Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Muut menopelit => Aiheen aloitti: B30A - 13.07.2019, 20:40:25

Otsikko: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 13.07.2019, 20:40:25
Esitellään tätäkin Iisakin kirkkoa. Kyseessä on Valkoinen Classic Range vm -90, automaatti ja ilmastoitu(ei toimi) mutta tässä ei ole ABS-jarruja eikä katteja. Joka on vain hyvä asia. Rangen ABS jarrut on todella hyvät ja tehokkaat, sähköpumpulla tehostetut mutta vanhemmiten vikaantuessaan voi olla painajainen ainakin taloudellisesti. Normijarrutkin on oikein hyvät, levyt joka nurkassa.

Tämä tuli haettua Range-krapulan tiimoilta 2014 tosta etelä-Helsingistä Suomenlahden toiseltapuolen, ihan suomipoika autoa kauppasi ja autokin on alunperin suomiauto. Mullahan oli jo 2000-luvun alkupuolella tämmöinen Classic mutta se tuli hävitettyä jo -04 kun piti saada P38 eli II-koppainen Range, joka on edelleen mulla käyttöpelinä. Classic on oikeasti hauska auto joten semmoista teki kokoajan mieli, tosin nyt harrastepeliksi.

Ex omistajan ottama kuva kotipihaltaan.
(http://i313.photobucket.com/albums/ll392/dd7root/ranget_zpsb515b343.jpg)

Edellinen omistaja oli autoa korjauttanut korjaamolla oikein rahaa vastaan ja ruostekorjauksiakin oli tehty. Valitettavasti myöhempi tarkastelu mun toimesta paljasti että korjaukset olivat enemmänkin kosmeettisia ja ns. ratsupaikkaa oli jokapaikassa. Kaikki kauheus ei toki ollut tullut yhdessä yössä vaan autoa enemmän pajoittaessa löysin useamman vuosikerran paikkauksia kaikista Rangen tyypillisistä mätäpaikoista, ja nämä ovat yksi tyypillinen mätäpaikka koko auto. Päältä pysyvät siisteinä kiitos alumiinisten koripanelien mutta alta nämä voivat olla täysin mätiä.
No, mätäähän tästäkin yksilöstä löyty/löytyy runsaasti mutta auto tuli kuitenkin ostettua koska yleisilme ja habitus oli ryhdikäs eikä auto oltu pilattu liiallisilla purkkavirityksillä yms.

Ihan alkumetreillä autoa tuli laiteltua pienimuotoisesti kun halusin ajellakkin.
Ohjaustehostimen pumppu tuli käytettä palasina kun se vuoti aika reilusti ja akselistefaa ei pysty vaihtamaan purkamatta koko pumppua.  Virranjakaja tuli avattua kun sieltä löytyi perinteinen vaiva, ennakkolimppujen jouset irti. Tätä ei ihan helposti huomaa ajossa mutta se pieni oire on jonka huomaa jos huomaa. Samalla uusi alipainekello jakajan kylkeen, tämäkin on yleensä näissä rikki jos ei ole hiljattain vaihdettu. Myös sytkäpuola tuli laiteltua asiaankuuluvaksi, tässä kuuluu olla ihan omansa Bosch puola. Nyt oli joku Sierran puola...
Jäähdyttimen ropelli meni vaihtoon koska siinä oli ilkeitä repeämiä, muovinen. Vuotavat pakosarjat tilkitty uusilla tiivareilla, eikä tästäkään selvitty ilman vaarnajumppaa. Akun vaihdoin heti oston jälkeen koska epäilys sen kelvottomuudesta oli ilmeinen, lautallakin jännäsin lähteeköhän käyntiin.
Lämmityslaitteen puhaltimelle uusi etuvastus, se on näissä yleinen vikapaikka. Jos huonosti käy niin sitä ei saa vaihdettu ilman isompaa purkamista, sijaitsee tuulilasin ja konepellin välissä olevan decker-panelin alla. Ilmanottoaukoista sen saa vaihdettua, jos saa, mutta voi olla tekemätönkin paikka ja sitten on irroitettava konepeltikin. Myös tämän etuvastuksen liitin saattaa olla korin sisäpuolella eikä sitä saa läpiviennistään esiin jolloin vaihtoehdot on joko katkoa johdot ja laittaa jatkot tai sitten purat lämmistyslaitteen pois. Se ei ole kivaa.
No, mulla on käärmekädet ja tuurikin oli mukana joten vastuspaketti onnistui vaihtaa siitä postiluukun kokoisesta ilmanotosta.
Konepelti ei ollut pysynyt kunnolla kiinni aikoihin joten lukkolaitteen kunnollinen puhdistus ja rasvaus, sekä konepellin säätely oli tehtävä.

Etuakselille tukivarsiin ja panhardiin uudet puslat, napoihin tiivistettä koska navoista vuoti öljyt ulos. Ohjausiskari ja muutenkin napojen laakerointien hipistelyä koska kaikki ei siellä ollut ihan kunnossa kun tuli koettua motarilla se "death wobble" , ei enää ikinä, kiitos.

Soittimen vaihdoin pienempään koska näiden asennuskolo on todella matala ja soitin jää pullottamaan jos laitat tavallisen. Tavoilleni uskollisena ostin halpismankun.  8)

Tossa noi veljekset kuitenkin ovat rinnakkain jokunen vuosi sitten.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=149936)

Poseerauskuva ehjän etuspoikan asennuksen jälkeen.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=151052)

Kesäisempi kuva kiilloittelujen jälkeen ja kylille lähdössä.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=152290)

Jatketaan kirjailua kun joudetaan... auto ollut nyt projektina jo pitkään kun ne alussa mainitut ruostevauriot rupesivat häiritsemään. Auto on käytännössä hitsattava ympäri ja mm. tuulilasinkarmikin meni vaihtoon. Karmirempan yhteydessä tuli ulkokuori tuunattua mustalla katolla, tämä oli vähän semmoinen varovainen kokeilu kun Rangessa kuuluu olla floating roof (kattopelti korinvärinen ja pilarit mustat) ja mahis siihen että tulee tyhmän näköinen on olemassa. Omaan silmää muutos miellytti joten musta katto sai jäädä, tähän oli alunperin pontena se että halusin eroon kattoluukusta. Siitä on näissä monenlaista harmia, eikä se edes toiminut niin umpikatto vaan pään päälle.
Tämmöisiä varaosiahan pitää jokaisella brittiautoilijalla olla varastossa...

Kivaahan se on kun kaikki mun autot on bensa V8:lla. Jos ei lasketa tota Lontoossa olevaa Jaggea joka V6.
Jonkilainen värisuora kun koot menevät 3,0 -> 3,5 -> 3,9 -> 4,6   :))



Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Bäri - 13.07.2019, 21:24:01
Näissä vehkeissä on omanlaisensa sielukkuus. Sulla näköjää on joka autossa kunnon moottori.  ;D
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 14.07.2019, 11:31:31
Näissä vehkeissä on omanlaisensa sielukkuus. Sulla näköjää on joka autossa kunnon moottori.  ;D

Kyllä, brittiautoissa on sielu jonka kanssa on opittava elämään tai muuten yhteiselo muuttuu hälvetiksi. Kaikki vaikeudet kuitenkin unohtuvat kun päästelee maantiellä menemään. (Ihan aina ei toki pääse) Varuillaan on toki oltava, juonivat kuitenkin jotain omistajansa pitämiseksi virkeänä.
Kaikissa nimissäni olevissa, ja ajokunnossa olevissa on vähintään viisi sylinteriä. Noi veekoneet on toki oikeesti mun mutta juipin D5 on pieni poikkeus rivistöön, auto on toki nuorukaisen mutta finanssisyistä meikäläisen nimi seisoo papereissa.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 14.07.2019, 20:52:02
Jatketaan, jutut ei mene kronologisessa järjestyksessä mutta se ei liene tärkeää.

