Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: timo70 - 04.10.2019, 12:33:50
-
Moi.
Tänään kesken normiajon "moottorin teho alentunut" -herja. Startin jälkeen toimii taas n. 200m ja sitten sama.
Kiinalaisella OBD lukijalla koodit P2108 ja P0638, lienee siis kaasuläppäkotelo hajalla.
Jos nyt vaihdan sinne esim Boschin vastaavan niin tarviiko käyttää ohjelmoitavana?
Sinisellä lienee osa ~700€, tarvike alle 300€
Vai onko näitä puhdistamalla tai muuten korjailtu?
-
Puhdistamista kannattaa ainakin kokeilla ennen uuden osan ostamista. Ohje: http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=189
-
Moi.
Tänään kesken normiajon "moottorin teho alentunut" -herja. Startin jälkeen toimii taas n. 200m ja sitten sama.
Kiinalaisella OBD lukijalla koodit P2108 ja P0638, lienee siis kaasuläppäkotelo hajalla.
Jos nyt vaihdan sinne esim Boschin vastaavan niin tarviiko käyttää ohjelmoitavana?
Sinisellä lienee osa ~700€, tarvike alle 300€
Vai onko näitä puhdistamalla tai muuten korjailtu?
Hi
Varmasti oikean vianmäärityksen saat vain Volvon omalla ohjelmalla tehdyllä diaknoosilla,nuo kiinalaiset "hung hang" lukijat on yhtä tyhjän kanssa.
,,,ei noissa tuon vuosimallin kaasuläpissä ole kyllä pahemmin ongelmia ollut
alkup Bosch läppä pitäisi olla kärryssä.
voi sitä läppää kyllä putsailla ja jos putsatessa näyttää,että läppä jumittaa karstan vuoksi,sekä ei sulkeudu tiiviisti niin tästä on hyvä aloittaa korjaus.
,,,tuohon kaasuläpän putsaukseen toimii hyvin jarrukleaner ja pensseli
putsaa myös ilmamäärämittari,mutta älä koske siihen mekaanisesti vaan sumuttele jarrukliineriä molemmin puolin.
Tsemppiä
-
Ok, raportoin sitten miten kävi. Kiitos.
Edit: Enpä maininnut että kone käy siis todella huonosti heti kun herja tulee näyttöön ja nämä vikakoodit ilmestyvät. Juuri ja juuri pysyy käynnissä, samalla kuuluu ajoittaista kurlutusta läpän suunnalta.. jollain tapaa vaikea ajatella että lika tekisi tämän on-off vian. Tyhjäkäynti on aivan tasaista kunnes vika päällä. Olen ymmärtänyt että likaisuus aiheuttaa vain vaeltavaa tyhjäkäyntiä. No, käytän merkkipajalla koodinluvussa ~viikon päästä..
-
Noniin läppävika poistettu :)
Kiinanlukija oli oikeilla jäljillä, Vidalla koodi P1603, ECM-91A7 Throttle unit, internal fault.
Ja arvot näytti siltä ettei putsaamalla parane, uusittiin siis.
Korkkaan vielä vanhan kunhan ehdin ja tutkin mikä sieltä petti.
Luottokorjaamoni oli sitä mieltä että vähemmän näissä Boscheissa vikoja on kuin marelleissa, mutta muutamia on jouduttu vaihtamaan kun putsaus ei ole riittänyt.
-
Purinkin sen samantien "internal fault" löytyi.
Halpismuovirattaita, joita ei mistään saa..
Läppä liikkuu käsin hyvin ilman putsausta eikä jumita yhtään, eli 300000km on tehnyt muoville temput.
(https://i.ibb.co/C7jwNcF/L3.jpg) (https://ibb.co/C7jwNcF)
(https://i.ibb.co/ZMn9nR2/L2.jpg) (https://ibb.co/ZMn9nR2)
(https://i.ibb.co/cLQF0my/L1.jpg) (https://ibb.co/cLQF0my)
(https://i.ibb.co/Zzh4Xbw/Lalapuoli.jpg) (https://ibb.co/Zzh4Xbw)
(https://i.ibb.co/7KSCRPP/Lylapuoli.jpg) (https://ibb.co/7KSCRPP)
-
Noniin läppävika poistettu :)
Kiinanlukija oli oikeilla jäljillä, Vidalla koodi P1603, ECM-91A7 Throttle unit, internal fault.
Ja arvot näytti siltä ettei putsaamalla parane, uusittiin siis.
Korkkaan vielä vanhan kunhan ehdin ja tutkin mikä sieltä petti.
Luottokorjaamoni oli sitä mieltä että vähemmän näissä Boscheissa vikoja on kuin marelleissa, mutta muutamia on jouduttu vaihtamaan kun putsaus ei ole riittänyt.
paljon läppä kustanti?
-
Läppäkotelo näyttää olevan +-300€, riippuen paikasta.
-
:) S60R TB issues: https://youtu.be/6-2Ui1PXQPc?list=WL&t=296 (https://youtu.be/6-2Ui1PXQPc?list=WL&t=296)
-
Lähtikö kotelo kivasti auki - ja kiinni? Kyllähän tuollaisia rattaita voi tehdä uusiakin joten olisiko tässä korjausmahdollisuus.
-
Helposti, 6kpl metallisia jousiklipsejä.
Sama kävi mielessä, joku kun tekisi vaikka messinkirattaat tuonne niin kestäisi maailman tappiin.
Eikä ole vain Volvon ongelma, hyvin samalaisia käytetään laajalti eri merkeissä.
-
Täällä potilas s60 vm. 07. ajettu 160t. Samat oireet ,kuin em. palstalaisella. Tilattu uusi Bosch kaasuläppäkotelo Saksanmaalta, OEM numerot samat, kuin alkuperäisessä, vain Volvo nimi siitä puuttuu. Vaihdon jälkeen toimii normaalisti. Aika äkkiä nuo muovirattaat menee, ois hyvä sauma jollekin messingistä valmistaa, Joskus on ne "hiilet" siitä läpän akselilta menneet. Mitä esim. Miksu tai muut ammattitekijät mieltä, pitäisikö käyttää softaamassa, kuitenkin tuntuu toimivan normaalisti. Ennen vikaa, aikamoinen sirinä, pärrääminen kuului läpän seutuvilta. Nyt on melko hiljainen. Ja se öljyloukku kannattaa samalla vaihtaa, käynti ja luotettavuus paranee huomattavasti. :o :idiot2:
-
Tuota koteloa ei ainakaan ole putsattu, likainen kuin mikä :D
Purinkin sen samantien "internal fault" löytyi.
Halpismuovirattaita, joita ei mistään saa..
Läppä liikkuu käsin hyvin ilman putsausta eikä jumita yhtään, eli 300000km on tehnyt muoville temput.
(https://i.ibb.co/C7jwNcF/L3.jpg) (https://ibb.co/C7jwNcF)
(https://i.ibb.co/ZMn9nR2/L2.jpg) (https://ibb.co/ZMn9nR2)
(https://i.ibb.co/cLQF0my/L1.jpg) (https://ibb.co/cLQF0my)
(https://i.ibb.co/Zzh4Xbw/Lalapuoli.jpg) (https://ibb.co/Zzh4Xbw)
(https://i.ibb.co/7KSCRPP/Lylapuoli.jpg) (https://ibb.co/7KSCRPP)
-
Nyt toi oma sohlo teki samat koodit, P2108 + P0638. Läppä on putsattu reilu vuosi sitten. Alkoi aaltoilevana nykimisenä, sitten tuli tauluun vanha tuttu ilmoitus "Moottorin teho alentunut". Veto loppuu, käy nätisti tyhjää, mutta ottaa max 1500 rpm ja automaattihan hyytyy noilla kierroksilla ensimmäiseen mäkeen, muitten jaloista pois nilkuttaminen on vaikeaa. Sammuksiin-käyntiin muutaman kerran, niin tokeni hetkeksi. Sitten ennennäkemätön ilmoitus ruutuun "Moottorinohj. vaatii huoltoa". Käyttäytyy edelleen ihan samalla tavalla, ei vetoja, max 1500 rpm. Sitten tokeni, vikavalo jäi ruutuun, mutta toimii normaalisti ja lopulta vikavalokin sammui. Kotona lukaisin nuo koodit ja nollasin pois.
