Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Stuikka - 15.05.2013, 14:52:54

Otsikko: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 15.05.2013, 14:52:54
Laitetaans nyt tännekkin kun turbobricks.com puolelle tuli avattua jonkinlainen projektipäiväkirja. Pitkään aikaan ei ole mitään autojen kanssa tullut tehtyä ja foorumeillakin viettänyt hiljaiseloa. Viimeksi taiettiin landian puolella kirjoitella. Mutta jos nyt;

Elikkäs -97, 940 B230FT koneella ja M90 lootalla ollut tässä käytössä jo parisen vuotta. Tämä nyt on kolmas Volvo omalla kohdalla ja aiemmat kaksi eeeivät ole olleet ihan niin luotettavia kun olisi toivonut :D aiemmista väsätyt projektit eivät myöskään ole mennyt ihan niinkun ois ehkä toivonut, jälkikäteen mietittynä en kyllä tiedä mitä on päässä liikkunut kun niitä on väsätty, mutta ei siitä sen enempää! Nyt puhtaalta pöydältä ja aiemmista virheistä on toivottavasti opittu ja tietotaitoa kertynyt hieman enemmän tähän rakenteluun!

Tosiaan, nykyinen kulkine on viimeisimpiä tehtaalta rullattuja 940, käyttöönottopäivä 03.01.1997, ostohetkellä 2 vuotta sitten mittarissa oli n. 330tkm, nyt n. 360tkm ja mitään suurempia vikoja ei ole tullut vastaan. Sisustus oli säpäleinä ostettaessa, joku insinööri ollut vauhdissa mittariasennusten kanssa. Konehuoneeseen on niinikään pultattu kiinacooleri ja vaihdettu ahdin välittämättä estetiikasta tuon taivaallista, ahtoputket on suurinpiirtein viemäriputkea ja turbo on hitsattu kiinni pakosarjaan mutta hei, se toimii! ;) ja tuohon olisi tarkoitus paneutua myöhemmin enemmän.

Muutama kuva "before" lookissa, tosin oikeita ostokuvia ei enää ole tallessa joten näihinkin olin jo kerennyt noita kojelaudan paneeleja vaihdella ja laittaa autostudion 5,25" etuoviin ja Alpinen mankan paikalleen:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_outfront.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_outrear2.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_inside1.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_dash1.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_clusterold.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_dashlightso.jpg)

Sitten iski inspiraatio laajemmalta:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_mess.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_mess2.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_mess3.jpg)

Lopputulokset?

Valaistus, tavoiteltiin kirkkaan valkoista väriteemaa joka kaikkien muiden kohtien osalta onnistuikin paitsi itse mittariston. Mittaristossa kun on ne siniset värikalvot mittarintaustojen takana, eikä tehnyt mieli purkaa tuota niin pitkälle että ne olisi saanut irroitettua. Olkoon vähän tuollainen sinertävä. Kytkinten ledit juottelin itse alk.per. kantoihinsa, partcosta ledejä ja vastuksia ja kolvi käteen. Mittariledit ja kattovalo tilattiinkin sitten valmiina kiinasta:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_led2.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_roofled.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_switch1.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_switch2.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_switchled.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_dashlights.jpg)


Kojelauta:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_trimleft.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_trayback.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_dash3.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_dashnew.jpg)
(Koko kojelautaa ei vielä ole saatu kiinni samanaikaisesti :D tässä pikkuhiljaa. Nuo kalvot on siis K-Raudasta haettua "kuvioitua kontaktimuovia" joka hiustenkuivaajaa hyödyntäen taipuu aikas hyvin muotoon kuin muotoon.)

Sähköpääkeskushärpätin sisältää siis 12V tavallisen tupakansytytinliittimen, 5V USB ulostulon esim. navia tai puhelimenlaturia varten ilman ihmeellisiä adapterimötiköitä ja viimeisimpänä Alpinen mankalle menevän USB liitännän jotta saa musat tikulta soimaan. Ja ei, se ei tuu vaihdekepin tielle kunhan ei mitään järkyttävän kokosta usbitikkua lyö kiinni :)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_outlets1.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_outlets2.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_outlets3.jpg)

Mittarikotelon prototyyppi, tähän tulee piakkoin ABS muovista laserleikattu kehys tuon vanerin päälle, näyttää vähän enemmän stockkiosalta. Tyhjä paikka on tulevaisuudessa hankittavalle laajakaistalambdan taululle.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_gaugepod1.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_gaugepod2.jpg)

Dynamat/Silent coat:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_door.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_door1st.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_door2nd.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_hattuhylly2.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_backseats.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_backseat2.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_pyorankotelo.jpg)

Ja nää kun sais maalattua ::) tuo maalaus vähän sellanen homma mikä itseltä ei vaan tahdo luonnistua.. Aina tulee valumaa tai maalipinta jää heikoksi ja alkaa lohkeilemaan samantien. Odotellaan sopivaa työn tekijää ;D
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_960handles.jpg)

35mm2 virtaa akulta konttiin, hyvin mahtuu listojen väliin!
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_audiowire2.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_audiowire3.jpg)

6,5" kaiutinpaikkojen mittailua etuoviin:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_speakerfit.jpg)

Jotta saa nämä kiinni  S*
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_focal.jpg)

Ja pitää sitä nyt vähän takapakkiakin olla, eilen löytyi vaimennusmattoja asentaessa tuollanen ylläri jalkatilasta, eli lämppärin kenno tai sen putket vuotaa, koko lattia oli litimärkä.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_leak.jpg)

Ei kai tässä. Kohta ois tarkotus mennä jatkamaan hommia, kyllä tästä vielä jotain saadaan aikaan. Toivottavasti jotain parempaa kun viimeprojektien kohdalla. Vähän jotain TO-DO listaa;

Audiojohdotukset loppuun
Vahvistinteline konttiin
Uuet vahvarit kiinni
Nuo kaiutinpaikat etuoviin
AFR lisämittaripaneeliin
Äänieristys loppuun, tätä tuskin viedään ihan extreme tasolle eli kojelautaa ei olisi tarkoitus irrottaa, mutta kahtoo nyt kun tuo lämppärikin vuotaa..
Keskikonsolin lokeroon ois tarkotus saada 960 mallista mukinpidikkeellinen kansi
Akku vaihtoon, Varta tekee kuolemaa
Konehuonetta siistimmäksi, tehdään kunhan sisustus on redi
Ulkopuolelle ties mitä kirkkaista vilkuista lampunpesureihin kun nuo moottorit vaan törröttää tällähetkellä ja näyttää vähän keljulta. Snowcap ois tarkotus saada ennen talvea, 960 kahvat kiinni, orig. sähköantenni pitäs fiksata (masto jumissa), orig. takaspoilerin jos jostain löytäis S* jaaa.. mitä nyt pientä tulee vastaan. Tätäkin suunnitellaan tarkemmin kunhan tuo sisustus nyt ois valmis ensin :D

Tosiaan pellin alla tällähetkellä:
TD04-15g from 850R, paineet 1.0bar
Custom chip (Tonilta)
Kiina IC
3" downpipe, tarkoitus ois jatkaa 3" loppuun asti.