Aloitetaan siitä mainitusta tuulilasinkehyksestä, muistaakseni alkuperäinen suunnitelma oli vaan vaihtaa se mainittu kattopelti. Pellin irroituksen jälkeen näki tommosen kevyesti ahavoituneen alueen lasin yläkarmissa... Peltiä ei ollut enää ollenkaan, muhennosta ja sikamassaa.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=166883)

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=166887)

Lisäbonuksena oikea A-pilari oli mädäntynyt pistehitseistä sillai että ulko-, ja sisäpinnat olivat tuulilasin tiivisteen alta kokonaan irti toisistaan. Vasen oli onneksi hyvä koska purkuautossa se vasen oli vähän lommoutunut. (kolaripeli)
Kehys siis vaihtoon vasemmasta ylänurkasta oikeaan alanurkkaan, helppo juttu.  ::)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=166912)

[ihttps://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=166914mg][/img]

Siinäpä se, romulavalle mars.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=166915)

Ehjän karmin sovittelua. Kehyksen alanurkka tossa A-pilarissa vähän ikävä kun oli saatava leikattua tarpeeksi alhaalta että sais kaiken kupan pois. Kojalauta alkoi jo olemaan edessä ja ite pilarinkin muotoilu rupeaa aiheuttamaan vaivaa tuossa ovisaranan kiinnityksen kohdalla. Ajoin niin alhaalta poikki kun vain kojelautaa irroittamatta mahtui.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=166973)

Lopulta karmi oli paikoillaan ja sai maalin päällensä.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=167189)

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=167190)

Pohjalle happomaali ja pintaan alkuperäisen kaltainen satiinimusta + satiinilakka. Amatöörille ihan ok lopputulos.

Tuulilasin kanssa tuli vaikeuksia. Ostin uuden tiivisteen ja kiilakumit, alunperin olin laittamassa orkkislasia mutta se pirulainen halkesi kiveniskemästä asennuksen loppumetreillä. Sain edullisesti eräältä alanmieheltä ehjän ja hyvän lasin mutta sekään ei mennyt paikoilleen. Lopulta kärräsin koko hoidon lasiliikkeeseen, sielläkin tovi manailtiin mutta lopulta lasi oli karmissa. Ehjänä.

Muutaman tunnin kattopellin vaihto vähän venähti.  V:>

Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 16.07.2019, 16:24:10
Lisähöpinöitä matkanvarrelta.

Mainitsin tuossa aiemmin ohjaustehostimen pumpun korjauksesta. Vikana oli ilkeä vuoto akselitiivisteestä. Näihin on saatavilla tiivistesarja, joka tosin on koko komeudessaan vain se stefa ja säiliön iso o-rengas, jotain kuitenkin ja näistä tämmöiset vuotaa. Pumppu on vähän samantyylinen kuin ameriikkalaisissa yleisesti näkyvä pisara-malli, tämä vaan on pyöreä mutta ideana sama, pumppu on säiliönä toimivan peltikuoren sisällä.
Hyvinkin simppeli laitos. Purkamiseen ei kovin suuria lahjoja tarvittu, ainoastaan akselilla olevat pari lukkorengasta oli vähän miettimistä aiheuttavia koska niiden poisto vaati ikäänkuin oikeassa järjestyksessä suoritetut voimistelut.

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=149608)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=149610)

Tavoite tuli saavutettua, vuoto loppui ja pumppu teki töitä remontin jälkeenkin. Ihan kuivaksi pumpun alue ei tullut kun imuletku on hyvinkin kovettunutta ja tahtoo mehiä vaikka kuinka kiristelisi. Tämä jäi silloin laittamatta mutta mistään varsinaisesta vuodosta ei kuitenkaan ole kyse.

Yksi lisäkuva silloisista auton ulkokuoren siistimisistä. Maalipinta on ok vanhaan autoon, tosin takapäätä on maalailtu. Jotenkin hirmuisen tuhruisen näköinen tämä oli kuitenkin ja innostuinkin oikein kliinerillä putsimaan ja "hey presto"... alkuperäinen Chamonix white sieltä harmauden alta löytyikin. Tämähän on vähän semmoinen uusien Audien kaltainen todella valkoinen valkoinen, auto kun seisoo kirkkaassa auringonpaisteessa niin oikein silmiin sattuu se valkoisuus.  8)
Tossa vaan näytekuva jossa näkyy decker-panelissa raja käsitellyn ja käsittelemättömän pinnan välillä, olin varsin tyytyväinen vaikkei tähän mitään kovin erikoisia materiaaleja käytetty.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=150440)

Muistetaan tämäkin. Muutama synttäri tuollekkin väliaikaiselle verolle on tullut lisää...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=151053)

Etuakselia vaivannut öljyvuotokin selkis kun räjäytti navat. Navoissa omat pienet öljytilansa, ja usein vuotavat. Paras on laittaa rasvat niin pysyy sisällä, ellei sitten käy kuten tässä(kin) oli. Vetarin stefa rikki ja peräöljyt pääsee sinne napaan, vuotaa ulos ja tuo rasvat mukanaan. Tämähän käryää jarruissa ja sotkee vanteen-renkaan.
Nämä tuli korjattua uusilla tiivisteillä ja johan rupes liukasteet pysymään omilla osastoillaan. Samalla jotain muutakin pikku hifistelyä eli napojen kääntölaakerien shimmaus, mainitsin jo death wobblet jotka näihin saa aikaiseksi kun on sopivasti väljää sekä navan laakerointi liian löysällä.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=153016)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=153023)

Kääntölaakerit on ikäänkuin pienien akselitumppien välissä puristuneena, ja ne tumpit on speciaalipulteilla kiinni navassa. Senkkikantainen kuusiokolo. Eiköhän täälläkin ollut joku jo käynyt kuten sen ihanan immen tykönä... porattu on.  >:(
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=158722)

Sisätilojakin on tullut siistittyä. Se hitsiläisen kattoverhous on edelleenkin vaiheessa mutta ainakin kattoluukuton ja suht ehjä pahvi on jo olemassa, ei tarttis kuin ehostaa se ja vetää joku karva päälle.

Keskikonsoli oli aika kolhittu. Kulumaa ja kolhuja ohuessa vinyylissä, sekä cubby boxin takaseinä korjattu mutta se vinyylipinta jätetty korjaamatta.
Pienen harjoittelun tuloksena konsolissa oli kohtuullisen onnistunut uusi vinyyli. Tiukimmat mutka tuotti hankaluuksia kun ei osaa mutta onneksi näkyvät alueet on ok. Pääasia että on yhtenäinen ja ehjä.
Cubby boxin kansi vielä vanhaa kamaa, se on ehjä mutta nyt tietysti erivärinen.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=158000)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=158001)

Joskus on kyllä korjattava noi rumasti halkeilleet "puupanelit", ulkona seisoskelu ei niidenkään tilaa ole juuri parantanut. Tiedä sitten mitä niillekkin keksisi. Vanhemmissa vuosimalleissa on oikeaa puuta mutta harmillisesti ei ole koko settiä tallessa tähän ehostettavaksi. Nämä uudemmat on jotain ohutta viilua, joka voisi toki olla korvattavissa jollain kun joutaa ruveta laittelemaan.





Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 16.07.2019, 16:55:04
Tällä hetkellä autossa on meneillään mittavat ruostekorjaukset joita tehdään kun jaksetaan/ehditään. Talvisin ei juuri tapahdu kun toi mun paja on silloin varattu pikkuautolle jota ei raatsi ulkona makuuttaa talvella.
Kuten mainittu, korikehikko vaatii käytännössä ympärihitsauksen mittavien ruostevaurioiden ja hyvinkin epätasaista laatua olevien aikaisempien korjauskerrostumien vuoksi.

Oikea etunurkka on jo vaihdettu, korjauspalana, pl silmäkulma jonka korjasin kun silloin motivaatiohetkellä ei ollut tuota koteloa kauppiaalla hyllyssä. Sisälokari tuli kokonaisena palana.
Jonkinverran askaretta toki, eikä tilannetta helpottanut rintapellin/jalkatilan ruostevauriot. (Rangen vakiopaikka)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=170208)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=170209)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=170481)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=171361)

Korikorvake oli lähinnä muisto vain. Tämä on aika ikävän lähellä runkopalkkia, tietysti, joten uuden rakentelu oli vähän semmoista ähräämistä kun ei tullut purettua koko keulaa pois. Jos olisi tiloja niin alunperin olisi pitänyt nostaa kone ja kaikki pois tieltä. Mutta kun säilytystiloja ei oikein ole niin ei auta.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=171362)
 
Muutama metri MIG lankaa paloi mutta lopulta lokari, lamppukotelo ja se korikorvake on valmis.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=179431)

Etunurkkaan tuli väkästeltyä akkutelinekkin, vanha kun oli mädäntynyt lokarin kanssa kilpaa. Oma design tarjolla olevista materiaalista.
(http://www.roverfriends.fi/forum/download/file.php?id=182)

