Proturbo  Autodiagnoosi

s40 etupyöränlaakerin vaihto

  • 14 Vastauksia
  • 12224 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jex

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
s40 etupyöränlaakerin vaihto
« : 08.04.2013, 15:27:20 »
Elikäs kyseinen homma olisi edessä, onko paha homma ja löytyykö jostain ohjeita moista operaatiota varten?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #1 : 09.04.2013, 07:13:32 »
On tuosta ollut juttua, mutta en nyt löytänyt.

Jokatapauksessa, erikoistyökalu laakerin prässäykseen on ihan välttämätön, mutten sen laakerin saa rikki.

Poissa joonak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #2 : 09.04.2013, 23:09:52 »
Paitsi eikös koko napaa myydä varaosana joka on sitten helpompi omatoimiasentajille?
C70 T5 2006 Summum

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #3 : 09.04.2013, 23:26:12 »
Paitsi eikös koko napaa myydä varaosana joka on sitten helpompi omatoimiasentajille?

Tulee napa mukana, mutta se siitä juurikin tekee haastavan, se kun ei ole ruuvikiinnitteinen, kuten esim. V70N:ssä, vaan napa on valmiiksi prässätty laakeriin ja napa täytyy laakereineen saada prässättyä olka-akseliin ja se ei onnistu ilman erikoistyökalua.
Jos laakeri ja napa olisi erikseen, niin silloin se olisi helppo, kun voisi perinteisesti prässätä laakerin ensin melkein millä vain holkilla ja sitten vasta napa siihen laakeriin.

Tuossa kuva siitä laakerista

Poissa joonak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #4 : 10.04.2013, 14:36:40 »
OK, luulin että olisi ruuvikiinnitteinen. Nyt ymmärrän miksi näistä menee niin paljon laakereita kun leka-Laurit asentelee laakereita  ;D No taitaa näiden mitoituksessakin olla jotain häikkää.

Eli, on olemassa erikoistyökalu, mutta kun aika harvalla sitä on kotona niin milläs poppaskonstilla laakeri vaihdetaan autotalliolosuhteissa?
C70 T5 2006 Summum

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #5 : 10.04.2013, 18:22:01 »
OK, luulin että olisi ruuvikiinnitteinen. Nyt ymmärrän miksi näistä menee niin paljon laakereita kun leka-Laurit asentelee laakereita  ;D No taitaa näiden mitoituksessakin olla jotain häikkää.

Eli, on olemassa erikoistyökalu, mutta kun aika harvalla sitä on kotona niin milläs poppaskonstilla laakeri vaihdetaan autotalliolosuhteissa?

Ruuvailet sen olka-akselin irti siitä autosta ja lähdet joko lakki tai seteli kourassa korjaamolla käymään, jossa työkalu tuohon on :)

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #6 : 14.04.2013, 17:51:16 »
Katsastus pomppasi viime viikolla oikean puolen etupyörän laakeriin. Kolina kävi kun katsastusmies otti pyörästä kiinni ja ravisteli. Jännä ettei tuo ole kovin pahasti äännellyt, hiljaisemmassa (50) vauhdissa jurinaa kuuluu vasemmalle käännettäessä ja vähän vaimeampana oikealle. Kovemmassa vauhdissa ei oikein mitään. Mahtaako sitä kannattaa vaihtaa molemmat...

Mahtaako tuota teettää yhtään halvemmalla epävirallisemmissa korjaamoissa?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6865
  • Kaikkee sitä...
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #7 : 17.04.2013, 14:18:06 »
Mahtaako tuota teettää yhtään halvemmalla epävirallisemmissa korjaamoissa?

Työn osuus saattaa olla halvempi...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa napero76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #8 : 19.04.2013, 21:32:45 »
Tarvikelaakereita ei voi suositella.
Työn osuus on kuitenkin aika iso suhteessa jos työn joutuu teettämään, kannattaako laakerista tinkiä?
Takuu työlle ja varaosille...
Kyllä, olen puolueellinen, mutta silti pyrin pitäytymään totuudessa mahdollisuuksien mukaan (useimmiten).

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #9 : 19.04.2013, 21:42:04 »
Tarvikelaakereita ei voi suositella.
Työn osuus on kuitenkin aika iso suhteessa jos työn joutuu teettämään, kannattaako laakerista tinkiä?
Takuu työlle ja varaosille...
Kyllä, olen puolueellinen, mutta silti pyrin pitäytymään totuudessa mahdollisuuksien mukaan (useimmiten).

Mä en sanoisi ihan noin jyrkästi, ei tarvikelaakereille, mutta kokeiltu juttu on se, että alkuperäisen kestoa vastaava tarvikelaakeri maksaa lähes sen, kuin alkuperäinenkin.  (vaikka ei sen alkuperäisenkään kesto ihan maaritteleva ole ollut, mutta on niitä heikompiakin läjäpäin)
Tuossa yhdessä vastaavassa topic:ssa oli linkki laakeriin, joka oli 42% alennuksessa, se on tosi hyvä hinta, normi hinta sillä siellä kuitenkin alkuperäisen tuntumassa ja merkiltään oli SKF.

Poissa napero76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #10 : 19.04.2013, 21:48:30 »
Juu, ilmaisin itseni, tapani mukaisesti, hieman vajavaisesti. Halvin ratkaisu ei välttämättä ole halvin, olisi ehkä ollut parempi.
On tarvikelaakereita ja on "tarvikelaakereita".
16000km heikoin tiedossani oleva saavutus alkuperäisosalla, ei nekään aina ikuisia tosiaan ole. Useimmiten kuitenkin pidemmälle pääsee, ilmeisesti, riippuen tietysti siitä kuun asennosta...

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #11 : 20.04.2013, 21:51:28 »
No niin taas tullaan näiden perus kysymmyksien partaalle kokemuksen rintaäänellä voin sanoa
että hyvää ei saa halvalla >:(
Elikkä tänään tuli todettua ,että motonetin etupyörän laakerista ei näköjään ole kuin vaihtamisen vaiva nyt kokemusta kahesta kappaleesta,tämä mötönetti ei kestä kuin 1V/15000km. NÄIN ON.
Onneksi takkuu viel voimassa,mutta paljon harmaita hiuksia ja vaivaa tää aiheuttaa :'(
Harmitta kun muut ostamani tarvikkeet ovat olleet asiansa ajaneet,mutta niinhän se suutarikin sanoi ,ettei ollut lapsilla omia kenkiä. :pomo:

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #12 : 22.04.2013, 22:49:16 »
Työn osuus saattaa olla halvempi...

Jos on. Yhdestä paikkaa kyselin niin työn osuus olis ollut sama kuin käyttöautossa, osa satasen verran halvempi. Vein sitten merkkiliikkeeseen.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6865
  • Kaikkee sitä...
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #13 : 23.04.2013, 08:03:10 »
Jos on. Yhdestä paikkaa kyselin niin työn osuus olis ollut sama kuin käyttöautossa, osa satasen verran halvempi. Vein sitten merkkiliikkeeseen.

Aivan, ei se aina mene niin vaikka luulis. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #14 : 23.04.2013, 11:41:50 »
No niin eipä kestänynnä toinenkaan mötönetti sama homma 15000KM/1V täytyy ruveta takuuvastaavalle soittelemaan nousviikolla.

 

Samppasport  Futurez