Teinpä melkoisen savotan kun siivosin imusarjan vollesta. Armotonta rassaamista polttoöljyssä kaikennäköisillä harjoilla ja lopputulos oli melkein siedettävä. Puolet autotallista oli kyllä karmivassa sotkussa.
Katselin sitten että kannen imukanavat ja venttiilit on myös n. neljän millin kurassa. Mites ne putsataan? Raavin siinä päätä, tutkin nettiä ja kompastuin juttuun jostain myrkyistä joilla homma kuulemma hoituu. Oikopäätä tietysti etsimään ja ensimmäinen paikka, mistä Tampereella etsimäni löysin oli AD -varaosat. Sielläkin mokoma oli tiskin alla ja hinta ujo 70 €.
Tänään otin sitten asiakseni ja irrotin ahtoputken ynnä tukin ohjeen mukaan 75% imuputkesta. Pönkkäsin kaasupolkimen että sain n. 2500 kierrosta mittariin ja ryhdyin suihkuttamaan Fortea pulsseina imusarjaan. Yli 20 min siinä meni ja joka ruuttauksella kierrokset nousi muutaman satasen ja välillä kolisi pelottasti. Odotin että pakoputkesta tulisi roinaa ihan kunnolla, mutta vaisuksi jäi.
Sen sijaan irti oleva ahtoputki alkoi sylkeä öljyistä nokea reippaasti. Hetkessä oli nokkapellin alaosa ihan musta. Levittelin rättejä koneen päälle ja tuulilasille jotta saisin totaalisotkun estettyä mutta putki puhalsi niin voimakkaasti nokkapellin ja lasin välistä, että mustia tippoja oli pitkin auton kattoa. Pesulle siis tuli lähtö kun homma oli valmis.
Nyt vähän ihmetyttää miten ton Forten ruuttaaminen imusarjaan saa turbon sylkemään nokista moskaa? Toki turbon pakopuolelta varmaan irtosi roinaa mutta miten painepuolelta? Kun käsittelyä jatkettiin niin tuo sylkeminen väheni lähes olemattomiin.
Olisko voinu olla niin, että jumissa olevat männänrenkaat päästi painetta ja Fortea alakertaan, jolloin huohotus painoi öljymoskaa turbolle? Kun männänrenkaat sitten aukes ja ryhtyi pitämään niin valskaus loppui? Mihin huohotusletku menee turbolla?
Muutoin auto tuntui kyllä herkemmältä käsittelyn jälkeen, joten kai se jotain siivosi pois kanavista.