Tästä oli hyvä jatkaa kohti perää. Jalkatilan lattia ja etu alanurkka sekä a-pilarin alapää, sekä tietysti koko helmakotelo. Oikealle tein kaikki suorasta pellistä... Hirvee homma kun ei oo vehkeitä. Vasemmalle on jo ostettuna valmiit palat etunurkasta helmakotelon takapäähän asti.  :idiot2:
(http://www.roverfriends.fi/forum/download/file.php?id=189)
(http://www.roverfriends.fi/forum/download/file.php?id=188)
(http://www.roverfriends.fi/forum/download/file.php?id=200)
(http://www.roverfriends.fi/forum/download/file.php?id=220)

Tällä hetkellä projekti on tuon c-pilarin ja takalokarin kohdalla menossa hiljalleen. Lokari näistä mätänee turvavyön kiinnityksen kohdalta ja c-pilari mätänee alapäästään, osasyynä rakenne ja tilannetta pahentaa mainitut kattoluukun poistoletkut jotka tulevat tänne. Ei paljo tarvinnut kättä heilauttaa kun koko pilarin pohja lähti letkun kanssa irti. Ruoste myös kiipeää takakontin sivuseinässä olevan takapenkin kiinnityksen ansiosta ylöspäin kohti takasivuikkunaa. Kaksoispeltirakenne, takaselkänojan lukkolaite paksummassa pellissä, joka taas koripellissä pisteillä. Siellä on ruosterotan hyvä asustella piilossa vuosikausia. Tästä lisää myöhemmin.

Auto on kuitenkin hengissä ja edistyykin, hitaasti, mutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: TVS - 22.07.2019, 23:10:49
Hatunnosto, serkun verme sai leimalla hylyn korikorvakkeista ja sitä kun ruvettiin perkaamaan niin sehän oli vielä pahempi kun tämä, ja leimassa ollut peli viä sillon... Takakontin lattian kun nyppää irti niiteistään niin voi tulla paha mieli, siinä autossa kun sen teki niin sortui koko takapoikkipalkki kun luukun päälle erehtyi istumaan  ;D. Kova meno hitsata tommonen vielä kasaan, ja kun tuo näyttäis kovasti tehdyn ns kaikkien taiteensääntöjen mukaan  O0
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Slerbahuuli - 23.07.2019, 01:03:03
No huh huh, nämäkö on näin rapsakoita pohjaltaan! :o

Eipä paljoa tunnu missään tuo oma "myrsky ja mylväys" viimeviikolta, kun näitä kuvia kattelee. :2funny: Hatunnosto täältäkin!


Miten meinasit suojata/maalata noita rakenteita? Vai äkkiä valmiiksi ja kiertoon?
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 23.07.2019, 23:12:54
Taitaa olla maastureista nämä pajerotkin ja L200 kovia ruostumaan myös.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 23.07.2019, 23:32:35
Kyllä nää Classicit on tosi mätiä jos ei ole korjattu/korjattu kunnolla. Monelle Rangesta haaveilevalle karvas totuus paljastuu leimalla tai jonkin muun rempan yhteydessä, ja kun kauppiaatkin myyvät näitä "alumiinikorisina".

Taiteen säännöistä en tiedä mutta yritys on kova korjailla kunnolla kun itelle tekee, mitään näyttelyhifistelyä ei kuitenkaan kun käsipelillä muotoillut korjauspalat saattavat vähän poiketa alkuperäisestä enkä koe tarvetta tehdä liian hienoa.
Koitan maalata kunnolla, sisäpuolella kelpaa nämä Hammeriten sun muut vaikkei ne ihan parasta a-ryhmää olekkaan mutta sinkkipohjamaali auttaa ja se ettei ole tarkoitus ajaa talvella suolassa. Mun kokemukset on sellaisia että kesäpirssit säilyy ihan ok kevyemmilläkin aineilla ja jos jo esiintyvän ruosteen saa mahd tarkkaan pois, se suola on s**tanasta. Hitsisaumat vedän eräällä 2K-kittimassalla piiloon niin ei pääse ruoste pureutumaan väkisinkin epätasaiseen pintaan. Tämä kitti ei ole automarket kamaa vaan tuolta duunin puolelta pa-tankki kittiä joka on on aika hyvää ja tiukaan pureutuvaa kamaa sekä pysyy joustavana ikuisuuksiin.
Noi rakenteiden sisäpuolet on vaan holvattava koteloöljyillä yms, onneksi niihin saa aika hyvin tehtyä aukkoja joista luputtaa kamaa sisään.

Mun pitää kans kontin lattia kohta porata irti, osittain onkin jo. Lokareiden ja lattian nurkissa on sen verta lahoa että lattian irroitus tekee vähän tilaa korjailla. Runko tässä on vielä "ok", ite oon iskarikorvakkeen kohdan hitsannut jokunen vuosi sitten mutta tallessa on toinen runko joka on ajatuksena siivota ja korjata irtaallaan -> sitten vaan kori pois ja ehjä runko alle. Mut kunhan tää kori valmistuis joskus.

Tylyintä näiden ruostumisessa on se että semmoiset vähäpätöisetkin kohdat kuin turvavöiden kiinnitykset ruostuvat. Takavyöt ruostuvat siitä oviaukossa olevasta lokarista irti, ja etuvyöt voivat olla ihan pyhällä hengellä kiinni kun b-pilarin alapää irtoaa lattiasta.

Mutta joo. Niin ne mätivät noi Mitsut, Nissanit ja Tojotatkin.

Land Rover on tehnyt ton seuraavan kopan, II / P38A, tosi hyväksi. Se on melkein V/S 70 verrattavissa, toissijaiset kohteet ruostuu mutta korikehikko säilyy hienosti. Seuraava koppa, III / L322 onkin taas ruostuva.  :'(
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.07.2019, 11:13:29
Sepäse noiden ruosteiden suojaamisessa on, mitä pitäisi käyttää jotta kestäisi "edes" viisi vuotta murehtimatta näissä "käyttöpeleissä".

Omien kokemuksien mukaan sinkki-spray, jos sen saa puhtaalle pinnalle tasaisesti ohuina kerroksina kuivumaan, on ihan pätevä pohja. Sen päälle pitäisi saada vain jokin kosteudelta sulkeva maali (tai jopa ihan vain lakka) ja sen päälle sitte reilusti kotelosuojaa ja iskumassaa.

Mutta kun siihen ei mikään maali oikein tartu kunnolla, niin vähän huono näkyvien osien kanssa. Sitten kun koettaa netistä tänäpäivänä etsiä "kunnon maalia" tms. panssarimaalia, joka oikeasti tarttuu kuin kuppa ******n, niin on mielipiteitä ja litkuja enemmän kuin laki sallii ja näistä ainakin 90% ihan yhtä surkeaa kuin se motonetin halvin pohjamaali spray-kannussa.

Kaverilla oli joskus puolustusvoimilta "lainattua" maalia, mitä käytettiin esim. miinaraivureiden ketjujen "kotelon" maalaamiseen. Se on pysynyt kuin tauti 940:n pohjassa. Haisi ihan kamalalle ja oli semmoista "vettä" levittää pensselillä. En tiedä mitä maalia oli, koska ei siinä etikettejä ollut ja kyseinen kaverikin hävinnyt olemasta.

Periaatteessahan vaikka paljas pelti kestää ruostumatta, jos sen saa öljyttyä. Jos sen kokonaisuutenaan saa hitsaussaumoja myöten "suljettua" jollain vahamaisella aineella niin, ettei vesi tai happi pääse sinne kalvon alle, ei se mihinkään ruostu. Kestäähän peltilevytkin ulkosäilytystä melko hyvin, jos niissä on varastorasva pinnassa.


Autolle tosiaan isointa myrkkyä on se talvisin tiellä oleva mössö, jossa on paljon hienoa hiekkaa ja suolaa. Käy semmonen "soodapuhallus" pohjassa ettei mitään järkeä ja sitten se p**ka jää pohjaa seisomaan ja "muhimaan". Tuota pari vuotta, niin auto kuin auto on täysin morjens, jos sinkki pääsee kulumaan puhki.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: make s70 - 25.07.2019, 18:42:31
On kyllä aikamoiset pelti hommat mutta jälestä päätellen ei olla niin sanotusti ensimmäistä kertaa pappia kyydissä
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Bäri - 21.08.2019, 22:26:50
Täytyy jollai sairaalla tavalla tykätä noista ruostehommista kun kattoo miten paljon on saanu parsia autoa kasaan.  ;D

Ei tosin itseä ne ensin vitutti, mut tässä ajan saatossa kun on päässy jyvälle hitsaamisen saloihin on noista hommista ruvennut tykkäämään. Noi paikkaukset kestää just niin kauan kun on jaksanu vaivaa nähdä.
Ite oon sisäpuolelta suojannut wurthin ruosteprimerilla ja sit ihan jumalattomasti öljyä perään. :)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 22.08.2019, 08:35:55
En erityisesti tykkää ruostehommista, varsinkaan noista jotka pitää tehdä auton alla kun ei ole kunnon nosturia.