Pitäähän sitä harrastuksia olla? :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 15.05.2013, 14:56:42
Nii ja uudeksi audiosysteemiksi kaavailtu siis seuraavaa;

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/audioplans.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: hukka - 15.05.2013, 15:41:22
Hienoa työtä  O0
Asennukset tehty hillitysti, eikä ole sinne päin..

Tuleeko taakse mitään kajareita?
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 15.05.2013, 16:05:00
Hienoa työtä  O0
Asennukset tehty hillitysti, eikä ole sinne päin..

Tuleeko taakse mitään kajareita?

Taakse ei olisi tarkoitus laittaa mitteen. Mulla oli vanhassa setupissa edessä 5,25" erkkasarjat ja takana 6,5" 2-tie mutta säädöt oli hankala tehdä ja kuulosti aina vähän oudolta omaan korvaan, siitä viisastuneena pysytellään noissa focaleissa vaan nyt :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: ässäarpa - 15.05.2013, 16:10:19
Kokemuksesta voin sanoa että jos tuo sarja on vaimennetuissa etuovissa niin ei paljon takahimmeleitä kaipaa.

Tuo ledilevy on hyvä tuolla kattovalossa. Näkee emäntä nyppiä vaikka kulmakarvojaan.. :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 15.05.2013, 22:26:25
Tänään oli pesupäivä. Aika pitkälti koko sisusta puhdistettu;

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_cleaning.jpg)

Pesun jälkeen siirryttiin sovittelemaan jakosuotimia paikoilleen. Paikaksi oli jo aiemmin alustavasti valikoitunut hanskalokeron takaseinä, tuonne kun ne saa sopivasti piiloon ja nätisti kuitenkin sormien ulottuville säätöjä varten. Ensin mittaus teipillä kiinnitettynä, hyvin mahtuu! Teipit veks ja ruuveilla hanskalokeron takaseinään kiinni ja avot!

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_jakosuotimet.jpg)

Jakosuotimien kiinnityksen jälkeen vedettiin vielä piuhat oviin valmiiksi odottamaan elementtejä ja siirryttiin alustavasti sovittelemaan diskantteja paikoilleen. Diskantit tulee siis dashin päälle vakiopaikoilleen ja lopullinen suuntaus tehdään kunhan noista saadaan jotain ääntä uloskin.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_tweeter.jpg)

Posti toi vielä tälläsenkin tänään, kahtotaan millon saadaan paikoilleen. :)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_plateholder.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 16.05.2013, 23:53:03
Tänään ihmeteltiin Volvon alkuperäisen sähköantennin sielunelämää. Tuo kapistus kun on ollut jumissa ostosta asti, joskus tuli lyötyä se vasaralla alas kun piti saada auton pesuun ja noh.. eihän se koskaan sieltä enää ylös noussut. :D Moottori pyöri mutta piiska oli niin ruosteessa ettei suostunut tulemaan enää ylös joten:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_antenna.jpg)

Parin tunnin ja puolikkaan rasvanpoisto/ihmepuhdistusainepullon jälkeen:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_antenna2.jpg)

Jaaa yhdessä palassa jälleen:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_antenna3.jpg)

Ei kerennyt vielä lyömään autoon kiinni, mutta toimi ainakin rattaistoa käsin pyörittämällä eikä tuntunut hirttävän mistään kiinni. Nähtäväksi jää toimiiko siis myös sähköjen kanssa.

Tuon lisäksi tänään tuli lyötyä suurinosa sisustuksesta takaisin nippuun, takapenkit, kynnyslistat tai mitkä ne johtosuojat nyt onkaan, hattuhylly, keskikonsoli, aikalailla kaikki etupenkeistä taaksepäin :) Oli kuitenki vielä niin täynnä työkaluja ja etupuolelta puuttuu vielä senverran osia ettei ollut kuvaamisen arvoista lopputulosta :D Huomenna sitten..

Ja vielä tuon sisustan kasaamisen jälkeen kun aikaa ja jaksamista riitti:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_speakerframes.jpg)

6,5" kaiutinadapterit 13mm MDF levystä. Näihin ois tarkotus saada vielä ohutta harmaata keinonahkaa päälle jotta matchais ovipahvien vinyylinahkoihin.

Siinä vissii kaikki tältäpäivältä. Huomenna ois tarkotus saada loput sisustuksesta takasin ja ehkä alkaa vasaroimaan vahvistintelinettä ja yleisesti kontin uusia pohjalevyjä jne kasaan. (ei, ei valkoisia tälläkertaa. ;D mutta toi orggis harmaa karvapäällyste ei oo oikein se puhdistusystävällisin verhoilumateriaali kontin puolella)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: riparapa87 - 18.05.2013, 09:05:08
Komeata jälkeä  O0
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 18.05.2013, 16:44:56
Eilinen olikin sitten vähän hektinen päivä.. Tarkoitus oli lähteä kesämökille viikonloppua viettämään ja auto oli edelleen vähän noh.. projektivaiheessa :D kontista puuttui kaikki verhoilupaneelit, etupäästä niinikään melkein koko keskikonsoli, hanskalokero, ovipahvit, sekalaisia nappeja ja johdot roikku vähän missä sattuu joten jäljelle jäi aikalailla kaksi vaihtoehtoa; joko pistetään kaikki verhoilupaneelit väliaikaisesti takasin paikoilleen jotta tavarat jne. saadaan mukaan ja otetaan ne sitten irti uudestaan kaupunkiin palaamisen jälkeen.. turhaa työtä jota kukaan ei halua tehdä aye? toinen vaihtoehto olikin sitten noh.. laittaa kaikki kondikseen yhden päivän aikana.. Joten;

Vahvareiden mittailua ja paikan suunnittelua:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_amps.jpg)

Vahvaritelineen leikkausta MDF levystä:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_amprack1.jpg)

Oww yeah, sehän sopii:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_amprack2.jpg)

Kaikki paikallaan, johdot pitää vielä kiinnittää nätisti mutta se on helppo tehdä myöhemminkin:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_amps3.jpg)

Tekonahkaa kaiutinadaptereille:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_speakerring.jpg)

Lisätään liima ja myöhemmin vähän niittejä pitämään verhoilu paikoillaan:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_speakerring2.jpg)

Voilà

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_door4.jpg)

Keskikonsoli resonoi aivan *keleesti joten vähän lisää painoa ohueen muoviin:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_centerSC.jpg)

