Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kuski92 - 08.08.2019, 18:16:03

Otsikko: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Kuski92 - 08.08.2019, 18:16:03
Pakko kysyä erikseen tarkennusta, että pitääkö mustakoppaisen ahtopaineensäädin alipainetta ehjänä? Otin omani äskettäin putsaukseen, ja huomasin että molemmista letkuliitännöistä pystyy ihan vaivatta imemään/puhaltamaan ilmaa ??? Välillä nimittäin kesken reilumman kiihdytyksen menee vikatilaan, ja antaa vikakoodina "ahtopaineensäädin- virtaus virheellinen" tms. Toki cooleri vuotaa sihinöistä ja öljyisestä alalaidasta päätellen, mutta jotenkin tuntuu olisko säätimestä kalvo rikki. En viitsi alkaa avata sitä, koska aina saattaa vahinkoa sattua avatessa ;D Ja cooleri menee vaihtoon kunhan nosturille pääsee ettei keulaa tarvii purkaa.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Ralliantti - 08.08.2019, 20:13:09
Juuri äskettäinen omakohtainen kokemus tuosta alalaidasta vuotavasta coolerista.
Eli olen jo jonkin aikaa tiennyt coolerin vuotavan. Alalaita kastuu öljyiseksi. Pahentuessaan myös rupeaa pössäyttelemään mustaa pakoputkesta. Silloin mulle riitti, nyt oli pakko laittaa kuntoon..
Cooleri vaihtoon ja viat hävisi. Musta pössytys lakkasi ja "lisäboonuksena" alavääntö kasvoi.
Tietysti kun aiemmin kerkisi vuotamaan ahtoja varsinkin pienemmillä kierroksilla ulos. Vakion maksimiahdot mittarista katsoen eivät tulleet kuin selvästi suuremmilla kierroksia kuin nyt ehjällä coolerilla.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Lankku - 08.08.2019, 21:43:48
Välijäähyjä hajoaa dieseleistä aika usein. Melko pienikin vuoto aiheuttaa vikatilan reilummassa kiihdytyksessä ja vuodon pahentuessa menee aina helpommin vikatilaan.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Kuski92 - 08.08.2019, 23:56:38
Joo mullakin kaupunkiajossa herkemmin työntää mustaa jos polkaisee rauhallisemman ajon jälkeen, mutta tiheemmin reilusti kiihdytellessä ei puhalla mustaa kokoaikaisesti. Ja paikallaan, tai kevyemmin kiihdyttäessä turbo suhisee aika reilusti tuohon 2000rpm asti, siitä ylöspäin sitten hiljenee kun ilmeisesti turbon siivet kääntyvät eri asentoon. Ja vikatilaan veto on hyvin satunnaista ja tapahtuu jossain 2000-2500 välillä.
Mutta nyt kun tietäisi kuuluuko tuon ahtopaineen säätimen olla ihan "holo" josta saa puhallettua/imettyä ilmaa läpi, vaikka siellä on se alipainekalvo sisällä ???
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Jorma - 09.08.2019, 09:19:56
Toinen asiaa sivuava ilmiö on polttoainepaineen heittely. Itsellä täyskaasukiihdytys aiheuttaa vikailmoituksen "polttoaineen paine matala - polttoaineen paine korkea" - olen paineensäätimen vaihtanut. Vidalla voisi piirtää paineesta graafia, mutta ongelma on löytää paikka missä asiaa voisi testata. Viimeksi keltainen vikavalo syttyi vasta kun nopeutta oli kelattu reilut 180. Voisiko syynä olla se, ettei tankissa oleva pumppu käy normaalisti ajon aikana?
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Kuski92 - 09.08.2019, 09:30:52
Kyllä tuossa kävisi hyvin järkeen ettei täyskaasulla tankin pumppu astu remmiin. Sehän on mukana tietyn ajan kun kääntää virrat päälle ja startatessa. Toimiikos se muuten, eli kuuluuko pumpun surina kun pistää virrat päälle ja lähteekö hyvin käyntiin? Jos pumppu on pimeä niin käynnistyminen yleensä ontuu eikä kyllä ääntäkään kuulu. Itselläni on remonttiin tulossa yks d5 missä ei pumppu pyöri koska ei saa sähköö. Sulake ja rele tarkistettu niin seuraavaksi siihen etsitään uusi cem-boksi.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Julma-Henri - 09.08.2019, 09:45:23
Kyllä tuossa kävisi hyvin järkeen ettei täyskaasulla tankin pumppu astu remmiin. Sehän on mukana tietyn ajan kun kääntää virrat päälle ja startatessa. Toimiikos se muuten, eli kuuluuko pumpun surina kun pistää virrat päälle ja lähteekö hyvin käyntiin? Jos pumppu on pimeä niin käynnistyminen yleensä ontuu eikä kyllä ääntäkään kuulu. Itselläni on remonttiin tulossa yks d5 missä ei pumppu pyöri koska ei saa sähköö. Sulake ja rele tarkistettu niin seuraavaksi siihen etsitään uusi cem-boksi.

