Race.fi  Puotilan autokorjaamo

TKR: Volvo 740 käyttisprojekti

  • 103 Vastauksia
  • 45899 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« : 15.07.2016, 00:53:00 »
Hei vaan jälleen.

Edellisen käyttiksen kuolemasta on nyt jo parisen kuukautta aikaa. Otti aikansa uskaltautua jälleen netin syövereihin tutkimaan myytävien autojen tarjontaa. Vinokoneiden kanssa ehkä liikaakin pelanneena oli selvää, etten ehkä jaksaisi enää yhtään kasitappista - ainakaan hetkeen. En ainakaan vapaahengitteistä. Pettyneenä Suomen käytettyjen autojen tarjontaan, aloin vilkuilla länsinaapurin puoleen. Blocket.se:stä löytyi kourallinen varteenotettavia vaihtoehtoja hinnan vaihdellessa kohtuullisesta kohtuuttomaan. Kymmenkunta rallienglannilla hoidettua puhelua myöhemmin jäljelle oli jäänyt vain yksi vaihtoehto - B5234T- koneinen 744. Tässä vaiheessa otin yhteyttä Ruotsissa aiemmin tutuksitulleeseen kaveriin. Tämä kaveri selvitteli paljolti asioita, jotka kielimuurin takia olivat jääneet askarruttamaan. Loppujen lopuksi tulin varanneeksi auton vajaa kolme viikkoa ennen Gatebiiliä, jonne olimme jokatapauksessa menossa.

Ennen hakureissua tuli varmistettua vielä yksi jos toinenkin asia. Lopulta hakureissu alkoi. Ässäarpa:n kanssa päätimme ajaa mantereita myöten. Päästyämme monen kommelluksen kautta välietapille Sundsvalliin, varmistin vielä myyjälle olevamme todella tulossa. Seuraavana aamuna lähdimme jatkamaan matkaa kohti määränpäätä, Karlsborgia.

Auto oli kuin olikin suhteellisen siistissä kunnossa - ainakin siihen nähden mitä pessimistinä odotin. Muutama painauma siellä täällä ja hieman pintaruostetta kaarissa. Koeajo toi mairean hymyn huulille, joskin moitittavaakin löytyi. Iskunvaimennus oli aivan entinen.

Moottori toimi hienosti ja se oli puheiden mukaan noin 200tkm ajetusta kanta-autosta peräisin. Jakopää kaikkine kiristimineen ja vesipumppuineen oli tehty juuri, samoin kuin apulaitehihna ja kiristin. Moottori oli avaamaton lukuunottamatta öljypohjamuutosta. Suuttimina toimii vihreät ärrän suuttimet ja massamittari on peräisin 960:stä. Vaihdelaatikko on peräisin myöskin 960 B6254T:n perästä eli M90H2. Ohjainlaitteessa kiinni joku "bulkkilastu". Moottorin korvakot ja hukkaportin kellon kiinnikeadapteri MKMmotorsportin tekeleet. Puslat mallia jäykät.

Ostoaktiin päädyttiin ja lähdimme kohti Gatebiiliä. Isojen juhlien ja monen maitotonkan jälkeen alkoi paluumatka. Matka kävi rattoisasti, mitä nyt koliseva pakoputki ja jenkkimäisen lulla alusta häiritsivät hieman tunnelmaa. Koto Suomessa ajelin viikonpäivät sellaisenaan.

Alusta kuntoon. Ikuisuusprojektiksi päätyneestä 940:stä sain suoraan sopivan bolt on- alustasarjan, säädettävän panhard- tangon ja 25mm takavakaajan. Etuvakaaja tässä olikin jo 23mm. Etupää on säädettävä palapeli, joka koostuu FK/Rallyrace/Spax osasista. Spaxit ovat jäykkyyssäädettävät. Takapäässä säädettävät BCracingin 6kg jouset pätkäistynä ja Bilsteinin hieman lyhkäisemmät iskarit. Vakaaja ja panhard ovat IPD:ltä aikoinaan tilatut. Perä on vielä lukoton, mutta hommasin jo ennen autoa Torsenin -588:n valmiiksi.