Viimesilauksia, valkoinen ledi penkinlämmittimien napille :) toi on muuten yllättävän ahdas tila lisäillä mitään omia juttuja, siksi ledi jouduttiin poraamaan tuon pleksiputkihäsmäkän sivuun eikä normaalille paikalleen, noin hohkaa myös valokeilansa suoraan noita putkia pitkin oikeeseen paikkaan.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_seatwarmerled.jpg)

Siinähän tuo. Audiojärjestelmästä puuttuu enää ovikaiuttimet ja pääsulake, muuten pitäisi olla toimiva. Kahtotaan jaksaako tuon tehdä täälä mökillä niin saataisiin huomisen paluumatkalle musiikkiakin. Verhoilut meni paikoilleen tarpeeksi hyvin jotta tavarat ja 5 ihmistä mahtuivat hyvin kyytiin, matkalla tosin huomattiin odottamattomia ongelmia lastin ollessa huomattavasti tavallista painavampi, elikkäs takajouset on ilmeisesti tiensä päässä ja renkaat, vaikkeivat mitkään liikaleveät olekkaan (195/65/R15 :o ) nappasivat aina töyssyissä lokareiden reunoihin snadisti kiinni.. Kuormajouset siis seuraavana ostoslistalla että saadaan vähän rengasystävällisempää kyytiä tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: ToniJH - 18.05.2013, 22:08:40
Hieno projekti sulla, ja hyvältä näyttää Volvo muutenkin S*
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Alhaisteri - 19.05.2013, 21:54:55
aika hyvän näköstä tollanen "kuvioitu kontaktimuovi"
mistä hommasit tota vaimennus mattoa(vai mitä se nyt oli)? :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 20.05.2013, 00:06:45
Hieno projekti sulla, ja hyvältä näyttää Volvo muutenkin S*

Kiitosta :)

aika hyvän näköstä tollanen "kuvioitu kontaktimuovi"
mistä hommasit tota vaimennus mattoa(vai mitä se nyt oli)? :)

Juu itse tykästyin noihin aikoinaan kun saa helpolla pinnoitettua osia mieleisekseen :) autossa ja sen ulkopuolella:

(http://boogaloo.irc-galleria.net/f/fi-i/00/34/96/98/118857537.jpg?h=a2fafaf0411a35a4e4a066d4381b4225b1b2486e&t=1369802907)

Ja kaikenlisäksi halpaa kuin saippua, taitaa olla 6-8e rulla K-raudassa ;D

Vaimennusmatot on ostettu autostudiolta törkyhinnoin, halvemmalla saa kun ulkomailta tilailee muttakun toimitusajat... :D

Tuohon siis ostettu yksi paketti Dynamat Xtreme (160eur :idiot2: ) jolla päällystetty takalattiaa ja tuota kontin väliseinää ja vielä on levyjä reilusti ylimääräisenäkin. Ovissa Silent Coat nimellä kulkevaa vastinetta joka hinta-laatu-määrä suhteessa (50eur/20 levyä jolla päällysti helposti molemmat etuovet kaksinkerroin) osoittautui huomattavasti paremmaksi kuin em. Dynamat. Vertailua on tehty nyt tutun kulkineeseen joka on vuorattu lattiasta kattoon Dynamatilla ja oma korva ei ainakaan huomaa radikaalia eroa noiden kahden merkin välillä eli tulevaisuudessa pysytään pelkästään tuossa halvemmassa vastineessa.

Muita eroja mitä asennusvaiheissa noista tuli huomattua, SC on huomattavasti jäykempää ja "järeämmän" tuntuista kuin Dynamat, kuitenkin taipuu lämmittämättä lähes kaikille pinnoille. Tuo liimapinta oli sellanen ettei nappaa samantien kiinni ellei sitä kunnolla paina peltiin. Tämä oli lähinnä vaan plussaa noita ovia laittaessa kun pystyi 'liu'uttamaan' mattoa oven sisäpuolella oikeaan kohtaan peltiä pitkin ilman pelkoa siitä että saisi hampaat irvessä repiä irti. Kun matto on saatu oikeaan kohtaan painellaan se tasaisesti peltiin kiinni, poistetaan ilmakuplat ja noh.. itse vielä lämmitin vähän hiustenkuivaajalla ja painelin vielä lämmityksen jälkeen tukevasti paikalleen varmuuden vuoksi ettei varmasti irtoa. Dynamatissa liimapinta olikin sitten oikeaa liimaa eli ei parane laittaa vinoon, nappasee sekunnissa kiinni peltiin eikä lähde enää irti ehjänä.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Divi - 20.05.2013, 08:26:38
STP Silver on kans asiallista tavaraa, hinta pyörii 90e tuntumassa 4 neliöltä.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: sekokupu - 20.05.2013, 09:05:01
Itellä 940 kaikkiin oviin käytännössä meni kanssa se 4 neliötä mattoa. Vähän jäi yli STP:n tukkupakkauksesta. Oliko edes kädet kuinka pahasti verillä tuon operaation jälkeen? :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 20.05.2013, 14:19:44
STP Silver on kans asiallista tavaraa, hinta pyörii 90e tuntumassa 4 neliöltä.

Itellä 940 kaikkiin oviin käytännössä meni kanssa se 4 neliötä mattoa. Vähän jäi yli STP:n tukkupakkauksesta. Oliko edes kädet kuinka pahasti verillä tuon operaation jälkeen? :D

Yush STP Silver/Gold harkitsin myös kun suunnittelin, SC on 2 neliötä tossa 50eur paketissa eli näköjään tuo STP ois ollut vielä kympin halvempaa. Sitä vaan ei Autostudiolla ollut valikoimissa.

Eeeei nyt hirveästi vahinkoa itselle tuotettu tossa :D ekan viillon jälkeen ymmärsi että se alumiinireuna on aika terävä ja hanskat käteen :) oli hanskojen kanssa muutenkin helpompaa kun sai pienemmällä kitkalla paineltua mattoa kiinni peltiin.

Takaovet ois vielä eristämättä, toi mökkireissu vähän sekotti työtahtia mutta kohta ois tarkotus mennä jatkamaan työskentelyä, josko sais nuo takapahvitkin kiinni ja kaikki muut puuttuvat pikkupalikat paikoilleen. :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 21.05.2013, 00:55:06
Ja niin se työn jälki alkaa pikkuhiljaa näkyä.

Äänentoistojärjestelmä kunnossa sillä laitteistolla mitä nyt omistan. :) Edelleen kutkuttaisi vaihtaa tuo Autostudion T480 4-kanavainen tähän setuppiin kaavailtuun JL Audion JX360/2 antamaan ääntä noille Focaleille. JL Audion äänenlaadusta olen kuullut puhuttavan paljon hyvää ja jokatapauksessa 4-kanavaisen vahvarin käyttäminen 2-kanavaisessa järjestelmässä (eikä edes sillattuna) tuntuu hieman turhalta. Muuutta noh, sillä mennään kunnes saadaan rahaa uuteen lankkuun. ;D Subbari ois niinikään tarkotus vaihtaa tulevaisuudessa, nykyinen 3 vuotta vanha Blaukkarin GTB-1200 jäisi eläkkeelle ja JL Audion 12" elementti itserakennettuun koteloon tilalle. Niinkuin noissa aiemmissa suunnitelmissa.

