Autodiagnoosi  Carcom Oy

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 517841 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #15 : 28.06.2017, 12:30:10 »
Onko sellaista autoa vielä tehty, jonka polttomoottorin päätoiminen toimenkuva olisi tuottaa akustolle ja sähkömoottorille sähköä?

Päästellään akuilla niin pitkälle kuin pääsee ja kun loppuu mehu niin lyödään polttomoottori tuottamaan sähköä akustoon, eikä polttomoottori olisi kytköksissä voimalinjaan millään lailla.

Vähänniinkuin aggregaatista ottaisi virtaa sitä tarvitseville laitteille.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #16 : 28.06.2017, 12:32:00 »
Onko tuossa 150€ summassa mitä sähkössä on veroja? Se kun on melkein enemmän verotettu kuin esim. bensa.

Eeku. Sähöauto vie noin 30 kWh/100 km. Sähkö maksaa noin 10 c/kWh ja siinä noin 30% veroa. 15 tkm ajo tuottaa 135 euroa valtion kassaan.

Aika paljon mutua mutta noin se about menee. Bensassa on NOIN euron verran veroa. Plus mitä valtio saa takkiin Co2- perusteisista veroista, mutta ne taitaa olla pienempiä.

Aini, juttelin yhden Volvon tuotekehitystyypin kanssa ja ne on satsaamassa kovasti sähköhommiin. Ei varmaankaan mikään yllätys, mutta kertoi että nyt on aika kova myllerrys alalla. Satsaukset ovat suuria R&D-puolella.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #17 : 28.06.2017, 12:33:38 »
Onko sellaista autoa vielä tehty, jonka polttomoottorin päätoiminen toimenkuva olisi tuottaa akustolle ja sähkömoottorille sähköä?

Päästellään akuilla niin pitkälle kuin pääsee ja kun loppuu mehu niin lyödään polttomoottori tuottamaan sähköä akustoon, eikä polttomoottori olisi kytköksissä voimalinjaan millään lailla.

Vähänniinkuin aggregaatista ottaisi virtaa sitä tarvitseville laitteille.
On. Opel Ampera / Chevy Volt. Mutta tuo ei oikein ottanut menestyäkseen. Miksi ihmeessä lisätä auton painoa ja viedä tilaa kahdella tekniikalla. Tuossa kun on täysverinen sähköauton voimansiirto sekä 1.5(?) litrainen polttomoottori. Eri asia olisi just ladattava hybridi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #18 : 28.06.2017, 12:35:05 »
Eeku. Sähöauto vie noin 30 kWh/100 km. Sähkö maksaa noin 10 c/kWh ja siinä noin 30% veroa. 15 tkm ajo tuottaa 135 euroa valtion kassaan.

Aika paljon mutua mutta noin se about menee. Bensassa on NOIN euron verran veroa. Plus mitä valtio saa takkiin Co2- perusteisista veroista, mutta ne taitaa olla pienempiä.

Aini, juttelin yhden Volvon tuotekehitystyypin kanssa ja ne on satsaamassa kovasti sähköhommiin. Ei varmaankaan mikään yllätys, mutta kertoi että nyt on aika kova myllerrys alalla. Satsaukset ovat suuria R&D-puolella.
Bensassa valmisteveroa on 70cnt litralla. Dieselissä taitaa olla vähemmän.

Edit: piti korjata verosumma
« Viimeksi muokattu: 28.06.2017, 12:37:38 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #19 : 28.06.2017, 12:35:44 »
Onko sellaista autoa vielä tehty, jonka polttomoottorin päätoiminen toimenkuva olisi tuottaa akustolle ja sähkömoottorille sähköä?

Päästellään akuilla niin pitkälle kuin pääsee ja kun loppuu mehu niin lyödään polttomoottori tuottamaan sähköä akustoon, eikä polttomoottori olisi kytköksissä voimalinjaan millään lailla.

Vähänniinkuin aggregaatista ottaisi virtaa sitä tarvitseville laitteille.

Tätä tutkitaan jo kovasti. Ideana on pitää polttomoottori optimaalisessa toimintapisteessä ja sitä voi käyttää esim paikoissa missä pakokaasut ei jää katukuiluihin ja vastaaviin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #20 : 28.06.2017, 12:37:09 »
On. Opel Ampera / Chevy Volt. Mutta tuo ei oikein ottanut menestyäkseen. Miksi ihmeessä lisätä auton painoa ja viedä tilaa kahdella tekniikalla. Tuossa kun on täysverinen sähköauton voimansiirto sekä 1.5(?) litrainen polttomoottori. Eri asia olisi just ladattava hybridi.

Sitä vaan aivopiereskelen, että olisiko päästöt kuinka paljon pienemmät, jos polttomoottorina olisi maitopurkin kokoinen moottori ja se vain hoitaisi sähköntuotannon eikä mitään muuta.

