Autodiagnoosi  Carcom Oy

Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys

  • 89 Vastauksia
  • 51601 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #30 : 08.03.2011, 10:31:27 »
En halua epäillä teidän tietoja ja taitoja, mutta mitään mistään itse ymmärtämättä, luotan täysin saamiini ohjeisiin puolien kytkennän suhteen. Olisiko sitten DTA:n boksissa jotain spesiaalia, että toimii moisella kytkennällä? Kaivan jostan sen ukon kirjoitukset esille ja liitän tänne, niin voitte todeta itsekin, että ei niissä paljon tulkinnanvaraa ole.

EVO8

  • Vieras
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #31 : 08.03.2011, 12:39:15 »


Kyllä kait perinteisellä jakajamallillakin likimain noille tehoille pääsee, mutta sitten pitää kyllä panostaa suurteho puolaan, virransaantiin ja hyviin johtoihin (http://www.msdignition.com/).


Mihin asti mahtaa MSD tai vastaavat kyetä ahdetussa 8V vinokoneessa? 

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #32 : 08.03.2011, 17:20:00 »
No niin. Olin hävittänyt sen äijän sähköpostit, mutta DTA aiheiselta foorumilta lainauksia samalta henkilöltä.

"If you have 4 coils then wiring 1 & 4 and 2 & 3 in series is the way to do it. This has no effect on spark energy. Wiring in parallel will not do [It can cause damage to coil drivers and will result in a much weaker spark]. If you use ignition modules then they would be connected in parallel."



"The chassis ground on these coils is the secondary side of the coil, i.e. the return path for the spark. Wire this as normal. Wire 12 volts on cyl 1 to 12 volts. Wire the signal on cyl 1 to the 12v on cyl 4. Wire the signal on cyl 4 to the ECU. Do the same for 2 and 3."

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #33 : 08.03.2011, 17:25:22 »
No niin. Olin hävittänyt sen äijän sähköpostit, mutta DTA aiheiselta foorumilta lainauksia samalta henkilöltä.

"If you have 4 coils then wiring 1 & 4 and 2 & 3 in series is the way to do it. This has no effect on spark energy. Wiring in parallel will not do [It can cause damage to coil drivers and will result in a much weaker spark]. If you use ignition modules then they would be connected in parallel."



"The chassis ground on these coils is the secondary side of the coil, i.e. the return path for the spark. Wire this as normal. Wire 12 volts on cyl 1 to 12 volts. Wire the signal on cyl 1 to the 12v on cyl 4. Wire the signal on cyl 4 to the ECU. Do the same for 2 and 3."

Ok! Nyt se selkisi!
Elikkäs ohjainmen virrankesto mättää...   :-[

Joten töpäkämmät ohjaimet käyttöön, sillä tuo puolien latausaika pitenee sarjaankytkennässä merkittävästi.
Mitähän puolia tuossa ohjeessa on tarkoitettu?

Ja jos puolalta kaipaa tehoja, niin MSD:llä on "mukavan sopiva"...    ;)
http://www.msdignition.com/Products/Coils/Race/8201_-_Pro_Power_Coil.aspx

Kestää kierrättää vinokonetta niin, ettei se pysy enää läjässä! :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa harrastaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #34 : 08.03.2011, 23:48:43 »
Juu, jos kyseessä onkin "vanhempi" DTA EXP48, niin siinä voi olla latausajan ohjauksen suhteen jotain syytä tehdä moinen ihmeellisyys.
Energian en kyllä usko pysyvän samana.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #35 : 09.03.2011, 16:44:46 »
Juu, jos kyseessä onkin "vanhempi" DTA EXP48, niin siinä voi olla latausajan ohjauksen suhteen jotain syytä tehdä moinen ihmeellisyys.
Energian en kyllä usko pysyvän samana.

Kyseessä on P8, eli aikansa huippulaite. Eikä se vieläkään taida olla kovinkaan jälkeenjäänyt :)

Poissa harrastaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #36 : 09.03.2011, 19:14:32 »
No siinähän on 8kpl sytytyslähtöjä, eli ei mitään tarvetta moiselle "kytkennälle". Normaalisti vaan puola/lähtö.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #37 : 09.03.2011, 23:49:39 »
No siinähän on 8kpl sytytyslähtöjä, eli ei mitään tarvetta moiselle "kytkennälle". Normaalisti vaan puola/lähtö.

Samaa minäkin ihmettelin. 

En keksinyt mitään järkevää syytä tai hyötyä, miksi puolat pitäisi kytkeä sarjaan. Ellei jonkin ECU:n komponentin virrankesto ole se ongelma, joka taasen on ohitettavissa helpohkosti ja johtuu huonosta suunnittelusta.

Sen olen jo elämässäni oppinut, että autopuolella elektroniikan syvällisempi tuntemus on harvinaista. Jolloin erilaiset "uskomukset" ovat yleisiä ja aiheuttavat urbaanilegendoja. Eli sen "aivolaatikon" sielunelämän tarkempi tuntemus/ymmärrys on heikkoa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, joita löytyy (säätäjä-ässiä) mm. täältä foorumilta (en puhu itsestäni). Mekaniikka sen sijaan tunnetaan erittäin hyvin ihan yleisesti.

Oma erityisosaamiseni (harrastus&ammatti) liittyy sinne keskuslukituksen kaukosäätimen puolelle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #38 : 10.03.2011, 06:40:43 »
Sen olen jo elämässäni oppinut, että autopuolella elektroniikan syvällisempi tuntemus on harvinaista. Jolloin erilaiset "uskomukset" ovat yleisiä ja aiheuttavat urbaanilegendoja. Eli sen "aivolaatikon" sielunelämän tarkempi tuntemus/ymmärrys on heikkoa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, joita löytyy (säätäjä-ässiä) mm. täältä foorumilta (en puhu itsestäni). Mekaniikka sen sijaan tunnetaan erittäin hyvin ihan yleisesti.

Meinaat ettei tässä mun tapauksessa laitteen valmistaja tiedä mistä puhuu ;) No, kytkentää en aio kuitenkaan enää muuttaa ja jos ongelmia ilmenee, niin saatte sitten tulla osoittamaan sormella ja nauraa päin naamaa :-[

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #39 : 10.03.2011, 08:14:08 »
Meinaat ettei tässä mun tapauksessa laitteen valmistaja tiedä mistä puhuu ;) No, kytkentää en aio kuitenkaan enää muuttaa ja jos ongelmia ilmenee, niin saatte sitten tulla osoittamaan sormella ja nauraa päin naamaa :-[

Jos se toimii nyt hyvin, niin turha sitä on muuttaa. Joten turha korjata asiaa, joka ei ole rikki.

Tässä keskustelussa eivät ole vilahtaneetkaan ne puolat, joita käytät? Joten keskustelu on ainakin omalta kohdaltani pysynyt yleisissä asioissa aiheen tiimoilta.

Se mitä tarkoitin tuolla ymmärtämisellä, on vähän sama asia kuin:
Kuinka moni kännykän käyttöä opastava henkilö oikeasti ymmärtää mitä kännykässä tapahtuu raudan tasolla tai saati sitten kuinka moni heistä osaisi tehdä tai edes suunnitella sellaisen raudan ?

Laitteen suunnittelija varmasti tietää mistä puhuu, myyntimiehistä yms. en mene takuuseen...

Edes DTA:n kohdalla.

Nimimerkillä:
- Sellaisen kanssa pelannut -  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa harrastaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #40 : 11.03.2011, 20:54:30 »
Meinaat ettei tässä mun tapauksessa laitteen valmistaja tiedä mistä puhuu ;) No, kytkentää en aio kuitenkaan enää muuttaa ja jos ongelmia ilmenee, niin saatte sitten tulla osoittamaan sormella ja nauraa päin naamaa :-[
Siis kertoiko valmistaja nimenomaan tuon ohjeen P8:lle?
Siinä EXP48 tapauksessa tossa on edes jotain ideaa  (tosin erittäin huono idea, mutta kuitenkin).
Juu, mitkä puolat on kyseessä?

En minäkään ole "määräämässä" tuota muuttamaan, kunhan ihmettelen.

Ja se, ettei vaikuttaisi kipinätehoon on ainakin soopaa (joo, mahdollisesti joillain puolilla joissain olosuhteissa, onneks ei edes tarvi ajatella moista  :buck2: ).

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #41 : 12.03.2011, 09:37:34 »
En ole edes auto vielä käynnistänyt, kun on vielä vähän vaiheessa, joten en tiedä tässä vaiheessa sanoa, että toimiiko hyvin :) Kyseessä on vanhemman malliset VW puolat, eli sellaiset kahdella ruuvilla kanteen kiinnitettävät neliskulmaiset 058 905 105. Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan, että tässä on oltava jokin väärin ymmärtämisen mahdollisuus, kun noin jyrkästi tuomitsette asian, mutta en ymmärrä, mitä tässä voi väärin ymmärtää ;D

Poissa Henko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #42 : 21.05.2011, 14:32:11 »
Eikös tuota samaa DTA:ta ole parilla muullakin alan miehellä voorumilla? Ei niissä suinkaan myös ole ongelmia ollut?

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #43 : 05.12.2011, 13:48:12 »
pistetään vaikka jatkoks, tuli tuolla syvissä internetin vesissä vastaan tämmönen:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2917.30

mielenkiintonen varsinki herroille jotka tappikoneita hiplaa, ainaki omasta mielestä. ois muittenki mielipiteitä mukava kuulla. tai kenties joku jopa omaa kokemuksia moisista...

edittiä linkkii: http://www.kgtrimning.nu/fordelare.htm ja menkää tuolta FÖRDELARE 123 kohtaan.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2012, 15:35:48 kirjoittanut vippe »
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #44 : 05.12.2011, 14:57:39 »
pistetään vaikka jatkoks, tuli tuolla syvissä internetin vesissä vastaan tämmönen:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2917.30 ja menkää tuolta FÖRDELARE 123 kohtaan.

mielenkiintonen varsinki herroille jotka tappikoneita hiplaa, ainaki omasta mielestä. ois muittenki mielipiteitä mukava kuulla. tai kenties joku jopa omaa kokemuksia moisista...

korjaa linkki  ;) toi on linkki tähän keskusteluun sivulle 3

 

Autoracing  KL-varaosat