Elekma  Autoracing

Xenonit ja halogenit

  • 14 Vastauksia
  • 1124 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Xenonit ja halogenit
« : 17.11.2023, 13:28:30 »
Onko halogeeneilla varustetussa v 70 -06 minkäänlaisia valmiuksia xenon ajovaloille, vai pitääkö kaikki rakentaa alusta asti?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13560
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #1 : 17.11.2023, 19:02:14 »
Onko halogeeneilla varustetussa v 70 -06 minkäänlaisia valmiuksia xenon ajovaloille, vai pitääkö kaikki rakentaa alusta asti?
tasonsäätö puuttuu se tais olla pakollinenxenonissa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #2 : 17.11.2023, 23:39:05 »
Mites johdotus, onko se valmiina?

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
  • O.V.L.O.V.
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #3 : 18.11.2023, 09:14:44 »
Ei nyt tavallaan opasta kysymykseesi, mutta valotehoa et saa yhtään. Aivan turva swappi. Moni on kysynyt minulta toisinpäistä swappia, että voisko muuttaa xenonit haloiks.

1: Jo mainittu tasonsäätö puuttuu.

2: Ajovalojen korkeapainepesuri vaaditaan.

3: LSM-moduli on eri xenon-vs-halogen.

4: Vaaditaan hyväksytty xenon umpio.

5: Auton diagnostiikka ei välttämättä ymmärrä että valojen ohjaus menee ensin muuntimelle ja sitten vasta polttimolle=luulee todennäkösesti valojen olevan hajalla.

Kukin leikkii millää lystää. Itse en suosittele muuta kuin että:

1: Pidetään umpiot ja linssit hyvässä kunnossa.

2: Laadukkaat polttimot.

3: Säädöt presiis kohillaan.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #4 : 18.11.2023, 23:52:53 »
Onhan noilla xenoneilla ja halogeeneilla aivan selvä xenon etu, mutta jääköön silleen. Taitaa tulla halvemmaksi vaihtaa autoa missä on valmiiksi xenonit.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 943
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #5 : 20.11.2023, 15:11:53 »
Itsellä oli aikoinaan pimeään aikaan xenonkaupan H7 tarvikexenonit halogen-umpioissa. Toimi hyvin, hajavalo pienempi kuin monissa skodissa joissa tehtaan xenonit eikä kukaan vilkutellut. Katsastus kesällä jolloin paikoillaan halogenit

Poissa Hammar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #6 : 16.01.2024, 10:18:26 »
Eli siis, jos vaihdan ne bi-xenonit halogeeni umpioihin niin mitä se vaatii. Jonkun asetuksen sinne älylle, ehkä. Vai onko joku valmis systeemi kenties, ettei tule virheilmoja.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
  • O.V.L.O.V.
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #7 : 17.01.2024, 08:32:20 »
Jos laitat vain xenon muutossarjan niin ei muuta kun paikalleen vaan. Katsastukseen pois. Koska täysin tieliikennelain vastaiset ovat.

Kukin tekee mitä haluaa. Rikotaanhan lakia muutenkin tässä maassa, miksei siis näinkin.

Mutta kuten olen monasti sanonut, jos minua tulee vastaan näitä silmän sokeuttajia, (perseelleen asennettuja xenoneja ja ledejä) jotka sokaisee ihan helvetisti, törähtääpi monasti täältäpäin 28.000 lumenia vastalahjaksi hyvin helpolla oman Volvon keulalta.   ;)
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Hammar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #8 : 17.01.2024, 20:17:13 »
Jos laitat vain xenon muutossarjan niin ei muuta kun paikalleen vaan. Katsastukseen pois. Koska täysin tieliikennelain vastaiset ovat.

Kukin tekee mitä haluaa. Rikotaanhan lakia muutenkin tässä maassa, miksei siis näinkin.

Mutta kuten olen monasti sanonut, jos minua tulee vastaan näitä silmän sokeuttajia, (perseelleen asennettuja xenoneja ja ledejä) jotka sokaisee ihan helvetisti, törähtääpi monasti täältäpäin 28.000 lumenia vastalahjaksi hyvin helpolla oman Volvon keulalta.   ;)
Ilmaisin itseni huonosti.
Mulla on siis V70 2005 ja siinä on nyt alkuperäiset bi-xenonit. Toinen näyttää kuusen latvoihin ja toinen 3m päähän ja vasemmalle, suoraan ojaan. Näitä umpioita ei meinaa löytyä ja ajattelin vaihtaa halogeeniumpiot noiden xenoneiden tilalle.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
  • O.V.L.O.V.
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #9 : 18.01.2024, 08:50:33 »
Jaaaaaaa!   ;D
No ainakin se tasonsäätö on kysymysmerkki kun xenoneissahan se ompi automaattinen ja halogeneissa rullalla säädettävä. Elikkä sun valokatkasijassa ei ole tätä säätörullaa.

Onko tuossa umpiossa joku älli tätä varten, sitä en tiedä. Ja se, että miten auto sitten lukee tuon halogenin resistanssin on myös vähän niin ja näin. Elikkä saattaahan se herjata että polttimovika.

Kyllä näitä sinun umpioita on vaikka kuinka myynnissä mutta hintahan on kova. Taitaa pyöriä siinä 500-750-euroo kappale.

Ettei sulla vaan ole polttimot päin helvettiä asennettu? Ei tuohon muuta syytä kyllä oikeen ole. Nappaa umpiot irti ja vaihtele kaikki polttimot laadukkaisiin uusiin, pääset paljon helpommalla ja halvemmalla.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #10 : 18.01.2024, 23:37:03 »
Jos tää hespan toteamus oli mulle, niin löytyy tasonsäätörulla koelaudasta, mutta kun xenoneissa pitää olla automaattinen säätö, ja lampun pesimet. Uutta vastaavat täydelliset Xenon umpiotkin löytyis R2 polttimolla, niin että siitä vaan tarjouksia tekeen. Liian monimutkaista ruveta vaihtaan valaistusta.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 741
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #11 : 19.01.2024, 05:13:55 »
Jos tää hespan toteamus oli mulle, niin löytyy tasonsäätörulla koelaudasta, mutta kun xenoneissa pitää olla automaattinen säätö, ja lampun pesimet. Uutta vastaavat täydelliset Xenon umpiotkin löytyis R2 polttimolla, niin että siitä vaan tarjouksia tekeen. Liian monimutkaista ruveta vaihtaan valaistusta.

Jos laitat ne xenoni umpiot kiinni ja niihin vaikka xenon muutossarja, niin ei tarvitse moduuleita. Johtosarjaa joutuu hieman muokkaamaan.

Lampunpesurien puute muodostuu enemmän katsastuksessa ongelmaksi, kuin automaattinen korkeuden säätö. Harvemmin ne sitä testaavat
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Hammar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #12 : 21.01.2024, 11:40:48 »
Mitkä polttimot tässä pitää oikein olla. Nyt on siis d1s mutta käsittääkseni pitäisi olla r malli, kun on tavallisella heijastimella.
Vai kenties se d2r. Pohjassa se suorakaiteen muotoinen ballast.
Eli olen vasta tämän kulkineen hommannut, ja hämärällä olen ihmetellyt ajovaloja. Tason säätö toimii, tai ainakin heijastimet kääntyvät hieman ylös-alas kun koukun päällä hyppii.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #13 : 21.01.2024, 12:17:13 »
D2R on oikea polttimo, se D1S (tai D2S) on linssiumpioon ja varmaankin tungettu vaan sinne ja on viturallaan kannan erilaisten kolojen takia. Kun siis siellä on nyt väärät polttimot, joissa oma sytytin kiinteänä, niin oikeissa pitää olla erillinen sytytin siinä paksun johdon päässä ja pelkkä polttimo.
Tosin D2S menee myös heijastinumpioon, kun viilaa pienen kolon polttimon kantaan, hiukan paranee valot, kun heijastimen pinta-alaa enemmän käytössä, kokemuksesta tiedän.
Ja kun ne valot nyt kuitenkin palaa, niin saattaapa olla, että tuon kolon tekemällä menisi ihan oikein paikalleen.
Koloja on kannassa kaksi, yksi kulmikas klo 12 ja hiukan pienempi pyöreäkulmainen klo 10  D2R tai klo 2  D1S, riippuen siis polttimosta takaa katsottuna.

Mites ne valojen säädöt, korkeus- ja sivusuuntaus, tälleen __/ __/  laitat samalle korkeudelle ja suoraan eteenpäin. Säätöruuvit on muistaakseni 6mm kannalla
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Xenonit ja halogenit
« Vastaus #14 : 21.01.2024, 16:12:13 »
Mä modasin joskus halogeeniumpioon sisälle xenon umpiot. Laillinenhan tuokaan ei ole, mutta valokuvio oli ihan aito xenon.

Periaatteessa sitä xenon valojen korkeudensäätöä ei tarvitse jos auton alustassa on automaattinen korkeudensäätö (esim sitikan mehujousitus) tai auton rakenne estää korkeuden muuttumisen (jäykkä urheiluauto, ei tavaratilaa, tms). Myös jälkiasennussarjoja automaattiselle korkeussäädölle on.

Jos haluaa vaan xenonit, niin 25W xenon ei vaadi sen kummempia kuin halogeenikaan, koska ei ole sen kirkkaampikaan.

 

KL-varaosat  Race.fi