Autodiagnoosi  Carcom Oy

DIY kiertokanget

  • 102 Vastauksia
  • 47977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3188
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #15 : 28.11.2011, 23:11:10 »
No meillä oli sellainen tuhatheppanen 500 cid ProStocker V8 ja kanget vaihdettiin parin kauden jälkeen. Yhdellä ruotsalaisella (Hansen racingin myyjä) oli isolohko Oldsi katuauto alumiinikangilla. Siis sellainen suditteluauto, ja moottori oli pysyny jo useamman vuoden nipussa. YMMV.

Tietysti omatekoisella kangella voi valita just sen parhaimman kiertokankisuhteen optimaalista sylinterintäytöstä, sivuttaisvoimia, männän kiihtyvyyttä ja nopeutta unohtamatta.

Kelläs siellä semmonen katupeli on ? Ja toi kankien vaihtelu juttu perustuu lähinnä siihen muistikuvaan mitä Parviaisen Hessu koulussa tarinoi siitä Malmgrenin 1400hv kilpurista. En nyt muista kuinka monta vetoa niillä kangilla ajettiin mutta ne piti tarkistaa ja mitata ja kohtalaisen tiuhaan vaihtaakkin.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2011, 23:13:00 kirjoittanut VT86 »
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #16 : 28.11.2011, 23:58:42 »
Myös hammaspyörien valmistuksesta kannattaa lueskella. Usein käytetään lujaa materiaalia, joka sitten "pintakarkasitaan", jotta saadaan tarvittava kovuus kestämään kulutusta.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #17 : 29.11.2011, 06:55:20 »
Tuosta tehtyjä M30 ja M36 pultteja olemme testanneet töissä:

http://www.uddeholm.fi/finnish/files/uddeholm_dievar.pdf

Kestää luokkaa 2000 MPa lämpökäsiteltynä. Hinnasta ei ole mitään havaintoa.

Jos tarkoituksena on tehdä itse ja säästää, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Ylipäätäänkin kiertokanget ovat aika hölmöjä tehdä itse, millä tahansa mitoilla saa teetettyä. Löytyy viljalti valmiina ja hinnat eivät päätä huimaa.

Autossa on 1000 muuta palikkaa mitä ennemmin kannattaa valmistaa itse, koneessa, voimansiirrossa ja pyöränripustuksissa.

Mä en kyllä vieläkää näe minkäänlaista asiayhteyttä edullisessa, mittatilaustyönä tehdyssä, kestävässä veivissä.. Ois kiva löytää sellanen veivi, joka kestää sen 800hv helposti. Ja ilman että hinta ei päätä huimaa.. :D Riippuu tietysti katevaroista.. Toiselle tonni on pikkuraha jolla pyyhkii nenää, toiselle ylitsepääsemätön summa. Jos veiveistä puhutaan..

Onhan materiaalikin hintavaa, mut veivi aihiot ei voi painaa 10 kiloo enempää. Ja jos materiaali maksaa vaikka pirulliset 10€/kg, veivien hinnaks jää n.100€.. Se hinta ei päätä huimaa. 8)

Mikä on muute sen hienompaa, ku tietää että saat virittää konetta niin paljon, ku lompakko kestää.. Veivit ei ainakaa anna periks. Teimpä ne muute ite.. ::)
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #18 : 29.11.2011, 09:10:33 »
Mä en kyllä vieläkää näe minkäänlaista asiayhteyttä edullisessa, mittatilaustyönä tehdyssä, kestävässä veivissä.. Ois kiva löytää sellanen veivi, joka kestää sen 800hv helposti....

Mikä on sinun moottoriaihiosi ja montako veiviä sinne tulee? Eli paljonko yhden veivin pitää kestää. 800 hv / 4 / 5  / 6 tuollakin on vissi ero. Vai lasketaanko toiseen suuntaa, eli olet tekemässä konetta, jossa on 800 hv / pytty. Sitten nämä kysymykset on varmaan väärässä foorumissa :juhau:

Jopa SPM kiinaveiveillä on otettu yli 200 hv kpl tehoja koneesta ja veivit eivät olleet ensimmäinen asia joka moottorissa porsi.

Onhan se kunnioitettava asia jos pystyy tekemään itse myös moottorin sisuskalut ja kokee onnistumisen tunteen sitä kautta.

