Carcom Oy  Ateho

965 T6 & V70 D5 AWD

  • 601 Vastauksia
  • 200739 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #450 : 27.03.2016, 23:58:41 »
Oikein oot nähny
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #451 : 28.03.2016, 22:15:31 »
Nyt näyttäis siltä, että vesivuoto on ainakin laantunut. Voinemme todeta siis sen korjauksen onnistuneeksi. Öljyvuodosta en osaa sanoa varmaks, pitää tutkia vielä tarkemmin. Tänään huuhtasin auton nopeasti, oikein itsekin hämmästyin kuinka hyvän näkönen se oli suolakerroksen alla  :o

Viime kesänä levitetty Collinitekin pysyy melko sinnikäästi pinnassa. Ensin 5-6% liuotin vaahtona poistamaan pahimman suolan jonka jälkeen pesu vaahdon kera Bilt-Hamberin AF:llä. Vanteille/pöläreille ValetPron Bilberryä noin 1:5 seossuhteella. Pesun jälkeen ihailin hetken ujosti helmeilevää pintaa ja tämän jälkeen tietysti suoritin kuivauksen sekä hinkkasin huonommalla liinalla ovenvälit yms. Yllättävän puhtaaksi tuli ns. kosketuksettomalla pesullakin ja aikaa ei järin kauaa mennyt kuitenkaan.



Sen verran kävin hallillakin kääntämässä, että ensimmäisen spacerin sain sorvattua. Se tulee tosin kaverin E46:n alle  ;D Mutta siinä samassa rytäkässä kehitelttiin Hi-Tech kiinnike kehälle porkkanasorviin ja seuraavalla kerralla niitä varmaan pääsis jo hinkkailemaan kiiltoon  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #452 : 25.06.2016, 18:39:02 »
Eipä oo hetkeen tullu päiviteltyä. Ajattelin tämän kuitenkin pitää showroomina ennemmin kuin projektipäiväkirjana vaikka tietyiltä osin tämä alkaa sitä varmaan jo muistuttamaankin. Tässä kolmen kuukauden aikana on ehtiny tapahtua kaikenlaista, välillä jopa hairahdettiin merkistä toiseen  :D

Mäntäpistiäinen ehti kylään ennen tilipäivää. Ajelin rauhaksiin reilu 100km/h vakkarilla kun toimintasavut kajahtaa kajuuttaan ja totesin, että nyt hajos. Auto tiensivuun ja soitteleen kyytiä itelle sekä kartanolle himaan. Auto katokseen ja purkamaan turboja ja ahtoputkia pois, jotta saa kannen irrotettua ja katottua mitä se on syöny. Pari iltaa meni kun hissukseen ja huolellisesti purin kannen pois. Huolellisesti pultit omiin purkkeihin, että muistaa mikä menee minnekin vielä kasatessa kun ei ole aikaisemmin tullu purettua. Kannen kun sain irti aukes tämmönen näky






Aattelin tehdä remontin rauhassa ja kerran, joten hain siks aikaa toisen kulkineen kriteereillä halvin toimiva ja leimattu Pirkanmaalta  :D Samalla kyselin viisaammilta, että miten tässä kannattaa lähteä etenemään. Päädyin sellaseen ratkasuun, että moottori pysyy paikallaan, käsihoonilla pahimmat pois ja uusi mäntä sisään. Mäntiä ostin fiksuna koko sarjan varoiks, saa vielä rauhassa sulattaa viis kertaa ja sit ruveta miettimään, että mistä tää johtuu  :D Samalla tietysti hommasin yläpäähän uuden tiivistesarjan. Männän vaihdoin ihan vaan moottori paikallaan poistamalla öljypohjan. Kiertokanki vaihtui samassa, koska vanhaan kankeen oli jäänyt jämiä sulaneesta männästä. Rälläkän kuppilaikalla pahimpia ruosteita pois poikittaispalkista, pohjat vedin Motonetin Zinc182:lla ja päälle mattamusta.



