Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: An55i - 07.04.2024, 12:49:51
-
Ei ajatus enää luista, niin kaikki vinkit tervetulleita :D
Vikakoodi 1-3-1 Sytytysjärjestelmän RPM-anturin signaali puuttuu startatessa
Vm 95 960 motronic 1.8 ohjauksella
Alkuun oli vaan pitkää starttia ennen kun käynnistyy, nykyään saattaa mennä varttikin starttaillessa. Rundikello ei värähtele ja lambdavalo palaa myös startatessa. Juuri ennen kun käynnistyy, rundari saattaa värähtää ja lambda valo sammuu.
Sitten kun käy, niin ei ole ongelmia. Sammuu vasta kun itse sammuttaa.
Ykk anturit vaihdoin päikseen toimivan vehkeen kanssa, ei muutosta.
Ongelma alkoi melko pian koneen vaihdon jälkeen, mutta omia jälkiä koittanu käydä läpi tässä jo muutaman kuukauden.
Mistähän seuraavaks etsis vikaa? ELK
-
Ootko nokka-akselin asentoanturia kokelllu?
-
Varmaan oot jo vetässy moottorista koriin lisämaadotuksen uudella kaapelilla?
-
Lisämaadoituksia on kokeiltu tuloksetta.
Muistelisin että nokan anturikin on vaihdettu, mutta kävin vielä vaihtamassa irtomoottorista toisen anturin. Ei muutosta
Kokeilin myös poissulkea virtalukonpohjaa starttaamalla startin päästä, mutta ei mitään eroa. Johtosarja nyt syynissä..
-
Jos johtosarjastakaan ei vikaa löydy ja auto on manuaali niin kokeileppa nykästä käyntiin. Itsellä ollu pari starttivikaa jotka jostain kumman syystä tekee tuommosta, toinen kylläkin ykköskoppanen V70 ja toinen sit 740 T5 moottorilla. Jälkimmäisessä Maxxecun kanssa helppo korjata kun vähän muuttaa triggeriasetuksia, mutta vakio-ohjauksella startin vaihto auttoi. Niin hullulta kuin se kuulostaakin.
-
Automaatti on . Hullulta kyllä tosiaan kuulostaa että voisi olla startista kiinni :o
Starttikin muistaakseni auton oma, tuli vaan lohko vaihdettua ja ahdettua tämä.
Mutta mutta, ecun kammasta piipparilla ykk anturin johdot molemmat ok.
-
Muutamia (tinakoneisia)autoja on, joissa startti on aiheuttanut vastaavia oireita. Monesti tosin on aiheuttanut yskähtelyä ja vastapotkujakin. Varmaankin vetää käynnistäessä niin paljon virtaa ettei muualle riitä kunnolla.
-
No ottaa startilta piuhat irti ja koittaa pyörittää ulkoisella akulla kaapeleilla?
-
En tiedä mitä siinä ilmiössä tapahtuu, mutta omissa tapauksissa ei auttanut vaikka kuinka antoi apuvirtaa, testasi kaapeleilla lisämaadoituksia jne. Sit kun vaihtoi startin toiseen tai hinas käyntiin niin pelitti taas ties kuinka pitkään. Maxxecun kanssa keksin sit muuttaa se VR trackingin automaatilta manual tablelle, ja laskin starttikierroksilta sitä VR anturin jänniterajaa hieman niin ei ollut ongelmia vaikka olikin ns. huono startti. Voisko se jotenkin esim. magnetisoida triggerikehää mikä sotkisi sit anturin toimintaa :idiot2:
-
Silti voi olla virtaluokonpohja paskana vaikka suoralla startillakin oot kokeillu.
Rattimuovit hiiteen ja vääntele ja paina virtalukonpohjaa sisäänpäin kun starttaat. Siskon S-70 temppuili vähän samaan malliin pitkään kunnes vika löyty lukon pohjasta, ja näissähän taitaa lähes sama pohja olla.
Tai sitten tuo koodi tulee ajoneston kautta.
