Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Fellah - 25.11.2011, 08:54:23

Otsikko: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 25.11.2011, 08:54:23
Pyörähtipä tämmönen ahaa-elämys päähän.. ::)

Ja ensimmäisenä kerrottakoon sen verran, et mä EN haluu kuulla turhaa läppää siitä, et "ei onnistu" "ihan turhaa koitat" "ei tuu kestämää".. Jätetää se tekninen osaaminen ja tekeminen sit omaks murheeks.. Kuitenki KAIKKI kiertokanget, ja 90% muistaki moottorin osista on koneistettu, ja onpa noita kiertokankia kevennetty ennenki..  ;)

Ja sit asiaan.. Eli materiaaliin.. Kovuutta ja sitkeyttä pitäis löytyy, mut nämä kaks asiaa ei koskaan kulje käsi kädessä. Toisesta täytyy aina luopua. Tarviiko sen ylipäätään olla teräksestä tehty??
Mites alumiini? Ja ennen ku sanot et alumiini ei kestä, ni ajeles tukkirekan peräs, ja kattele niitä tolppia!!!

Varteen otettava vaihtoehto on ollu hardox400. Onko lisää vaihtoehtoi?

Mitää teho tavotetta/kestävyyttä ei oo mietitty, mut jos ne ny 800hv kestää, ni ei ainakaa sieltä heti paukkuis.. ;)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: hempp2_ - 25.11.2011, 11:15:12
Eikös hardoxit työstökarkene melko herkästi?

Mistäs materiaalista sorvin terävarret on valmistettu?
Eikö niiltä vaadita jatkuvasti kovaa väännönkestoa yms?
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Teuwo - 25.11.2011, 11:42:46
Miksi keksiä pyörä uudelleen: kloonaa joku olemassoleva h-profiili design AISI 4340 alias EN24 aineena.

On alumiiniveivejä olemassa, mutta niiden kyky kestää väsytystä on perin rajallinen ja siksi myös elinkaari lyhyt.

Jos lujuus- ja materiaalioppi on tasolla "Aja tukkirekan perässä" niin en oikein jaksa uskoa että yritys mallintaan vakiokankien ominaisuuksia ja parantaa niitä omalla designilla olisi kovinkaan hedelmällinen => jos Kiinankanget ei kelpaa ostokamana, niin kloonaa ne.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 25.11.2011, 12:26:05
Pitkä litania mitä kirjoitin päättikin näköjään kadota mutta sama lyhyesti.

Alumiini veivejä käytetään kiihdytyspiireissä ja syynä on se että ne antaa periksi ja suojaa kampiakselia. Joudutaan tosin vaihtamaan parin lähdön välien käsittääkseni.

Mitä moisen suunnitteluun ja toteutukseen tulee niin Helsingin AMKssa on tehty mm. yksi insinöörityö aiheesta kangen optimointi ja suunnittelu. Moisen veivit siis toteutettiin ko. opiskelijan toimesta. Tavoitteena oli parantaa kestävyyttä ja samalla kuitenkin saada veivi kevyemmäksi. Kevennyksen luokaksi taisi jäädä tosin vain joku 30g tms. Eli sen perusteella ei mitään järisyttäviä eroja H-profiiliveiviin saatu. ==> Niinkuin aikaisemmin sanottu ei sitä hirveästi auta keskiä pyörää uudestaan, jos haluaa jotain dramaattisempaa eroa niin vaihtoehdoksi sanoisin keksiä joku uusi innovatiivinen konstruktio.

Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: hyvoneju - 25.11.2011, 12:35:34
Eikös titaani olisi kiertokangen materiaaliksi ok  :-\
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 25.11.2011, 13:08:26
Mielestäni en missään vaiheessa maininnu et oon keksimäs pyörää uudestaan?? Pääsääntöisesti kysyin materiaalista.. En muodosta, mallista, tai mistään muustakaan.. Taisin jopa mustata sanan materiaali

Ja teuwo: En lähtis solvaamaa toisen materiaali tietoutta. Tietämättä toisen ammatista yhtään mitää.. Maininta oli tarkotettu lähinnä näillä 18v tietäjille.. Alumiini ei aina ole sitä taipusaa tankoo, mihin se yleensä mielletään.. En siis noteeraa teuwon tekstiä mitenkään. Ja mitä minun ammattitaitoon tulee, olen työskennellyt erikoisterästen kanssa muutamia vuosia... Mutta ei siitä sen enempää..

VT86 heitti just sopivan jutun alumiinista.. Haudataan siis se. Alumiinin saa unohtaa. Ja toisaalta, onhan noi erikoislujat alumiinit vähä kalliimpiaki..

Uddeholmilta näyttäs löytyvän hyvän olosta värkkii.. Niissä vaa toi hinta pelottaa. :o Paljon!

http://www.uddeholm.fi/finnish/1007.htm


Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 25.11.2011, 13:09:42
Eikös titaani olisi kiertokangen materiaaliksi ok  :-\

Voishan se olla, kuhan löytyy oikea seos. Onhan se sitkeetä ja kevyttä, mut on myös taipusaa..
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 25.11.2011, 13:17:22
Mielestäni en missään vaiheessa maininnu et oon keksimäs pyörää uudestaan?? Pääsääntöisesti kysyin materiaalista.. En muodosta, mallista, tai mistään muustakaan.. Taisin jopa mustata sanan materiaali

Ja teuwo: En lähtis solvaamaa toisen materiaali tietoutta. Tietämättä toisen ammatista yhtään mitää.. Maininta oli tarkotettu lähinnä näillä 18v tietäjille.. Alumiini ei aina ole sitä taipusaa tankoo, mihin se yleensä mielletään.. En siis noteeraa teuwon tekstiä mitenkään. Ja mitä minun ammattitaitoon tulee, olen työskennellyt erikoisterästen kanssa muutamia vuosia... Mutta ei siitä sen enempää..

VT86 heitti just sopivan jutun alumiinista.. Haudataan siis se. Alumiinin saa unohtaa. Ja toisaalta, onhan noi erikoislujat alumiinit vähä kalliimpiaki..

Uddeholmilta näyttäs löytyvän hyvän olosta värkkii.. Niissä vaa toi hinta pelottaa. :o Paljon!

http://www.uddeholm.fi/finnish/1007.htm

Niin en suoraan hautaisi vaihtoehtona alumiinia mutta väistämättä sen väsyminen on erilaista ja siten todennäköisesti myös kestoikä. Toisaalta taas tullaan esim ahtamaton erittäin kevytrakenteinen vapari voisi toimia jollain T7-sarjan alumiinilla ??


Edit: perus olettamuksena tietty alumiinin ongelmiahan ovat
• Alhainen kovuus
Heikko kulumiskestävyys ja taipumus
tarttumiskulumiseen

• Alhainen kimmomoduli ja rakenteiden riittämätön
jäykkyys
• Alhainen lämpötilan kesto
• Alhainen väsymislujuus

• Alumiinivaluseosten usein alhainen sitkeys
• Voimakas lämpölaajeneminen vaikeuttaa mm. hitsausta

Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: TOK - 25.11.2011, 13:27:16
Ominaispainoltaan kevyttä materiaaliahan olisi vara käyttää vähän enemmänkin. Titaanin taipuisuutta voisi siis koettaa pistää kuriin suuremmalla määrällä jäykisteitä.

Laakerikaulat ehkä pitäisi kuitenkin tehdä teräsupotuksilla vai kuinka tuo titaani kestäisi? Tehdäänhän siitä kyllä venttiilejäkin, että sikäli moottorinosamateriaalina ihan mahdollinen.

Budjettiviritykseen ei taida sopia titaanin kilohinnoilla, mutta se ei tainnut tässä olla tarkoituskaan.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 25.11.2011, 13:38:41
Toki alumiinista tehdään lentokoneitaki, mut sit materiaalin saatavuus on jo ihan toista luokkaa.. Ja hinta.
Mielessä pärisee lujaa toi uddeholmin impax supreme, Murtolujuus 1000N/mm2 ja myötölujuus 900N/mm2.
Se nyt ei oo nii hirveen kallista.. 3-4€/kg... Riippuen miten saan hommattua sitä, ja kuinka paljon sitä tulee samalla..

Unimax ois arvoiltaa Törkeesti parempaa, mut työstettävyys kovametallin luokkaa..
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 25.11.2011, 13:47:57
Ominaispainoltaan kevyttä materiaaliahan olisi vara käyttää vähän enemmänkin. Titaanin taipuisuutta voisi siis koettaa pistää kuriin suuremmalla määrällä jäykisteitä.

Laakerikaulat ehkä pitäisi kuitenkin tehdä teräsupotuksilla vai kuinka tuo titaani kestäisi? Tehdäänhän siitä kyllä venttiilejäkin, että sikäli moottorinosamateriaalina ihan mahdollinen.

Budjettiviritykseen ei taida sopia titaanin kilohinnoilla, mutta se ei tainnut tässä olla tarkoituskaan.

Titaanistahan tehdään paljon osia kulutukseen ja kestävyyttä vaativiin paikkoihin. Täytyy vaan tietää se oikea seos. Ja hintahan nousee pilviin, jos joutuu teettämään ne.
Jos pystyy tekemään ne itse, voisin väittää että se on sitä budjettiviritystä.. :) Mitähän sellane 300x400x40 pala vois painaa/maksaa? 500-800g? Hinnast ei mitää hajuu.. 50-100€??
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: eke - 25.11.2011, 20:30:20
Kotimaista titaaniosaamista
http://www.tylite.fi/page22.htm
http://www.tylite.fi/index.html

Titaanikiertokankia on ollut käytössä jo vuosia ,kustannuskysymys useammassa tapauksessa ,hinta/hyöty .
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Sebbe - 26.11.2011, 20:58:13
Tuosta tehtyjä M30 ja M36 pultteja olemme testanneet töissä:

http://www.uddeholm.fi/finnish/files/uddeholm_dievar.pdf

Kestää luokkaa 2000 MPa lämpökäsiteltynä. Hinnasta ei ole mitään havaintoa.

Jos tarkoituksena on tehdä itse ja säästää, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Ylipäätäänkin kiertokanget ovat aika hölmöjä tehdä itse, millä tahansa mitoilla saa teetettyä. Löytyy viljalti valmiina ja hinnat eivät päätä huimaa.

Autossa on 1000 muuta palikkaa mitä ennemmin kannattaa valmistaa itse, koneessa, voimansiirrossa ja pyöränripustuksissa.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Teuwo - 28.11.2011, 22:00:31
Käsittääkseni minä ja Sebbe olemme ainoat jotka konkreettisesti ehdottivat mitään ainesta.

Tukkirekan alumiinipanko analogiana alumiinin mahdollisuuksista veivimateriaalina voi kirvoittaa hieman erilaisen vastauksen kuin vaikkapa 8000hv Top Fuel auton Bill Miller alumiiniveivit, mutta se siitä.

Titaaniveivejä on ollut iänkaiken, kimmomoduuli on tietysti matalanlainen ja jousto vastaava.

Bottom line: kuten muutkin sanoivat veivinteko ei ole kannattavaa, ellei itse tehdyn iloa laske.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: The_OttoB - 28.11.2011, 23:04:51


Alumiini veivejä käytetään kiihdytyspiireissä ja syynä on se että ne antaa periksi ja suojaa kampiakselia. Joudutaan tosin vaihtamaan parin lähdön välien käsittääkseni.



No meillä oli sellainen tuhatheppanen 500 cid ProStocker V8 ja kanget vaihdettiin parin kauden jälkeen. Yhdellä ruotsalaisella (Hansen racingin myyjä) oli isolohko Oldsi katuauto alumiinikangilla. Siis sellainen suditteluauto, ja moottori oli pysyny jo useamman vuoden nipussa. YMMV.

Tietysti omatekoisella kangella voi valita just sen parhaimman kiertokankisuhteen optimaalista sylinterintäytöstä, sivuttaisvoimia, männän kiihtyvyyttä ja nopeutta unohtamatta.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 28.11.2011, 23:11:10
No meillä oli sellainen tuhatheppanen 500 cid ProStocker V8 ja kanget vaihdettiin parin kauden jälkeen. Yhdellä ruotsalaisella (Hansen racingin myyjä) oli isolohko Oldsi katuauto alumiinikangilla. Siis sellainen suditteluauto, ja moottori oli pysyny jo useamman vuoden nipussa. YMMV.

Tietysti omatekoisella kangella voi valita just sen parhaimman kiertokankisuhteen optimaalista sylinterintäytöstä, sivuttaisvoimia, männän kiihtyvyyttä ja nopeutta unohtamatta.

Kelläs siellä semmonen katupeli on ? Ja toi kankien vaihtelu juttu perustuu lähinnä siihen muistikuvaan mitä Parviaisen Hessu koulussa tarinoi siitä Malmgrenin 1400hv kilpurista. En nyt muista kuinka monta vetoa niillä kangilla ajettiin mutta ne piti tarkistaa ja mitata ja kohtalaisen tiuhaan vaihtaakkin.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: TMOS - 28.11.2011, 23:58:42
Myös hammaspyörien valmistuksesta kannattaa lueskella. Usein käytetään lujaa materiaalia, joka sitten "pintakarkasitaan", jotta saadaan tarvittava kovuus kestämään kulutusta.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 29.11.2011, 06:55:20
Tuosta tehtyjä M30 ja M36 pultteja olemme testanneet töissä:

http://www.uddeholm.fi/finnish/files/uddeholm_dievar.pdf

Kestää luokkaa 2000 MPa lämpökäsiteltynä. Hinnasta ei ole mitään havaintoa.

Jos tarkoituksena on tehdä itse ja säästää, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Ylipäätäänkin kiertokanget ovat aika hölmöjä tehdä itse, millä tahansa mitoilla saa teetettyä. Löytyy viljalti valmiina ja hinnat eivät päätä huimaa.

Autossa on 1000 muuta palikkaa mitä ennemmin kannattaa valmistaa itse, koneessa, voimansiirrossa ja pyöränripustuksissa.

Mä en kyllä vieläkää näe minkäänlaista asiayhteyttä edullisessa, mittatilaustyönä tehdyssä, kestävässä veivissä.. Ois kiva löytää sellanen veivi, joka kestää sen 800hv helposti. Ja ilman että hinta ei päätä huimaa.. :D Riippuu tietysti katevaroista.. Toiselle tonni on pikkuraha jolla pyyhkii nenää, toiselle ylitsepääsemätön summa. Jos veiveistä puhutaan..

Onhan materiaalikin hintavaa, mut veivi aihiot ei voi painaa 10 kiloo enempää. Ja jos materiaali maksaa vaikka pirulliset 10€/kg, veivien hinnaks jää n.100€.. Se hinta ei päätä huimaa. 8)

Mikä on muute sen hienompaa, ku tietää että saat virittää konetta niin paljon, ku lompakko kestää.. Veivit ei ainakaa anna periks. Teimpä ne muute ite.. ::)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: JuHaU - 29.11.2011, 09:10:33
Mä en kyllä vieläkää näe minkäänlaista asiayhteyttä edullisessa, mittatilaustyönä tehdyssä, kestävässä veivissä.. Ois kiva löytää sellanen veivi, joka kestää sen 800hv helposti....

Mikä on sinun moottoriaihiosi ja montako veiviä sinne tulee? Eli paljonko yhden veivin pitää kestää. 800 hv / 4 / 5  / 6 tuollakin on vissi ero. Vai lasketaanko toiseen suuntaa, eli olet tekemässä konetta, jossa on 800 hv / pytty. Sitten nämä kysymykset on varmaan väärässä foorumissa :juhau: . 

Jopa SPM kiinaveiveillä on otettu yli 200 hv kpl tehoja koneesta ja veivit eivät olleet ensimmäinen asia joka moottorissa porsi.

Onhan se kunnioitettava asia jos pystyy tekemään itse myös moottorin sisuskalut ja kokee onnistumisen tunteen sitä kautta.

Pidä porukka ajantasalla kun teet päätöksen kangista. Olisi mielenkiintoista kyllä kuulla muitakin ominaisuuksia ko mörkömoottorista.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 29.11.2011, 09:49:03
Mikä on sinun moottoriaihiosi ja montako veiviä sinne tulee? Eli paljonko yhden veivin pitää kestää. 800 hv / 4 / 5  / 6 tuollakin on vissi ero. Vai lasketaanko toiseen suuntaa, eli olet tekemässä konetta, jossa on 800 hv / pytty. Sitten nämä kysymykset on varmaan väärässä foorumissa :juhau: . 

Jopa SPM kiinaveiveillä on otettu yli 200 hv kpl tehoja koneesta ja veivit eivät olleet ensimmäinen asia joka moottorissa porsi.

Onhan se kunnioitettava asia jos pystyy tekemään itse myös moottorin sisuskalut ja kokee onnistumisen tunteen sitä kautta.

Pidä porukka ajantasalla kun teet päätöksen kangista. Olisi mielenkiintoista kyllä kuulla muitakin ominaisuuksia ko mörkömoottorista.


Hyvä pointti, tiedän erään SRC vermeen jossa on 5 mukiseen tulossa kiinaveivit ja siinä käytetään sitten kanssa niitä 850hv voimavaroja. Samoin eikös Peetullakin ole kiinaveivit BBB:ssa ja en usko että veivi olisi se joka siinäkään antaa periksi ensimmäisenä.

Tosin itse pidän vain idesta valmistaa kanget itse, optimointi on päivän sana ;) kevyempää ja kestävämpää. Erittäin mielenkiintoista mihin tässä päädytään.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: The_OttoB - 29.11.2011, 10:23:12
Kelläs siellä semmonen katupeli on ? Ja toi kankien vaihtelu juttu perustuu lähinnä siihen muistikuvaan mitä Parviaisen Hessu koulussa tarinoi siitä Malmgrenin 1400hv kilpurista. En nyt muista kuinka monta vetoa niillä kangilla ajettiin mutta ne piti tarkistaa ja mitata ja kohtalaisen tiuhaan vaihtaakkin.

Toi Oldsi juttu on jo 80-luvulta, eli esihistoriallista kamaa. Täytyy kysyä noista Pro-kangista, miten nykyään, mutta jotenkin muistelisin että kausi vedetään samoilla kangilla...
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 29.11.2011, 10:40:31
Siis ei ole tarkotus rakentaa mitään järisyttävää mörköä, vaikka se kauhean hauskaa oliski. Suurella todennäköisyydellä valmiiksi tulee Vain moottori. Ei autoa. Moottoriakaan ei ole vielä päätetty.
Topikin avausviestissähän oli maininta kestävyydestä, vaikka 800hv.. ;) Kaikkihan on hyvin pitkälti materiaalista kiinni. Niinkuin ensimmäisessä postissa oli mustattu.. :)

Se,mitä etuja saadaan milläkin eri seoksella. Se minua kiinnostaa.
Jos olisin materiaalitekniikan kanssa enemmän tekemisissä, en sitä täältä kysyis.. Siitäkin jotain tiedän, mutta joku tietää aina paremmin ku minä. Valmistuksen saloihin olen enemmän perehtyny. Eihän siinä ole ku pari reikää, ja profiili :2funny:
Onhan siinä oikeasti muutaki, mut yksinkertaisuudessaan näin.

Yhen kangen tekemiseenkää ei montaa tuntii aikaa mene.. Itseasias profiilin ympäripyöräytykseen n.10min.. Muutamia tullu kevenneltyy huvin vuoks.. Kestävii niistä ei saa kirveelläkää, mut kevyet, ja kiiltävät.. ;D
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: The_OttoB - 29.11.2011, 10:43:26


Tosin itse pidän vain idesta valmistaa kanget itse, optimointi on päivän sana ;) kevyempää ja kestävämpää. Erittäin mielenkiintoista mihin tässä päädytään.


Kaupasta saa ostaa sopivia kankia, ja en usko että itsetehdyillä kangilla päästään parempaan tai halvempaan lopputulokseen. Kankivalmistajia on pilvin pimein ja kilpailu on tiukkaa. Toki jos työpaikalla on koneet ja laitteet sekä koneaikaa ynnä tarvittavat terät, magnafluxi, kuulapuhalluslaitteet niin mikä ettei. Sitten vielä täytyy ostaa pultit ja yläsilmän puslat. Vai tehdäänkö ne itse? Niihinkin palaa lähemmäs 100 euroa.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 29.11.2011, 11:10:18
Kaupasta saa ostaa sopivia kankia, ja en usko että itsetehdyillä kangilla päästään parempaan tai halvempaan lopputulokseen. Kankivalmistajia on pilvin pimein ja kilpailu on tiukkaa. Toki jos työpaikalla on koneet ja laitteet sekä koneaikaa ynnä tarvittavat terät, magnafluxi, kuulapuhalluslaitteet niin mikä ettei. Sitten vielä täytyy ostaa pultit ja yläsilmän puslat. Vai tehdäänkö ne itse? Niihinkin palaa lähemmäs 100 euroa.

Toki saa ostaa ja itse ostaisinkin johtuen työpaikasta ;) mutta ideana komponenttien valmistaminen itse on aina kiinnostavaa. Halvemmalla tuskin päästään vaikka jättäisikin kaikki työstökulut ja oman ajan pois laskuista mutta periaatteessa "parempaan" pitäisi pystyä koska teollinen vs. yksittäiskappaleet joiden materiaali voidaan valikoida ja tarkistaa ennen valmistusta. Tehdä kovuus/lujuus mittauksia materiaalille sekä voidaan tehdä tarkemmilla toleransseilla ja mittauksilla kuin teollisessa tuotannossa.

Aikaa luonnollisesti menee tuhottomasti, kanget eivät ole kuin nimeksi parempia kenties ja kustannukset tulee olemaan laatukankien luokkaan vähintään. Ja jos puhutaan kunnon kangen pulteista ja varman päälle rakentamisesta niin esim APR2000 saa jo unohtaa ja mennä tyyliin ARP Custom Age 625+ putteihin jotka on ~40-50e/kpl.

Itseä kiinnostaa kovin juurikin materiaalitekniikan ja työstötekniikan vinkkeilistä esim juurikin näiden K-Kankien valmistaminen. Ja se että saadaanko jotain uutta ja erilaista kehitettyä jolla saataisiin esim materiaalin määrään ja kestävyyteen parannuksia.

Siis ei ole tarkotus rakentaa mitään järisyttävää mörköä, vaikka se kauhean hauskaa oliski. Suurella todennäköisyydellä valmiiksi tulee Vain moottori. Ei autoa. Moottoriakaan ei ole vielä päätetty.
Topikin avausviestissähän oli maininta kestävyydestä, vaikka 800hv.. ;) Kaikkihan on hyvin pitkälti materiaalista kiinni. Niinkuin ensimmäisessä postissa oli mustattu.. :)

Se,mitä etuja saadaan milläkin eri seoksella. Se minua kiinnostaa.
Jos olisin materiaalitekniikan kanssa enemmän tekemisissä, en sitä täältä kysyis.. Siitäkin jotain tiedän, mutta joku tietää aina paremmin ku minä. Valmistuksen saloihin olen enemmän perehtyny. Eihän siinä ole ku pari reikää, ja profiili :2funny:
Onhan siinä oikeasti muutaki, mut yksinkertaisuudessaan näin.

