Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Nortti - 02.02.2015, 11:54:17

Otsikko: Volvo v50 1.6d -2005 jätti tielle
Kirjoitti: Nortti - 02.02.2015, 11:54:17
Olinpa sitten siipan mukana parinsadan kilometrin päässä ja menimme vaimon autolla. Perillä ei lukituksen kaukosäädin toiminut. Avaimen tiirikalla sitten lukitsin ovet.

Varsinaiset viat alkoivat paluumatkalla. Ratin viikset eivät toimineet ja pyyhkijät olivat pysyvästi pyyhkimässä. Mikään ovien tms sähkökään ei toiminut. No lähdettiin ajamaan, jonkin ajan jälkeen tuli srs-virhe, abs-varoitus ym.

10km ajon jälkeen kaasupoljin alkoi vastata nykien, kilometri-kaksi niin auto hyytyi kokonaan. Auto jäi mahdollisimman huonoon paikkaan ylämäkeen. Edes varoitusvilkut tai normaalit vilkut eivät toimineet. Takaluukkua ei saanut auki ja kopassa oli myös koirakalteri eli maksimi hankaluus hakea varoituskolmio.

Paikalle tuli pelastavana enkelinä nuori hiacekuski. Hän hinasi automme lähimmälle bussipysäkille ja toi perheeni Poriin.

Hain volvon pois ja akku on ollut yön latauksessa. Siinä ei ollut yhtään virtaa. Toisella akulla auto käynnistyi mutta auto on täynnä vikakoodeja.

Akku siis oli tuohon outoon tietokoneviruksen tapaiseen oireiluun syyllinen. Akussa on normaali määrä nestettä, mutta ilmeisesti tuli "parasta ennen"-aika täyteen tai laturi alkoi tuottaa ylijännitettä pilaten akun ja jumittaen elektroniikkaa.

Volvolla taitaa nyt olla 100Ah akku tarjouksessa :).
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6d -2005 jätti tielle
Kirjoitti: rampe13 - 02.02.2015, 16:42:42
latasiko? latureita menee aina välillä uudemmistakin ajokeista
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6d -2005 jätti tielle
Kirjoitti: Nortti - 02.02.2015, 18:03:57
Missään vaiheessa ei näkynyt laturin valoa eikä näytössä jänniteviasta kertovaa tekstiä.

En ole vielä ottanut autoa työn alle enkä ole latausjännitettä mitannut. Vanhan akun toisen päädyn kenno ainakin sihisee ja kuplii heti kun sitä alkaa lataamaan. Akku siis ainakin on hajalla. Moni muukin paikka voi nyt olla rikki jos laturista onkin jostain syystä tullut täydet virrat ja jännitteet. Kerron lisää kun loppuviikosta otan auton työn alle ja laitan sen testeriin kiinni.
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6d -2005 jätti tielle
Kirjoitti: topcon - 02.02.2015, 18:15:14
Päivittele tietoja kun saat.Mielenkiintoinen juttu.
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6d -2005 jätti tielle
Kirjoitti: m.volvonen - 03.02.2015, 12:39:58
Siinähän meni kaikki käsikirjoituksen mukaan, paitsi ettei mikään järjestelmä muistanut kertoa käyttäjälle mitä käsikirjoitusta seurattiin :)
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6d -2005 jätti tielle
Kirjoitti: Nortti - 24.07.2015, 18:51:03
Päivittele tietoja kun saat. Mielenkiintoinen juttu.

Päivitelläänpäs tämäkin vanha aihe: Auto siis jätti tielle niin kuin olisi joku tietokonevirus iskenyt  :'( . Laite toisensa jälkeen sammui ja lopulta auto pimeni kokonaan.

Pysyviä vikakoodeja oli yli kymmenen tietokoneyksikön koodit. Ei ollut oikein pakottavaa tarvetta autolle ja niinpä sen korjasin vasta hiljattain. Puoli autoa romutin paikallistaakseni vikaa. CEM:in irroituksessa huomaisin että yksi liitin oli melkein irti  >:( . Sen kun laitoin kiinni, niin alkoi testiksi päällejättämäni vilkku naksutella 8) . Vikakoodeista "Passenger Side Junction Box A" olisi oikeastaan ollut sellainen koodi josta olisi voinut vikaa päätellä.

Tästä kiitos merkkiliikkeen XXX asentajatoopelle: Olisi niiden liittimien lukot voinut painaa kiinni  >:( .

Niinikään viime kesänä poksahti 4.pytyn kohdalla jäähdytysvesiletku kun oli suuttimen paluuletkun O-renkaasta liiskaantunut pala pois ja dieseliä oli pidemmän aikaa tippunut vesiletkun päälle.

ps. Moottori olikin näköjään 2.0d  ::)