Jos lähtis asiaa lähestymään polkimen suunnalta, kun läppää on jo kertaalleen rassattu. Minkälainen rakenne ja missä polkimen asennon tunnustelija on?
-
Nyt toi oma sohlo teki samat koodit, P2108 + P0638. Läppä on putsattu reilu vuosi sitten. Alkoi aaltoilevana nykimisenä, sitten tuli tauluun vanha tuttu ilmoitus "Moottorin teho alentunut". Veto loppuu, käy nätisti tyhjää, mutta ottaa max 1500 rpm ja automaattihan hyytyy noilla kierroksilla ensimmäiseen mäkeen, muitten jaloista pois nilkuttaminen on vaikeaa. Sammuksiin-käyntiin muutaman kerran, niin tokeni hetkeksi. Sitten ennennäkemätön ilmoitus ruutuun "Moottorinohj. vaatii huoltoa". Käyttäytyy edelleen ihan samalla tavalla, ei vetoja, max 1500 rpm. Sitten tokeni, vikavalo jäi ruutuun, mutta toimii normaalisti ja lopulta vikavalokin sammui. Kotona lukaisin nuo koodit ja nollasin pois.
Jos lähtis asiaa lähestymään polkimen suunnalta, kun läppää on jo kertaalleen rassattu. Minkälainen rakenne ja missä polkimen asennon tunnustelija on?
Auton vuosimalli? Boschin kaasuläppä? Paljon ajettu? Mitä vikakoodeja antaa Vidalla?
Omaan ex-seitenkymppiseen vaihdoin kaasuläpän aikoinaan, n. 300tkm ajettuna. Antoi OBD-Bluetooth palikalla ja Torque-sovelluksella mm. kaasuläpästä (joku Pxxxx) vikakoodin. Vida sitten kertoi vian olevan kaasuläpässä.
-
Vm -02, mittarissa 441000, läpän merkkiä en muista/tiedä. Taannoisesta putsauksesta on video juutubessa, jos siitä ekspertti osaa sanoa. Vidan perässä ei ole ollut tämä, tässä yhteydessä.
https://www.youtube.com/watch?v=_VzEPICgZ6c (https://www.youtube.com/watch?v=_VzEPICgZ6c)
-
Varmaan Bosch jos on alkuperäinen, siltä se ainakin näyttää ja -02 vuosimallissa pitäiskin jo olla possilainen.
-01 oli vielä magneti marelli. On se mulla kestäny vaikka on vasta toinen ;D menossa. Kilsoja on muutama sata vaille 500 000.
-
Nonni, pitkään menikin ilman erityisempi ongelmia. Mutta, tänään.
- veto poissa
- tyhjäkäynti karkea
- vastaa huonosti kaasuun, jos ollenkaan
- kierroksilla käy ihan siististi
- nykii
- ryntäilee
Taulussa pyöri:
- Moottorin ohjausjärj. vaatii huollon
- Moottorin teho alentunut
Sattumalta oli lukija mukana, niin sain vauhdissa koodit P0068 ja P0121. Nämä siis ovat selkokielellä:
P0068 MAP/MAF - Throttle Position Correlation
P0121 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem
Joista obd-codes sivuston mukaan ekan tyypilliset syylliset ovat kaasuläppä, kaasupoljin ja MAP-anturi. Näistä läppä on putsattu toissa kesänä ja samaan aikaan vaihdettu myös MAP. Jälkimmäinen viittaa enemmin läppään.