Osia odotellessa tsekkasin imusarjan tiivisteen kunnon, kannen suoruutta tutkittiin vähän perinteisemmin ja tarkistettiin ettei pakoventtiilit vuoda. Tiivistepinnan höyläsin puhtaaksi ja puhdistin kevyesti vesihionnalla sekä palotilat porakoneella ja teräsharjalla. Ei varmaan ihan täysin oppikirjan mukaista, mutta toimiva moottori saatiin kuitenkin. Suuttimet kävi koneistamolla pesurissa ja ohimennen myös rakotulkit löysivät paikkansa.













Moottoria hissukseen kasaanpäin, joka sujuikin aikalailla ongelmitta. Suurinta päänvaivaa aiheutti varmaankin nokan asenotunnistimen taakse tuleva stefa, konka asentaminen paikallaan on melko hankalaa. Jotenkin jäi sellainen tunne, että se ei vieläkään ole kunnolla paikallaan. Miksi noita stefoja tulee muuten kaksi kappaletta yläpään tiivistesarjan mukana?  :o Kasatessa myös yhden venttiilikopan pultin mukana nousi kannesta kierteet ennen kuin pääsin edes momenttiavainta käyttämään. Ongelma ratkaistiin tietenkin helicoililla. Samalla rakenneltiin bensanpainemittari sekä PLX viriteltiin orkkislambdan tilalle. Hoikalla käyminen johtui luultavasti liian matalasta bensanpaineesta tässä tapauksessa. Ensisavut saatiin aikalailla ongelmitta, joten siinä kohtaa alkoi olemaan jo hyvä fiilis. Pari viikkoa kohta ajeltu ja pieniä ongelmia on vielä snadi öljyvuoto ja ahdot jää hiukan liian alas.





Yksi päivä myös auto jätti tien päälle kun bensanapineet katosi venyttäen ruokataukoa. Illalla lähdettiin hinaamaan autoa, mutta onneksi tutkittiin paikanpäällä, että mistä voisi vuotaa polttoaineet pihalle. Vika löytyi suuttimen o-renkaasta, joten ei muuta kuin kotoa hakemaan työkalut sekä vanhat suuttimet joista otin o-renkaan nykyiseen. Vartin homma, markan vika ja taas toimii. Pitänee tilata suuttimiin uudet o-renkaat ja vaihdella. Näitä takaiskuja lukuunottamatta tekniikka on kuitenkin pelannut sen ~300-400km moitteetta.

Tässä moottoriremontin ohessa oli olevinaan aikaa hieroa myös Equippeja kuntoon. Keskiöihin tuleva väri ehti muuttua pariinkin otteeseen ja lopulta tein päätöksen vasta maalihyllyllä. Kehiä en yrittänyt varsinaisesti kiillottaa, vaan sorvissa pyyhkäsin 240->400->800 pahimmat kolot, klommot, naarmut ja hapettumat pois. Ei ollut aikaa, eikä mielenkiintoa hinkata kehiä mihinkään peilikiiltoon. Silti ajattelin vielä käydä kehät läpi lumppulaikalla ja vetää päälle jonkin aineen ettei heti hapetu. Pultit ja mutterithan uitin jo aikaisemmin sitruunahapossa, joten niille ei tarvinnut tehdä mitään. Ei muuta kuin vanteet kasaan ja kiristys momenttiin. Samalla saumoihin liima ja kauheella kiireellä ampumaan renkaita päälle jotta auto saataisiin CDLC:n Big Meettiin läjään. Liimasin vanteet väsyneenä hieman kiireellä ja nehän vuosi saumasta.

Siinä vaiheessa piti myöntää tappio kelloa vastaan ja jättää hommat sikseen viikonlopun ajaksi. Seuraavalla viikolla sorvasin spacerit loppuun lelumiinistä. Perjantaina koneistaja teki muttereille kartiot ja pinnapulteille reiät ja saman iltana kävin vielä poraamassa reiät loppuun sekä prässäämässä pinnapultit paikalleen. Aikaisemmin viikolla vierailin Rimfixillä hakemassa vanneliimaa, jolla huolellisemmin liimasin vanteet uudelleen. Vanneliima oli muutenkin mukavampaa/helpompaa tavaraa levittää ja tuntui oikeasti uppoutuvan saumaan kunnolla. Perjantaina aamulla sitten laittamaan renkaita vanteille pienellä jännityksellä, että joko sauma pitää. Rengashommat meni ongelmitta, ainoastaan yksi metalliventtiili jouduttiin korvaaamaan perinteisellä kumiventtiilillä koska asennettaessa saatiin yksi venttiili poikki.







Sieltä suoraan tallille hinkkaamaan vanteita alle ja autoa alaspäin. Parin tunnin hieromisen jälkeen päästiin tällaiseen tilanteeseen









Vanteiden speksit on nyt siis edessä 17x8" ja takana 17x9", ET:stä ei varmaa tietoa mutta veikkaisin jotain 20 luokkaa olevan. Lätyiksi tuli eteen 52mm ja taakse 30mm. Mitoitin noiden viime syksyn kuvien ja hatarien muistikuvien pohjalta. Osui mitoitus aikalailla täysin nappiin fitmentin osalta, ei voi kuin olla tyytyväinen. Edestäkin sain kerrankin laskettua kerralla kohalleen, camberit luonnollisesti tapissa. Kaverin kanssa vielä säädettiin pyöränkulmat. Nyt on hyvä ajaa ja säkällä saatiin myös ratti suoraan. Korkeutta varmaan ruvetaan hiposteleen jossain kohtaa, mutta nyt ajattelin vaan fiksailla noita tekniikkapuolen hommia ja nauttia ajamisesta.

Pahoitteluni jos teksti on hieman sekavaa, mutta asiaa ja kuvia on sen verran paljon että väksinkin menee jo itse hieman sekaisin. Loput kuvat löytyy täältä. Loppuun vielä yks fiilistelykuva eiliseltä ennen kuin uppouduin ystäväni alkoholin kanssa juhannustunnelmiiin

Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
En ny muista varmaksi, mut 4 stefaa oon aina kanteen laittanu ja oliko 2 niistä saman kokoisia. Jossain oli kyl, et sen imunokan päähän ei tulis stefaa ollenkaan ku on se päätykuppi siellä, mutta mun mielestä sielläkin kuuluu olla stefa. Oon laittanut niinkin, et pujotin stefat nokka-akseliin ensin paikalleen ja sit vasta laskin nokat päällikannen kans nippuna paikalleen. Hyvin onnistu ja oli paljon helpompi laittaa ne noin.
Mikäs "linnun paska" ton etupuskurin päällä on?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Minkä kokoisen helicoilin tohon kanteen laitoit?  itselläkin on sama nakki edessä.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #455 : 25.06.2016, 19:27:06 »
Ite koitin samanlaisesti laittaa nokan stefan paikalleen, mutta ei se ihan sillai istunu kun piti. Fiksumpana olisin painanu sen pohjaan ennen kuin kiristin venttiilikopan lopullisesti. Imunokassa ei ollut lainkaan stefaa irroittaessa niin en sinne moista laittanutkaan. Stefat oli muuten samanlaisia, mutta eri paksuisia. Myös paikalla ollut stefa oli hieman eri paksuinen kuin kumpikaan sarjassa tullut. Kanteen pyöräytin M7 Helicoilin, niitä löytyi Tool-Outletistä edukkaaseen hintaan.

Etupuskurin päällä on kurainen kengänjälki, pitää huomenissa pestä auto ja käydä nappaan parempia kuvia  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #456 : 25.06.2016, 22:53:31 »
Aijai, nyt on kyllä nannaa  S*
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #457 : 25.06.2016, 23:29:29 »
Aijai, nyt on kyllä nannaa  S*
Kyllä vaan, istuu kyllä kohillaan  :)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #458 : 27.06.2016, 20:13:54 »
Kiitos kiitos  :)

