Ateho  Elekma

Tome-’s V70 2.5T A 2005

  • 20 Vastauksia
  • 8156 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Tome-’s V70 2.5T A 2005
« : 19.08.2017, 21:47:36 »
Meni vihkoon ton edellisen auton kanssa ja joku piti saada, niin tämmönen sit tilalle.

Viinalaitteet (eflexfuel) lähtee tilaukseen ensi viikolla. Jossain vaiheessa.

Tää lienee joku momentum/chromium versio? Tummat puolinahkat, xenonit, kiinteä koukku ja jotain perusvarustetta löytyy. Täytyy listata kun kerkee/jaksaa.

Tän auton osalle ei sitten vallan isoja suunnitelmia olekkaan. Tarkoitus pistää jäitä hattuun ja maltilla käyttöautona pitää. Haaveissa korkeintaan vaihtaa kuskin penkki sähköversioon, niin ei tarvii aina ähertää penkin säätöjen kanssa. Pystyykö noi penkin pehmusteet vaihtamaan jos löytyy sopiva sähkörunko? Vai miten kannattaa toimia? Toki harkitsen kokonahkaista mustaa sisustaakin, mutta se ei ole nyt ensisijainen juttu.

Tän auton kanssa on tarkoitus vähän kokeilla myös ekohippeilyä, eli tosiaan viinastus ja sitten pyrkiä saamaan kulutus niin pieneksi kuin tällä järkevästi on mahdollista tehdä. Muun muassa rengasvalintaan tulen kiinnittämään huomiota esim. koon suhteen enemmän. Liekö pyörisi nätimmin 205/50R17 vs. 225/45R17? Talvelle onkin auton mukana tulleet 16" kumit ja ne menee ainakin tulevan talven.

Huollettu on aika hyvin merkkilikkeessä, laatikonkin öljyjä on säännöllisesti vaihdettu. Nyt mittarissa n. 397300km.

Alla parit liikkeen myyntikuvat:





Lempinimeä tälle ei vielä kerennyt tulla, saa nähdä mikä muotoutuu.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2017, 20:19:45 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #1 : 19.08.2017, 21:48:02 »
Tähän alle omaan viestiin tulee huoltomuistiota ja muita suunnitelmia.

Huollot ym.
* 18.4.2006 / 27011km: Huolto nro 1. Autosalpa Oy.

* 25.4.2007 / 52177km: Huolto nro 2. Öljyt + suodatin. Autosalpa Oy.

* 7.5.2008 / 70504km: Huolto nro 3. 60tkm huolto: Tiiviste 977751, Suodatinpanos 1275810, Suodatinpanos 8649788, Sytytystulppasarja 8692071, Neste City Pro 0W-30 A5/B5, Jäähdytinneste 1381080, Pesuneste 11282699, Monitoimisuodatin 30630754, Pidike 9193585. Vika: Etujousien eristeet rikki. Auto-Ilves Hyvinkää 472€.
* 3.12.2008 / 101914km: Huolto nro. 4. + Automaattivaihteiston öljynvaihto.

* 9.6.2009 / 131044km: Huolto nro 5. 120tkm huolto: Nokka-akselin hihnan uusinta 21552-2, Hammashihnasarja 30731727, Hihna 30731808, Tiiviste 977751, Suodatinpanos 1275810, Suodatinpanos 8649788, Sytytystulppasarja 8692071, Mobil 1 0W30 FE., Monitoimisuodatin 30630754, Pesuneste 11282699. Autosalpa Lahti 838€.
* 14.10.2009 / 146166km: Kansiremontti: Öljyt ja vedet sekaisin. Kansityöt, jäähdytysnestejärjestelmän huuhtelu, moottorin sisähuuhtelu (Forte), Bi-Xenon lamppu 2kpl, Termostaatti, nesteet, tiivisteet. Auto-Ilves Hyvinkää 1690€.
* 29.12.2009 / 158817km: Huolto nro 6. 150tkm huolto, ei hihnanvaihtoa. Tiiviste 977751, Suodatinpanos 1275810, Monitoimisuodatin 30630754, SLX Castrol 0W-30 Longtec., Ohjausyksikön ohjelmisto ECM, V. Etuseisontavalon polttimo 989795, O. Etuäärivalon uusinta. Vianetsintä: Moottorin vikavalo palanut + käynyt huonosti -> ei vikakoodeja.