Vanteet ryöväsin myös projektiysistäni. Ne ovat Keskin KT1 17x8,5 & 17x10,5.

Pohjan suhteen olin hieman peloissani. Vasta edelliseen käyttisprojektiini kerkesin hitsata kolme neliötä peltiä. Onneksi pohja paljastui erittäinkin hyväksi. Löysin ainoastaan yhden "joustavan" kohdan eli ei hätää.

Sisusta ja varustelu. Sisusta tumma karvalakki liituraitapenkein ja roikkuvalla kattoverhoilulla. Varustelutaso: Mitä se on? Autossa hienoin lisävaruste taitaa olla etupenkinlämmittimet. Autosta ei löydy edes manuaalista keskuslukitusta. Mahtavaa! Eli lähtökohdiltaan kevyimmästä päästä.

Tavoite. Käyttömukava työmatkakulkine, jolla ei tarvitse kisata linja-autojen kanssa (deeku-ukot tietää).


Jatkan tarinoimista huomenissa. :)
« Viimeksi muokattu: 15.07.2016, 09:01:10 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #1 : 17.07.2016, 19:41:12 »
Jatketaampas hieman tarinointia. :)

Svärjen Pärret olivat syystä tai toisesta asentaneet autoon laatikon tuhoksi 4-lapaisen kovan sintterin. Eilenpä se M90-laatikko sitten tuhoutuikin kun yritin kisaisempaa lähtöä. Laatikosta hävisi ykkönen ja pakki komealla kolahduksella. Sain ajettua kotiin kuitenkin vaikka pauke ja rutina oli kova. Nyt sitten kuumeinen laatikonetsintä, että pääsisi viikon päästä ajamaan Motoparkkiin. Saa muuten tarjota laatikkoa, jos sattuu löytymään nurkista.

Ahveniston kesämiitissä ja oikeastaan jo ennen sitä katosi mystisesti ahtopaineet. Paineet ei hävinneet kerrasta, vaan oireet pahenivat hiljalleen. Ennen miittiä kerkesin käyttää ahdinta pöydällä, koska luulin siellä käyneen "Mitsun erikoisen" eli hukkaportin yhdystangon liikkumisen sivuun. Pöydällä huomasin ainakin 6halkeamaa ja ajattelin paineiden halkeamisen selittyvän sillä. Pistin ahtimen purkkiin ja seuraavana päivänä ajettiin ajoviimapaineilla Affella.

Soittelin tutulle kaverille Fin-turbolle ja sieltä löytyikin nopeasti ratkaisu pulmaan. Ajattelin ensin laittaa suoraan huomattavasti isomman ahtimen, mutten uskaltanut ennen veivien vaihtoa. Joten ahtimeksi tulee seuraavaksi "hipomitsu". Pakosiipi Kinugawan racemallinen eli käytännössä vain siivestä puuttuu yksi lapa ja pakopesä on "highflow" #7. Kompurasiipi 47mm billetti. Pakopesän sain heti matkaan ja lopputurbo tulee muokattuna kuun alussa. Pakopesän vaihtelin toissailtana, vaan ahtopaineet eivät palautuneet. Seuraavaksi sitten kuuleri tutkimusten alle, että josko vaan yksinkertaisesti olisi pääty revennyt.

Torsen -588 tuli Ässäarvan mukana perjantaina. Se menee paikoilleen varmaan syksyn mittaan.

Tässä Jesse Kainulaisen ottamia kuvia Ahvenistolta:
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #2 : 17.07.2016, 19:45:53 »
En kyllä olisi uskonut että tuosta olisi siipeensä ottanut, ei ehtinyt takarenkaat hädin tuskin eteen pyörähtämään kun sorsaparvi laskeutui laatikkoon :D

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #3 : 17.07.2016, 19:56:57 »
Eikös tähän si vaan laiteta hx35 kokoluokan ahdin? joko pistetään sarjaa valmistumaan? :P :D
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #4 : 18.07.2016, 01:38:55 »
Eikös tähän si vaan laiteta hx35 kokoluokan ahdin? joko pistetään sarjaa valmistumaan? :P :D
Jos suorilta pistää niin paljon isomman ahtimen, niin kyllästyy koko autoon. Ensin stage1, 2, 3... :D

Kyllä se vielä tulee.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #5 : 18.07.2016, 01:41:08 »
En kyllä olisi uskonut että tuosta olisi siipeensä ottanut, ei ehtinyt takarenkaat hädin tuskin eteen pyörähtämään kun sorsaparvi laskeutui laatikkoon :D
Kieltämättä uskomaton. Ei tuota askia näillä tehoilla varmasti särjetä, mutta tuo sintteri ja viitosen tärinä varsinkin kovilla moottorin tukikumeilla ei tee hyvää. :/
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #6 : 19.07.2016, 20:10:18 »
Tulipa vielä sunnuntai iltana haettua 960 Volvo paalattavaksi. M90-aski ja moottori talteen ja pisteosat myyntiin.

Tänään sitten pudotin öljyt tästä purku-askista ja pesin ulkokuoren. Vanhojen öljyjen joukosta paljastui pieniä syncrojen muruja. Uudet öljyt perään ja proput kiinni. En odota kyllä suuria tältä askilta. Vaihteet ei rusahtele, muttei "imaissut" vaihteita kuten entinen.

Seuraavaksi pitäisi purkaa seiskasta puolestaan laatikko pois ja vaihtaa sintterilevy normaaliin.

Otin ainoan saatavilla olleen 940 240mm kytkinlevyn. Toivotaan, että käy kaikinpuolin.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #7 : 21.07.2016, 02:02:50 »
Laatikko pelaa hienosti jälleen. Harmi kun perä puolestaan ei. Koeajulle lähdin ja hirmu klapina alkoi kuulua perästä. Pikkurattaiden hampaat sileinä. Ainakin kolme hammasta ja kasa silppua löytyi peräkopan takaa.

Viikonloppuna olisi tarkoitus tosiaan ajaa Motoparkissa, joten tämä ei ollut nyt kiva yllätys - eihän se ikinä.

Huomenna saan toisen akseliston ja sen turvin toivon mukaan pääsee ajamaan.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #8 : 24.07.2016, 23:20:46 »
Riemua, kauhua ja helpotusta. Niistä koostui tämä viikonloppu. Lauantaina pääsin radalle kokeilemaan taas. Pienistä ahto-ongelmista huolimatta ihan hyvin se kulki. Alusta toimi myös motoparkin radalla loistavasti. Ennemmin tuntui ukosta kantti loppua, kuin alustasta ominaisuudet. Yllätti myös positiivisesti, että "takamutkan" pääsi halutessaan myös luisussa vaikka renkaat aika brutaalit noille tehoille ovatkin. Laatikkokin tuntui pelaavan hyvin.

Välillä käytin myös erästä mustaa 854 Ärrää radalla.

Myöhemmin käytin vielä omaa autoa radalla. Siinä vaiheessa hommat alkoivatkin kusta urakalla. Ehkä 7kierroksen jälkeen auto syttyi palamaan ja kurvasin äkkiä varikolle. Ajossa kuuluneen lievän sirinän aiheutti downpipen löystyminen. Kuumat pakokaasut sulattivat ja sytyttivät sytkäpoksin ja johtosarjat palamaan.

15sekuntia myöhemmin syylärin blommi poksahti irti komean vesipatsaan kera. Siinä vaiheessa maitopurnukka aukesi yllättävänkin nopeasti.

Hinattiin auto leirintä-alueelle ja lähdettiin hakemaan lisää maitoa. Koritolkulla.

Seuraavana päivänä siinä driftingiä seuratessamme päätettiin, että käydään vilkaisemassa kuitenkin mitä kaikkea sieltä meni. Nimimerkki "dumppi" siinä sitten perkasi johdot erilleen ja kieputti sähköteippiä ympäri jokaiseen piuhaan. Kun oikosulut saatiin karsittua pois huomattiin, että tämähän käy ja kukkuu. Ainoastaan ilmamassamittarin signaali tuntuu uupuvan eli paksulla käy. Vesiplommi paikalleen ja liimaa perään. Nesteet pysyivät sisällä, eikä kehittänyt painetta.

Sekunneista siis kiinni, ettei mennyt koko auto ja miten pienestä "viasta" homma voikaan joskus olla kiinni.

Traileria ei siis tarvittu. Tunti sitten selvisin kotiin. Pitää nyt ensitöikseen viikolla vaihtaa pätkät johtosarjaan ja korjata immuvika.

Kaikenkaikkiaan hieno viikonloppu. Kuvamateriaalia myöhemmin. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #9 : 25.07.2016, 00:18:28 »
Hyvä että pääsit perille palamatta  ;D. Ensimmäinen motopark reissu moneen vuoteen kun yhtäkään tiimin autoa ei tarvinnu hinata pois. Joku meni pieleen siis tänävuonna :idiot2:
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #10 : 25.07.2016, 00:37:41 »
Hyvä että pääsit perille palamatta  ;D. Ensimmäinen motopark reissu moneen vuoteen kun yhtäkään tiimin autoa ei tarvinnu hinata pois. Joku meni pieleen siis tänävuonna :idiot2:
Mikä tässä on kun tämä näin hyvin toimi? :D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #11 : 25.07.2016, 22:51:03 »
Hieno peli löyty taas. :) vielä kuvia voimalaitoksen puolelta kaipaa hän.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #12 : 25.07.2016, 23:13:56 »
Hieno peli löyty taas. :) vielä kuvia voimalaitoksen puolelta kaipaa hän.
Kiitokset. Pitää siistiä vähän palojätteitä pois ja napsia kuvia. :)

Todennäköisesti myös radalta tulee Gopro materiaalia kohtalokkaalta ajovuorolta, kunhan saan itse materiaalit käsiin ja varmistan sen olevan lastenkin korville soveliasta katsottavaa.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #13 : 01.08.2016, 15:29:44 »
Jahas.

Sitä päästiin useampi sata kilometriä melkein toimivalla autolla taas. Loma alkoi ja samalla lapsentaudit auton kanssa.

Piuhasarja nyt korjattu. Myös ilmamassamittari oli pimentynyt oikosuluista. Vaihdoin massamittariksi bilteman kopion (pelkkä anturiosa). Muuten toimi mutta ylhäältä puutui täysin. Annoin olla pari päivää ja äsken kun käynnistin, niin pyöri neljällä. Puolia tarkastaessani vika olikin aika helppo löytää. Kolmossylinterin puola pimeä ja silminnähden sulanut. Rusakolta ostan täyden setin puolia. Jääpähän osa varallekin. Seuraavaksi pitää vielä tuo sytkäyksikkö tilata sulaneen tilalle.


Semmosta tänne Herkkolan tilalle. Muuten on ollutkin oikein rauhallista eloa. :P

Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #14 : 01.08.2016, 16:18:40 »
Jos suorilta pistää niin paljon isomman ahtimen, niin kyllästyy koko autoon. Ensin stage1, 2, 3... :D

Kyllä se vielä tulee.
Näille stageille voisikin laittaa uudet merkitykset:

stage1:  vaihdelaatikko ja perä
stage2:  konehuoneeseen osaksi uudet johdot ja muuta hilpettä
stage3:  ???      :o    siis tulossa 
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

 

KL-varaosat  Race.fi