Mutta näitä kahtellaan sitten myöhemmin. Pääasia on että nyt on audiosysteemi joka toimii ja kuulostaa omaan korvaan ihan *keleen hyvältä. S* Noi Focalit oli oikeasti jokaisen sentin arvoinen hankinta. :) Säädöt kun sai kuntoon niin tuli jäätyä autoon vaan fiilistelemään erinäisiä biisejä kun se soundi vaan oli ihan toiselta planeetalta vrt. aiempaan setuppiin.

Säädöistä senverran, että diskantit suunnattiin tosiaan ristiin eli yläviistosti osoittamaan mahdollisimman pitkälle vastakkaiselle puolelle, tuulilasi heijasti näin äänen omaan korvaan oikein sopivasti. Kokeilin myös "molemmat kuskin penkille päin" suuntausta sekä muita vaihtoehtoja mutta ristiinsuuntaus vaan soi -omasta mielestä- parhaiten tässä tapauksessa. Jakosuotimilta lyötiin kuskinpuoleista diskanttia -3db, ja soittimen balancella siirrettiin stereokuvan keskipistettä pykälän verran oikealle.

Vahvarista sitten HPF 60Hz tienoille, Gainit säädettiin perinteisellä "mankasta volat 33/35, gainia kunnes särkee ja sitten snadisti vähemmän." tyylillä. Tämä on oman tietämykseni mukaan se oikea tapa tehdä moinen asia, mutta joku voisi ehkä vielä varmistaa ettei noita upouusia Focaleita nyt tule käräytettyä säröllä?

T480 antaa muuten tuon 4 x 80W RMS mikä täsmää suoraan tohon Focaleiden tehonkestoon ;D siinämielessä hyvä väliaikaislankku tuo.. Tulevaisuudessa hankittava JL Audio työntääkin sitten sen 2 x 110W eli hieman mennään yli, mutta omien kuulemieni mukaan niinhän se kannattaisi ollakkin.. Eikä näitä ole tarkoitus luukuttaa jatkuvasti täysillä anyways ;D

Etupäästä saatiin myös kaikki verhoilupaneelit sun muut takaisin paikoilleen joten nykyinen lookki on aikalailla:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_interior_new.jpg)

Midit paikoillaan. S* Kiinnitys on siis toteutettu kahdella MDF sovitteella, joista ensimmäinen (hieman ohuempi) on tukevasti pultattuna suoraan oven peltiin jättäen vaimennusmatot kuitenkin väliin. Ulompi (näkyvä) sovite on sitten pultattu ovipahvin läpi tähän sisempään MDF levyyn varmistamaan tukeva asennus elementille ja vähentämään ovipahvin mahdollista resonointia.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_focaldoor.jpg)

Diskantit liimattiin suuntaustestailujen jälkeen Marine&Teknik silikoniliimamassalla paikoilleen. Tuo reikä joka on leikattu tuohon alkuperäiseen muovikehykseen on n. 1mm suurempi halkaisijaltaan vrt. diskantin halkaisija, ja väli on täytetty tuolla silikonimassalla eli diskantti ei varsinaisesti ole suoraan kosketuksissa muoviin mistään kohtia. Tässä oli siis taustalla idea siitä, että diskantinkaan värähtelyt eivät siirtyisi resonoimaan muoviosiin. Jälkeenpäin mietittynä en ole niinkään varma moisen hyödystä ;D korkeat äänet kun harvemmin resonoivat yhtä herkästi mutta tulipahan tehtyä tuokin..

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_tweeterglue.jpg)

Ja se tyypillinen. >:( Nuo jalkalistat on ihan ***keleen rasittavia laittaa takaisin paikoilleen tuon tiivistereunan vuoksi. Sai taas kuluttaa puolisen purkkia WD40mppistä että tiiviste meni hajoamatta listan päälle.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_lista.jpg)

Ja tottakai kaiken sen ärsyttävän ja hankalan työn jälkeen pitää yksi helppo homma tehdä. Takaluukun valo vaihtui samanlaiseen LED paneeliin kuin sisällä kattovalossa. :)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_trunkled.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: ässäarpa - 21.05.2013, 01:46:23
aika hyvän näköstä tollanen "kuvioitu kontaktimuovi"

On kyllä huomattavasti asiallisempaa, kuin joku mopopojan unelma hiilariteippi.  :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Justus - 21.05.2013, 11:42:46
Siististi oot focalit saanut paikoilleen. Tuleeko noihin mitään suojaverkkoa?
On meinaan aika herkästi polvi tai jotain muuta siellä elementissä ja sit alkaa vtuttaan...
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 21.05.2013, 19:35:45
On kyllä huomattavasti asiallisempaa, kuin joku mopopojan unelma hiilariteippi.  :2funny:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_dashfull.jpg)

Kyllä tuo omasta mielestä tuohon sopii :) tuosta virtapaneelista pitäis reunat vaan saada jotenkin siistittyä, livenä ei näytä noin pahalta mutta silti.. tuo laatta kun on neliskanttinen ja se alk.per. lokero taasen vähän viistoilla reunoilla niin näyttää vähän "päälle liimatulta".. Muuutta kahtotaan mitä keksitään.

Siististi oot focalit saanut paikoilleen. Tuleeko noihin mitään suojaverkkoa?
On meinaan aika herkästi polvi tai jotain muuta siellä elementissä ja sit alkaa vtuttaan...

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_focalright.jpg)

Tarkoitus ois saada ritilät ettei tarvitsis kuumotella että potkii rikki mutta on hieman tiukka tuo väli ;D katsotaan mitä keksitään.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: ässäarpa - 21.05.2013, 20:17:29
Ahtopainemittarin, ku hommaat mustan ja lyöt tota kontaktimuovia toho mittaririvistön kehykseenkin, niin on bueno.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 21.05.2013, 20:54:14
Ahtopainemittarin, ku hommaat mustan ja lyöt tota kontaktimuovia toho mittaririvistön kehykseenkin, niin on bueno.  :)

Tilattu jo VDO mustapohjanen :) ja toi mittaristokehys ois tarkotus työstää mustasta abs muovista laserilla leikaten niin sais millintarkkaa jälkeä. Vähän vielä arvon kuitenkin notta pitäiskö sitäkin kallistaa hieman kuskinpenkille päin vaiko ei, siksi ei olla vielä leikelty.