* 13.1.2010 / 160909km: Vianetsintä: Jäähdyttimen flekti pyörii jatkuvasti, moottorin vikavalo palaa. Ahtopaineanturi uusittu 8677288. Auto-Ilves Hyvinkää 155€.
* 9.2.2010 / 165564km: Vianetsintä: moott. teho alentunut. ETM läppäkotelon uusinta 25128-2, Tiiviste 8636753 ja läppäkotelo 30711554. Auto-Ilves Hyvinkää 585€.
* 22.6.2010 / 183615km: Etupyöränlaakeri molemmin puolin, pyöränlaakerisarja 2kpl. Autohuolto Järvinen Oy Hollola 647,50€.
* 4.8.2010 / 165564km: Huolto nro 7. 180tkm huolto, ei jakohihnaa. Tiiviste 977751, Suodatinpanos 1275810, Sytytystulppasarja 8692071, Suodatinpanos 30630754, Monitoimisuodatin 30630754, SLX Castrol 0W-30 Longtec., Suodatinpanos 8649788, Automaattivaihteiston öljynvaihto (7l) 30713828, Tiiviste 977751, Jarrunesteen vaihto 9437431. Auto-Ilves Hyvinkää 610€.
* 19.11.2017 / 205180km: CCM päivitys 30677016, Lämmityslaitteen vikakoodit/kalibrointi 21199. Autosalpa Oy Lahti 115,47€.

* 10.1.2011 / 212343km: Huolto nro 8. 210tkm huolto. Tiiviste 977751, Suodatinpanos 1275810, Monitoimisuodatin 30630754, SLX Castrol 0W-30 Longtec., Tehostinöljy 30741424, O.Ylempi takavalon lamppu 989795, V. Etuäärivalon uusinta 989762 Vianetsintä: Moottorin teho alentunut satunnaisesti. Auto-Ilves Hyvinkää 397€.
* 9.2.2011 / 217686km: Vianetsintä: Moottori nykii ajoittain ECM-929D. Kaasuläppäkotelo ETM puhdistus, ECM ohjelmointi. Auto-Ilves Hyvinkää 132€.
* 22.6.2011 / 240285km: Huolto nro 9. 240tkm huolto. Tiiviste 977751, Suodatinpanos 1275810, Suodatinpanos 8649788, Sytytystulppasarja 8692071, Monitoimisuodatin 30630754, SLX Castrol 0W-30 Longtec., Jäähdytysneste 9437652, Ilmastointihuolto 87001 ja 1161390, O. ulompi ohjausnivel 30761718, 4-pyöräsuuntaus. o. seisontavalon lamppu ja rek. kilven valo 989795. Vianetsintä: ECM-614B, ECM-660B, ECM-929D. -> Vikavalot palanut, ei jääneet aktiiviseksi. Huoltopöytäkirja. Auto-Ilves Hyvinkää 880€.

* 7.2.2012 / 268804: Huolto nro 10. 270tkm huolto. Tiiviste 977751, Suodatinpanos 1275810, Monitoimisuodatin 30630754, Castrol Edge 0W-30 Prof., Tiivisterengas 30637865, Apulaitehihnan kiristin 31251250, Seisontavalopolttimot, rekisterikilven valo 989762 ja 989795. Viat: Takapyyhkijän varsi rikki, Takajarrujen tehoero, Etujarrut loppu, pakoputken kannake, O. Alatukivarren etuhelassa murtuma. Auto-Ilves Hyvinkää 545€.

* 8.3.2012 / 271696km: Huolto nro 11. Takajarrulevyt 9434167 2kpl, Volvo jarrupalasarja 30681695, Volvo jarrukenkäsarja 31262869, Volvo kiinnitysjousi 30645831, Etujarrulevyt 31262707, Volvo jarrupalasarja 30648385, Pakoputken takakannake 30681626, Automaattivaihteiston öljynvaihto (8,5l) 30713828, Tiiviste 977751, O. Etutukivarsi 61203-2, O. etuholkki 9465971. Auto-Ilves Hyvinkää 1430€.

* 17.1.2013 / 302474km: Huolto nro 12. 300tkm huolto: Tiiviste 977751, Suodatinpanos 1275810, Suodatinpanos 8649788, Sytytystulppasarja 8692071, Monitoimisuodatin 30630754, Castrol Edge 0W-30 Prof., Jäähdytysneste 9437652 0,5l, Tehostinöljy 30741424 0,1l, Etuseisontavalon lamppu 989795 2kpl, Jarrunesteiden vaihto 9437431, O. etutukivarren takapusla revennyt. Vianetsintä: ECM-641B (pakopuolen nokka-akselin ohjaus), ECM-929D (Moottorinohjausyksikkö ECM liian pieni signaali) (moottorin teho alentunut). Auto-Ilves Hyvinkää 635€.

