) jotain muutoksia.
-
Josko D-nokan saisit jostain, en aivan muista löytyykö minulla ylimääräistä noista B21E koneista. Tuo olisi epikkujippo mikä kyllä vielä menee vakiohilppeitten kanssa. Siellä voi myös olla L nokkaa, mutta vääntönokka se on sekin.
-
Eka käyttöauto tällähetkellä: PentaAQ151c jonka Solexit korvattu yhdellä 45DCOE Weberillä, 4-2-1 peltisarja 2,5" putkistolla (turbo) 531 kannessa H-nokka ja virtaa syöttää B23E.n sakarajakaja jouset vaihdettu. Potkua tuli aiemmin 2x40 DCOE paketilla hieman enemmän mutta tein kokeeksi tuolla punaisella sarjalla kun joku sanoi ettei tahdo toimia yhdellä, vaikka muuttaisi sisäkalut isompiin kuten olen tehnyt. ;) Hyvin toimii ja käy tasaisemmin, ainoastaan kiihtyvyys on ehkä hieman hillitympi kuin tuplilla. Laite oli alunperin B19K koneella ja tämä 2490cc on nyt kolmas konversio. Nyt viihtyy tallissa mutta ajattelin alkaa herättelemään sitä pitkästä aikaa ruususen unesta, kun liikuviksihan nämä on tarkoitettu.
eli voisko olla ihan toimiva paketti mulla jos 531 isovena kannen kasaisi H-nokalla? Entäs tuo K-nokka? sitä on monessa topicissa kehuttu.
-
Kyllä minun mielestäni aivankelpo. Se K nokka eroaa hyvin vähän H.sta. Katso taulukko "turbobricks" sivuilta jos et täältä löydä. VOC volvoista on otettu se 160 hyvin helposti juurikin H/K nokka-asenuksella 405 kanteen ;)
-
ite taas tykkään vx3, jaksaa alhaalta ylös asti.
-
ite taas tykkään vx3, jaksaa alhaalta ylös asti.
kaasari vai ruisku koneessa? vakio vai viritelty?
-
Omassa 240:ssä on B200K kone, jossa ilmeisesti taulukon mukaan Y-nokka vakiona. Mikä siihen kannattaisi vaihtaa, muuten vakio koneeseen, kun haluaisin hieman pirteyttä keski- ja yläalueelle?? Kone tarkoitus pitää toistaiseksi muuten vakiona. Onko esim. K liian raju? Vaatiiko esim. kaasariin (Solexi) jotain muutoksia.
Tää on mun mielipide mutta nokan hinnalla saat jo toisen koneen. B200k on niin matalaviritteinen ettei yks nokka paljon auta.Sitten on edessä tietenkin venttiilien säätö ja todennäkösesti myös kaasaria saa säätää. Aikoinaan vaihdettiin A-nenä yhteen vastaavaan niin ei oikeen pelittäny sen jälkeen.
K-nenä on ihan ok jos tykkää että kone herää vasta 2500rpm. Itellä toi b23 tallissa odottaa asennusta, siinä laskettu kansi ja k-nenä. Kivasti se kiertää kyllä ja potkua on sopivasti.
-
Toki siihen olis järkevin vaihtaa B200K:n tilalle joku B230FT tekniikka, mutta kun kaikki olis tarkoitus pitää konehuoneessa alkuperäisen näköisenä. Eihän sitä tietysti erota päällepäin jos koneen vaihtais vaikka B23:een, mutta kaasaria ei ainakaan ruiskuun vaihdeta, vaikka se sillä varmasti toimis ja kulkis paljon paremmin.
Auto ei ole käyttöpelinä vaan kesäisin ajossa pari kuukautta, niin ei haittaa vaikka kone heräilis vähän ylenpänä. Työmatka ja kaupunkiajossa kun se ei ole.
-
Toki siihen olis järkevin vaihtaa B200K:n tilalle joku B230FT tekniikka
taikka sitte ostaa suoraan auto, jossa tuo tekniikka on jo. Itte en ainakaan tämän 240 kohdalla innostunut yhtään ahdetusta, ja syynä on että kun projekti osion avaa niin suunnilleen kaikki 240 volvot jotka ovat esittelyssä ovat ahdettuja/turbo projekteja. Tulee vaan massatuotetta lisää.
