Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: puppet - 31.05.2013, 21:28:26
-
Katsastin 240:ni juuri, ja inssi tuumasi, että alatukivarret ovat ruosteessa mutta kovat. Neuvoi että kannattaa öljytä ne, mutta millä? Mineraali öljy vai täyssynteettinen? Jos en ala alkuun omaa laiskuuttani tukivarsia purkamaan (työskentely tilojen puute) ja putsailemaan, niin saanko jollain hapolla (sitruuna/suola?) putsattua tukivarret paikoillaan?
Äkkiseltään tuntuu tuo öljy hurjalta, eikö se lähde sade kelillä tai hiekkatiellä litomaan? Kannattaako sinne alle laittaa kumminkin jokin maali sutimalla? :idiot2: kokemuksia?
-
Käski siks öljytä että ees pikkasen ruostuminen hidastuis. Paras tulee kun puhdistaa kunnolla ruosteet pois ja maalia niskaan. Ruosteen päälle älä maalaa tai laita mitään muutakaan kuin korkeintaan tuota jo mainuttua öljyä.
Ruosteen poistoon sitruunahappo on tehokas ja helppo tapa, mutta kannattaa ne silti purkaa autosta irti niin saat astiaan kylpyyn ne.
-
Sehän on vanha ja ihan toimivakin ruosteenesto/hidastuskeino sivellä alustaan öljy/pellavaöljy ja tervaseosta ja sitten hiekkatielle ajamaan, jotta pöly tarttuu pintaan ja muodostaa suojaavan kerroksen :)
Öljy tosiaan hidastaa jo alkanutta ruostumista melko tehokkaasti.
Kaupallisena ratkaisuna öljyn korvaa kotelosuoja-aine, esim tectyl ML/dinitrol ML. Mineraaliöljyvalmisteita nekin, kuten purkki kertoo. Samaa ainetta kannattaa myös käyttää alustamassan pohjustamiseen
-
-H- Ajattelinkin että vähän harjalla pyyhkäistävä :) Irti asti jos alan repimään niin sitten vien puhallukseen johonki ja maalaan kunnon myrkryillä. Pitääpä näinä ihanina pakkaspäivinä vähän pyyhkästä ruosteita ja sotkea jollain mainitsemillanne aineella :)