*29.4.2014 / 332025km: Huolto nro 13. 330tkm huolto: Tiiviste 977751, Suodatinpanos 1275810, Monitoimisuodatin 30630754, Castrol Edge 0W-30 Prof., Tehostinöljy 30741424, Polttoaineluukun saranan uusinta 31265160, Pakoputken takakannatinpannan uusinta 14-0968, Etuparkkipolttimoiden uusinta 989795. Vianetsintä: Airbag-merkkivalo palaa -> mittaristo viallinen. Hammastanko vuotaa öljyä, uuden varaosanro 36050359. Auto-Ilves Hyvinkää 478€.

* 19.11.2015 / 359300km: Huolto nro 14. Määräaikaishuolto, Jakohihna, vesipumppu, öljyt ja suodatin.
* 20.11.2015 / 359413km: Vikakuvaus: Mittaristo menee välillä pimeäksi. Radio ja tupakansytyttimet eivät toimi. Mittaristo ollut aiemmin korjattavana. Vianetsintä ja CEM-yksikön korjaus. Auto-Alarm Finland Oy 600€.

*8.6.2016 : Hammastanko, O. ulompi raidepään tanko, nelipyöräsuuntaus. Vagiservice Oy 1015€.

* 21.3.2017 / 388107km: Huolto nro 15. Määräaikaishuolto + vaihdelaatikon öljyt, etujarrulevyt ja palat.
* 15.4.2017 / 390000km: Osakuitti: Takajarrulevy 22-6556 2kpl, Brembo jarrupalat 22-0880, Käsijarrukenkien asennussarja 23-0755, Käsijarrukengät 22-3506, SKF pyöränlaakerisarja 21-3121. Motonet Jyväskylä 277,56€.

Auton osto

* 21.8.2017 / 397450km: Moottorin ilmansuodatin (MANN), etuäärivalojen polttimot, takalasin pyyhkijä (Bosch), takaluukun merkkien poisto.
* 22.8.2017 / 397560km: Öljyntäyttökorkin tiivisteen uusinta (1275379, 6€) ja venttiilinkannen puhdistus yli "puhaltaneesta" öljystä.
* 9.9.2017 / 398970km: Tulpanpesien + puolien puhdistus öljykorkista vuotaneesta öljystä, tulppien (30637308) puhdistus ja kärkivälin säätö (0,7mm).
* 16.11.2017 / 404591km: Huolto nro 16. Essential-huolto + polttoainesuodatin. Mobil 5W30FE X1 3000 SUPER, tiiviste 977751, öljynsuodatinsarja 1275810, polttonesteensuodatin 30620512. Hämeen Auto Jyväskylä.
* 18.11.2017 / 404725km: Moottorin ylätukikumi (keltainen powerflex) ja Grom Audio IPD3 asennus HU-650 lisäksi. Vasemman takajarruvalopolttimon uusinta (Osram original).
* 29.12.2017 / 407900km: Tuulilasin vaihto uuteen (Saint-Gobain Sekurit "VOLVO"). Hämeen Auto Jyväskylä.

* 16.2.2018 / 411750km: Takavaloihin ylemmät parkkipolttimot (Osram original) ja edelliskerrasta jäänyt oikean takajarruvalopolttimon uusinta (Osram original). Omatoimi.

Suunnitelmat
* Ajovalojen hionta / fiksaus
* Vasemman alemman takavalon uusinta
* Mukiteline keskikonsoliin
* AUX-IN ja/tai bluetooth (esim. grom, yatour tms.) 18.11.2017

Volvokoodeja
* Sytytystulpat 8692071
* Moottorin ilmansuodatin 9454647
* Öljynsuodatin 1275810
* Raitisilmasuodatin 30630752 (25mm) TAI 30630754 (38mm)
* Polttoainesuodatin 30636704
* VVT imu 8642284
* VVT pako 9497786
* Niskatyyny 8698043
* Mukiteline 30664813
* Vasen alatakavalo 30655376 ??

