Carcom Oy  Ateho

D5 ahtopaineensäädin

  • 12 Vastauksia
  • 1822 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
D5 ahtopaineensäädin
« : 08.08.2019, 18:16:03 »
Pakko kysyä erikseen tarkennusta, että pitääkö mustakoppaisen ahtopaineensäädin alipainetta ehjänä? Otin omani äskettäin putsaukseen, ja huomasin että molemmista letkuliitännöistä pystyy ihan vaivatta imemään/puhaltamaan ilmaa ??? Välillä nimittäin kesken reilumman kiihdytyksen menee vikatilaan, ja antaa vikakoodina "ahtopaineensäädin- virtaus virheellinen" tms. Toki cooleri vuotaa sihinöistä ja öljyisestä alalaidasta päätellen, mutta jotenkin tuntuu olisko säätimestä kalvo rikki. En viitsi alkaa avata sitä, koska aina saattaa vahinkoa sattua avatessa ;D Ja cooleri menee vaihtoon kunhan nosturille pääsee ettei keulaa tarvii purkaa.
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #1 : 08.08.2019, 20:13:09 »
Juuri äskettäinen omakohtainen kokemus tuosta alalaidasta vuotavasta coolerista.
Eli olen jo jonkin aikaa tiennyt coolerin vuotavan. Alalaita kastuu öljyiseksi. Pahentuessaan myös rupeaa pössäyttelemään mustaa pakoputkesta. Silloin mulle riitti, nyt oli pakko laittaa kuntoon..
Cooleri vaihtoon ja viat hävisi. Musta pössytys lakkasi ja "lisäboonuksena" alavääntö kasvoi.
Tietysti kun aiemmin kerkisi vuotamaan ahtoja varsinkin pienemmillä kierroksilla ulos. Vakion maksimiahdot mittarista katsoen eivät tulleet kuin selvästi suuremmilla kierroksia kuin nyt ehjällä coolerilla.
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #2 : 08.08.2019, 21:43:48 »
Välijäähyjä hajoaa dieseleistä aika usein. Melko pienikin vuoto aiheuttaa vikatilan reilummassa kiihdytyksessä ja vuodon pahentuessa menee aina helpommin vikatilaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #3 : 08.08.2019, 23:56:38 »
Joo mullakin kaupunkiajossa herkemmin työntää mustaa jos polkaisee rauhallisemman ajon jälkeen, mutta tiheemmin reilusti kiihdytellessä ei puhalla mustaa kokoaikaisesti. Ja paikallaan, tai kevyemmin kiihdyttäessä turbo suhisee aika reilusti tuohon 2000rpm asti, siitä ylöspäin sitten hiljenee kun ilmeisesti turbon siivet kääntyvät eri asentoon. Ja vikatilaan veto on hyvin satunnaista ja tapahtuu jossain 2000-2500 välillä.
Mutta nyt kun tietäisi kuuluuko tuon ahtopaineen säätimen olla ihan "holo" josta saa puhallettua/imettyä ilmaa läpi, vaikka siellä on se alipainekalvo sisällä ???
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #4 : 09.08.2019, 09:19:56 »
Toinen asiaa sivuava ilmiö on polttoainepaineen heittely. Itsellä täyskaasukiihdytys aiheuttaa vikailmoituksen "polttoaineen paine matala - polttoaineen paine korkea" - olen paineensäätimen vaihtanut. Vidalla voisi piirtää paineesta graafia, mutta ongelma on löytää paikka missä asiaa voisi testata. Viimeksi keltainen vikavalo syttyi vasta kun nopeutta oli kelattu reilut 180. Voisiko syynä olla se, ettei tankissa oleva pumppu käy normaalisti ajon aikana?

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #5 : 09.08.2019, 09:30:52 »
Kyllä tuossa kävisi hyvin järkeen ettei täyskaasulla tankin pumppu astu remmiin. Sehän on mukana tietyn ajan kun kääntää virrat päälle ja startatessa. Toimiikos se muuten, eli kuuluuko pumpun surina kun pistää virrat päälle ja lähteekö hyvin käyntiin? Jos pumppu on pimeä niin käynnistyminen yleensä ontuu eikä kyllä ääntäkään kuulu. Itselläni on remonttiin tulossa yks d5 missä ei pumppu pyöri koska ei saa sähköö. Sulake ja rele tarkistettu niin seuraavaksi siihen etsitään uusi cem-boksi.
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #6 : 09.08.2019, 09:45:23 »
Kyllä tuossa kävisi hyvin järkeen ettei täyskaasulla tankin pumppu astu remmiin. Sehän on mukana tietyn ajan kun kääntää virrat päälle ja startatessa. Toimiikos se muuten, eli kuuluuko pumpun surina kun pistää virrat päälle ja lähteekö hyvin käyntiin? Jos pumppu on pimeä niin käynnistyminen yleensä ontuu eikä kyllä ääntäkään kuulu. Itselläni on remonttiin tulossa yks d5 missä ei pumppu pyöri koska ei saa sähköö. Sulake ja rele tarkistettu niin seuraavaksi siihen etsitään uusi cem-boksi.

Onko tankille menevästä läpiviennistä mitattu molemmin puolin?

Vuosi sitten syksyllä kahdesta v70:stä korjattu. Toinen oli d5 ja toinen 2,4t. Molemmista hapettunu johto melkein poikki.



"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #7 : 09.08.2019, 11:10:51 »
Onko tankille menevästä läpiviennistä mitattu molemmin puolin?

Vuosi sitten syksyllä kahdesta v70:stä korjattu. Toinen oli d5 ja toinen 2,4t. Molemmista hapettunu johto melkein poikki.



Tuo kannattaa kyllä katsoa jos polttoainepuolella vaikuttaa pumppuvialta. Liitoksen sulaminen huonon kontaktin takia ei ole poikkeuksellista. Todella monessa on jo muovi tummunut kun luukun käyttää auki muista syistä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #8 : 09.08.2019, 12:34:42 »
Ainakin itse mittasin vain nuo tankin "ulkopuolella" olevat johdot kun en viitsinyt turhaan taistella pumppua tankista. Mittarin piikit johtojen kuorten läpi vain. + Ja - johtojen välillä kulki noin 0,5ohm vastus, eli johdot oli kunnossa ja liittimet pumpussa kiinni muttei ollenkaan jännitettä tullut.

Mut ei ole omasta autosta kyse tuossa pumppuhommassa, siinä toimii pumppu ja kaikki mutta kiinnostaisi tietää onko se ahtosäädin terve vai ei :D
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #9 : 09.08.2019, 13:53:23 »
Mulla pumppu kyllä surisee kun kääntää virrat päälle ja käynnistyy todella hyvin. Käymisessä ei muuten ole ongelmaa paitsi kun ollaan äärirajoilla.

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #10 : 09.08.2019, 17:49:09 »
Eihän se kummoinen homma ole kammeta sitä korkkia auki tuosta säätimestä. Sitten ainakin näet onko reikää kalvossa. Voi myös siinä karassa olla töhnää minkä saat samalla putsattua
D5244T

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #11 : 09.08.2019, 17:51:24 »

Mut ei ole omasta autosta kyse tuossa pumppuhommassa, siinä toimii pumppu ja kaikki mutta kiinnostaisi tietää onko se ahtosäädin terve vai ei :D

Omassa autossa ei ole vielä ongelmaa mutta tosiaan kiinnostaisi myös tämä kysymys.
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ahtopaineensäädin
« Vastaus #12 : 12.08.2019, 09:55:50 »
Omassa autossa ei ole vielä ongelmaa mutta tosiaan kiinnostaisi myös tämä kysymys.

VNT eli turbon siipien säätely saattaa jumittaa jo 200 tkm ajetussa autossa, sitten korjaantua ja toimia normaalisti kuten omassa 444 tkm ajetussa D5:ssa. Siipiin pitää saada liikettä, eli hissuttelu (siivet ei liiku) saattaa jumittaa siivet. Minulla oli jumiongelmaa pari vuotta sitten. Työmatkalla on eräs pitkä ja jyrkkä mäki johon voi kiihdyttää ja kuormittaa konetta ajamatta juurikaan ylinopeutta. Monesti keltainen kolmio syttyi ja se hävisi välillä itsestään, välillä piti virrat käyttää pois. Vikakoodit liittyi yleensä turbopaineen säätelyyn. Olen sittemmin yrittänyt ajaa vähän monipuolisemmin ja em. paikassa ei tule enää vikakoodeja tai linkutusmodea. Reilut vuosi sitten jo päätin, että jos turbopaineet edelleen kiukuttelee, otan turbon pöydälle ja puran sen itse. Jäänyt tekemättä kun ongelmia ei ole tullut.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron