Futurez  Kulkukoira

Turvakaari-Topic

  • 15 Vastauksia
  • 16078 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Turvakaari-Topic
« : 22.09.2014, 13:37:17 »
eli tuollainen harrasteauto 240 löytyy ja siihen tarkoitus kaaret laittaa, mutta koska auto tulee kuitenkin kadulle, niin tarkoitus olisi pitää se viisipaikkaisena.
Tarvitseeko turvakaaria muutoskatsastaa, jos autosta ei poisteta takapenkkejä? prosentteja siitä ei periaatteessa pitäisi tulla
Kaarien lisääminen ei itsessään prosentteja tuo mutta esim. mahdollisesta takapenkin poistosta muutama prosentti tulee. Prosenteissahan käytännössä mietitään sitä paljonko alkuperäistä on jäljellä joten osien lisäämisestä ei tule mitään mutta vaihtamisesta / poistamisesta tulee.
jostain jäänyt mielikuva että kaaret eivät saisi olla kulkueste takapenkeille. eli käytännössä kaaret loppuisivat B-pilarille.

http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-12T15-00-13175.pdf
tuota lukiessa tuli vastaan tämä
"8.2.6 Puolisivukaaret (kuva 253-3)
Kuten pitkittäinen turvakaari (sivukaari), mutta ilman
takapilaria"

27 §

Turvakaari

1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Jos tässä päätöksessä on määrätty turvakaari pakolliseksi, on sen oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.

Tässä tapauksessa turvakaari ei ole pakollinen, niin eikös sen pitäisi olla ihan sallittu?

Autolla siis ei ole tarkoitus  ajaa kilpaa! radalla sillä olisi tarkoitus välillä käydä ihan vaan huvikseen ajamassa, muuten ihan katuautona pidän.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #1 : 22.09.2014, 14:50:18 »
Kun tässä maassa on niin paljon kiellettyjä asioita, niin tommoset turmakaaretkin saisi kieltää. Vaikka tommoset kaaret tekis miten nuolemaan katon reunoja, niin silti takapenkkiläiset lyövät niihin päänsä jo pienessä kylkikopsahduksessa ja siinä ei kyllä mikään pehmuste auta ilman kypärää.
ts. joko kaaret + kuppipenkit + kunnon vyöt tai ei kaaria ollenkaan. Tommosista "välimallin kaarista" on oikeasti enemmän haittaa kuin hyötyä, jos asiaa ajattelee yhtään pidemmälle.
!

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #2 : 22.09.2014, 14:57:43 »
Joo ei käyttöautoon kannata laittaa kaaria. Jos haluaa että niistä on jotain hyötyä niin takapenkit joutuu käytännössä poistamaan. Plus kaikki muu haitta mitä niistä on auton käytölle.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Petski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #3 : 22.09.2014, 15:50:35 »
Nyt ei tainnu olla kyse siitä että kannattaako laittaa, vaan saako laittaa. Tuo asia kannattaa ehottomasti tarkastaa omalta katsastuskonttorilta, niin saa selvimmän vastauksen ja ehkä jopa vähän suunnitteluapua

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #4 : 22.09.2014, 16:40:18 »
Kaaret saa laittaa, mutta käytännössä aina joutuu poistamaan takapenkin, koska takatuet ja pääkaaren poikittaistuki estävät takapenkin käytön. Ja ilman takatukia kehikolla ei ole virkaa. Ei tosiaankaan puhtaaseen katuautoon kannata tehdä, koska hankaloittavat käyttöä.

Ja puolikaarilla ei ole juuri mätään virkaa (eli näillä mitä näkee etenkin jenkkivehkeissä, etuistuinten takana poikittainen kaari ja vinot takatuet) mahdollisessa kaadossa tuulilasi ja katon etuosa tulee syliin, olipa apua ...
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #5 : 22.09.2014, 17:12:11 »
Kun tässä maassa on niin paljon kiellettyjä asioita, niin tommoset turmakaaretkin saisi kieltää. Vaikka tommoset kaaret tekis miten nuolemaan katon reunoja, niin silti takapenkkiläiset lyövät niihin päänsä jo pienessä kylkikopsahduksessa ja siinä ei kyllä mikään pehmuste auta ilman kypärää.
ts. joko kaaret + kuppipenkit + kunnon vyöt tai ei kaaria ollenkaan. Tommosista "välimallin kaarista" on oikeasti enemmän haittaa kuin hyötyä, jos asiaa ajattelee yhtään pidemmälle.
juu siis tietenkin kuppipenkit tulossa kanssa. ja ei tietenkään radalla ketään ole takana, ja varmaan on tuommoset kaaret turvallisemmat kun ilman jos ympäri menee. ja siis eihän ne kaaret jatkuisi takapenkeille asti, vaan loppuisivat etupenkkien jälkeen.
etupenkkien viereen tulisi sivutuet tuomaan jäykkyyttä sivuiskujen varalta, ja toisaalta toimisi lisätukena noustessa kuppipenkistä :)
että mitäpä nuo haitat sitten ovat? ???
Joo ei käyttöautoon kannata laittaa kaaria. Jos haluaa että niistä on jotain hyötyä niin takapenkit joutuu käytännössä poistamaan. Plus kaikki muu haitta mitä niistä on auton käytölle.
kyllä omasta mielestä kaikki lisäturva kannattaa. ja eipä niistä kyllä haittaa ole jos kulku ei juurikaan kenenkään osalta esty ???
Varmaan vaan kysyttävä sieltä konttorilta, nehän tietää :)

 eli siis tyyliin näin mutta ilman noita takatukia.

