Ateho  Elekma

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 494 Vastauksia
  • 136387 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #225 : 07.02.2021, 00:13:22 »
Puhaltelin paineilmalla ja vetelin imurilla roskat pois kennolta.



Laitoin hanalle oman käyttövaijerin:





Laitoin puhallinkotelon paikoilleen ja testailin lämpenemistä - sisälle ei tule vieläkään lämpöä juuri ollenkaan :-[ Ilmankierto mielestäni toimii, joten nesteen liike siellä täytyy olla riittämätön. Sisäkenno, hana vai itse vesipumppu? Kone lämpenee kyllä ihan tyhjäkäynnilläkin hienosti, letkut ovat tulikuumia. Flektikin jopa silloin tällöin puhalteli, vaikka ulkolämpötila oli -12.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #226 : 07.02.2021, 08:42:17 »
Epäilys vesipumpulle, en oo koskaan kuullut flektin lähtevän päälle -12°C pakkasella

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #227 : 07.02.2021, 09:02:31 »
Kieltämättä erikoista, jos tuo pikkumoottori sai flektin käymään tollasella pakkasella tyhjäkäynnillä?
Tuo että molemmat kennon letkut on kuumia juoruaa kyllä siitä, että vesi kiertää siellä. Jos ei kierrä, niin vesi ehtii jäähtyä kennossa ja palaavan veden letku on viileä.
Saako tuo kennopömpeli ilmaa? Ettei mikään sisäkierron läppä ole jumissa tai jokin tukkinut ilmanottoa puhaltimelle?

Vesipumppu voi toki tehdä tuon, mutta jos letkut on molemmat kuumia, niin omituista. Onko kenno kuuma?

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #228 : 07.02.2021, 10:42:16 »
Sisäkenno lämpenee kyllä, mutta ehkä hitaanpuoleisesti. Ilman puhallusta se oli jonkin ajan päästä kauttaaltaan kuuma. Puhallinkotelo asennettuna ja puhallin päällä en itse kennoon päässyt käsiksi, mutta silloin kennolle menevä letku oli polttavan kuuma ja tuleva letku sellainen miellyttävän lämmin. Ilman kulkemisessa en keksinyt mitään vikaa, kaikki läpät näyttävät liikkuvan moitteettomasti. Puhallus on kaikissa asennoissa voimakas, mutta kylmä >:( Taidan mennä purkamaan autoa lisää, jostakin se vika löytyy. Ei tuolla pakastimella ajamaankaan pysty...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #229 : 07.02.2021, 10:44:45 »
Onko letkuissa mitään solmuja/mutkia tai muita vastaavia? Semmonen kiertovesipumppu voisi auttaa tuohon, jos ei meinaa muuten lämmetä.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #230 : 07.02.2021, 22:19:35 »
En huomannut letkuissa mitään outoa, luulisin että ihan tehtaan jäljiltä ovat. Otin vesipumpun irti, voi :idiot2: minkälaisessa kolossa sekin piti olla. Aina yhtä mukavaa pyöritellä yhden käden etusormi-keskisormi otteella pultteja auki :buck2:

Pumpussa ei ollut mitään erikoista, ehjät metalliset siivet tiukasti paikallaan. Nissanin logo siinä oli ja "Made in UK", liekö alkuperäinen. Pientä pykällystä tuntui pyörittäessä, laitan uuden tilaukseen. Aisinin saa virosta reilulla parilla kympillä, sellainen varmaan on ihan ok.

Seuraavaksi sisäkenno ja hana irti autosta, tää ongelma selvitetään nyt vaikka väkisin veren maku suussa >:(

Mersukin alkoi lakkoilemaan, ei meinaa startata... Ränkkäämällä on tähän asti saanut käyntiin kuitenkin... Rupee pikku hiljaa ehjät autot loppumaan kesken...

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #231 : 07.02.2021, 22:39:13 »
Kuvissa näkyy läppä kennon edessä, jossain on kääntyneenä sivuun, jolloin kenno näkyy.
Onko tuossa lämppärissä siis sekä hana (kuten mainitsit) että läppä? Jos se läppä pääsee jotenkin kääntymään kennon eteen ja siksi ei tule lämmintä?
Raitisilmasuuttimiin? tulee vain ja ainoastaan suoraan ulkoilmaa läpän sivuitse?
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #232 : 07.02.2021, 23:08:12 »
Juu, on läppä sekä hana. Lämmönsäätövivulla käännetään läppää, jonka akselilta liike välitetään hanalle. Läppä toimii juuri kuten pitääkin ja kennokin lämpenee kyllä... Johonkin se lämpö jää, kabiiniin ei tule kertakaikkiaan yhtään, ei missään läppien tai hanojen asentojen yhdistelmissä. Jos neste kiertää huonosti eli kenno tukossa, niin silloinhan sieltä ei kummoista lämpötehoa irtoa. Liekö käytetty jossain vaiheessa jotain jäähdyttimen paikkausainetta, nehän saattavat tukkia sisäkennon? (ja varmaan muitakin paikkoja...)

Joidenkin Volvojen (240, 850, ...?) tyylisiä raitisilmasuuttimia tässä ei kai ole.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #233 : 08.02.2021, 22:18:53 »
Se mersun startti johti nopeisiin peliliikkeisiin. Ensin kokeilin hakea Jumpyn (josta oli tarinaa aiemmin) lainaksi, mutta siinä oli niin huonot renkaat että kohdehenkilö (vaimoni) ei suostunut sillä ajamaan. Ja kaiken huipuksi akkukin osoittautui niin huonoksi, että eihän se enää aamulla lähtenyt käyntiin.

Tilanne oli siis edelleen se, että ainut toimiva auto pihassa on 35 vuotta vanha Volvo. Eipä jäänyt kauheasti aikaa tuumailuille, joten pikainen vilkaisu paikalliseen tarjontaan, kriteereinä kelvolliset talvirenkaat, mahdollisimman paljon nykyaikaisia turvavarusteita... Kohtuullinen kulutus ja muutkin kulut ja hankintahinta mahdollisimman alhainen (luonnollisesti myös "ei VAG" ja "ei BMW" olivat kriteereinä, kuten aina autoa valitessa tulee ollakin. Ehkä myös "ei MB" on seuraavalla kerralla mukana).

No niin, tämä siis oli lopputulos tällä kertaa:







Ihan jämäkkä peli tää on ajella, kyllä tällä sentään pitäisi kohtuudella uskaltaa talvikelissäkin painella menemään. ABS+BAS+ESP+TC, hyviä ominaisuuksia mielestäni, ja suorastaan pakollisia nuo elektroniset avustimet näihin kankeisiin ja puskeviin nykyautoihin. Erityismainintana tästä jopa löytyy jarrut, siis Micraan verrattuna :P

Varmaan itselleni tämä lopulta jää, kunhan saan mersun taas starttaamaan luotettavasti. Micra jääpi sitten kolmosautoksi jos saan sen lämpenemään, tai laitetaan osina myyntiin sekin jos ei onnistu...

Historiaa:
24.10.2009 20060 Moott.öljy Shell 5W30. Länsiauto Lahti
5.5.2011 42800 Moott.öljy täys.synt. 5W40, ilmansuod. Autohuolto Repax
25.12.2012 58000 Moott.öljy 0W40, raitisilmasuod., syt.tulpat. Neste Nastola
6.5.2013 74500 Moott. öljy 0W40. Neste Nastola
15.10.2014 100850 Jäähd.neste vaih.
2.4.2015 106271 M-öljy+suod TGMO 5W-30. Toyota Saimaan Auto-Arita Oy
10.5.2015 106547 Raitisilmasuodatin
19.9.2016 133514 Moott.öljy 5W30, ilmansuod., raitisilmasuod., syt.tulpat. Auto-Suni Imatra
12.6.2019 154000 Moott.öljy 5W40 +suod. Joutsenon Öljy-ja Rengashuolto
23.11.2020 169498 Moott.öljy 5W30. Toyota Saimaan Auto-Arita Oy

Omat merkintäni:
8.2.2021 169511 Auto ostettu (3000e)
9.2.2021 169710 Uusi Defa-puskurikaapeli, akku Fiamm L1B 44P, pakkasneste GM Dexcool G12 5l (160e)
11.2.2021 169XXX Taittoavain kaukosäädöllä + avaimenperä + ohjelmointi (260e)
11.6.2021 175199 Katsastus (55e)
31.7.2021 Talvirenkaat irtopyörille asennettuna: Hankook Winter iPike RS2 W429 185/65R15 92T XL (340e)
21.8.2021 179410 Raitisilmasuodatin, poistoilmaventtiilit, kangasmatot (73e)
16.10.2021 182082 Moottoriöljyt (GM LongLife 5W-30), öljynsuodatin (Hengst E611H), sytytystulpat (Denso K16TT), eteen jarrulevyt+palat, ilmansuodatin (Hengst E832L) (111e)
24.11.2021 183980 Luovutettu pois vaihdossa uuteen Yarikseen

Vikalista:
- Pakkasnestettä alle minimin => OK, nestettä lisätty, seurannassa vajeneeko vai pysyykö liemet missä kuuluukin
- Vain yksi avain, siinäkään ei kaukokeskuslukko toimi => Uusi avain teetetty
- Akku lienee syytä vaihtaa, General Motorsin (ja Vartan) logot ja vuosileima 07... => OK, akku vaihdettu
- Kesärenkaat aika loppu => Olivat siis aivan kankailla, joten Nordmanin nastat kokivat exoduksen ja talveksi sitten hommasin uudet nastakumit...
- Defan puskuriliitin ottanut osumaa, joutuu käyttämään voimaa että saa lämmityspiuhan kiinni => OK, vaihdettu uusi tilalle
- Sisävalo pätkii
- Ratti kamalassa kunnossa => Revitty repaleet pois, saa kelvata...
- Öljyä tiputtelee jostakin
- Ilmanputsarin ja raitisilmanoton väliltä puuttuu letku
- Takakonttiin vuotaa vettä => Korjattu, pysyy nyt kuivana. Verhoilu pesty
- Venttiilinnostimet raklattavat käynnistyksessä => Tyyppivika, kts. https://www.youtube.com/watch?v=wjOo9WcB1CY
- Jarrut täristävät => Vaihdettu eteen levyt ja palat
- Vakionopeuden säätäjä puuttuu...
- Sisustus tuoksahtaa hieman oudolle => Takakontin kastunut verhoilu poistettu ja koko sisustus pesty kertaalleen => Raikastui se siitä jonkin verran lopulta.

Kaikki kuvat: https://flic.kr/s/aHsmUbhCg6
Tankkaukset: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1222887.html
Yhteenveto omistusajaltani: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54300.msg1061608946#msg1061608946
« Viimeksi muokattu: 15.12.2021, 12:04:19 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #234 : 09.02.2021, 09:55:20 »
Tuommosen Micran kanssa tullut jonkin verran puuhailtua ja siinä sisätilan viileys selittyi kennolla. Oli ajanmyötä ruostunut melkein tukkoon. Vesi kyllä kiersi sen minkä pystyi, mutta ei niin paljon, että olisi lämmittänyt pakkasilla. Kennon vaihdon jälkeen tuli kesä talven keskelle.

Mietin myös tuota kommenttia noista jarruista. Ainakin ks. yksilössä oli ihan hyvät jarrut, ei mitään ihmeellisyyksiä.
V60 T8 -19

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #235 : 09.02.2021, 10:23:15 »
Juu, kennon otan seuraavaksi tarkasteluun. Tarvikekennoja saa näköjään 20-30e hintaluokassa, tietäis vaan että tekeekö niillä mitään...

Oliko abs:illinen micra vai ilman? Täs minun datsunissa ei oo abseja. Etupyörät tuntuvat olevan talvella lukossa ennenku takana tapahtuu mitään... Ehkä siellä jotakin on jumissa... Hieman ärsyttävää kun ei saa kunnon hidastuvuutta oikein yrittämälläkään, lisämausteena sitten jarrua runttaamalla mennään tasan suoraan etupyörät luistimina :buck2: Pitänee kokeilla käsijarrulla auttaa takapäätä, se vaan ei silleen tule selkärangasta...

Tucci

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #236 : 09.02.2021, 10:43:07 »
Autoa meinaat pitempään pitää niin takajarrut auki avaan, yleensä japseissa  on ollut ihan hyvät jarrut. Letkuista kannattaa katsoa puristusholkin ja letkun sauma, volvossa  oli siinä murtuma, ei katsastuksessa huomannut sitä.

Lämmityskennosta, minkä valmistajan se alkuperäinen on, saako alkuperäistä järkevään hintaan ja mikä on toimtusaika?   

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #237 : 09.02.2021, 12:08:47 »
Juu, kennon otan seuraavaksi tarkasteluun. Tarvikekennoja saa näköjään 20-30e hintaluokassa, tietäis vaan että tekeekö niillä mitään...

Oliko abs:illinen micra vai ilman? Täs minun datsunissa ei oo abseja. Etupyörät tuntuvat olevan talvella lukossa ennenku takana tapahtuu mitään... Ehkä siellä jotakin on jumissa... Hieman ärsyttävää kun ei saa kunnon hidastuvuutta oikein yrittämälläkään, lisämausteena sitten jarrua runttaamalla mennään tasan suoraan etupyörät luistimina :buck2: Pitänee kokeilla käsijarrulla auttaa takapäätä, se vaan ei silleen tule selkärangasta...
Tarvikekennon vaihdoin itsekin, hyvin ajoi asiansa - ero oli sen verran suuri, että auto tuntui jopa kuumalta sen jälkeen.

Absit löytyi tuosta. Takarummut piti vaihtaa kenkineen päivineen kun toinen puoli oli kulunut väärien säätöjen myötä metallille - ihan normaali jumppa ja asennus ei vaatinut mitään ihmeellistä.

Tuccin kanssa samaa mieltä noista jarruista, eli kyllä Japseissa pitäisi olla lähtökohtaisesti ihan kelpo jarrut. Vaikuttaa siltä että sulla on takana jarrut joko ihan loppu, jumissa tai säädetty väärin. Jarruneste kannattaa myös tsekata. Kyllä ne takarummut tarttuu kunnolla kiinni jos ovat ehjät
V60 T8 -19

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #238 : 09.02.2021, 16:21:03 »
(luonnollisesti myös "ei VAG" ja "ei BMW" olivat kriteereinä, kuten aina autoa valitessa tulee ollakin.

Mutta kun korjaaminen on niin v*tun kivaa!  :D :D

Tollasella ei abs micralla ajanut pidemmän lenkin hakemaan autoa keskisuomesta, niin ei siellä ollut todellakaan kylmä eikä jarruissa ollu mitään moitittavaa.

Järjettömässä lumipyryssä tultiin takasin, piti 100kmh vauhdista heittää kolmonen kun oli motarille satanut/pakkautunut yhteen kohtaan 30cm lunta. Eikä niillä valoilla nähnyt kyllä yhtään mitään.
Oli vaan hauska kun yhtäkkiä hyyty koko romu... Eikä lumen määrää erottanut pimeässä ollenkaan kun kukaan muu ei ollu siitä vielä ajanut. :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #239 : 09.02.2021, 18:04:01 »
No pehmennetään sen verran, että yhtä bemaria harkitsin hetken, mutta sitten rupesin miettimään 20-vuotiaan 3-litraisen 4-vetodieselin käyttö-, huolto- ja korjauskustannuksia... Vaggilaisia en uskalla ostaa kun niistä pitäs opetella hirveesti erilaisia kirjainyhdistelmiä mitä ehdottomasti pitää välttää. Moottorikoodejakin on vähintään se 500 erilaista, joista iso osa on tikittäviä aikapommeja...

 

Proturbo  Autodiagnoosi