Ateho  Elekma

korin vahvistaminen hitsaussaumoin?

  • 20 Vastauksia
  • 11313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« : 24.04.2012, 22:43:54 »
Niin, lueskelin tuulilasia, jossa rakensivat calibrasta jonkun sortin kilpa-autoa, niin siinä hitsasivat jotain tuumaisia saumanpätkiä muutaman sentin välein melkein kaikkialle, missä pellit on liitetty toisiinsa, pistehitsillähän ne tuppaa olemaan.

Kaiken järjen mukaan tuossa on järkeä, varsinkin kun tietää mistä kohdin hitsata.
Tuskin takavalojen kehyksiä tarvii vahvistushitsata. Mutta esim konehuoneessa on pellit pisteillä kiinni.

Mistähän kohtaa kannattaisi vahvistushitsailla 67 mallin amazonia, koska autolla aiotaan ajaa myös rataa ihan omaksi huviksi, niin siinä on jäykkyys tarpeen. Muutenkin jäykistän autoa samalla kun kevennän sitä.

Oletteko itse mutka-autojen saumoja vahvistusmielessä hitsailleet?

Itte haluaisin kokeilla, onko jotain vinkkejä miten saumat vahvistan, kun en viitsisi kaikkia saumoja lähteä läpi hitsaamaan...  :buck2:
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #1 : 25.04.2012, 17:32:48 »
Itse hitsaisin kaikki korin saumat läpi paitsi taka-akselin takapuolelta.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #2 : 25.04.2012, 19:36:22 »
Tuulilasiaukko ja oviaukot myös aika hyvä vahvistaa. Kyllä ne kaikki muutkin saumat ennen taka akselia pitäis käydä läpi, jos meinaa vahvistaa.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #3 : 26.04.2012, 02:42:27 »
Ei muuta kun lankaa palamaan...
Taidan odottaa hiekkapuhallusta, niin tarttuu kunnolla.
Katotaan nyt.  :P
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #4 : 26.04.2012, 02:53:02 »
Ai niin, onko ideoita, kuinka paljon korin jäykkyys kasvaa.
Muistaakseni tuulilasiissa sanoivat Calibran kiertojäykkyyden kasvaneen yli 10%.

Liekö moinen mahdollista, jos on, nii vanha Volvo voi vahvistua vielä enemmän,
Runkopaslkit on korissa kiinni pistehitsillä, pitääkö nämäkin hitsata umpeen asti. tosin 2/3 runkopalkeista vaihetaan, niin sitten tulee automaattisesti vahvistettua ne.

Ajattelin semmosia 2-3-4 cm sauman pätkiä jotain 5cm välein, riittänee, niin ei tule niin hemmetinmoista hitsaus urakkaa.

Tiättekö muita jäykistekonsteja? Ajattelin laittaa turvallisuusmielessä crmo putket ovien ja takalaitojen sisään, sillain että putken päähän hitsautetaan laippa, josta ruuvataan se kiinni. Kun ei taida mulla onnistua kotioloissa crmo-putken hitsaus.
Toinen vaihtoehto olisi 40mm alumiiniputki 5mm seinämällä.

Kolariturvallisuusmielessä nuo ois varmaan aika hyvät.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #5 : 26.04.2012, 08:33:31 »
Muita konsteja on laittaa uretaania kotelot täyteen. Ei tuo painoa juurikaan mutta lisää jäykkyyttä aika paljon.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #6 : 26.04.2012, 08:53:18 »
Muita konsteja on laittaa uretaania kotelot täyteen. Ei tuo painoa juurikaan mutta lisää jäykkyyttä aika paljon.
Eikä varmaan kotelot mätäne >:(

Turvakaaret jäykistää paljon kun estävät korin kiertymistä. Paloseinä sekä matkustamon ja tavaratilan välinen seinä jäykistää koria paljon, ne kunnon saumalla kiinni. Helmat vahvemmasta raudasta tai piilottaa putken helman sisään ja hitsaa kiinni sisäpuolen kotelorakenteisiin (ruostesuojaus muodostuu ongelmaksi). Jenkkivehkeissä yhdistävät etu- ja taka-apurungot palkeilla, ei taida kuitenkaan olla tarvesta Amassa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #7 : 26.04.2012, 09:05:29 »
Eikä varmaan kotelot mätäne >:(

Kovasti tuntuvat tuolla japanissa käyttävän tuota konstia, mutta yleensä ne autot on sitten puhtaita ratapirssejä joissa se kori on käyty täydellisesti läpi ja puhdistettu. Normikäytössä voi hyvinkin olla että kotelot ei kauaa kestä.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #8 : 26.04.2012, 09:17:44 »
Lainaus
Paloseinä sekä matkustamon ja tavaratilan välinen seinä jäykistää koria paljon, ne kunnon saumalla kiinni.

Näitä ajattelin itsekin. varsinkin tuota kontin väliseinää, jollain kevyellä x-tuella, ja tuliseinään keskelle ja tolpasta tolppaan.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2119
    • Instagram kuvat
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #9 : 26.04.2012, 09:21:24 »
Kovasti tuntuvat tuolla japanissa käyttävän tuota konstia, mutta yleensä ne autot on sitten puhtaita ratapirssejä joissa se kori on käyty täydellisesti läpi ja puhdistettu. Normikäytössä voi hyvinkin olla että kotelot ei kauaa kestä.

Taitaa olla japanissa ilmasto hiukan erilaista. Täällä tuollainen viritys mätänee vuodessa, koska käsittääkseni uretaani imaisee kivasti vettä itseensä.. Jos trailerilla viedään lämpimästä tallista radalle ja takaisin niin voihan tuo sitten toimia. En tiedä vaan paljonko uretaani todellisuudessa jäykistää, kun ei ole edes kovin kovaa tavaraa sellainen purkkiuretaani.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #10 : 01.05.2012, 12:22:13 »
Taitaa olla japanissa ilmasto hiukan erilaista. Täällä tuollainen viritys mätänee vuodessa, koska käsittääkseni uretaani imaisee kivasti vettä itseensä.. Jos trailerilla viedään lämpimästä tallista radalle ja takaisin niin voihan tuo sitten toimia. En tiedä vaan paljonko uretaani todellisuudessa jäykistää, kun ei ole edes kovin kovaa tavaraa sellainen purkkiuretaani.

Kaljatölkin vaikka laskee täyteen urtsia, ja koittaa sen kuivuttua sitä käännellä.  Kyllä se jäykistää varmasti, mutta en kyllä omaan autooni, en edes ratavehkeeseen sitä laittaisi.

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #11 : 01.09.2012, 21:09:07 »
Paljonkohan tulee, jos tulee, muutosprosentteja rekisteriotteeseen turvakaarien kanssa? Ajattelin tuohon kadulle tarkoittamaani kaksioviseen kakkosneloseen laittaa, mutta projekti on vasta alkutekijöissään. Ei oikein nuo lakipykälät ole tuttuja meikäläiselle eli apu tulisi tarpeeseen.
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #12 : 06.09.2012, 11:56:36 »
Kaarien lisääminen ei itsessään prosentteja tuo mutta esim. mahdollisesta takapenkin poistosta muutama prosentti tulee. Prosenteissahan käytännössä mietitään sitä paljonko alkuperäistä on jäljellä joten osien lisäämisestä ei tule mitään mutta vaihtamisesta / poistamisesta tulee.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #13 : 06.09.2012, 20:52:28 »
Kaarien lisääminen ei itsessään prosentteja tuo mutta esim. mahdollisesta takapenkin poistosta muutama prosentti tulee. Prosenteissahan käytännössä mietitään sitä paljonko alkuperäistä on jäljellä joten osien lisäämisestä ei tule mitään mutta vaihtamisesta / poistamisesta tulee.

Kiitos kommentista!

Saahan sen takapenkin tosin pois katsastuksen jälkeen, mutta polliisille ei passaa narahtaa. Luulen kuitenkin, että pyrin säilyttämään sen siellä, jos turvakaaret eivät merkittävästi estä kulkua taakse ja jos sinne ei pääse, niin kyllä se kikotin sitten lienee parempi muutoskatsastaa kaksipaikkaiseksi eli kaipa se katsuri antaa tuomionsa viimeistään konttorilla. Täytyy käydä tiedustelemassa suhtautumista ja käytäntöjä asemalla jossain sopivassa vaiheessa.
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
« Vastaus #14 : 11.09.2012, 01:00:20 »
Paljonkohan tulee, jos tulee, muutosprosentteja rekisteriotteeseen turvakaarien kanssa? Ajattelin tuohon kadulle tarkoittamaani kaksioviseen kakkosneloseen laittaa, mutta projekti on vasta alkutekijöissään. Ei oikein nuo lakipykälät ole tuttuja meikäläiselle eli apu tulisi tarpeeseen.

turvakaariha on lisätty osa joten siittä ei  tule prosentteja niiku tulee vaihetusta/poistetusta osasta.

 

Autoracing  KL-varaosat