Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: jannev - 24.11.2016, 13:02:14

Otsikko: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: jannev - 24.11.2016, 13:02:14
Hallituksen ilmastohjelman innoittamana pohdiskelin kuinka paljon (enemmän kuin E10 on) voi  bensaan sekoittaa etanolia ilman että tekee mitään muutoksia ohjelmointiin (antaa vakiosoftan hoitaa homma) tai mekaniikkaan ja että Volvo vielä käy hyvin. Erityisesti kiinnostaa B230K eli kaasutin kone missä Bendix-Rex-moottorinohjaus.

Onko kokemuksia aiheesta?

Tarkoitus ei siis ole ottaa lisää tehoa koneesta vaan vähentää päästöjä ja ehkä säästää jokunen euro samalla.

Tässä topikkia : http://re85-muunnos.wikidot.com
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: Keme - 24.11.2016, 15:19:35
Tarkoitus ei siis ole ottaa lisää tehoa koneesta vaan vähentää päästöjä ja ehkä säästää jokunen euro samalla.
Tyhjänaikaista läträämistä eikä sillä tule mitään säästöäkään.
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: Taavi.H - 24.11.2016, 16:06:21
Sähköruiskuissa pystyy ilman muutoksia ajamaan 50%-100% seoksella. Itse ajelen 2.4T Volvolla noin 50% e85/95e10 seoksella. Säästöä ei juuri synny, se mikä hinnassa säästyy, kulutuksessa häviää. Mulla motiivi on se, että mielummin ajan edes osittain kotimaisella jätteestä tehdyllä polttoaineilla kuin venäläisestä öljystä tehdyllä.

Kaasarikoneen voisi saada toimimaan ihan ok jos vaihtaisi pykälää suuremmat suuttimet. Käsiryyppy olis kova sana. Ja varmaan vois hivenen jo säästääkin.
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: bolinder - 24.11.2016, 18:02:01
Meillä on molemmissa b6034 (vanhempi ohjaus) täysin vakio, paitsi suuttimet on 315cc (muistaakseni) ei suurempaa ongelmaa kylmänä vähän kankea lähtee vasta 3-4 yrittämällä muuten ok kulutus siinä 13.5-16.5 eli ei säästöä
Myös ratalelussa vakio motronic 200et siinä taas jotkut 640cc se ei taas lähe ilman pensa ryyppy ja kulutus jotain ei tarvii mainita  :)
samoilla linjoilla kun taavi että suositaan suomalaista
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: Greycap - 24.11.2016, 21:53:52
Sähköruiskuissa pystyy ilman muutoksia ajamaan 50%-100% seoksella. Itse ajelen 2.4T Volvolla noin 50% e85/95e10 seoksella. Säästöä ei juuri synny, se mikä hinnassa säästyy, kulutuksessa häviää.

Minulla on ollut nyt jonkun aikaa B230F:ssä noin 60/40 95E10/RE85 seos ja uudempana B230FT:ssä noin 25/75 98E5/RE85 kokeilussa. Ei suuremmin havaittavia eroja toimivuudessa, voi olla että käytös on vähän terävämpää kuin pelkällä bensalla mutta voi olla lumevaikutustakin. Vaparin kulutuksesta on mahdoton sanoa mitään kun matkamittari on dööd mutta turbolla pääsee vähän halvemmalla, samalla rahalla tankaten sellaiset viitisen prosenttia pidemmälle.
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: Lankku - 24.11.2016, 22:15:23
Meillä on molemmissa b6034 (vanhempi ohjaus) täysin vakio, paitsi suuttimet on 315cc (muistaakseni) ei suurempaa ongelmaa kylmänä vähän kankea lähtee vasta 3-4 yrittämällä
Noin 1bar nostat bensanpainetta niin lähtee kerralla. Kerralla lähtee myös -25 pakkasilla kylmänä kun on noin 5-7l bensaa seassa 60l tankissa.
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: Ribbe - 25.11.2016, 07:52:29
Sähköruiskuissa pystyy ilman muutoksia ajamaan 50%-100% seoksella. Itse ajelen 2.4T Volvolla noin 50% e85/95e10 seoksella. Säästöä ei juuri synny, se mikä hinnassa säästyy, kulutuksessa häviää. Mulla motiivi on se, että mielummin ajan edes osittain kotimaisella jätteestä tehdyllä polttoaineilla kuin venäläisestä öljystä tehdyllä.

Kaasarikoneen voisi saada toimimaan ihan ok jos vaihtaisi pykälää suuremmat suuttimet. Käsiryyppy olis kova sana. Ja varmaan vois hivenen jo säästääkin.
Joo tällä hetkellä bensan hinta ei ole niin korkea että oikeasti säästäisi. Pari vuotta sitten kun viina maksoi 99cnt/l ja 98E oli 1.6€/l niin olisi jo säästänyt. Kulutus kun käytännössä on 30% suurempi, eli jos bensa maksaa 1.3€ tai enemmän niin pitäisi alkaa säästöä tulemaan.
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: bolinder - 25.11.2016, 14:40:20
Noin 1bar nostat bensanpainetta niin lähtee kerralla. Kerralla lähtee myös -25 pakkasilla kylmänä kun on noin 5-7l bensaa seassa 60l tankissa.

Tätähän vois koitta, kuitenkin on lähtenyt sen verran hyvin ettei ole menoa haitannut. Huomasin myös tämän kun mulla on toisessa 960 ilmeisesti lämpötilaanturi vika, niin se lähtee kylmänä heti. Eli ilmeisesti saa liikaa
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: belarus - 30.11.2016, 16:49:00
Onko kellään kokemuksia smart fuel e85 sarjasta?
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: sjs - 27.12.2016, 10:30:11
S90 royal B6304S1 koneella ja 6-7v ajeltu melkein pelkästään E85.

Kojelaudassa vaihtonappi ja moottoriohjauksen lämpöanturi kytketty sitä kautta, nappia painamlla vaihtaa 2K vastuksen kautta, ni kylmästartti toimii kun se on käynnistyksen ajan painettuna. Pakkasilla lämmitän webastolla ja/tai moottorilämmittimellä, ni käynnistyy paukkupakkasillakin ekalla.

Toimii nätisti, "100%" E85 seos tankissa ei reagoi kaasuun yhtä nätisti kun bensalla, etenkin kylmänä (alle 40-50ºc) jos hyppää kaasulle liian nopeasti ni nytkähtää, mut itse en muutenkaan harrasta sitä. Huipputehoista hitusen hukassa, mut käyttökierrosten vääntö on perstuntumalta jopa hitusen parempi.
 
Bensalla kulutus 12L/100km keskimäärin, 10L maantiellä. E85 14,5-15L ja maantiellä 13L nurkilla. Säästöä syntyy bensakuluissa about 20%.

Kiinnostava havainto on että viimeiset vuodet katsastettu E85 tankissa, HC arvo oli 2010 80ppm, 2011 60ppm, 2012 40ppm 2013 30ppm 2014 20ppm 2015 21ppm ja tänä vuona bensalla 80ppm TYHJÄKÄYNNILLÄ. Kierroksilla 10-30ppm. Eli käy ainakin puhtaammin tyhjäkäyntiä.
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: Juho_ - 27.12.2016, 11:35:46
Lainaus
Huipputehoista hitusen hukassa
Tuohon pakko lisätä, että noin siinä käy kun suuttimet loppuvat kesken.
Isommilla suuttimilla korjaantuisi ko. tilanne , polttoaineen kulutuksen ei pitäisi muuttua kun moottorinohjaus pitää seossuhteen joka tapauksessa ennemmin hieman laihan puolella.

Ettei tule väärää käsitystä ihmisille..
Niitä on monia, jotka sanoneet että tehoja kadonnut E85:seen siirryttäessä, ja sitten lopulta todenneet että suuttimet "100%" auki jo ennen huipputehon kierroslukua. ;)
Otsikko: Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
Kirjoitti: Kiiki - 06.02.2017, 03:33:13
Mitenkä löytyykö ihmisiä jotka 850 ajelevat etanolilla? Itse pohdin jos alkaisi ajamaan "bensa"paineita nostamalla.. Parempia ideoita?