Elekma  Autoracing

DIY kiertokanget

  • 102 Vastauksia
  • 47914 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #30 : 29.11.2011, 15:47:04 »
Tosin samalla periaatteellahan voisi sanoa että moottorin kaikki muuttaminen on "turhaa" eikä sillä saavuta mitään koska eihän yksi mies pystymetsästä voi tehdä asiaa paremmin kuin autotehtaiden lukuiset insinöörit??



Ehkä autotehtaan insseillä ja pm-miehellä on erilaiset tavoitteet.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #31 : 29.11.2011, 16:06:03 »
Sen verran sotken käsiäni tähän väittelyyn. MotoIQ sivustolla on tehty paljon erillaisia virityksiä ja parannuksia monenlaisiin koneisiin ja heillä on muutenkin vähän semmonen pelle peloton meininki joidenkin asioiden kanssa. Siellä on myös ollut puhetta paljon alakerrasta ja esim. kankisuhteista jne. joten ihan vinkkinä sieltä saattaisi löytyä jotain hyödyllistä tähän projektiin.

Ja lisäksi tuosta että "teollisuudesta tulee jo tarpeeksi hyvää tavaraa", niin MotoIQ projekteissa käyttävät hyvin usein ihan merkkituotteita, mutta silti tekevät vielä parannuksia jotta saavat heille sopivat osat. Eli ei se sano vaikka se tulee Carillolta tai vastaavalta että se kanki on täydellinen. Aina tällaisissa massatuotteissa on parantamisen varaa. Tottakai paljon täytyy ottaa huomioon jos lähtee itse kankia suunnitteleen ja rakenteleen, mutta minun mielestä siitä vain jos tahtoo. Täällä foorumilla lähdetään harmittavan usein juuri tälle linjalle että ei mitään järkeä, valmista saa jo, jne.  :-\ Jos kaverilla on halua ja kiinnostusta niin autetaan parhaamme mukaan heittelemällä ideoita jne. Joten onnea matkaan ja mielenkiinnolla odotan mihinkä tuloksiin päädytään -H-

Enkä sitten halunnut ketään loukata, mutta ajattelin nyt sanoa mielipiteeni tähän.

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #32 : 29.11.2011, 16:23:39 »
Kiitos jahre kommentistasi!!  :pomo:

Harvinaisen hyvin osasit kertoa tämän keskustelufoorumeiden yleisen ongelman..

Luin tossa jotai juttua, missä oli haastateltu näitä veivien suunnittelijoita. Oli carillon suunnittelija, ja muutama muuki.. Toi Carillo vaa jäi mielee.. :) Mut siel oli puhetta I-profiilin, ja H-profiilin jatkajasta, X-profiilista. Oli kuulemma saatu Suuria etuja muihin verrattuna..

Täytyy kaivaa.....

"Howards Cams has developed a Parabolic X Beam Design that combines the I-Beam and H-Beam designs. Lou adds confidently: “This is still in the experimentation process at this time, but so far seems to have an extraordinary increase in strength and load capabilities”." 8)

koko juttu:
http://www.faliconcranks.com/Making%20the%20Connection.pdf
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #33 : 29.11.2011, 16:44:51 »
Koska itsetehty on sinällään hieno, jos ehkä tauloudellisesti kannattamaton, odotan innolla raporttia kuinka aloittaja hoitaa takoaihiot veiveilleen ja lämpökäsitellee ne, muiden operaatioiden lisäksi.

Toki custom veiveillä voi optimoida kampikoneiston voimien lisäksi esimerkiksi männän asemaa painekäyrään nähden - mutta jos ollaan rehellisiä en jaksa uskoa että henkilö joka kysyy nettifoorumilla mitä jonkun kokoinen levynpala painaa kykenisi - ainankaan vielä - moiseen.

Ihan mielelläni olisi kyllä tässä(kin) asiassa väärässä.

Voi myös olla että olen vain vanha, mutta yleiseen elämänkokemukseen perustuen pidän pienenä mahdollisuutta että runsaasti huutomerkkejä ja hymiöitä viljelevä henkilö olisi - edelleen ainakaan vielä - sellainen FEM analyysin ihmelapsi että pystyisi yht'äkkiä merkityksellisellä tavalla parantamaan, niinkin pitkän evoluution läpikäyneen kone-elimen kuin kiertokangen, geometriaa ylipäätään ja erityisesti poikkileikkauksen osalta, lopputuloksen kannalta merkityksellisellä tavalla.