Lopulta kotipihassa ei ollut enää mitään koodeja, lukijakaan tosin ei välillä saanut yhteyttä ECUun. Silti noita oireita oli edelleen. Eli, paaliin vai vieläkö kannattaa jotain yrittää? Ehkä tuota poljinanturia vois vielä tutkia, lienee jossain polkimen seutuvilla?
-
Nonni, pitkään menikin ilman erityisempi ongelmia. Mutta, tänään.
- veto poissa
- tyhjäkäynti karkea
- vastaa huonosti kaasuun, jos ollenkaan
- kierroksilla käy ihan siististi
- nykii
- ryntäilee
Taulussa pyöri:
- Moottorin ohjausjärj. vaatii huollon
- Moottorin teho alentunut
Sattumalta oli lukija mukana, niin sain vauhdissa koodit P0068 ja P0121. Nämä siis ovat selkokielellä:
P0068 MAP/MAF - Throttle Position Correlation
P0121 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem
Joista obd-codes sivuston mukaan ekan tyypilliset syylliset ovat kaasuläppä, kaasupoljin ja MAP-anturi. Näistä läppä on putsattu toissa kesänä ja samaan aikaan vaihdettu myös MAP. Jälkimmäinen viittaa enemmin läppään.
Lopulta kotipihassa ei ollut enää mitään koodeja, lukijakaan tosin ei välillä saanut yhteyttä ECUun. Silti noita oireita oli edelleen. Eli, paaliin vai vieläkö kannattaa jotain yrittää? Ehkä tuota poljinanturia vois vielä tutkia, lienee jossain polkimen seutuvilla?
Sanoisin tuon koodin perusteella, että kaasuläppä ei liiku tai tunnista rajojaan, eli koko läppäkotelo vaihtoon. ???
-
Juu on noita boschin läppiäkin joutunut vaihtamaan jo noin 250tkm kohdalla joihinkin yksilöihin.
-
Juu on noita boschin läppiäkin joutunut vaihtamaan jo noin 250tkm kohdalla joihinkin yksilöihin.
Mulla oli -05 seitenkymppisessä n. 300tkm kun Boschin kaasuläppä meni vaihtoon.
-
Pieni korjaus, toinen koodi olikin P0221, joka koodilukijan mukaan on Throttle/Pedal position sensor ja jotakin... Varmaan se nyt sit kantsii kaivaa esiin ja katsoa pystyykö sitä jotenkin putsaamaan tms.
Äsken tossa pihalla lähti käyntiin normaalisti ja vastasi kaasuunkin normaalisti. Ota näistä selvää ::)
-
Nojoo, poljinsysteemi taisteltu pois - ja takaisin. Eipä siellä ole mitään huollettavaa tahi putsattavaa, anturissa ei ole fyysisiä kosketuspintoja, joku hienompi sähköinen mekanismi asennon tulkitsee. Koeajolla kaikki toimi taas ihan normaalisti. Lievä epävarmuustekijä leijuu koko ajan ilmassa...
Hienoja nämä luotettavat käyttöautot ;D
-
Oot kattonu konehuoneesta sulakkeen varmaankin...
-
Oot kattonu konehuoneesta sulakkeen varmaankin...
Sulake 8? Joo, kunnossa on.
-
Sulake 8? Joo, kunnossa on.
No pitää oikeen pojot antaa tässä välissä kun suuri osa korjaajista syöksyy komponenttien kimppuun eikä tarkista piiriä virran alkulähteiltä. O0
Se on vähän kuin se niilin alkulähde joka on victoriajärvessä josta se haarautuu siniseksi ja valkoiseksi niiliksi.
Yhtä vaikeaa muistaa. ELK
-
No pitää oikeen pojot antaa tässä välissä kun suuri osa korjaajista syöksyy komponenttien kimppuun eikä tarkista piiriä virran alkulähteiltä. O0
Se on vähän kuin se niilin alkulähde joka on victoriajärvessä josta se haarautuu siniseksi ja valkoiseksi niiliksi.
