Vaikuttaa se kankisuhde mäntään kohdistuvaan maksimikiihtyvyyteen ja sitä kautta veivin maksimijännitykseen ja näin ollen laakereille tulevaan pintapaineeseen.
Mutta yllättävän vähän, luokkaa kankisuhteen muuttuessa 1,6 => 1,484 erot on alle 2,5% kiihtyvyyksissä ja voimissa.
Toisaalta, mikä yllätti ainankin minut, saman muutoksen aiheuttama ero sylinterinseinään kohti kohdistuvassa voimassakin oli luokkaa 3%.
Tuolla:
http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/piston_motion_basics.htm On sivun alalaidassa näpsä vertailu kankisuhteen vaikutuksista mäntien pääsuureisiin.
Prosentteina olevat vertailuluvut ovat laskettu kankisuhteeseen 2.0 nähden.
Kohta taitaa olla lentokenttäajoissakin meno kuin top fuelissa kun on kevytmiiniveivit ja kaikki.
Onhan sen veivin keveys tietysti haluttavaa jos siksi että ~puolet siitä on kumminkin edestakaisin liikkuvia massoja.
Onko noilla jätettävä paljonkin isompi paljerako jouston takia ?