Linkkejä

* CCM vikaan/anturiin
* VVT solenoidin mittauksesta
« Viimeksi muokattu: 17.02.2018, 07:46:21 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #2 : 21.08.2017, 21:07:11 »
Tänään tuli jotain pientä touhuttua, Volansit siirtyi taas pykälän ja pyörivät nyt tän alla. Siitä ei tosin kuvaa tullut otettua.

Takaluukusta poistin merkit ja uus pyyhkijäkin meni paikalleen:


Ilmanputsarin kotelon otin irti ja vähän näytin painepesuria sille:



Uutta suodatinta paikalleen:


Vanteille näytin tätä bilteman tuotetta:


Toi bilteman tuote on ainakin mun kokemuksien perusteella varsin toimivaa ainetta irroittamaan kaiken pskan vanteista.

Etuäärivalotkin tuli laitettua kuntoon, vähän oikealta puolen oli haastava kun oli poikki se "lipare", jolla polttimo laitetaan paikalleen.


Vikakoodit lukasin myös:

CCM-0040 Air Quality sensor Internal fault
ECM-614B Exhaust camshaft control - Faulty
REM-6A01 Central lock motor switch Signal too high
REM 6A02 Central lock motor switch Signal too high
BCM-0031 Wheel sensor, left rear Faulty signal
BCM-0109 Communication between control units Communicational problems with...

Nollasin ja ainoastaan toi eka, CCM-0040 jäi nyt voimaan. Täytyy katsoa tuleeko muita myöhemmin takas tai jotain uusia tilalle...

Täytyy alkaa kattoa mitä tolle tarvii tehdä, toivottavasti ECM-614B ei ainakaa uusiudu, liekö viittaa VVT-pyörän väsymiseen?

Niin ja venakopan päällä oli öljyä, pitää käydä huomenna ostamassa uus öljykorkin tiiviste ja kattoa jos kerkeis pyyhkiä noi öljyt pois sieltä.

Muuten positiiviset fiilikset tällä hetkellä ko. kamppeesta.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #3 : 31.08.2017, 13:40:22 »
Todella siisti auto! On tosiaan Chromium malli tuo. Ei mitään sen suurempia hienouksia, nimensä mukaan "kromia" peilinkuorissa ja ovenkahvoissa.

Mitä tuohon CCM-0040 koodiin tulee niin tällä: https://www.buycarparts.co.uk/hella/7915643 saa sen korjattua. On ilmastoinnin haistelija, eli pistää sisäilmankierron päälle jos ulkoa tulee hirveästi myrkkykaasuja.

Demonstraatio tässä: https://www.youtube.com/watch?v=6ojX7FqDYbg
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #4 : 31.08.2017, 15:49:07 »
Todella siisti auto! On tosiaan Chromium malli tuo. Ei mitään sen suurempia hienouksia, nimensä mukaan "kromia" peilinkuorissa ja ovenkahvoissa.

Mitä tuohon CCM-0040 koodiin tulee niin tällä: https://www.buycarparts.co.uk/hella/7915643 saa sen korjattua. On ilmastoinnin haistelija, eli pistää sisäilmankierron päälle jos ulkoa tulee hirveästi myrkkykaasuja.

Demonstraatio tässä: https://www.youtube.com/watch?v=6ojX7FqDYbg

Kiitos! :)

Täytyypä tutustua tuohon ehdoittamaasi osasivustoon, tuo tosiaan ei ole akuutein hankinta joten jos vaikka keväämmälle saisi hankittua.:D

Jotain pientä puunausta tuli tehtyä ja mm. venttiilikopan päällinen tuli putsattua öljymönjästä jotta näkee mistä sitä sinne kertyy. En oo vielä kurkannut onko tullut lisää ja mistä sitä tulee, mutta ainakin ilmeisesti juuri pakopuolen nokka-akselin tunnistin/solenoidi (?) oli havaittavasti öljyinen, joten liekkö käytetty irti ja tiiviste jäänyt vaihtamatta.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #5 : 31.08.2017, 19:20:34 »
autonosat24, autodoc ja topautoosat24 on samoja sivustoja joista löytynee tuo sama osa. Volvolta sitä ei missään nimessä kannata hakea koska hinta n. 250€.  ;D

Onko tullut tarkistettua tuo huohotuspuoli, ettei sen puolesta lykkää öljyä milloin mihinkin?

Tuosta videota sellainen suuntaa antavaan tarkistukseen: https://www.youtube.com/watch?v=FIRoc0VxLd4

Samalta kaverilta löytyy muutenkin todella paljon asiavideota näistä viisisylinterisistä koneista, niiden ongelmista ja huollosta. Ja ihan vain mielenkiinnosta, millaista kulutusta auton ajotietokone näyttää? Ja millaisessa ajossa?