Toki sitten kun on valmista niin on ihan mukavaa kun on saanut jotain aikaiseksi mutta kyllä näiden vanhojen parsimisen pääasiallisena innoittajana on niiden säilyttäminen omaksi ja oikeamielisten iloksi. Sekä tottakai valtiovallan kiusaksi.  ::)
(joku perversio on kyllä pakko olla, en tunnusta)

Korjasin vuosia sitten kaverin faijan F*rd Exploreriin molemmat helmat edestä taakse/oven alareunasta ympäri lattiaan... ei enää ikinä. Tommonen auto, joka muutenkin vähän niin ja näin. Täysin mädäntyneet kotelot joiden korjaus piti olla se perinteinen "parit laput takapäähän". Kun muovirumisteet irroitti niin koko helma tipahti sen mukana.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 15.04.2020, 17:49:10
Tämäkin tuli heräteltyä. Josko saisi projektia etenemään, tosin toistaiseksi pihalla kun juipin Sierra on tallissa pajoituksessa. Meinasin nyt näprätä tuota oikeaa etukulmaa kun siinä on vielä kaikenlaista mekaanistakin asentelua, paisarin ja jarruputkien yms muodossa.
EDIT: projektikuvia on matkanvarrella hävinnyt ketjusta kun toi tuulinen Rover Ystävien palsta on ollut välillä rikki ja muutoksenkin kourissa, katotaan jos sais niitä värkättyä takas jossain vaiheessa kun tämä on taas aktiivinen. Kaikkihan tykkää katella ruostekorjauksista kuvia.  *kahvia->

Mut joo. Tekemistä kyllä riittää eikä auto ole yhtään parantunut pihassa seisoksiessaan, kumma kyllä. Ulkona ei huvita könytä auton alla, ja kun peltityövehkeet on nyt varattu Sierran kanssa niin aloitellaan keulasta purkamalla kuskinpuoleista nurkkaa että pääsee sit sen kimppuun. Apparin nurkkaa parturoin vähän irtokamasta että tulis lisätilaa hoidella uuden lokarin ja uusiksi rakennetun korikorvakkeen alueet pintakäsittelyn osalta mahdollisimman huolella. Lähinnä ilmastoinnin letkuja ja kuivainpurkkihässäkän poistin kun ne on pahasti tiellä tuossa.
Olin jo innoissani laittelemassa jarruletkujakin lopulliseen asennukseen, eli ne putki-letku liitokset kunnolla kiinni lokarin korvakkeeseen ja kolusin eräistä irtoletkuista ne mutterit... mutta nepä ovat tietysti väärää kokoa eli antaa olla vielä  :-\

Tuossa nyt teaseriksi verrokkikuvat vas vs. oikea. Ruosteinen lokari on pääasiassa paikoista rakennettu tilkkutäkki ja pahoin ruostunut, asiaa ymmärtämättä voisin sanoa että kyllä toi oikeapuoli on huomattavasti kivemman näköinen. Tuo ruoste ei ole pintaruostetta... erityisesti takaosastaan lokari on ihan mätä ja kuvan oikeassa reunassa olevien liittimien alta voi työntää käden läpi.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=227523)

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=227524)

Mut juu, tähän on kokonainen kulmapala ostettu ja se odottelee varastossa asennusta. Tuliseinään asti uutta kamaa, kuten toisellekkin puolelle. Lokarin aukkoon näissä tulee turretit, eli iskaritornit jotka ovat ihan pulttikiinnityksellä rungossa. Sellaisetkin on uudet jo hommattu, alkuperäistä paksummasta matskusta ja sinkityt. Noi orkkikset on ihan aunuksesta, paloista kasatut ihan tehtaankin puolesta ja erityisesti kiinnityslaipan hitsaus turretin torniosaan on käsittämätön... turrerin sisäpuolella on noin sentin kaulus joka kerää kaiken kuran ja moskan. Yllätys että tuosta ne ruostuvat puhkipoikki. Muutenkin tommoset pisteillä kasatut peltipömpelit.
 
https://bearmach.com/front-shock-absorber-turret-suitable-for-defender-discovery-1-and-range-rover-classic-vehicles-galvanised-nrc6372g

Kalliita eivät ole, ja suhteellisen simppelit vaihtaa. Jos noi kiinnitysvaarnojen mutterit aukeaa ehjänä, jos ei niin sitten on irroitettava jousi kun se vaarnojen kiinnityslaippa on irtokäikäle  jousien ja jousikorvakkeen välissä.
Turretit voi korvata aftermarket osilla jotka tehty putkesta tai latasta. Jotenkin en vaan halua tähän niitä kun olisi ajatus pitää mahdollisimman orkkiksen näköisenä ja noi inan topakammat tuli ostettua eräältä toiselta hurahtaneelta ns. edullisesti.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 17.04.2020, 14:53:55
Rompsis!
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227538)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 20.04.2020, 22:29:48
Tätä on tänään taas päässyt jatkamaan. Loput lokarista lähti, ja jalkatilan etuseinä. Tosin tämä oli vasta alkua kun jalkatilan etuseinässä oleva korikorvake suorastaan mureni käsiin, ei mikään yllätys, ja lattiaa/jalkatilaa pitää vielä leikellä lisää ja sitten sovittelemaan korjauspaloja. Keulan korjauspalalle holvasin pohjamaalit niskaan jo irrallaan koska näin on helpompi sutia kaikki nurkat. Vaihdoin tälle puolella pakosarjan tiivisteet kun nyt on tilaa, toiselle puolelle tein saman silloin kun siellä oli lokari pois. (toisella puolella oli vuotoakin)

Ei voi kovin kauniiksi sanoa näitä vanhoja rappauksia...  :o
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227567)

Korikorvake, aikalailla samanlainen kuin toisellakin puolen oli mutta tämä oli todella rumasti rapattu lokarin kanssa yhdeksi...  :facepalm:
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227568)

Toki on sanottava että auto ei suinkaan ole parantunut ulkona seistessään mutta kyllä nämä ovat olleet jo aika rapeita pitkään. Lattia on tällä puolella pahana kans, toi nurkka kun on päästänyt vedet sisään jo ties kuinka kauan niin kovin on pehmentynyt leveämmältä alalta kuin toisella puolen. Myös kuskinpenkin etukiinnitys on lähtenyt ruostumaan, tämähän on sellainen pellistä pokattu "torni", ainakin pari senttiä lattiatasosta ylöspäin on kupassa ulkoreunan etujalka.
No, korjataan korjataan taas. Katotaan kauanko motivaatio riittää, suunnittelin jo tekeväni välillä jotain hifistelyjä ettei olis pelkkää mätähommaa. Etupuskurin vois putsia ja maalata uusiksi sekä asemoida tyylikkäät Land Rover lisävalot siihen kun semmoiset on eräältä salaneuvokselta kulkeutunut hallintaani.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 22.04.2020, 15:02:49
Korjauspalan sovittelua. Vielä on leikattava topakka pala rintapellistä tuonne runkopalkin päälle asti että saa kaiken mädän pois ja ton korvakkeen jämät. Ulkoseinästä lähtee toi pahka kans, ja kuten huomataan niin leikkasin helmapalkin etupäänkin pois kun ei siinäkään ole mitään säästettävää.
Kävin kaivelemassa varastoa ton helman korjauspala mielessä, rupesin miettimään tuliko ostettua sisä-, ja ulkopala... onneksi oli molemmat. Sisäpalassa lattian alle tulevat kaksi korikorvaketta ja ulkopuoli tietysti A-pilarista ihan tuonne takalokarin eteen asti.