Yhen kangen tekemiseenkää ei montaa tuntii aikaa mene.. Itseasias profiilin ympäripyöräytykseen n.10min.. Muutamia tullu kevenneltyy huvin vuoks.. Kestävii niistä ei saa kirveelläkää, mut kevyet, ja kiiltävät.. ;D

Itse materiaalivalinnan lisäksi pohtisin kangen muotoa ja mallia miten sitä saisi kevyemmäksi ja kestävämmäksi samalla, en siis suoraa kopioisi olemassa olevaa H-profiilia tms. Koska oletettavasti teollisessa massatuotannossa ei tehdä kaikkia mahdollisia kommervenkkejä kustannus syistä kun saadaan kuitenkin halvemmalla riittävä tehtyä. Taas jos puhutaan tällaisista yksittäis kappaleista lähtisin viemään materiaali valinnat sekä itse kangen suunnittelun ja työstämisen mahdollisimman pitkälle. Sikäli jos vain rahkeet ja työvälineet riittää niin pitkälle.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: The_OttoB - 29.11.2011, 12:06:50

 periaatteessa "parempaan" pitäisi pystyä koska teollinen vs. yksittäiskappaleet joiden materiaali voidaan valikoida ja tarkistaa ennen valmistusta. Tehdä kovuus/lujuus mittauksia materiaalille sekä voidaan tehdä tarkemmilla toleransseilla ja mittauksilla kuin teollisessa tuotannossa.



Mä en usko että kukaan "pystymetsästä" tuleva pystyy MITENKÄÄN kilpailemaan teollisesti valmistetun kiertokangen kanssa. Niitä yksityiskohtia on aivan liikaa asiaa tuntemattomalle.

http://www.cp-carrillo.com/Tech/RodTech/tabid/76/Default.aspx

Yllämainittu linkki vie Carrillon sivuille, josta voi lukea niistä pienistä yksityiskohdista mitä kiertokangen suunnittelussa voi ottaa huomioon.

Sama kun väittäisi että yksittäiskappaleena tehtävä ja suunniteltava kuulalaakeri on parempi kuin sarjatuotettu.


Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 29.11.2011, 13:22:44
Kaupasta saa ostaa sopivia kankia, ja en usko että itsetehdyillä kangilla päästään parempaan tai halvempaan lopputulokseen. Kankivalmistajia on pilvin pimein ja kilpailu on tiukkaa. Toki jos työpaikalla on koneet ja laitteet sekä koneaikaa ynnä tarvittavat terät, magnafluxi, kuulapuhalluslaitteet niin mikä ettei. Sitten vielä täytyy ostaa pultit ja yläsilmän puslat. Vai tehdäänkö ne itse? Niihinkin palaa lähemmäs 100 euroa.

Tähän väliin täytyy todeta että VT86 on mun kans ajatuksellisesti samalla tasolla. Minun arvostus ja rispekti menee töissä niille, jotka osaa ja pystyy tekemää itse. Kaikki osaa tilata iibeistä pakosarjan, ja asentaa sen. Ei se kenestäkää "auton virittäjää" tee. Mut kaikki ei osaa tehdä sitä. Itseasias tosi harva osaa tehdä siitä hyvän. Miksi mennä siis sieltä, mistä aita on matalin???

Mä kiipeen yleensä arse edellä puuhun. Talon ku ostin, ostin paikkakunnan halvimman. Ja remppaan sitä kuntoo.. Jotenkaa ei sovi mun luonteelle, et menisin kauppaa ostamaa, ku voin sen yhtä hyvin tehä ite. ;) ;)

Mulla on käytössä kaikki tarvittava. Jyrsin/työstökeskus/kuulapuhalluskone. Uuni karkasua varten löytyy myös. Kovapinnoitus onnistuu kans. ;) Jos tarvii kovakromata, se onnistuu yhteistyökumppanin kautta. ;)

Muotoa ja profiilia olen kans miettiny.. Jossain aussi foorumilla oli kans puhetta profiileista. Siellä nousi A-profiili esille.. Mun järkee kävis enemmän H-profiili pyöreällä pohjalla. Johan 1500-luvulla tiedettii et kaareva tukee enemmän ku kantikas.. ;) Ja profiili muutenki mahdollisimman pyöreäksi, ja sileäksi.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 29.11.2011, 13:31:04
Pientä edistystä tapahtunu toteutuksessa.. Surfcamilla tehty kuva, ja profiilin ajo ohjelma.. Mitat napattu B23:sen veivistä..

Materiaali saatavuus orvar supremen kohalla heikko. Selvitellään romiksilta, jos löytyis sopivaa kikkaretta.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 29.11.2011, 15:04:43
Kaupasta saa ostaa sopivia kankia, ja en usko että itsetehdyillä kangilla päästään parempaan tai halvempaan lopputulokseen. Kankivalmistajia on pilvin pimein ja kilpailu on tiukkaa. Toki jos työpaikalla on koneet ja laitteet sekä koneaikaa ynnä tarvittavat terät, magnafluxi, kuulapuhalluslaitteet niin mikä ettei. Sitten vielä täytyy ostaa pultit ja yläsilmän puslat. Vai tehdäänkö ne itse? Niihinkin palaa lähemmäs 100 euroa.

Unohtu listata tästä, et magnafluxii ei oo, mut jotai vastaavaa myrkkyy.. Punasta tököttii, valkone pullo ja vihree korkki.. En muista merkkii.. ;)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 29.11.2011, 15:15:38
Mä en usko että kukaan "pystymetsästä" tuleva pystyy MITENKÄÄN kilpailemaan teollisesti valmistetun kiertokangen kanssa. Niitä yksityiskohtia on aivan liikaa asiaa tuntemattomalle.

http://www.cp-carrillo.com/Tech/RodTech/tabid/76/Default.aspx

Yllämainittu linkki vie Carrillon sivuille, josta voi lukea niistä pienistä yksityiskohdista mitä kiertokangen suunnittelussa voi ottaa huomioon.

Sama kun väittäisi että yksittäiskappaleena tehtävä ja suunniteltava kuulalaakeri on parempi kuin sarjatuotettu.

Hieman huono vertus mielestäni mutta ymmärrän mitä ajat takaa. Tosin samalla periaatteellahan voisi sanoa että moottorin kaikki muuttaminen on "turhaa" eikä sillä saavuta mitään koska eihän yksi mies pystymetsästä voi tehdä asiaa paremmin kuin autotehtaiden lukuiset insinöörit??

Lähinnä tarkoitin sitä että tuollaista yksittäistä veiviä jonka tekee ei todellakaan ole tarkoitettu kilpailemaan teollisen veivin kanssa mutta se ei tarkoita etteikö se voisi olla parempin. En usko että yksikään teollinen valmistaja tutkisi esim. jokaisen veivin aihomateriaalia erikseen. Kovuus, lujuus mittaukset, mahdolliset särötarkistukset yms. Jolloin voidaan varmistua aivan täysin käytettävästä materiaalista. Toki kuinka monella on moiseen mahdollisuudet on eriasia, itsehän olisin voinut kouluaikaan hifistellä moisia varsin pitkälle jos olisin omannut riittävät taidot (ja ajan+rahan) eli välineistö olisi ollut käytettävissä työstökeskuksista, materiaalitekniikan labran lujuusmittaus välinestä, eektronimikroskooppiin.

Samoin kuin valmiin kappaleen tarkistukset ja viimeistelyt varmasti voidaan viedä paljon pidemmälle kuin teollisesti on järkeä tehdä (ei tarkoita etteikö sitä pystyisi mutta kun saavutettava hyöty on kustannuksiin nähden pieni niin varmasti jätetään tekemättä teollisessa valmistuksessa jottei lopputuotteen arvo nousisi liian korkeasti kaupan kannalta). Näin ajateltuna ainakin veivi olisi parempi ? Tosi kuten voidaan todeta saavutettava hyöty ei todellakaan ole kovin merkittävä ja kustannukset sekä työmäärä on suhteettoman suuri etuihin verrattuna.

Itse lähinnän pidän mielenkiintoisena tätä ajatusta valmistaa veivit enkä siis missään määrin tarkoita että se olisi järkevää tai kustannustehokasta tai että sillä saavutettaisiin esim kiinaveiveihin nähden suurta hyötyä. Mutta sitä saa mitä sattuu tekemään joten tietää mitä on käsissä sikäli että pystyy tekemään FEM laskennat ja kokeelliset mittaukset veiville. Tai jossei tiedä niin tietääpä ainakin ketä syyttää jos se ei kestä.



Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 29.11.2011, 15:30:08
Onhan noita käsintehtyjä ja särötarkistettuja ja dokumentoituja veivejä mahdollista saada.. Mutta lompakon täytyy olla todella paksu! Siis TODELLA paksu.

Yks kiinalainen paja painaa tuhansia veivejä pihalle, luottaen aihio toimittajan sanaan. Lyön vetoa, että niitä vevejä EI tarkisteta. Jokaisesta valuerästä voidaan tarkistaa 2. 2 sen takia, että jos toisessa on pieniä säröjä/halkeamia/murtumia, tarkistetaan toinen. Jos se on hyvä, koko valusarja on hyvä. Ei muutaku veivit maailmalle, ja raha taskuu..
1.5 vuoden päästä reklamoidaan, ja ihmetellään ku mitää ei kuulu. No paja on lopettanu toiminnan, ja jatkaa toisella tuntemattomalla nimellä.. Näin se vaa menee. Valitettavasti.

Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: The_OttoB - 29.11.2011, 15:47:04
Tosin samalla periaatteellahan voisi sanoa että moottorin kaikki muuttaminen on "turhaa" eikä sillä saavuta mitään koska eihän yksi mies pystymetsästä voi tehdä asiaa paremmin kuin autotehtaiden lukuiset insinöörit??



Ehkä autotehtaan insseillä ja pm-miehellä on erilaiset tavoitteet.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Jahre - 29.11.2011, 16:06:03
Sen verran sotken käsiäni tähän väittelyyn. MotoIQ sivustolla on tehty paljon erillaisia virityksiä ja parannuksia monenlaisiin koneisiin ja heillä on muutenkin vähän semmonen pelle peloton meininki joidenkin asioiden kanssa. Siellä on myös ollut puhetta paljon alakerrasta ja esim. kankisuhteista jne. joten ihan vinkkinä sieltä saattaisi löytyä jotain hyödyllistä tähän projektiin.

Ja lisäksi tuosta että "teollisuudesta tulee jo tarpeeksi hyvää tavaraa", niin MotoIQ projekteissa käyttävät hyvin usein ihan merkkituotteita, mutta silti tekevät vielä parannuksia jotta saavat heille sopivat osat. Eli ei se sano vaikka se tulee Carillolta tai vastaavalta että se kanki on täydellinen. Aina tällaisissa massatuotteissa on parantamisen varaa. Tottakai paljon täytyy ottaa huomioon jos lähtee itse kankia suunnitteleen ja rakenteleen, mutta minun mielestä siitä vain jos tahtoo. Täällä foorumilla lähdetään harmittavan usein juuri tälle linjalle että ei mitään järkeä, valmista saa jo, jne.  :-\ Jos kaverilla on halua ja kiinnostusta niin autetaan parhaamme mukaan heittelemällä ideoita jne. Joten onnea matkaan ja mielenkiinnolla odotan mihinkä tuloksiin päädytään -H-

Enkä sitten halunnut ketään loukata, mutta ajattelin nyt sanoa mielipiteeni tähän.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 29.11.2011, 16:23:39
Kiitos jahre kommentistasi!!  :pomo:

Harvinaisen hyvin osasit kertoa tämän keskustelufoorumeiden yleisen ongelman..

Luin tossa jotai juttua, missä oli haastateltu näitä veivien suunnittelijoita. Oli carillon suunnittelija, ja muutama muuki.. Toi Carillo vaa jäi mielee.. :) Mut siel oli puhetta I-profiilin, ja H-profiilin jatkajasta, X-profiilista. Oli kuulemma saatu Suuria etuja muihin verrattuna..

Täytyy kaivaa.....

"Howards Cams has developed a Parabolic X Beam Design that combines the I-Beam and H-Beam designs. Lou adds confidently: “This is still in the experimentation process at this time, but so far seems to have an extraordinary increase in strength and load capabilities”." 8)

koko juttu:
http://www.faliconcranks.com/Making%20the%20Connection.pdf
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Teuwo - 29.11.2011, 16:44:51
Koska itsetehty on sinällään hieno, jos ehkä tauloudellisesti kannattamaton, odotan innolla raporttia kuinka aloittaja hoitaa takoaihiot veiveilleen ja lämpökäsitellee ne, muiden operaatioiden lisäksi.

Toki custom veiveillä voi optimoida kampikoneiston voimien lisäksi esimerkiksi männän asemaa painekäyrään nähden - mutta jos ollaan rehellisiä en jaksa uskoa että henkilö joka kysyy nettifoorumilla mitä jonkun kokoinen levynpala painaa kykenisi - ainankaan vielä - moiseen.

Ihan mielelläni olisi kyllä tässä(kin) asiassa väärässä.

Voi myös olla että olen vain vanha, mutta yleiseen elämänkokemukseen perustuen pidän pienenä mahdollisuutta että runsaasti huutomerkkejä ja hymiöitä viljelevä henkilö olisi - edelleen ainakaan vielä - sellainen FEM analyysin ihmelapsi että pystyisi yht'äkkiä merkityksellisellä tavalla parantamaan, niinkin pitkän evoluution läpikäyneen kone-elimen kuin kiertokangen, geometriaa ylipäätään ja erityisesti poikkileikkauksen osalta, lopputuloksen kannalta merkityksellisellä tavalla.

Edelleen vaikka Kiinalainen alihankkija tekisikin paljon sutta ja sekundaa, ei maineestaa vähänkään tarkka länsimainen jälleenmarkkinoija voi päästää seulasta läpi mitä tahansa kuraa - jos aikoo pysyä mukana kilpailussa.

Mutta työn iloa - vilpittömästi otan hatun päästä jos joku laakista pyöräyttää itse Ojennuksen keppien veroiset kanget - tai edes Kiina Parnerien.   



 
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 29.11.2011, 19:52:40
Koska itsetehty on sinällään hieno, jos ehkä tauloudellisesti kannattamaton, odotan innolla raporttia kuinka aloittaja hoitaa takoaihiot veiveilleen ja lämpökäsitellee ne, muiden operaatioiden lisäksi.

Toki custom veiveillä voi optimoida kampikoneiston voimien lisäksi esimerkiksi männän asemaa painekäyrään nähden - mutta jos ollaan rehellisiä en jaksa uskoa että henkilö joka kysyy nettifoorumilla mitä jonkun kokoinen levynpala painaa kykenisi - ainankaan vielä - moiseen.

Ihan mielelläni olisi kyllä tässä(kin) asiassa väärässä.

Voi myös olla että olen vain vanha, mutta yleiseen elämänkokemukseen perustuen pidän pienenä mahdollisuutta että runsaasti huutomerkkejä ja hymiöitä viljelevä henkilö olisi - edelleen ainakaan vielä - sellainen FEM analyysin ihmelapsi että pystyisi yht'äkkiä merkityksellisellä tavalla parantamaan, niinkin pitkän evoluution läpikäyneen kone-elimen kuin kiertokangen, geometriaa ylipäätään ja erityisesti poikkileikkauksen osalta, lopputuloksen kannalta merkityksellisellä tavalla.

Edelleen vaikka Kiinalainen alihankkija tekisikin paljon sutta ja sekundaa, ei maineestaa vähänkään tarkka länsimainen jälleenmarkkinoija voi päästää seulasta läpi mitä tahansa kuraa - jos aikoo pysyä mukana kilpailussa.

Mutta työn iloa - vilpittömästi otan hatun päästä jos joku laakista pyöräyttää itse Ojennuksen keppien veroiset kanget - tai edes Kiina Parnerien.   

Kaiken skeptisyyden ohella, asiat mitä en itse pysty koneista riippuen tekemään, voin aina kysyä joltain meidän yhteistyökumppanilta tai alihankkijalta. Olenko ymmärtänyt jotenkin nämä keskustelufoorumit väärin, vai onko tässä nyky-tietoyhteiskunnassa väärin keskustella asioista/kysyä asioista keskustelu foorumeilta? Vai onko se jopa häpeällistä? Se jolla on se tieto, säilyttäköön sen itsellään. Eikö vain?
Tämähän on (käsittääkseni) keino saada tietoa muualta kuin omasta tuttavapiiristä..

Mutta se mistä niitä takoaihioita saa.. No esim. Memar Oy toimittaa. Kurkkaas kiukulla niitten sivuja.. Taitaa jopa olla yksi päätuotantotekniikoista.
Ja kuka on väittäny että juuri MINÄ olisin tekemässä jotain teknillisesti historiallista? Siis kysehän on ihan puhtaasti jostain S**N kiertokangista. Minua nyt vaan sattuu kiinnostamaa nämä asiat.
Enkä minä ole tekemässä mitää Ojennuksen veivien voittajaa, hei haloo. Järki kätee pappa. PO.lla on "muutaman" vuoden kokemus ja ymmärrys veivien valmistuksesta ja saloista.

Ja se miten minä kirjoitan, on ÄÄRIMMÄISEN hieno keino tylyttää ihminen pieneen maan rakoo.. Eikö vain? Mä en tiedä miten kirjotustyylistä voi päätellä yhtään mitään? Sen mitä kirjoittaa, siitä voi.
Jos mä kysyn jostain asiasta, ja nimenomaa PYYDÄN jättämään nämä kielteiset asiat omaksi tiedoksi, mä oletan saavani tavalla tai toisella enemmän niitä positiivisia asioita esille.
Se mistä minä oman tietotaitoni saan, tulee jäämään mun tietoisuuteen. Se miten minä tulen asiat ja ongelmat ratkaisemaan, jää mun omaan tietoisuuteen. Kiitos siitä. Tiedän olla jakamatta tietouttani eteenpäin.

Kiitos ja anteeksi että edes kysyin tällaisesta asiasta mitään!! :hello:

ps. Tulihan se hymiöki sieltä!
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: REX - 29.11.2011, 19:56:40
Tuossa PDF:ssä on mainittu hyvin mitkä on potenttiaalisia materiaaleja. TI 6246, AL7075 ja Teuwon heti alussa mainitsema EN24 aka. 4340. Kaikille näille joutuu tekemään jonkunlaiset lämpökäsittelyt.

Kulutusteräksistä en lähtisi kankia tekemään.

Äläkä masennu palautteesta... sitä vaan tulee aina välillä :) keep going

Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: JuHaU - 29.11.2011, 20:17:31

Kiitos ja anteeksi että edes kysyin tällaisesta asiasta mitään!! :hello:


Niinhän se näillä foorumeilla menee, että niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa. Muotoilemalla asiansa lukijoille mielenkiintoiseen muotoon saa myös aivan erilaisia vastauksia.
Jos heti aloitusviestissä lähtee provosoimaan (älkää sanoko, turha, ei mitään järkeä...), niin lopputuloksen voi 99.99 % todennäköisyydellä arvata.

Se menee kutakuinkin näin...

Provosoiva ehdotus -> kriittisiä ja asiantuntevia kommentteja -> kysyjä heittää lisää löylyä -> siihen vastataan -> kysyjä päättää olla hetken aikaa kirjoittamatta foorumile, koska ei sieltä saa mitään kunnon vastauksia.

Toivottavasti tämä ei mene näin ja jatketaan asiasta molemmin puolin.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: moikki - 29.11.2011, 20:40:10
Just kuulin juttua eräästä b230 koneesta täälläpäin jossa olisi itsetehdyt kiertokanget, tai siis auton omistajan työkaveri tämän mulle kertoi.  Itse autonomistaajakin aina välillä näen niin  täytynee kysyä minkälaiset siellä oikeesti on ne kanget, et onko ne jotkin mittatilaus veivit vai ihanko oikeasti itsetehdyt.  Mutta tää on taas täysin esson baari juttua ennenkuin olen varmistanut asian oikeanlaidan..
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: JuHaU - 29.11.2011, 22:59:05
Tässä lainaus erään Suomalaisen pajan nettisivuilta.

Lainaus
Valmistamme itse billet-kiertokanget mihin tahansa mäntämoottoriin mittatilaustyönä. Hinnat alkaen 800e/sarja.

Tässä kuva billet kankien työstöstä toisessa pajassa.

(http://i5.photobucket.com/albums/y170/olli951/Kanget4.jpg)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 30.11.2011, 13:14:01
Negatiivinen ja kielteinen palaute ei saa minua lopettamaan, vaan yrittämään entistä enemmän. Se vaan veettää, ku yritetään torpata toisen Ajatusta henkeen ja vereen. Mutta meitä on moneen junaan..

Ja niistä takoaihioista vielä sen verran, että niitä saa ihan tosta vierestä. Pientä nimellistä korvausta vastaan. Ei siis tarvi ajaa 120 kilsaa pirkkalaan..

Rupattelin tossa aikani yhden työkaverin kanssa, (45 vuoden kokemuksella) se tsemppas jatkamaa tosi paljon. Eikä kehottanu missää nimessä kopioimaa, vaa miettimää ajatuksella jotain uutta. "Kyllä tässä talossa sen verran ammattitaitoo ja koneita on, että saadaa yhdet veivit tehtyy. Tarvittaessa häiritään konesuunnittelijoita, ja pyydetää niitä kuuluisia lujuuslaskelmia."
Ei Ojennuskaan tehny omasta päästä ensimmäisiään, eikä ne Varmasti ollu niin hyviä, ku tänä päivänä. Kukaan ei ole seppä syntyessään.

Materiaalina takeen (taottu valmis-aihio) haluan hylätä. Ihan vain ja ainoastaa mielenkiinnon puutteen takia. Tämä olisi vain se helpoin tie. Jokainen Koneistaja saa tehtyy valmiit kanget, valmiista materiaaleista. Koe materiaali hengailee nyt tossa kaapin vieressä lattialla.
Ohjelma on valmiina, enää odotetaan koneaikaa.. Siis sopivaa vaparia, että kone on tyhjä.

Mitä useamman koekappaleen saan tehtyä, sitä parempi. Ensimmäisenä mua kiinnostaa usean taonnan vaikutus pinnan kovuuteen.. Missä vaiheessa vaikutus loppuu. Aihiot on tarkoitus lähettää NDT-tarkastajalle tarkastettavaksi, ja dokumentoitavaksi. Tarvittaessa kovuus, pinnanlaatu ja säröt saadaan tutkittua myös täällä.