Tuohon ECM-614B koodiin hyvä testausvinkki: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?224775-ECM-614B-Camshaft-control-faulty
« Viimeksi muokattu: 31.08.2017, 19:30:38 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #6 : 09.09.2017, 20:17:39 »
autonosat24, autodoc ja topautoosat24 on samoja sivustoja joista löytynee tuo sama osa. Volvolta sitä ei missään nimessä kannata hakea koska hinta n. 250€.  ;D

Onko tullut tarkistettua tuo huohotuspuoli, ettei sen puolesta lykkää öljyä milloin mihinkin?

Tuosta videota sellainen suuntaa antavaan tarkistukseen: https://www.youtube.com/watch?v=FIRoc0VxLd4

Samalta kaverilta löytyy muutenkin todella paljon asiavideota näistä viisisylinterisistä koneista, niiden ongelmista ja huollosta. Ja ihan vain mielenkiinnosta, millaista kulutusta auton ajotietokone näyttää? Ja millaisessa ajossa?

Tuohon ECM-614B koodiin hyvä testausvinkki: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?224775-ECM-614B-Camshaft-control-faulty

Huohotuksen tarkastin vain öljytikun reiästä, vain ihan vieno henkäys ulospäin. Ei juuri huohotuksen merkkejä, mutta pitää katsoa myös tuo öljykorkin kautta jossain vaiheessa. Viisainta kai olisi huohotus putsata/uusia, mutta katsotaan...

Tänään otin koneen päältä suojamuovit taas pois ja öljyä ei ollut enää tullut koneen päälle. Öljyntäyttökorkin tiivisteen vaihdolla tuli siltä osin kuntoon.

Otin nyt myös puolat irti, putsasin ne ja tulpan kolot + tulpat. 3&4&5 sylintereihin oli päässyt öljyä enemmän ja vähemmän kertymään. Paineilmaa, jarrukliineriä, rättiä ja sen sellaista tuli käytettyä, ihan kaikkea en alkanut hieromaan irti. Suurimmat kuitenkin siivottu, eikä enää öljyä ole kuin sellainen mikä on jo palanut kiinni huolella.

Tulpat tosiaan käytin irti, 1-sylinteriin joku oli tosissaan laittanut sen kiinni, onneksi lähti kuitenkin kohtuudella ja työkalut oli oikeat. Rimpuloilla ei olisi tullut mitään...

Volvolaiset tulpat siellä oli, kärkivälin säädin 0,7mm (mitähän pitäis olla?) ja ainakin nyt käy nätisti ja tasaisesti. Kahdessa kärkiväli oli n.1mm+ ja kolme oli 0,8-0,9mm. Satunnaisesti ollut pieni pätkiminen hävisi myös, varmasti likaiset tulpat (kontaktipinnat) ja puolat aiheuttaneet ongelmia sytytyksen kanssa.

Kuvia ei tältä päivältä tullut otettua, mutta eipä tossa ihmeitä ollut. Ahtoputki joka tulee moottorin yli ja siitä menee se letku cooleriin, niin alkaa näyttää aika heikolta. Pitää kattoa saako siihen fiksusti silikoniletkun vai pitääkö ostaa jostain settinä. Myöskin koneen ylätukikumi (se neliön mallinen) on parhaat päivänsä nähnyt ja melko väljä joten siihen pitänee katsoa tuki tässä syksyn aikana. Uretaanipuslan meinasin laittaa.

Kulutuksesta edellinen tankillinen kuvasti aika hyvin tuota realistista keskiarvoa ajojen suhteen. Hieman yllätyin ajotietokoneen lukemasta, joka oli yläkanttiin (9,1l/100km) kun mitattu todellinen oli 8,62l/100km. Ei muuten ollenkaan paha 2.5T ja 5-V geartronicille.

Viinaksilla ajoon pitäisi siirtyä jossain vaiheessa, ensin vaan kaiveltava sopiva väli valmiiksi sille etanolianturille. Näytti siltä, että suutintukkiin tulee kiinteä putki? Mistähän löytyy helpolla kohta jossa polttoaine tulisi letkulla? Onko jossain koneen alla mistä menee runkoon? Paluukiertoahan tässä koneessa ei tainnut olla?

