Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: VHautsi - 08.10.2014, 16:53:11

Otsikko: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: VHautsi - 08.10.2014, 16:53:11
Elikkäs pitäis pikkusen potkua saaja lisää tohon vanhaan sotaratsuun. -92v ja pannuna toimii 3 litran vapari B6304F. Kaikki tiedot vaparina virittämiseen ja ahtamiseen ovat tarpeen ! Onhan täällä monellakin sivulla tietoa mutta mukavempi jos sais tänne samaan syssyyn informaatiota :)
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: Make - 08.10.2014, 17:51:38
Millaisella budjetilla(tuhannen) olet liikkeellä ?
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: VHautsi - 08.10.2014, 18:22:01
Sitä luokkaa varmaan suurin piirtein, en oo budjettia suunnitellu kun pikkuhiljaa suunnittelen :)
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: Make - 08.10.2014, 18:28:33
Tonnilla voisi saada jonkun 15 hepoa lisää. Putkisto, ilmansuodatin ja ohjelma.
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: VHautsi - 08.10.2014, 19:24:27
Kuten sanoin niin en ole suunnitellu budjettia. Ja ihan kaikkea hilpettä ei tarvitse ostaa uutena koska löytyy tutuiltaki  omasta takaa :)
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: VHautsi - 08.10.2014, 20:07:09
300 tuntumaan hepat ajattelin saada. En ole ennen turbottanu autoa niin siksi vinkit ja neuvot ovat tarpeeseen. Jostainhan se on alotettava :D
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: 460GLE - 08.10.2014, 20:12:11
Onko auto ihan tieliikennekäytössä?

Jos on, niin turbottamisen voit unohtaa. Paitsi jos vaihdat koneeks esim. T5:n. Sen "225hv" version pitäs saada vielä kilpiin.
Vähäpäästöstä kutoskonetta et voi mennä laillisesti turbottamaan. Valitettavasti...  :P
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: VHautsi - 08.10.2014, 20:54:19
Ei ole tieliikenteessä  ;D
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: boost - 09.10.2014, 14:10:36
Mikä tahansa mitsun 16t:ä isompi ahdin . 350 cc suuttimet ja immu ahtoputkeen.  300hv pitäisi tulla jo 0.5bar ahdolla.
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: Make - 09.10.2014, 14:32:24
Mikä tahansa mitsun 16t:ä isompi ahdin . 350 cc suuttimet ja immu ahtoputkeen.  300hv pitäisi tulla jo 0.5bar ahdolla.
Käykö pakosarjat ja ahtimet suoreaan T6 koneesta?
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: VHautsi - 09.10.2014, 15:49:13
Yks tuttu ehotti mulle justiin t6 palikoita kun kuulemma käy suoraan :) ja kiitos BOOSTI tiedosta !
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: VHautsi - 09.10.2014, 18:41:26
Mikä tahansa mitsun 16t:ä isompi ahdin . 350 cc suuttimet ja immu ahtoputkeen.  300hv pitäisi tulla jo 0.5bar ahdolla.
  mites muuten säädöt ja moottorinohjaus boksi ynnä muu homma mikä tuohon projektiin kuuluu ?
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: boost - 10.10.2014, 11:13:38
Itsellä ollu puristukset 9 tietämissä ja ahtoa 1.2bar, 440cc suuttimet, immu suurennettu 3.5tuuman, tuotti 440hv,
vakio motikka 1.8

Veikkaan että menee vakio puristuksilla jos ahtaa vain 0.5bar ja tavoite vain 300hv.

T6 turbot käy paikoilleen.

 
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: VHautsi - 10.10.2014, 17:11:21
Itsellä ollu puristukset 9 tietämissä ja ahtoa 1.2bar, 440cc suuttimet, immu suurennettu 3.5tuuman, tuotti 440hv,
vakio motikka 1.8

Veikkaan että menee vakio puristuksilla jos ahtaa vain 0.5bar ja tavoite vain 300hv.

T6 turbot käy paikoilleen.
ootko alakertaa tehny mittää? Saiskos kuvia kone huoneesta ?
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: boost - 13.10.2014, 08:29:01
Tuo kone oli 164:ssa  nykyisin sekin on megalla, isommalla ahtimella ja isommalla teholla:)

Alakerrassa on h-veivit ja t5 männät.

Vakio veivit ja 300hv on melko max.   



 
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: Brick - 13.10.2014, 09:10:19
B6304 on 83mm poraus joka vähentää pahasti tehon kestoa. Vakio kanget tosin antautuu ennen pyttyjä.
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: boost - 14.10.2014, 08:19:34
Niin siis munkin ehdotukset on vain 300hv kokoonpanoon.   
Jos halutaan enemmän kannattaa ottaa aihioksi joko B6254s tai B6284t lohko joissa on 81mm poraus.   
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: 120ZZZ - 04.01.2015, 19:42:45
Tämä b6304 koneen rakentaminen kiinnosta myös ja siksi tähän on hyvä jatkaa,eikä aloittaa uutta topikkia.
Tässä mun tapauksessa ahtaminen ei kiinnosta,vaan vaparina kone tulee olemaan jatkossakin.
Eli tietääkö joku mitkä on noiden 9mm nokkien asteluvut?

