Tämä on mielenkiintoinen aihe ja toisinaan itsekkin olen tätä kysymystä mielessäni pyöritellyt. Olisin sitä mieltä, että moottorin ikä on riippuvainen oikeasta käytöstä ja ajallan suoritetuista huolloista. Turbossahan moottorin sisäosat joutuvat kestämään kylläkin suurempia kuormituksia, mutta tämähän on käsitykseni mukaan huomioitu esim. laakerien mitoituksessa. En ole koskaan ajanut turbolla varustettua autoa, mutta käsittääkseni turbokoneessa on äärimmäisen tärkeää muistaa käyttää laadukasta öljyä joka kestää ahtimen suuren lämpötilan niin, ettei öljy muodosta ahtimeen likaista tervan tapaista mönjää. Joskus olen sellaistakin miettinyt, että minkälaisen moottorin saisi, jos hankkisi ahdetun vanhan punalohkon, poistaisi siitä ahtimen ja muut turboon liittyvät lisäosat, ja tavallaan siis muuttaisi koneen vapaastihengittäväksi, silti kone olisi turbolle mitoitettu eli sisäosiltaan kone olisi vaparia vahvempi. Loppupäätelmiä jos tähän nyt laittaisi, sanotaan, että suuremmat koneet kestävät kauemmin koska niitä kuormitetaan muutenkin vähemmän, pitää ehkä osittain paikkansa. Toisaalta minä olen ajanut reilusti yli 600.000km vähän arvostetulla B200k moottorilla, ja ajan edelleen. Moottorissa ei ole mitään vikaa, se on luotettava ja edullinen ylläpitää. Sellainen huoli minulla on nykyisiä turbokoneita kohtaan, että miten ne kestävät sen, kun valoissa moottori sammuu? silloin turbolta lähtee voitelu. Ja tämmöistä katkonaista ajoa moottori välillä sammuen, ahtimet taitavat olla aika koetuksella, luulen, en tunne asiaa hyvin.