Pakopuolen VVT pitänee uusia myös tässä syksyn aikana, osa lienee sen n.350€, mutta paljonkohan tuohon työt tekee päälle? Jakopää on tehty muistaakseni n. 2v sitten, joten siihen ajattelin että vain jakohihnan vaihtaa lisäksi. Muuten kun kaikki kamat on melko tuoretta ja vähän ajettu.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2017, 20:19:10 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #7 : 10.09.2017, 20:30:26 »
Tuli tehtyä pieni savotta ja kirjoiteltua huollot tuohon alkupostaukseen nro 2.

Mielenkiintoista historiaa löytyi, muun muassa 2009 tehty kansiremontti kun öljyt ja vedet menneet sekaisin. Mikähän lie aiheuttanut? Noh se(kin) on tehty merkkihuollossa, kuten liki kaikki muukin. Huollettu on siis aika hyvin, mitä nyt huomasin että tulpilla on paineltu ilmeisesti jo liki 100tkm. Pitää varmaan laittaa tilaukseen ja vaihdella samoihin aikoihin kuin tuon 400tkm huollon tekee (öljyt + suodatin). Ajatuksena on huoltoväli tiputtaa tuosta 30tkm -> 20tkm tai 10tkm. Katsoo vähän miten pystyy itse tekemään, ei ainakaan suodattimien ja öljyjen vaihto pitäisi olla ylitsepääsemätön este.

Sinänsä jännä, että epämääräisiä käyntihäiriöitä on etsitty vuodesta 2009 asti, mutta ainakaan mitään merkintöjä ei ole VVT pyörien vaihdosta. Nythän toistaiseksi isoa häiriötä ei ole ollut, kun putsasin tulpat. Mutta kyllä siellä ajoittaista puutumista on ja sellaista epämääräisyyttä käynnissä. Itse epäilen tuota pakopuolen VVT pyörää syypääksi tähän.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #8 : 18.11.2017, 18:27:42 »
Blaa blaa, matka jatkuu. Torstaina oli essential -huolto ja siihen lisättynä polttoainesuodatin.

Huoltoväli on 30tkm, mutta nyt takana noin 15tkm. Tarkoitus onkin puolittaa huoltoväli niin, että tuossa välissä essential -huolto ja sit varsinainen oikeaan aikaan.

Polttoainesuodattimen vaihtoa en jaksanut edes lueskella milloin on vaihdettu, sillä tulevan etanolimuunnoksen takia on syytä pitää tuore filtteri.

Mitään ihmeitä ei kai muuten, aiemmin öljykorkin tiivisteestä koneen päälle tulleet öljyt siivosin aiemmin ja sinne ei ole sitä lisää tullut. Tiivisteen vaihto oli siis varsin hyvä korjaus tähänkin yksilöön.

Etupäässä vähän narinaa, vasemmalta etuiskarin yläpään kumi varmaan mennyt. Täytyy katsella ne vahvemmat XC90 kumit sinne molemmin puolin samalla (muitahan ei tosin taida alkuperäisenä ainakaan saada, kuin noita vahvempia).

Tänään laitoin Gromin IPD3 boksin autoon ja sain AUX-in (3,5mm) piuhan toimimaan vihdoin. Pitkään tämä kerkeskin jo odotella asennusta peräkontissa... Johtojen reititystä pitää varmaan vielä miettiä uusiksi, mutta toimii ainakin. Heti vain harmittaa kun ei rattinapeista voi vaihtaa biisiä. :(

Powerflexin uretaanipuslan vaihdoin myös moottorin ylätukikumiksi. Vanha oli ehtoopuolella ja jokseenkin väljä jo sinne pesään. Ei kovin voimakkaasti muuttunut kyllä äänet kabiiniin, tyhjäkäynnillä taas huomaa nyt selvemmin sen käynnin epätasaisuuden mihin ei ole vielä ratkaisua tullut. Toisaalta ihan hyvä, nyt tietää selkeämmin ainakin että milloin tulee kuntoon. ::) Matka-ajoa en kerennyt vielä tehdä, joten ei osaa sanoa siitä värinästä tai käynnin epätasaisuudesta. Oliskohan aika kaivaa kuvetta ja ne VVT pyörien vaihdot + uusia puolat.. :-\

Muutoinhan matka on mennyt ihan jouhevasti, avaimesta käyntiin ja bensaa tankaten. :D
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #9 : 15.12.2017, 12:24:54 »
Voi tuo käyntihäiriö olla kyllä v-mäinen löytää, toivottavasti selviää, ja mahdollisimman vähällä tietysti. Ja varmasti näillä kilometreillä alkaa VVT-olemaan ainakin edes vähän kulunut.  :D

