Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Onko bensavapari turboa kestävämpi?

  • 22 Vastauksia
  • 6753 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #15 : 29.08.2018, 20:50:05 »
Dieseleillä ajetaan huimasti bensavehkeitä enemmän. Näillä polttoainehinnoilla kyllä ymmärrän.

Pieni otos nettiautosta: eniten ajetut S80 bensamallit 502, 492, 482, 476 ja 470 tkm ajettuja.

Eniten ajetut S80 dieselmallit 823, 740, 688, 686 ja 668 tkm. Tarkistin nettiauton myytävistä autoista ke 29.8.

Aikamoinen ero dieselien eduksi. Ei kerro välttämättä kestosta muuta kuin sen, että ainakin diesel-Volvot kestävät ihan pirusti ajoa!  8) 8)

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13535
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #16 : 30.08.2018, 09:48:57 »
Tuo kertoo vain että diiseleillä ajetaan pidempiä matkoja. ja sitävartenhan niitä suomessa myydään, paljon ajoa niin diesel halvempaa ajaa. eikä nuo 500tkm ajetut bensa autotkaan ole tallissa seisseet...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #17 : 30.08.2018, 14:57:02 »
Tämä on mielenkiintoinen aihe ja toisinaan itsekkin olen tätä kysymystä mielessäni pyöritellyt. Olisin sitä mieltä, että moottorin ikä on riippuvainen oikeasta käytöstä ja ajallan suoritetuista huolloista. Turbossahan moottorin sisäosat joutuvat kestämään kylläkin suurempia kuormituksia, mutta tämähän on käsitykseni mukaan huomioitu esim. laakerien mitoituksessa. En ole koskaan ajanut turbolla varustettua autoa, mutta käsittääkseni turbokoneessa on äärimmäisen tärkeää muistaa käyttää laadukasta öljyä joka kestää ahtimen suuren lämpötilan niin, ettei öljy muodosta ahtimeen likaista tervan tapaista mönjää. Joskus olen sellaistakin miettinyt, että minkälaisen moottorin saisi, jos hankkisi ahdetun vanhan punalohkon, poistaisi siitä ahtimen ja muut turboon liittyvät lisäosat, ja tavallaan siis muuttaisi koneen vapaastihengittäväksi, silti kone olisi turbolle mitoitettu eli sisäosiltaan kone olisi vaparia vahvempi. Loppupäätelmiä jos tähän nyt laittaisi, sanotaan, että suuremmat koneet kestävät kauemmin koska niitä kuormitetaan muutenkin vähemmän, pitää ehkä osittain paikkansa. Toisaalta minä olen ajanut reilusti yli 600.000km vähän arvostetulla B200k moottorilla, ja ajan edelleen. Moottorissa ei ole mitään vikaa, se on luotettava ja edullinen ylläpitää. Sellainen huoli minulla on nykyisiä turbokoneita kohtaan, että miten ne kestävät sen, kun valoissa moottori sammuu? silloin turbolta lähtee voitelu. Ja tämmöistä katkonaista ajoa moottori välillä sammuen, ahtimet taitavat olla aika koetuksella, luulen, en tunne asiaa hyvin.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #18 : 30.08.2018, 17:17:35 »

Mielenkiintoisia ajatuksia ja pohdintoja.

Toteamuksesi  "...kone olisi turbolle mitoitettu eli sisäosiltaan kone olisi vaparia vahvempi" herättää hölmön kysymyksen.

Kuinka paljon vaparia vahvempi? Mitä sisäosia tarkoitat? Voidaanko näitä vahvuuksia mitata ja jos voidaan, niin miten? Vai onko kysymys pelkästään valmistajan ilmoittamista arvoista tai ominaisuuksista?

Tottakai diesel ja varsinkin turbodiesel on bensavaparia vahvempi - ainakin jos noita myytäviä autoja ja niillä ajettuja kilometrejä vertaa.  :) :)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #19 : 30.08.2018, 18:34:11 »
Yleensä ne ahdetuksi suunnitellun moottorin "vahvistetut" osat erottuu vasta virityskäytössä. Esim. matalempi puristussuhde, paksummat männänlaet, natrium (tms.) täytteiset pakoventtiilit, paksummat sylinterin seinämät jne eivät välttämättä lisää kilometrien kestoa mutta ovat eduksi tehoja kasvattaessa.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #20 : 30.08.2018, 19:13:24 »
ainakin jos noita myytäviä autoja ja niillä ajettuja kilometrejä vertaa.

Yleisesti Dieselit ostetaan pitkään matkaan/paljon ajavalle, joten kilometriä tulee enemmän. Tästä johtuen paljon ajettuja bensamoottorillisia on paljon vähemmän.
Siinä vaiheessa kun bensa koneisessa alkaa olemaan kilometrejä, lähenee paalaus.

Mutta myös asiaakin, ainakin omalla kohdalla ollut vapari vinokoneet paljon kuluneempia pytyiltään kuin ahdettu. Tiedä tästä sitten, tietysti öljyruiskut yms huollot vaikuttavat paljon myös

ps. Otsikko heittää nyt aiheesta  ;)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #21 : 30.08.2018, 19:59:05 »
Eikös nuo vanhat B19A, B21A ja B23A koneet kestä hyvin ahtamista vakio sisuskaluillakin. B2xx koneissa oli sitten jo 9mm kiertokankia, 10 puristuksia, jotka eivät yhtä hyvin kestäneetkään. Tosin RE85 käyttäjät taitavat ajella hyvin 10 puristuksellakin ahdetuilla koneilla.

Tosin ahdetun koneen alakerrasta, vakio vaparissa ei ole mitään hyötyä.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #22 : 30.08.2018, 23:48:41 »
Tosin ahdetun koneen alakerrasta, vakio vaparissa ei ole mitään hyötyä.
Varsinkaan koska laakerit, kampura ynm on samoja oli sitten se vapari vai turbo.
Ainoa ero vaan kangissa/männissä kuten sanoit ja öljyruiskut turbossa ja joissain vapareissa myös.

Toisekseen en kyllä itselle enää nykyään käyttöautoksi vaparia huolisi olisi se sitten Bensa tai diesel.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2018, 23:51:15 kirjoittanut Volvomies89 »
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

KL-varaosat  Race.fi