Ja jos tekee esim. 180hp kaasarivaparin ni onhan sellasella räyhee ajella kylillä :) se tuplien kumutus on aina ollut lähellä sydäntä :)
-
Mutta jälleenmyyntiarvoa ajatellen tuo fk/ft:n istuttaminen 240:aan on aina hyvä idea.
-
kaasari vai ruisku koneessa? vakio vai viritelty?
allekirjoituksen kesäkäyttis 240
-
Mutta jälleenmyyntiarvoa ajatellen tuo fk/ft:n istuttaminen 240:aan on aina hyvä idea.
niinno...toisaalta kun laskee että ehjä/siistikorisen 240 saa 1000-1500€ ja tuohon päälle mitä oon katellu ni ainakin 800€ moottoriin ja laatikkoon+jokunen satanen muihin, pienempiin hilppeisiin.
Ja tosiaan nuo turbo 240 on jo mielestäni liian massatuotteita..onhan ne toki hienoja.
-
niinno...toisaalta kun laskee että ehjä/siistikorisen 240 saa 1000-1500€ ja tuohon päälle mitä oon katellu ni ainakin 800€ moottoriin ja laatikkoon+jokunen satanen muihin, pienempiin hilppeisiin.
Ja tosiaan nuo turbo 240 on jo mielestäni liian massatuotteita..onhan ne toki hienoja.
Jos on siistikorinen 240, ft/fk+m90, ja muutokset otteessa, 3-4 tonnilla menee satavarmana kaupaksi.
Mutta joo, makuasioita sano Musti, kun munia nuoli. :)
-
Aika lailla on menny off topiciks tääkin juttu.
Mikään ei oo ilmasta, mutta kunnioitetaan alottajan mielipidettä. Jokainen saa tehä autolleen mitä haluaa. Ite suosin kymppisarjan koneita kun niitä ei saa hajalle kun väkisin.
-
Aika lailla on menny off topiciks tääkin juttu.
Mikään ei oo ilmasta, mutta kunnioitetaan alottajan mielipidettä. Jokainen saa tehä autolleen mitä haluaa. Ite suosin kymppisarjan koneita kun niitä ei saa hajalle kun väkisin.
nimenomaan..tuntuu vaan että liian monessa topicissa tyrkytetään aina tuota "laita fk/ft kone".
Mutta muita hyviä nokkavaihtoehtoja otetaan vastaan. K ja H nokat listalla.
-
Heitä se H niitä on myynnissä. ;) ;) ;)
-
Vanha aihe mutta kysytään silti.
Itselläni on tuo 240, jossa on B200F moottori. Kantena on 530 ja nokka-akselina ilmeisesti M? Mikä olisi paras nokka-akseli, kun haen pirteyttä koko kierrosalueelle?
-
Vanha aihe mutta kysytään silti.
Itselläni on tuo 240, jossa on B200F moottori. Kantena on 530 ja nokka-akselina ilmeisesti M? Mikä olisi paras nokka-akseli, kun haen pirteyttä koko kierrosalueelle?
eikös se ole tuo aiemmin mainittu VX tai VX3
-
Kyllä se VX3 sinne menee. Jäin vain miettimään, kun toiset sanoo että D on parempi kuin VX3 ja jotkut taas sanoo, että K on parempi kuin D.
-
K-nokka on hyvää myynti tavaraa. Vakiomoottoreihin sitä on turha tarjota
D-nokka voisi toimia käyttiksessä kivasti pikkuisen ajoitusta aikaistamalla
-
Moro. Kysäsen tässä samassa, että mites tollanen b-nokka vakio b230f:n kävis? Toi m-nokka tuntuu niin kovin tunkkaselta.
-
Moro. Kysäsen tässä samassa, että mites tollanen b-nokka vakio b230f:n kävis? Toi m-nokka tuntuu niin kovin tunkkaselta.
Se olis siihen ihan hyvä, lähellä A-nokkaa eli ylhäälläkin on vielä vähän eloa.
-
Mulla on piristetyssä B230FT:ssä H nokka HY35 holsetin kera. Paras vääntö tuli oliko 4750rpm ja huipputeho 5500rpm.
Ideana oli saada moottori joka ylhäältä kiekasee sitte kunnolla ja katuautona toimii minusta iha hyvin.