Tuolla "on-board-aggregaatilla" pääsisi eroon tuosta akuston vaatimasta pitkästä latauksesta perinteisen sähkönjakeluverkon yli

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #21 : 28.06.2017, 12:39:04 »
Bensassa valmisteveroa on 50cnt litralla. Dieselissä taitaa olla vähemmän.
Joo mut sit tulee alvit ja jotain muuta.
Nappasin tuon euron ihan wikipediasta. Sähköautoilija voi vielä tankata ilmaista sähköä omista tai työnantajan paneeleista.Tai prismasta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #22 : 28.06.2017, 12:39:17 »
Sitä vaan aivopiereskelen, että olisiko päästöt kuinka paljon pienemmät, jos polttomoottorina olisi maitopurkin kokoinen moottori ja se vain hoitaisi sähköntuotannon eikä mitään muuta.

Tuolla "on-board-aggregaatilla" pääsisi eroon tuosta akuston vaatimasta pitkästä latauksesta perinteisen sähkönjakeluverkon yli
Mutta kun se sähköloppuu niin sitä tehoa tarvitaan että autolla voi ajaa. Muuten pitää antaa polttomoottorin käydä ja ladata akkua ennen kuin voi ajaa. BMW i3 malliin saa pienen agrikaatin joka toimii tuolla tavalla. Lisäksi taisi joissain VAG:n malleissa olla sama.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #23 : 28.06.2017, 12:40:32 »
Joo mut sit tulee alvit ja jotain muuta.
Nappasin tuon euron ihan wikipediasta. Sähköautoilija voi vielä tankata ilmaista sähköä omista tai työnantajan paneeleista.Tai prismasta.
Samat alvit pitää maksaa myös sähköstäkin. Työnantaja ei saa tarjota ilmaista latausta, vaan se on verotettava etu. Prismassakin se lataus maksaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #24 : 28.06.2017, 12:46:15 »
Mutta kun se sähköloppuu niin sitä tehoa tarvitaan että autolla voi ajaa. Muuten pitää antaa polttomoottorin käydä ja ladata akkua ennen kuin voi ajaa. BMW i3 malliin saa pienen agrikaatin joka toimii tuolla tavalla. Lisäksi taisi joissain VAG:n malleissa olla sama.

Lukaisin vähän enemmän tuosta Amperasta.

-60kWh akusto
-Kantama "yli" 500km
-55kW generaattori, jota pyöritetään polttomoottorilla

Eli tuota generaattoria pitäisi vatkata yhteen menoon reilu tunti, jolloin olisi melkein täysi kantama akustoissa.

Jos tuo oikeasti toimii, niin pakko sanoa, että kyllä kiitos. Kiinnostaa!

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #25 : 28.06.2017, 12:53:41 »
http://www.tuulilasi.fi/blogit/sahkolinjaaho/verottaja-kiinnostui-sahkoautojen-lataamisesta-tyopaikalla

Tuossa vähän pohdintaa verotuksesta, verokarhun kommenteista ja paljonko sitä sähköä voisi mennä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #26 : 28.06.2017, 13:01:21 »
Lukaisin vähän enemmän tuosta Amperasta.

-60kWh akusto
-Kantama "yli" 500km
-55kW generaattori, jota pyöritetään polttomoottorilla

Eli tuota generaattoria pitäisi vatkata yhteen menoon reilu tunti, jolloin olisi melkein täysi kantama akustoissa.

Jos tuo oikeasti toimii, niin pakko sanoa, että kyllä kiitos. Kiinnostaa!
Ei taida tuolla akustolla päästä yli 500km. Lisäksi auto oli vain 4 paikkainen. Käytettynä voisi olla ihan ok, mutta jos tilaa haluaa niin ei sitten.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #27 : 28.06.2017, 13:29:46 »
Onko sellaista autoa vielä tehty, jonka polttomoottorin päätoiminen toimenkuva olisi tuottaa akustolle ja sähkömoottorille sähköä?

Päästellään akuilla niin pitkälle kuin pääsee ja kun loppuu mehu niin lyödään polttomoottori tuottamaan sähköä akustoon, eikä polttomoottori olisi kytköksissä voimalinjaan millään lailla.

Vähänniinkuin aggregaatista ottaisi virtaa sitä tarvitseville laitteille.
Eikös BMW i3:sta ole juurikin tuollainen malli, että tuottaa sähkön loputtua akustolle polttoaineella sähköä? Tosin taisi olla alle 10litran tankki ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8935
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #28 : 28.06.2017, 13:33:09 »
Mutta kun se sähköloppuu niin sitä tehoa tarvitaan että autolla voi ajaa. Muuten pitää antaa polttomoottorin käydä ja ladata akkua ennen kuin voi ajaa.

Polttomoottorin max.tehon ei tarvi olla sama kuin sähkömoottorin max.teho. Se polttomoottori kun jyrisee omalla tehollaan aikansa niin sehän voi pitää sähköakun lähes täynnä jatkuvasti, modulo talliparkkeeraus ja käyntijaksot. Suurimman osan ajasta liikenteessä ajetaan pintakaasulla tai idlataan valoissa, sen sijaan että tarvittaisiin suurta tehoa.

Tuo on ihan validi tapa parantaa polttomoottorin hyötysuhdetta, mutta se olis silti polttomoottorilla käyvä auto. Hiukkaspäästöt, NOxit ja CO2:t ilonamme.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"

 

KL-varaosat  Race.fi