Samppasport  Futurez

V50 2.0D kokemukset ?

  • 11 Vastauksia
  • 30162 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peter

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
V50 2.0D kokemukset ?
« : 21.04.2011, 09:45:02 »
Kyseinen laite kiinnostaa tulevaksi autoksi. Onko hiukkassuodattimien ym. saastesysteemien kanssa ollut yleisemminkin
ongelmia, olen kuullut että tällaisia on joiltakin hajonnut ja on kallis? Onko tuo hiukkassuodatin kaikissa vuosimalleissa
vai onko se tullut vasta näihin uudempiin ? Muutkin kokemukset toki kiinnostaa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D kokemukset ?
« Vastaus #1 : 21.04.2011, 20:56:42 »
Jos nyt en ihan väärin muista (mikä kyllä voi olla mahdollista) niin kyllä 2004 vuosimallista saakka on hiukkassuodatin ollut.
Suodattimen vaihtovälihän on vähän vuosimallista riippuen 100 000km tai 120 000km ja sen hinta on muistikuvani mukaan n. 1000€, ehkä hieman alle..
Käytännössä tuolla kilometrimäärällä ei ole vielä ollut sellaista vaihtotarvetta noille, että olisi jo oireita tullut sen takia, ehkä voi olla puutuneempi meno, kuin uudella ahdistin pöntöllä.
Jotain egr-venttiili vikoja on ollu, mutta tuntuu, että harvenemaan päin, kun niitä vikaantuneita on nyt vuosien saatossa vaihdeltu uusiin, ehkäpä osaa on muutettu jotenkin, että kestää paremmin.
Ja melkeimpä voisi sanoa, kuten minkä tahansa mallin hankkijalle, että ne "lapsentaudit" on yleensä niissä mallisarjan alkupään autoissa.. parissa vuodessa jo kehittyy komponentit niin hyvin, että luotettavuus paranee huomattavasti koko autolla.

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D kokemukset ?
« Vastaus #2 : 22.04.2011, 10:27:31 »
Henk.koht. suosittelisin faceliftiä, jos etsii käytettyä.

Minun mielestä ihan ensimmäisissä vuosimalleissa suodin on ollut valinnainen, mutta tätä en väitä faktaksi..
Ulkomaantuonneissa on sitten eroja ns.Suomimalleihin. Oma mallivuotta '07 oleva Espanjan tuonti S40 2.0D ei tätä härpäkettä omaa.
Jos valita voisi niin itse olisin mieluummin ilman tätä ylimääräistä kustannusta / vika mahdollisuutta, niin paljoa ei ekoilu kiinnosta. Virittäjät sitten vielä erikseen. Paras ilman. Ainahan uuden pömpelin ostolle on vaihtoehto.. Kunnon Rane leikkaa auki, painepesee suotimen tai ajaa uudet softat ja puukotta sisuskalut pois pönikästä.

Onko tietoa muuten onko hiukkasloukuissa eroja? Lisäaineella ja ilman, vaihto kilometrit tms?
Volvon sivuilla puhutaan huoltovapaasta hiukkassuodattimesta uusissa malleissa (ainakin C30 ja S40. V50 kohdalla teknisettiedot mitä sattuu)? Mitä tämä nyt tarkoittaa onko vaihto huoltoa ja lisäaine kulutus tavaraa (tyyliin huoltovapaa akku vai tyyliin huoltovapaa pissapoika!?). Onko huollettavia suodattimia edes olemassa...? Vai ovatko suodatin mallit päivittyneet uusien koneiden myötä (115hp 1.6D(D2?) ja D3/D4).
« Viimeksi muokattu: 22.04.2011, 11:41:39 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa peter

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D kokemukset ?
« Vastaus #3 : 27.04.2011, 15:13:08 »
Kiitoksia kommenteista ! 1000 € filtterin vaihto kuulostaa minusta aika kalliilta noilla km-väleillä, melkein kannattaa jo ajaa ennemmin bensakoneella...Eikö katsastuksessa sitten ole mitään väliä, toimiiko pömpeli vai ei (jos laittaa Ranen asialle) ?  :)

Poissa weisto

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 520
  • V60 D4
Vs: V50 2.0D kokemukset ?
« Vastaus #4 : 27.04.2011, 15:21:22 »
Omassani on vaihdettu (edellisen omistajan toimesta) hiukkassuodatin 120 tkm:n huollon kohdalla. Suodatin maksoi n. 900 €uroa. Seuraavan kerran tosiaan tarttee vaihtaa 120 tkm:n päästä ellei hajoile ennen sitä. Mutta se tulee seuraavan omistajan huoleksi sitten joskus...  :)

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D kokemukset ?
« Vastaus #5 : 27.04.2011, 19:10:24 »
Pitäisi mennä katsastuksesta läpi ongelmitta. Aika pajon ovat poistaneet näistä sisuskaluja. Toinen vaihtoehto on pestä se. Kuulemma kaverin tutun tutun kaima eräällä foorumilla uittanut liuottimella ensin ja sitten losottanut painepesurilla auki leikattuun pönttöön kuuma vettä. Nehän ei varsinaisesti hajoa vaan tukkeutuu (tukkeutuessaan voi toki hajotattaa muutakin, mutta auto ilmaisee asiasta varmasti aiemmin). Muistaakseni volvossa on katti samassa paketissa. Kattia ei kärsi uittaa liuottimissa. Kunhan ensimmäiset alkaa lahnata niin varmasti tänne avautuu ranetus topic. Nämä nyt on äärimmäisiä toimia pihille miehelle - omalla vastuulla ilman takeita toimivuudesta (toisaalta mitä voi menettää?). Virittäessä ("lastutus") toki samalla tulee ohjelma jossa ohitetaan pömpelin seuranta. Onko tuo nyt järkyttävä pommi maksaa uusi, kun jakohihnakin pitää vaihtaa ja on samaa hinta luokkaa. Toki ilman halvempi / huolettomampi, mutta kun ei saa ilman...
« Viimeksi muokattu: 27.04.2011, 19:13:38 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D kokemukset ?
« Vastaus #6 : 01.05.2011, 17:20:55 »
Mulla V50 2.0d -04, rican lastulla, tykkään.
Ainoa ongelma oikeestaan on ollut alipainevuodot, joiden seurauksena tehon häviämistä ja egr ongelmia.Näyttäs olevan huollolle liian vaikea pala purtavaksi nuo alipainejutut.Kolme eri huoltoa, wetteri mukaan lukien ei vikaa löytänyt.turhaan vaihdettiin mm ahtopaineen säädin ja ilmamassamittari, egr olis myös vaihdettu, mutta siinä vaiheessa otin auton omaan huoltoon, ja vian löysin nopeasti, eli tarkistakaa aina ensin alipainepuoli!
Mun autossa ei ole hiukkassuodatinta, saksan tuonti.

Ps.kuinkahan paljo wetteri rikastuu noitten egr vikojen takia, jotka johtuu jostain muusta asiasta.?
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D kokemukset ?
« Vastaus #7 : 01.05.2011, 18:21:55 »
Ps.kuinkahan paljo wetteri rikastuu noitten egr vikojen takia, jotka johtuu jostain muusta asiasta.?

Paha sanoa, mutta ainakin niitä on ihan oikeasti mennyt paljon.

Poissa akseli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D Hiukkassuodatin
« Vastaus #8 : 20.04.2014, 11:14:23 »
Mulla on Volvo v50D -05 2.0. Siinä ei ainakaan ole hiukkassuodatinta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D Hiukkassuodatin
« Vastaus #9 : 21.04.2014, 01:11:54 »
Mulla on Volvo v50D -05 2.0. Siinä ei ainakaan ole hiukkassuodatinta.

Ei sitä vakiona olekkaan kuin vuodesta 2009, 2008 sai vielä valita tötterön jos halusi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 2.0D kokemukset ?
« Vastaus #10 : 24.04.2014, 22:39:52 »
Meillä on tossa V50:ssä kohta 400tkm mittarissa ja aika pienillä vaivoilla on mennyt.
Tuossa ei ole hiukkassuodatinta. EGR-venttiilin olen kerran vaihtanut, maksoi noin 100e kun itse vaihtoi.
Pyöränlaakereita on eteen mennyt nyt 3kpl, tuntuvat kestävän sen 100tkm kun laittaa laadukkaan laakerin.
Kaksoismassapyörä kolkottaa vähän kylmänä, muttei vielä pahasti.
Kuluvia osia, eli jarruja, iskareita jne. on tietysti tarpeen vaatiessa laitettu.
Kyllä mä sanoisin tuota hyväksi autoksi ja eteenkin moottori tuntuu olevan todella vahvaa tekoa, öljyä ei kuluta yhtään vaikka on tosiaan se 400tkm päästelty.

Tuota hiukkassuodatinta on ihan turha pelätä sen enempää, se on enemmän tai vähemmän ongelma lähes kaikissa uudemmissa dieselautoissa, eniten sen kestoon vaikuttaa selvästi autolla ajetut matkat.
Jos ajo on pelkkää parin kilometrin pätkää, niin ongelmia on ihan varmasti tiedossa tuon suotimen kanssa. Jos taas ajaa kunnon siivun maantietä joka päivä, niin että suodatin saadaan kunnolla regeneroitua tarpeen vaatiessa, kestää tuo pönttö varmasti paljon paremmin.
Kulutusta tuo nostaa vähäsen verrattuna ilman suodatinta olevaan autoon.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D kokemukset ?
« Vastaus #11 : 25.04.2014, 09:31:29 »
V50 2.0D -04 saksan tuonti ollut tammikuusta asti pihassa. (mukamas 150tkm nyt mittarissa, totuutta ei voi tietää)

Sähkövikoja näissä ensimmäisissä on noissa ovien sähkösarjoissa jonkin verran, esiintyy sitten märkien kelien yhteydessä jos pääsee tiivisteiden välistä vettä sinne liittimille. Toisen takaoven lukko ei pelitä ja kesällä vaihtoon, jos ei vaihto auta niin sitten on varmaan piuha murtunut oven taitteesta.
Uudemmissa(facelift) malleissa nämä on jo erilaisilla liittimillä tietääkseni. Kokonaisuudessaan ei mikään iso ongelma, on vielä itse korjailtavissa.

Laakeri vaihdettu nyt kerran eteen.. tälle autolle tyypillistä, että kuluu siinä 100tkm paikkeilla puhki. Itse ei voi vaihtaa ilman kallista erikoistyökalua, siitä vähän miinusta.

Jarru + tukivarsi + jousiremppaa, mutta näitähän on nyt joka autossa.  ::)

Muuten moottori tuntuu vääntävän hyvin ja tehoa riittävästi, ei mitään vikaa ollut vielä ainakaan.
Suodattimet pienellä vaivannäöllä itse kaikki vaihdettavissa suht helposti. Öljyn suodatin vähän pahassa paikassa, mutta pääsee tekemään.

Mukava auto ajossa ja runsailla varusteilla muutenkin miellyttävä. Liikennevakuutus yllättävän halpa IF vakuutuksesta ja verotkaan ei päätä huimaa.
Ajotietokone vähän harmittaa, ei ole ollenkaan luotettava vs omat mittaukset.

 

Carcom Oy  Elekma