Nuo narinat korjaantui meidän -06:sesta sillä, että vaihdettiin iskarin yläpäät, pientä kolinaa oli myös havaittavissa. Näissähän on myös jousen alapäässä sellainen eristinkumi, joka oli vähintäänkin 50% painunut kasaan meidän autosta, joten saattaa sekin olla narinan aiheuttaja, ei ollut edes hirveän kallis osa sinisellä. Jos aiot laittaa tarviketta sisään niin voin suositella Lemförderiä, hyvin on pelittänyt ja saattaa jopa olla alkuperäisten valmistaja. Kumen laatu on varmasti parempi kun alkuperäisessä, koska volvohan tunnetusti käyttää hirveitä määriä kierrätysmateriaalia, mikä ei tosielämässä kestä niinkuin täysin uusista materiaaleista tehty osa.

Takapäästähän löytyy ihan samanlaiset eristimet, jotka oon jo -06:seen vaihtanut, molemmista oli vanhat kuluneet alapäästä loppuun kilometreillä ~130tkm.

Ja palatakseni tuohon huohotukseen, oma -07 oli jostain syystä edellisellä omistajalla seissyt 2 vuotta, jolloin oli huohotinpöntöstä mennyt jokin venttiili varmasti jumiin, koska lykkäs tikusta valkoista savua, ja kumihanskatestillä lykkäs aika nopeasti hanskan täyteen plus että tihkui öljyä jostain jakopään puolelta. No, pönttö tuli nyt vaihdettua, vähän työläs projekti, mutta ihan tehtävissä kotioloissa hyvillä työkaluilla eikä pöntölle hintaa ollut kuin ~90€ sinisen tiskillä. Huohotinpöntöltä ylöspäin lähtevä letku oli vielä ihan puhdas ja pehmeä mutta vaihdoin senkin samalla kun siellä tuli touhuttua. Kilometreinä tuolloin 100tkm.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #10 : 15.12.2017, 14:50:51 »
Tällainen facelift mustana olisi kyllä ihan komea. Vielä puskureissa kromit ja jalopuut sisälle ni aika jees omaan makuun...
a car you can believe in

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #11 : 15.12.2017, 16:52:17 »
Tällainen facelift mustana olisi kyllä ihan komea. Vielä puskureissa kromit ja jalopuut sisälle ni aika jees omaan makuun...
On vaan niin pirun tuskainen pitää puhtaana että näyttäisi hyvältä.  :D
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #12 : 16.12.2017, 07:50:44 »
Voi tuo käyntihäiriö olla kyllä v-mäinen löytää, toivottavasti selviää, ja mahdollisimman vähällä tietysti. Ja varmasti näillä kilometreillä alkaa VVT-olemaan ainakin edes vähän kulunut.  :D

Nuo narinat korjaantui meidän -06:sesta sillä, että vaihdettiin iskarin yläpäät, pientä kolinaa oli myös havaittavissa. Näissähän on myös jousen alapäässä sellainen eristinkumi, joka oli vähintäänkin 50% painunut kasaan meidän autosta, joten saattaa sekin olla narinan aiheuttaja, ei ollut edes hirveän kallis osa sinisellä. Jos aiot laittaa tarviketta sisään niin voin suositella Lemförderiä, hyvin on pelittänyt ja saattaa jopa olla alkuperäisten valmistaja. Kumen laatu on varmasti parempi kun alkuperäisessä, koska volvohan tunnetusti käyttää hirveitä määriä kierrätysmateriaalia, mikä ei tosielämässä kestä niinkuin täysin uusista materiaaleista tehty osa.

Takapäästähän löytyy ihan samanlaiset eristimet, jotka oon jo -06:seen vaihtanut, molemmista oli vanhat kuluneet alapäästä loppuun kilometreillä ~130tkm.

Ja palatakseni tuohon huohotukseen, oma -07 oli jostain syystä edellisellä omistajalla seissyt 2 vuotta, jolloin oli huohotinpöntöstä mennyt jokin venttiili varmasti jumiin, koska lykkäs tikusta valkoista savua, ja kumihanskatestillä lykkäs aika nopeasti hanskan täyteen plus että tihkui öljyä jostain jakopään puolelta. No, pönttö tuli nyt vaihdettua, vähän työläs projekti, mutta ihan tehtävissä kotioloissa hyvillä työkaluilla eikä pöntölle hintaa ollut kuin ~90€ sinisen tiskillä. Huohotinpöntöltä ylöspäin lähtevä letku oli vielä ihan puhdas ja pehmeä mutta vaihdoin senkin samalla kun siellä tuli touhuttua. Kilometreinä tuolloin 100tkm.