Piti eilen pesasta auto kun oli niin nätti keli, mutta taas hieman vastusti. Käynnistin auton siirtääkseni sitä pihassa, hetken käytyään alkoi käymään pirun rikkaalla ja viidellä. Konepelti auki ja sieltähän suihkusi suuttimen ja kiskon välistä polttoaineet pitkin konehuonetta taas. Tiesin, että vika on liiaksi nousseessa bensanpaineessa. Tiesin myös, että sitä tuskin saa vedettyä enää takaisinpäin ja niinhän siinä kävi, että säädin pärähti paskaks. Onneks kohtalaisen läheltä löytyi sopiva säädin jonka sain vielä samana päivänä käsiini, tästä iso hatunnosto Iipolle  :hg:

Painoin kevyesti kasaan ja tsekkailin aina välillä bensanpaineet, jätin eilen hieman alle 4bar ettei taas lähde käsistä ja karkaa paineet sinne 5,5-6bar tuntumaan. Kuitenkin kävi vedossa inan laihalla, joten tänään puristelin lisää pikkuhiljaa hissukseen ja tähän päästiin loppujenlopuks:



Ajatus olis, että tuosta rikkinäisestä voi vielä värkätä säädettävän sorvaamalla siihen pienen lisäpulikan. Katsotaan miten käy, siihen asti tämä nykyinen luultavasti ajaa asiansa. Tarpeelliset testit saa suorittaa taas huomisella työmatkalla. Jos nyt alkais polttoaineet pysymään siellä missä pitääkin  :D



Uudet alipaineletkutkin saapuivat do88:lta, pari letkukiinnikettä pitää vielä metsästää ja voi asentaa uudet ehkä hieman paremmat ja siistimmät alipaineletkut.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat > > StankkeKartano
« Vastaus #459 : 28.06.2016, 20:28:19 »
Vain pakonokkaan kuuluu alunperin stefa. Juurikin siitä syystä, että imunokan takana on tulppa. Oisko toinen stefa paketissa sen takia, että tuoreemmissa etuvetokoneissa on kaksi asentotunnistinta ja niiden takia molempiin nokkiin tarvitsee stefat. Tiivistevalmistajat päättäneet, että laitetaan vanhempiinkin varmuuden varalle. Turha laittaa hyvää varastefaa turhan takia paikoilleen :) Mitä sen asentamiseen/vaihtamiseen tulee, niin ensin sormin niin pitkälle kuin menee ja sen jälkeen tylppäpäisellä koukulla varovasti painaen perille. Päälikoppaa auki käyttäessä tullut laitettua suurinpiirtein paikoilleen valmiiksi.

Minkä kokoisen helicoilin tohon kanteen laitoit?  itselläkin on sama nakki edessä.
Siihen voi pyöräyttää suoraan M8 kierteen ilman porailuja.


Joko kohta penkkiin testaamaan vieläkö on vaparitehot tallella vai tullut tiputusta? :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Toi M8 oli hyvä vinkki, kiitos!

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #461 : 28.06.2016, 22:33:01 »
En ollut ihan varmaa, että uskaltaako siihen päräyttää M8:n niin tilasin noita helicoileja. Ei onneks ollu kalliita ja nyt jo toinenkin tuli tarpeeseen. Jätänpä siis varastefan edelleen hyllyyn jos tuo joskus korkkaa niin onpahan varalle ainakin ehjä jos tuo nykyinen korkkaa. Itse työstin siihen stefan perään sopivan kokoisen hylsyn ja koitin sorkkaraudalla varovasti tulipeltiä vasten kammeta stefaa paikalleen. Kyllä se sinne vähän matkaa meni, ainakin omasta mielestä.

