Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Dimefield - 31.03.2024, 01:31:18
-
Tuleeko ikinä sellainen olo että olisipa Saab vielä toiminnassa? Voisi olla mielenkiintoista.
Minulla oli aikanaan Saab 900i vuodelta 1986 mutta ehkä kaipaan Saabia koska vuosituhannen alkuvuosina ajoin monella uudella Saabilla autoesittelyihin.
Kaverin isä oli Saab liikkeessä töissä ja kuljetettiin pienemmille paikkakunnille uusia Saabeja esittelyihin. Kivoja laitteita, joku jännä kiintymys jäänyt päälle.
Ja olihan Saab Volvon ”tallikaveri” autovalmistaja.
No, onneksi niitä 20 vuotta sitten uusia Saabeja saa nykyään vähän edullisemmin jos tulee ihan hurja tarve saada sellainen. =)
Ainiin, lopuksi pakko mainita että isällä oli valkoinen Saab 96 kun olin ihan juniori....
-
Vieläkin muistan kun pääsin kokeilemaan kaverin 99 Turboa, se kokemus kun polkaisi kaasua oli turbopotkuineen samanlainen kuin lentokoneen ilmaanlähdössä koettu kiihtyvyys. Selkä painui penkkiin ja sitten mentiin.
-
Itsellä ollu aikoinaan 9000 Saab, ihan kiva peli oli ja parhaiten jäi mieleen takaiskareiden yläkiinnityksen hajoaminen, siinä sai tovin tehdä töitä että sai uudestaan kiinnityksen kasaan :D
-
Ei ole
Kaverilla oli joku 99 malli. Olin joskus sillä kuskina ja unohti talvella kertoo että käsijarru ottaa etupyöriin. :idiot2:
Hirven kanssakin hierottiin läheistä tuttavuutta. Siis vaan hierottiin. Meinas tulla kiire kun hirvi tuli viistosti oikeelta ja väistön jälkeen pysähdyttiin tutkiin vaurioita kun oikeet sivulasit meni hetkeks hämäräks kun oli mullikka melko lähellä.
Mitään ei onneks hajonnu, karvoja vaan oli kylkilistan alla. :D
Aikanaan oli mullakin fordissa takalasitarra: Saabismi on pahin sairaus. :2funny:
-
Saab oli innovatiivinen edelläkävijä. ”Sähkötuoli”, silmänpesimet, viikset, raitisilmasuodatin.. mitähän vielä? Kiinteät niskatuetkin taisivat olla ensin Saabissa? Ja tietenkin turbo. Ja jos hirven kanssa törmää, Saabin insinöörit olivat varautuneet siihenkin muita paremmin.
Kehitys laantui, kun GM pisti tuotekehityksen jäihin. No, alkoi Opel sentään menestymään talvitesteissä ;).
Siihen aikaan Fordeissa pesunestettä pumpattiin lasille jalkapumpulla. Eikä käsijarru yleensä vaikuttanut mihinkään pyörään :).
-
Kyllä Saab olis hyvä vaihtoehto klassikko harrasteeksi. 99:sin etenimiskyky talvella oli ilmiömäinen ja olihan se lämmin autokin, 900:nen oli mukava auto tiellä ja nyt puhon OG Saabeista, GM Saabit jää mun harrastusten ulkopuolelle. Ekat 9000CC mallit oli kanssa mukavia, mutta se ruoste niissä ....
Neljä Saabia omistanuty, kolme ysiysiä ja yksi 900 GLi automaatti. Volvon ruostepaikat vaan helpompia korjata, Saabeissa ne paikat on kinkkisemmät ja niitä riittää. Kaksi ysiysiä parsineena tiedän. Se 99 EMS jonka kasasin kasaan uudelleen oli kyllä napakka peli, tykkäsin vähän jäykemmästä alustasta ja nopeammasta ohjauksesta.
-
Jep, vuodesta 1995 alkaen olen omistanut Saabin ja tälläkin hetkellä löytyy pari 9-3sta ja pojan tallista 99 ja Aero tonnari sekä pihasta kolme purkusaappia yms.
Sikäli en ole ollenkaan varma olisiko saappi pärjännyt millään tavalla nykyisessä autobisneksessä. On täydellinen arvoitus millainen sähköauto olisi saatu aikaiseksi ns. nollabudjetilla.
GM-vaihe oli omanlaisensa alamäki, jossa oli vielä paljon hyvääkin. GM ei suostunut tekemään saapista premium-merkkiä, kuten olisi pitänyt, vaan piti sitkeästi Opelin rinnalla. Insignian platform olisi pitänyt esitellä saabina ja malleja kehittää nopeammin...
