Futurez  Kulkukoira

B200E pirteämpi nokka

  • 95 Vastauksia
  • 17336 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #60 : 06.04.2020, 14:44:31 »
Tämä keskustelu on näin aloittajan näkökulmasta lähtenyt OIKEALLA tavalla käsistä ja se on hyvä :D :D

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #61 : 09.04.2020, 07:26:23 »
Joo, mutta kannattaa muistaa että h-nokkakin on ns. vakionokka k-jetillä, siksi minusta h+ on miedoin mitä kannattaa kokeillakkaan, varsinkin jos samalla nostaa puristusta ja porttaa kantta. Myös venttiilit kannattaa vaihdattaa isommiksi.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #62 : 10.04.2020, 14:03:11 »
Joo, mutta kannattaa muistaa että h-nokkakin on ns. vakionokka k-jetillä, siksi minusta h+ on miedoin mitä kannattaa kokeillakkaan, varsinkin jos samalla nostaa puristusta ja porttaa kantta. Myös venttiilit kannattaa vaihdattaa isommiksi.

H+ oli H-nokka kapeamalla nokkakulmalla. Mulla ollu molemmat samassa kokoonpanossa kiinni, H+ ero on havaittavissa, mutta ei se dramaattinen ole.  H:n etuna ettei tarvitse lash cappeja, pitempiä venttiileitä tai tolkuttoman paksuja säätöpaloja. Topicin aloitukseen palatakseni, kumpainenkaan ei ole käyttöauton nokka. Tai kuten joskus aiemmin oli keskustelua foorumilla, vaatii lyhyen perävälityksen jotta iloa on muutenkin kuin 1 ja 2 vaihteella.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #63 : 11.04.2020, 20:16:13 »
Eli tällä hetkellä paikallaan on tuo vx3. Tällä hetkellä suunnitelmana on vähintään siistiä imu/pakokanavat korkeintaan jouhevuutta muotoihin kuitenkin suurentamista välttäen.

Olen ymmärtänyt, että tuo ohc 122-hampainen remmi mahdollistaisi jopa 3mm kannen madaltamisen kun vakioremmi riittää 1.5mm laskuun. Saavutanko yli 1.5mm madaltamisella ratkaisevasti mitään?

Yksittäisenä ajatuksena houkuttaisi madaltaa oikein kunnolla, mutta olisiko siitä kokonaisuutena hyötyä kun laajaa vääntöä haetaan eikä mitään huipputehoja (silloin olisi muutenkin resepti kyllä ihan erilainen).

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #64 : 11.04.2020, 20:26:22 »
Oisko ollu niin, että 1,5mm madaltamalla sai jo n. 11:1 puristussuhteen?
En osaa sanoa, milloin käy nakutusherkäksi B200E omalla ennakkokäyrällä.. niin turhaan en lähtisi puristuksia mielettömästi nostamaan.
Enemmän hyötyä saa jos jotenkin saa lisättyä perusennakkoa vaikka 3-6 astetta jos siihen sattuu mahdollisuus olemaan.

Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #65 : 11.04.2020, 20:32:51 »
Päädyin nokan vaihdon jälkeen säätämään perusennakon lampulla noin 15-asteeseen. Siinä vaikuttais olevan paras. Kokonaisennakko on jotain yli 25-astetta, en nyt muista.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2020, 20:53:49 kirjoittanut volvoracing »

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #66 : 14.04.2020, 22:44:17 »
Laita linnunluut ja 13mm veivit puntariin ja kerro painoero?  ;)

tulee seurattua tätä topiccia mielenkiinnolla :) meilläkin tarkoitus talliautoon ( -91 245 ) tehdä uusiksi jossakin vaiheessa b200 vapari joka vääntää laajasti, tuottaa tehoa massiivisesti ja toimii kuin siviilimoottori. täytyy mennä päästöt ilman kikkailuja ja pyöriä tyhjäkäyntiä nätisti, eli erinomainen moottori kaikilta osin paljon parjatusta b200 aihiosta, ja halvalla ellei peräti edullisesti.

joskus kokeiltiin vakio lh-purkilla m nokan tilalle a nokkaa ja laite ei toiminut sitä vähää mitä m nokalla, se oli aika lyhytaikainen kokeilu.

sitten lh rupesi kiukuttelemaan ja nakattiin paikalleen megasquirt, säädettävällä sytytyksellä ja seoksella päälle 500tkm ajetusta moottorista tuli kuin eri kone! polttoaineenkulutus putosi, vetoalue laajeni ja ajettavuus kaikin tavoin. sytytysennakoilla saa tehtyä aivan huikeita juttuja, kaikki jotka on penkeissä pelanneet näiden kanssa tietää että ennakoilla kaivetaan tehoa ulos. toisaalta myös tapetaan moottorit tai ainakin kansipahvit....