Ikävämpi yllätys oli A-pilarin korkealle edistynyt mädäntyminen, sisäpuolelta. Hullu 3-kerrosrakenne joten alhaalta lähtenyt kuppautuminen nousee kyllä ja ne 100% turhakkeen (kattoluukku) viemäriletkut vuotaessaan ja tulviessaan kastelee palkin tehokkaasti sisäpuolelta.
Oven yläsaranaan asti sai aukoa pilarin että saa edes jotenkin tervettä rautaa esiin ja tilalle.  :o
Toisella puolella pilari ei ollut näin mätä. Kiittelin taas itseäni kun en säästänyt kolaripurkupelistä koripilareita... ne eivät olleet mätävaivaisia, ko. autosta tuli mm. tuulilasinkehys tähän. Toisaalta johonkin se raja on vedettävä, pilarin vaihto olisi lisännyt työtä aika reilusti.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227607)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 25.04.2020, 21:22:18
Tämäkin lähti välillä hitsautumaan eikä pelkästään purkaudu, edellisessä kuvassa näkyvä jalkatilan korjauspala on nyt heftissä. Pääsi vaan niin myöhään tekemään että iltakosteus rupesi häiritsemään kun koppa huurtuu eikä sitten näe mitään. Nyt olisi hetkeksi hitsattavaa kun touhusin A-pilarin korjauspalatkin valmiiksi. Nämä kasaan ja sitten rakentamaan korikorvaketta tohon jalkatilan-rintapellin alareunaan.

Korjauspala jalkatilaan oli positiivinen yllätys, se sopi paikoilleen hyvin pienellä säädöllä. "Takareunasta" noin 2cm soiro pois, ja sen jälkeen ko. alueella  olevan pokkauksen litistys kun tässä ei sellaiselle ole tarvetta. Muuten se sopii suorastaan hyvin tuonne.

Tuli huomattua myös pirullinen yksityiskohta näiden vuoto/ruosteongelmista, ihmettelin mistä tippasee vettä korjausalueelle vaikkei esim. ilmanottokourussa sitä ollut kuin kosteudeksi eilisten sateiden jälkeen. Vesi pääsee jostain vuotamaan peltisaumojen kitin alle ja kulkee siellä piilossa nurkkaan josta vuotaa konehuoneen puolelle juuri tuonne rintapellin ja lokarin nurkkaan joka näistä aina mätii. Tässä onkin sitten jossain vaiheessa lisätyö käydä noi kourun kaikki saumat läpi ja kitata ne uudestaan kun olisi kiva saada vuotoja vähämmäksi, apparin puoli onkin kaiken peltityön jälkeen pysynyt kivan kuivana.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Julma-Henri - 25.04.2020, 21:46:01
Näkyy sitä sullakin rangessa vähän pehmeää olevan :D mutta kun tekee kerralla kunnolla niin sitten saa nauttia pelkästä ajelusta ;D

Kunhan muistaa että matka roverilla on seikkailu :2funny:
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 25.04.2020, 23:58:54
Näkyy sitä sullakin rangessa vähän pehmeää olevan :D mutta kun tekee kerralla kunnolla niin sitten saa nauttia pelkästä ajelusta ;D

Kunhan muistaa että matka roverilla on seikkailu :2funny:


Tämä on kyllä pehmeäksi päässyt. Jonkinasteinen yllätys että ruostevauriot ovat näin laajat vaikka edellinen omistaja oli tätä korjautellut, valitettavasti korjaukset ovat oikeastaan kaikki osoittautuneet huonosti tehdyiksi. Toki ulkopuolisella teetettynä syvällisempi korikorjaus maksaa niin paljon ettei sellaista moni lähde teettämään vaan tehdään vaan välttämätön. Nyt kosketut paikat ovat olleet niin pehmenneitä ettei mikään paikkailu olisi onnistunut enää. Mutta josko toi tämän jälkeen kestäisi kesäkäyttöä.  8)

Mun Rover-seikkailut olleet tähän asti hyviä, ja jopa onnistuneita. Mutta terve epäluulo pitää aina olla matkassa, koska kyllähän nämä jotain juonivat hiljaa itsekseen.  S*
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.04.2020, 15:25:33
Toki ulkopuolisella teetettynä syvällisempi korikorjaus maksaa niin paljon ettei sellaista moni lähde teettämään vaan tehdään vaan välttämätön.
Olen nähnyt tunnetun korikorjausfirman 8k€:lla korikorjatun Alfa-Romeon, jonka kori oli päässyt happanemaan.
Auto oli kuin karkki ja kuin uusi - ei ruostetta missään! Kuitenkin korin nitinä ja vuotava tuulilasin reuna aiheutti ärsyynnystä, joten tekniikkapäivityksen aikaan päätettiin myös käydä "pohjat" läpi.
Tarkastelun ohessa auton korista löytyi kymmeniä kiloja pakkelia ja piiloon parsittuja leikeltyjä reikiä. Korin nitinä johtui tukirakenteiden osittaisista ruostevaurioista, jotka oli leikelty pois ja täytelty pakkelilla. Mm. tuulilasin alanurkan A-pilarin liitos oven saranapilariin oli melkein poikki.

Omistaja tuijotti autoa, kuittia, autoa ja taas kuittia. Lopulta koura haki alfan raaka-aineeksi.

Auto oli ostettu käytettynä hieman sähkö-/käyntihäiriöisenä naisomistajalta, joka oli autoa ajanut 15vuotta. Korikorjaus oli tehty muistaakseni kolmisen vuotta ennen kauppaa.  ::)

Tuo nyt räikein esimerkki, mutta ei niissä "ammatikseen AAA-laatua hitsaavien" pajojen tekeleissä kyllä ole muutenkaan ollut juuri kehumista. Samanlaista räkäpaskaa melkein poikkeuksetta kuin minkä tahansa nyrkkipajan tekemät paikat. Ehkä se hinta nousisi aivan järkyttäväksi, jos tekisi kunnolla.
Toisaalta.... Tälläkin foorumilla näkee autoja, joihin rakennetaan pohja viikossa ja todella hyvin. Onko sittenkin kyseessä viitseliäisyys, en tiedä.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 28.04.2020, 15:12:13
Korikorvakkeen valmistus ja asennus. Kohta pääsee sovittamaan lokaria paikoilleen. A-pilarissa on vielä sisäpuolella hitsaamista, paikka on vain osittain kiinni kun en uskaltanut kokonaan kiinnittää jos tarvitsee tota nurkkapalaa vielä mulkata.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227689)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 30.04.2020, 13:02:28
Aamupäivän saldona uusi lokari on soviteltu ja odottelee kiinni liimaamista. Lamppukotelon päällä oleva viisto osuus tosin pitää vielä muokata koska se on 5mm matalampi kuin konepellin lukkopelti tuolla kohtaa.

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227749)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 30.04.2020, 21:26:10
Loput päivän tunneista joita voi tähän käyttää, menikin sen laipion yläreunan pajoituksessa. Nyt se kuitenkin vastaa lukkopeltiin kivasti, vaihdoin koko taitteen ja sattumalta lähes valmis soiro löytyi jalkatilan takareunasta leikatusta pokkauksesta.  *taavih->
Tämmöisen ohuen, 90asteen pokkauksella olevan kapean soiron teko ilman kunnollista pokkaria ei välttämättä tuota siistiä tulosta vaan tulee aaltoa ja ties mitä. Tuo kun on vieläpä ihan etualalla näkösällä kun pellin avaa.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227751)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Slerbahuuli - 30.04.2020, 22:05:18
Oliko pahasti tosta mätinyt ja miksi tuon pellin pitää olla konepeltiä vasten?
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 30.04.2020, 23:30:52
Toi koko etunurkka vaihtui kokonaisuutena koska lokarin lisäksi lamppukotelon alaosassa ja tälläkin puolella olevan, käyttämättömän, akkukotelon alla oli kuppaa. Uusi neitseellinen osa, mutta kiusallisesti tuo viisto yläosa oli 5mm liian matala eikä eroa saanut häivytettyä tai lypsettyä mihinkään.

