Carcom Oy  Ateho

volvo 960, apua viritykseen

  • 26 Vastauksia
  • 13746 Lukukerrat

Veikko Ollila ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: volvo 960, apua viritykseen
« Vastaus #15 : 13.10.2014, 09:10:19 »
B6304 on 83mm poraus joka vähentää pahasti tehon kestoa. Vakio kanget tosin antautuu ennen pyttyjä.
citikka

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: volvo 960, apua viritykseen
« Vastaus #16 : 14.10.2014, 08:19:34 »
Niin siis munkin ehdotukset on vain 300hv kokoonpanoon.   
Jos halutaan enemmän kannattaa ottaa aihioksi joko B6254s tai B6284t lohko joissa on 81mm poraus.   
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa 120ZZZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 960, apua viritykseen
« Vastaus #17 : 04.01.2015, 19:42:45 »
Tämä b6304 koneen rakentaminen kiinnosta myös ja siksi tähän on hyvä jatkaa,eikä aloittaa uutta topikkia.
Tässä mun tapauksessa ahtaminen ei kiinnosta,vaan vaparina kone tulee olemaan jatkossakin.
Eli tietääkö joku mitkä on noiden 9mm nokkien asteluvut?

Ja luin jostain,että b6254 koneen kannen palotila olisi pienempi,mutta onko näin ja jos on,niin mikä olis puristussuhde 2.5l kansi+3.0l alakerralla?
Ja toisin päin eli jos vaikka 3.0l kannesta 0.5mm(arvio) pois,niin oltaiskos lähelle samaa tulosta?

Tavotteena olis 220heppaa vetolevyn päästä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 960, apua viritykseen
« Vastaus #18 : 14.02.2016, 16:59:17 »
Onko tietoa millainen etu on s80 t6 koneessa muuttuvalla venttiilien ajoituksella. Että saako samanlaista vääntöalaa normaalilla 2,5 vaparikannella jos siinä on t6 turbot?

T6 kantta ei saa laittaa vissiin (jos sen mukaan koneessa on 270hv) mutta vapari 2,9 s80:in kannen saisi jossa on vvt. Ei mietitä nyt sitä ohjauselektroniikan haastetta.
Eli kuvitellaan tilannetta 2,5 tuplaturbo vvt kannella vs tavallisella.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 960, apua viritykseen
« Vastaus #19 : 15.02.2016, 13:51:49 »
Onko tietoa millainen etu on s80 t6 koneessa muuttuvalla venttiilien ajoituksella. Että saako samanlaista vääntöalaa normaalilla 2,5 vaparikannella jos siinä on t6 turbot?

T6 kantta ei saa laittaa vissiin (jos sen mukaan koneessa on 270hv) mutta vapari 2,9 s80:in kannen saisi jossa on vvt. Ei mietitä nyt sitä ohjauselektroniikan haastetta.
Eli kuvitellaan tilannetta 2,5 tuplaturbo vvt kannella vs tavallisella.
En tiedä onko vaikutusta pohdintaasi, mutta olikohan 2,9:ssä VVT imupuolella ja T6:ssa pakopuolella?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: volvo 960, apua viritykseen
« Vastaus #20 : 18.02.2016, 22:27:01 »
B6304S3 ja B6294S S80 vapareissa on VVT vain imupuolella. T6 koneita on 4 versiota, 1999-2002 B6284T (272hv), VVT vain pakopuolella, 2003-2006 B6294T (272hv) VVT imu+pako ja sit "uusi" T6 B6304T (285hv) ja B6304T2 (305hv) S80 2007-2013.

Kaksi viimeistä on "FoMoCo" ketjukoneita, niissä ei ole mm. apulaitehihnaa ja moniurahihnapyörää ollenkaan, vaan apulaitteita käytetään jakoketjulta akseleilla.

Ei sillä VVT:llä mitään hirveää vääntörekisteri muutosta saada, parannusta kylläkin, mutta ahdin on suuremmassa roolissa. VVT on enemmänkin päästöjen takia näissä. Tosin tupla VVT joka 2003-> löytyy antaa jo jotain.

Niiden kahden viimeisen T6 pakosarjan+ahtimen (1kpl!) voisi saada helposti sovitettua vanhempiin 6-koneisiin. Vanhempien 2,8 ja 2,9L T6 koneiden ahtimet käyvät bolt-on takavedon kutoskoneisiin 100% varmasti. Näissäkin taisi olla niin että 2002 asti T6 koneissa oli erilliset pakosarjat ahtimista ja 2003-2006 pakosarja ja ahdin on yhtä pakettia. Eli vanhemmanmalliset jos haluaa esim bolt on T6 koneen 19T ahtimilla tms.

Tosin BMW M50/M52 koneen "kiina" turbopakosarjat käy tinakutoseen pienin muutoksin. Löytyy sekä RST että valusarjoja.

Ja nythän laki sallii takavedon turbotukset, esim kotitekoisen T6 koneen ihan vaan katsastuksen pakopäästöillä. 244hv on edelleen maksimi.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 960, apua viritykseen
« Vastaus #21 : 19.02.2016, 05:43:15 »
Kiitos vastauksista :). Kiinnitin vain huomiota t6:sen laajaan vääntökäyrään ja se olisi aika namia 960:ssä.

Ei kannata siis panostaa vvt järjestelmiin. Veivit ja männät kun vaihtaa alakertaan ja turbot pulttaa kylkeen niin pääsee pitkälle.

Pykälistä onkin ollut keskustelua ja viimeisimpänä jäi mieleen että perusmoottorin kansi sanelisi kuitenkin vähimmäistehot vaikka tehon alentaminen ei ole kiellettyä.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2016, 05:44:58 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: volvo 960, apua viritykseen
« Vastaus #22 : 19.02.2016, 08:39:29 »
Mulla on 960 joka on muutoskatsastettu turbolle, nyky sääntöjen mukaan.
Siinä olen käyttänyt kahta T6 vanhan mallin pakosarjoja, jotta sain kummatkin sarjat kääntymään alaspäin, sitten sarjoihin olen tehnyt modaus väliputket yhdelle t3 turbon laipalle ja perässä hx-40 ahdin ja biltema erillinen hukkaportti.

Aikaisemmin oli S200 borg warner jossa siipikoot vastasi hx-35:sta ja en tykännyt siitä että motti oli koko ajan ahdolla.
Ahto nousi jo 1500rpm.

Moottori on B6254s pohjalle tehty ja kansi on samasta koneesta.
960:sen oma imusarja alkoi ahdistamaan niiden paskojen kumi kiinnityksien takia niin kolvasin T6 imusarjan väärinpäin 960 imusarjan laippaan, samalla sain cruiset yms. vakio hilppeet käymään paikoilleen. 


 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
« Vastaus #23 : 29.04.2016, 15:19:21 »
Vanha aihe, mutta vastaan silti.

T6:n ja 960:n tapauksessa saattaa tulla vastaan tämä:

2.2 Moottorin muuttaminen
...
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi)


http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_%28kevyt_kalusto%29_Lopullinen_versio.pdf

Jos se tulkitaan noin, niin 2.8 tinakutosta ei niinvaan laitetakkaan, jos tehoksi katsotaan se 272hv vai mitä noissa on. Paukkuu yli 960:n rajoista. Toki voihan sen sitten sanoa, että tää on 2,5l ahdettuna mutta noin periaatteessa...

Mulla tuli tuo ilmi kun muutoskatastin reilu kuukausi sitten allekirjoituksen 940:aa tdi-tekniikalle, josta penkitettiin 600tkm rullattuna 128hv, vakio kun on 140hv. Tuon tekstin mukaan siis d5252t:n tehoksi olisi tullut vähintään se 140hv, koska se on teho joka kyseisellä sylinterikannella on alkup. konstruktiossa saavutettu. Katsuri kuitenkin sanoi, että saat päättää kumpi teho sinne laitetaan, tässä kohtaa ei ole merkitystä. Laitettiin 140hv/103kw, jottei jatkossa tule ongelmia.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
« Vastaus #24 : 29.04.2016, 17:24:02 »
Jos se tulkitaan noin, niin 2.8 tinakutosta ei niinvaan laitetakkaan, jos tehoksi katsotaan se 272hv vai mitä noissa on. Paukkuu yli 960:n rajoista. Toki voihan sen sitten sanoa, että tää on 2,5l ahdettuna mutta noin periaatteessa.
Tämän voi välttää käyttämällä 2,9l etuvetovaparin tai takavetojen kansia. Lähtötehot valittavissa 170, 180 ja 204hv.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
« Vastaus #25 : 29.04.2016, 17:40:12 »
Tämän voi välttää käyttämällä 2,9l etuvetovaparin tai takavetojen kansia. Lähtötehot valittavissa 170, 180 ja 204hv.

Miten nuo eroaa T6:n kansista? Puristussuhde?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: volvo 960, apua viritykseen
« Vastaus #26 : 29.04.2016, 23:19:09 »
Onhan niissä muutamia eroja. 2,8l T6:ssa on pakonokassa VVT-pyörä ja 2,9l etuvetovaparissa imunokassa. Jos sitä ei halua tai pysty käyttämään, voi joko jättää solenoidin ilman virtoja tai halutessa varmuuden varalle hitsata nokkapyörän jäykäksi. Takavedoissa kiinteät pyörät. Etuvedoissa eri pulttijako imusarjanlaipalle kuin takavedossa, vain kaksi pulttia samassa paikassa. 2,5l kannessa on hieman pienempi palotila kuin B6304, en ole katsonut tai verrannut etuvetoihin. Jakopääkopat ovat erilaiset, eikä takavedon puolien päälle tuleva suojakansi käy suoraan etuvetoihin.

Etuvedoissa termostaatti sekä lämpöanturi on kannen etupäässä jakopään keskellä, takavedoissa(ja vitoskoneissa) kannen sivussa tehostimenpumpun takana. Jos käyttää etuvetokantta takavetolohkon päällä, täytyy ylävesiletkunlähtöä lyhentää tehostimenpumpun takia, jotta siihen mahtuu letku kiinni. Vaihtoehtoisesti lähdön lyhennys ja pätkä mutkaputkea kiinni hitsaten, jolloin ei tarvitse tehdä jatkoksia vakioon takavedon ylävesiletkuun. Silti ainakaan T6 imusarja ei mahdu suoriltaan kiinni takavedon tehostimenpumpun takia. Tilanne on korjattavissa katkaisemalla imusarja siten, että suuttimenpaikat jäävät laipan puolelle. Sen jälkeen takavetoimusarjan saa kiinni vakioilla väliletkuilla laippaan. Suutinkiskolle täytyy rakentaa tuki, koska se on takavedossa laipan puolella ja T6:ssa plenumissa.


Siirsin pari viimeistä viestiä tähän aiheeseen, koska eivät kuulu rakentamisen hintapuoleen sinällänsä.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2016, 23:22:34 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Ateho