Jää tosiaan nähtäväksi miten/mistä vika löytyy, vai onko korvien välissä. :D Ensi torstaina meen vaihdattamaan termostaattikotelon, kun lämpeää hitaasti eikä nouse ihan tappiin asti lämmöt. Saisi joulun reissut pohjoiseen heitettyä ja vuodenvaihteen jälkeen ihmetellä lisää.

Tällainen facelift mustana olisi kyllä ihan komea. Vielä puskureissa kromit ja jalopuut sisälle ni aika jees omaan makuun...

Mullakin ajatus puskureihin kattoa ne kromilistat ja edelleen polttelee myös se S60 puskurin vaihto eteen, mutta kelpaisi kyllä ärränkin puskuri... Hinnat vaan pompsahtaa ylös.

On vaan niin pirun tuskainen pitää puhtaana että näyttäisi hyvältä.  :D

Meinaatko? :D Iskenyt itsellekin laiskuus pesuissa nyt, kun tuntuu että ei pysy millään puhtaana.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #13 : 19.12.2017, 09:08:38 »
Joo tuttu juttu tuo termarikotelo, vaimon auto teki ihan samaa toissatalvena ja siihenkin termari vaihdettiin, mutta ei koko koteloa, koska sen saa myös auki vaikka volvo väittääkin ettei saa, mutta itse suosittelisin kyllä vaihtamaan koko roskan, tuleehan siinä se anturikin mukana. Ja ihan samoilla oireilla oli kuin sinulla.

Nuo kromilistat olisi kyllä nannaa, näyttää entistä paremmalta niiden kanssa.  8)

Sama täällä, ei ole näissä perhanan suolakeleilla paljoa motivaatiota käydä autoa pesemässä kun seuraavana päivänä se on samannäköinen.  ;D

Itse asentelin omaan autooni justiinsa ne "siankorvat" tuonne taakse tukivarsiin estämään tuota kuran lentämistä vanteiden sisälle, hyvin on tähän asti toimineet, ehkä auttaa jopa hieman tuo perän kuraantumisen kanssa.  O0
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-’s V70 2.5T A 2005
« Vastaus #14 : 19.12.2017, 09:20:20 »
Joo tuttu juttu tuo termarikotelo, vaimon auto teki ihan samaa toissatalvena ja siihenkin termari vaihdettiin, mutta ei koko koteloa, koska sen saa myös auki vaikka volvo väittääkin ettei saa, mutta itse suosittelisin kyllä vaihtamaan koko roskan, tuleehan siinä se anturikin mukana. Ja ihan samoilla oireilla oli kuin sinulla.

Nuo kromilistat olisi kyllä nannaa, näyttää entistä paremmalta niiden kanssa.  8)

Sama täällä, ei ole näissä perhanan suolakeleilla paljoa motivaatiota käydä autoa pesemässä kun seuraavana päivänä se on samannäköinen.  ;D

Itse asentelin omaan autooni justiinsa ne "siankorvat" tuonne taakse tukivarsiin estämään tuota kuran lentämistä vanteiden sisälle, hyvin on tähän asti toimineet, ehkä auttaa jopa hieman tuo perän kuraantumisen kanssa.  O0

Mulla näytti tosiaan vidalla moottorin lämmöiksi n.30C astetta, kun kone oli kylmä ja keli +5. Lämmöt nousi maksimissaan 84 asteeseen vidan mukaan. Myös mittaristosta katsottaessa lämmöt ei nouse normaalisti, saa ajaa pitkän matkaa ennen kuin ollaan 2-3 pykälää lämpöisellä (20km). Uskon että tähän tulee torstaina muutos, onhan toi sellanen bensakrematorio että lämpöä pitäis syntyä.

Mulla on siankorvat molemmin puolin valmiina, tosin apparin puolelta roikkuu pahasti kun on irronnut osin kiinnikkeistä. Täytyis pyörä käyttää pois ja tunkkailla niin sais kyllä pienellä vaivalla paikalleen takasin...
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Proturbo  Autodiagnoosi