Niinjoo ja varmaan leikkailen noita sitten muutaman samantien josko muillakin ois tarvetta mutta kahtoo nyt :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 27.05.2013, 03:38:01
Muutama päivä pidetty hiljaiseloa projektin suhteen, suurimmaksiosaksi rahatilanteen vuoksi ja koska kesä nyt vihdoin saapui niin on tultu mökillä oltua ja yleisesti vaan rentouduttu. :)

Sisusta alkaa olla kasassa pikkuhiljaa, takaovista puuttuu edelleen vaimennukset kun allekirjoittanut ei vaan ole jaksanut pestä niitä rasvoja oven sisältä pois. Tuota hommaa lukuunottamatta muu jäljelläoleva onkin sitten lähinnä pieniä yksityiskohtia; keskikonsolin virtapaneeliin pitäisi saada joku kuminen peitetulppa kun jouduin porailemaan levyyn reiän että sain lokeron ruuvailtua kiinni. Lisämittarikehyksestä puuttuu edelleen laserleikattu muovipaneeli, kuin myös VDO ahtomittari (postissa!) ja laajakaistalambdan AFR (johon ei olekkaan varaa sitten vähäänaikaan). Lattia pitäisi imuroida että saa kumimatot takaisin paikoilleen.. Epätoivoisesti metsästetään 960 keskikonsolin lokeroa/kantta mukinpidikkeillä sen pienen ylellisyyden vuoksi mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä.. Njoo.. Kyllä se siitä :)

Kuten aiemmin jo kirjoittelinkin niin mielessä on pyörinyt myös tuon lisämittaripaneelin uudelleen väsääminen, kallistaisi hieman kuskiin päin sitä kiinnityspaneelia että olisi helpompi seurailla mittareita.. Tuohon yritän nyt seuraavaksi paneutua, saisi senkin nyt lopullisesti pois alta kun alkaa vähän jo häirihtemään tuo alumiinipohjainen kehys kun kaikki muu alkaa näyttämään omasta mielestä suht hyvältä.. Kaiuttimista tosiaan puuttuu myös edelleen ritilät, kokeilin tuossa Focalin originaleja paikoilleen mutta ei mitään toivoa ;D Taitaa käyä niin että motonetista haetaan jotkut mahd. litteät ja yksinkertaisen näköiset verkot joista sahataan neljäsosa pois :) noita originaleja ei viitti tuhota tuollaiseen, ei ainakaan ennenkuin moisen ratkaisun toimivuus on taattu.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_interiorvol2.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_interiorvol3.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_Rearashtray.jpg)

Sisustan ollessa suht kunnossa siirryttiin nyt sitten auton ulkopuolellekkin työskentelemään:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_Sideview.jpg)

Kaapista löytyi pari tälläisiä :)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_turningsignal.jpg)

Jotka löysivät paikkansa aika nopiaan.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_sidefront.jpg)

Yleensä en tarroista niin perusta mutta meni vähän testimielessä, otetaan pois jos alkaa häirihtemään myöhemmin ;D
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_Sidedecal.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_Rearwindow.jpg)

Ulkopuolelta puuttuu edelleen.. noh.. paljon:
- Lampunpyyhkijät, nuo törröttävät moottorit näyttää edelleen huonolta. Varret löysin romuttamolta tuossa mutta pitäisi hioa ja maalata uudelleen ennenkuin saa paikoilleen
- Snowcap
- Original takaspoileri, tuskimpa löytyy mistään oikean väristä eli varaudutaan jo tämänkin maalaukseen.
- 960 ovenkahvat, niinikään maalattaviksi ennen kiinnitystä.
- Kilventausta, EU kilvet pitääpi hakea moista varten. Samalla näyttäis vähän hiomapaperia ja ruosteenestomaalia noille vanhoille ruuvinrei'ille ennenkun ruostuu luukku puhki, oli jo pikkusen alkanut korroosio syömään. :(
- Kirkkaat vilkut taakse
- Keskikupit vanteisiin. Jollain logolla tahi ilman. Jollain kierolla tavalla tykkään noista AMG Penta vanteista tässä mutta toisaalta Hydrat on käyny mielessä pari kertaa myös S*

Muita lähiaikoina tehtäviä toimenpiteitä:
- Jakoremmi pitäisi vaihtaa, omien laskujen mukaan 50tkm alkaa olla täynnä tuolle hihnalle, ja tämäkin vain jos myyjän kertomus hihnan vaihdosta pitää paikkansa. Kirjallista tositetta ei ole.
- Takajouset pitäisi vaihtaa. Tuli tuossa viikko sitten mökille lähtiessä pientä ongelmaa kun 5 ihmistä tavaroineen painoi perän niin alas että renkaat nappas töyssyissä kiinni kaariin. Sedanin "vahvistetut" jouset (aka farkun jouset) tulossa. Kahtotaan meneekö sellaisenaan vai lähteekö kierros pari pois samalla ::)

Siinäpä tuo tälläerää.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: janne81 - 27.05.2013, 09:04:21
Voisko kajareiden suojaks laittaa semmoset kalterit vaikkapa ohuesta putkesta tms.
Eihän 50tkm. ajettua hihnaa kannata vielä vaihtaa jos ei muuta remonttia siellä suunnalla ole.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 12.08.2013, 02:36:30
Mitäs tälle kuuluu? Osui silmään kun ovikaiuttimien sovituksia etsin... :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 17.09.2013, 02:29:39
Mitäs tälle kuuluu? Osui silmään kun ovikaiuttimien sovituksia etsin... :D

Aika hiljaista :( rahat lopahti kun piti ulkomaille matkustella elokuun puolella ja sitä edeltävät pari kuukautta keräiltiinkin siihen vuan rahoja :D mutta josko tästä uuteen nousuun pikkuhiljaa.. Elikkäs äänieristys on nyt myös takaovien kohdalta done, sisusta ollut jo jonkinaikaa kasassa ja kontin puolella on tullut vähän hääräiltyä eli MDF levyä haettu ja leikelty muotoonsa jotta sais kohta uuen välipohjan väsäiltyä. Tuo karvapäällysteinen levy kun ei tahdo olla se helpoiten puhdistettavissa oleva materiaali. Uudet levyt tuleepi öbaut saman paksusista MDF palasista ja päällystettynä tuolla samalla harmaalla keinonahalla kuin noissa kaiutinadaptereissa. :) rekisterikilventaustakin löysi tiensä paikoilleen jokin aika sitten, kai sitä pitää uusia kuvia kohta näppäillä.

Kaiuttimiin ei vieläkään ole keksitty ritilää päälle :idiot2: alkaa pikkuhiljaa kuumottelemaan että koska se polvi löytää tiensä sinne elementtiin asti.