Pidä porukka ajantasalla kun teet päätöksen kangista. Olisi mielenkiintoista kyllä kuulla muitakin ominaisuuksia ko mörkömoottorista.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3188
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #19 : 29.11.2011, 09:49:03 »
Mikä on sinun moottoriaihiosi ja montako veiviä sinne tulee? Eli paljonko yhden veivin pitää kestää. 800 hv / 4 / 5  / 6 tuollakin on vissi ero. Vai lasketaanko toiseen suuntaa, eli olet tekemässä konetta, jossa on 800 hv / pytty. Sitten nämä kysymykset on varmaan väärässä foorumissa :juhau:

Jopa SPM kiinaveiveillä on otettu yli 200 hv kpl tehoja koneesta ja veivit eivät olleet ensimmäinen asia joka moottorissa porsi.

Onhan se kunnioitettava asia jos pystyy tekemään itse myös moottorin sisuskalut ja kokee onnistumisen tunteen sitä kautta.

Pidä porukka ajantasalla kun teet päätöksen kangista. Olisi mielenkiintoista kyllä kuulla muitakin ominaisuuksia ko mörkömoottorista.


Hyvä pointti, tiedän erään SRC vermeen jossa on 5 mukiseen tulossa kiinaveivit ja siinä käytetään sitten kanssa niitä 850hv voimavaroja. Samoin eikös Peetullakin ole kiinaveivit BBB:ssa ja en usko että veivi olisi se joka siinäkään antaa periksi ensimmäisenä.

Tosin itse pidän vain idesta valmistaa kanget itse, optimointi on päivän sana ;) kevyempää ja kestävämpää. Erittäin mielenkiintoista mihin tässä päädytään.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #20 : 29.11.2011, 10:23:12 »
Kelläs siellä semmonen katupeli on ? Ja toi kankien vaihtelu juttu perustuu lähinnä siihen muistikuvaan mitä Parviaisen Hessu koulussa tarinoi siitä Malmgrenin 1400hv kilpurista. En nyt muista kuinka monta vetoa niillä kangilla ajettiin mutta ne piti tarkistaa ja mitata ja kohtalaisen tiuhaan vaihtaakkin.

Toi Oldsi juttu on jo 80-luvulta, eli esihistoriallista kamaa. Täytyy kysyä noista Pro-kangista, miten nykyään, mutta jotenkin muistelisin että kausi vedetään samoilla kangilla...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #21 : 29.11.2011, 10:40:31 »
Siis ei ole tarkotus rakentaa mitään järisyttävää mörköä, vaikka se kauhean hauskaa oliski. Suurella todennäköisyydellä valmiiksi tulee Vain moottori. Ei autoa. Moottoriakaan ei ole vielä päätetty.
Topikin avausviestissähän oli maininta kestävyydestä, vaikka 800hv.. ;) Kaikkihan on hyvin pitkälti materiaalista kiinni. Niinkuin ensimmäisessä postissa oli mustattu.. :)

Se,mitä etuja saadaan milläkin eri seoksella. Se minua kiinnostaa.
Jos olisin materiaalitekniikan kanssa enemmän tekemisissä, en sitä täältä kysyis.. Siitäkin jotain tiedän, mutta joku tietää aina paremmin ku minä. Valmistuksen saloihin olen enemmän perehtyny. Eihän siinä ole ku pari reikää, ja profiili :2funny:
Onhan siinä oikeasti muutaki, mut yksinkertaisuudessaan näin.

Yhen kangen tekemiseenkää ei montaa tuntii aikaa mene.. Itseasias profiilin ympäripyöräytykseen n.10min.. Muutamia tullu kevenneltyy huvin vuoks.. Kestävii niistä ei saa kirveelläkää, mut kevyet, ja kiiltävät.. ;D
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #22 : 29.11.2011, 10:43:26 »


Tosin itse pidän vain idesta valmistaa kanget itse, optimointi on päivän sana ;) kevyempää ja kestävämpää. Erittäin mielenkiintoista mihin tässä päädytään.


Kaupasta saa ostaa sopivia kankia, ja en usko että itsetehdyillä kangilla päästään parempaan tai halvempaan lopputulokseen. Kankivalmistajia on pilvin pimein ja kilpailu on tiukkaa. Toki jos työpaikalla on koneet ja laitteet sekä koneaikaa ynnä tarvittavat terät, magnafluxi, kuulapuhalluslaitteet niin mikä ettei. Sitten vielä täytyy ostaa pultit ja yläsilmän puslat. Vai tehdäänkö ne itse? Niihinkin palaa lähemmäs 100 euroa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3188
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #23 : 29.11.2011, 11:10:18 »
Kaupasta saa ostaa sopivia kankia, ja en usko että itsetehdyillä kangilla päästään parempaan tai halvempaan lopputulokseen. Kankivalmistajia on pilvin pimein ja kilpailu on tiukkaa. Toki jos työpaikalla on koneet ja laitteet sekä koneaikaa ynnä tarvittavat terät, magnafluxi, kuulapuhalluslaitteet niin mikä ettei. Sitten vielä täytyy ostaa pultit ja yläsilmän puslat. Vai tehdäänkö ne itse? Niihinkin palaa lähemmäs 100 euroa.

Toki saa ostaa ja itse ostaisinkin johtuen työpaikasta ;) mutta ideana komponenttien valmistaminen itse on aina kiinnostavaa. Halvemmalla tuskin päästään vaikka jättäisikin kaikki työstökulut ja oman ajan pois laskuista mutta periaatteessa "parempaan" pitäisi pystyä koska teollinen vs. yksittäiskappaleet joiden materiaali voidaan valikoida ja tarkistaa ennen valmistusta. Tehdä kovuus/lujuus mittauksia materiaalille sekä voidaan tehdä tarkemmilla toleransseilla ja mittauksilla kuin teollisessa tuotannossa.

Aikaa luonnollisesti menee tuhottomasti, kanget eivät ole kuin nimeksi parempia kenties ja kustannukset tulee olemaan laatukankien luokkaan vähintään. Ja jos puhutaan kunnon kangen pulteista ja varman päälle rakentamisesta niin esim APR2000 saa jo unohtaa ja mennä tyyliin ARP Custom Age 625+ putteihin jotka on ~40-50e/kpl.

Itseä kiinnostaa kovin juurikin materiaalitekniikan ja työstötekniikan vinkkeilistä esim juurikin näiden K-Kankien valmistaminen. Ja se että saadaanko jotain uutta ja erilaista kehitettyä jolla saataisiin esim materiaalin määrään ja kestävyyteen parannuksia.

Siis ei ole tarkotus rakentaa mitään järisyttävää mörköä, vaikka se kauhean hauskaa oliski. Suurella todennäköisyydellä valmiiksi tulee Vain moottori. Ei autoa. Moottoriakaan ei ole vielä päätetty.
Topikin avausviestissähän oli maininta kestävyydestä, vaikka 800hv.. ;) Kaikkihan on hyvin pitkälti materiaalista kiinni. Niinkuin ensimmäisessä postissa oli mustattu.. :)

Se,mitä etuja saadaan milläkin eri seoksella. Se minua kiinnostaa.
Jos olisin materiaalitekniikan kanssa enemmän tekemisissä, en sitä täältä kysyis.. Siitäkin jotain tiedän, mutta joku tietää aina paremmin ku minä. Valmistuksen saloihin olen enemmän perehtyny. Eihän siinä ole ku pari reikää, ja profiili :2funny:
Onhan siinä oikeasti muutaki, mut yksinkertaisuudessaan näin.

Yhen kangen tekemiseenkää ei montaa tuntii aikaa mene.. Itseasias profiilin ympäripyöräytykseen n.10min.. Muutamia tullu kevenneltyy huvin vuoks.. Kestävii niistä ei saa kirveelläkää, mut kevyet, ja kiiltävät.. ;D

Itse materiaalivalinnan lisäksi pohtisin kangen muotoa ja mallia miten sitä saisi kevyemmäksi ja kestävämmäksi samalla, en siis suoraa kopioisi olemassa olevaa H-profiilia tms. Koska oletettavasti teollisessa massatuotannossa ei tehdä kaikkia mahdollisia kommervenkkejä kustannus syistä kun saadaan kuitenkin halvemmalla riittävä tehtyä. Taas jos puhutaan tällaisista yksittäis kappaleista lähtisin viemään materiaali valinnat sekä itse kangen suunnittelun ja työstämisen mahdollisimman pitkälle. Sikäli jos vain rahkeet ja työvälineet riittää niin pitkälle.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #24 : 29.11.2011, 12:06:50 »

 periaatteessa "parempaan" pitäisi pystyä koska teollinen vs. yksittäiskappaleet joiden materiaali voidaan valikoida ja tarkistaa ennen valmistusta. Tehdä kovuus/lujuus mittauksia materiaalille sekä voidaan tehdä tarkemmilla toleransseilla ja mittauksilla kuin teollisessa tuotannossa.



Mä en usko että kukaan "pystymetsästä" tuleva pystyy MITENKÄÄN kilpailemaan teollisesti valmistetun kiertokangen kanssa. Niitä yksityiskohtia on aivan liikaa asiaa tuntemattomalle.

http://www.cp-carrillo.com/Tech/RodTech/tabid/76/Default.aspx

Yllämainittu linkki vie Carrillon sivuille, josta voi lukea niistä pienistä yksityiskohdista mitä kiertokangen suunnittelussa voi ottaa huomioon.

Sama kun väittäisi että yksittäiskappaleena tehtävä ja suunniteltava kuulalaakeri on parempi kuin sarjatuotettu.


« Viimeksi muokattu: 29.11.2011, 12:14:02 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #25 : 29.11.2011, 13:22:44 »
Kaupasta saa ostaa sopivia kankia, ja en usko että itsetehdyillä kangilla päästään parempaan tai halvempaan lopputulokseen. Kankivalmistajia on pilvin pimein ja kilpailu on tiukkaa. Toki jos työpaikalla on koneet ja laitteet sekä koneaikaa ynnä tarvittavat terät, magnafluxi, kuulapuhalluslaitteet niin mikä ettei. Sitten vielä täytyy ostaa pultit ja yläsilmän puslat. Vai tehdäänkö ne itse? Niihinkin palaa lähemmäs 100 euroa.

Tähän väliin täytyy todeta että VT86 on mun kans ajatuksellisesti samalla tasolla. Minun arvostus ja rispekti menee töissä niille, jotka osaa ja pystyy tekemää itse. Kaikki osaa tilata iibeistä pakosarjan, ja asentaa sen. Ei se kenestäkää "auton virittäjää" tee. Mut kaikki ei osaa tehdä sitä. Itseasias tosi harva osaa tehdä siitä hyvän. Miksi mennä siis sieltä, mistä aita on matalin???

Mä kiipeen yleensä arse edellä puuhun. Talon ku ostin, ostin paikkakunnan halvimman. Ja remppaan sitä kuntoo.. Jotenkaa ei sovi mun luonteelle, et menisin kauppaa ostamaa, ku voin sen yhtä hyvin tehä ite. ;) ;)

Mulla on käytössä kaikki tarvittava. Jyrsin/työstökeskus/kuulapuhalluskone. Uuni karkasua varten löytyy myös. Kovapinnoitus onnistuu kans. ;) Jos tarvii kovakromata, se onnistuu yhteistyökumppanin kautta. ;)

Muotoa ja profiilia olen kans miettiny.. Jossain aussi foorumilla oli kans puhetta profiileista. Siellä nousi A-profiili esille.. Mun järkee kävis enemmän H-profiili pyöreällä pohjalla. Johan 1500-luvulla tiedettii et kaareva tukee enemmän ku kantikas.. ;) Ja profiili muutenki mahdollisimman pyöreäksi, ja sileäksi.
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #26 : 29.11.2011, 13:31:04 »
Pientä edistystä tapahtunu toteutuksessa.. Surfcamilla tehty kuva, ja profiilin ajo ohjelma.. Mitat napattu B23:sen veivistä..

Materiaali saatavuus orvar supremen kohalla heikko. Selvitellään romiksilta, jos löytyis sopivaa kikkaretta.
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #27 : 29.11.2011, 15:04:43 »
Kaupasta saa ostaa sopivia kankia, ja en usko että itsetehdyillä kangilla päästään parempaan tai halvempaan lopputulokseen. Kankivalmistajia on pilvin pimein ja kilpailu on tiukkaa. Toki jos työpaikalla on koneet ja laitteet sekä koneaikaa ynnä tarvittavat terät, magnafluxi, kuulapuhalluslaitteet niin mikä ettei. Sitten vielä täytyy ostaa pultit ja yläsilmän puslat. Vai tehdäänkö ne itse? Niihinkin palaa lähemmäs 100 euroa.

Unohtu listata tästä, et magnafluxii ei oo, mut jotai vastaavaa myrkkyy.. Punasta tököttii, valkone pullo ja vihree korkki.. En muista merkkii.. ;)
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3188
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #28 : 29.11.2011, 15:15:38 »
Mä en usko että kukaan "pystymetsästä" tuleva pystyy MITENKÄÄN kilpailemaan teollisesti valmistetun kiertokangen kanssa. Niitä yksityiskohtia on aivan liikaa asiaa tuntemattomalle.

http://www.cp-carrillo.com/Tech/RodTech/tabid/76/Default.aspx

Yllämainittu linkki vie Carrillon sivuille, josta voi lukea niistä pienistä yksityiskohdista mitä kiertokangen suunnittelussa voi ottaa huomioon.

Sama kun väittäisi että yksittäiskappaleena tehtävä ja suunniteltava kuulalaakeri on parempi kuin sarjatuotettu.

Hieman huono vertus mielestäni mutta ymmärrän mitä ajat takaa. Tosin samalla periaatteellahan voisi sanoa että moottorin kaikki muuttaminen on "turhaa" eikä sillä saavuta mitään koska eihän yksi mies pystymetsästä voi tehdä asiaa paremmin kuin autotehtaiden lukuiset insinöörit??

Lähinnä tarkoitin sitä että tuollaista yksittäistä veiviä jonka tekee ei todellakaan ole tarkoitettu kilpailemaan teollisen veivin kanssa mutta se ei tarkoita etteikö se voisi olla parempin. En usko että yksikään teollinen valmistaja tutkisi esim. jokaisen veivin aihomateriaalia erikseen. Kovuus, lujuus mittaukset, mahdolliset särötarkistukset yms. Jolloin voidaan varmistua aivan täysin käytettävästä materiaalista. Toki kuinka monella on moiseen mahdollisuudet on eriasia, itsehän olisin voinut kouluaikaan hifistellä moisia varsin pitkälle jos olisin omannut riittävät taidot (ja ajan+rahan) eli välineistö olisi ollut käytettävissä työstökeskuksista, materiaalitekniikan labran lujuusmittaus välinestä, eektronimikroskooppiin.

Samoin kuin valmiin kappaleen tarkistukset ja viimeistelyt varmasti voidaan viedä paljon pidemmälle kuin teollisesti on järkeä tehdä (ei tarkoita etteikö sitä pystyisi mutta kun saavutettava hyöty on kustannuksiin nähden pieni niin varmasti jätetään tekemättä teollisessa valmistuksessa jottei lopputuotteen arvo nousisi liian korkeasti kaupan kannalta). Näin ajateltuna ainakin veivi olisi parempi ? Tosi kuten voidaan todeta saavutettava hyöty ei todellakaan ole kovin merkittävä ja kustannukset sekä työmäärä on suhteettoman suuri etuihin verrattuna.

Itse lähinnän pidän mielenkiintoisena tätä ajatusta valmistaa veivit enkä siis missään määrin tarkoita että se olisi järkevää tai kustannustehokasta tai että sillä saavutettaisiin esim kiinaveiveihin nähden suurta hyötyä. Mutta sitä saa mitä sattuu tekemään joten tietää mitä on käsissä sikäli että pystyy tekemään FEM laskennat ja kokeelliset mittaukset veiville. Tai jossei tiedä niin tietääpä ainakin ketä syyttää jos se ei kestä.



MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #29 : 29.11.2011, 15:30:08 »
Onhan noita käsintehtyjä ja särötarkistettuja ja dokumentoituja veivejä mahdollista saada.. Mutta lompakon täytyy olla todella paksu! Siis TODELLA paksu.

Yks kiinalainen paja painaa tuhansia veivejä pihalle, luottaen aihio toimittajan sanaan. Lyön vetoa, että niitä vevejä EI tarkisteta. Jokaisesta valuerästä voidaan tarkistaa 2. 2 sen takia, että jos toisessa on pieniä säröjä/halkeamia/murtumia, tarkistetaan toinen. Jos se on hyvä, koko valusarja on hyvä. Ei muutaku veivit maailmalle, ja raha taskuu..
1.5 vuoden päästä reklamoidaan, ja ihmetellään ku mitää ei kuulu. No paja on lopettanu toiminnan, ja jatkaa toisella tuntemattomalla nimellä.. Näin se vaa menee. Valitettavasti.

Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

 

Proturbo  Autodiagnoosi