-
Jos ylävireisestä kierroksilla toimivasta turbosta tykkää.. Tässä kuitenkin enemmän kyseessä vaparin kanssa nuo nokat
-
Elikkä volvo 240 tekniikalla b200f jossa on kyseiset "viritykset" sähköflekti, bensalastu, 2, 5 putkisto katilta eteenpäin, k nokka ja kantta on laskettu 1mm. Eli koneeseen olisi kiva saada vähän alhaalle eloa 4000rpm kone kyllä lähtee mutta olisi kiva saada alhaalta vetämään hyvin eli mikä nokka olisi parempi kuin k nokka joka vetäisi alhaalta asti, 2, 3 koneen istutus ei ole vielä mahdollista ennen ensi kesää.
-
D astetta miedompi, sitten V ja Vx
Koita Vx3, se korjaa kannen madalluksen aiheuttaman nokan myöhästymisen ja tuo vetoaluetta alaspäin
-
D astetta miedompi, sitten V ja Vx
Koita Vx3, se korjaa kannen madalluksen aiheuttaman nokan myöhästymisen ja tuo vetoaluetta alaspäin
Miten olis vaikka säädettävä nokkapyörä, vetojen säätöön
-
Miten olis vaikka säädettävä nokkapyörä, vetojen säätöön
Sehän tuplaa budjetin
-
Nokan ajoituksella näet jo persdynossakin vaikutuksen.
Mulla oli 240 b200f+automaatti ja kansi oli 530 kevyesti siistittynä, -1mm, 30/45ast. seetit, h-nokka+säädettävä pyörä. Nokan ajoituksen kun löysi kohilleen kiihtyi 150km/h kiitettävästi, mutta H-nokka toi tyhjäkäynti ongelmia em. Koneessa=liikaa nostoa=kävi tyhjäkäyntiä raskaasti.
Seuraavaa kokoonpano on samaisessa kopassa b230f+m47 samaisella kannella lisää muokattuna ja v tai d-nokalla
-
Minkähänlainen muutos vakio b19A koneeseen tulisi, jos a-nokan korvaisi vx3:lla?
-
Nostellaan tätäki, 240:seen vx3, kaasarina solex(?)
Suunnitellu että pitääs jotain eloa saada tuohon jo ennen ku turbomosa valmistuu, nokka ja säädettävä nokkapyörä olis valmiina hyllyllä, kiinnostais nakata paikalleen, vaan pitääkö mennä ronkkimaan kaasaria kuinka?
-
Mikä kone kyseessä? Tietäs vähän mikä nokka siellä alunperin on.
-
B200k, vm87
-
mites tommoseen b200e koneeseen tuo vx3 klyyvari?onko mitään eroa siihen mikä siellä vakiona on?en edes tiedä mikä sen vakionokka on. ;)
-
mites tommoseen b200e koneeseen tuo vx3 klyyvari?onko mitään eroa siihen mikä siellä vakiona on?en edes tiedä mikä sen vakionokka on. ;)
A on 200:ssa ja V 700:ssa (yleensä)
-
A on 200:ssa ja V 700:ssa (yleensä)
kumpi parempi vai yhtähuonoja?miksköhän erinokat ja sama moottori?
-
Ihan samallalailla löytyy 200 ja 700 sarjasta A ja V sekaisin, siihen ei ole mitään sääntöä. A antaaa rivakkaita kiihdytyksiä sekä ketteryyden makua. V nokka antaa laajan vääntöalueen ja vetää 500 kierrosta pitemmälle mitä vx3
-
Ihan samallalailla löytyy 200 ja 700 sarjasta A ja V sekaisin, siihen ei ole mitään sääntöä. A antaaa rivakkaita kiihdytyksiä sekä ketteryyden makua. V nokka antaa laajan vääntöalueen ja vetää 500 kierrosta pitemmälle mitä vx3
Yhtään V en ole löytänyt 200:sta ja yhtään A en ole nähnyt 700:sessa (siis B200/230E-moottoreissa, B230ET:ssä kylläkin)...
-
Yhtään V en ole löytänyt 200:sta ja yhtään A en ole nähnyt 700:sessa (siis B200/230E-moottoreissa, B230ET:ssä kylläkin)...
Minulla on kyllä tullut vastaan parissa 200 sarjassa V nokka ja yhdessä 700 A, Moottorit olleet b200e. Sitä en tiedä onko ne joku vaihtannut joskus sinne.