Tänään oli vuorossa pieni konehuoneen siistintä. Do88:n paketti saapui eilen ja tänään vaihtelin alipaineletkut kokonaan silikonista valmistettuihin ja sopivan kokosiin. Koitin hieman tavoitella OEM-linjaa, siinä omasta mielestä ainakin onnistuen. Kaikenkaikkiaan pieni asia, mutta omaan silmään ainakin konehuone siistiytyi paljon. Entiset letkuhelvetit näyttivät tältä, näitä t-haaroja klemmarien kera oli pari näkyvillä





Hukkaporteilta t-haaralle kannen kylkeen menee näin, mallia otettu alkuperäisestä T6:n putkesta





Samalla niputin myös laajakaistalta tulevat johdot hieman siistimmin kun viimeistelin letkujen asennuksen



Samalla myös ahtopainemittari löysi paikkansa kojelaudasta kuskinpuoleisen kaiutinritilän päältä kun sille vihdosta viimein naapurikylältä löysin kotelon.

Joko kohta penkkiin testaamaan vieläkö on vaparitehot tallella vai tullut tiputusta? :D

Jos tuossa syssymmällä, jos tämä nyt kestäis edes Ahvenistolle asti  :D
Kaikkee pientä laittamista on vielä ennen kun kehtaa penkkiin mennä. Oikeestaan vois ennen penkitystä jo tilata tuon Ecu Masterin DET3:n, jotta pääsis sitten oikeesti vielä säätämäänkin penkissä. Ehkä jopa vähän nostamaan ahtojakin  V:>
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #462 : 13.07.2016, 16:21:49 »
Nyt on reilu tonni ajeltu remontin jälkeen, Ahvenistolle eestaaskin päästiin aika pitkälti ongelmitta. Tuossa oli välissä hieman ongelmaa vanteiden kanssa, mutta toivottavasti nyt pitävät loppukesän ajan ilmat sisällään. Seuraavaksi ilmestyi pieni nykiminen kylmällä koneella. Eipä syyllistä tarvinnut kauaa etsiä, olisiko teillä hetki aikaa puhua tuorevoitelutulpasta?



Ei muuta kuin venttiilikoppa irti, uudet o-renkaat, tiivisteliimat ja vähän kierteiden korjailua helicoileilla. Seuraavan kerran avatessa saa varmaan kierteyttää kaikki uusiksi  :D
Mittareitakin asettelin vähän paremmin näkökenttään ja nyt on taas puhelinteline käytössä omaan tarkoitukseensa. Mielessä on käynyt 940:n orkkis ahtopainemittarin soveltaminen tähän mittaristoon.



Eilen taasen tuli suoritettua alustapäivitys, kun lunastin tähän 240:n lyhennetyt Bilsteinit taakse. Toinen iskari hieman suhautteli aineitakin tunkatessa pois, mutta silti perä toimii reilusti paremmin kuin vakioiskareilla. Ehkä tässä ei ole oikotietä onneen, tosin noita iskareita löytyy eBaysta kohtalaiseen hintaan ja lyhennyskin on varsin simppeli operaatio.



Vasemmalla Saab 99 etuiskari, keskellä Bilstein BNE-1952 ja oikealla 240 kaasuiskari Motonetistä



Säätöpalalla jousen saisi jo täydessä ulosjoustossa pysymään kupissaan ja näin ollen sekin kelpaa katsurille. Säätöpalatkin on jo tiedossa. Iskareita vaihtaessani tein havainnon seuraavasta remonttia kaipaavasta kohteesta, nimittäin pakoputki on alkanut muuttua Ooppeliksi. Alustavan suunnitelman mukaan ajattelin rakentaa 3" putken vakiokatilta taaksepäin yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella. Jossain vaiheessa vielä klikkailla eBaysta v-bandit dp-etuputki liitokseen sekä katin perään.

Loppuun vielä yleiskuvaa, jos tän sais aikaseks pestä niin voisi ottaa kameralla oikeita kuvia

Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #463 : 13.07.2016, 19:19:10 »
Tää on kyllä yksi foorumin maukkaimpia 900-sarjalaisia! Mitkä jouset sulla olikaan takana?

Niko_S

  • Vieras
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #464 : 13.07.2016, 21:27:27 »
Nuo vanteet kyllä sopivat todella hyvin autoon.  :)

Tekevät varmaan osaltaan sen (vanteet), että vaikka auto on matala, niin ei näytä mitenkään överiltä.


 

Samppasport  Futurez