Edelleen vaikka Kiinalainen alihankkija tekisikin paljon sutta ja sekundaa, ei maineestaa vähänkään tarkka länsimainen jälleenmarkkinoija voi päästää seulasta läpi mitä tahansa kuraa - jos aikoo pysyä mukana kilpailussa.

Mutta työn iloa - vilpittömästi otan hatun päästä jos joku laakista pyöräyttää itse Ojennuksen keppien veroiset kanget - tai edes Kiina Parnerien.   



 

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #34 : 29.11.2011, 19:52:40 »
Koska itsetehty on sinällään hieno, jos ehkä tauloudellisesti kannattamaton, odotan innolla raporttia kuinka aloittaja hoitaa takoaihiot veiveilleen ja lämpökäsitellee ne, muiden operaatioiden lisäksi.

Toki custom veiveillä voi optimoida kampikoneiston voimien lisäksi esimerkiksi männän asemaa painekäyrään nähden - mutta jos ollaan rehellisiä en jaksa uskoa että henkilö joka kysyy nettifoorumilla mitä jonkun kokoinen levynpala painaa kykenisi - ainankaan vielä - moiseen.

Ihan mielelläni olisi kyllä tässä(kin) asiassa väärässä.

Voi myös olla että olen vain vanha, mutta yleiseen elämänkokemukseen perustuen pidän pienenä mahdollisuutta että runsaasti huutomerkkejä ja hymiöitä viljelevä henkilö olisi - edelleen ainakaan vielä - sellainen FEM analyysin ihmelapsi että pystyisi yht'äkkiä merkityksellisellä tavalla parantamaan, niinkin pitkän evoluution läpikäyneen kone-elimen kuin kiertokangen, geometriaa ylipäätään ja erityisesti poikkileikkauksen osalta, lopputuloksen kannalta merkityksellisellä tavalla.

Edelleen vaikka Kiinalainen alihankkija tekisikin paljon sutta ja sekundaa, ei maineestaa vähänkään tarkka länsimainen jälleenmarkkinoija voi päästää seulasta läpi mitä tahansa kuraa - jos aikoo pysyä mukana kilpailussa.

Mutta työn iloa - vilpittömästi otan hatun päästä jos joku laakista pyöräyttää itse Ojennuksen keppien veroiset kanget - tai edes Kiina Parnerien.   

Kaiken skeptisyyden ohella, asiat mitä en itse pysty koneista riippuen tekemään, voin aina kysyä joltain meidän yhteistyökumppanilta tai alihankkijalta. Olenko ymmärtänyt jotenkin nämä keskustelufoorumit väärin, vai onko tässä nyky-tietoyhteiskunnassa väärin keskustella asioista/kysyä asioista keskustelu foorumeilta? Vai onko se jopa häpeällistä? Se jolla on se tieto, säilyttäköön sen itsellään. Eikö vain?
Tämähän on (käsittääkseni) keino saada tietoa muualta kuin omasta tuttavapiiristä..

Mutta se mistä niitä takoaihioita saa.. No esim. Memar Oy toimittaa. Kurkkaas kiukulla niitten sivuja.. Taitaa jopa olla yksi päätuotantotekniikoista.
Ja kuka on väittäny että juuri MINÄ olisin tekemässä jotain teknillisesti historiallista? Siis kysehän on ihan puhtaasti jostain S**N kiertokangista. Minua nyt vaan sattuu kiinnostamaa nämä asiat.
Enkä minä ole tekemässä mitää Ojennuksen veivien voittajaa, hei haloo. Järki kätee pappa. PO.lla on "muutaman" vuoden kokemus ja ymmärrys veivien valmistuksesta ja saloista.

Ja se miten minä kirjoitan, on ÄÄRIMMÄISEN hieno keino tylyttää ihminen pieneen maan rakoo.. Eikö vain? Mä en tiedä miten kirjotustyylistä voi päätellä yhtään mitään? Sen mitä kirjoittaa, siitä voi.
Jos mä kysyn jostain asiasta, ja nimenomaa PYYDÄN jättämään nämä kielteiset asiat omaksi tiedoksi, mä oletan saavani tavalla tai toisella enemmän niitä positiivisia asioita esille.
Se mistä minä oman tietotaitoni saan, tulee jäämään mun tietoisuuteen. Se miten minä tulen asiat ja ongelmat ratkaisemaan, jää mun omaan tietoisuuteen. Kiitos siitä. Tiedän olla jakamatta tietouttani eteenpäin.

Kiitos ja anteeksi että edes kysyin tällaisesta asiasta mitään!! :hello:

ps. Tulihan se hymiöki sieltä!
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #35 : 29.11.2011, 19:56:40 »
Tuossa PDF:ssä on mainittu hyvin mitkä on potenttiaalisia materiaaleja. TI 6246, AL7075 ja Teuwon heti alussa mainitsema EN24 aka. 4340. Kaikille näille joutuu tekemään jonkunlaiset lämpökäsittelyt.

Kulutusteräksistä en lähtisi kankia tekemään.

Äläkä masennu palautteesta... sitä vaan tulee aina välillä :) keep going

240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #36 : 29.11.2011, 20:17:31 »

Kiitos ja anteeksi että edes kysyin tällaisesta asiasta mitään!! :hello:


Niinhän se näillä foorumeilla menee, että niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa. Muotoilemalla asiansa lukijoille mielenkiintoiseen muotoon saa myös aivan erilaisia vastauksia.
Jos heti aloitusviestissä lähtee provosoimaan (älkää sanoko, turha, ei mitään järkeä...), niin lopputuloksen voi 99.99 % todennäköisyydellä arvata.

Se menee kutakuinkin näin...

Provosoiva ehdotus -> kriittisiä ja asiantuntevia kommentteja -> kysyjä heittää lisää löylyä -> siihen vastataan -> kysyjä päättää olla hetken aikaa kirjoittamatta foorumile, koska ei sieltä saa mitään kunnon vastauksia.

Toivottavasti tämä ei mene näin ja jatketaan asiasta molemmin puolin.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #37 : 29.11.2011, 20:40:10 »
Just kuulin juttua eräästä b230 koneesta täälläpäin jossa olisi itsetehdyt kiertokanget, tai siis auton omistajan työkaveri tämän mulle kertoi.  Itse autonomistaajakin aina välillä näen niin  täytynee kysyä minkälaiset siellä oikeesti on ne kanget, et onko ne jotkin mittatilaus veivit vai ihanko oikeasti itsetehdyt.  Mutta tää on taas täysin esson baari juttua ennenkuin olen varmistanut asian oikeanlaidan..
940 classic
Amazon -68

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #38 : 29.11.2011, 22:59:05 »
Tässä lainaus erään Suomalaisen pajan nettisivuilta.

Lainaus
Valmistamme itse billet-kiertokanget mihin tahansa mäntämoottoriin mittatilaustyönä. Hinnat alkaen 800e/sarja.

Tässä kuva billet kankien työstöstä toisessa pajassa.


Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #39 : 30.11.2011, 13:14:01 »
Negatiivinen ja kielteinen palaute ei saa minua lopettamaan, vaan yrittämään entistä enemmän. Se vaan veettää, ku yritetään torpata toisen Ajatusta henkeen ja vereen. Mutta meitä on moneen junaan..

Ja niistä takoaihioista vielä sen verran, että niitä saa ihan tosta vierestä. Pientä nimellistä korvausta vastaan. Ei siis tarvi ajaa 120 kilsaa pirkkalaan..

Rupattelin tossa aikani yhden työkaverin kanssa, (45 vuoden kokemuksella) se tsemppas jatkamaa tosi paljon. Eikä kehottanu missää nimessä kopioimaa, vaa miettimää ajatuksella jotain uutta. "Kyllä tässä talossa sen verran ammattitaitoo ja koneita on, että saadaa yhdet veivit tehtyy. Tarvittaessa häiritään konesuunnittelijoita, ja pyydetää niitä kuuluisia lujuuslaskelmia."
Ei Ojennuskaan tehny omasta päästä ensimmäisiään, eikä ne Varmasti ollu niin hyviä, ku tänä päivänä. Kukaan ei ole seppä syntyessään.

Materiaalina takeen (taottu valmis-aihio) haluan hylätä. Ihan vain ja ainoastaa mielenkiinnon puutteen takia. Tämä olisi vain se helpoin tie. Jokainen Koneistaja saa tehtyy valmiit kanget, valmiista materiaaleista. Koe materiaali hengailee nyt tossa kaapin vieressä lattialla.
Ohjelma on valmiina, enää odotetaan koneaikaa.. Siis sopivaa vaparia, että kone on tyhjä.

Mitä useamman koekappaleen saan tehtyä, sitä parempi. Ensimmäisenä mua kiinnostaa usean taonnan vaikutus pinnan kovuuteen.. Missä vaiheessa vaikutus loppuu. Aihiot on tarkoitus lähettää NDT-tarkastajalle tarkastettavaksi, ja dokumentoitavaksi. Tarvittaessa kovuus, pinnanlaatu ja säröt saadaan tutkittua myös täällä.

Lukasin tossa yhden opinnäytetyön kiertokankien jäysteenpoiston "koneellistamisesta" Siellä ei työkierron mukaan lämpökäsitellä kiertokankia.. Ei ainakaan kuvissa näkyny uunia, eikä mainittu lämmittämistä missään vaiheessa. Tai sit vahingossa skippasin sen. Ne takovalettiin, koneistettiin, viimeisteltiin, kuulapuhallettiin, ja viimeisteltiin.. Eli ilmeisesti se lämpökäsittely ei ole ainoa tie?
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #40 : 30.11.2011, 13:25:22 »
Lukasin tossa yhden opinnäytetyön kiertokankien jäysteenpoiston "koneellistamisesta" Siellä ei työkierron mukaan lämpökäsitellä kiertokankia.. Ei ainakaan kuvissa näkyny uunia, eikä mainittu lämmittämistä missään vaiheessa. Tai sit vahingossa skippasin sen. Ne takovalettiin, koneistettiin, viimeisteltiin, kuulapuhallettiin, ja viimeisteltiin.. Eli ilmeisesti se lämpökäsittely ei ole ainoa tie?

Ei ole ainoa tie se on vain yksi vaihtoehto, jolla saa esimerkiksi mainitsemistani materiaaleista enemmän irti.

Ehdottomasti kannattaa itse uhrata muutama ajatus sille mitä tekee, kuten jo työkaverisi kanssa juttelit. Suoraan B23 kangen tms. kopioimisella ei saavuteta mitään..  :)
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #41 : 30.11.2011, 13:45:54 »
Jos ymmärsin oikein tosta vihjailusta B23 veiviin, minkä olen itsekin ottanu esille, ni siitä olen ottanu vain reikävälin, ja silmän ja laakeripesän halkaisijan. Koekappaleisiin sovellan vain jotain.. Tuskin tarvii tehä edes reikiä..

Lainaus
Edit JuHaU: poistettu viittaus aikaisempaan keskusteluun - ei kaiveta enää menneitä
« Viimeksi muokattu: 30.11.2011, 14:50:26 kirjoittanut JuHaU »
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #42 : 30.11.2011, 14:51:23 »
Jospa nyt niin kaikki vastaajat, kuin Fellah, lopettaa muusta kuin kankiin liittyvistä asioista puhumisen.

Se että aloitat aiheen
" Ja ensimmäisenä kerrottakoon sen verran, et mä EN haluu kuulla turhaa läppää siitä, et "ei onnistu" "ihan turhaa koitat" "ei tuu kestämää".. Jätetää se tekninen osaaminen ja tekeminen sit omaks murheeks.."

lyö jo väkisin provoamista myös sinun osalta, sanat olisi voinut laittaa taiten ja ilmaista saman asian.


Joten tästä eteenpäin vain ja ainoastaan asiaa.  :)

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #43 : 30.11.2011, 15:59:40 »
Oorrait. Olisin voinu valita tiettyja sanoja toisin.. Pahoittelut siitä.

Palaan asiaan, kunhan saan jotain konkreettista tehtyä.

Materiaalina toimii impax supreme..

Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #44 : 30.11.2011, 16:31:38 »
Oorrait. Olisin voinu valita tiettyja sanoja toisin.. Pahoittelut siitä.

Palaan asiaan, kunhan saan jotain konkreettista tehtyä.

Materiaalina toimii impax supreme..

Materiaalin speksit olisi kiva saada esille ja toki jos omaat konekuvan, 3d mallin tms veivistä heitä nyt esille niin nähdää mitä on tarkoitus tuottaa ja sitten lopputuotteesta mitä tuli.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

 

Proturbo  Autodiagnoosi