VDO mittarikin tuli jo aikoja sitten mutta ei ole allekirjoittanut sitä vieläkään saanut paikoilleen :D tuossa se nököttää uudessa mittarikehyksessä.. Josko huomenna sitten.. ::)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/20130917_022601.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 20.09.2013, 04:30:55
Josko huomenna sitten.. ::)

Luvattu joten piti se tehdäkkin. Tosin mittarikehys vaihtui vielä kertaalleen, ylempänä esitelty suora palkki oli paitsi liian iso sopimaan paikoilleen myös järkyttävän näköinen joten versiota kolme väsäilemään. Kuvat puhukoon puolestaan.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/kehysver3_1.jpg)

Piuhat ja letkut ilmahormiin poratun reiän lävitte, sokeripalalla taustavalojen johdot kaikissa mittareissa kiinni.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/kehysver3_2.jpg)

Ja sehän sopii. Tosin salamavalo näköjään kaivaa kaikki pienetkin rypyt ja epätasaisuudet esille, livenä en edes huomannut.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/kehysver3_3.jpg)

Ainoa miinus. VDOn "Cockpit international" sarjassa ei sitten ole kunnollista taustavalomahdollisuutta vaan valaisu tapahtuu "reunojen kautta" heijastaen. Numerot ja asteviivat eivät siis ole läpinäkyviä niinkuin muissa tauluissa ja valoteho näinollen parhaimmillaankin välttävä. Etenkin ledeillä jotka eivät hajota valoa yhtälailla sivusuunnassa vrt. hehkulamppu, mutta kyllä tuosta selvän saa pimeälläkin. :)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/vdo_1.jpg)

Tohonkin vehkeeseen kuulu taustavalo!

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/lampo_led.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/lampo2.jpg)

Kabiini pimeällä. Nyt lienee jokainen mahdollinen valo toiminnassa :D

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/hytti_1.jpg)

Se pää autosta jota muut tienkäyttäjät saavat eniten ihailla.. No ehkei ihan vielä näillä tehoilla.  :3/4 jättää sen:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/vrcfkilpi.jpg)

Takaovia laittaessa löytyi mukaviakin yllätyksiä. Huollot ainakin turvajärjestelmään tehty ajallaan. :) (EDIT: vai meenaako tuo että on huollettu vai olisi pitänyt huoltaa tuolloin? ??? auton papereita läpikäyden löytyi kyllä jokin kuittikin viittaamaan airbagien tarkistukseen kun innostui etsimään)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/srs_1.jpg)

2017 sitte seuraavaks? :D

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/srs_2.jpg)

Tsellaista tälläkertaa. Uutta palikkaakin pitäisi olla jo matkalla suomeen; Bilsteinin B6 ja pari muuta palikkaa ylittänevät rajan ensiviikon puolella. :P
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Justus - 20.09.2013, 07:12:52
Bägejä ei tarvi enää nykyään huoltaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: sekokupu - 20.09.2013, 09:46:44
Minun mielestäni meinaa sitä, että tuolloin pitäisi huoltaa.
Ja tietääkseni täytyy huoltaa, Volvo vaan teki päätöksen että huoltoväli on oikeasti pidempi, kuin mitä alunperin on autoihin merkattu.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Justus - 20.09.2013, 09:54:33
Niin nuo täpät mekrkkaa sitä, että pitäsi tuolloin huoltaa.

Tommosen löysin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10689.0;nowap
Kai miksu tuon sitten tietää.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: TapioR - 20.09.2013, 10:06:56
Niin nuo täpät mekrkkaa sitä, että pitäsi tuolloin huoltaa.

Tommosen löysin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10689.0;nowap
Kai miksu tuon sitten tietää.
Kyllä Miksu tietää, bägit kestävät auton iän loppuun.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Justus - 20.09.2013, 10:20:59
Kyllä Miksu tietää, bägit kestävät auton iän loppuun.

Niin, mikä se auton ikä sitten lienee... näissä piireissä ainakin normaalia pidempi.
Meinasin vaan, että Miksu varmaan tietää Volvon bulletiinit.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 20.09.2013, 17:08:25
Mjooh :-[ jälkeenpäin ajateltuna ihan järkevää että määräaika noilla vaan on merkitty. Kuittipinosta kyllä tosiaan löytyi 2007 päivätty lappu (tosin alkuvuodesta) jossa muiden huoltojen yhteydessä listattu "srs v.tark". Ei tosin sinisellä, mutta olkootten.. Toivottavasti noita ei koskaan tarvita niin elän siinä uskossa että ovat ehjiä :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Acke - 20.09.2013, 17:56:04
Mielestäni VDOn mittarissa pitäisi olla kunnon taustavalaisu (http://www.garaget.org/?car=200083&image=2309896), olisko lamppu väärin? tuli múistaakseni aika pitkälle sisään (tai sit mulla olikin eri mittari)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 20.09.2013, 18:10:18
Mielestäni VDOn mittarissa pitäisi olla kunnon taustavalaisu (http://www.garaget.org/?car=200083&image=2309896), olisko lamppu väärin? tuli múistaakseni aika pitkälle sisään (tai sit mulla olikin eri mittari)

Samalta tuo mittari näyttää. ??? kokeilin tota valoa useemmallakin polttimolla.. Hehkulamppu toimii OK, noi pienet ledit mitä mulla on muitten mittarien taustalla ei valaissu juuri ollenkaan kun valokeila osuu pelkästään siihen mittarin sisällä olevaan mekanismiin, T10 kantanen 5 ledin polttimo tuotti luettavia tuloksia, ehkä hieman kirkkaampikin kun orig. hehkulamppu mutta silti selvästi himmeämpi kun vieressä olevat "kunnon taustavalaistut" taulut.

"Vision series gauges feature the ultimate in illumination technology and OEM looks. Unlike older side-lit gauges, vision series gauges are fully backlit. Light is delivered through the lettering and behind the needle resulting in superb visibility day and night."

Vision sarjassa olis sitten kunnolla tehty valaistus, mutta noita ei näyttänyt saavan kun 0-3bar tai PSI/inHg asteikoilla..
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Allowit - 20.09.2013, 18:16:35
Hieno prokkis !  O0   seurantaan..
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Acke - 20.09.2013, 18:22:52
Oliko sillä hehkulla sitten samannäköistä kuin minulla? Jos menisi "kuvio" väärin nyt? Mun kuvassa ei taida olla kuin ~2w hehku kun 5w oli liian kirkas mittaristoon nähden.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 20.09.2013, 18:29:10
Oliko sillä hehkulla sitten samannäköistä kuin minulla? Jos menisi "kuvio" väärin nyt? Mun kuvassa ei taida olla kuin ~2w hehku kun 5w oli liian kirkas mittaristoon nähden.

Aikalailla juu.. LEDeillä toi toiminta heikompaa sentakii että se valokeila menee "suorempaan" kun hehkuilla jotka levittää sitä valoa laajemmalle sivusuunnassa.. Anyways kyllä toi ihan luettavan selkee on pimeälläkin, ja mielummin näin kun se valkotaustainen trisco joka siinä ennen oli :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 25.09.2013, 03:44:53
Taas vähän lisäluksusta odottamassa asennusta.. Taino, ensin verhoilua. Kaveripiiristä onneksi löytyy ompelutaitoista porukkaa. Kahtotaan mitä saadaan aikaan. :) Sähköpenkki olis aika jees tuon nykyisen jakkaran tilalle ja kun halvalla tuli vastaan niin..