Yhtä vaikeaa muistaa. ELK
Täällä yksi kotimekaanikko, joka vaihtoi kaasuläppäkotelon vikakoodin perusteella ja vika poistui sillä. *kahvia->
-
Täällä yksi kotimekaanikko, joka vaihtoi kaasuläppäkotelon vikakoodin perusteella ja vika poistui sillä. *kahvia->
Kävi vaan tsäkä. ;)
-
Kävi vaan tsäkä. ;)
Aivan.
Oireet ja vikakoodi ei paljon antanut vaihtoehtoja. Liki 20v teollisuuden kunnossapidossa on opettanut jonkun verran vianhakua... ::)
-
No eihän se jos ihan selvät koodit on mutta kun niitä tulee välillä mitä sattuu tai sitten ei tule mitään mikä tavallisella lukijalla näkyis.
Tuo marelli on vielä sellainen vaikka lukijassa on mahdollisuus sopeuttaa se mutta ei huoli mulla kun on marelli. Ei pääse... Pitäs olla vuotta tuoreempi auto.
-
Kyllä se marelli on luettavissa niin kuin kuuluukin oikeilla vehkeillä.
-
Joo joo, sää ja sun vidas. :) icarsoft2 on läppä valikossa mutta ei marellille tee mitään.
-
Joo joo, sää ja sun vidas. :) icarsoft2 on läppä valikossa mutta ei marellille tee mitään.
Torque antoi mulle jossain kohti myös kaasupolkimesta koodin. Koodeja poistamatta Vida antoi kaksi koodia kaasuläpästä. :juhau:
-
Joo joo, sää ja sun vidas. :) icarsoft2 on läppä valikossa mutta ei marellille tee mitään.
Se on vain valitettava totuus että tuo on se laite millä sinne volvon sisuksiin pääsee oikeasti jotain tutkaamaan eikä tarvi arpoa ongelmia ja tekee monta muutakin asiaa, monella muullakin lukijalla kyllä vikojen jäljille pääsee myös mutta ei niin kattavasti. Itse käytän tuota vidaa päivittäin kun pitäis jotain tulostakin syntyä korjaantuneiden vikojen muodossa.
-
Onko muuten kokemuksia näistä Trodojen ja Autodocien halpisläppien toiminnasta? Ja siis läppä pitää jossain johdon päässä konffata autoon passaavaksi, niinkö se menee?
-
Onko muuten kokemuksia näistä Trodojen ja Autodocien halpisläppien toiminnasta? Ja siis läppä pitää jossain johdon päässä konffata autoon passaavaksi, niinkö se menee?
Minun ex -05 V70 ajettiin softa Sinisellä läpän vaihdon jälkeen. En kokeillut käynnistää, hinattiin auto Sinisen pihaan.
-
Vanhan läpän softan voi kloonata uuteen koteloon, myös käytettyyn esim vdashillä.
-
Eli se on keikka merkkiliikkeeseen, jos näitä vimpaimia ei ole? Onks se tuoreeltaan ihan mykkä, pystyykö ajamaan yhtään, vai tuurissaan, että kuinka toimii?
-
Ei kai boschin läpälle tarvi mitään tehdä kun pistää kiinni vaan ja vetoja..
Näin ainakin oli käytetyn kanssa. Sama vanhemmassa turbokoneessa marellin läpän kanssa.
-
Kuukaus takaperin tuli itellä koodia ECM-903C "Throttle position (TP) sensor. Faulty signal." Ja ECM-9160 "Throttle unit, potentiometer 2. Faulty signal.". Ihan muuten vaan kattelin onko mitään ja nuo oli siellä. eikä mitään ongelmaa oo ollu kaasuläpän toiminnas ainakaan vielä. poistelin nuo ja ei oo takasin ainakaan vielä tullu? mikähän tässäki ollu takana
-
Joo joo, sää ja sun vidas. :) icarsoft2 on läppä valikossa mutta ei marellille tee mitään.
Kun itse voin ottaa yhteyttä ja lukaista ELM327:lla noita kaasuläppiä (ETM) suoraan myös niin jos nyt oikein ymmärtänyt ETM itsessään ei luo vikakoodeja vaan heittää ne ECM puolelle.
Jos yrittää ETM:stä lukea suoraan se antaa "ei tukea" vastauksena vikakoodin luvulle näin yleisellä tasolla 99, 00 V70 ja S80 2001 vm mallit ainakin.
Tämän takia siis vaikka normi P koodi muodossakin voi nähdä joitain koodeja kun ne tulee ECM puolelta.
Tiedot voi sieltä kuitenkin onkia (softa versiot esim.) jne suoraan ETM:stä.
Pitäis hankkia yks irrallinen ETM ihme ihan pöydälle et vois ihmetellä enemmän kun sen verran kuumaperuna ollut näissä peleissä. Jos jollain ylimääräisiä ongelma poikasia niin voisin lunastaa. :)
-
Joo no tuolla icarsoftilla joskus kokeillut mennä sen läpän kautta tekeen sen sopeutuksen ihan huvikseni niin se ei just suostu meneen tuohon marelliin. Kai se 2002 jo pääsee kun on bosch. En o viittiny kokeilla.
Vikakoodia kyllä tulee ecm puolelle jos jotain herjaa. Niinkuis sanoit.
-
ETM monesti ei anna koodia itsestään ollenkaan vaan hyvin monesti tuo ilmenee sytytys häiriöinä joka sylinterissä koodin merkeissä, tätä jos ei tiedä niin moni lähtee korjaamaan käynti ongelmaa täysin vikasuunnasta, tämä ilmenee useimmin juuri tässä marellin tekeleessä.
-
Joo no tuolla icarsoftilla joskus kokeillut mennä sen läpän kautta tekeen sen sopeutuksen ihan huvikseni niin se ei just suostu meneen tuohon marelliin. Kai se 2002 jo pääsee kun on bosch. En o viittiny kokeilla.
Vikakoodia kyllä tulee ecm puolelle jos jotain herjaa. Niinkuis sanoit.
Kahtelinkin ettei siellä nyt hirveästi ole asiaa Marelleissa kuten uudemmissa on ECM kautta tapahtuva sopeutus mistä varmaan puhuit.
Myös kahtelin ettei tuo ohjelmointi saata olla vaikeaa ETM:ssä että voisin jopa koettaa dumpata muistin ELM327:n avulla jos joskus saan pöydälle tuon ihme vehkeen.
-
Miksi se pitää saada sopeutettua? Nuo marellit on softan siirrolla toimineet vaihdon yhteydessä, suurin osa ilman sitäkin, vaatii vaan yleensä kunnon resetoinnit? Softanhan noihin saa kloonattua todella simppelisti myös.
-
Mun mielestä volvo tekee tuon sopeutuksen itse.. Toisin kun esim vag valmisteet missä pitää testerille yleensä tehdä se, että auto ei käy ihan pisin prinkkkaa puhdistuksen jälkeen.
-
Ei kai sentään?
Monilla käytetyillä toimii mutta...
-
Tämä heitti nyt kolmannen kerran tänä talvena tilanteen päälle ja lopputulema on, että tämä päätyy elintenluovuttajaksi ja lopulta Kuusakosken kuormaan. Kaasuläppä kai olisi seuraava ehdokas. Mutta, kun ei sekään ole varmaa, katsastus lähestyy, kesäkumikierros pitäisi ostaa... Sen verran kysymysmerkkejä ja kuluja ilmassa ilman takuuta lopputulemasta, niin siksi näin.
Jotain tästä vanhemmasta päätynee uudempaan (V70 -05 2.5T AWD). Kaikki muu sitten tulee kaupan, joten kyselyjä saa esittää. Kesärengaskauteen asti on ajossa tuo vanha, nilkutellaan sillä ja huolletaan sen aikana uudempaa.
Tarina jatkuu tuolla https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=143372.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=143372.0)