Onko tankille menevästä läpiviennistä mitattu molemmin puolin?

Vuosi sitten syksyllä kahdesta v70:stä korjattu. Toinen oli d5 ja toinen 2,4t. Molemmista hapettunu johto melkein poikki.


(https://i.ibb.co/Jv6FZdy/IMG-20181110-184440.jpg) (https://ibb.co/Jv6FZdy)
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Lankku - 09.08.2019, 11:10:51
Onko tankille menevästä läpiviennistä mitattu molemmin puolin?

Vuosi sitten syksyllä kahdesta v70:stä korjattu. Toinen oli d5 ja toinen 2,4t. Molemmista hapettunu johto melkein poikki.


(https://i.ibb.co/Jv6FZdy/IMG-20181110-184440.jpg) (https://ibb.co/Jv6FZdy)
Tuo kannattaa kyllä katsoa jos polttoainepuolella vaikuttaa pumppuvialta. Liitoksen sulaminen huonon kontaktin takia ei ole poikkeuksellista. Todella monessa on jo muovi tummunut kun luukun käyttää auki muista syistä.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Kuski92 - 09.08.2019, 12:34:42
Ainakin itse mittasin vain nuo tankin "ulkopuolella" olevat johdot kun en viitsinyt turhaan taistella pumppua tankista. Mittarin piikit johtojen kuorten läpi vain. + Ja - johtojen välillä kulki noin 0,5ohm vastus, eli johdot oli kunnossa ja liittimet pumpussa kiinni muttei ollenkaan jännitettä tullut.

Mut ei ole omasta autosta kyse tuossa pumppuhommassa, siinä toimii pumppu ja kaikki mutta kiinnostaisi tietää onko se ahtosäädin terve vai ei :D
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Jorma - 09.08.2019, 13:53:23
Mulla pumppu kyllä surisee kun kääntää virrat päälle ja käynnistyy todella hyvin. Käymisessä ei muuten ole ongelmaa paitsi kun ollaan äärirajoilla.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: sikalintta - 09.08.2019, 17:49:09
Eihän se kummoinen homma ole kammeta sitä korkkia auki tuosta säätimestä. Sitten ainakin näet onko reikää kalvossa. Voi myös siinä karassa olla töhnää minkä saat samalla putsattua
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: vemppu - 09.08.2019, 17:51:24

Mut ei ole omasta autosta kyse tuossa pumppuhommassa, siinä toimii pumppu ja kaikki mutta kiinnostaisi tietää onko se ahtosäädin terve vai ei :D

Omassa autossa ei ole vielä ongelmaa mutta tosiaan kiinnostaisi myös tämä kysymys.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaineensäädin
Kirjoitti: Jorma - 12.08.2019, 09:55:50
Omassa autossa ei ole vielä ongelmaa mutta tosiaan kiinnostaisi myös tämä kysymys.

VNT eli turbon siipien säätely saattaa jumittaa jo 200 tkm ajetussa autossa, sitten korjaantua ja toimia normaalisti kuten omassa 444 tkm ajetussa D5:ssa. Siipiin pitää saada liikettä, eli hissuttelu (siivet ei liiku) saattaa jumittaa siivet. Minulla oli jumiongelmaa pari vuotta sitten. Työmatkalla on eräs pitkä ja jyrkkä mäki johon voi kiihdyttää ja kuormittaa konetta ajamatta juurikaan ylinopeutta. Monesti keltainen kolmio syttyi ja se hävisi välillä itsestään, välillä piti virrat käyttää pois. Vikakoodit liittyi yleensä turbopaineen säätelyyn. Olen sittemmin yrittänyt ajaa vähän monipuolisemmin ja em. paikassa ei tule enää vikakoodeja tai linkutusmodea. Reilut vuosi sitten jo päätin, että jos turbopaineet edelleen kiukuttelee, otan turbon pöydälle ja puran sen itse. Jäänyt tekemättä kun ongelmia ei ole tullut.