Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: bensalenkkari - 30.11.2012, 20:06:44
-
Auto on S60, 2.4 bensa 170hv. vm2001 ajettu 220tkm
Ongelmana moottorin suuri öljynkulutus,öljyä menee tavalla tai toisella 3 sylinteriin---> Tulppa menee öljykarstasta tukkoon noin 2-5tkm jälkeen ja sytyttää pakokaasunpuhdistus vikavalon kojetauluun. Muut tulpat kestää ja on hyvän väriset jne. Kylmäkäynnistyksessä kuuluu lievää naputusta/säksätystä,häviää tosin n.10sek jälkeen kokonaan.
Voisiko huohotusjärjestelmä tehdä tälläista,kummastuttaa vaan kun ainoastaan ton yhden sylinterin kans on tätä ongelmaa. Vai onko moottorissa vikaa männänrenkaissa,sylinterissä,venttiilinvarren kumit..?
-
Auto on S60, 2.4 bensa 170hv. vm2001 ajettu 220tkm
Ongelmana moottorin suuri öljynkulutus,öljyä menee tavalla tai toisella 3 sylinteriin---> Tulppa menee öljykarstasta tukkoon noin 2-5tkm jälkeen ja sytyttää pakokaasunpuhdistus vikavalon kojetauluun. Muut tulpat kestää ja on hyvän väriset jne. Kylmäkäynnistyksessä kuuluu lievää naputusta/säksätystä,häviää tosin n.10sek jälkeen kokonaan.
Voisiko huohotusjärjestelmä tehdä tälläista,kummastuttaa vaan kun ainoastaan ton yhden sylinterin kans on tätä ongelmaa. Vai onko moottorissa vikaa männänrenkaissa,sylinterissä,venttiilinvarren kumit..?
Kyllähän se valitettavasti on sellainen juttu, että esittämässäsi tapauksessa kääntyisin tuon 3:s sylinterin männän puoleen, vaikka niin, että mittaisin puristukset kaikista sylintereistä.
Huohotin järjestelmä tuota ei mielestäni tee.
-
Naputus kuuluu varmaan venttiilin nostajasta,ohivuoto mittaus näkee mistä se vuotaa
-
En tiedä onko tällä mitään tekemistä tän vian kanssa mutta kasipätkissä oli niin sanottu tyyppivika tää "säksätys" joka loppui hetken päästä käynnistyksestä. Mulla oli myös tämä vika omassa kasipätkässä. Vika oli (meneeköhän tää nyt oikeen) venttiilin varren ohjureiden kumit. Sanoivat että kun kumit kuluu niin öljyt laskee alakertaan ja kun kone käynnistetään niin kestää hetken kun nousee takaisin ylös. ::)
-
Niin se säksätys lakkaa kun öljynpaineet nousee ja hudrauliset venttiilin nostajat tasaa välykset,mutta jos ei lakkaa niin nostaja tai nokka-akseli on viallinen,no alakerralla tarkotetaan yleensä kampikammiota,eli siis jos venttili varren kumit ovat kuluneet niin nokille tuleva voiteluöljy pääsee venttiilin vartta pitkin valumaan palotilaan ja karstottaa venttiilit tulpan ja männänpään,aiheuttaa aikanaan männänrekaiden jumin joka vielä lisää tuskaa ainakin perässä ajaville,siis savutus ja silmiä kirvelevä katku :sundaydriver:
-
Olen huomannut että pakkasella ääntä ei kuulu kuin erittäin hiljaa jos ollenkaan,eli öljyn jäykkyys vaikuttaa huomattavasti ääneen. Näissähän on kovat nostajat,jos en väärin muista..? :o
-
Niin se säksätys lakkaa kun öljynpaineet nousee ja hudrauliset venttiilin nostajat tasaa välykset,
Ei ole hydraulisia nostimia tuossa aloittajan autossa, vaan kupit, eli on nk.palasäädöllä nuo venttiilit.