pikkuhiljaa kerätty osia tätä tulevaa voimamoottoria varten, V-nokka hyllyssä, sipistelty 530-kansi johon vielä r-seetityöt ajallaan, kevyet linnunluukanget, männät vielä keksimättä millä saisi ruttuja ylemmäs järkevästi ettei kantta tarvitsisi ylettömästi laskea. mopon läppärungot omavalmiste imusarjalla ja pikkukoneeseen tarkoitettu 4-1 peltisarja josta saadaan kollektorin pituutta muutettua. vauhtipyöräksi joko kevennettyä littua tai kevyt teräspyörä, katsellaan nyt rauhassa kun ei tiedä koska tätä kerkeää teke
« Viimeksi muokattu: 14.04.2020, 22:46:59 kirjoittanut spesialisti »

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #67 : 15.04.2020, 19:37:51 »
13mm 723gr
( eräästä koneesta kaivettu sarja 723, 723, 727 ja 732gr eli aika isoja heittoja voi löytyä tehtaan jäljiltä )
9mm 687 gr
Kymppisarjalaisen h-profiili 757gr
Punnittu lidlin tarkkuusvaalla joka tarkoitettu ruuanlaittoon
« Viimeksi muokattu: 17.04.2020, 21:16:41 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #68 : 15.04.2020, 22:03:33 »
Ei oo paljon painoeroa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #69 : 17.04.2020, 11:57:24 »
13mm 723gr
9mm 687 gr
Kymppisarjalaisen h-profiili 757gr
Punnittu lidlin tarkkuusvaalla joka tarkoitettu ruuanlaittoon

Onko noissa h-veiveissä eroja kun jotkut oli kevyemmät kun 13mm vakiot?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #70 : 17.04.2020, 20:34:38 »
Onko noissa h-veiveissä eroja kun jotkut oli kevyemmät kun 13mm vakiot?

Hieman varmaan vertailua vääristää kun satasarjalaisen orkkisveivit vs. kymppisarjalaisen H-profiili
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #71 : 18.04.2020, 00:24:05 »
Hieman varmaan vertailua vääristää kun satasarjalaisen orkkisveivit vs. kymppisarjalaisen H-profiili

Aivan, hyppi rivit silmille niin meni sekasin.  :-[
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #72 : 18.04.2020, 14:13:41 »
Näkisin omien kokemuksien pohjalta, ettet nokan vaihdolla saa parannusta jokaiselle mainitsemallesi osa-alueelle.

Kannen porttaus, puristuksia sen verra ylös mitä saa kannesta reilummin ottamalla (n. 1mm, ettei tarvii jakohihnan kiristyksen kanssa kikkailla) ja uskallan väittää että saat tuntuvan eron läpi koneen kierrosalueen.

Pienemmille kierroksille ero ei kovin tuntuva ole, kun ennakkoa tarviis lisää...
Sit voikin jo heittää 2,3l alakerran jos ei riitä.

Siinä lienee jo alunperin A nokka?
Mikä on kyllä varsin hyvä noille vaatimuksille.

Siitä selvästi kireämpää nokkaa ni se on lähtökohtaisesti aina pois pienemmiltä kierroksilta.

Edit. joo kansityöt maksaa enemmän ku nokka jos pirteemmän nokan löydät vaikka 80-120€:llakin.
Sanotaan näin, että halvimmillaan 200-250€ kansityöt, ja se on jo tosi halpa hinta.
Eli porttaus, seetityöt, plaanaus, puhdistus, uudet vv -kumit ja kasaus pitopintojen ja ohjurien tarkastuksen kanssa sekä venttiilien säätö.

Niihin en sano mitään, kun jotku kehuneet saaneensa alle satasella kansityöt.
En kyllä ainakaan ite tekis 8h edestä töitä alle 100€ eteen.. sen verra kuiteki pitää työtään arvostaa.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #73 : 18.04.2020, 14:30:39 »
Näkisin omien kokemuksien pohjalta, ettet nokan vaihdolla saa parannusta jokaiselle mainitsemallesi osa-alueelle.

Kannen porttaus, puristuksia sen verra ylös mitä saa kannesta reilummin ottamalla (n. 1mm, ettei tarvii jakohihnan kiristyksen kanssa kikkailla) ja uskallan väittää että saat tuntuvan eron läpi koneen kierrosalueen.

Pienemmille kierroksille ero ei kovin tuntuva ole, kun ennakkoa tarviis lisää...
Sit voikin jo heittää 2,3l alakerran jos ei riitä.

Siinä lienee jo alunperin A nokka?
Mikä on kyllä varsin hyvä noille vaatimuksille.