Hehee, eikä se kyllä ole konepeltiä vasten mutta on niin näkyvällä paikalla ettei tohtinut nuijia kulmaa littanaksi.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 04.05.2020, 20:29:58
Lokari hitsautui tänään paikoilleen. Saa nähdä ehtiskö huomenna jatkaa jalkatila/A-pilarin kulmaa vai joutuuko polttopuun hakuun kun valmiiksi pilkottua kuivaa sekopuuta pitäis ainakin kaksi kärryllistä hakea.
Jarruletkuihin tuli mutterit, toisaalta vois keskittyä hitsisaumojen tuhraamiseen kitillä ja laitella noi letkut. Valintoja, valintoja... ja se 12m3 multakasakin tuli tänään.  *karkuun->
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 07.05.2020, 21:32:58
Nyt pääsi jatkamaan. Hitsisaumaa syntyi ehkä 15cm, mutta tilaa sellaiselle sitäkin enemmän. Pikku lapun joutui tuosta leikkaamaan ja poraamaan pois, tolpan takaa takalattiasta pitää kans nipsaista. Tarviaa vielä kartoittaa B-pilarin alapää ja etupenkin takajalkojen alla olevan peltipalkin kohdalta mitä lattia siinä sanoo. Äkkiä sipaisten siinä vaikuttaisi olevan kovaa mutta olen joskus erehtynytkin...
Tässähän on nyt menossa uuden helmapalkin asettelemiseksi tilantekoa, kokonainen assy niin on leikattava reippaasti ja tokihan tossa on pehmeää lattialevyssä joten ei juuri kannata sääliä.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227861)

Pettymyksen tuotti jonkun r*nkun lattiaan hitsaama penkin etujalka, tämähän on sellainen peltikotelo pisteillä kiinni lattiassa. Nyt se oli vedetty kahdelta sivulta täydellä saumalla. Ruostettahan tuossakin oli eli irroitettava mutta pisteiden poraus olisi ollut nätimpi juttu.

Nauratti tämä käsityönäyte takajalkatilan pistehitsisaumassa, ei se niin justiinsa ole.  8)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227863)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 14.05.2020, 20:39:18
Päivän epistolana ekan oven tyhjennys ja lukkokoneistojen pesu löpöpaljussa, sen jälkeen ohutta öljyä mekanismeihin. Muuten ovessa ei ole mitään valtaisia vikoja mutta kuppendaali oli täällä herkutellut ikkunakiskon.  :( Käsivarastossa oli säilössä hyväkuntoinen kisko joten oven saa laiteltua heti kohta takas kasaan. Ikkunan weather seal-kumilista on parhaat päivänsä nähnyt joten sekin vaihtuu mutta vasta myöhemmin, saa vaihdettua ovea purkamatta niin ei viitsi ostaa uusia osia happanemaan ennenkuin projekti on muilta osin edes lähellä valmistumista.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227942)

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=227944)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 22.05.2020, 09:26:58
Nyt olis aiemmin pohjamaalissa olleet etulokarit ja silmänpohjat mustattu ja vois ajatella kasaavansa keulaa vähäsen.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=228043)
Lukkopellin voi maalata myöhemminkin, kattelin jo uusia tarrojakin siihen niin olis sitten siisti. Mutta ei nyt mennä vielä niin pitkälle kun auton elvytys on muutenkin kesken.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: kartano 850 - 22.05.2021, 23:37:04
mitäs classicille kuuluu ? itselläkin työn alla vastaavan värinen classic range perinteisten mätä paikkojen suhteen. ;)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 23.05.2021, 11:17:56
mitäs classicille kuuluu ? itselläkin työn alla vastaavan värinen classic range perinteisten mätä paikkojen suhteen. ;)

Tuolla se seisoksii "pihan perällä", ei ole unohdettu. Vuoroaan odottelee, Kisun kun saa vielä leimattua niin voisi hinata Rankun esiin ja jatkaa sitäkin, harmillisesti tälle ei nyt riitä sisätiloissa paikkaa niin ulkona säävarauksella joutuu tekemään.

Mukava kuulla että näitä pelastetaan ja pidetään hengissä, tsemppiä hitsailuun...  O0 Onko muuten 3,5 vai 3,9 laitos??
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: kartano 850 - 09.07.2021, 21:41:26
Joo kyllä nämä vanhat ranget ovat enemmän kuin pelastimisen arvoisia. liian monta tuhottu ja hävitetty omani on lähes tulkoon vastaava kuin sinun vm90 3.9 koneella automaatti lotjulla. Lisävarusteet vakionopeudensäädin jälkiasennus ja ilmastointi. päivitteleppä heti kun edistyy mukavaa seurailla ja saada inspiraatiota omaankin möhkön tekoon.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 09.07.2021, 22:48:49
Tänään rupesinkin vuoden tauon jälkeen tekemään tällekkin jotain. Ei oikein ole ollut aikaa vaikka nyt on ulkonakin ollut vähintäänkin välttävät työolosuhteet.

Aloitin kevyesti ilmanottokaukalon siivoamisella ja pohjan saumakittien pois jyystämisellä. Näissähän on koko tuulilasin leveydeltä kaukalo jossa asuu mm. pyyhkimien vivustot ja konepellin kevitysjouset, alueen peittää ruuvikiinnitteinen decker-panel. Pohjalla kulkee peltisauma jossa tietysti sellainen aikakaudelle tyypillinen mädättävä saumakitti. Onneksi kitit eivät olleet niin pahana kun odotin, vaan kittien saatua kyytiä alta paljastui tervettä peltiä.  Putsaamisen jälkeen koko alue ruosteenestopohjamaalilla holvaten, seuraavaksi uusi kitti saumaan kun maali on kuivahtanut.

Ruostetöitäkin pitää jatkaa, se ei ihan vielä lopu... Kannoin uuden helmakotelon osat työmaalle ja rupesin kuutioimaan sovittelua. Kuten ketjusta selviää niin koko vasen helma, ja suurin osa vasemmasta lattiasta on rälläköity pois. Nyt tarviaa jo ruveta rakentelemaan toi helmakotelo paikoilleen että saa uuden lattian johonkin kiinni. Eikä se irrallaan pelkästään katosta roikkuva b-pilarikaan olisi pahitteeksi kiinnittää johonkin.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 11.07.2021, 20:26:51
Päivän aloitus oli ilmanottokaukalon pohjasauman kittaus, aikaavievää puuhaa kun sellaista lierukittiä solkottaa saumaan peitteeksi ja koittaa kierrellä kaikki nurkat huolella.

Helmakotelon hitsailin yhdeksi kokonaisuudeksi kun ensin sovittelin sitä autoon. Uudessa helmassa, joka tulee kahtena palana, on ne korikorvakkeet valmiina sisäpellissä. Ruuvasin sen rungon korvakkeisiin väliaikaisten kumityynyjen kanssa ja totesin että mitat/muodot ovat tarpeeksi oikein jonka jälkeen pellit pajaan ja hitsiliimalla yhdeksi kotelopalkiksi.
Kumityynyinä toimii jääkiekot jotka sahattu sopivan kokoisiksi, korkeus näet on juuri oikea kun sitä vertaa oikeisiin tyynyihin joissa on alla ja päällä isot "prikat".  En ole raaskinut vielä ostaa kaikkia tyynyjä, ne maksaa jonkin verran holkkeineen kaikkineen joten limpuilla testataan ja joskus sitten boutiquesta ne uudet joka paikkaan.

Kovin on kuuma touhuta, tänään ei kyllä ollut paarmoista vaivaa.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 14.07.2021, 23:52:54
Helteestä ja muista touhuista huolimatta tämä on edistynyt. Ilmanottokaukalon vuosikertakitit olivat kuivuneet joten sai sudittua sauman päälle pohjamaalia.

Helmakotelo tuli tosiaan soviteltua, ja se on nyt pultattu korvakkeisiin sekä hitsattu B-pilarin alapäähön. Tässä vaiheessa oli hyvä hetki kokeilla miten ovet istuvat koska B-pilarin asento on aika tärkeässä asemassa niiden asettumisessa. Onneksi mittailut ja kokeilut olivat onnistuneet ja kylkilinjasta tuli suora, säätämään ovia joutuu mutta muuten ne menevät ok.
Eilen iltasella ja tänään leikkelin lattiaan tulevat kaksi isoa palaa valmiiksi. Kun puuhapaikka kääntyi iltapäivällä varjoon rupesin suunnitelemaan niiden hitsausta paikoilleen, ensin toki tarmokas ajelu teräsharjoilla kaikki kittijämät ja irtoruosteet vanhan lattian liitosalueelta pois. Vasen lattiahan vaihtuu edestä takapenkin edustan pokkaukseen asti, noin 25cm leveydeltä helmakotelosta, kahtena palana.

Juuri kun olin liekeissä ja taaempi pala täppäilty muutamasta kohdasta, langansyöttö tilttasi. Perskules, mikäs nyt tuli? Lankakela oli haljennut reunuksen ja keskirummun saumasta, lanka painunut lankakerroksien läpi ja jämähtänyt aika tiukasti. Tyhjää kelaa johon langan olisi voinut syöttää ei tähän hätään löytynyt joten housut ylös ja napit kiinni. Huomenna ostamaan uus kela.

