Autodiagnoosi  Carcom Oy

Jännitepiikit ja PTC vastus

  • 1 Vastauksia
  • 2272 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Jännitepiikit ja PTC vastus
« : 08.01.2020, 14:26:09 »
Autona v50 vm. - 06 1.8 koneella. Tehnyt aina kylmien kelien tullessa sitä, että radio sammuilee ajon aikana pariksi sekunniksi kun kierokset laskee tyhjäkäynnille tai puhaltimen sammuttaa.
Sitten selvisi että aina kun se tapahtuu niin laturi tekee yli 16v jännitepiikin. Huomasin sitten autosta löytyvän PTC vastuksen lämmityslaittesta ja sehän haukkaa ampeereita kylmällä säällä enimmillään puolet laturin kapasiteetista. Otin siltä sulakkeen irti konehuoneen boksista (80A) eikä ole radio pätkinyt sen jälkeen. Vastukseen liittyvä vikakoodikin löytyy CEM-5A61 PTC lämmitin, signaali liian alhainen.
Eli syytänkö viasta nyt laturia vai PTC-vastusta? Lataus jännite on muuten oikea ja toimii loogisesti, eli näillä nollakeleillä (14,7-14,8v) ja pysyy niillämain kuormasta riippumatta (14,5-15,0v).
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Jännitepiikit ja PTC vastus
« Vastaus #1 : 09.01.2020, 12:33:05 »
Mutulla heittäsin, että itse ptc vastuksessa tuskin vikaa, jos ei sulaketta polta ja se on oikean kokoinen. Sen sijaan vikakoodia kun heittää niin tämän grillin ohjauksessa/releessä voisi jotain olla kuten liitin/piuhavikaa/oikosulkua. Pitääpä kaivella tuon kytkentää tarkempaan mutuiluun..

Onko akku kunnossa ja kestää testattaessa kuormaa? Maadotus laturin, rungon ja akun välistä pitää olla myös kunnossa, kuten myös laturin pluslinjan. 16V jännitepiikkiä kuulostaa isolta, onko tämä mitattu yleismittarilla vai oskiloskoopilla? Tässä moottorissakin lienee Fordin smart charging systeemi, jossa latausjännitettä säädellään lämpötilan ja kuorman mukaan. Ilman ulkopuolista säätöä laturi pukkaa täydet jännitteet muistaakseni luokkaa 18V. Jokin vika tai huono kontakti tässä säätöluupissa voisi myös oireilla em tavoin.

Alkuun tarkistaisin siis akun, seuraavaksi laturin, jänniterippelin, kytkennät ja latausjännitehäviöt. Sen jälkeen maadotukset, ecun ja cemmin liittimet ja ptc:n ohjauksen.....

Edittiä: Luin alotuspostauksen ajatuksella ja lisäystä tekstiin.....
« Viimeksi muokattu: 09.01.2020, 13:36:52 kirjoittanut M141 »

 

KL-varaosat  Race.fi