Lukasin tossa yhden opinnäytetyön kiertokankien jäysteenpoiston "koneellistamisesta" Siellä ei työkierron mukaan lämpökäsitellä kiertokankia.. Ei ainakaan kuvissa näkyny uunia, eikä mainittu lämmittämistä missään vaiheessa. Tai sit vahingossa skippasin sen. Ne takovalettiin, koneistettiin, viimeisteltiin, kuulapuhallettiin, ja viimeisteltiin.. Eli ilmeisesti se lämpökäsittely ei ole ainoa tie?
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: REX - 30.11.2011, 13:25:22
Lukasin tossa yhden opinnäytetyön kiertokankien jäysteenpoiston "koneellistamisesta" Siellä ei työkierron mukaan lämpökäsitellä kiertokankia.. Ei ainakaan kuvissa näkyny uunia, eikä mainittu lämmittämistä missään vaiheessa. Tai sit vahingossa skippasin sen. Ne takovalettiin, koneistettiin, viimeisteltiin, kuulapuhallettiin, ja viimeisteltiin.. Eli ilmeisesti se lämpökäsittely ei ole ainoa tie?

Ei ole ainoa tie se on vain yksi vaihtoehto, jolla saa esimerkiksi mainitsemistani materiaaleista enemmän irti.

Ehdottomasti kannattaa itse uhrata muutama ajatus sille mitä tekee, kuten jo työkaverisi kanssa juttelit. Suoraan B23 kangen tms. kopioimisella ei saavuteta mitään..  :)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 30.11.2011, 13:45:54
Jos ymmärsin oikein tosta vihjailusta B23 veiviin, minkä olen itsekin ottanu esille, ni siitä olen ottanu vain reikävälin, ja silmän ja laakeripesän halkaisijan. Koekappaleisiin sovellan vain jotain.. Tuskin tarvii tehä edes reikiä..

Lainaus
Edit JuHaU: poistettu viittaus aikaisempaan keskusteluun - ei kaiveta enää menneitä
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: usu - 30.11.2011, 14:51:23
Jospa nyt niin kaikki vastaajat, kuin Fellah, lopettaa muusta kuin kankiin liittyvistä asioista puhumisen.

Se että aloitat aiheen
" Ja ensimmäisenä kerrottakoon sen verran, et mä EN haluu kuulla turhaa läppää siitä, et "ei onnistu" "ihan turhaa koitat" "ei tuu kestämää".. Jätetää se tekninen osaaminen ja tekeminen sit omaks murheeks.."

lyö jo väkisin provoamista myös sinun osalta, sanat olisi voinut laittaa taiten ja ilmaista saman asian.


Joten tästä eteenpäin vain ja ainoastaan asiaa.  :)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 30.11.2011, 15:59:40
Oorrait. Olisin voinu valita tiettyja sanoja toisin.. Pahoittelut siitä.

Palaan asiaan, kunhan saan jotain konkreettista tehtyä.

Materiaalina toimii impax supreme..

Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 30.11.2011, 16:31:38
Oorrait. Olisin voinu valita tiettyja sanoja toisin.. Pahoittelut siitä.

Palaan asiaan, kunhan saan jotain konkreettista tehtyä.

Materiaalina toimii impax supreme..

Materiaalin speksit olisi kiva saada esille ja toki jos omaat konekuvan, 3d mallin tms veivistä heitä nyt esille niin nähdää mitä on tarkoitus tuottaa ja sitten lopputuotteesta mitä tuli.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: usu - 30.11.2011, 17:00:25
Materiaalin speksit olisi kiva saada esille ja toki jos omaat konekuvan, 3d mallin tms veivistä heitä nyt esille niin nähdää mitä on tarkoitus tuottaa ja sitten lopputuotteesta mitä tuli.
Kyllä kyllä, myös minua kiinnostaa kovasti miten homma etenee ja kaikki speksit, vaikka materiaalilujuuksista yms. mitään ymmärräkkään.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: The_OttoB - 30.11.2011, 17:57:17

Tarvittaessa häiritään konesuunnittelijoita, ja pyydetää niitä kuuluisia lujuuslaskelmia."

Materiaalina takeen (taottu valmis-aihio) haluan hylätä.

Tämä olisi vain se helpoin tie.
 

Ennen lujuuslaskelmia tarvitaan kuitenkin vähän tietoa kuormitustasosta, eli massa- ja kaasunpaineenvoimat, lisäksi materiaalin lämpötilalla on suuri merkitys. Normikoneinssi osannee vääntää FEM-laskentamallin, mutta todennäköisesti tuloksilla ei tee juurikaan mitään. Tavallinen taulukkoihin perustuva väsymystarkastelu on kanssa aika arpapeliä. Ja tämän tiedän ihan käytännön kokemuksen kautta.

Taotussa aihiossa on yksi suuri etu verrattuna siihen että kangen koneistaa levystä. Oikein suunnitellussa takeessa on kiderakenne muodostunut syiksi, ja lisäksi nämä syyt kulkevat oikeisiin suuntiin jännitysvoimien suhteen.

Miksi takeesta on helpompi valmistaa kiertokanki kuin levystä?

Millä menetelmällä kovuusmittaus tehdään? Normaali Rockwellillä ei tee näissä hommissa "mitään" koska koestusvoima on liian syvä ja tekee liian syvän jäljen. Vickerssillä voi jo jotain materiaalin heterogeenisyydestä onkiakkin.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Kulmamies - 01.12.2011, 09:29:08
Mielenkiintoinen projekti. Tsemppiä vaan ja älä anna muiden masentaa turhilla kommenteilla, mutta aina pitää muistaa, että niin metsä vastaa, kun sinne huutaa ;)

Joskus vuonna -98 tjsp teetin vinomoottoriin tällaiset kanget.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/Amazon%20tic/Mntjakanki.jpg)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 01.12.2011, 10:44:25
Miksi takeesta on helpompi valmistaa kiertokanki kuin levystä?

Sehän on melkein valmis tuote jo itsessään. Vain kansi pitää erottaa kannesta, oikasta pinnat, porata reijät, ja kierteyttää..

Jos tekee levystä, jää enemmän mietittävää, ja täten paljon mielenkiintosempi..

Tässä pieni priiffi materiaalista..

http://www.uddeholm.fi/finnish/files/uddeholm_impax_supreme.pdf

Ja tekniset tiedot tästä..

http://www.uddeholm.fi/finnish/files/mekaaniset_ominaisuudet_uddeholm_impax_290...330.pdf
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: The_OttoB - 01.12.2011, 11:07:41

Sehän on melkein valmis tuote jo itsessään. Vain kansi pitää erottaa kannesta, oikasta pinnat, porata reijät, ja kierteyttää..



Niin, mutta onhan nuo H-profiilikangetkin tehty takeista, ja koneistettu joka sivulta.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 01.12.2011, 12:40:39
On on.. Mutta se materiaali.. Mä en halua että joku insinööri porukka on suunnitellu niinki oleellisen asian valmiiks, ku materiaali.. Muutenhan siinä ei olis mitää haastetta.
Mulle tuodaa melkein päivittäin kuvia, et tee tollasii.. Valmiilla materiaalivalinnalla ja valmis-aihiolla se muistuttaa liikaa päivätyötä.. :(
Haen tällä itselleni pientä "aivotoimintaa",ettei ihan leipiinny tähä duunii. ;) Ja päivät kuluu mukavemmin töissä, odotellessa yhden vaiheen valmistumista. Samalla oppii jotain uutta, ja kehittyy. Tietää siis yhdestä asiasta enemmän. Tai ainaki jotain, mikä meni vikaan ;D
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 01.12.2011, 20:24:48
Materiaalin speksit olisi kiva saada esille ja toki jos omaat konekuvan, 3d mallin tms veivistä heitä nyt esille niin nähdää mitä on tarkoitus tuottaa ja sitten lopputuotteesta mitä tuli.

3D-mallinnus ois iha kiva saada juu.. Mut ainoo "piirustus" ohjelma mitä osaan käyttää on paint, ja silläki osaan tehä paksun ja ohuen viivan. No okei, on meillä töissä toi surfcam, mut sillä se piirtäminen on Äärimmäisen tuskastuttavaa.. 2D-mallinukset sillä on viel helppoi, mut 3D.. Voinha tietysti ottaa konkreettisesti valokuvan koneen ruudulta :-[
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: mista - 02.12.2011, 08:59:39
On on.. Mutta se materiaali.. Mä en halua että joku insinööri porukka on suunnitellu niinki oleellisen asian valmiiks, ku materiaali.. Muutenhan siinä ei olis mitää haastetta.
Mulle tuodaa melkein päivittäin kuvia, et tee tollasii.. Valmiilla materiaalivalinnalla ja valmis-aihiolla se muistuttaa liikaa päivätyötä.. :(
Haen tällä itselleni pientä "aivotoimintaa",ettei ihan leipiinny tähä duunii. ;) Ja päivät kuluu mukavemmin töissä, odotellessa yhden vaiheen valmistumista. Samalla oppii jotain uutta, ja kehittyy. Tietää siis yhdestä asiasta enemmän. Tai ainaki jotain, mikä meni vikaan ;D

Kuulostaa, että olisit ollut alalla kymmeniä vuosia. Valmistuit metallilta kuitenkin 2009 ? Voin toki erehtyä henkilöstä.

Tsemppiä siis projektiin. Arvostan ihmisiä, jotka tekee itse ja on halukkaita keksimään jotain uutta. Ei kuitenkaan kannata aliarvioida insinöörien ammattitaitoa lujuuslaskelmissa, joissa muuttujia on muitakin kuin teräksen murtolujuus ja kimmokerroin yms.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 04.12.2011, 14:41:34
Kuulostaa, että olisit ollut alalla kymmeniä vuosia. Valmistuit metallilta kuitenkin 2009 ? Voin toki erehtyä henkilöstä.

Tsemppiä siis projektiin. Arvostan ihmisiä, jotka tekee itse ja on halukkaita keksimään jotain uutta. Ei kuitenkaan kannata aliarvioida insinöörien ammattitaitoa lujuuslaskelmissa, joissa muuttujia on muitakin kuin teräksen murtolujuus ja kimmokerroin yms.

Juu valmistuin 2009. Ja koulutus muoto oli oppisopimus, ja tapahtui yrityksessä jossa olen ollut töissä vuodesta 2003. Tuskimpa olet erehtynyt henkilöstä. :hello:

BTW.. Saaks iipuhelimesta lisättyä kuvaa tänne? vai tarviiko se tuupata ekaks jollekki kuvasivulle?
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Ristus - 05.12.2011, 10:50:45
tuupattava kuvasivulle
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Masa71 - 05.12.2011, 19:34:23
Tää kai liittyy tarpeeksi aiheeseen.
-muistaako kukaan muu juttua V8:ssa joskus 90-luvun alussa, joku firma teki titaanikankia samantyylisellä prosessilla kuin suihkuturbiinin siivet valmistetaan?
Varsi oli ontto, ovaali putki ja laakeripesään (laser?) hitsattu "kannet" sulkemaan rakenne.

Ongelmaksi tais silloin tulla se että ne veivit oli "liian kovia" ts. muu kone alko hajoamaan ympäriltä (männät, laakerit, k-akseli)
Ja veivien hinta oli aivan järkyttävä, luokkaa tuhansia dollareita /kpl
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: The_OttoB - 06.12.2011, 01:00:21
Otto-setä muistaa jutun. Sillä äärimmäisellä keveydellä ei saavutettu mitään sellaista, mikä olisi tarjonnut kilpa-autoilussa muut pieksevän edun.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 07.12.2011, 12:27:27
Ongelmaksi tais silloin tulla se että ne veivit oli "liian kovia" ts. muu kone alko hajoamaan ympäriltä (männät, laakerit, k-akseli)
Ja veivien hinta oli aivan järkyttävä, luokkaa tuhansia dollareita /kpl

Aika tyyristä kokeilua.. ;D Mut eipä siinä mitää. Jos ei kokeile, ei voi tietää. Voi vain arvailla. Kaikki kunnia tolle kokeilulle.
Toi kovuus mua kiehtoo kauheesti. Ompa tullu nähtyy niinki kovia kikkareita, et hajoo säpäleiks, ku tiputtaa lattialle.