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/nahkapenkit1.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/nahkapenkit2.jpg)

Onko kellään mitään tietoa mitä SRS järjestelmä sanoo jos vaihdan bagilliset penkit bagittomiin? Meneekö noissa ees sähköt penkkien bageihin, jostain olin lukevinani ettei?
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: volvere - 25.09.2013, 19:53:02
Olenkin tähän asti katsellut tätä samaa autoa tuolla Turbobricks sivuilla.
Asiallinen projekti ja hienot penkit. Muutama pala uutta nahkaa ja kunnon puhdistus niin ne ovat kuin uudet!  :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 30.09.2013, 22:51:26
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/Rearsusp.jpg)

::)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Toni - 19.12.2013, 20:59:29
Minkälainen tuo kattovalo on käytännössä? Mistä tilastit?

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_roofled.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: karvakuono - 20.12.2013, 06:32:51
taidanpa lähtä tunnin päästä k-raudasta hakemaan vähä sisustaan uutta ilmettä  :2funny:
mitenhän määki saisin ihtiä niskasta kiinni että tekis kunnolla nuo rokkivehkeet seiskaan...
hienon näköstä toimintaa!  O0
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: janne81 - 20.12.2013, 06:34:36
Minkälainen tuo kattovalo on käytännössä? Mistä tilastit?

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_roofled.jpg)
Mulla oli tuommonen samannäköinen jonka ostin Motonetista. Valoteholtaan aika hyvä, paljon parempi kuin orig.sukkulapolttimo.
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: karvakuono - 20.12.2013, 06:36:45
Minkälainen tuo kattovalo on käytännössä? Mistä tilastit?

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/TB_roofled.jpg)

http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1552220/940/960/980/V90/S90/diy_led_dome_light_upgrade.html

määpä vastaan ko tuommonen tuli vastaan googlessa tämmönen.  :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: ässäarpa - 20.12.2013, 08:16:31
Itsekkin ostin viimevuonna tuollaisen ledipaneelin motonetistä, on kyl hyvä.

Ps. Oisin vieläkin vähän vailla niitä focalin suojaritilöitä. ;)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 23.12.2013, 02:15:52
Oman kattovaloni tilasin honkkarin puolelta dealextreme.com, mutta kys. lafka näytti ainakin viime vilkaisulla pienentäneen tuotevalikoimiaan jonkinverran notta en tiedä onko enää saatavilla.

Focalin ritilät on vielä mietinnän alla josko tarvitaan vaiko ei ;D talvi estää tehokkaasti auton parissa puuhastelun kun hallia saati edes katosta ei ole käytettävissä.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/volvo.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: nikked - 24.12.2013, 10:12:47
Asiallisen näköisiä asennuksia  O0 sai itekki pieniä vinkkejä tästä  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 05.10.2015, 22:18:48
Nostellaas näin piiiiitkän tauon jälkeen taas vähän projektia. :) Tuntuu menevän niin kausittain tää inspis autonlaittoon, pitkään aikaan ei mitään tullut tehtyä, kovaa ajoa vaan. Nyt ollaan sitten oltu vähän aktiivisempia taas, tänne vaan ei ole kerennyt (muistanut  :-[ ) kirjoittelemaan.

Kultaharkko kulkee edelleen niinkun Volvon kuuluukin, pientä ylläpitohuoltoa tullut tehtyä tässä tietysti jotta taataan tämä toimintavarmuus myös tulevaisuudessa, ei sentään ihan ilman huolenpitoa saa jättää. :) Muutamia poimintoja viimeaikaisista hommista;

Mittaristo tuli käytyä läpi kunnolla kolvin ja tinan kanssa kun kiekkamittari alkoi elämään hieman omaa elämäänsä; satunnaisesti jäi neula pohjaan mutta 80% ajasta toimi ihan normaalisti. Mittaristo irti ja pöydälle ennenkun kerkee menemään pahemmaksi ja samantien siinä sitten tuli tinattua kaikki muutkin liitokset, putsattua kontaktipinnat liittimille, tarkistettua kaikki komponentit hapettumista ja silleensä. :) Kiekkamittarin toiminta palasi normaaliin ja muutkin taulut pitäisi nyt toimia sitte seuraavat 15 vuotta taas ongelmitta ;D

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/instrumentpanel.jpg)

Seuraavana alettiin selvittelemään tuon Cruisen toimintaa... Tippui pois pelistä jossain toissatalven tienoilla, oireili ensin niin, että kun cruise päällä laittoi vilkun vasemmalle niin cruise otti itsensä pois päältä samantien. Tämä aika selkeästi ohjasi tutkimaan tuota vilkkuviikseä missä nuo kytkimet sijaitsevat ja kas kas, sieltähän se vika aika nopeasti löytyikin:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/cruise1.jpg)

Mattoveitsellä varovasti auki tuo viiksen takaseinä, johtoa vähän ulos sieltä ja pieni jatkopätkä juotettuna tilalle. Johtoa siksi ulos ja jatkopätkä väliin, että juotos tuli tuonne muovien suojaan eikä tuohon taitekohtaan mistä se alkuperäinenkin piuha oli jo katkennut. Löysäsin myös muita kys. kohdassa kulkevia piuhoja hieman, noi tekee tossa järkyttävän jyrkän mutkan ja viikseä kun painoi niin suurinpiirtein murskasi piuhat siihen väliin. Hieman löysää niin taipuvat nätisti pois tieltä...

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/cruise2.jpg)

Lopulta vielä pikaliimalla muovit kiinni ja viiksi takasin autoon ja taas cruisaillaan :)

Toissakesänä tuli sitten koettua sekin ihme että Volvo jätti "tienpäälle" ensimmäistä kertaa. Käväsin verkkokauppa.comissa hakemassa jotain elektroniikkakrääsää ja takaisin autoon saavuttuani yllätys oli suuri kun aiemmin täydellisesti toiminut auto startin jälkeen alkoi köhimään ja sammui sekunneissa avaimen kääntämisen jälkeen. Uusintayrityksellä pyörittää, pyörittää, muttei edes lupaile enää.