Kela oli jo alunperinkin saanut tällin, ongelmaksi tämä muuttui nyt kun lankamäärä oli kulunut hieman alle puoleen ja yksi lankasäie jaksaa painua lankakerroksen läpi ja samalla keskirummun halkeamaan.  :buck2:
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 17.07.2021, 10:53:59
Eilen sai uuden lankakelan myötä hitsailtua etulattian peltivalmiiksi B-pilarin kohdalla kulkevaan poikittaiskoteloon asti. A-pilarin alapää vielä nakerreltava mutta siihen liittyy vielä helmakotelon pään sulkeminenkin.

Päivällisen jälkeen vaihtui päälle timpurin haalarit koska frouva haluaa khh:n hukkanurkkaukseen hyllykön, pellintyöstö vaihtui siis puuntyöstöön. Kävin naapurilta lainaamassa sirkkelin koskapa omani meni syksyllä lopullisesti basmaatiksi eikä uutta ole tullut laitettua.
No, ukko sanoi että käy sieltä hakemassa vaan. Löytyy varastokontista. Autolla tonne on mentävä, ja onneksi meninkin... epäilyksen osui oikeaan ja kontissa möllötti semmoinen kunnollinen rakennussirkkeli. Melkoinen punnerrus autoon, eikä se tietenkään mahdu ilman jalkojen irroitusta.
Kannoin tuon sitten frouva kanssa illalla pajaan yöksi, nainen ihmetteli että miten sait tämän autoon yksinään? Ei ollut paljoa vaihtoehtoja, toisaalta nämä aina välillä herättävät vastapuolta siihen että simppeliltä näyttävät hommelit eivät käy sormia napsauttamalla.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 18.07.2021, 16:40:17
Kaiken muun random yleistouhotuksen lisäksi sain kuskinpenkin etukiinnityksen nakerreltua asennuskuntoon. Tämähän oli ikävästi ruostunut noin 15mm korkeudelle asti sen lisäksi että lattiaan vastaavat lirpakkeet olivat häipyneet, kiitos lattiasta kiivenneen kupan ja kroonisesti märkinä pysyneiden mattojen/fyllien ansiosta. (näin ruosteinen koppa ei ole ollut vesitiivis vuosisatoihin)

Koska raadin elämä on silkkaa tyhjyyttä ilman kuvia ruosteisesta british steelistä niin roiskaistaan ruudulle pari sellaista, ennen ja jälkeen.

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=236835)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=236836)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 25.07.2021, 22:32:11
Tuolinjalka hitsautui lauantaina lattiaan.

Tänään aloittelin vielä käsittelemättömien lattian hitsisaumojen peittoon kittaamisen. Sitten alkoi helmakotelon etupään ja a-pilarin alapään yhdistämisen sekä kotelon sulkemisen suunnittelu.
Touhuilun lopuksi käsissä oli muotoilututkielmat jotka yhdistämällä tuo etunurkka sulkeutuu, kotelon etuseinän ja sisäsyrjän hitsasin irrallaan yhdeksi kokonaisuudeksi joka yllätyksekseni sopi vielä paikoilleenkin...  :o Kyseinen osa sisältää kotelon etuseinän ja sisäsyrjän korikorvakkeelle asti eli noin 15cm palan. Sain näin yhden sauman pois auton alla hitsattavien listasta, nyt tuossa ei tarvitse kuin  pikkuinen laippa yhdistää korikorvakkeeseen auton alla. Loput saa tehtyä menemättä sinne kotelon taakse.

Kuvassa näkyvä iso rako menee kiinni kun a-pilarin alapään korjauspalan painaa tiukasti paikoilleen, sovituksista tuli kohtuulliset kun palikat pysyvät omillaan tuossa. A-pilarin sisäpuolella vielä sellaine parin spadduaskin kokoinen pala irti lattiasta, se menee viimeiseksi niin saa kateltua erityisesti nuo pilarin alapään saumat sisäpuoleltakin.

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=236964)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 13.08.2021, 17:02:39
Hitsailin tänään tuon A-pilarin alapään valmiiksi, maalia niskaan ja sitten lounastauon jälkeen pohtimaan takapään korjaamista.

Takalattian viistosti ylöspäin nousevaa osaa oviaukosta en aluksi meinannut poistaa kun se ei ole mätä, mutta tarkempi tutkimus osoitti että takakontin lattian ja lokarin puolelta on kuppa hiipinyt saumoihin -> pois tämäkin pala. Toisaalta nyt on mukavampi rakennella lokaria, se kun on pilaantunut melkein kokonaan. Muuta säästettävää tuossa ei ole kuin kurakaari, harmillisesti nämä ovat kalliit korjauspalat joten koitettava pajoittaa ite.  :-\
Stekkailin nopeasti korjauspalojen tarjontaa ja niinhän se oli kuin muistelinkin ellei jopa kalliimpaakin kuin aiemmin. Vähintään +£700 ilman rahteja yms lisäkuluja olisi takapään korjauspalat joilla saisi tehtyä korin kyljet takaoven aukosta taaksepäin, molemmille puolille. Ei toki ihan tähtitieteellinen summa mutta nyt ei tommosia rahoja ole irrallaan missään.
Auoin paikkoja vähän enemmän ja aika nopeasti tuli selväksi ettei tossa kannata juuri säästellä. Lattipelti lokarin aukon ympärillä - takakontin irtolattian välillä on niin mätä kans että taidan leikata koko roskan kokonaisuutena huispois, sisälokarissa on sen verran ehjää peltiä jäljellä että sen ympärille saanee rakenneltua uutta. Muodot eivät ole vaikeat pl. toi C-pilarin alapäähän vastaava lokarin pää. Sen jos tekee huonoksi niin ei mene ovi kiinni.  :buck2:
Takakontin sivuseinä on alhaalta mätä koko matkalta, toki siellä on sisäpuolelle oikein siisti ratsupaikka... on se prkl. pitänyt sinnekkin rapata tommosta shittiä. Toi C-pilarin alapää on oviaukon puolelta kitattu joskus kuppareiät piiloon, epäilin tätä jo oikeallakin puolella mutta tässä sen näki selvästi kun kitti on tursunnu pilarin sisään ruostereiästä. Hienoja ihmisiä nämä jotka korjaavat kitillä yms. alueita joissa esimerkiksi turvavyön kiinnityksiä.

Irroitin takakontin lattiankin tänään, reuna-alueiden korjaamista varten ja samalla todetakseni että runkokin on sitten joskus tehtävä toisesta vastaavasta joka on tallessa. Tämä yksilö on myös rungoltaan niin tilkkutäkki ettei viitti edes ajatella sen korjailua, yhden paikan olen sinne jo aiemmin hitsannut...
Takakontin lattiaa tukevat peltipalkit on nekin niin rapeat että ainut lääke on tehdä nekin uusiksi, ovat sentäs helposti irroitettavissa.

Homma siis riittää, koska oikealla puolella on samat hommat vielä odottamassa. Siellä olen korjaillut tohon lokariin asti, takanurkkaan asti mätä sieltäkin.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=237155)

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=237154)

Saapa nähdä milloin tällä pääsee taas kurvailemaan.  ELK
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Slerbahuuli - 13.08.2021, 17:23:35
Ja tämäkö on niin tervepeltinen yksilö, että kannatti aloittaa? :idiot2: Nyt ei kyllä kehtaa enään luovuttaakkaan...
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 13.08.2021, 18:12:17
Ja tämäkö on niin tervepeltinen yksilö, että kannatti aloittaa? :idiot2: Nyt ei kyllä kehtaa enään luovuttaakkaan...

Jos asianlaita olisi selvinnyt aiemmin niin olisi mennyt purkuun. Harmillisesti ehti jo tehdä niin paljon kaikkea ennekuin pahimmat mädät tuli esiin niin eipä sitä enää luovuteta, eikä ole varsinaisesti mitään deadlinea ja kun tarpeeksi kyllästyttää niin työnnetään sivuun odottamaan inspiraatiota.
Yllättävän pahasti tämä kyllä mätinyt, vaikka se on kyllä tiedossa että ruosteettomia nämä eivät ole.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Julma-Henri - 13.08.2021, 21:44:06
Ja tämäkö on niin tervepeltinen yksilö, että kannatti aloittaa? :idiot2: Nyt ei kyllä kehtaa enään luovuttaakkaan...

Tuppaa nämä maasturit olemaan semmosia että kun niitä alkaa parsimaan niin sitä riemua riittää. Sama kävi mulla discoveryn kans. Ei pitäny olla kuin helmat uusia, mutta niin se pikkusen levis. Käytännössä vanhaa jäi kardaani tunneli +10cm lattiaa molemmin puolin. Ja osa tuli peltiä.

Ja kun sitten se kaikki muu mukavuus näiden brittien kans  :2funny:
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 15.08.2021, 21:10:44
Epävirallisen taidetakomon päivän saldo oli parin korjauspalan muotoutuminen. Ton viiston palan lisäksi kanttailin kontin lattia-aukon reunan "Z"-profiilit, ja longistelin ton lokariaihion Bilteman pyöreää jakkaraa vasten. Tuore pelti luo aina pientä valopilkkua projektiin.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=237196)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 17.08.2021, 20:07:46
Parin tunnin nakuttelu iltapuhteiksi. Vanha kurakaari asettuu tuoreeseen peltiin.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=237233)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 22.08.2021, 21:23:38
Lokarin/kurakaaren alanurkkaan tuli nakerreltua täytettä. Sattumalta istuivatkin sen verran että uskalsin hepata ne kiinni toisiinsa. Helmakoteloon  nämättimet eivät ihan vielä pääse yhtymään, tarviaa vielä tuhertaa lokariin sisäreunaa ennenkuin liimaan kaikki yhdeksi kokonaisuudeksi hitsipalleroilla.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=237282)
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 28.08.2021, 21:27:31
Pala kerrallaan, polvea vasten naputellen edistyy.

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=237338)

Viikolla ei oikein tähän ehtinyt kun yleisen saamattomuuden lisäksi piti paijailla käyttöWC Rankkuakin, sillä alkaa kohta ajelut ja piti tutkiskella jousitusta kun jäi keväällä vaiheeseen. Toimii mutta pikku vuoto kiusasi, könötti nolosti vasen etukulma alempana parkissa. Tätähän tuli justeerattua kyllästymiseen asti viime vuoden puolella kun oli kaikenlaista vaivaa, yksitellen ongelmat selvisi mutta etunurkan valuminen jäi odottelemaan aikaa parempaa.
Vaihdoin venttiiliyksikköön parit o-renkaat mutta loppuviimein syylliseksi näyttää paljastuneen käsisulkuventtiilit joiden liittimissä pientä vuotoa, otin ne nyt pois käytöstä niin vaunu on pysynyt ryhdikkäästi pystyssä jo kaksi päivää ja ilmasäiliökin pitänyt täydet paineet.
Käsihanat voi tökata paikoilleen tienpäälläkin jos menee perätilaan, säiliön käsitäyttöliitin sai jäädä kun se ei aiheuta ongelmia
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 29.08.2021, 20:45:22
Tänään tuo lokaria etäisesti muistuttava taideteos eteni kuvassa etualalla näkyvän sisäreunan muotoutuessa "kurakaareksi" ja lattia-lokari etunurkasta puuttuva palanenkin valmistui ja liimautui paikoilleen. Nyrkit ja k*rpä vehkeillä kahteen suuntaan kaarevan salmiakkiruudun muotoisen palan synnyttäminen aiheutti huokailua.
Lopulta oli jotain peltivalmista, ja koko kötöstys sopii vieläpä paikoilleenkin aioittuun kohtaan autossa.  :o

Lisäksi ajelin loput paksusta bitumimatosta pois rälläkän teräsharjalla, lokarin päällä ja sivuseinässä oli sellaiset 2-3mm paksut bitumit joista ollut harmia työstön kestäessä. Tämmöiset hommat on tehtävä pihalla, nyt sattui olemaan varsin hyvä sää niin piti hyödyntää tilaisuus.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 04.09.2021, 17:43:47
Alkuperäinen rekisterinumero tilattu, tämä kun on käynyt Virossa ja tuodessani takaisin en malttanut odotella sitä tehtäväksi vaan otin muun numeron.
Luonnollisesti uusi kilpi ilman EU-merkkiä.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 11.09.2021, 17:04:30
Ilmanottokaukalo maalattu mustalla pintamaalilla. Tämähän ei ehkä muuten olisi niin must juttu mutta haluan decker-panelin paikoilleen talveksi niin josko sitä ei tarttis sitten taas irroitella kun alla ei sinänsä ole enää mitään muuta tekemistä enää.

Takalokarin nakerteluakin jatkettu, vielä piti tuo lokarin etunurkan kiertävä "lattiapala" rakennella ennenkuin rupean harsimaan kokonaisuutta kiinni autoon. Tässä vaiheessa hankaliin paikkoihin jäävien saumojen/alueiden pohjamaalaus ja vielä kittaus ennen asennusta, tonne nurkkaan jää tosi hankalasti tavoitettava alue kun lokari ja viisto lattiapala asentuu.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 23.10.2021, 18:14:53
Tämä pitäisi pikkuhiljaa saada talveksi ulos jotta pikkuauto mahtuu pajaan. Ei ole aikoihin käynyt, kesälläkin hinattiin mönkkärillä/räikkäliinalla sisään.
Nöyrästi hörähti kasi tulille kun kaikki käymiseen tarvittavat inkkeet oli palautetuu konehuoneeseen. Startti oli lainassa käyttöWC Rangessa ja sieltä palattuaan lötkötteli pajan jakkaralla, laturi oli kans irrallaan kun se oli pikkuauton latausvian vianetsinnässä tukena, IMM ja imurööri takakontissa, puola oli varastokontissa, johtosarjat on vähän hujanhajan ja niitä saikin kytkeä paikoilleen ja aina välillä kokeilemassa että joko nyt.  ::) Laatikon jäähdytyssiilin putket yhdistin vaan letkulla kun ei oo tähän hätään sopivia helmiliitoksia ranchilla. Kaasuvaijeria ei ole kun sekin meni taannoin pikkuautoon, eipä tämä pihasiirtelyyn LO-välityksillä sellaista tarviakkaan. Kurkkasin vielä ennen startin asennusta hiilet, näkyi olevan alle puolet jäljellä, Aditasta saa 20€:lla uuden hiilipäädyn ja kun muuten tuo näytti nopealla silmäilyllä olevan varsin nohevassa käyttökunnossa ollakseen -89 vuosileimalla oleva laite niin täytyy ostaa moiset ja jossain välissä tehdä huolto.
Mutta niin se vaan Lucas löysi valon kun vielä yhden maadarin laittaminen kaveriensa kanssa lukkopihdellä a/c kompuran kylkeen avasi luukut ja patti hörähti avaimen napautuksella murisemaan ihankuin olisi eilen käynyt.  S*
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 17.10.2022, 22:05:10
Melkein vuosi näköjään mennyt taas, autoa piti siirtää joten kaivamaan sitä esiin. Pikkuisen bensaa tankkiin ja hengissä oleva akku konehuoneeseen, hörähti aika kivuttomasti tulille mutta kävi kovaa ja sitten hyytyi. Stepperi puuttui, sehän on pöllitty pikkuautoon tai jotain... piti käydä se nappaamassa tähän koska edelleen on tilanne että ei ole kaasuvaijeria eikä jarruja. Sitten se ei enää startannut, voe vee!! Tovin tutkinnan jälkeen selkis että solenoidi ei vedä, parit huumaavat iskut palautti raggarin ruotuun.
Ilman penkkiä, jarruja, kaasua ja ikkunat umpihuurussa auto siirtyi lopultakin aiottuun mestaan hetkeksi. Kohta sitä pitää taas siirrellä.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: B30A - 02.04.2023, 19:02:14
Kevätaurinko herätti uinuvan harrastelijan, laittelin jo aikaa sitten hankitun kaasuvaijerin paikoilleen. (vaijeri tuli lipastettua pikkuautoon taannoin)
Oikeen mitkään autohommat ei ole huvittanut niin sinänsä ihan hyvä että sain edes jotain aikaiseksi, vaijeri on auton siirtelyn kannalta aika must ja pitkästä aikaa rupesin suunnittelemaan tämän kihnustamista pajaan jotta "pääsisi" jatkamaan hitsaushommia. Jos vielä tämän viikon katselisi miten kevät etenee, sitten ehkä pikkuauto ulos ja tämä pajaan, hitsauskelejä kun tuskin vielä hetkeen on tulossa.
Otsikko: Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
Kirjoitti: Teemu- - 04.04.2023, 18:14:37
Itsekin heräilin hiljalleen auringon myötä siihen että hommat on vähän seis viime syksyltä asti.  :D Lainasin keltasen avon laturin sillon valkoseen ennenkuin uusi tuli, ja se on nyt odottanut koneen päällä syksystä asti, että se menisi sinne paikalleen.  ::)