Siitä selvästi kireämpää nokkaa ni se on lähtökohtaisesti aina pois pienemmiltä kierroksilta.

Edit. joo kansityöt maksaa enemmän ku nokka jos pirteemmän nokan löydät vaikka 80-120€:llakin.
Sanotaan näin, että halvimmillaan 200-250€ kansityöt, ja se on jo tosi halpa hinta.
Eli porttaus, seetityöt, plaanaus, puhdistus, uudet vv -kumit ja kasaus pitopintojen ja ohjurien tarkastuksen kanssa sekä venttiilien säätö.

Niihin en sano mitään, kun jotku kehuneet saaneensa alle satasella kansityöt.
En kyllä ainakaan ite tekis 8h edestä töitä alle 100€ eteen.. sen verra kuiteki pitää työtään arvostaa.

Kirjoitin piitkän viestin kännykällä ja sitten poistin sen painamalla väärää nappia :idiot2: Lainaan nyt Juho viestiä ensimmäiseltä sivulta kun oli vielä sen verran pitkälti alkuperäisessä aiheessa ;D

Irroitin kannen eilen. Alkuviikosta paikalliselle koneistamolle. Ajatuksena ottaa 2mm pois, 46&38 rosteriventtiilit kuulemma löytyy hyllystä. Niitä joutuu kuulemma lyhentämään kun on noinkin mieto nokka kuin vx3. Ja koska venttiilit ovat rosteria niin joutuvat tekemään niihin kuparista jotkut holkit tmv. sitä asiaa en ihan tajunnut. Kannattaako teetättää r-seetit, onko merkittävä hyöty tässä kokoonpanossa? Eikö r-seeti ole juuri alemmille kierroksille paras vaihtoehto?

Imukanavia oli jo kohdisteltu, kylläkin jälki vähän karkeanpuoleista ja kulmikasta. Pakokanaville ei ole tehty mitään. Kannataako minun vingutella noita pakokanavia, onko se nyt välttämätöntä? Vähän tuntuu epävarmalta tuohon vinkuun tarttuminen kun en ole ennen tehnyt. Toki yritän, jos saatte vakuuttumaan, että ehdottomasti on sellainen hyöty, jotta kannattaa.

Eli alkuperäinen tavoite oli saada käyttövääntöä ja yleistä virkistystä taajama- ja matka ajamiseen. Onko nämä toimenpiteet linjassa tavoitteen kanssa? Toki ymmärrän, että suuremmalla alakerralla olisi järkevintä lähteä liikkeelle ja siitä sitten ylöspäin. Jostain syystä se nokan vaihtaminen oli sopivan simppeli tapa lähteä liikeelle tässä työn helppouden vuoksi.

Eli vx3, 2mm madallus (sierran hihna), 46&38 venttiilit ja ehkä pakokanavien kohdistus ja imukanavien hyvin lievä siistiminen koska kohdisteltu jo. Kyseessä kertauksena b200e eli k-jetronic. Arvioita kuinka koneen luonne ja käytös tulee muuttumaan?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #74 : 18.04.2020, 15:18:45 »
Älä laita isompia venttiileitä.
Hyöty nolla noilla kriteereillä ja todennäköisesti pienemmille kierroksille hävikkiä.

Tiivisteiden mukaan en oo ite ikinä kohdistellut ellen oo käyttänyt tiivistettä sapluunana että saa imukanavan lähdön kopioitua imusarjaan/laippaan.
Ikinä ei päin vastoin. Tästä ihan varmasti tulee vastaväitteitä, mut tää on vaan oma näkemys (perusteltu).

R seetejä ei imupuolelle. (Pakopuolella ok)
Tarvii kulmia.
Kuten myös venttiiliä ei tule "pyöristellä" (usein seurauksena tehohävikin lisäksi kasvanut nakutusherkkyys).

Joskus ajattelin (kosks 2-tahtimaailma), että hyvin virtaavan näköinen venttiili olis hyvä juttu.
Eipä ole, kun sai enemmän tietoa haalittua oikeasti kokeneilta jotka on tehneet paljon A-B-A testausta (varmistaakseen lopputuloksen toistettavuuden ja todenmukaisuuden).

Laitan myöhemmin tähän, jos löydän, linkkejä mut ainakin kuvia että mitä tarkoitan.

Sisäkurvit kuntoon kanavista ainakin.
Ihan älyttömän huonot alunperin.
Käytännössä 90° kulma.

Siinä on oikeastaan se merkittävin, eniten vinkua kaipaava alue.

Edit.
Imukanavan muotti koskemattomasta 530

Puoliks laitettu


Varmaan kertoo riittävästi miten hyvä tuo 530 imukanava on. ::)
Pakokanavasta puhumattakaan.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2020, 20:57:47 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Proturbo  Autodiagnoosi