Kuitenkin Saab 9-3 oli todella hyvä auto omassa luokassaan vielä 2010-luvullakin. Itse ajan omalla tuplaturbodieselillä vieläkin paljon mielummin, kuin vaikkapa uudehkolla korollalla ;D
(https://i.imgur.com/TFjReZ5.jpeg)
Ikävän karkoitukseen sopii hyvin myös kuvan 24 vuotias kesäauto, joka pitäisi pian taas saada liikenteeseen...
-
Aikanaan oli mullakin fordissa takalasitarra: Saabismi on pahin sairaus. :2funny:
Mulla oli 80-luvun alussa sama tarra takapuskurissa...
Siihen aikaan Fordeissa pesunestettä pumpattiin lasille jalkapumpulla. Eikä käsijarru yleensä vaikuttanut mihinkään pyörään :).
... ja autona oli -78 Corolla KE20 :2funny:
-
On täydellinen arvoitus millainen sähköauto olisi saatu aikaiseksi ns. nollabudjetilla.
No, NEWS Emily GT antaa siitä osviittaa :). Vähän eri luokkaa, kuin Volvon ensimmäiset tekeleet.
No, ei riitä pienten rahkeet enää massatuotantoon, ja kiinalaiset keräävät hillot.
-
Jep, joku kiinalainen patteriauto saapistakin olisi joktap tullut olipa omistaja kuka tahansa...
Itse ainakin olen päättänyt, että en tarvitse mitään kiinalaista autoa niin kauan kuin on vielä jotain muita vaihtoehtoja tarjolla. Ihan sama onko kiinan tuotteessa Saabin tai Volvon logo, niin ei kelpaa minulle :nohnoh
Tiedän, että Volvon omistaa kiinalainen Geely, mutta oma V60 on kuitenkin made in Sweden 8)
-
Tiedän, että Volvon omistaa kiinalainen Geely, mutta oma V60 on kuitenkin made in Sweden 8)
Eikös tuon ikäiset fordilaiset tehty Belgiassa, Ruotsin tehtaan linjoilla syntyi uusia SPA-alustaisia. Näin muistelen..
Vaikka samapa tuo, missä maassa ne jugoslaavit ja romanialaiset ruuveja kiristelevät :)
-
Tuli oltua 9000 CS myynnin jälkeen melkein 4kk ilman saabia niin hommasin sitten jo seuraavan.
Harmittaa kyllä kun loppui uusien mallien suunnittelu ja valmistus.
Ajanut useasti jo nuoruudessa 96, ja 99, omistanut useita og900, yhden ng900, useita 9000 ja nyt tämän og9-5. Neuvojen ja osien saanti ollut aina klubin kautta helppoa ja tutustunut moniin mukaviin ihmisiin niin hyvä on pitää edelleen saabeja.käytössä.
Jostain syystä samanlaista intohimoa en volvoihin koe vaikka noitakin sukulaisilla esim amazon ja 242 ollut sekä kuskina kavereilla kasari-ysäri vuosimallien eri vehkeillä jonkn verran olen ajellut. On volvoja pihalla nytkin ja on ihan ok autoja mielestäni mutta ei vain tunnu samalta.
-
Ensimmäinen auto oli -82 Saab 99 petro, mistä purettu petro-osat pois kun mulle tuli.
Sillä tuli ajettua 150 tkm ja muutaman vuoden se kulki turbotettuna ennen kuin lähti vaihtoon.
Jos hyvä 99-yksilö tulis vastaan niin voisin mahdollisesti suunnitella ostamista..
-
Ei varmaan tunnu samalta kun ihan eri vehkeitä ovat. Siis Volvon kanssa.
Saab mainosti niillä hävittäjillä autoa mainoksissa. Top gearissa eivät löytäneet mitään hävittäjään viittaavaa kuin osittain mittariston pimeä moodin.
Onhan tietysti muita erikoisuuksia jos tykkää siitä seinästä kuskin edessä, siis mittaristo ja virta-avaimen outo sijoitus. :)
-
Noista omista suurimmassa osassa ollut virtalukko kyllä ohjauspylväässä ;)
-
Noista omista suurimmassa osassa ollut virtalukko kyllä ohjauspylväässä ;)
No joo, riippuu mallista. Mutta silti jostain syystä en saappia kaipaa. Jotenkin se muotokieli ei vaan nappaa.
9-3 gen1 on ehkä hirvein.
-
(https://i.imgur.com/BZvuGJi.jpg)
Itse odotan jo kovasti, että saan tuon oman hirveän kesäauton ajoon 8)
-
Top gearissa eivät löytäneet mitään hävittäjään viittaavaa kuin osittain mittariston pimeä moodin.