Kerkesi jo kaverille soittamaan notta tuokko kanisterillisen bensaa tänne jätkäsaareen kun oireet olivat ihan selkeästi "bensa loppui" ;D oletin vaan että jotain mittariston fiksauksessa meni pieleen ja bensamittari näyttikin vääriä lukemia. Kaveri saapui, ajattelin demonstroida kuinka luotettava Volvo sanoi sopimuksensa irti ja eikö mitä, kerrasta käyntiin eikä mitään ongelmia :2funny: Kaveri ajeli sitten varmuuden vuoksi perässä kotipihalle asti eikä käynnissä mitään ongelmaa. Seuraavana päivänä kuitenkin sama homma toistui, joten pakkohan sitä oli sitten alkaa enemmän selvittelemään... Paljastui, että aina kun tämä ilmiö tapahtui, kopautus sinne bensatankin päällä olevaan pumppuhärpäkkeeseen korjasi homman ja kuukausi tulikin ajeltua sitten "vasarastartilla" ;D eli aina kun ei startannut, takaluukku auki ja kumilekalla yksi pieni kopautus siihen tankkivarusteeseen ja a-vot taas mentiin! Kertaakaan ei ajosta sammunut, vaan ongelma ilmeni aina startissa eli pumppu ei vaan herännyt ollenkaan.

Vaikka lekastartti oli ihan toimiva, oli se pidemmän päälle hieman epämiellyttävä ja kuumotukset siitä, koska sammuu pumppu kesken ajon kasvoivat liian suuriksi joten pakkohan se oli sitten lopulta tämäkin operaatio suorittaa:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/fuelpump.jpg)

Uusi Boscilainen kiinni, vanha vieressä. Samalla tuli vaihettua tuo letku ja kaikki klemmarit sun muut. Jos otetaan näitä ärsyttävästi irroitettavia osia irti niin samantien laitetaan kaikki kuntoon ;D

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/fuelpump2.jpg)

Ja takasin kiinni. :) Rasvaa vielä noihin klemmareihin ettei mene umpiruosteeseen niin herkästi kuin vanhat.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/fuelpump3.jpg)

Kuinka monella muuten kestää noi Guardin kaukosäätimien nahkaremmit? ;D mulla katkes joskus vuosia sitten jo, ja pitkään kuljeskelin kaukosäädin irrallaan taskunpohjalla, mutta teknologia tarjoaa vihdoinkin ratkaisut ja 3D tulostettu kaukosäätimenpidike (ensimmäisiä CAD-harjoituksiani ;D) valmistui 15 minuutissa!

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/keyfob.jpg)

Ikävämpinä tapahtumina tuossa alkukevään pintaan paikalliset pirinistit päättivät järjestää tälläsen yllätyksen;

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/brokenwindow.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/stolenradio.jpg)

Tarkkasilmäset huomaa, että radion etupaneeli oli tiputettu tohon vaihdekepin juureen ton rikotun kehikon kanssa. Kyllä, etupaneeli oli kiinni soittimessa. Kyllä, pelkkä soitin hävisi, etupaneeli jäi. Mitä h*vettiä sillä soittimella tekee ilman tota etulevyä? :idiot2: Kyseessä siis vielä n. 8v vanha Alpine joten ei taida kauheen herkästi löytyä uuttakaan paneelia... Mistä näitä vatipäitä löytyy? :(

Tollasen väkivallan jäljiltä piti tietenkin sitten panostaa taas hieman, ettei autolle jää pahoja traumoja tapahtuneesta. ;D Ikkuna korjautettiin vakuutuksen piikkiin ammattilaisilla ja seuraavaksi kaivettiin hyllynperältä kauan sitten hankitut 960 ovenkahvat ja pistettiin maalit tilaukseen :)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/handlespainted.jpg)

Odotellessa kahvojen kuivumista kaiveltiin esiin muita huoltokohteita joilla voisi pyyhkiä pahat tapahtumat pois omasta ja auton muistista;

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/light_cracked.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/light_new.jpg)

Sähköantennille kytkintä ettei nouse jokakerta kun starttaa auton:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/antennaswitch.jpg)

Lisäturvaa tien päälle :)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/fireextinq.jpg)

Ja tänään pestynä ja vahattuna:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/washed_nov.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/washed_nov2.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.10.2015, 18:44:22
Todella upea ja mahtava juttu että tämäkin on vielä hengissä ja voi hyvin! O0

Kultasävy käy sedaniysiin todella hyvin, tommosen minäkin haluan joskus! S*
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Elek - 07.10.2015, 19:49:53
Komppaan slerbaa, loistojuttu että on vielä ajossa, kauan meni tuossa mittaristo jumpassa?  On muute rouheen näköset vanteet ja sopii hyvin tuohon väriin.  S*

Onko muuten tuontiauto kun ei kylkivilkkua löydy?
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 07.10.2015, 20:40:03
Todella upea ja mahtava juttu että tämäkin on vielä hengissä ja voi hyvin! O0

Kultasävy käy sedaniysiin todella hyvin, tommosen minäkin haluan joskus! S*

Komppaan slerbaa, loistojuttu että on vielä ajossa, kauan meni tuossa mittaristo jumpassa?  On muute rouheen näköset vanteet ja sopii hyvin tuohon väriin.  S*

Onko muuten tuontiauto kun ei kylkivilkkua löydy?

 P> P> P> Päivittäisessä ajossa ja hyvin kulkee :)

Mittaristotyöt saa päivässä tehtyä ihan helposti, aamulla irti ja päivänmittaan levisi työpöydälle ja seuraavana päivänä takasin kiinni... Neuloja en irrottanut kun sieltä mittarien taustapuolelta sai tehtyä kaiken mitä siinä tarvitsi... Etanolilla putsailin kontaktipinnat ja "pahimpiin" hapettumiin myös vesihiomapaperia. Juotoksista tinaimurilla vanhat tinat kokonaan pois ja uudet tilalle.

Ei mulla sielä kummempia ollut, mutta kun tehdään niin tehdään sitten kunnolla niin tosiaan kestää taas sen 15v ongelmitta :)

Ne ovenkahvatkin löysi tänään viimeinkin paikkansa, ja onhan siinä kylkivilkutkin! Kirkkaalla lasilla vaan ;)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/kylki.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
Kirjoitti: Stuikka - 13.10.2015, 17:34:53
 ::)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11647725/940/kansi.jpg)

Tuollanen toinen 530 eksyi nurkkiin jo jokinaika sitten. Pidemmän aikaa jo pitänyt käyä kansi läpi kun nuo orkkistiivisteet alkaa olla vähän tiensä päässä. Kun ei sitä kakkosautoa saati edes tallia ole, niin helpompi näin että laitetaan toinen kansi kuntoon rauhassa ja suoritetaan päittäinvaihto kun käsissä on valmis paketti.

Samalla ois tarkotus laittaa aikapaljon muutakin hilpettä siitä ympäristöstä uusiks, kun helpommin pääsee käsiksi kannen ollessa irti. Toivottavasti alakertakin näyttäis ihan siistiltä, tässä pyörii päässä näitä kauhuskenaarioita että seuraavaks joutuis lohkoa lähteä irrottelemaan, mutta hyvinhän tuo toimii eli toivottavasti voidaan huoletta pistää samantien kasaan uudella kannella.

Siinä varmaan alkais taloyhtiön rajat tulemaan vastaan kun ulkoparkkiksella alkais nostamaan moottoria ulos autosta :2funny: