Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 240 turbo käyttis (myynnissä markkinapuolella)

  • 40 Vastauksia
  • 20844 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #30 : 16.08.2014, 00:01:46 »
Tuli tänää asennettua bilteman bleedi, jossa siis rajapaine venttiili ilman säätöä ja sen jälkeen bleed-venttiili. Totesin ekalla testillä että ihan pa**ahan tuo on, kun rajapaineventtiili ei aukea vielä 1.4bar paineellakaan. Kuitenkin aloin purkamaan systeemiä ja lyhensin rajapaineventtiilin jousen puoleen alkuperäisestä niin silloin se aukesi juuri 0,5bar kohdalla kun ennen max paine oli 0,46bar. Vaikutuksena ahdot nousee hetkessä tuohon 0,5bar ja ikävä turbon sihinä ja vihellys nollapaineen tuntumassa katosi pois, kun hukkis ei hiivi auki pikku hiljalleen. Ja tuosta 0,5bar bleedillä sitten nostin paineet 0,7bar tuntumaan, tosin kiihdyttäessä pilkkaa 0,8bar hetkellisesti. Eli ei tuo kuitenkaan pienellä modauksella ole mikään täysi susi.
Jokatapauksessa menohalut lisäänty ja käyttömukavuus parani eli parempaan päin mennään. S*
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #31 : 16.08.2014, 20:06:13 »
Tänään käyty heittämässä päiväreissu tampereelle, kilometrejä tuli 338 ja polttoainetta meni 44l, eli n.13l/100km. Nyt säätelin ennakoita ylöspäin reissun jälkeen ja ainakin vetoja tuli heti lisää taas, toivotaan että vaikuttaa myös kulutukseen  ::)
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #32 : 10.09.2014, 20:19:42 »
Juupajuuu, tuli käytyä tänää motestilla penkissä mittaamassa tehoja katsurille ja samalla myös hieman säätämässä, varsinkin ennakoita nakuluurien kanssa. Tulos oli omassa mielessään pieni pettymys hukkaportinkellon takia. Ahtopaineet nousi eka hyvin ja ripeästi 0,8bar, mutta sen jälkeen paineet aloitti tasasen laskun sinne 0,3bar tuntumaan. Eli pakopaineet pitää porttia auki, koska kellon jousi on liian löysä. Ajatuksena modailla lisäjousi kellon rinnalle ja jos ei ala pelaamaan niin parempi kello sitten vissiin.

Tuossapa lappunen ja kuten näkyy niin samat tehot(140hp) 3200rpm 0,8bar ja 5500rpm 0,3bar, vääntöä ihan ok 280Nm/3200rpm @0,8bar. Lapussa myös paine ja afr.

Siinäpä sitä ollaan penkissä

Tässä vielä huono videon pätkä

Laitoin myös huohotuksellisen öljykorkin kiinni, eli nyt huohotus on vedetty lohkosta sekä kannesta. Tuon lisäyksen jälkeen loppu öljyn kertyminen huohotuspönttöön. Nyt sinne on tullut samassa ajassa varmaan 1cl maitokahvin väristä litkua, mitä ennen tuli pari desiä öljyä..  :2funny: Eli ei ainakaan pahentanu tilannetta.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis (penkissä käyty)
« Vastaus #33 : 24.09.2014, 21:29:26 »
Joo tuli tänään käytyä leimasedän luona kylässä volvolla ja kyllähän tuo oli sitä mieltä että baanalle vaan  :hg:
Eli nyt on muutostettu ja otteessa 14%, lisäksi ei mainintaan katalysaattorista otteessakaan, eli taitaa putkisto vaihtua  :o
Seuraavaks edessä ois lisäjousen virittely hukkaportille, tai sitten kenties isompi ahdin, jos kerta pakopaineet työntää 0,5bar kellon auki? No aika(ja raha) näyttää miten käy.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #34 : 15.10.2014, 18:57:13 »
Joo tuli tuossa vaihettua v-nokka a:n tilalle ja kyllä tuntuu heti paremmalle ajaa. Erikoinen havainto oli myös että afr lukemat pienenivät samoilla alipaineilla noin yhdellä. No säätelin sitten laihemmalle seoksia ja uskos että kulutus tulis jonkin verran alaspäin nytten. Sain myös vihdoin kierroslukumittarin keskustelemaan megan kanssa, että kyllä nyt kelpaa cruisailla.  :D
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #35 : 23.11.2014, 18:54:17 »
Eipä ole mitään kovin erikoista tapahtunut tämänkään kanssa taas hetkeen. Ajoa vaan sen verran mitä opiskelija autoa tarvitsee eli kerran kaks viikkoon kauppaan ja takas :D Tänään yritin taas säätää megaa että sais tyhjäkäynnin hyväks, kun nyt on täytyny pitää paksulla koska imuilma korjaa liikennevaloissa ja parkissa taas liian laihalle. Samalla säädin myös alipaine aluetta hieman taloudellisempaan suuntaan. Taitaa olla lopputulos se että ei onnistu ms1:llä tuon imuilman vaikutuksen säätö, joten laitan anturin varmaan vapaaseen ilmaan konehuoneeseen johonkin "fiksuun" paikkaan ja jos kesällä esim. tarvii imulämpöjä mittailla niin käyttää sitten siinä ahtoputkessa sitä..  :idiot2:
Ja kaiken hauskuuden lisäks alko vielä kytkin luistamaan 1bar paikkeilla joten ei auta kuin säädin irti ja ahdot 0,4bar kunnes saan ostettua kytkimen. :-[ Kytkimeks taitaa tulla sre 618 ja kaveriks littupyörä.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #36 : 05.02.2015, 21:51:34 »
Varotusta vaan lykkää ettei oo pariin kuukauteen taas tullu kirjoteltua. Noh, eipä juuri oo mitään tapahtunutkaan. Megan imulämpö korjauksen sain toimimaan vihdoinkin ja nyt tyhjäkäynti on kohtalainen oli tilanne mikä hyvänsä. Kylmäkäynti rikastuksia tullu myös säädettyä ja parempaan päin koko ajan mennään. :) Ovipahveja purkaessa löytyi vielä autosta keskuslukituskin, tosin varmaan joka ovella johto ongelmaa, kun ei toimi yksikään ovi kunnolla  :o tosin releet napsuu molemmat niin eiköhän tuosta saada toimiva kun kelit lämpiää. Harmittaa vaan kun ei aikanaan leikannu järki ollenkaan, kun löysin takakontin luukusta keskuslukituksen moottorin ja mietin vaan että joskus vaihettu luukku, kun ei tässä oo mitään keskuslukitusta...  :idiot2:
Leimaakin kävin vuoden hakemassa, tosin joutu välillä käydä alapallon vaihtamassa räntäsateessa, mutta loppuviimein tuli hyväksyntä ja reilu vuosi ajoaikaa. Muutamia osa hankitoja nyt työn alla, mutta niistä lisää kunhan osat sapuu.  :hello:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #37 : 20.02.2015, 12:02:25 »

Laitoin tänään säädettävän nokkapyörän paikalleen ja ens alkuun aikaselle 3 astetta. Tyhjäjäynti vaikuttaa paremmalta ja ehkä vähän miellyttävämpi alakierroksilla. Mietin että pitäsköhän vielä kokeilla kääntää pari astetta lisää aikaselle, kun tästä on tuota kanttakin joskus vähän pudotettu.


Tollanen kiinalaisen tekemän pyörä. Laatu sitä luokkaa että kevyesti vasartaen meni paikoilleen ilman viilaamisia..

Liekkö äsken yritti hieman nakuttaa tuo ton nokasäädön jälkeen, kun kakkos vaihteella ylämäkeen polkasin niin alko jurnuttamaan kummasti  :D Tietty heti hölläsin kaasun.. Täytyy vissiin ottaa sytkää vaikkapa joku 5 astetta poispäin tuolta +0,5bar jälkeen sopivalta kohtaa ja kokeilla vieläkö ongelmaa toistuu.

Viikonloppuna yritän saada 3" putkiston laitettua, kun ei tuo vaparin vakioputki vissiin parasmahdollinen ole pakopaineidenkaan takia. Jos sitten sais ne ahdot käyttäytymään paremmin. :idiot2:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #38 : 20.02.2015, 13:21:32 »
Tulleeko ite rakennettu vai ostatko putkiston jostain?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #39 : 20.02.2015, 13:30:25 »
Foorumilta ostin valmiin. DP täytyy Ite rakentaa vielä.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #40 : 20.02.2015, 15:49:02 »

Liekkö äsken yritti hieman nakuttaa tuo ton nokasäädön jälkeen, kun kakkos vaihteella ylämäkeen polkasin niin alko jurnuttamaan kummasti  :D Tietty heti hölläsin kaasun.. Täytyy vissiin ottaa sytkää vaikkapa joku 5 astetta poispäin tuolta +0,5bar jälkeen sopivalta kohtaa ja kokeilla vieläkö ongelmaa toistuu.

Viikonloppuna yritän saada 3" putkiston laitettua, kun ei tuo vaparin vakioputki vissiin parasmahdollinen ole pakopaineidenkaan takia. Jos sitten sais ne ahdot käyttäytymään paremmin. :idiot2:

Nyt kun tuota aloin enempi pohtimaan, niin ei se kyllä voinu nakutusta olla  :idiot2: Veikkaan että tuo vakio putkisto tukkii menoa tai sitten jopa liian vähän ennakoita. Tuossa vielä kartta ja jos tätä joku osaava lukee ja omaa jonkun teorian tyngän tähän asiaan niin kaikki vinkit otetaan vastaan..


Edit: ja juu se jurnaaminen tulee 3000-3600rpm alueella kun painetta 0,7-0,8bar suunnilleeen.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

 

Autoracing  KL-varaosat