Mielestäni veivin kuuluu olla pinnasta järkyttävän kova, ja sisältä mahdollisimman sitkeä. Voin olla väärässäki. Tietysti kovuudellaki on rajansa.. Volfram halkeilee itsestään, ja vautid repeilee.. :) Mut kovuus luokkaa n.50HRC..

Tossa ripee räpellys suoraa heidenhainin näytöltä :2funny:
http://s44.photobucket.com/albums/f22/Fellah740/?action=view&current=IMG_0093.jpg

Mitää mittasuhteita ei kannata vertailla.. Mitat muuttuu hyvinki äkkii.. ;)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: TOK - 07.12.2011, 12:35:47
Ongelmaksi tais silloin tulla se että ne veivit oli "liian kovia" ts. muu kone alko hajoamaan ympäriltä (männät, laakerit, k-akseli)

Eikös tuohon ole luonteva ratkaisu tehdä kampura ja männät myös titaanista? Alkaa liikkuvat osat olemaan keveitä  :)  Laakereiksi varmaan joku ratkaisu löytyy myös mikä toimisi esim. kahden titaaniosan välissä.

Värinöitähän voi vähentää myös arkkitehtuurilla eli rivi6 tai boxeri, niin laakerit päässevät vähemmällä rasituksella? (Hmm... kaksi rivi6:tta vastakkain tusinamukiseksi boxeriksi?)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Sebbe - 07.12.2011, 15:07:22
Poikkileikkausta mietittäessä kriittisin on nurjahdus puristuksessa. Poikkileikkaus optimoidaan koneen poikittaissuuntaan Eulerin kakkos- ja pituussuuntaan Eulerin nelostapauksena. Todellisuudessa männän päässä lienee myös pituussuunnassa lähinnä nivel, jolloin puhutaan kolmostapauksesta.

Eulerin kakkostapauksen edellyttämä jäyhyyshän menee tunnetusti nollaan päissä, nivelet kun ovat kyseessä, kun taas nelostapauksessa jäyhyys on vakio. Tuotantomoottoreiden kankien yläpäätä katsellessa huomaa, että moottorisuunnittelijatkin näkevät sen nivelenä.

Plus tai risti poikkileikkauksena minimoi jäyhyyden, eli senmalliset kanget on lähinnä markkinointikikkailua.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: moikki - 07.12.2011, 16:22:46
No niin tää juttu kumottu, kysyin auton omistajalta ja kyseessä ovat jonkin pajan tekemät h-profiilit..



Just kuulin juttua eräästä b230 koneesta täälläpäin jossa olisi itsetehdyt kiertokanget, tai siis auton omistajan työkaveri tämän mulle kertoi.  Itse autonomistaajakin aina välillä näen niin  täytynee kysyä minkälaiset siellä oikeesti on ne kanget, et onko ne jotkin mittatilaus veivit vai ihanko oikeasti itsetehdyt.  Mutta tää on taas täysin esson baari juttua ennenkuin olen varmistanut asian oikeanlaidan..
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 09.12.2011, 14:42:07

Tossa ripee räpellys suoraa heidenhainin näytöltä :2funny:
http://s44.photobucket.com/albums/f22/Fellah740/?action=view&current=IMG_0093.jpg

Mitää mittasuhteita ei kannata vertailla.. Mitat muuttuu hyvinki äkkii.. ;)

Tuleeko big endi poikki sahattuna vaiko murrettuna ? Tuleeko tästä kuitenkin I-profiili vai meinaatko muotoilla jonkiasteiseksi x-profiiliksi ?

Mielenkiinnolla seuraillaan etenemistä
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: olli - 09.12.2011, 14:51:59
Sama täällä. Innolla odotan että saadaan nämä johonkin koneeseen sisään.

Jos / kun nämä todetaan toimiviksi, niin ehkä teet muutaman sarjan myyntiinkin näitä?
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Joona.S - 10.12.2011, 17:01:34
Tosiaan jos ei valmistus kustannukset pomppaa jonnekkii huisin kuuseen nii vois olla kysyntää
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: mista - 10.12.2011, 17:10:55
Tämä toki edellyttää, että kanget ovat siis halvempia kuin tehdastekoiset (esim. kiinalaiset) johon en usko. Ovat paremmat kuin tehdastekoiset (esim edes ne kiinalaiset) josta tuskin on todisteita ennenkuin on oikeasti koitettu jossain 1000hp koneessa tai ovat kumpaakin, johon en ainakaan usko.

Eli tälläisellä projektilla yksittäiskappaleita tehdessä tuskin päästään sellaisiin tuloksiin kaupallisesta näkökulmasta, että kukaan niitä rahalla itselleen ostaisi. Ellei siis halua jotain uniikkia ja kallista, mutta kuitenkin vielä millään tavalla testaamatonta kiertokankea.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 13.12.2011, 15:19:16
Tuleeko big endi poikki sahattuna vaiko murrettuna ? Tuleeko tästä kuitenkin I-profiili vai meinaatko muotoilla jonkiasteiseksi x-profiiliksi ?

Mielenkiinnolla seuraillaan etenemistä

Big endin molemmat pinnat jyrsitään puhtaaksi, ja tuupataa pienet sokat ohjureiks/stoppareiks.
Toi kuva pissaa silmää sen verran, et mitään teräviä särmiä ei pääse syntymää. 10mm pyöreällä palalla ajetaan, joten nurkkiin syntyy 5mm pyöristys. Muotona on jonkin asteinen X-profiili... Tämä on siis Vasta ensimmäinen ajatus..

Sama täällä. Innolla odotan että saadaan nämä johonkin koneeseen sisään.

Jos / kun nämä todetaan toimiviksi, niin ehkä teet muutaman sarjan myyntiinkin näitä?

Ensimmäinen versio varmaa tuupataa toho mun ajettava ruohonleikkurii.. Ei ainakaa isoo damagee käy, jos jo siinä leipoo :2funny: Sit ku tulee sitä itseluottamusta, ja tarpeeksi testejä ja tietoa, ni saatan tuupata veivit toho nurkissa pyörivään B19 lohkoon.. Sillä sit testataan toimivuutta autossa.
Kysyntää saa olla vaikka kuinka paljon, mut myyntiin en tee. En ainakaa muutamaa vuotee, ennen ku oon ite uskaltanu työntää johonki ns. tehokkaampaa laitteesee. Verrataan nyt sit siihen ruohonleikkurii. :D
Oishan tossa noita yliviritettyjä jokkis myllyjä... ::)

Alustavaa hinnoista: Materiaali maksaa n.15€/kg. Materiaali on aika kallista. Tähän tulee lisäks vielä työkalu kustannukset, konetunnit, zirkoniitti kuulat ja vaiva. Vaivaahan ei koskaan pysty täysin hinnottelemaa. ;) Siitä voi nopeesti joku yrittää laskee kuinka paljon ne tulis maksamaa..

Eli jos Kiinasta saa suht hyvän setin 300€, se kannattaa ostaa, ellei väkisin halua uniikkia konehuoneesee.. :)

Oisko teollisuuspronssi hyvä holkkimateriaali yläpäässä? jostain luin että jotku on tehty pronssista.. Tai sit mä sekotan johonki muuhun. (ylläri)

Pultit teen kans ite. Ne tehdään tod.näk. samasta aineesta. Lujuus oli hieman parempi kuin ARP2000.ssa. Tai sit sorvaan suosiolla Dievarista.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Sebbe - 13.12.2011, 22:54:10
Pultteja ei voi "tehdä itse". Leikattu ei kestä. Kierre täytyy rullata, eli tehdä muokkaamalla. Löytyy pajoja suomesta jotka tekevät kierteitä, mutta niitä tuskin kiinnostaa tehdä kahdeksaa pientä ruuvia. Pultit on kyllä pakko ostaa.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 14.12.2011, 20:10:08
Pultteja ei voi "tehdä itse". Leikattu ei kestä. Kierre täytyy rullata, eli tehdä muokkaamalla. Löytyy pajoja suomesta jotka tekevät kierteitä, mutta niitä tuskin kiinnostaa tehdä kahdeksaa pientä ruuvia. Pultit on kyllä pakko ostaa.

Anteeksi skeptisyyteni, mut Kaikki on mahdollista tehdä itse. Pitää vain olla oikeat työkalut ja laitteet..
Täytyy siis kysellä työkalutoimittajalta... Manglaavat kierretapit meillä on jo kovassa käytössä. Välillä M4-M16x1,5. Toisaalta hyvä et tuli jo tässä vaihees esille.. Tänks!

Jos on Ylitsepääsemättömän kallis työkalu, sillon joudun ostamaa pultit.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 15.12.2011, 09:26:56
Anteeksi skeptisyyteni, mut Kaikki on mahdollista tehdä itse. Pitää vain olla oikeat työkalut ja laitteet..
Täytyy siis kysellä työkalutoimittajalta... Manglaavat kierretapit meillä on jo kovassa käytössä. Välillä M4-M16x1,5. Toisaalta hyvä et tuli jo tässä vaihees esille.. Tänks!

Jos on Ylitsepääsemättömän kallis työkalu, sillon joudun ostamaa pultit.

Huomautan sen verran että toki voi tehdä pultit itse mutta ilman monienkymmenien tuhansien laitteita et valitettavasti tule pääsemään lähellekään ARP2000 edes paremmasta materiaalista tehden (siis olettaen ettet omaa moisia laitteita). Noissa kun on otettu oikeasti leikkausvoimat ja venymät huomioon sekä materiaalit on tarkastettua. Mutteritkin tehdään esimerkiksi stanssaamalla maksimaalisen lujuuden saavuttamiseksi, jopa ARP on tehnyt meidän firmalle mittatilausmutteria kohta 5kk, ekat mitoitus protot tehty CNC:llä mutta lujuus ei vastaa silti stanssattua ja teollisesti tietysti koneistetussa ei ole järkeä.


edit: ja esim kierteen pohjat ARP tarkistaa ettei niissä ole mittavirheitä tai pyöristyksissä virheitä jottei leikkausvoimia tule edes kierteen pohjaan.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 15.12.2011, 09:56:26
Huomautan sen verran että toki voi tehdä pultit itse mutta ilman monienkymmenien tuhansien laitteita et valitettavasti tule pääsemään lähellekään ARP2000 edes paremmasta materiaalista tehden (siis olettaen ettet omaa moisia laitteita). Noissa kun on otettu oikeasti leikkausvoimat ja venymät huomioon sekä materiaalit on tarkastettua. Mutteritkin tehdään esimerkiksi stanssaamalla maksimaalisen lujuuden saavuttamiseksi, jopa ARP on tehnyt meidän firmalle mittatilausmutteria kohta 5kk, ekat mitoitus protot tehty CNC:llä mutta lujuus ei vastaa silti stanssattua ja teollisesti tietysti koneistetussa ei ole järkeä.


edit: ja esim kierteen pohjat ARP tarkistaa ettei niissä ole mittavirheitä tai pyöristyksissä virheitä jottei leikkausvoimia tule edes kierteen pohjaan.

Kiitos perusteellisesta vastauksesta. :) Täytyy siis tilata pultit..
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 15.12.2011, 10:28:16
Kiitos perusteellisesta vastauksesta. :) Täytyy siis tilata pultit..