näin :)
« Viimeksi muokattu: 22.09.2014, 17:18:00 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #6 : 22.09.2014, 17:48:55 »
ilman takatukia kehikolla ei ole virkaa.
ai ei? luulis sen vähäsen tuovan turvaa ::) ei tommone putki kuitenkaan ihan hepposta ole.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #7 : 22.09.2014, 17:59:58 »
Kun takatuet puuttuu niin kehikko pääsee romahtamaan taaksepäin kaatotilanteessa. Turvakaarien toiminta perustuu siihen että rasitus kohdistuu vetona tai puristuksena putken suunnassa, eli tulee tälli mistä vain suunnasta niin aina joku putki ottaa voiman vastaan suoraan pituussuunnassa. Taivutusvoimia putki kestää varsin heikosti.

Huono kehikko antaa vaan väärää turvallisuudentunnetta. Tietenkin ihmisiä on monenlaisia mutta ainakin itsellä tulee kaarellisella ajettua huomattavasti rohkeammin.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #8 : 22.09.2014, 18:25:41 »
mites pääsiskö se enään kaatumaan taaksepäin jos se on hitsattu kiinni myös a-pilarin ala- ja yläpäihin sekä b-pilarin yläpäähän/katon rajaan, ja luonnollisesti myös lattiaan? että se olis niinkun ihan oikeasti korissa kiinni eikä mikään irtohäkki hytissä. saattais tuoda vielä vähän jämäkkyyttä tuohon koriin :)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #9 : 22.09.2014, 19:06:37 »
mites pääsiskö se enään kaatumaan taaksepäin jos se on hitsattu kiinni myös a-pilarin ala- ja yläpäihin sekä b-pilarin yläpäähän/katon rajaan, ja luonnollisesti myös lattiaan? että se olis niinkun ihan oikeasti korissa kiinni eikä mikään irtohäkki hytissä. saattais tuoda vielä vähän jämäkkyyttä tuohon koriin :)


PÄÄSEE, takatuelliset kaaretkin on muuten A ja B pilareista hitsattu kiinni, siinä idea on korin jäykistys.

Etukaaret kun on taivutettu niin ne antaa taivutuskohdasta periksi mällissä jolloin pääkaari lähtee eteen tai taakseppäin, kumpikaan ei oo hyväksi, siksi takatuet on suorat, ne pitää kätevästi sen paketin kasassa vielä kun on tarpeeksi kulmasta kulmaan putkia.

PS. jos asennat kaaret autoon jolla ajat ilman kypärää, pistä kaariin FIApehmusteet ja 6pistevyöt ja niin alas kuskinpenkki että päästä vähintään 30cm lähimpään kaareen, koska kallo on halki kun se kopsahtaa ilman kypärää rautaputkeen, ei tarvii ees kovasta vauhdista tulla stoppi.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #10 : 22.09.2014, 20:26:05 »
Kaaret ja kuppipenki yhdistettynä 240 postimerkin kokoisiin oviin on sitten tosi näppärä yhdistelmä käydä ja poistua autosta.
-No fat chicks on front seat (<-syötä google kääntäjään :idiot2:)

Mutta eihän tästä mitään pizzataxia pitänytkään tulla

Vähän OT, sorry
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #11 : 22.09.2014, 21:20:06 »
Kaaret ja kuppipenki yhdistettynä 240 postimerkin kokoisiin oviin on sitten tosi näppärä yhdistelmä käydä ja poistua autosta.
-No fat chicks on front seat (<-syötä google kääntäjään :idiot2:)

Mutta eihän tästä mitään pizzataxia pitänytkään tulla

Vähän OT, sorry

Mulla on tuossa pihalla kaverin neliovinen E30 Bimmeri F-ryhmän kaarilla ja kuppipenkit+6pistevyöt, olis tällaiselle +180cm kaverille tosi kiva käyttis ;D
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #12 : 22.09.2014, 23:51:39 »
Kiitokset vastauksista! Täytyypi jättää kaaret tekemättä ja rakentaa sitten vaikka kaarellinen vehje erikseen radalle. Voi samalla ostaa vaikka paljonkin tuoreemman korin eikä tartte murehtia päästöistä tai katsastuksista :)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #13 : 23.09.2014, 08:21:31 »
Ihan fiksu päätös ;)
Mulla on tallissa kaaritettu 244, pääkaari on kutakuinkin yhtä takana kuin tuossa kuvassa (eli B-pilarin takapuolella) ja ei sinne takapenkille pystyisi kulkemaan (jos se olisi paikoillaan) kun ei mahdu jalka kaaren ja penkin välistä. Myös takatuet, poikittaistuki ja diagonaali estäisivät takapenkin käytön.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvakaari-Topic
« Vastaus #14 : 06.06.2016, 21:38:19 »
Turvakaarien tekijöitä pohjois/keski/etelä-pohjanmaalla?

 

RallyBaron  Samppasport