Elekma  Autoracing

Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista

  • 251 Vastauksia
  • 139274 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #195 : 09.09.2015, 19:19:19 »
Miten tuo 1 ja 2 vaihteella rajoitus noissa automaateissa toimii? Luistonestollako? Kävin tossa viikonloppuna lappeenrannassa lentokentällä ajamassa. Keli oli märkä ja luistonesto kytketty pois päältä mutta silti vilkkui se valo taulussa ja lähtö oli..... no katsokaa itse --> https://www.youtube.com/watch?v=5NS78qNAztQ

Kokeilepas tätä: https://www.youtube.com/watch?v=9OG-OXfq3OA

Poissa Volvossi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #196 : 09.09.2015, 22:27:45 »
Kyllä saa olla märkää ja tavalliset liuhuttimet renkaina jos motarinopeudessa vielä jaksaa kaivaa. 248/414 arvoilla oleva s40 t5 ei sutinut edes kakkosella suoraan kiihdyttäessä 225/40-18 Kumhoilla .



Mulla on täsmälleen samanlainen auto saman firman ohjelmalla ja samoilla kumeilla eikä lyö tyhjää mullakaan kakkosella kuivalla kelillä..
Että saanen epäillä tuota +120kmh sutimista.. ;)

Mutta tosiaan tuo s40 piristy debilin laittamalla ohjelmalla ihan merkittävästi, vetoja ei voi edes vertailla vakion kans.
Tyytyväinen oon kyllä ollu paitsi ihmetystä on herättäny tietyllä kierrosalueella tuleva ns. nykiminen.
Ei se mitään rajua se nykiminen oo mut sellasta kuitenkin että huomaa..
Tuntuu ku polttoaineen syöttö katkeais hetkeks ja sit taas jatkuu veto normaalisti.  :idiot2:
Tuo ei ilmene ehkä niin voimakkaasti täyskaasukiihdytyksessä korkeilla kierroksilla mut esim. 2 tai 3 vaihteella 2000rpm-> kaasu pohjaan niin saattaa pariki kertaa nykäistä tossa 2000-3500 rpm välillä..

Oon miettiny että onkohan ohjelmassa jotain häikkää vai autossa, kun ei ainakaan ennen ohjelmointia vastaavaa "oireilua" ollut??
Volvo s40 T5 -06

Poissa Nipa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #197 : 09.09.2015, 23:33:27 »
Kokeilepas tätä: https://www.youtube.com/watch?v=9OG-OXfq3OA

No mitä helvettiä? Eikö se muka lähde pois päältä kun sitä kerran sen 1-2 sek painaa että nappulasta häviää valo ja ajotietokoneeseen tulee lukemaan se DSTC pois päältä tai vastaavaa???

Joku kyllä tuolla kommenteissa sanoi että toimisi vaan R malleissa eikä näissä perus rimpuloissa.
Ex: Volvo V70 -04 2.5T BSR Stage 2
Nykyinen: Volvo V60 R-Desing T8 -19

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #198 : 10.09.2015, 07:38:41 »
Perusrimpuloissa 2004 vuosimallista lähtien ei saa kokonaan pois päältä. Nappulasta lähtee vetoluistonesto pois, mutta ajovakautus jää päälle.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Nipa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #199 : 10.09.2015, 08:27:26 »
Perusrimpuloissa 2004 vuosimallista lähtien ei saa kokonaan pois päältä. Nappulasta lähtee vetoluistonesto pois, mutta ajovakautus jää päälle.

Juu huomasin ettei toimi. Aamulla kävin kokeilemassa ennenkun eukko pölli auton. Mutta edelleenkin ihmetyttää että miksi omassa se valo silti vilkkui vaikka se oli kytketty pois päältä kerran painamalla?
Ex: Volvo V70 -04 2.5T BSR Stage 2
Nykyinen: Volvo V60 R-Desing T8 -19

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6869
  • Kaikkee sitä...
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #200 : 10.09.2015, 08:47:39 »
Juu huomasin ettei toimi. Aamulla kävin kokeilemassa ennenkun eukko pölli auton. Mutta edelleenkin ihmetyttää että miksi omassa se valo silti vilkkui vaikka se oli kytketty pois päältä kerran painamalla?

Varmaan ajonvakautus halusi puuttua peliin. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #201 : 10.09.2015, 08:51:33 »
Vähän niikön vetoluistoneston malliin ...
S80 Executive D5 AWD

Poissa anon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #202 : 10.09.2015, 17:21:09 »


Mulla on täsmälleen samanlainen auto saman firman ohjelmalla ja samoilla kumeilla eikä lyö tyhjää mullakaan kakkosella kuivalla kelillä..
Että saanen epäillä tuota +120kmh sutimista.. ;)

Mutta tosiaan tuo s40 piristy debilin laittamalla ohjelmalla ihan merkittävästi, vetoja ei voi edes vertailla vakion kans.
Tyytyväinen oon kyllä ollu paitsi ihmetystä on herättäny tietyllä kierrosalueella tuleva ns. nykiminen.
Ei se mitään rajua se nykiminen oo mut sellasta kuitenkin että huomaa..
Tuntuu ku polttoaineen syöttö katkeais hetkeks ja sit taas jatkuu veto normaalisti.  :idiot2:
Tuo ei ilmene ehkä niin voimakkaasti täyskaasukiihdytyksessä korkeilla kierroksilla mut esim. 2 tai 3 vaihteella 2000rpm-> kaasu pohjaan niin saattaa pariki kertaa nykäistä tossa 2000-3500 rpm välillä..

Oon miettiny että onkohan ohjelmassa jotain häikkää vai autossa, kun ei ainakaan ennen ohjelmointia vastaavaa "oireilua" ollut??

Juu ei takuuvarmalla sudi tollaisessa vauhdissa enää noilla tehoilla. Omassa T5 "295/450" ja 120+ km/h vauhdissa vain kaarteessa voi sutia pikkuisen ja vain toinen rengas (paino siirtyy kaarteessa toiselle puolelle enemmän) kun laatikkona oli M56H. Nykimiseen: tuskin ohjelman syytä ainakaan.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2015, 17:25:09 kirjoittanut anon »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #203 : 10.09.2015, 18:25:05 »
Juu huomasin ettei toimi. Aamulla kävin kokeilemassa ennenkun eukko pölli auton. Mutta edelleenkin ihmetyttää että miksi omassa se valo silti vilkkui vaikka se oli kytketty pois päältä kerran painamalla?
se vilkkuu koska ajovakautus on päällä ja se alkaa siellä leikkaamaan menoa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ||Nixu||

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #204 : 12.09.2015, 17:33:44 »
Custom softausta pitäis alkaa suunnitella. Tiedossa paikat samppasport, karala, harinen ja motest jotka tekee, onko muita ja missä hinnoissa nykyään?
Lähdempänä itä suomea ois jees, joskus ollu joku hyvä "kotisoftaaja", mut liekkö heitä..?
Toki moottorinohjauksen vaihtaminenkin ollut mielessä mut pitäis olla asentajaa ja säätäjä䀀€€..
b4194t mylly kyseessä.
Volvo S40 T4 -98

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #205 : 23.05.2016, 07:36:09 »
Mites tuommonen V50 T5 AWD '06 ohjelmointi, saako tommoseen ns. "ECO" -ohjelmaa. Tosin en tiedä, onko sillä oikeasti kulutuksen kanssa juuri vaikutusta vaikka olisi mikä eco-ohjelma tahansa vs. joku perus Stage1. Äiti hommasi tuommoisen, joten se tehopuoli ei ole ykkösjuttu. ::)

Etanoliboksi tulee kuulemma jossain vaiheessa, että pääsee ajelemaan (pääasiassa) E85:llä.

Suosituksia otetaan vastaan, ecoista tai ei-ecoista.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #206 : 24.05.2016, 20:42:59 »
ECO-ohjelman saa kun hakee säädöt kohdilleen. Sytkäennakko kohdilleen ja seokset kohdilleen. Isoa eroa ei tule alkuperäiseen, tosin vaihtelee autonvalmistajan toleransseista ja varmuuksista. Paras kulutus saadaan kun seossuhde on noin 1,2, mutta tällöin perinteinen kolmitoimikatalysaattori ei toimi ja päästöjen kanssa voi olla ongelmia. Mikäli yläpääkin säädetään toimimaan stokiometrisella seosuhteella, saadaan täyskaasulla kulutusta paremmaksi, tosin yleensä täyskaasulla ei kulutuksella ole väliä. Vääntömomentti (eli puhekielessä teho) tosin tällöin alenee koska palonopeus hidastuu. Myös ahtopainetta voi joutua alentamaan mikäli nakutusta ilmenee. Viriohjelmatkin säädetään stokiometriselle seossuhteelle osakuormilla, joten ei se tarkoita että osakuormilla kulutuksesi huononisi, todennäköisesti paranee sytytysennakon paranemisen vuoksi. Ainut keino saada eco-ohjelma (verratessa osakuormalla ajettaessa virisoftaan) on tehdä moottorista laihaseosmoottori. Tämä tuppaa olemaan sellainen asia että vaatii jo oikeasti panostusta ja muutoksia. Imusarjasuihkutteisella ei päästä kovinkaan hyvin laihalle alueelle. ECO tarkoittaa hyvää hyötysuhdetta ja teho hyvää hyötysuhdetta ja riittävää polttoainemäärää. Täten tehosoftista on hankala normaalimoottorissa osakuormalla parantaa enää kulutusta. Parhaiten saa ECO:a kun rakentaa moottorin vimosen päälle sitä varten.

Etanolille muutettaessa saadaan parempien ominaisuuksien ansiosta palamisen huippupaine oikeaan kohtaan nakuttamatta, joka voi joissain vakiomoottoreissakin olla bensalla ongelma. Tämä tapahtuu siis sytytysennakon säädöllä, ja täten suosittelen tekemään etanolimuutoksen suoraan auton omaan boksiin ohjelmallisesti, nuo jälkiasenteiset muutosboksit kun eivät tee mitään muuta kuin lisäävät polttoaineensyöttöä tietyllä kertoimella suhteessa etanolipitoisuuteen, jotta ajoneuvon bensalle tehdyt säädöt toimivat etanolia käytettäessä. Softaamalla tämä muutos saadaan täysi hyöty etanolista, ilman sytytysennakon säätöä ei välttämättä saada etanolilla ajamisesta rahallista hyötyä, itse en ainakaan ole saanut. Softaamalla etanolimuutos ei tosin voi ajaa bensalla, jonka vuoksi auto olisi täysin etanolikäyttöinen, joka matalalla bensalle tarkoitetulla puristussuhteella voi tarkoittaa huonoa kylmäkäynnistyvyyttä. Tähän auttaa kylmäkäynnistyksen aikainen sähkövastuslämmitetty "bensa"kisko. Vähän kuin dieseleissä hehkutus.

Mutta olisipa minullakin kysymys, kun kerran kirjoittamaan aloin. Millaista softaa vaatii, että pääsee 2001 V70 2.4T:n softaamaan tietokoneella? Alustadyno on käytössä joten se ei ole ongelma, lähinnä itse haluaisin tuohon alkuperäiseen purkkiin perehtyä ja säätää oman mielen mukaan ja omin kätösin harrastusperiaatteella. Aikaisempaa säätökokemusta on vain jälkiasenteisista purkeista. En vain vielä ole oppinut, kuinka alkuperäistä moottorinohjausta pääsee softaamaan. Luullakseni pitäisi onnistua tuossa autossa obd-pistokkeen kautta. Mitä ohjelmaa tietokoneeseen tarvitsee ja mikä moottorinohjain tuollaisessa on? Käykö jokin "normaali" usb-obdII kaapeli vai vaatiiko jonkin erikoisemman kyhäelmän?
« Viimeksi muokattu: 24.05.2016, 21:38:06 kirjoittanut M1kk0 »

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #207 : 24.05.2016, 22:02:35 »
ECO-ohjelman saa kun hakee säädöt kohdilleen. Sytkäennakko kohdilleen ja seokset kohdilleen. Isoa eroa ei tule alkuperäiseen, tosin vaihtelee autonvalmistajan toleransseista ja varmuuksista. Paras kulutus saadaan kun seossuhde on noin 1,2, mutta tällöin perinteinen kolmitoimikatalysaattori ei toimi ja päästöjen kanssa voi olla ongelmia. Mikäli yläpääkin säädetään toimimaan stokiometrisella seosuhteella, saadaan täyskaasulla kulutusta paremmaksi, tosin yleensä täyskaasulla ei kulutuksella ole väliä. Vääntömomentti (eli puhekielessä teho) tosin tällöin alenee koska palonopeus hidastuu. Myös ahtopainetta voi joutua alentamaan mikäli nakutusta ilmenee. Viriohjelmatkin säädetään stokiometriselle seossuhteelle osakuormilla, joten ei se tarkoita että osakuormilla kulutuksesi huononisi, todennäköisesti paranee sytytysennakon paranemisen vuoksi. Ainut keino saada eco-ohjelma (verratessa osakuormalla ajettaessa virisoftaan) on tehdä moottorista laihaseosmoottori. Tämä tuppaa olemaan sellainen asia että vaatii jo oikeasti panostusta ja muutoksia. Imusarjasuihkutteisella ei päästä kovinkaan hyvin laihalle alueelle. ECO tarkoittaa hyvää hyötysuhdetta ja teho hyvää hyötysuhdetta ja riittävää polttoainemäärää. Täten tehosoftista on hankala normaalimoottorissa osakuormalla parantaa enää kulutusta. Parhaiten saa ECO:a kun rakentaa moottorin vimosen päälle sitä varten.

Etanolille muutettaessa saadaan parempien ominaisuuksien ansiosta palamisen huippupaine oikeaan kohtaan nakuttamatta, joka voi joissain vakiomoottoreissakin olla bensalla ongelma. Tämä tapahtuu siis sytytysennakon säädöllä, ja täten suosittelen tekemään etanolimuutoksen suoraan auton omaan boksiin ohjelmallisesti, nuo jälkiasenteiset muutosboksit kun eivät tee mitään muuta kuin lisäävät polttoaineensyöttöä tietyllä kertoimella suhteessa etanolipitoisuuteen, jotta ajoneuvon bensalle tehdyt säädöt toimivat etanolia käytettäessä. Softaamalla tämä muutos saadaan täysi hyöty etanolista, ilman sytytysennakon säätöä ei välttämättä saada etanolilla ajamisesta rahallista hyötyä, itse en ainakaan ole saanut. Softaamalla etanolimuutos ei tosin voi ajaa bensalla, jonka vuoksi auto olisi täysin etanolikäyttöinen, joka matalalla bensalle tarkoitetulla puristussuhteella voi tarkoittaa huonoa kylmäkäynnistyvyyttä. Tähän auttaa kylmäkäynnistyksen aikainen sähkövastuslämmitetty "bensa"kisko. Vähän kuin dieseleissä hehkutus.

Mutta olisipa minullakin kysymys, kun kerran kirjoittamaan aloin. Millaista softaa vaatii, että pääsee 2001 V70 2.4T:n softaamaan tietokoneella? Alustadyno on käytössä joten se ei ole ongelma, lähinnä itse haluaisin tuohon alkuperäiseen purkkiin perehtyä ja säätää oman mielen mukaan ja omin kätösin harrastusperiaatteella. Aikaisempaa säätökokemusta on vain jälkiasenteisista purkeista. En vain vielä ole oppinut, kuinka alkuperäistä moottorinohjausta pääsee softaamaan. Luullakseni pitäisi onnistua tuossa autossa obd-pistokkeen kautta. Mitä ohjelmaa tietokoneeseen tarvitsee ja mikä moottorinohjain tuollaisessa on? Käykö jokin "normaali" usb-obdII kaapeli vai vaatiiko jonkin erikoisemman kyhäelmän?

Kiitos, mielenkiintoista luettavaa oli!

Tuo V50 on äidin, joten mä teen suositukset mutta se tekee lopulliset päätökset luonnollisesti. :D Etanolimuutossarjalle juuri kysytty asennusta pakupajasta Jyväskylästä, sillä haluaa muutoskatsastaa auton.

Nyt pitänee vielä alkaa katsoa mitkä öljyt tuohon kannattaa vaihtaa/vaihdattaa viinaksia ajatellen...
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #208 : 24.05.2016, 22:24:44 »
Kiitos, mielenkiintoista luettavaa oli!

Tuo V50 on äidin, joten mä teen suositukset mutta se tekee lopulliset päätökset luonnollisesti. :D Etanolimuutossarjalle juuri kysytty asennusta pakupajasta Jyväskylästä, sillä haluaa muutoskatsastaa auton.

Nyt pitänee vielä alkaa katsoa mitkä öljyt tuohon kannattaa vaihtaa/vaihdattaa viinaksia ajatellen...

Jatketaas vielä vähän tästä. Mitäs jos auto ohjelmoidaan E85:lle, osaako ecu korjata riittävästi jos välillä ajetaankin vaikka 95:llä? Lienee kuitenkin tosiaan paras, että auto olisi säädetty tuolle etanolille alusta alkaen. Enkä nyt tarkoita eco-ohjelmaa, vaan ihan moottorin optimointia tuolle E85:lle.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #209 : 24.05.2016, 23:34:27 »
Ei osaa alkuperäisillä asetuksilla. Lambdan mukaan tehtävä seossäätö on rajattu tiettyyn maksimiarvoon (esimerkiksi 15% alkuperäiseen karttaan verrattuna). Tämä ei riitä etanoli-bensa muutoksen tuomaan polttoaineensyötön muutokseen joka tarvitaan. Tätä voi muuttaa, vaikkapa arvoon 40%, jolloin se riittäisi. Tällöin ongelmaksi tulee, että mikäli lambda hajoaa tai näytää muusta syystä väärää arvoa, säätää moottorinohjain seoksen aivan miten sattuu eikä osaa ottaa lambdasäätöä pois käytöstä, rajoittaa sitä tai vastaavia toimenpiteitä tehdä, joka voi aiheuttaa vikatilanteessa jopa täydellisen toimimattomuuden. Lisäksi mikäli sytytyskartta optimoidaan e85:lle, on riski että ilmenee nakutusta jos samoilla säädöillä ajetaan bensalla. Bensassa on erittäin huonot ominaisuudet verrattuna alkoholeihin. Nakutus on nopein ja varmin keino tuhota moottori. Erittäin huono ratkaisu muuttaa etanolille ja sitten käyttää välissä bensaa, tosi iso no-no.  :nohnoh Jos kumpaakin polttoainetta täytyy käyttää niin silloin softa on pidettävä bensalle tarkoitettuna ja käytettävä muutosboksia. Etanoli kestää aina helposti sen mitä bensakin, bensa ei kestä likimainkaan sitä mitä etanoli.

Jos haluaa tehdä eco-säädön viimeisen päälle ilman mekaanisia muutoksia, niin:
-palamisen huippupaine oikeaan kohtaan
-tyhjäkäynnillä stokiometrinen seossuhde (homogeenisempi seos tasoittaa tyhjäkäyntiä)
-osakuormilla 1,1-1,2 seossuhde, tai niin liki sitä kuin pystyy (aiheuttaa katalysaattorin toimimattomuutta johtaen kasvaneisiin päästöihin (erityisesti NOx joka nousee erittäin radikaalisti heti 1,0:n laihemmalle puolelle mentäessä, HC lähtee nousemaan vasta 1,2:n jälkeen laihemmalle mentäessä, joskin happikin ymmärrettävästi nousee joka katsastuksessa saattaa johtaa oletukseen vuotavasta putkesta jolloin päästöjä ei voida mitata johtaen hylkäykseen), joskin kulutus pienenee)
-kovilla kuormilla 1,0 ja sen mukaisesti säädetty ahtopaine ilman nakutusvaaraa siten, että sytytysennakko on säädetty optimaaliseen kohtaan

Ÿleensä vedetään 1,0 suhteella osakuorma ja tyhjäkäynti (jotta katalysaattori toimii) ja täyskuormitus luokkaa 0,85 (voiman vuoksi) kivasti tuo muutos häivyttäen. Palonopeus kasvaa seoksen rikastuessa tiettyyn pisteeseen saakka joka johtaa suuremman polttoainemäärän palamiseen pienemmässä aikayksikössä johtaen suurempaan vääntömomenttiin kun polttoainetta poltetaan enemmän optimikohdassa.

En ole kuullut ongelmia tai tarvetta erityiselle viinalle tehdylle öljylle. Samoja öljyjä itse olen käyttänyt. Öljynvaihtoväliä jonkin verran suosittelen lyhentämään, sillä suurempi etanolin syöttömäärä johtaa suurempaan männänrenkaiden polttoaineen ohivuotoon (päätyen siis öljyn sekaan). Etanoli myös jää öljyyn herkemmin kuin bensa, sillä bensa haihtuu jo huoneenlämmössä ja etanoli vasta siellä jossain 70 asteen kieppeillä. Öljyt tosin pysyvät kirkkaampina kun etanoli ei karstoita toisin kuin bensa. Varman päälle hyvä silti ottaa. Oil is cheap.

 

RallyBaron  Samppasport