Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Haxu.R - 27.04.2011, 09:11:31

Otsikko: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Haxu.R - 27.04.2011, 09:11:31
Moro!
Ajatuksena korvata automaattikiristin mekaanisella. Käykö tuo motonetin VAG/VOLVO kiristin tuohon nokka pyörien alapuolelle? Eikös tää ole just semmoinen epäkesko yhden pultin alle? Entäpä mikä hihna ja mulla on siis B234 alakerta käytössä ja siellä öljypumpun vieressä alhaalla on yks ohjain rulla ja imulaipan kohdalla toinen.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: JuHaU - 27.04.2011, 13:12:00
Vastaan tähän osaan minkä tiedän.

Huom B234 -> 16V DOCH

Ainakin 8v alakerran kanssa ja 16v hatulla on käytetty menestyksekkäästi tuota VAG epäkeskokiristintä.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Haxu.R - 27.04.2011, 16:39:03
Ok kiitoksia. Kävin ostaa ton vag kiristimen ja löytyy siis volkkarin 16v moottorista 8v pyörä oli liian kapea b234 hihnalle, josta tulikin seuraava ongelma... Toi automaattikiristimen hihna 167 hammasta ja pyöreä hampainen on 3-4 hammasta liian pitkä. 16v moottoriin myydään myös 164 hampaista manual säätö hihnaa mutta se oli kantti hihna!? Onko muka 16v moottoria kanttihihnalla?
Mistähän mahtais löytyä hihna tuohon...
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Xuppo - 27.04.2011, 17:42:56
Ok kiitoksia. Kävin ostaa ton vag kiristimen ja löytyy siis volkkarin 16v moottorista 8v pyörä oli liian kapea b234 hihnalle, josta tulikin seuraava ongelma... Toi automaattikiristimen hihna 167 hammasta ja pyöreä hampainen on 3-4 hammasta liian pitkä. 16v moottoriin myydään myös 164 hampaista manual säätö hihnaa mutta se oli kantti hihna!? Onko muka 16v moottoria kanttihihnalla?
Mistähän mahtais löytyä hihna tuohon...

Pyöreä hampainen se hihna on manuaali- ja automaatti kiristeisessä vain pituudessa eroa tuo 3 hammasta.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Haxu.R - 27.04.2011, 18:07:30
Jaaha täytyy palata motonetin tiskille, toihan kävis sitte justiin!
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: hevonen - 27.04.2011, 19:16:46
Huom B234 -> 16V DOCH
Juu, tiedän. Menin helppoon vaan tuossa rullan nimityksessä. Ihmettelinkin tuota epäkeskoa... Poistetaan turhana. :D
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Haxu.R - 04.05.2011, 16:46:22
Pyöreä hampainen se hihna on manuaali- ja automaatti kiristeisessä vain pituudessa eroa tuo 3 hammasta.

Nyt on sitten niin että 16v moottoria on ilmeisesti myös kanttihihnalla mekaanisen kiristimen kanssa!
Kävin tänään Volvolta hakee innoissani lyhyempää 16v hihnaa. Pettymys oli suuri kun hihna oli samanlainen motonetin hihnan kanssa, 164 hampainen kanttihihna.
Tätä hihnaa siis myydään -89 ja vanhempiin 16v moottoreihin.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Veksi - 04.05.2011, 17:31:18
Mikäs kantikas hihna kävisi 8v alakerralla ja 16v kannella
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Xuppo - 05.05.2011, 16:37:41
Nyt on sitten niin että 16v moottoria on ilmeisesti myös kanttihihnalla mekaanisen kiristimen kanssa!
Kävin tänään Volvolta hakee innoissani lyhyempää 16v hihnaa. Pettymys oli suuri kun hihna oli samanlainen motonetin hihnan kanssa, 164 hampainen kanttihihna.
Tätä hihnaa siis myydään -89 ja vanhempiin 16v moottoreihin.

ei ole mahdollista :idiot2: koska oma b234f kone on -88 ja manuaali kiristimellä ja ei varmaan ole kantikkailla hampailla tai olen sokea ja pyöreähampaisen hihnan ovat antaneet tiskiltä ja muistakin varaosaliikkeistä kun sen olen 5 kertaa vaihtanutkin.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Haxu.R - 06.05.2011, 06:12:35
No tämä tieto olis kyllä mun kannalta parempi, löytyis hihna... Ihmetyttää mikä on sitte tuo hihna mitä tarjoavat ihan volvolla? Näin itse ruudulta että kyseessä on 16v moottori ja hihna ei käynyt edes hammasjaoltaan kun nokkapyörä oli mukana? Mites italian B204? Onko tässä minkälainen hihna?
Xuppo, mistä varaosa liikkeestä tuo oikea hihna löytyy tai olisko ihan varaosa numero tallessa?
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: sjs - 06.05.2011, 13:46:17
No tämä tieto olis kyllä mun kannalta parempi, löytyis hihna... Ihmetyttää mikä on sitte tuo hihna mitä tarjoavat ihan volvolla? Näin itse ruudulta että kyseessä on 16v moottori ja hihna ei käynyt edes hammasjaoltaan kun nokkapyörä oli mukana? Mites italian B204? Onko tässä minkälainen hihna?
Xuppo, mistä varaosa liikkeestä tuo oikea hihna löytyy tai olisko ihan varaosa numero tallessa?
Kaikki 16v vinokoneet ovat pyöreällä hihnalla, ja tuo vuosimalliero on sitten automaatti/manuaalikiristimessä, taitaa vaihtua jossain 1990 paikkeilla. Muut romut jakopäässä ovat samat, eli rattaat ja hihnan profiili.

Pentassa 146 hampainen hihna, B230 lohko väliakselilla ja 2x nokkapyörät. 146 hampainen hihna ja epäkeskokiristin
Automoottoreissa 16v lohko öljypumpulla, 2x nokkapyörät ja 164/167 hampainen hihna riippuen kumpi kiristin.
Automoottoreissa lisänä vielä termostaatin kohdalla "lisärulla" rauhoittamassa hihnan väpätystä, kun öljypumpun rattaan etäisyys imunokasta on suurempi kun B230 8v lohkossa väliakselin ja imunokan.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Xuppo - 06.05.2011, 21:01:03
No tämä tieto olis kyllä mun kannalta parempi, löytyis hihna... Ihmetyttää mikä on sitte tuo hihna mitä tarjoavat ihan volvolla? Näin itse ruudulta että kyseessä on 16v moottori ja hihna ei käynyt edes hammasjaoltaan kun nokkapyörä oli mukana? Mites italian B204? Onko tässä minkälainen hihna?
Xuppo, mistä varaosa liikkeestä tuo oikea hihna löytyy tai olisko ihan varaosa numero tallessa?
Italian b204ft/gt koneessa on sama jakopää kuin automaatti kiristimellä olevassa b234f koneessa.
Ainakin AD, osaset ja hämeen auto ovat täällä jyväskylässä antaneet mulle oikean hihnan.
yritän kaivella sen varaosanumeron kunhan käyn talillilla.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Haxu.R - 08.05.2011, 22:01:53
No nyt on oikea hihna :)

Kävin motonetissa muita juttuja hakemassa ja kysyin vielä kerran hihnaa B234 säädettävälle kiristimelle ja tuli oikea. Kumma juttu se Volvon tarjoama mutta nyt projekti otti suunnan taas eteenpäin! On muuten aika tiukka asentaa toi 164 hampainen hihna VAG kiristimen kanssa joutuu rullan laittaa vasta kun hihna on paikallaan.

Kiitos vastauksista ja pään raapimisesta :)
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Xuppo - 09.05.2011, 22:08:01
No nyt on oikea hihna :)

Kävin motonetissa muita juttuja hakemassa ja kysyin vielä kerran hihnaa B234 säädettävälle kiristimelle ja tuli oikea. Kumma juttu se Volvon tarjoama mutta nyt projekti otti suunnan taas eteenpäin! On muuten aika tiukka asentaa toi 164 hampainen hihna VAG kiristimen kanssa joutuu rullan laittaa vasta kun hihna on paikallaan.

Kiitos vastauksista ja pään raapimisesta :)

Ei pääse ainakaan hihna hyppimään hammastuksen yli vaikka kiristin sattuisikin hieman löystymään :)
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: sjs - 11.05.2011, 21:10:52
Ei pääse ainakaan hihna hyppimään hammastuksen yli vaikka kiristin sattuisikin hieman löystymään :)
Mulla hyppäs hihna viime kesänä ihan kireeltäänkin yhden hampaan. Huomasin vaan, kun ekaks oli tehot tallella, seuraavassa lähtökiidossa ei enää jaksanut (vene) vaikka ahdinkin oli pelissä. Kampuralta oli hampaan hypännyt.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: b234f - 19.12.2011, 16:54:54
Kaikki 16v vinokoneet ovat pyöreällä hihnalla, ja tuo vuosimalliero on sitten automaatti/manuaalikiristimessä, taitaa vaihtua jossain 1990 paikkeilla. Muut romut jakopäässä ovat samat, eli rattaat ja hihnan profiili.

Pentassa 146 hampainen hihna, B230 lohko väliakselilla ja 2x nokkapyörät. 146 hampainen hihna ja epäkeskokiristin
Automoottoreissa 16v lohko öljypumpulla, 2x nokkapyörät ja 164/167 hampainen hihna riippuen kumpi kiristin.
Automoottoreissa lisänä vielä termostaatin kohdalla "lisärulla" rauhoittamassa hihnan väpätystä, kun öljypumpun rattaan etäisyys imunokasta on suurempi kun B230 8v lohkossa väliakselin ja imunokan.
mulla on kyllä suora hampainen -89 b234f
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Timo_R - 13.12.2012, 21:18:41
Jatketaas tähän vanhaan topicciin, kun sopii aiheeseen.
Tarvis GLT:hen tehdä jakopääremppa, ennenkun käy vanhanaikasesti.

Olikos se niin, että automaattikiristimellisen jakopään voi toteuttaa myös manuaalikiristinversiolla?

Automaattikiristimelliseen sanoivat varaosaputkasta setille hintaa yli 250€ ja manuaalikiristimellisen setin sais skruvatista yli puolet halvemmalla.

Tasapainohihnan aattelin jättää tässä vaiheessa vallan pois.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Haxu.R - 16.12.2012, 10:33:56
Mulla just automaattikiristimellä oli toi kone ja korvasin Vag epäkeskorullalla. Tulee 8mm pultin alle ja Vag kiristimes 10mm reikä. Tarvii viel prikan lohkon ja rullan väliin et ehkä käyttöautoon sorvaisin holkin joka sopii tolle 8mm pultille ja koroke olis samassa holkissa.
Alkup. mekaanisesta kiristimestä ei kokemuksia mut luulis lohkon olevan sama, tietäjät tarkentaa...
Ja joo jos mulla olis tollanen auto niin en ehkä itsekään lähtis sitä tasapainohihnaa asentamaan enkä veis kyllä pajallekaan en edes siniselle. Oon ymmärtäny et järjestään noitten koneiden jakopää räjähdykset johtuu tasapainohihnan katkeamisesta jolloin menee nokkahihnan väliin ja sit morjens...
Jos jätät hihnan pois niin kerro huomaako mitään eroa. Mullahan ei kilpakoneessa oo noita akseleita mut se tärisee muutenki ;D
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Timo_R - 16.12.2012, 11:11:35
Mulla just automaattikiristimellä oli toi kone ja korvasin Vag epäkeskorullalla. Tulee 8mm pultin alle ja Vag kiristimes 10mm reikä. Tarvii viel prikan lohkon ja rullan väliin et ehkä käyttöautoon sorvaisin holkin joka sopii tolle 8mm pultille ja koroke olis samassa holkissa.
Alkup. mekaanisesta kiristimestä ei kokemuksia mut luulis lohkon olevan sama, tietäjät tarkentaa...
Ja joo jos mulla olis tollanen auto niin en ehkä itsekään lähtis sitä tasapainohihnaa asentamaan enkä veis kyllä pajallekaan en edes siniselle. Oon ymmärtäny et järjestään noitten koneiden jakopää räjähdykset johtuu tasapainohihnan katkeamisesta jolloin menee nokkahihnan väliin ja sit morjens...
Jos jätät hihnan pois niin kerro huomaako mitään eroa. Mullahan ei kilpakoneessa oo noita akseleita mut se tärisee muutenki ;D

Mullakaan ei 242:ssa oo akselit paikallaan, mut paha sanoo. Tässä on hyvä "testipenkki", kun voi verrata aiempaan.
Muistatko mikä sen sun käyttämän kiristimen varaosanumero on?
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Haxu.R - 16.12.2012, 11:44:21
Mullakaan ei 242:ssa oo akselit paikallaan, mut paha sanoo. Tässä on hyvä "testipenkki", kun voi verrata aiempaan.
Muistatko mikä sen sun käyttämän kiristimen varaosanumero on?
On motonetista ja 16v passat alle -96 mutta katoin että on kahta mallii. Joko 25-5673 tai 25-6034 eka on -93 asti ja toinen -96 asti en muista kumpi. Voin ottaa strategiset mitat niin noita ku vertaa niin pitäis löytyy.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Haxu.R - 17.12.2012, 18:43:36
Passatin 16V kiristin on 72mm halkaisija ja 26mm leveys nämä siis mitat johon hihna osuu, ohjaavat reunat päälle. Tämmönen mulla on B234 alakerrassa.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Timo_R - 17.12.2012, 21:00:19
Passatin 16V kiristin on 72mm halkaisija ja 26mm leveys nämä siis mitat johon hihna osuu, ohjaavat reunat päälle. Tämmönen mulla on B234 alakerrassa.


Eli "tiivistelmänä", sulla on tuo VAG-kiristin "ylhäällä", manuaalisäätöisen hihna, ja automaattikiristimellisen ohjainrullat originaalipaikoillaan, toinen ylhäällä, toinen alhaalla?

http://www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm

Tuo originaali manuaalisäätöinenhän tulee tuonne alas. Sellanen mulla on 242:ssa.

Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Haxu.R - 19.12.2012, 15:59:07

Eli "tiivistelmänä", sulla on tuo VAG-kiristin "ylhäällä", manuaalisäätöisen hihna, ja automaattikiristimellisen ohjainrullat originaalipaikoillaan, toinen ylhäällä, toinen alhaalla?

http://www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm

Tuo originaali manuaalisäätöinenhän tulee tuonne alas. Sellanen mulla on 242:ssa.
Joo automaattikiristimen paikalla ylhäällä tuo Vag rulla. Ohjainrullat on siellä missä ovat automaattikiristimelläkin. Hihnassa lukee Contitech CT712 ja on muistaakseni automaattikiristimen hihna, voi kyllä muisti pettää... Tota hihnaa tarjotaan -89GLT:hen mistä toi mun moottori on.
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Jonesyboi - 07.05.2021, 10:40:26
Sori, herätellään. Voiko tuommoisen VAG:in kiristimen laittaa myös manuaalikiristimellä varustettuun lohkoon? Vaatiiko miten runsaasti muokkausta tai jonkin uuden hihnan?
Otsikko: Vs: B234 jakopäästä
Kirjoitti: Jonesyboi - 07.05.2021, 13:24:08
Sori, herätellään. Voiko tuommoisen VAG:in kiristimen laittaa myös manuaalikiristimellä varustettuun lohkoon? Vaatiiko miten runsaasti muokkausta tai jonkin uuden hihnan?

Jos ymmärsin oikein, niin tuon kiristimen voisi laittaa vissiin sen nokkapyörien alla olevan rullan tilalle? Tarviiko sitten sinne vanhan kiristimen paikalle lisätä joku muu rulla vai voiko jäädä tyhjäksi? Itsellä löytyy kahta hihnamallia, manuaalikiristimen ja automaattikiristimen. Testaamalla tietysti selviää, mutta mieluiten heti hommaa kaiken tarvittavan ettei tarvi sitten ravata hallin ja varaosaliikkeen väliä.