Onhan tietysti muita erikoisuuksia....virta-avaimen outo sijoitus. :)
No, Saab oli ja on muun muassa lentokonetehdas. Eikös Aeron CIMissä lukenut vielä GM:n aikakaudella ”Ready for take off”? Hävittäjämeininkiä! Tottahan Jeremyä jurppii, kun katsoo brittien tuotoksia. Morris Marina... onneksi lakkoilivat tehtaat nurin :).
Virta-avaimen sijoitus oli ihan ymmärrettävä autossa, jossa oli pakkilukko. Omassa 9-3 pakkilukkoa ei ole, mutta lukkopesä on edelleen keskikonsolissa. Samoilta seuduilta myös uudempi S90 käynnistetään :). Onko Volvo siis edelleen se kopioija?!
-
Jep, Black panel mittaristossa pimentää kaikki muut valot paitsi nopeusmittarin. Tämä ominaisuus tuli ekana GM900:iin.
Lisäksi mittariston vihreä taustavalaistus on peräisin lentokoneista. Itse en ymmärrä joidenkin autojen punaisia mittarivaloja, joita ei saa pimeäksi millään...
-
Jep, Black panel mittaristossa pimentää kaikki muut valot paitsi nopeusmittarin. Tämä ominaisuus tuli ekana GM900:iin.
Lisäksi mittariston vihreä taustavalaistus on peräisin lentokoneista. Itse en ymmärrä joidenkin autojen punaisia mittarivaloja, joita ei saa pimeäksi millään...
Itseasiassa lentokoneiden ohjaamovalaistus on punainen ja varuiksi on punaista valoa näyttävä otsalamppukin mukana. Punainen väri ei sanottavasti haittaa hämäränäköä, siksi näin.
Autoissa asialla ei ole juurikaan merkitystä, koska vastaantuleva liikenne pitää huolen siitä, että olemme menettäneet hämäränäkömme lähes tyystin.
Eräillä lentokentillä autojen tehokkaat kaukovalot jopa häiritsevät laskukierroksessa lentäviä ohjaajia!
-
Muistan että tuota vihreää taustavaloa on perusteltu tällä lentokonetaustalla. Ainakin omaan silmään se on miellyttävämpi kuin punaisena hehkuva mittaristo...
-
Ainakin omaan silmään se on miellyttävämpi kuin punaisena hehkuva mittaristo...
Makuasiat ovat erikseen, mutta silmässä hämäränäöstä vastaavat sauvasolut, joita punainen väri ei häiritse. Siksi esimerkiksi vesialusten ohjaamovalaistus on punainen, vaikka se asettaa tiettyjä haasteita esimerkiksi paperikarttojen kanssa, niissä kun on myös punaisia merkintöjä, jotka erottuvat huonosti.
Muut värit nähdään tappisolujen avulla, ja ne taas ovat pois pelistä olosuhteiden pimentyessä. Silloinhan näkymä muuttuu itse kullakin ”mustavalkoiseksi”, eli maailma toistuu harmaan sävyinä.
-
Kyl mä ostan joko äidin 9-5:n tai jonkun museoikäisen rallisämpylän joku päivä vielä hupiautoksi. Volvot on sitä varten että niillä ajan isot kilsat.
-
En ole ikinä ollut mikään Suappi-fani, oikeastaan ihan päinvastoin. Mutta kun hiljattain näin oliko Top Gear Suomessa siistikuntoinen Saab 99, herätti kyllä museoautohimoja lapsuus-/nuoruusmuistojen kera. Todella hieno auto ja erikoisuudet, joita aikanaan inhosin, vain nostaa omistushaluja harrasteleluna.
Ehkä kuitenkin kallistun 700- tai 900-sarjan Volvoon, kun poika on noista innostunut ja talli huutaisi yhtä museovehjettä, mutta ei sanottua, etteikö voisi tulla molemmatkin :D
Hiacen museointia joutuu liian pitkään odottelemaan.
-
Saabissa on mulle se vaaran tunne, niillä on jääty tielle niin monta kertaa :D Oon ollut 3 eri saabissa kolarissakin
-
Oon ollut 3 eri saabissa kolarissakin
Kysymys voisi kuulua että jos olisi ollut joku vähemmän turvallinen auto alla niin miten olisi käynyt?
-
Eiköhän ne topgearissa tiputtaaneet Sabine 2metris katolleen ovista aukesi mut ei Olisko ollu opel tai BMW
-
Ilmeisesti tarkoitit tätä juttua;
https://youtu.be/J4cPWZ9VdI8?si=suI6tXG2kAmtk5TI
-
(https://i.imgur.com/voQvOoT.jpeg)Nyt on taas oma saappi ajossa. Kuva on JKL vappukruisingin kokoontumisesta, jossa oli noin tuhannen harrasteauton letka 8)