Suosittelen tosin tietty tässä ruohonleikkuriprotoveivissä pärjäät varmasti aivan täysin koneistetuolla itse tehdyillä pulteillakin jos tekemisen ilosta haluat tehdä tai sopivan mittaiset ovat kiven alla. Edelliset huomautukset lähinnä siis koski vaihetta jossa sylinteripaineet rupeaa olemaan korkeat ja tehoja ruvetaan kaivamaan pihalle.

Pidä ajan tasalla miten homma etenee ja koneistusvaiheesta kuvia kansalle ;)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 15.12.2011, 18:51:23
Kyl kuvii lisätää, mut näin joulun alla on noi konetunnit vähä kortilla. Mut aina sillon tällön voi pintoja raapia.. Kuhan tulee sopivia välejä.. ;)

Mistä muuten löytyy noita pultteja? Noita tuuninki/reisinki pajojen sivuja tullu kahlattuu, mut pultit myydää yleensä veivien mukana. Ja jos on "irtopultteja", ne myydään veivin mallin mukaan, eikä ilmoteta mittoja.. :( Ois kiva löytää niitä mittoja..
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: VT86 - 15.12.2011, 22:45:44
Kyl kuvii lisätää, mut näin joulun alla on noi konetunnit vähä kortilla. Mut aina sillon tällön voi pintoja raapia.. Kuhan tulee sopivia välejä.. ;)

Mistä muuten löytyy noita pultteja? Noita tuuninki/reisinki pajojen sivuja tullu kahlattuu, mut pultit myydää yleensä veivien mukana. Ja jos on "irtopultteja", ne myydään veivin mallin mukaan, eikä ilmoteta mittoja.. :( Ois kiva löytää niitä mittoja..

ARP tarjoaa http://arp-bolts.com/pages/viewcatalog.shtml ja sivu 31 kataloogista. Ainakin us-parts maahantuo pultteja ja yleisimpiä löytynee hyllystä. (Toimitusajat tosin hieman pitkiä jos on sellainen tuote jota ei ole hyllyssä)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Jani O. - 14.02.2012, 17:47:51
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/66542_166855529998351_100000217146195_600177_1402248_n.jpg)

Suomituotanto kiertokanki.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Masa71 - 15.02.2012, 20:46:49
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/66542_166855529998351_100000217146195_600177_1402248_n.jpg)

Suomituotanto kiertokanki.
Anteeksi jos tää kuulostaa tylyltä mutta mitä sitten?
Veivejä on tehty Suomessa jo viime vuostuhannella joten se ei ole uutinen mutta jos joku sanoo tekevänsä parempia ja halvemmalla( tai edes vastaavaan hintaan) kuin kiinaveivit niin sitten alkaa uutiskynnys ylittyä.
Etenkin jos on näyttöjä siitä että ne veivit kestää nipussa...
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: EVO8 - 15.02.2012, 20:50:02
Lopettaa sitten Ojennus:kin veivien valmistamisen...
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Jani O. - 25.02.2012, 12:32:05
Hyvin harva asia tulee halvemmaksi kun jokin kiinassa tuotettu. Itse tekeminen on osa harrastusta ja laitoinkin vaan kuvan näytille kun topicin aihe kuitenki oli DIY kiertokanget...
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 28.02.2012, 12:39:23
Löytäispä nyt jostai sitä kultasta aikaa.. Ja en ole unohtanu tätä rojektii, jos joku sitä epäili. Tämä on sellanen rauhallinen "tylsien työpäivien tappaja" prokkis.. ;)
Muutenki tullu siviilirintamalla kaiken näköstä, mikä estää suuremman suunnittelun muualla kuin töissä. Kaikki Vanhassa omakotitalossa asuvat tietää mistä puhun.. ;D

Mielessä on pyöriny kovapinnottaminen karkasun sijaan. Pinnote tulee sulzerilta. Materiaali kerrostumaa puhalletaan n.0,7-0,8mm kerros.

http://thinfilm.sulzermetco.com/l_technologien_gb.html

Siinä luettavaa niistä tököteistä.. En just nyt muista mitä ainetta me käytetään, enkä ole juuri nyt työmaalla, että voisin tarkistaa asian, mutta eiköhän me viimeistään edustajan kanssa saada oikea tökötti, ja oikea valmistus metodi keksittyy.. ;)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: The_OttoB - 28.02.2012, 12:51:12


Mielessä on pyöriny kovapinnottaminen karkasun sijaan. Pinnote tulee sulzerilta. Materiaali kerrostumaa puhalletaan n.0,7-0,8mm kerros.


Eikö nuo pinnotukset ole lähinnä kulutuskestävyyttä ja kitkaominasuuksia parantavia juttuja?
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: mista - 28.02.2012, 13:31:40
Eikö nuo pinnotukset ole lähinnä kulutuskestävyyttä ja kitkaominasuuksia parantavia juttuja?

Siinä uskossa olen itsekin elänyt, että lähinnä on pinnan kulutuskestävyyttä parantavia. Ei niinkään lujuutta..
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Rusakko - 28.02.2012, 13:35:03
Lopettaa sitten Ojennus:kin veivien valmistamisen...
Jaa lopettaa vai? Eikö oo ollu tarpeeks kysyntää vai mikä syynä?
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 01.03.2012, 13:06:51
Eikö nuo pinnotukset ole lähinnä kulutuskestävyyttä ja kitkaominasuuksia parantavia juttuja?

Onhan ne. Kulutuslevyjä me sillä pinnoitetaan. Riippuen tietysti pinnotteesta.
Eipä tullu muistettuu kattoo mitä se putu on.. No kovaa se on ku kivi. Just Yritetää työstää sitä, mut aika nihkeetä on. Siitä se ajatus sitten lähti. Materiaalien yhteennaittaminen tapahtuu uunissa, 1130 asteessa..
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Teuwo - 01.03.2012, 13:44:38
Mitä lisäarvoa kiertokangen toiminnalle, jonka pinnat eivät kosketa mihinkään, on siitä että se on pinnoitettu merkittävän hyvin hankaavaa kulutusta kestävällä aineksella ?

No OK, veivin ylä- tai alasilmän posket koskettavat vastaavaan pintaan, riippuen on keppi ylä- tai alaohjattu, mutta kyseisen kohdan kuluminen ei näyttele käytännössä minkäänlaista roolia kiertokangen kestävyyden kannalta.

Toisin kuin kiertokangen lämpökäsittely, ei pinnoitus vaikuta ko. kappaleen veto- tai leikkausjännityksen kestoon tavalla jolla olisi mitään merkitystä.

Jos aihio ei ole tae, voisi kuulapuhalluksen jättämä puristusjännitys aineen pinnassa olla kylläkin hyödyllinen.

   
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 19.03.2012, 09:43:18
Mitä lisäarvoa kiertokangen toiminnalle, jonka pinnat eivät kosketa mihinkään, on siitä että se on pinnoitettu merkittävän hyvin hankaavaa kulutusta kestävällä aineksella ?

No OK, veivin ylä- tai alasilmän posket koskettavat vastaavaan pintaan, riippuen on keppi ylä- tai alaohjattu, mutta kyseisen kohdan kuluminen ei näyttele käytännössä minkäänlaista roolia kiertokangen kestävyyden kannalta.

Toisin kuin kiertokangen lämpökäsittely, ei pinnoitus vaikuta ko. kappaleen veto- tai leikkausjännityksen kestoon tavalla jolla olisi mitään merkitystä.

Jos aihio ei ole tae, voisi kuulapuhalluksen jättämä puristusjännitys aineen pinnassa olla kylläkin hyödyllinen.

   

Tämä ajatus on kiiriny päähän kappaleista, mitä käsitellään töissä. Kappaleet mitä töissä pinnoitetaan, menee paikkoihin, missä tarvitaan Ääretöntä kulutuksen kestävyyttä. Tyyliin, "koskaan ei oo liian kestävä".

Mutta se miksi minua mietityttää tämä pintakäsittely..
Kappale, 100x100/40 "kolmio" profiili puristuu nätisti jigiin, jos sitä ei käsitellä, niinku yleensä. Mutta kappaleet mitkä on käsitelty, ei taivu mitenkään, Ei kirveelläkään, päin jigiä..
Jotain vaikutusta sillä pintajännityksiin, ja samalla kestävyyteen on. Jos paperi sanoo, ettei ole, ni käytäntö on sen toisin todistanu. Ja me Ei karkasta kappaleita mitenkään, vain pinnoitetaan.

Se miten se vaikuttaa, ja miksi, ei mua niinkään kiinnosta. Mutta töissä ku näitä joka päivä hypistelee, ni huomaa eroja.. ;)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Teuwo - 19.03.2012, 16:57:17
No samasta aineksesta jos tekee vetosauvakoneen koepalat, vaikkapa paljaallaan, nitrattuna ja tuolla kamalla pinnoitettuna, niin poikki vetämällähän ja voimat loggaamallahan se selviää vaikuttaako se oikeasti vai ei.

Se meneekö joku pulikka johonkin jigiin vai ei, ei paljoa sano oikein mistään.
No pinnoitus tietysti muuttaa ulkomittoja ja ahdistussovituksen puolella saa eittämättä tunkea aika voimalla ennenkuin osat alkavat mennä lomittain.

Olisihan se toki kaupallinen läpimurto jos veivit pinnoittamalla ne saa merkittävästi lujuudeltaan paranemaan.
Palvelulle on varmasti ostajia koko joukko, jos moisen pystyy uskottavasti todeksi osoittamaan.
On tosin olemassa mahdollisuus että pinnoitetökötin valmistajakin olisi jo ottamassa siivunsa markkinasta, jos toimivuus olisi kovin todennäköinen.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 22.03.2012, 16:22:14

Se meneekö joku pulikka johonkin jigiin vai ei, ei paljoa sano oikein mistään.


Eikö?
Pinnottamaton palikka taipuu Hyvin. Siis ilman voimaa.. Pinnoitettu ja samalla Kevennetty, kappale Ei taivu.. perusaine on molemmissa sama. Pinnoitetussa on n.30mm vähemmän tavaraa.. Tänään todettu, että pinnoitetta oli paikoin 0.7-0.9mm...

Niinku aikasemmin sanoin, tämä on asia, minkä olen käytännössä huomannu. Teoria ja käytäntö on kaks Täysin eri asiaa, ja minä toimin käytännön kannalta. Kirjat ja insinöörit saa sanoo ihan mitä vaan, mut jos käytäntö todistaa asian toisin, uskon mieluummin sitä.. ;)

Olen ehkä ilmaissut asiat "hieman" epäselvästi... ;D Mutta en rupea pitämää mitään luentoo siitä mitä teen työkseni. Kuitenkin pääsääntöisesti pinnoitettuja ja pinnoittamattomia kappaleita. Kyseessä kuitenkin suurinpiirtein samanlaiset "tuotteet".. :)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: TOK - 22.03.2012, 16:37:10
Pinnottamaton palikka taipuu Hyvin. Siis ilman voimaa.. Pinnoitettu ja samalla Kevennetty, kappale Ei taivu.. perusaine on molemmissa sama. Pinnoitetussa on n.30mm vähemmän tavaraa.. Tänään todettu, että pinnoitetta oli paikoin 0.7-0.9mm...

Melkosta panssaria jos toista tuumaa ohentamalla kevennetään?

Teoria ja käytäntö on kaks Täysin eri asiaa, ja minä toimin käytännön kannalta. Kirjat ja insinöörit saa sanoo ihan mitä vaan, mut jos käytäntö todistaa asian toisin, uskon mieluummin sitä.. ;)

Teoriahan on vaan ennuste mitä käytännössä tapahtuu. Tämä keskustelu on liikkunut niin epämääräisellä tasolla että aidanseipään teoriaa on aika turha verrata käytännön aitaan.