Ja luin jostain,että b6254 koneen kannen palotila olisi pienempi,mutta onko näin ja jos on,niin mikä olis puristussuhde 2.5l kansi+3.0l alakerralla?
Ja toisin päin eli jos vaikka 3.0l kannesta 0.5mm(arvio) pois,niin oltaiskos lähelle samaa tulosta?

Tavotteena olis 220heppaa vetolevyn päästä.
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: Huikkoster - 14.02.2016, 16:59:17
Onko tietoa millainen etu on s80 t6 koneessa muuttuvalla venttiilien ajoituksella. Että saako samanlaista vääntöalaa normaalilla 2,5 vaparikannella jos siinä on t6 turbot?

T6 kantta ei saa laittaa vissiin (jos sen mukaan koneessa on 270hv) mutta vapari 2,9 s80:in kannen saisi jossa on vvt. Ei mietitä nyt sitä ohjauselektroniikan haastetta.
Eli kuvitellaan tilannetta 2,5 tuplaturbo vvt kannella vs tavallisella.
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: hss - 15.02.2016, 13:51:49
Onko tietoa millainen etu on s80 t6 koneessa muuttuvalla venttiilien ajoituksella. Että saako samanlaista vääntöalaa normaalilla 2,5 vaparikannella jos siinä on t6 turbot?

T6 kantta ei saa laittaa vissiin (jos sen mukaan koneessa on 270hv) mutta vapari 2,9 s80:in kannen saisi jossa on vvt. Ei mietitä nyt sitä ohjauselektroniikan haastetta.
Eli kuvitellaan tilannetta 2,5 tuplaturbo vvt kannella vs tavallisella.
En tiedä onko vaikutusta pohdintaasi, mutta olikohan 2,9:ssä VVT imupuolella ja T6:ssa pakopuolella?
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: sjs - 18.02.2016, 22:27:01
B6304S3 ja B6294S S80 vapareissa on VVT vain imupuolella. T6 koneita on 4 versiota, 1999-2002 B6284T (272hv), VVT vain pakopuolella, 2003-2006 B6294T (272hv) VVT imu+pako ja sit "uusi" T6 B6304T (285hv) ja B6304T2 (305hv) S80 2007-2013.

Kaksi viimeistä on "FoMoCo" ketjukoneita, niissä ei ole mm. apulaitehihnaa ja moniurahihnapyörää ollenkaan, vaan apulaitteita käytetään jakoketjulta akseleilla.

Ei sillä VVT:llä mitään hirveää vääntörekisteri muutosta saada, parannusta kylläkin, mutta ahdin on suuremmassa roolissa. VVT on enemmänkin päästöjen takia näissä. Tosin tupla VVT joka 2003-> löytyy antaa jo jotain.

Niiden kahden viimeisen T6 pakosarjan+ahtimen (1kpl!) voisi saada helposti sovitettua vanhempiin 6-koneisiin. Vanhempien 2,8 ja 2,9L T6 koneiden ahtimet käyvät bolt-on takavedon kutoskoneisiin 100% varmasti. Näissäkin taisi olla niin että 2002 asti T6 koneissa oli erilliset pakosarjat ahtimista ja 2003-2006 pakosarja ja ahdin on yhtä pakettia. Eli vanhemmanmalliset jos haluaa esim bolt on T6 koneen 19T ahtimilla tms.

Tosin BMW M50/M52 koneen "kiina" turbopakosarjat käy tinakutoseen pienin muutoksin. Löytyy sekä RST että valusarjoja.

Ja nythän laki sallii takavedon turbotukset, esim kotitekoisen T6 koneen ihan vaan katsastuksen pakopäästöillä. 244hv on edelleen maksimi.
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: Huikkoster - 19.02.2016, 05:43:15
Kiitos vastauksista :). Kiinnitin vain huomiota t6:sen laajaan vääntökäyrään ja se olisi aika namia 960:ssä.

Ei kannata siis panostaa vvt järjestelmiin. Veivit ja männät kun vaihtaa alakertaan ja turbot pulttaa kylkeen niin pääsee pitkälle.

Pykälistä onkin ollut keskustelua ja viimeisimpänä jäi mieleen että perusmoottorin kansi sanelisi kuitenkin vähimmäistehot vaikka tehon alentaminen ei ole kiellettyä.
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: boost - 19.02.2016, 08:39:29
Mulla on 960 joka on muutoskatsastettu turbolle, nyky sääntöjen mukaan.
Siinä olen käyttänyt kahta T6 vanhan mallin pakosarjoja, jotta sain kummatkin sarjat kääntymään alaspäin, sitten sarjoihin olen tehnyt modaus väliputket yhdelle t3 turbon laipalle ja perässä hx-40 ahdin ja biltema erillinen hukkaportti.

Aikaisemmin oli S200 borg warner jossa siipikoot vastasi hx-35:sta ja en tykännyt siitä että motti oli koko ajan ahdolla.
Ahto nousi jo 1500rpm.

Moottori on B6254s pohjalle tehty ja kansi on samasta koneesta.
960:sen oma imusarja alkoi ahdistamaan niiden paskojen kumi kiinnityksien takia niin kolvasin T6 imusarjan väärinpäin 960 imusarjan laippaan, samalla sain cruiset yms. vakio hilppeet käymään paikoilleen. 


 
Otsikko: Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
Kirjoitti: anone - 29.04.2016, 15:19:21
Vanha aihe, mutta vastaan silti.

T6:n ja 960:n tapauksessa saattaa tulla vastaan tämä:

2.2 Moottorin muuttaminen
...
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi)


http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_%28kevyt_kalusto%29_Lopullinen_versio.pdf (http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_%28kevyt_kalusto%29_Lopullinen_versio.pdf)

Jos se tulkitaan noin, niin 2.8 tinakutosta ei niinvaan laitetakkaan, jos tehoksi katsotaan se 272hv vai mitä noissa on. Paukkuu yli 960:n rajoista. Toki voihan sen sitten sanoa, että tää on 2,5l ahdettuna mutta noin periaatteessa...

Mulla tuli tuo ilmi kun muutoskatastin reilu kuukausi sitten allekirjoituksen 940:aa tdi-tekniikalle, josta penkitettiin 600tkm rullattuna 128hv, vakio kun on 140hv. Tuon tekstin mukaan siis d5252t:n tehoksi olisi tullut vähintään se 140hv, koska se on teho joka kyseisellä sylinterikannella on alkup. konstruktiossa saavutettu. Katsuri kuitenkin sanoi, että saat päättää kumpi teho sinne laitetaan, tässä kohtaa ei ole merkitystä. Laitettiin 140hv/103kw, jottei jatkossa tule ongelmia.
Otsikko: Vs: Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
Kirjoitti: Lankku - 29.04.2016, 17:24:02
Jos se tulkitaan noin, niin 2.8 tinakutosta ei niinvaan laitetakkaan, jos tehoksi katsotaan se 272hv vai mitä noissa on. Paukkuu yli 960:n rajoista. Toki voihan sen sitten sanoa, että tää on 2,5l ahdettuna mutta noin periaatteessa.
Tämän voi välttää käyttämällä 2,9l etuvetovaparin tai takavetojen kansia. Lähtötehot valittavissa 170, 180 ja 204hv.
Otsikko: Vs: Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
Kirjoitti: anone - 29.04.2016, 17:40:12
Tämän voi välttää käyttämällä 2,9l etuvetovaparin tai takavetojen kansia. Lähtötehot valittavissa 170, 180 ja 204hv.

Miten nuo eroaa T6:n kansista? Puristussuhde?
Otsikko: Vs: volvo 960, apua viritykseen
Kirjoitti: Lankku - 29.04.2016, 23:19:09
Onhan niissä muutamia eroja. 2,8l T6:ssa on pakonokassa VVT-pyörä ja 2,9l etuvetovaparissa imunokassa. Jos sitä ei halua tai pysty käyttämään, voi joko jättää solenoidin ilman virtoja tai halutessa varmuuden varalle hitsata nokkapyörän jäykäksi. Takavedoissa kiinteät pyörät. Etuvedoissa eri pulttijako imusarjanlaipalle kuin takavedossa, vain kaksi pulttia samassa paikassa. 2,5l kannessa on hieman pienempi palotila kuin B6304, en ole katsonut tai verrannut etuvetoihin. Jakopääkopat ovat erilaiset, eikä takavedon puolien päälle tuleva suojakansi käy suoraan etuvetoihin.

Etuvedoissa termostaatti sekä lämpöanturi on kannen etupäässä jakopään keskellä, takavedoissa(ja vitoskoneissa) kannen sivussa tehostimenpumpun takana. Jos käyttää etuvetokantta takavetolohkon päällä, täytyy ylävesiletkunlähtöä lyhentää tehostimenpumpun takia, jotta siihen mahtuu letku kiinni. Vaihtoehtoisesti lähdön lyhennys ja pätkä mutkaputkea kiinni hitsaten, jolloin ei tarvitse tehdä jatkoksia vakioon takavedon ylävesiletkuun. Silti ainakaan T6 imusarja ei mahdu suoriltaan kiinni takavedon tehostimenpumpun takia. Tilanne on korjattavissa katkaisemalla imusarja siten, että suuttimenpaikat jäävät laipan puolelle. Sen jälkeen takavetoimusarjan saa kiinni vakioilla väliletkuilla laippaan. Suutinkiskolle täytyy rakentaa tuki, koska se on takavedossa laipan puolella ja T6:ssa plenumissa.


Siirsin pari viimeistä viestiä tähän aiheeseen, koska eivät kuulu rakentamisen hintapuoleen sinällänsä.