KL-varaosat  Race.fi

v70 männät -> keskustelua Tinakoneen kestosta 81 mm vs 83 mm poraus

  • 47 Vastauksia
  • 23983 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Recycle Racing #08
Ruotsalaisten puheet eivät aina pidä paikkaansa, kokemusta on.  >:(
Mikkeki puhuu pelkkää asiaa. :hello:

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Darttonit on pelkkää bisnestä. Ei lapsille! Paljos on tehoa hakusassa?

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Ruotsalaisten puheet eivät aina pidä paikkaansa, kokemusta on.  >:(
Mikkeki puhuu pelkkää asiaa. :hello:

Ruostalaisten ohjeet on sama kuin täällä kotimaassa...
Eli on oltava tarkka kenenkä ohjeita seuraa.

voisitko valaista mitkä puheet on sulle aiheuttanu huonoa kokemusta ja kuka niitä ohjeita antoi?

-Z

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Darttonit on pelkkää bisnestä. Ei lapsille! Paljos on tehoa hakusassa?

Neljällä sylkyllä tuonne 900 - 1000 hp tienoille. Tuon saanee kohtuu "helposti" ulos, mutta pitäisi saada myös kestämään. +700 on tullut kohtuu iisisti 1,85 l kokosena ilman mullistavia ahtoja, mutta kangen laakerit mossahtanut syystä tai toisesta säännöllisesti. Nyt haetaan hommaa eri tavoin tontille. 
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Tutkitko ylittikö laakerien liukumisnopeus käyttämälläsi kaulan halkaisijalla ja jengoilla kohtuulliset rajat?
Glyco sputterit kestää pintapainetta melkoisen hyvin, jos öljykalvo vaan pysyy ehjänä, ts. ö-paine ja liukumisnopeus on järjelliset.

Jos saa kysyä, mitä tossa uudessa set upissa muutettiin ?
Pienemmät maksimikiihtyvyydet lisämäällä veivien silmäväliä, enemmän kantavuutta leveämmillä kauloissa tms. ?

 



Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Tutkitko ylittikö laakerien liukumisnopeus käyttämälläsi kaulan halkaisijalla ja jengoilla kohtuulliset rajat?
Glyco sputterit kestää pintapainetta melkoisen hyvin, jos öljykalvo vaan pysyy ehjänä, ts. ö-paine ja liukumisnopeus on järjelliset.

Jos saa kysyä, mitä tossa uudessa set upissa muutettiin ?
Pienemmät maksimikiihtyvyydet lisämäällä veivien silmäväliä, enemmän kantavuutta leveämmillä kauloissa tms. ?

Ongelma lienee maannut ihan öljyn puutteessa, joka on saattanut johtua inhimillistä virheistä.

Aluveivit sen takia, että ne toimivat tavallaan iskareina laakerille, kun niillä on tietty jousto-ominaisuus. Noilla on tietysti rajattu kestoikä, mutta se ei tässä ole lopulta huolena. Kankisuhde nyt sinänsä ei vaikuta laakereihin, enemmänkin rasitukseen sylinterinseinämiä kohtaan.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vaikuttaa se kankisuhde mäntään kohdistuvaan maksimikiihtyvyyteen ja sitä kautta veivin maksimijännitykseen ja näin ollen laakereille tulevaan pintapaineeseen.

Mutta yllättävän vähän, luokkaa kankisuhteen muuttuessa 1,6 => 1,484 erot on alle 2,5% kiihtyvyyksissä ja voimissa.
Toisaalta, mikä yllätti ainankin minut, saman muutoksen aiheuttama ero sylinterinseinään kohti kohdistuvassa voimassakin oli luokkaa 3%.

Tuolla:  http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/piston_motion_basics.htm
On sivun alalaidassa näpsä vertailu kankisuhteen vaikutuksista mäntien pääsuureisiin.
Prosentteina olevat vertailuluvut ovat laskettu kankisuhteeseen 2.0 nähden.

Kohta taitaa olla lentokenttäajoissakin meno kuin top fuelissa kun on kevytmiiniveivit ja kaikki.

Onhan sen veivin keveys tietysti haluttavaa jos siksi että ~puolet siitä on kumminkin edestakaisin liikkuvia massoja.

Onko noilla jätettävä paljonkin isompi paljerako jouston takia ?


Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Pätevä linkki teuwo

Lainaus
Kohta taitaa olla lentokenttäajoissakin meno kuin top fuelissa kun on kevytmiiniveivit ja kaikki.
No jaa,
perus perheautoiluahan tää on. Perhewagonit on kivoja katuautoja :idiot2:
raw d

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vaikuttaa se kankisuhde mäntään kohdistuvaan maksimikiihtyvyyteen ja sitä kautta veivin maksimijännitykseen ja näin ollen laakereille tulevaan pintapaineeseen.

Mutta yllättävän vähän, luokkaa kankisuhteen muuttuessa 1,6 => 1,484 erot on alle 2,5% kiihtyvyyksissä ja voimissa.
Toisaalta, mikä yllätti ainankin minut, saman muutoksen aiheuttama ero sylinterinseinään kohti kohdistuvassa voimassakin oli luokkaa 3%.

Tuolla:  http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/piston_motion_basics.htm
On sivun alalaidassa näpsä vertailu kankisuhteen vaikutuksista mäntien pääsuureisiin.
Prosentteina olevat vertailuluvut ovat laskettu kankisuhteeseen 2.0 nähden.

Kohta taitaa olla lentokenttäajoissakin meno kuin top fuelissa kun on kevytmiiniveivit ja kaikki.

Onhan sen veivin keveys tietysti haluttavaa jos siksi että ~puolet siitä on kumminkin edestakaisin liikkuvia massoja.

Onko noilla jätettävä paljonkin isompi paljerako jouston takia ?

Muistaakseni joustonvaraa oli jätettävä vähintään 0,06 tuumaa. Tiivisteen kanssa täyttynee hyvin.

EDIT: Vähentääkö kangen pidentyminen rasitusta laakerille?
« Viimeksi muokattu: 27.09.2011, 21:04:38 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
EDIT: Vähentääkö kangen pidentyminen rasitusta laakerille?

Joo, vähentää.
 
Pidempi veivi laskee samalla kierrosluvulla suurinta mäntään kohdistuvaa kiihtyvyyttä ja sitäkautta tietysti veiviin kohdistuvaa suurinta jännitystä ja näin ollen rasitusta sen veivin ja kammen välissä olevalle laakerille.

 

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Recycle Racing #08
Ruostalaisten ohjeet on sama kuin täällä kotimaassa...
Eli on oltava tarkka kenenkä ohjeita seuraa.

voisitko valaista mitkä puheet on sulle aiheuttanu huonoa kokemusta ja kuka niitä ohjeita antoi?

-Z
Voin tästä muutaman esimerkin antaa. Nokista on puhuttu paljon skeidaa. Esim. että Ph2 kampiakseli on kevyempi kuin ph1, mutta se ei pidä paikkaansa (huom. nelos tinakone). Samankokoiset suuttimet antavat n. 100-150 hv enemmän Ruotsissa. Toki sieltä on tullut paljon faktaa kans.



 

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Tässä topicissa vissiin puhuttiin tinalohkon Dartonoinnista, tossa olisi tina nelonen tehtynä ihan kotimaassa:



Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa mortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Komiaa!!!
Tehotavoitteet on vissiin aika korkealla kun dartonit on pukattu lohkoon?
Toivottavasti tuo moottori tulee vetotavaltaan sellaiseen autoon että tehon saa välitettyä myös auton liikkeeksi.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Komiaa!!!
Tehotavoitteet on vissiin aika korkealla kun dartonit on pukattu lohkoon?
Toivottavasti tuo moottori tulee vetotavaltaan sellaiseen autoon että tehon saa välitettyä myös auton liikkeeksi.

Etuvetoon tulee. Kyl se pitää, kun vauhdit saa ensin kelattua miehekkääksi.... ;D

Voimaa pitäisi ottaa paljon, mutta mitä sieltä lopulta tulee, niin jää nähtäväksi. Viime versiossa ryyditettiin päälle 7 sadan, mutta kk-lakrut sano vaan sopparin irti erinäisistä syistä. 
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Tottakai tulee etuvetoseen. ;) Sliksit on keksitty...
:nälkä:

 

KL-varaosat  Race.fi