-
Joskus saattaa lähteä ihan viimesillä virroillakin käyntiin, ei välttämättä ole jännitteestä kiinni. Kokeilen kuitenkin murtaa myytin ja startti menee tänää myöhemmin vaihtoon ELK
Virtalukonpohjaakin voisi toki vielä tutkia. Sinänsä vaan olettaisin vian löytyvän konehuoneen puolelta kun oireilu alkoi heti tekniikanvaihdon jälkeen, hiljalleen vain pahentuen.
Ajonestoa tässä ei taida vielä olla
-
Vasempaan moottorintukeen tuleva johtosarjan maadoitus kunnossa? Sytkäpäätteet taisi maadottua siihen.
-
Startti tuli vaihdettua, purkuautosta joka kyllä käynnistyy.
Ei ollut apua siitä, mitä nyt vähän sievemmän kuulonen :P
Tuo maadotuspiste tuli myös avattua ja putsailtua, oli ehkä himpun löysässäkin. Ei kuitenkaan vaikuttanut sekään.
Sen verran tänää lähti käyntiin, että sai ajettua talliin. Nyt tallissa hieronut kohta akullisen että saisi ulos ::)
Lisää hyviä ideoita? :idiot2:
-
Joku rele tai pnp- kytkin?
-
Unohda se vikakoodi. :)
Tuleeko bensaa? Kipinää?
Totea noi ihan perinteisesti.
-
Pnp kytkin katkoo vain startilta herätteen, ei liity tällaiseen vaivaan.
Bensaa kyllä tulee. Kipinä on hukassa aina sillon kun pyörimistieto uupuu, sekä suuttimet ei aukea.
Ja tosiaa sitten kun vaan käynnistyy, niin ei ole mitään ongelmia käynnin kanssa.
-
Oot murjonu kehän konetta vaihtaessa. :o
-
En muista asennuksessa olleen mitään ongelmia että olisi tullut murjottua.
Kävin alapuolelta kuitenkin vielä katsomassa kehää muttei siinä mitään poikkeamia ole.
Täytyy varmaan alottaa vianhaku vielä lähtöruudusta, varmaan joku pikku juttu mutta tulee itse jo sokeeksi :D
-
Tänää lähti laakista käymää. Käydessä vielä heiluttelin kaikki johdot ja liittimet läpi, hyvin käydä raksuttaa. Avaimesta sammuksiin ja ei taas lähde. Ecun rele näkyi olevan tarvike, tuli sekin vaihdettua orkkikseen, tuloksetta. Virtalukonpohjaa ehkä vielä kokeiluksi vaihtoon..
Muoks.
Virtalukonpohja vaihtui. Ei vaikutusta. Ei kuitenkaan turha homma, nyt on mukavan timmi :P
-
Moi. Kun on tuollainen ajoittainen hämminki, niin epäilen juotosvikoja. Motronikki mulle vieras joten tiedä mitä releitä ja antureita käynnistymiseen liittyy. Oma 740 k-jetronikissa käynnistys ongelmia ollut: moottorin lämpöanturi, hall elemetti virranjakajassa ja ennakonsäätö "tietokone" ohjausakselin päällä käbiinissä. Toi tietokonen meni juottamalla kuntoon ja hall-elemetti vaihdolla. Lämpöanturi on kojetaulussa uutena painikkeena. Sitten on koko joukko releitä juotettu uudestaan ja niihin liittyvät ongelmat kadonneet. Kylmä talvi kohtelee piirilevyjä kaltoin ja juotokset ovat kovilla.
-
Kiitokset kaikille arvontaan osallistuneille :D
Aloitin diagnoosin alusta, käymällä johtosarjaa ja maadoituspisteitä läpi. Moottorin johtosarjasta löytyi katkennut maajohto sekä pahasti nirhautunut virtajohto.
Ne näppäilin kuntoon ja samalla putsailin kaikki maadoitukset, laakista käymään ja nyt tuntuisi pelaavan :)