Pinnota semmonen itepiirretty kanki ja paa tehopenkkiin niin sillähän tuo selviää mitä se kestää.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Sebbe - 22.03.2012, 16:47:55
No tehkääpä mulle sellaiset kalikat joiden poikkileikkaus on vaikkapa 10*10mm, siten että ovat paksummat päistään, koiranluun malliset.

Kuten tuossa linkissä kuva 3:
http://www.mech.northwestern.edu/courses/meb40/lab399.html

Kalikat voivat myös olla pyörähdyssymmetriset, sorvissa tehdyt.

Tuommoiset pinnoittamattomina ja pinnoitettuina, niin vedän ne poikki ja raportoin tänne myötö- ja murtolujuudet, sekä kimmokertoimet.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: järviin - 22.03.2012, 19:31:36
Eikö?
Pinnottamaton palikka taipuu Hyvin. Siis ilman voimaa.. Pinnoitettu ja samalla Kevennetty, kappale Ei taivu.. perusaine on molemmissa sama. Pinnoitetussa on n.30mm vähemmän tavaraa.. Tänään todettu, että pinnoitetta oli paikoin 0.7-0.9mm...

Niinku aikasemmin sanoin, tämä on asia, minkä olen käytännössä huomannu. Teoria ja käytäntö on kaks Täysin eri asiaa, ja minä toimin käytännön kannalta. Kirjat ja insinöörit saa sanoo ihan mitä vaan, mut jos käytäntö todistaa asian toisin, uskon mieluummin sitä.. ;)

Olen ehkä ilmaissut asiat "hieman" epäselvästi... ;D Mutta en rupea pitämää mitään luentoo siitä mitä teen työkseni. Kuitenkin pääsääntöisesti pinnoitettuja ja pinnoittamattomia kappaleita. Kyseessä kuitenkin suurinpiirtein samanlaiset "tuotteet".. :)
Tuolla menetelmällä kannattaisi pinnoittaa 50% kevennettyjä vinokoneen "linnunluu" veivejä.
Markkinat olisivat suosiollisia.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 26.03.2012, 11:10:46
Ihan miten asian tulkitsee..

Mielestäni mainitsin "mitä teen TYÖKSENI".. En puhunut MISSÄÄN vaiheessa kiertokangista.. Vedoten näihin edeltäviin viesteihin..

Pieni kertaus..


Kappale, 100x100/40 "kolmio" profiili



Se meneekö joku pulikka johonkin jigiin vai ei, ei paljoa sano oikein mistään.



Mutta en rupea pitämää mitään luentoo siitä mitä teen työkseni. Kuitenkin pääsääntöisesti pinnoitettuja ja pinnoittamattomia kappaleita. Kyseessä kuitenkin suurinpiirtein samanlaiset "tuotteet".. :)

Jos vielä mitenkään epäselvää, lue edelliset 6 aihetta.. Missä vaiheessa mainitsin kiertokanget?
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 26.03.2012, 11:30:26
Tuolla menetelmällä kannattaisi pinnoittaa 50% kevennettyjä vinokoneen "linnunluu" veivejä.
Markkinat olisivat suosiollisia.

Ei tullu mielee, et kuinka paljon ne tulis maksamaa??
Jos oikein muistan, yks 5kg purkki tota pinnotetta maksaa n.100€.. Sillä tekee kyllä Paljon.
Uunin käyttö maksaa n.20-30€/tunti + lämmitys 2-3 tuntii, milloin sitä ei voi käyttää, mutta täytyy maksaa..
Talon tunti veloitus, mitä se on poissa "tuotannosta",n.100-150€/tunti..
Nämä siis pelkät pinnotuksen hinnat.. Noin suurinpiirtein..
Markkinat olis varmasti TODELLA suotuisat...

Tietysti päälle tulee materiaalikustannukset, työkalu kustannukset, teräpalakustannukset ja konetunnit... Vois siitä sarjalle jäädä hintaa 1500-2000€... Vieläkö kiinnostaa?? Tietysti tämä on vain karkea arvio, lopullinen hinta voi olla kaksinkertainen...

Minun täytyy tehdä ne pikku hiljaa hissukseen, koska en todellakaa halua maksaa tuollaista summaa!! Se onnistuu VAIN, jos pystyn tekemään jollain vapaalla koneella töiden ohessa, töiden jälkeen, tai viikonloppuisin, jos ei ole koneet käytössä. Ja yleensä ne on!
Ja kuka nyt haluais työpaikalla viettää kaiken vapaa-aikansaki?? Mulla on ainaki muuta tekemistä! Eli työnohessa täytyy saada tehtyy.

No tehkääpä mulle sellaiset kalikat joiden poikkileikkaus on vaikkapa 10*10mm, siten että ovat paksummat päistään, koiranluun malliset.

Kuten tuossa linkissä kuva 3:
http://www.mech.northwestern.edu/courses/meb40/lab399.html

Kalikat voivat myös olla pyörähdyssymmetriset, sorvissa tehdyt.

Tuommoiset pinnoittamattomina ja pinnoitettuina, niin vedän ne poikki ja raportoin tänne myötö- ja murtolujuudet, sekä kimmokertoimet.

Pistetään mieleen!!!!
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: AnttiR - 28.03.2012, 22:35:25

Jos vielä mitenkään epäselvää, lue edelliset 6 aihetta.. Missä vaiheessa mainitsin kiertokanget?
Jos topicin aihe on "DIY kiertokanget" niin äkkiä voisi olettaa että puhutaan kiertokangista.

Mutta ihan mielenkiinnosta, onko tuolla pinnoitusmenetelmällä olemassa jotain nimeä? Voisi vähän tutkia muutkin että mistä on kyse?
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: TurboPepe - 02.04.2012, 21:15:55
voiko kiertokanget itse parntaa?
jos on kerran kallista tilata erikois.
-Pepe
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: jaippi - 03.04.2012, 07:30:27
voiko kiertokanget itse parntaa?
jos on kerran kallista tilata erikois.
-Pepe
Jos parantamista tarkoitit, niin kyllä niitä kaiketi on porukat ainakin tasapainoitellut, eli fiksaillut kaikki samanpainoisiksi kaiketi.
Olihan aikoinaan museon puolella juttua keventämisestäkin reikiä poraamalla, mutta ei tainnut olla sittenkään parantamista  :D
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Fellah - 03.04.2012, 12:38:15
Jos topicin aihe on "DIY kiertokanget" niin äkkiä voisi olettaa että puhutaan kiertokangista.

Juu, mut ei noissa 6 edeltävässä jutussa, niinku harvinaisen selvästi taisin asian ilmoittaa. Oletan että et lukenu niitä, joten et tiedä mitä siellä luki..
No sallittakoon se, tässä aiheessa on muutenki puhuttu ihan jotai muuta, ku asia käsittelee. Jotkut on ottanu jopa itteensä sen, ku olen tästä aiheesta uskaltanu tehä topikin.

voiko kiertokanget itse parntaa?
jos on kerran kallista tilata erikois.
-Pepe

Jos jotenki haluu kiertokankia parantaa, ni alkuperäsille ei ole juur muuta tehtävissä, ku kiillottaa. Kaikki muu heikentää. Ja taitaapa se kiillottaminenki hiukan heikentää... ???

Mittatilaus kiertokanget on aina kalliita. Itseasias kaikki mittatilaustyönä tehdyt asiat on kalliita. Mut jos sellaset haluu, niistä täytyy olla valmis maksamaan, tai täytyy olla mahdollisuus tehdä ne. Mut sillon täytyy tietää jotain. Ellei halua kiivetä arse edellä puuhun. Niinku minä... ;D
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: TurboPepe - 04.04.2012, 22:05:35
Jos parantamista tarkoitit, niin kyllä niitä kaiketi on porukat ainakin tasapainoitellut, eli fiksaillut kaikki samanpainoisiksi kaiketi.
Olihan aikoinaan museon puolella juttua keventämisestäkin reikiä poraamalla, mutta ei tainnut olla sittenkään parantamista  :D

tarkoititko m kankia tai linnuluu http://keskustelu.suomi24.fi/node/8816132  ?

tuo suomi24 on hankala paikka löytää hyvää tietoa
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: TurboPepe - 04.04.2012, 22:15:20
Jos jotenki haluu kiertokankia parantaa, ni alkuperäsille ei ole juur muuta tehtävissä, ku kiillottaa. Kaikki muu heikentää. Ja taitaapa se kiillottaminenki hiukan heikentää... ???

Mittatilaus kiertokanget on aina kalliita. Itseasias kaikki mittatilaustyönä tehdyt asiat on kalliita. Mut jos sellaset haluu, niistä täytyy olla valmis maksamaan, tai täytyy olla mahdollisuus tehdä ne. Mut sillon täytyy tietää jotain. Ellei halua kiivetä arse edellä puuhun. Niinku minä... ;D

onko kiiltävä kestävämpi.
Miten kankia pitää kiilloittaa?

Tilauskanget olisi kivaa jos vaan rahat riittää
Onko sinulla vinkejä mitä pitää ajatella jos tilaa erikoskankia.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: polar - 04.04.2012, 22:44:03
onko kiiltävä kestävämpi.
Miten kankia pitää kiilloittaa?

Tilauskanget olisi kivaa jos vaan rahat riittää
Onko sinulla vinkejä mitä pitää ajatella jos tilaa erikoskankia.

Puolikiiltävä on kestävin.
Kankea pitää kiillottaa ja hinkata hellästi.
Erikoiskanget pitää tilata puhelimella ja vaivihkaa.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: JuHaU - 04.04.2012, 22:50:51
Olihan aikoinaan museon puolella juttua keventämisestäkin reikiä poraamalla, mutta ei tainnut olla sittenkään parantamista  :D

Näistä piti tulla hipot.

(http://image.nettix.fi/extra/partimg/1296301_1296400/1296389_b_589d0cde9869e622.jpg)
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: TurboPepe - 06.04.2012, 00:15:59
Puolikiiltävä on kestävin.
Kankea pitää kiillottaa ja hinkata hellästi.
Erikoiskanget pitää tilata puhelimella ja vaivihkaa.

ok, kiitos vinkistä.
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Veksi - 24.07.2012, 12:39:23
Pitkästä aikaa lueskelin tätä aihetta ja huvituin. Pistetääs vähän korkealentoisia ideoita

Voisiko kiertokangen valmistaa laminoimalla. Joku varmaan muistaa Moran laminated steel- puukot. Nehän ovat ikuisia
Tai voisiko kangen valmistaa hiilikuidusta? Pintaan joku keraaminen pinnoite? Ainakin kilohinta olisi korkea

Tulevaisuudessa lienee mahdollista geenimuuntelun avulla kasvattaa simpukan helmestä kiertokangen muotoinen. Olisi mukava käydä etelän reissulla sukeltamassa vinokoneeseen uuden kanget.  :buck2:
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: hempp2_ - 07.08.2012, 21:06:27
(http://www.rallyrace.net/jvab/spgm/gal/Volvo/volvoB230%282%29-_US%28B%29.jpg)

Tollasta löyty kun selasin kuvia...

Materiaalit ja kaikki valmiina, lultavasti saa tarkastaa kaikki mitat omaan tarkoitukseen sopiviksi
Otsikko: Vs: DIY kiertokanget
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.08.2012, 21:30:21
tuo suomi24 on hankala paikka löytää hyvää tietoa

Näkisin että olet asian ytimessä. :smoke: