KL-varaosat  Race.fi

Volvo b230 takastefa

  • 14 Vastauksia
  • 3116 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lohtaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Volvo b230 takastefa
« : 07.03.2019, 23:34:09 »
Hei. Oon vaihtamassa kampiakselin takastefaa. Saako sen irti kuinka? Lähteekö takalaippa irti ilman öljypohjan irroitusta? Kiitos hyvistä neuvoista etukäteen.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #1 : 08.03.2019, 01:11:37 »
Vaihdelaatikko irti ja vauhtipyörä.Öljypohjaa ei tarvitse irroittaa. Kannattaa hakea stefa volvolta kun on perin työläs vaihtaa ja tarvikkeet tuppaa vuotamaan nopeasti uudestaan.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #2 : 08.03.2019, 07:58:39 »
öljypohjassa on pari pulttia jotka on stefan laipassa kiinni, ne on syytä irrottaa
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #3 : 08.03.2019, 12:48:29 »
Ei se nyt niin työläs ole vaihtaa, jos ei tykkää auton alla temuta niin ottaa sen stefakopan irti ja pöydällä vaihtaa stefan. Onnistuu kyllä auton allakin, 110mm viemäriputkesta saa näppärästi holkin millä ei tuhoa uutta stefaa paikalleen laittaessa.

Jos paikallaan vaihdat niin lähtee yleensä kun kampeaa varovasti meisselillä tai lyö sen vinoon että saa nykäistyä/kammettua pihalle.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #4 : 08.03.2019, 15:23:31 »
Volvon stefassa tulee asennusholkki mukana.

Itse laitan ruuvin vanhaan stefaan ja kampean irti timpurin vasaralla.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #5 : 08.03.2019, 17:55:22 »
Volvon stefassa tulee asennusholkki mukana.

Itse laitan ruuvin vanhaan stefaan ja kampean irti timpurin vasaralla.



Ei mulla kyllä tullu  ???
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #6 : 08.03.2019, 18:30:52 »
Semmoinen muovirinkula vaan. Omat tuli jenkkiläisestä verkkokaupasta , volvowebparts tai joku sinnepäin. Ehkä americassa eri?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #7 : 08.03.2019, 20:04:53 »
Viime syksynä tein omaan tuon takastefan vaihdon.
Haastavin osuus on ehkä se vaihdelaatikon pudottaminen, jos auto ei ole nosturilla tai vähintään korkeilla pukeilla.
Itse stefa ei tosin tässä vuotanut, vaan laippa josta oli tippunut kolme pulttia matkan varrelle :(
Vuoti jo aika rajusti, öljys koko alustan ja takapuskurikin oli ihan öljysumussa pidemmän ajon jälkeen :buck2:

Jouduin vaihtamaan myös tuon laipan ja lohkon välisen paperitiivisteen samalla. Uusi stefa meni paikoilleen ihan sormin painamalla ja vähän meisselin perällä naputtelemalla.
Stefan ostin siniseltä ja tässä oli mukana muovinen asennusholkki.
Uusin samalla kaikki laipan pultit ja laitoin kierrelukitteella kiinni, niin ei pääse enää löystymään.


Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #8 : 08.03.2019, 20:56:45 »
Noita stefakopan pultteja on mystisesti lähtenyt kävelemään aika monella, myös allekirjoittaneella.  :idiot2:
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #9 : 08.03.2019, 23:46:05 »
Oliko "Volvolainen" stefa elring? Ainakin hinta täsmäisi, ite laitoin sellasen...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1998
  • Näpräilijä
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #10 : 09.03.2019, 08:11:37 »
Kuuluuko b230 lohkoon paperitiiviste siihen stefan asennuskehykseen? Kaveri kävi Volvolta kyselemässä tiivisteitä, eikä varaosakirja tunne paperitiivistettä. Victor Reinz satsi, joka on b21/b23/b200/b230 tulee tiiviste ja sen omaani (b230ft) myöskin laitoin. Omassakin on pohja nyt aika öljyssä, ja tarkotus olisi käyttää laatikko keväällä irti. Tuli vaan tuosta pulttien löystymisestä mieleen, että voisiko se paperi tiiviste muotoutua ja pultit löystyä sen myötä :D

Kuvassa nro 24.

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Tucci

  • Vieras
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #11 : 09.03.2019, 08:33:56 »
Kuuluu, volvon vanhassa varaosakirjassa numero 23 paperitiiviste, 24 stefa.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #12 : 09.03.2019, 10:27:31 »
Se stefakopan materiaali on sellaista valualushaibaa, ja painuu hiljalleen kasaan. Pultti jää vähänkin löysälle niin se aukeaa.

Aika yleinen ongelma valualuosissa, sama juttu esim vinokoneen imusarjassa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #13 : 09.03.2019, 10:39:03 »
Se stefakopan materiaali on sellaista valualushaibaa, ja painuu hiljalleen kasaan. Pultti jää vähänkin löysälle niin se aukeaa.

Aika yleinen ongelma valualuosissa, sama juttu esim vinokoneen imusarjassa.

Enemmänkin uskon Göränin maanantaihin tai tiivisteen painumiseen, itsellä kolmessa avaamattomassa ollut stefa kyllä lähes 2 osassa, mutta kotelo kiinni. Tietenkin avattu ja loctitellä laitettu kiinni.
Samalla kannattaa se ykk-anturin teline laittaa ruuvilukitteellakin.

Laittanu itte liimalla ilman sitä tiivistettä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: Volvo b230 takastefa
« Vastaus #14 : 09.03.2019, 22:53:38 »
Noita stefakopan pultteja on mystisesti lähtenyt kävelemään aika monella, myös allekirjoittaneella.  :idiot2:
Pultit tekee ihan kivaa jälkeä pyöriessään siellä kytkinkopassa.
Ja päästää aika rajun äänen, kun tippuu sopivaan väliin. Säikäytti nimittäin ihan kivasti, kun ekaa kertaa päästi raastavan äänen ajossa.
Yksi pultti päätti tulla laatikon alatuen läpi :buck2:



 

Autoracing  KL-varaosat